eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8.1هزار عکس
857 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
🖇 تبادل 🖇
‼️ پیش بینی درست شهید آوینی درباره آینده اسرائیل ‼️ تلاطم دریا اکنون خبر از طوفانی نزدیک دارد ! طوفانی که کفار و مستکبرین را به زیر خواهد کشید 👌 و صالحین و مستضعفین را وارث زمین خواهد ساخت ❗️ نخستین کانال نشر آثار شهید سید در ایتا 👇 https://eitaa.com/joinchat/907411459Cff59db74fe برای دیدن کلیپها و سخنان شهید کانال بالا رو دنبال کنید 🎥👆
📌 پیروزی حق بر باطل، از نوامیس الهی 🔹 برخی سنت‌های الهی، مطلق و برخی دیگر مقیّدند. سنت‌های مقید و مشروط برخی مخصوص اهل حق و برخی دیگر مخصوص اهل باطل است. با این حال باید توجه داشت که به عقیده ایشان (شهید مطهری)، سنن و قوانين لا‌يتخلف حاکم بر عالم، لازمه نظام علی و معلولی جهان است. 🔸 این نظام متقن هم در علل و معلولات مادی جریان دارد و هم در غیرمادی. ملائکه، روح، لوح قلم و کتب سماوی، وسایطی هستند که فیض الهی و قضا و قدر الهی به اذن پروردگار به وسیله آنها جریان دارد. یکی از سنت‌های الهی، «پیروزی حق بر باطل» است. 🔹 جنگ حق و باطل همیشگی است یعنی بشر با ایمان به یک حقیقت، منافع خود را فدای ایمانش می‌کند و در راه آن با طرف مقابل که دنبال منافع شخصی است می‌جنگد. به نظر ایشان، باطل هماره مغلوب خواهد شد؛ به شرط آنکه اهل ایمان به وظیفه خود که مبارزه با باطل است، عمل کنند و در پیروی از حق پایدار باشند. ✍ سید سعید حسینی 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 رجز خوانی طوفانی مهدی رسولی، اولین شب مراسم عزاداری حضرت فاطمه‌زهرا سلام‌الله‌علیها در محضر رهبر انقلاب 🆔 @farhang_puya
💢دانشجو‌ها باید قدرت تحلیل سیاسی داشته‌ باشد 🔹 اگر دانشگاه به کلی از سیاست دور باشد، خالی از شور و نشاط می‌شود و به محلی برای رشد میکروب‌های خطرناک فکری و رفتاری تبدیل می‌شود؛ اما معنای سیاسی شدن دانشگاه‌ها به این معنا نیست که مراکز علمی به محلی برای استفاده جریان‌ها و عناصر سیاسی تبدیل شود. 🔸 از نگاه رهبر دانشجو باید سیاسی باشد و دانشگاه‌ها باید سیاسی باشند اما معنای این حرف را اینطور روشن می‌کنند که دانشجوها باید قدرت تحلیل سیاسی داشته باشند تا جبهه‌بندی‌های دنیا را بشناسند تا بفهمند دشمن امروز کجاست و از کجا و با چه ابزاری حمله می‌کند. ✍ فاطمه زهرا علوی 🆔 @farhang_puya
✍ امام على عليه السلام: «إنّ مِن أعظَمِ العُوّادِ أجرا عندَ اللّهِ عَزَّوجلَّ لَمَن إذا عادَ أخاهُ خَفَّفَ الجُلوسَ، إلاّ أن يَكونَ المَريضُ يُحِبُّ ذلكَ و يُريدُهُ و يَسألُهُ ذلكَ» 🖌 «بزرگترين پاداش را نزد خداوند عزّوجلّ آن عيادت‌كننده‌اى دارد كه هرگاه به عيادت برادرش برود، زمان كوتاهى نزد او بنشيند، مگر اين كه خود بيمار دوست داشته باشد و از او بخواهد كه بيشتر بنشيند.» 📚 ميزان الحكمه؛ ج۱۰؛ ص۵۰۰ 🆔 @farhang_puya
📌 «نفس» در نگاه فلاسفه اسلامی 🔹 از نگاه فیلسوفان اسلامی، اساس «نفس آدمی» غیر مادی است و بادلائل متقن و براهین عقلی تجرد نفس به اثبات رسیده است. و از طرف دیگر پایه‌های متزلزل مكتب ماتریالیسم دیالکتیک نیز یکی پس از دیگری فرو می‌ریزد. 🔸 از سوی دیگر در بیان وحی منزل الهی نیز در هیچ جا یافت نمی‌شود که تمام حقیقت انسان، «بدن» و «حالات جسمانی» او معرفی شده باشد. کلمه روح در هیچ موردی به معنی بدن تنها یا بدن توام با ذات آدمی و یا به مفهوم جنبش‌های درونی به کار نرفته است. 🔚 بلکه گاهی به عنوان عامل افاضه حیات از جانب خداوند می‌باشد که همیشه به ذات الهی منتسب است و البته گاهی به معنای فرشته وحی و... نیز به کار رفته است. ✍ حمید رفیعی هنر 🆔 @farhang_puya
📌 از «علم النفس» تا «روان‌شناسی» 🔹 یکی از مسائل مطرح در فلسفه مبحث حقیقت نفس آدمی بوده که ظاهراً در دو مقطع متفاوت در ایران عرضه شده است. یکی در حدود قرن ۹ میلادی همزمان با ترجمه کتب فلسفه یونان به زبان عربی با عنوان علم النفس و دیگری در قرن ۱۹ میلادی مصادف با انشعاب دانش‌های نوین از فلسفه غرب با عنوان روان‌شناسی. 🔸 به نظر نفوذ تفکر فلسفه ماتریالیستی در ایران نقش بسزایی در ترجمه این دانش با عنوان «روان‌شناسی» داشته است و علی‌رغم تلاش پیشگامان اولیه این دانش در استفاده از مفاهیم «علم النفس» فلسفه اسلامی ره به خطا رفته به گونه‌ای که امروزه، اسلامی‌سازی این دانش را به چالش کشانده است. 📝 حمید رفیعی هنر 🆔 @farhang_puya
📌 ریشه‌ی معضلات اجتماعی 🔹 معضلات اجتماعی در جامعه کنونی ما (مانند بالا رفتن سن ازدواج، بیکاری، مواد مخدر، فحشای جنسی، رشد آمار سرقت و غیر آنها) هر یک ریشه در عواملی مختلف دارند. از این علل و عوامل به عاملی اشاره می‌شود که در همه معضلات اجتماعی فراگیر است و آن عدم تناسب «تحول ساختارها» با «تحولات اجتماعی» است. 🔸 ناهماهنگی این ظرف و مظروف و عدم تدبیر آگاهانه و هوشمندانه برای هماهنگ‌سازی آن دو، سبب می‌شود که عرصه برای افراد جامعه سخت گردد که این را «تنگنای اجتماعی » می‌نامیم. افراد جامعه از دو حيث «بافتار فردی» و «پایگاه اجتماعی» گوناگون و متفاوتند. 🔹 بالتبع برای برخی از افراد، فشار این تنگناها یا ناچیز است و یا آنها توان فردی برای حل آن را دارند و یا دست کم می‌توانند صبور باشند، اما برای برخی از افراد فشار تنگناهای اجتماعی هم جدی است و هم آنها در چهارچوب ساختارهای اجتماعی موجود، از حل آنها نا‌توانند. ✍ محمد علی متولیان 🆔 @farhang_puya
29.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | نماهنگ بی‌مردم 🎙 بانوای: حاج مهدی رسولی 🏴🏴 شهادت بانوی بزرگوار اسلام، ام‌ابیها، حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها را خدمت حضرت حجة عجل الله تعالی فرجه و شیعیان و مخلصین ایشان، تسلیت عرض می‌نماییم. 🆔 @farhang_puya
🖇 ایجاد «دغدغه فرهنگی» میان سطوح میانی و پایین جامعه، امری واجب برای متولیان فرهنگی 🔹 سیر دغدغه‌مند بین «هستی‌شناسی»، «معرفت‌شناسی»، «روش‌شناسی» و «مشکلات عینی»، امری رایج در میان نخبگان فکری می‌باشد. اما عدم جریان آن در سطوح میانی و پایینی جامعه، یکی از آسیب‌های موجود در «فرهنگ عمومی کشور» است که باید برای آن تدبیری اندیشید. 🔚 و الا باید بدانیم که شوره‌زاری کویر در حال پیشرفت به سوی دشت‌های پر محصول است. این واقعیت با نگاهی گذرا به سطح کیفی دانشگاهیان و حوزویان به خصوص در مقاطع پرکمیت آنها، قابل مشاهده است. 🔸 کسانی که از میان مردم وارد حوزه‌های روحانیت می‌شوند، طبعاً آثار سوء فکری و اخلاقی را با خود می‌آورند. حوزه‌های روحانیت جزئی از جامعه و مردم است. بنابراین ما باید در اصلاح فکری و اخلاقی افراد حوزه کوشش کنیم. 🔖 محمد علی متولیان 🆔 @farhang_puya
📌 «توسعه» به وسعت فرهنگ 🔹 اصطلاح توسعه مفهوم عامی است که فقط بعد اقتصادی را در برنمی‌گیرد؛ بلکه می‌توان از توسعه سیاسی، فرهنگی و حتی دینی سخن گفت؛ بدین جهت باید این واژه را در حقیقت یک «فرهنگ» نامید که به بخش خاصی از زندگی محدود نمی‌شود‌. 🔚 پذیرفتن یا رد آن تمام زندگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و لذا نمی‌توان توسعه اقتصادی را پذیرفت ولی توسعه سیاسی را رد کرد. ✍ مهدی مشکی 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 ویژه | وصله چادر بی بی 🌿 صحبت کوتاه و دلنشین آیت‌الله مصباح یزدی (قدس سره) درباره امید به عنایت حضرت زهرا سلام الله علیها 📅 ۱۳۹۴/۰۴/۲۷ 🆔 @farhang_puya
💎امام رضا عليه ‏السلام: «مَن لم يَقدِرْ على ما يُكَفِّرُ بهِ‏ ذُنوبَهُ فَلْيُكثِرْ مِنَ الصَّلاةِ على محمّدٍ وآلِهِ فإنّها تَهدِمُ الذُّنوبَ هَدماً» 🖌 هر كه نمى‏‌تواند كارى كند كه به سبب آن گناهانش زدوده شود، بر محمّد و خاندان او بسيار درود فرستد؛ زيرا صلوات گناهان را ريشه كن مى ‌كند. 📗الأمالي للصدوق: ۱۳۱/۱۲۱‌‌‌‌‌‌‌ 🆔 @farhang_puya
💢 خطبه‌های سرور زنان جهان؛ فریادی در برابر فراموشی حق (بخش اول) 🔹 حضرت زهرا (س)، تنها مدتی کوتاه پس از رحمت پدر بزرگوارش به حیات پربار خویش ادامه داد و در همان مدت کوتاه، نقش روشنگری و دفاع از رسالت و امامت و نهضت نبی اکرم را به تمامی ایفا نمود. 🔸 ایشان در دو خطبه مهم که پیش از رحلتشان ایراد فرمودند، اصول اساسی مکتب وحی و خطر انحراف از آن اصول را برشمردند تا حجت بر مسلمانان تمام شود. 🔹 خطبه اول که در زمان سلامت ایشان و در مسجد النبی و با حضور مردان مهاجر و انصار ایراد و سخن گفت و به شبهه‌ها پاسخ داد. بخش هفتم: «به عنوان اتمام حجت از یاران راستین پیامبر طلب کمک نمود و گفتار خود را با تهدید ایشان به عذاب الهی پایان داد.» 🖊 زهرا شریعتی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 خطبه‌های سرور زنان جهان؛ فریادی در برابر فراموشی حق (بخش اول) 🔹 حضرت زهرا (س)، تنها مدتی کوتاه پس
💢 خطبه‌های سرور زنان جهان؛ فریادی در برابر فراموشی حق (بخش دوم) 🔹 در خطبه دوم که در بستر بیماری و در خانه ایشان و این بار در حضور زنان مهاجر و انصار ایراد شد، لحن ایشان کوبنده‌تر و محتوای آن غم‌انگیزتر است. این، خطبه رنجنامه قلب مجروح دخت گرامی پیامبر است که نشان از یأس ایشان از توجه به اصولی که در خطبه اول برای امت بازگو شده است دارد. 🔸 حضرت در عین درد و بیماری حتی یک کلمه در مورد حال شخصی و غم‌های درون خود نگفت و تنها هدفش اتمام حجت بود و محور تمام سخنانش، غصب خلافت و مظلومیت امام خویش و اشاره به خطرات آینده این انحراف. ✍ زهره شریعتی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 خطبه‌های سرور زنان جهان؛ فریادی در برابر فراموشی حق (بخش دوم) 🔹 در خطبه دوم که در بستر بیماری و د
💢 خطبه‌های سرور زنان جهان؛ فریادی در برابر فراموشی حق (بخش سوم) 🔹 پس از حمد و ثنای پروردگار و ستایش پیامبر، فرمود: «به خدا در حالی صحبت کردم که از دنیای شما متنفرم، مردان شما را دشمن می‌شمرم و از آنان بیزارم و... وای بر آنان که خلافت را از کوه‌های محکم رسالت و شالوده‌های متین نبوت و رهبری و جایگاه نزول وحی و جبرئیل امین و آگاهان در امر دنیا و دین کنار زدند؛ بدانید که این خسران و زیان آشکار است......» 🔸در ادامه اشاره می‌نماید که با غصب خلافت چه نعمت بزرگی چون حضرت علی (ع) را از دست داده‌اند؛ زیرا علی (ع) آگاه‌ترین مردم به حلال و حرام الهی و آیات قرآن است و در جمله پایانی می‌فرماید: 🖇 «تأسف بر شما! چگونه امید نجات دارید در حالی که حقیقت بر شما مخفی مانده و از واقعیت‌ها بی‌خبرید... آیا ممکن است، شما را مجبور به پذیرش حق کنیم در حالی که کراهت دارید؟» افسوس و عجب که امت به گوش جان نشنیدند و از حق روی گرداندند.... 📝 زهره شریعتی 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 | مرثیه‌سرایی میثم مطیعی در مراسم عزاداری شام شهادت حضرت فاطمه‌زهرا سلام‌الله‌علیها در حسینیه امام خمینی 🆔 @farhang_puya
✍ پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: «لا تُصاحِبْ إلّا مُؤمنا» 🖌 با كسى جز مؤمن، همنشينى مكن. 📚 بحارالأنوار؛ ج۷۷؛ ص ۸۴ 🆔 @farhang_puya
💢 تفاوت جهان‌بینی الهی و مادی ▫️ هویت دینی در سایه برقراری ارتباط با آفریدگار جهان و قبول حاکمیت او پدید می‌آید و پس از تثبیت این هویت در وجود انسان است که همه رفتارهای فردی و اجتماعی وی براساس اهداف دین شکل می‌گیرد. ▪️هویت دینی به آدمی نشان می‌دهد که او در جهان‌بینی الهی جایگاهی ارزشمند دارد و زندگی‌اش هدفمند است؛ از این رو همواره گفتار و رفتار خویش را با جهان بینی الهی سازگار می‌کند. ▫️ اما در جهان بینی غیردینی که در آن فرد و جامعه با هویت دینی بیگانه‌اند، انسان بدون توجه به مقام و موقعیت خود در جهان هستی به دنبال تأمین خواسته‌های نفسانی خویش است. هویت‌دینی با آفرینش انسان آمیخته است و هرگونه مبارزه برای نابودی این هویت، مبارزه با انسانیت انسان است. ✍ فاطمه سادات حسنی 🆔 @farhang_puya
🖇 جان دوباره بخشیدن اسلام به ایران و ایران به اسلام 🔹 در طول تاریخ چندین هزار ساله ایران تا کنون، هیچ عاملی را نمی‌توان به اندازه انقلاب اسلامی کانون ثبات و مظهر پایداری و مقاومت و الگوی استقلال و نماد عظمت و ابهت کشور ایران و حافظ کیان مذهب و ملت دانست. 🔸همزمان سربلندی اسلام ناب محمدی و طرح آن در فرهنگ جهانی، رهین انقلابی است که از دل همین اسلام برخاست و جان تازه‌ای به اسلام ناب بخشید. به واقع انقلاب اسلامی محصول محقق شدن برخی از آرمان‌های اسلام ناب محمدی بود که به نوبه خود در اعتلای چنین اسلامی نیز مؤثر افتاد. ✍ سید احمد رهنمایی 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖇 فاطمه جان! کدام یک را مقدم می‌داری؟ جلوگیری ستم بر تو یا حفظ این اذان؟ 🎙شهید بهشتی 🆔 @farhang_puya
🔸 صورتی‌بازی ممنوع! 🔹 یکی از مهمترین مسائلی که قرآن در آن بر موقعیت‌شناسی مؤمنان تاکید کرده و درباره غفلت از آن هشدار می‌دهد، دشمن‌شناسی است. آیات متعددی از قرآن این مساله را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند. قرآن، دشمن اصلی انسان‌ها را شیطان می‌داند: 🔹 «ان الشيطان كان للانسان عدوا مبینا (اسراء، ۱۷) چراکه همواره درصدد است تا زشتی ها را زیبا جلوه دهد و اعمال بد را زینت داده و آن را به صورت اعمال زیبا نمایش می‌دهد: «وَ زَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطَانُ ما كانُوا يَعْمَلُونَ» (انعام، ۴۳). 🔸 خداوند همچنین از دشمنان دیگری نیز نام می‌برد و مسلمانان را به موقعیت‌شناسی در برابر حیله‌های اینان فرا می‌خواند. این دشمنان بزرگ عبارتند از یهودیان: «لَتَجِدَنْ أشَدّ النّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ...» (مائده، ۸۲) – به طور مسلّم، دشمن ترین مردم نسبت به مؤمنان را یهود خواهی یافت... ✍ علی اکبر عالمیان 🆔 @farhang_puya
📌 شهید مطهری نمونه روحانی «زمان‌آگاه» 🔹 آیت الله مصباح یزدی نیز با اشاره به شرایط فرهنگی اجتماعی زمان شهید مطهری می‌گوید: « گروه‌های مختلف، شرایط فرهنگی جامعه را به سمت انحطاط سوق می‌دادند و جوانان و دانشگاهیان آماج حملات و شبهات قرار داشتند؛ در چنین شرایطی اگر تیزبینی و هوشیاری شهید مطهری نبود اثری از معارف اسلامی باقی نمی ماند.» 🔸 به اعتقاد آیت الله مصباح، «استاد شهید مطهری با درک موقعیت فرهنگی کشور که توأم با مسائل سیاسی بود، فعالیت خود را آغاز کرد و با تلاش‌های بی وقفه خود، جامعه را از انحطاط دینی و فرهنگی نجات داد» 🏷 فائزه فلاطونی 🆔 @farhang_puya