eitaa logo
احمد فربهی
1.4هزار دنبال‌کننده
95 عکس
72 ویدیو
17 فایل
نکات اجتماعی، دینی، حاصل گفتگو‌ها، مشاوره‌ها و جلسات ارتباط با ما؛ @farbehi1975
مشاهده در ایتا
دانلود
از عرش‌ برین تا منع تصویر از جمله رفتارهای ناصحیحی که در مواجهه با خطاهای مسؤولان نظام دیده می‌شود این است که تا وقتی در رأس نشسته‌اند، از مصونیت برخوردارند اما به‌محض این‌که دوره‌ی ریاستشان تمام شد، پخش تصویرشان هم با محدودیت مواجه می‌شود؛ ای کاش بخشی از این برخوردهای مجازاتی، در همان دوره‌ی ریاستشان اتفاق می‌افتاد و از سوی دیگر در دوران فرش‌نشینیاش نیز بهره‌های بیشتری از آنان برده می‌شد. همین الان تا زنده است او را محاسبه و مجازات کنید؛ این بهتر از آن است که به مرده‌اش لگد بزنید. https://eitaa.com/farbehi
منتهی‌کردن همه‌ی ناکارآمدی‌ها، به نهادهای دینی و انقلابی؛ روز اولی که بنزین گران شد، کلیپی از سخنرانی سالِ گذشته‌ی رهبری که در مذمت مصرف بی‌رویه‌ی بنزین فرموده‌بودند، در برخی کانال‌ها، دست به دست چرخید، من در این پیام می‌خواهم بگویم؛ طیفی رسانه‌ای، تلاش می‌کنند تمام ناکارآمدی‌های نظام را به بیت رهبری، قشر متدین جامعه و نهادهای انقلابی منتهی کنند؛ تا قضاوت‌ها را دست‌کاری و جهت‌دار کنند تا به طور ناخودآگاه در ذهن مخاطبان، این باور را بیاندازند که همه‌ی مشکلات کشور، به‌خاطر دینی‌بودن حاکمیت است و تنها راه نجات این مملکت، سکولاریزه کردن حاکمیت است؛ نمی‌خواهم بگویم، قشر متدین جامعه و نهادهای انقلابی، در به وجود آمدن مشکلات، سهمی ندارند بلکه می‌خواهم بگویم؛ این‌که همه‌ی مشکلات و ناکار‌آمدی‌ها به طیف متدین جامعه باز گردد نشان از مهندسی‌شدن خبرها و تحلیل‌ها دارد و این‌که همیشه در داستان‌ها، نقش انسان فریب‌کارِ دروغ‌گو را یک ایرانیِ مسلمان و نقش انسان خیرخواهی که مدام در فکر راحتی مردم است را یک خارجی غیرمتدین و بالخصوص یک یهودی بازی کند، نشان از خروج رسانه از رساننده‌بودن دارد؛ به هر حال مراقب مدیریتِ ذهنیت‌‌ها و قضاوت‌ها، توسط رسانه‌ها باشیم. https://eitaa.com/farbehi
یکی از نماینده‌های مجلس می‌گوید؛ «من با افزایش قیمت بنزین مخالف بودم، به دو دلیل؛ یکی این‌که؛ حاکمان، خودشان ساده نمی‌خورند، حتی اون روزی که این مساله در کمسیون تلفیق مطرح شد، مجلس چهار نوع غذا برای نمایندگان آماده‌ کرده‌بود! دیگر این‌که؛ ما عرضُه‌ی نظارت نداریم!» باید سخن این نماینده، تبدیل به مطالبه‌ی عمومی شود. https://eitaa.com/farbehi
چند نکته درباره‌ی مسأله‌ی بنزین و اغتشاشات اخیر 1) تفاوت سطح زندگیِ مسؤولان نظام، با سطح زندگی مردم، و عدم نظارت بر عملکردها، دو عامل از اصلی‌ترین عوامل نارضایتی مردم‌است و تا این دو مشکل حل نشود، کشور مهیای التهاب و آشوب‌ها و دشمن نیز مترصد فرصت‌است. 2) «انقلاب اسلامی» در سال 57 به پیروزی رسید و «نظام اسلامی» شکل گرفت، امروز نوبتِ تشکیل «دولت اسلامی» است؛ رصد کردن اشکالات کارگزاران، برای اصلاح رفتارشان، و نیز نظارت بر آن‌ها، و برخورد جدی با آن‌ها، از مهم‌ترین زمینه‌های تشکیل دولت اسلامی است، اصلاح دولت اسلامی، طلیعه‌ی تحقق «جامعه‌ی اسلامی» و در نهایت «تمدن اسلامی» است؛ برای رسیدن به تمدن اسلامی، باید کارگزارانِ نظام اسلامی، اصلاح، و عالمان، ناظر بر عملکرد آن‌ها شوند. 3) برخی تصور می‌کنند، چند روزی سر و صدایی به راه افتاد، سپس خاموش شد و زندگی به حالت عادی باز گشت! این تصور صحیح نیست، گاه اصلی‌ترین سرمایه‌ی اجتماعیِ یک حاکمیت، که همانا اعتماد ملی است چنان لطمه می‌بیند، که با کمتر چیزی جبران می‌شود؛ اصلی‌ترین مسیری که دشمنان جمهوری اسلامی، برای براندازی در پیش گرفته‌اند، از بین بردن اعتماد ملی، نسبت به حاکمیت اسلامی است؛ از این‌رو، باید با مسؤولانِ بی‌تدبیر، که این سرمایه‌ی ملی را از بین می‌برند به شدت برخورد کرد. 4) رسانه‌های دشمن، از روی دشمنی، خبرها را رسانه‌ای می‌کنند، لذا به طور طبیعی با همین پیش‌فرض باید به آن رسانه‌ها گوش فرا داد، زیرا حضور «عنصر دشمنی»، در گزینش و گزارش خبرها، تأثیری ماهوی و اساسی دارد. 5) برخی از افرادِ جامعه، رسانه‌ی دشمن شده‌اند؛ یعنی از سوئی اتفاقات را رصد می‌کنند تا صحنه‌های مناسب را برای دشمن ارسال کنند و از سوی دیگر اتفاقات را از روی دشمنی گزارش می‌دهند؛ و از سوی دیگر هر جا فریادشان را به نفع دشمنان ببینند، فریادشان را بلند می‌کنند، از این‌رو به جهات مختلفی، رسانه‌ی دشمن شده‌اند. 6) رسانه‌ی ملیِ ما، رسانه‌ای اسیر است، اسیر عده‌ای که به مبانی نظام اسلامی باور ندارند و در عین حال، در حاکمیت دارای قدرت‌‌اند، آن‌‌ها اجازه نمی‌دهند رسانه‌ی ملی، با همه‌ی توانمندی‌هایش، در مقابل دشمنان رسانه‌ای فعالیت کند؛ رسانه‌ی دشمن، مدام مبانی اجتماعی اسلام(اسلامِ اجتماعی) و حاکمیت دینی را تخریب کرده و افرادِ تأثیرگذار را مرتب رصد می‌کند و مدام شبهه‌افکنی می‌کند اما رسانه‌ی ملی، متناسب با این حجم از فعالیت‌ رسانه‌ای دشمن، تلاش نمی‌کند. 7) هر بار که مردم نسبت به چیزی اعتراض دارند، اعتراض آن‌ها به انحراف کشیده می‌شود، و اصل مسأله، پاک می‌شود، مسؤولان نظام، راهی بیابند تا مردم بتوانند در فضایی سالم، اعتراضاتشان را برسانند، هم‌چنان‌‌که باید راه‌کارهایی برای نظارت مردم، بر عملکرد مسؤولان یافت تا مردم بتوانند بدون هیچ ترس و دلهره‌ای، فریادشان را علیه مسؤولان خطاکار و گاه بی‌لیاقت بلند کنند، مردمی که به عملکرد کارفرما، شهردار، استاندار و برخی از مسؤولان مملکتی اعتراض دارند، چگونه باید اعتراضشان را برسانند تا کار به تخریب و آتش‌سوزی کشیده نشود؟ 8) اپوزسیون باید توجه کنند که این‌جا ایرانِ اسلامی است و شکسته‌شدن حدود اسلامی، مرز حضور عده‌ی زیادی از مردم در صحنه‌ی اعتراضات است، از این‌رو وقتی رفتارهایی ضد دینی از آن‌ها مشاهده شود دیگر نباید انتظارِ همراهیِ طیف وسیعی از مردم را با خود داشته باشند؛ شکستن شیشه‌‌ها، آتش‌زدن مکان‌ها و گاه انسان‌ها و امثال این‌ کارها، جلوی ادامه‌ی اعتراضات را می‌گیرد. 9) عده‌ای از معترضان و ناقدان جمهوری اسلامی، انسان‌های شجاع و صادقی هستند؛ صادقانه می‌گویند: «ما قبول نداریم که قوانین کشور، باید در چارچوب موازین اسلامی باشد»، اما برخی از آن‌ها، انسان‌‌های صادقی نیستند؛ مرتّب به اسلام؛ با همه‌ی جامعیتش ابراز اعتقاد و التزام می‌کنند، اما مرتّب با هر نوع نماد دینی، که به صحنه‌ی حاکمیت و حتی جامعه کشیده شود، مبارزه می‌کنند. 10) رفتار مقام معظم رهبری، در چارچوب اصولی مشخص و تعریف‌شده‌، است؛ یکی از اصولی که معمولا مورد غفلت قرار می‌گیرد آن است که ایشان برای کاری که زمینه‌های اجتماعی‌اش فراهم نشده، اقدام نمی‌کنند، از این‌رو حضور فعال طیف متدینِ جامعه و عالمان دینی و اعتراضات هدف‌مند و سالم آن‌ها، می‌تواند زمینه‌ را برای اقدامات رهبری فراهم کند؛ لذا به شدت موافق پیگیریِ وضعیتی که موجب آشوب‌های اخیر شده هستم؛ از گران شدن بنزین گرفته تا بی‌تدبیری مسؤولان مربوطه، تا هر چیزی که حقوق ملت را ضایع می‌کند، همه‌ی این‌ها باید پیگیری و مطالبه‌گری شود تا زمینه برای اقدامات رهبری فراهم گردد. امیدوارم نظام اسلامی، از مرحله‌ی تشکیل دولت اسلامی نیز به سلامت گذشته و جلوه‌های تمدن اسلامی، بیش از پیش نمایان گردد. https://eitaa.com/farbehi
مراقب کاندیداهای ناکارآمد باشید پروژه‌ی «اثبات ناکارآمدی جمهوری اسلامی»، چند سالی است در رأس برنامه‌‌های ماهواره‌‌‌ای، و برخی شبکه‌های مجازی قرار گرفته، این پروژه با روی کار آمدن مسؤولان ناکارآمد و ناتوان، می‌تواند به موفقیت کامل برسد، در سال 96؛ بنابر پیگیری‌هایی که می‌کردم، همه‌ی شبکه‌های ماهواره‌ا‌ی، بالاتفاق از آقای روحانی حمایت کردند و برخی از آن‌ها هم گفتند که علت پشتیبانی از آقای روحانی آن است که با روی کار آمد او، امید داریم اعتراضات مردمی به ناکارآمدی‌ها بیشتر شود(صحبت‌های آقای زم)، در حال حاضر نیز ماهواره‌ها، به شدت ناکارآمدی‌ دولت روحانی را بر سر نظام می‌زنند تا بتوانند ذهنیت مردم را با درآمیختن حق و باطل، به آستانه‌ی براندازی برسانند؛ من درباره‌ی انتخابات پیش‌رو، نمی‌خواهم بگویم به جریان انقلابی یا غیرانقلابی رأی بدهید، می‌خواهم بگویم این بار مراقب پروژه‌ی روی کار آوردن نیروهای ناکار‌آمد باشید. لطفا مراقب جهت‌گیری‌هایی که ماهواره‌ها می‌دهند باشید. https://eitaa.com/farbehi
انصاف، در بیان ریشه‌‌ی ناکار‌آمدی‌ها برخی از افراد گوششان به شبکه‌های ماهواره‌‌ای است؛ ماهواره‌ها می‌گویند: «به فلانی و فلانی و فلانی رأی ندهید!»؛ آن‌ها هم رأی نمی‌دهند، می‌گویند: «به فلانی رأی بدهید!» آن‌ها هم رأی می‌دهند. برخی از این افراد، وقتی ناکارآمدی‌هایی، که نتیجه‌ی روی کار‌آمدن افراد مذکور است را می‌بینند، آن را به نظام نسبت می‌دهند و گرده‌ی خود را از زیر بار مسؤولیت بیرون می‌کشند. صحبتم در این نیست که «گوش به ماهواره بودن»، خوب است یا بد؛ صحبتم در این است که وقتی کسی بر اساس توصیه‌ی ماهواره‌ها کسی را انتخاب کرد، بر خلاف انصاف است که ناکارآمدی‌های او را به نظام نسبت دهد. https://eitaa.com/farbehi
عملکرد سوء‌ متدینان، عاملی برای دین‌گریزی از مهم‌ترین عوامل دین‌گریزی، عملکرد سوء‌ متدینان است، جامعه‌ی دینی باید مراقب رفتارهای خود باشد تا عاملی برای دین‌گریزی دیگران نشود، زیرا رفتارهای آن‌ها کاملا دیده می‌شود و به وسیله‌ی آن‌رفتارها، درباره‌ی دین و مذهب‌شان قضاوت می‌شود؛ امیرمؤمنان علی علیه‌السلام می‌فرماید: مردم زیاد می‌بینند که کسی علمی دارد اما به علمش عمل نمی‌کند، و همین امر آن‌‌ها را نسبت به تحصیل علم بی‌رغبت کرده؛«انما زهَّدَ الناسَ فی‌طلبِ‌العلم کثرة‌ُمایَرَون، مِن قلةمَن‌عَمِلَ بماعَلِمَ» نکته‌ی دیگری هم می‌خواهم بگویم اما این موضوع، آن‌قدر مهم‌است که ترجیح می‌دهم نکته‌ی دیگرم را در پیام دیگری بنویسم. https://eitaa.com/farbehi
نقد دین به وسیله‌ی نقد عملکرد متدینان از مهم‌ترین ابزارهای دین‌ستیزان، استفاده‌کردن از رفتارهای ناشایست برخی متدینان است؛ به چند نکته در این زمینه اشاره می‌کنم؛ 1- رصد کردن رفتار متدینان، واقعیتی است که نباید از آن غفلت کرد، زیرا می‌توان خطاهای آن‌را پررنگ، و به وسیله‌‌ی آن، علیه دین تبلیغ نمود؛ این مسأله، هم برای افراد متدین قابل توجه است و هم می‌تواند در منصفانه‌شدن قضاوت‌ها نقش داشته باشد. 2- مبالغه کردن، دروغ‌سازی، تصویرپردازی‌های فریبنده درباره‌ی رفتار سوء‌ متدینان، واقعیت دیگری است که نباید از آن غفلت نمود؛ نمی‌گویم جامعه‌ی دینی را نباید نقد کرد؛ باید نقد و از کشف و رفع اشکالات آن، استقبال نمود اما این‌‌‌ واقعیت را نیز نباید فراموش کرد که برخی از افراد و رسانه‌‌‌ها، تلاش می‌کنند با تصویرسازیِ غیرواقعی، و یا نقدِ یک سویه، قضاوت افراد را درباره‌ی جامعه‌ی دینی و حضور دین در متن جامعه، تحت تأثیر قرار دهند. 3- برخی افرادِ متدین؛ بدون توجه به آن دو نکته‌ی فوق، مدام رفتارهای جامعه‌ی دینی را تحت عنوان نقد، تخریب و تحقیر می‌کنند و از سوی دیگر مدام رفتارهای جامعه‌ی غیردینی را به رخ می‌کشند، این افراد باید به این نکات توجه کنند تا گرفتار نقد و تمجید یک سویه و یا تصویرسازی‌های غیرواقعی نشوند. https://eitaa.com/farbehi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علما، فضلا و خواص جامعه نباید صرفا منتظر اقدام و موضع‌گیری رهبری باشند، اقدامِ رهبری در برخی موارد، باعث دوقطبی در جامعه می‌شود، از این‌رو خواص جامعه باید رسالت خود را به‌هنگام، انجام دهند تا هم دوقطبی پیش نیاید و هم جلوی انحرافات گرفته شود. یک نکته؛ گاه اقدام و موضع‌گیریِ به‌موقعِ خواص، نه تنها جلوی انحرافات را می‌گیرد بلکه زمینه را برای اقداماتِ رهبری نیز فراهم می‌کند. یک تذکر؛ گاه رفتار برخی از جریان‌های انقلابی، بر خلاف منطق رفتار رهبری و یا سیاست‌های کلی نظام است؛ این گونه رفتارها را رهبری انجام نمی‌دهد؛ نه‌این‌که نمی‌تواند انجام دهد، می‌تواند، اما نمی‌خواهد چنین رفتارهایی در جامعه اتفاق بیافتد، مانند رفتارهایی که منجر به شکستن قوانین کشور و یا منجر به عدم شرکت طیفی از افراد جامعه در مراسمات ملی و یا مذهبی می‌شود؛ جریان انقلابی باید از این‌گونه رفتارها پرهیز کند. https://eitaa.com/farbehi
اقسام رسانه رسانه‌های خبری اقسامی دارند به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنم؛ رسانه‌ی اسیر در عصر حاضر که رسانه‌، به ابزاری برای کسب و تثبیت قدرت تبدیل شده‌، رسانه‌ها معمولا میلی‌اند؛ یعنی به میل صاحبان قدرت، خبرها را گزینش و گزارش می‌کنند اما گاه عده‌ای که به سیاست‌های کلی آن رسانه، اعتقادی ندارند، در آن رسانه مشغول به کار می‌شوند و یا عده‌ای دارای قدرت، نوک جنجر را پشت کمر آن رسانه می‌گذارند تا رفتارهایش را کنترل کنند، ما به چنین رسانه‌ای رسانه‌ی اسیر گوییم؛ به نظرم رسانه‌ی ملیِ ما در دست عده‌ای ذی‌نفوذ اسیر شده‌، زیرا میزان کار او هرگز قابل مقایسه با میزان کار رسانه‌های حریف نیست. رسانه‌ی حریف به رسانه‌ی طرف مقابل، رسانه‌ی حریف، گوییم؛ طبیعی است که هر طرفی، خبرهای طرف مقابل را طوری گزارش می‌دهد که به درد تخریب و زمین زدن طرف مقابل بخورد لذا من هیچ‌وقت انتظار ندارم که شبکه‌ی بی‌بی‌سی یا صدای آمریکا بگوید: «رزمندگان جان بر کف ایرانی، توانستند در کشورهای همسایه، به پیروزی‌های چشم‌گیری دست‌یافته، و امنیت را برای مردم منطقه به ارمغان بیاورند!» قاعدتا می‌گوید: «ایران در راستای دخالت در کشورهای دیگر، بودجه‌ی مردم مظلوم خود را به حلقوم بشار اسد و سایر گروه‌های تروریستیِ منطقه ریخت!» رسانه‌ی کثیف ما به رسانه‌ای که برای رسیدن به قدرت و یا شکستن طرف مقابل، کارهای آلوده‌ای می‌کند و قواعد انسانی و اخلاقی را می‌شکند، رسانه‌ی کثیف گوییم. برخی از رسانه‌ها خبرهایی که به نفعشان است را قطعی‌الوقوع و خبرهایی که به ضررشان است را بسیار مشکوک‌الوقوع نشان می‌دهند هم‌چنان‌که سخنانِ غلطِ هم‌کیشان خود را به هفتاد وجه تأویل برده و سخنان حریف خود را به بدترین وجه تفسیر می‌کنند. رسانه‌ی شریف رسانه‌ی شریف به رسانه‌ای گوییم که در اعتماد به کانال‌های خبری‌اش، «ضوابط اعتبار یک خبر»، و نیز در تفسیر سخنان حریفش، «اصول محاوره‌ی عرفی» را مراعات و از مغالطات ناظر به تفسیر متن پرهیز کند؛ همچنین اصول و قواعد اخلاقی را در نقد طرف مقابل، حفظ کند. توجه به اسیر، حریف، کثیف یا شریف بودنِ یک رسانه، می‌تواند بصیرت ما را در تحلیل پدیده‌های عصری بالاتر ببرد. https://eitaa.com/farbehi