eitaa logo
استاد علوی تهرانی
4هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
257 ویدیو
54 فایل
کانال رسمی استاد علوی تهرانی ✅ تلگرام: https://t.me/Fares_ir ✅ سایت: Fares.ir ✅ ادمین کانال: @Fares_Contact ✅ ارتباط با ادمین جهت طرح سؤال و مشاوره از استاد: @Fares_Admin ✅ بنیاد فارِس المومنین: ۳۴ ۳۲ ۹۲ ۶۶ - ۰۲۱ ✅ کد شامد: ۱-۲-۷۳۲۰۹۸-۶۱-۰-۲
مشاهده در ایتا
دانلود
⚫️ بسم الله الرحمن الرحیم لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا ... [ای رسول ما!] بی‌تردید يهوديان و مشرکان را، دشمن‌‏ترين مردم نسبت به مؤمنان خواهى يافت ... سوره مائده / آیه ۸۲ جنایات فجیع و حملات سنگین این روزها به شیعیان مظلوم لبنان، امتداد دشمنی دیرینه یهود عنود با مسلمانان جهان است که این خود گواه بر حقانیت آیات الهی است. شهادت جمعی از شیعیان اهل بیت علیهم‌السلام، در رأس ایشان، سید مجاهد و شهید عالی‌مقام، سیدحسن نصرالله را تسلیت عرض می‌نمایم. عاجزانه از خداوند متعال می‌خواهم با تعجیل در امر فرج امام عصر روحی له الفداء، بساط ظلم برچیده شده و عدالت مهدوی محقق گردد. آمین رب العالمین @Fares_ir
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ آغاز جـلسـه هفـتـگی ســه‌شنبـه‌ها ســه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ از ســـاعـت ۱۹ تـــا ۲۱ زیارت آل‌یس : حاج حسین ارضی سخنرانی : استاد عـلــوی تهـــرانی مـداحی : حـاج مصطفی سماواتی خیـابـان کـارگــــر شـمـــالـــی بالاتر از ایستگاه متــرو کارگر مسجـــد حضـرت امیــــر (ع) @Fares_ir
استاد علوی تهرانی
🔊 #فایل_صوتی 📚 #سخنرانی 📖موضوع : #جریان_شناسی_مردم_کوفه | جلسه ۷ 🏴 مجلس عزای روز ۲۸ صفر | ۱۴۰۳ 🗓 دو
. شیعۀ عادی پای کار امام نمی‌ایستد شیعیان عادی با اینکه قلبا اهل بیت را دوست داشتند اما به خاطر سیاست‌های شیعه‌زدایی امویان عملا پای اهل بیت نمی‌ایستادند. این‌ها در جامعۀ کوفه منزوی بودند اما تعدادشان از شیعیان ممتاز بیشتر بود. اینکه من مکرر به این مطالب اشاره می‌کنم به این دلیل است که ما از شیعۀ عادی به شیعۀ ممتاز تبدیل شویم. شیعۀ عادی برای امام زمان خطر است. اگر به دنبال عاقبت بخیری هستیم باید رسیدن به کلاس شیعۀ ممتاز تلاش کنیم. بافت جمعیتی ساکنان کوفه از نظر سیاسی جامعۀ کوفه از نظر جهت‌گیری‌های سیاسی هم دچار پراکندگی است: ۱. شیعیان. ۲. طرفداران بنی‌امیه. گروهی از آن‌ها جزء افراد صاحب منصب و ثروتمند کوفه بودند. سران و شیوخ قبائل و اعضاء قبیلۀ آن‌ها نیز جزء طرفداران بنی‌امیه محسوب می‌شدند. ۳. خوارج. سومین گروه سیاسی در کوفه، خوارج نهروان هستند. این گروه ۱۲ هزار نفری از مخالفان سرسخت اهل بیت بودند. این‌ها آدم‌های ناسازگاری بودند. حتی با بنی‌امیه. دلیل عمدۀ این ناسازگاری به‌واسطۀ بی‌مبنا بودن آن‌ها بود. ۴. شکاک‌ها. افرادی بودند که تحت تأثیر تبلیغات خوارج قرار گرفتند. جزء خوارج نبودند؛ اما به‌واسطۀ تبلیغات خوارج مردد در دین شدند. این افراد همان تودۀ مردم هستند. حضرت امیر می‌فرماید: یا دانشمند باشید یا دانشجو. یعنی در زندگی مبنا داشته باشید! اگر انسان اینگونه نباشد آلت دست اخلا‌ل‌گران می‌شود. ۵. کوفیان سرخ‌پوش. حدود ۲۰ هزار مرد مسلح كوفى که برای هر کسی‌که به آن‌ها مزد می‌داد شمشیر می‌زدند. تمام افراد این گروه مزدور بنی‌امیه بودند. تفاوت سیاست با دیانت در همین نکته است. امیرالمؤمنین به هیچ‌عنوان این‌ دسته از افراد را تطمیع نمی‌کرد. چون حکومت دینی حکومت ارزش‌ها است ولی سیاست حکومت منافع است. ۶. فرصت‌طلبان. این گروه در جهت‌گیری‌های سیاسی بیشترین جمعیت کوفه را تشکیل می‌دادند. اِبن‌الوقت بودند و قصد آن‌ها چیزی جز دنیا طلبی نبود. در زمان حاکمیت نعمان بن بشیر که حاکم مسامحه‌گری بود هجده هزار نفر از آن‌ها با جناب مسلم بیعت کردند. اما وقتی عبیدالله حاکم کوفه شد او را تنها گذاشتند. این عده بسیار فرصت‌طلب بودند و تصورشان این بود که اگر حضرت مسلم پیروز شود اتفاقات خوبی برای آن‌ها می‌افتد. این سه گروه آخر کمر هر نهضت آزادی‌خواهی را می‌شکنند! چون اصلا نمی‌توان روی آن‌ها حساب باز کرد. این پراکندگی در جهت‌گیری‌های سیاسی را اضافه کنید به پراکندگی در عقائد. بافت جمعیتی ساکنان کوفه از نظر عقیدتی در کوفه طایفه‌ای ترویج جبرگرایی می‌کردند. تصور نکنید معاویه آدم کوچکی بوده است. معاویه از نظر سیاسی بسیار آدم مهم و پیچیده‌ای است. ۱۴۰۰ سال پیش یک عقیدۀ کلامی به نام جبرگرایی را ابداع کرده است. به این معنا که بروز هر اتفاقی دست خدا است. با همین عقیده عایشه، که جنگ جمل را به ‌راه انداخته ساکت می‌کند. عایشه وقتی می‌شنود که معاویه برای یزید بیعت گرفته اعتراض می‌کند. معاویه به او می‌گوید: حکومت یزید دست من نیست خداوند اراده کرده است. آیا شما با ارادۀ خداوند مخالفید؟ معاویه این پیام را به عایشه انتقال می‌دهد که اگر به مخالفت خود ادامه بدهی تو را ترور می‌کنیم و می‌گوییم که ارادۀ خداوند بوده است. او هم می‌فهمد و چون جان خودش را دوست دارد ساکت می‌شود. در کوفه عده‌ای دیگر عقائدی مانند عقیدۀ ارجاء، تجسیم و قدریه را ترویج می‌کردند. خوارج هم گروهی بودند که یک نوع عقیدۀ دیگر را ترویج می‌دادند. این‌ها سطحی‌نگرهای قرآن بودند و برداشت‌های التقاطی از قرآن داشتند. کوفه با هیچ‌کس سازگار نیست کوفه با این چهار پراکندگی اختلاف در ملیت، مذهب، جهت‌گیری‌های سیاسی و عقیده با هیچ‌کس سازگار نیست؛ حتی با مؤسس خود. مردم کوفه حتی بنی‌امیه را هم آزار می‌دادند. منتها بنی‌امیه با سیاست با مردم کوفه برخورد می‌کردند. یعنی برای سرکوب کوفیان حاکمان سفاک و خشن را برای کوفه انتخاب می‌کردند. از خصائص منفی مردم کوفه باید عبرت گرفت مردم کوفه به دلیل وجود چهار نوع پراکندگی در هیچ دوره‌ای بر روی یک مسئله اجماع نداشتند. از این چهار نوع پراکندگی خصائص منفی اهل کوفه حاصل می‌شود. کوفیان چه خصلت‌هایی داشتند که ما نباید داشته باشیم؟ تا اگر امام عصر تشریف آوردند ما با ایشان رفتاری شبیه به رفتار کوفیان با امام حسین را نداشته باشیم. خطر این خصائص در دوران ظهور بروز پیدا می‌کند. نکند نقائص کوفیان در ما وجود داشته باشد و رشد بکند و در زمان ظهور ما را در مقابل امام زمان قرار بدهد! ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ گزیده سخنرانی استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی موضوع: جریان‌شناسی مردم کوفه | جلسه ۷ از سلسله جلسات هفتگی سه‌شنبه‌ها تاریخ : ۱۲ شهریور ماه ۱۴۰۳ مسجد حضرت امیر علیه‌السلام @Fares_ir
جریان‌شناسی_مردم_کوفه_استاد_علوی_تهرانی_جلسه_۷_.pdf
969.3K
خلاصه سخنرانی استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی موضوع: جریان‌شناسی مردم کوفه | جلسه ۷ از سلسله جلسات هفتگی سه‌شنبه‌ها تاریخ : ۱۲ شهریور ماه ۱۴۰۳ مسجد حضرت امیر علیه‌السلام @Fares_ir
استاد علوی تهرانی
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ #اعلام_برنامه آغاز جـلسـه هفـتـگی ســه‌شنبـه‌ها ســه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ از ســـاعـت ۱۹ ت
🔊 ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۳ 🗓 سه‌شنبه ۱۰ مهر ماه ۱۴۰۳ 🔸مسجد حضرت امیر (ع) 🔹زیارت آل یس : حاج حسین ارضی 🔹سخنرانی : استاد سید محمدباقر علوی تهرانی 📖موضوع : | جلسه ۵ 🔹مداحی : حاج مصطفی سماواتی @Fares_ir 👇👇👇
4_6044332399356024696.mp3
14.09M
🔊 📚 ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۳ 🗓 سه‌شنبه ۱۰ مهر ماه ۱۴۰۳ 🎤 حاج حسین ارضی 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_6044332399356024698.mp3
22.83M
🔊 📚 📖 موضوع : | جلسه ۵ ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۳ 🗓 سه‌شنبه ۱۰ مهر ماه ۱۴۰۳ 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_6044332399356024701.mp3
12.22M
🔊 📚 ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۳ 🗓 سه‌شنبه ۱۰ مهر ماه ۱۴۰۳ 🎤 حاج مصطفی سماواتی 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
استاد علوی تهرانی
🔊 #فایل_صوتی 📚 #سخنرانی 📖موضوع : #جریان_شناسی_مردم_کوفه | جلسه ۸ ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۳ 🗓 س
. باید مانع از فراموشی یاد امام زمان شد از این بحث باید یک بهره‌ای برد تا علت‌هایی که باعث آن رفتارها شد در ما وجود نداشته باشد. چون از این طایفه یک نفر در راه است که همان هدف یعنی عدالت‌خواهی را دنبال می‌کند. این مشابهت‌ها باید سنجیده شود تا مشابهت‌های رفتاری اتفاق نیفتد و بلایی که از ناحیۀ مردم کوفه به سیدالشهداء رسید از جانب ما به حضرت حجت نرسد. بخشی از این خطر به دلیل جهل ما نسبت به معارف دینی است. امام عصر زمانی ظهور می‌کند که یاد ایشان از بین رفته باشد. کسانی حضرت را از یاد می‌برند که به امامت ایشان معتقد هستند. باید جلوی این فرآیند را گرفت. از کجا؟ از منطقۀ سوق‌الجیشی کوفه. خویشاوند گرایی علت شکست امیرالمؤمنین در صفین پراکندگی چهارگانه در کوفه شهری را پدید ‌آورد که حماسه‌ای مانند جنگ جمل را خلق کردند. آرایش لشکر امیرالمؤمنین در جمل از هشت دسته شکل گرفته بود. یک دسته از حجاز و هفت دستۀ دیگر از کوفه آمده بودند. امام قبل از آغاز جنگ برای مردم کوفه خطبه خواندند: شما از گرامی‌ترین مسلمانان هستید. من شما را انتخاب کردم چون جان خود را در اختیار من قرار دادید. همین کوفیان در صفین باعث شکست امیرالمؤمنین شدند. آرایش جنگی امیرالمؤمنین بیست و پنج گروه از قبایل کوفه بود. در صفین کوفه در تقابل با شام بود. بخشی از یک قبیله در کنار امیرالمؤمنین و بخش دیگر در کنار معاویه بودند. تبعات منفی قبیله‌گرایی در همین جا بروز کرد. لشکریان امیرالمؤمنین وقتی می‌دیدند که خویشاوند آن‌ها در طرف مقابل است تمایلی برای ادامۀ جنگ نشان نمی‌دادند. لذا خوارج موفق شدند که حکمیت را بر امیرالمؤمنین تحمیل کنند. مردم کوفه غیر قابل پیش‌بینی بودند فاصلۀ بین جمل و صفین یک سال است. این اختلاف در رفتار به‌واسطۀ ویژگی‌های مثبت و منفی است که در این مردم وجود دارد. لذا در هر شرایطی یکسری از این ویژگی‌ها بروز پیدا می‌کند. قبل از یک حادثه نمی‌توان حدس زد که مردم کوفه چه واکنشی از خود نشان خواهند داد. حادثه که اتفاق می‌افتاد تازه موضع آن‌ها مشخص می‌شد. به همین دلیل است که امام حسین کوفه را انتخاب می‌کند. چون از قبل مشخص نبود که مردم کوفه چه برخوردی با ایشان خواهند کرد. ویژگی‌های مردم کوفه ۱. دنیاطلبی؛ در جریان کشورگشایی و فتوحات کودتاگران سقیفه غنائمی به دست می‌آمد و به لشکریان می‌رسید. لذا طمع به دست آوردن غنائم تبدیل به طبیعت مردم کوفه شد. در جنگ‌ها شرکت‌ می‌کردند تا غنیمت بگیرند. به دلیل وجود همین خصیصه بود که در جنگ جمل فقط ۱۲ هزار نفر از آن‌ها شرکت کردند. چون احتمال پیروزی نمی‌دادند. اما در صفین چون احتمال پیروزی می‌دادند ۶۵ هزار نفر با حضرت امیر همراه شدند. در جمل ویژگی مثبت آن‌ها بروز کرد: حمیت دینی. و در جنگ صفین ویژگی منفی آن‌ها: قبیله‌گرایی. دنیا طلبی انسان را از تکلیف‌‌مداری بازمی‌دارد. ۲. تبعیت کردن از احساسات؛ مردم کوفه به شدت تابع احساسات بودند. گاه با یک کلام آنچنان تحریک می‌شدند که عمل غیر ممکن را انجام می‌دادند. گاهی هم با یک کلام آنچنان فروکش می‌کردند که از انجام کار‌های ممکن و در دسترس خودداری می‌کردند‌. لذا یکی از اموری که در آن زمان و در بین مردم کوفه جریان داشت خواندن خطبه و رجز قبل از آغاز جنگ بود. چون ممکن بود در لحظه تصمیم خود را عوض کنند. این دو مسئله یعنی دنیا طلبی و تابع احساسات بودن در طول تاریخ اسلام برای اهل بیت مشکل‎‌ساز بوده است. از کربلا باید عبرت‌های کربلا را گرفت قصد من از طرح این مسائل این است که از خطاهای مردم کوفه عبرت بگیریم تا در زمان ظهور گرفتار این خصائص نباشیم. اگر گرفتار این خصائص باشیم قطعا در برابر امام همان خطاهایی را انجام می‌دهیم ‌که مردم کوفه در برابر امام حسین مرتکب شدند. داستان کربلا گذشته است و باید از آن عبرت گرفت. اهمیت بحث کوفه در همین نکته است. ما باید مرز خودمان را نسبت به وجود مقدس امام زمان مشخص کنیم. مرزبندی ما باید اینگونه باشد: ((و امری لامرکم متّبع.)) باید تابع امر این ذوات مقدسه باشیم. چرا خواندن این زیارت اربعین اهمیت دارد؟ چون اولین زیارت سیدالشهداء بعد از شهادت ایشان است و زائر در این زیارت مرزبندی خودش را با امام حسین مشخص می‌کند. ما اگر تابع امر امام زمان نباشیم ممکن است فردای ظهور مانند کوفیان در مقابل ایشان قرار بگیریم. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ گزیده سخنرانی استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی موضوع: جریان‌شناسی مردم کوفه | جلسه ۸ از سلسله جلسات هفتگی سه‌شنبه‌ها سه‌شنبه ۱۳ شهریور ماه ۱۴۰۳ مسجد حضرت امیر علیه‌السلام @Fares_ir
جریان‌شناسی_مردم_کوفه_استاد_علوی_تهرانی_جلسه_۸_.pdf
1.17M
خلاصه سخنرانی استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی موضوع: جریان‌شناسی مردم کوفه | جلسه ۸ از سلسله جلسات هفتگی سه‌شنبه‌ها سه‌شنبه ۱۳ شهریور ماه ۱۴۰۳ مسجد حضرت امیر علیه‌السلام @Fares_ir
استاد علوی تهرانی
🔊 #فایل_صوتی 📚 #سخنرانی 📖 موضوع : #جریان_شناسی_مردم_کوفه | جلسه ۹ 🏴 مجلس شهادت امام رضـا (ع) | ۱۴۰۳
دعا برای تعجیل در فرج دعوت از امام است مردم کوفه به امام حسین نامه نوشتند. در برخی از نامه‌ها آمده بود: عجله کن ای پسر رسول خدا! ما هم دائما به محضر مبارک امام زمان عرض می‌کنیم: العَجل! این هم یک نوع دعوت است. جهل ما نسبت به خطاهای مردم کوفه ممکن است باعث تکرار تاریخ شود. ما که مدعی یاری امام زمان هستیم نباید به سمت حذف شدن برویم. یکی از ویژگی‌های منفی کوفیان دنیاطلبی بود. به همین دلیل تنها در حوادثی ورود پیدا می‌کردند که منافع آن‌ها را تأمین می‌کرد. ما هم اگر دنیاطلب باشیم نمی‌توانیم پای امام زمان بایستیم. تبعیت کردن از احساسات معطوف به صفت عجله است احساسات کوفیان به سادگی برانگیخته می‌شد. همین کوفیانی که سیدالشهداء را به شهادت رساندند وقتی کاروان اسراء وارد شهر شد شروع کردند به گریه کردن! به اندازه‌ای گریه کردند که حضرت ام کلثوم به آن‌ها فرمود: مردان شما ما را می‌کشند و زنان شما برای ما گریه می‌کنند؟ این تناقض رفتاری به‌واسطۀ برانگیخته شدن احساسات آن‌ها بود. مختار و توابین هم از برانگیختگی عواطف کوفیان بهره بردند. این ویژگی منفی معطوف به خصلت منفی دیگر بنام عجله است. مردم کوفه به سرعت خروشان می‌شدند و به سرعت هم فروکش می‌کردند. ۳. قبیله‌گرایی سومین ویژگی مذموم مردم کوفه، قبیله‌گرایی است. سهم بزرگی از بافت جمعیتی کوفه به اعراب تعلق داشت. من به سه خروجی از خروجی‌های مهم قبیله‌گرایی اشاره می‌کنم: * نظم‌ناپذیر بودن این قبایل کاملا نظم‌ناپذیر بودند. به این دلیل که هر قبیله قواعد خودش را داشت. این‌ها انسان‌های بادیه‌نشین بودند. خصوصیت اصلی بادیه‌نشینان آزادی مطلق بود. این دسته از افراد به هیچ عنوان قاعده‌پذیر نبودند. نه از اهل بیت قاعده می‌پذیرفتند نه از مؤسس کوفه. کوفیان تنها با دو دسته از والیان کوفه کاری نداشتند: والیانی مانند: نعمان بن بشیر و مغیرة بن شعبه که مسامحه‌گر بودند. و والیانی مانند: زیاد بن ابیه و عبیدالله بن زیاد که با سیاست تهدید و خشونت با کوفیان رفتار می‌کردند. آن کسی‌که این شهر را تأسیس کرده می‌دانسته که باید چکار کند. شما تصور نکنید که سقیفه بدون طرح و نقشه و به یکباره تشکیل شد. تعدادی از آدم‌های تشکیلاتی و خوش‌فکر در رأس تشکیل آن قرار داشتند. این عده دشمنان امیرالمؤمنین بودند نه دشمن یک عده عرب بادیه نشین. این‌ها کاملاً با محاسبات دقیق رفتار می‌کردند. * خویشاوند محوری قبایل عرب خویشاوند محور بودند و چیزی به نام حق برای آن‌ها وجود نداشت. خویشاوند برای آن‌ها در حکم حق بود. به همین دلیل بود که شِمر برای حضرت عباس و برادرانش امان‌نامه‌ آورد. چون بین آن‌ها نسبت خویشاوندی برقرار بود. * وابستگی به حکومت از نظر اقتصادی این قبایل از نظر اقتصادی و درآمد تابع حکومت بودند. چون بخش عمدۀ درآمد آن‌ها عطایایی بود که از حکومت به آن‌ها می‌رسید. عطایا یعنی بخشش‌های مازاد بر بیت‌المال. لذا هم قبایل تابع حکومت بودند و هم حکومت برای آن‌ها تعیین کننده بود. ۴. اجتهاد نابجا در بین مردم کوفه، صحابۀ پیامبر و قاریان قرآن حضور داشتند. قاریان قرآن به کسانی گفته می‌شد که قرآن را تعلیم می‌دادند. این عده با قرآن مأنوس بودند به همین دلیل احساس بزرگی می‌کردند. همین دسته از افراد بودند که در مقابل امام مجتبی ایستادند و به ایشان اعتراض کردند. این‌ها در مقابل امام معصوم اجتهاد نابجا و منیت داشتند. ۵. اِبنُ‌الوَقت بودن ابن الوقت به افراد فرصت‌ طلب گفته می‌شود. کسانی‌که هر لحظه رنگ عوض می‌کنند. طایفه‌ای از مردمان کوفه اینچنین بودند. بوقلمون صفتی مردم کوفه به دلیل همین ابن‌الوقتی آن‌ها بود. یکی از همین ابن‌الوقت‌‌ها شِمر بود. سرباز امیرالمؤمنین؛ جانباز صفین؛ و قاتل سیّدالشهداء. یکی دیگر از این ابن‌الوقت‌ها، شبث بن ربعی بود. در آغاز اسلام از یاران سجاح بود. زنی از قبیلۀ بنی‌تمیم که پس از رحلت پیامبر اکرم ادعای نبوت کرد. بعد از مدتی توبه کرد و مسلمان شد. در قتل عثمان مشارکت داشت. پس از به خلافت رسیدن امیرالمؤمنین به ایشان پیوست. بعد از صفین به خوارج پیوست. پس از مرگ معاویه از امام حسین برای آمدن به کوفه دعوت کرد. در جریان قیام سیدالشهداء فرماندۀ پیاده‌نظام لشکر عمر سعد بود. پس از شهادت سیدالشهداء و به شکرانۀ پیروزی مسجدی را در کوفه تجدید بنا کرد! در برخورد با امام زمان ابن‌الوقت نباشیم تعداد ابن‌الوقت‌ها در کوفه کم نبود. همۀ این حرف‌ها به این دلیل است که ما در برخورد با امام زمان چنین نباشیم. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ گزیده سخنرانی استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی موضوع: جریان‌شناسی مردم کوفه | جلسه ۹ از سلسله جلسات هفتگی سه‌شنبه‌ها تاربخ : ۱۴ شهریور ماه ۱۴۰۳ مسجد حضرت امیر علیه‌السلام @Fares_ir
جریان‌شناسی_مردم_کوفه_استاد_علوی_تهرانی_جلسه_۹_.pdf
966.6K
خلاصه سخنرانی استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی موضوع: جریان‌شناسی مردم کوفه | جلسه ۹ از سلسله جلسات هفتگی سه‌شنبه‌ها تاریخ : ۱۴ شهریور ماه ۱۴۰۳ مسجد حضرت امیر علیه‌السلام @Fares_ir