آموزهی «غصب خلافت»
از جمله آموزههای شیعی که از نصوص دینی به دست میآید، آموزهی «غصب خلافت» است؛ ما معتقدیم خلافت امیرمؤمنان، غصب شد.
این آموزه، تنها در مدل فلسفهی سیاسیِ خاصی شکل میگیرد؛ مدلی که میگوید؛ در حاکمیت سیاسی، نصب الهی داریم و هر کس آنرا جابجا کند، حاکمیت را غصب کرده؛
ما باید این آموزه را همیشه زنده نگهداریم تا عاشورا تکرار نشود.
https://eitaa.com/farbehi
روضههای خانگی
بحمدالله امسال روضههای خانگی در حال برگزاری است انشاءالله دیگران نیز با حفظ قوانین و توصیههای بهداشتی، از قافله عقب نمانند.
https://eitaa.com/farbehi
روضههای خانوادگی
بحمدالله از اینطرف و آنطرف خبر میرسد که خانوادهها به طور محدود و در خانههای خود، روضههای خانوادگی با حضور اعضای خانوادهی کوچک یا بزرگِ خود، برگزار میکنند.
https://eitaa.com/farbehi
حسین ثارالله
یعنی؛
(1) خون حسین به گونهای ریخته شد، که خدا خودش خونخواه اوست.
(2) خون حسین، خون خداست که در رگهای جامعه جریان یافت و جامعه را زنده به یاد خدا کرد.
(3) هر کسی نوبتی دارد اما تا خدا خداست نوبت حسین است؛ زیرا حسین خون خدا است و خدا باقی و ابدی است.
https://eitaa.com/farbehi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پایههای نظام اسلامی را نشکنیم
(1) اگر مأموران دولتی، حرمت روحانیونِ مردمدار را بشکنند، این نظام، به سرعت فرو میریزد، چون یا روحانیون، ایننظام را، نظامی یزیدی معرفیکرده و علیه آن قیام میکنند و یا مردم، روحانیت را همدست با نظام ظالم دانسته، و نظام اسلامی؛ همراه با دینداری مردم، فرو میریزد؛
(2) با اینکه نهی از منکر در قانون اساسی آمده، اما ناهی از منکر بهاندازهی کافی، در کشور ما امنیت ندارد، هر از گاهی، خبرهای ناگواری در این زمینه میشنویم و اهل منکر هم متجاهرتر و جسورتر میشوند؛
ناهی از منکر نباید در نظام اسلامی احساس ناامنی، اما متجاهر به فسق احساس امنیت کند.
(3) امام حسین علیهالسلام در منا، سخنرانی معروفی دارند که در آن سخنرانی، شکلگیری ظلمهای بنیامیه را، به عدم نظارت عالمان دینی، بر عملکرد کارگزاران، نسبت میدهد؛ امروزه گاه برخی از عالمان دینی از سر خیرخواهی، سخنانی در نقد کارگزاران یا حتی سیاستهای نظام اسلامی بیان میکنند که اگر حتی ناصحیح هم باشد، نباید جایگاه نظارتی آنها شکسته شود، اگر شکسته شد، پایههای نظام اسلامی نیز شکسته میشود؛ عالمان دینیِ شناختهشده را نباید با اپوزسیونی که به دنبال براندازی نظام اسلامیاند، یکی دانست.
این سه دسته؛ یعنی عالمان ناظر و ناظرانِ ناهی، و روحانیونِ مردمی، اصلیترین پایههای نظام اسلامیاند و اگر این سه، شکستهشوند نظام اسلامی نیز فرو میریزد.
سخن من دربارهی حفظ جایگاه این سهدسته، بهخاطر نقش آنها در حفظ عدالتاجتماعی و نظام اسلامیاست، نه دفاع از تکتک مواضع و رفتار آنها.
https://eitaa.com/farbehi
آموزهی لعن، چرا از بین رفتنی نیست؟
آموزهی «لعن نسبت به ظالمان»؛ خصوصا کسانی که به اهلبیت علیهمالسلام ظلم کردند و نیز لعن به کسانی که به ظلمِ آن ظالمان، راضی بودند، از تفکر شیعه حذف شدنی نیست، چون در روایات اهلبیت، یکی از علامات مؤمن، زیارت اربعین دانسته شده، از سوی دیگر اولین زیارتی که در این روز به ذهن خطور میکند، زیارت اربعین است، و یکی از آموزههایی که در این زیارت خوانده میشود، لعن به کسانی است که به ابیعبدالله علیهالسلام، ظلم کردند و یا به آن ظلم راضی بودند؛
یعنی در اسلام، هندسهای چیده شده، که در آن هندسه، برخی از آموزهها را نمیتوان حذف کرد لذا همیشه ماندگار میماند؛
آموزهی لعن یکی از آنهاست.
هدایت شده از ابوالفضل عبادی
رهبر انقلاب اسلامی عقلانیت را بهمعنای محاسبهی صحیح دانستند و گفتند: بعضیها اسم عقلانیت و عقل را میآورند اما منظورشان ترس، انفعال و فرار از مقابل دشمن است درحالیکه فرار کردن و ترسیدن، عقلانیت نیست.
حضرت آیتالله خامنهای تأکید کردند: ترسوها حق ندارند اسم عقلانیت را بیاورند زیرا عقلانیت بهمعنای محاسبهی درست است. البته دشمن تلاش دارد تا معنای غلط عقلانیت را تلقین کند و برخی هم نادانسته، در داخل همان حرف دشمن را تکرار می کنند. #عقلانیت
خبر از آینده، یکی از معجزات ادیان آسمانی
از مرحوم امام نقل شده که ایشان در روز میلاد پیامبر اسلام فرمودند:
«آن چیزى که مى خواستم امروز عرض کنم این است که در ولادت حضرت رسول- صلى اللَّه علیه وآله- قضایایى واقع شده است، قضایاى نادرى به حسب روایات ما و روایات اهل سنت وارد شده است که این قضایا باید بررسى بشود که چى است. از جمله، قضیهی شکست خوردن طاق کسرى، و فرو ریختن چهارده کنگره از آن قصر ... اینکه چهارده کنگره از کنگره هاى قصر ظلم خراب شد، به نظر شما نمىآید که یعنى در قرن چهاردهم این کار مىشود، یا چهارده قرن بعد این کار مىشود؟ به نظر شاید بیاید این، محتمل هست که این بناى ظلم شاهنشاهى بعد از چهارده قرن از بین مى رود و بحمداللَّه رفت از بین.»صحیفه امام، ج۱۹ص۴۳۲
اینکه فروریختن چهارده کنگره، اشاره به فروریختن نظام شاهنشاهی پس از چهارده قرن باشد یا نه؟ موضوعی است که از نظر تفسیری و شواهد نقلی باید بررسی شود.
اما نکتهی مهمی که در عصر حاضر نباید از آن غفلت کرد، این است که؛
اصل پیشبینی آینده، توسط اخبار غیبی دین، یکی از معجزات ادیان آسمانی و پیامبران الهی است.
سکولاریسم هستیشناسانه؛ که همهی هستی را زمینی میبیند، اساس این ذهنیت را انکار و به تمسخر میکشد و گاه آنقدر فضای انکار و تمسخر زیاد میشود که کسی جرأت نمیکند، این دسته از آموزههای دینی را بیان کند.
ما به اخبار غیبی پیامبران الهی؛ که بخشی از آنها مربوط به آینده است، ایمان داریم و از نظر فلسفی آن را امری ممکن و از نظر تجربی، امری واقعشده میدانیم، اما اینکه در بین اخبار غیبی آنها، خبر وقوع انقلاب اسلامی هم هست یا نیست، و اگر هست چهمضامینی و تا چه اندازه هست و چگونه باید آنرا برای مردم بیان کرد، سخن دیگری است که پژوهشگران تاریخ و اندیشمندان فرهنگی، باید بررسی کرده و آن را به سمع و نظر جامعه برسانند.
https://eitaa.com/farbehi
«بُعد جهادی اسلام»، حافظ «اسلام رحمانی»
دینی که از سوی آفریدگار انسان و جهان نازل شده، بهترین چارچوب، برای رسیدن انسانها به عدالت اجتماعی است؛ لذا همهی افراد و ارکان جامعه، باید نگهبان دستورات و هنجارهای الهی در متن جامعه باشند.
«نظارت اجتماعی» از سوی همهی افراد جامعه، و «اجرای حدود» از سوی حاکمیت دینی، قوامبخش این نظام دستوری، و حافظ هنجارهای دینی، در متن جامعه است؛ این دو امر موجب میشود تا شیب جامعه به سمت هنجارهای دینی و عدالت اجتماعی باشد؛
بُعد جهادی اسلام، حافظ اسلام رحمانی و نگهبان عدالت اجتماعی در متن جامعه است.
پینوشت؛
قَالَ النَّبِيُّ ص إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَيُبْغِضُ الْمُؤْمِنَ الضَّعِيفَ الَّذِي لَا دِينَ لَهُ فَقِيلَ لَهُ وَ مَا الْمُؤْمِنُ الَّذِي لَا دِينَ لَهُ قَالَ الَّذِي لَا يَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ.(کافی،5ص60)
https://eitaa.com/farbehi
پیامبر رحمت با دشمنان چگونه برخورد میکرد؟
توصیفی که حضرت زهرا سلامالله علیها از پیامبر اسلام در خطبهی فدک دارند این است :
پیامبر رحمت، در حالی که انسانها را با حکمت و موعظهی حسن، به راه خدا دعوت میکرد، بر سر برخی افراد میکوبید و گلوی برخی را میفشرد و پسر عمویش را به دهان نعرهکشندگان میفرستاد تا آنها را ساکت کند.
ضرورت این برخورد آن است که در جوامع انسانی، برخی انسانها دست به طغیانگری میزنند و یا بهنام آزادی، هنجارهای دینی را میشکنند، از اینرو باید عدهای از افراد، جلوی آنها را بگیرند، تا هم زمین را به فساد نکشند(لفسدتالارض) و هم مراکز فرهنگی را ویران نکنند(لَهُدِّمَت...).
برخی افراد، مدام اسلام رحمانی را برای رحم کردن به این عده، ترویج کرده، و مدام به متدینان، پرخاش میکنند؛ ولی مقتضای رحمت پیامبر آن است که جلوی این افراد گرفتهشود.
پینوشت؛
وَ لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ الْأَرْض؛ بقره، 251
وَ لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوامِعُ وَ بِيَعٌ وَ صَلَواتٌ وَ مَساجِدُ؛حج،40
ضَارِباً ثَبَجَهُمْ آخِذاً بِأَكْظَامِهِمْ دَاعِياً إِلَى سَبِيلِ رَبِّهِ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَة
...كُلَّما أَوْقَدُوا ناراً لِلْحَرْبِ أَطْفَأَهَا اللَّهُ أَوْ نَجَمَ قَرْنُ الشَّيْطَانِ أَوْ فَغَرَتْ فَاغِرَةٌ مِنَ الْمُشْرِكِينَ قَذَفَ أَخَاهُ فِي لَهَوَاتِهَا(خطبهی فدک)
https://eitaa.com/farbehi
نتیجهی خدشهدار کردن چهرهی شیعه
اهل بیت علیهمالسلام، خصوصیاتی دارند که موجب گرایش انسانهای حقطلب به آنها شده و میشود، از اینرو هر کسی با آنها همنشین و مأنوس باشد، جذب سیره و سخنان آنها میگردد؛ به برخی از آن خصوصیات اشاره میکنم؛
1- اهلبیت علیهمالسلام در طول تاریخ، مورد مدح و ستایش همهی عالمان و خواص جامعه بودهاند.
2- سخنانشان را از سرچشمهی وحی الهی گرفتهاند لذا سخنان همهی آنها با هم و با آیات قرآن هماهنگ است.
3- محتوای کلامشان همگی مضامینی عالی دارد و این امر کاملا مشهود است.
4- شیوهی بیانی آنها، کاملا منطقی و تفهیمی است، بههمین جهت، عقلها و قلبهای سلیم را به سوی خود روانه میکند.
5- هر زمینهای که به هدایت انسانها باز میگردد آنها سخنانی پرفائده در آنزمینهها دارند.
با وجود این خصوصیات، کافی است کسی مسیرش به سخنان و سیرهی آنها بخورد، بهسرعت جذب آنها میشود؛ اما برخی از کارهایی که در نهم ربیع انجام میشود، چنان نفرتی را نزد مخاطبان، مخصوصا اهل سنت به وجود میآورد که هرگز حاضر نیستند این احتمال را در ذهنشان راه دهد که
«شاید مذهب اینها، حق باشد!»
تصویر شیعه در این چهره، خدمت بزرگی به بقاء مذهب باطل، و مانعی قوی برای گرایش انسانهای پاکطینت به مذهب اهلبیت علیهمالسلام شده؛ بدون شک باید رفتار خلفاء را بررسی و نقد کرد، اما رفتاری که صلاحیت نقدکردن را از انسان بگیرد، یکی از رفتارهای جاهلانه است.
https://eitaa.com/farbehi