eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.3هزار دنبال‌کننده
8.5هزار عکس
926 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | شهید امیرعبداللهیان: طوفان‌الاقصی رژیم اسرائیل را به‌طور کامل فرو ریخت و اگر آمریکا و متحدانش نبودند، این فروپاشی به‌طور کامل مشاهده می‌شد 📆 به مناسبت سالگرد عملیات غرورآفرین طوفان‌الاقصی 🆔 @farhang_puya
💠 «انسجام اجتماعی» یکی از راهبردهای تمدنی امام خامنه‌ای 🔹 یکی از بزرگترین راهبردهای تمدنی انقلاب اسلامی که از سوی مرحوم امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری مورد تأکید قرار می‌گیرد مقوله «انسجام اجتماعی» و «وحدت ملی» است. چنین می‌نماید که مقام معظم رهبری به دنبال اجماع درون تمدنی بر موضوع تحقق امت و انسجام اسلامی در جهان اسلام و وحدت ملی در جمهوری اسلامی است. 🔹 به نحوی که تمامی نخبگان فکری تأثیرگذار جهان اسلام این اصل را به رسمیت بشناسند که تحقق تمدن نوین اسلامی بدون توجه به انسجام اسلامی ناممکن است. وفاق اندیشه‌ای و همگونی رفتاری از مهمترین برون دادهای اجماع درون تمدنی بر این موضوع است. 🖊 امیرحسین عرفان 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💠 «انسجام اجتماعی» یکی از راهبردهای تمدنی امام خامنه‌ای 🔹 یکی از بزرگترین راهبردهای تمدنی انقلاب اس
🖇 «انسجام اجتماعی» یکی از راهبردهای تمدنی امام خامنه‌ای (بخش دوم) 🔸 وجه اهمیت این مقوله از این جهت هست که در آفرینش‌های فرهنگی و تمدنی در میراث تمدنی اسلام، ما با چند قومی، چند نژادی و چند مذهبی بودن مواجه هستیم؛ یعنی همزیستی مسالمت‌آمیز اجتماعی میان مسلمان‌ها با تمام تنوعات فرهنگی و خرده فرهنگ‌های مذهبی، نژادی و قومی. 🔹 این مهم حتی مورد اذعان و تأکید برخی از مستشرقین است که تمدن اسلامی را مورد مطالعه قرار دادند. برای نمونه «آدام‌متز» تأکید می‌کند که وحدت میان مسلمانان نقش مهمی در میراث تمدنی اسلام دارد. 🖊 امیرمحسن عرفان 🆔 @farhang_puya
🛑 امام صادق علیه السلام: آنکه کارهای خود را به خدا بسپارد، همواره در زندگی به آرامش می‌رسد 📚 مصباح الشریعه، ۵۲۱ 🆔 @farhang_puya
🛑 امیرالمومنین علیه السلام: گواراترين زندگى، از آنِ كسى است كه به آنچه خدا قسمت او كرده، راضى باشد 📚 غرر الحكم حدیث ۳۳۹۷ 🆔 @farhang_puya
🖇 علت چیرگی اسلام بر فرهنگ ناسیونالیسم 🔹 در تمدن‌های دیگر مانند ایران، یونان، چین، محور و کنشگر اصلی آن تمدن یک قوم خاص بوده است؛ اسلام همه بندگان خدا را عزیز و ارجمند می‌خواهد و عزّت را به قوم ملت و گروه خاصی اختصاص نمی داد. حقانیت این سخن و هماهنگی‌اش با وجدان و فطرت آدمیان، آن را به پیش برد. 🔸 درحالی که در درازنای قرون، قدرت‌های سیاسی عرب و غیرعرب، هر یک می‌کوشیدند اندیشه‌های قومیت گرایانه خویش را چیرگی بخشند و به مقاصد سودجویانه‌شان دست یابند، پیام کتاب و سنت در میان بیشترینه مسلمانان جای خود را گشود. 🔹 این در حالی بود که تمدن اسلامی نشان و مظاهر همه عناصر: عبری، سریانی، قبطی، ایرانی، یونانی، هندی و حتی چینی و سایر تمدن‌ها را در خود حفظ نمود. این عناصر نامتجانس قومی و نژادی تنها زمانی توانستند با یکدیگر پیوند یابند که با سماحت و تساهل فرهنگ اسلامی در آمیختند. 🖊 امیرمحسن عرفان 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 نصرالله یعنی... 🔹 توصیف سید مقاومت از زبان شهید أبومهدی المهندس 🆔 @farhang_puya
💠 فکر نکنید تنها می‌مانند... 🔹 قرآن کریم در باب تفکیک و شست و شوی جامعه از نفاق و جداسازی منافقینی که حاضر به توبه و برگشت نیستند مطالب متنوعی را در آیات متعددی بیان فرموده از جمله همین آیه «فَتَرَى الَّذِینَ في قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ» که می‌گوید منافقین با انبیاء و انسان‌های صالح همراه نمی‌شوند. چرا؟ 🔸 منافقین می‌گویند: «يَقُولُونَ نَحْشَى أَنْ تُصِيبَنَا دَائِرَةً» نگرانیم دشمنان پیروز شوند، آن وقت ما در اثر حمایت از شما و جنگ با آنها ضرر کنیم. خدا در جواب این سخن آنان می‌فرماید: «فَعَسَى اللَّه أَنْ يَأْتِيَ بِالْفَتْح» چه بسا از زاویه‌ای که تصور نمی‌کنید خدا برای مسلمین پیروزی نصیب کند یا چیزی که مفید جامعه اسلامی است؛ اما نه با ظاهر پیروزی «أَوْ أَمْرِ مِنْ عِنْدِهِ». 🔸 در این صورت داستان عوض می‌شود، اینها هستند که به تعبیر عامیانه سرشان بی‌کلاه می‌ماند و «فَيُصْبِحُوا عَلَى مَا أَسَرُوا فِي انفسِهِمْ نَادِمِينَ». 📝 دکتر حسن غفاری‌فر 🆔 @farhang_puya
🏞 عشق، همیشه هست... ✏️ عشق، همیشه هست آنچه جابجا می‌شود معشوق‌ها و محبوب‌ها هستند. 📄 برشی از کتاب 📚 صراط 🆔 @farhang_puya
🛑 امیرالمومنین علیه السلام: هیچ مؤمنی نیست که مهمان را دوست بدارد، مگر آن که چون از قبرش بر می‌خیزد، چهره‌اش مانند قرص ماه می‌درخشد، و اهل محشر می‌نگرند و می‌گویند: این کسی جز پیامبر مرسل نیست! و فرشته‌ای می‌گوید: این، مومنی است که مهمانان را دوست می‌دارد و او را گرامی می‌شمارد و راهی جز رفتن به بهشت ندارد. 📚 بحارالانوار، جلد ۷۵ 🆔 @farhang_puya
❓ تمدن چیست؟ 🔹 نظام‌یافتگی به عنوان سازه اصلی تمدن ارزشمند شمرده می‌شود؛ هر چند به لحاظ رتبه‌بندی زمانی در مرحله دوم و بعد از محتوای فکری و فرهنگی قرار می گیرد. در یکی از تعاریف رایج تمدن آمده است: 🔸 «تمدن نظامی است اجتماعی که موجب تسریع دستاوردهای فرهنگی شده و به منظور بهره‌گیری از اندیشه‌ها و آداب و رسوم و هنر، دست به ابداع و خلاقیت می‌زند. نظامی است سیاسی که اخلاق و قانون نگه‌دارنده آن است و نظامی است اقتصادی، که با تداوم تولید و مبادله پایدار خواهد ماند (دورانت، ۱۳۶۸۱۳۷۰: ص۲۵۶). 🔸 به عبارت دیگر تمدن را می‌توان «مجموعه‌ای از نظام‌های اجتماعی با ویژگی‌های سیستمی که دارای خاستگاهی عقلانی هستند» دانست. 🖊 ابوذر مظاهری 🆔 @farhang_puya
🖇 نظام‌سازی مرحله بعد از اندیشه‌سازی 🔸علامه مصباح معتقدند تبدیل شدن اندیشه‌ها، مفاهیم ویژگی‌ها و ارزش‌ها به «نظام» و به تعبیر دیگر، نظام‌یافتگی آنها، فرایندی مطلوب و طبیعی است. هر فکر و اندیشه‌ای که در مسیر بسط و کمال خود قرار بگیرد، نظام می‌یابد و به نظام اندیشه تبدیل می‌شود. ایشان در این باره می‌فرمایند: 🔸 «شاید این تعبیر را از مرحوم آقای صدر رضوان الله علیه یاد گرفته باشم که بعد از علم اقتصاد نوبت به نظام اقتصادی می‌رسد. در نظام اقتصادی، استراتژی‌های رفتار اقتصادی یک جامعه تعیین می‌شود. پس از آن، نوبت به راهبردها و برنامه‌های اجرایی و مانند آن می‌رسد. 🔸 علم، به آن معنا که رابطه بین موضوع و محمول از راه تجربی اثبات می‌شد، مسلمان و کافر برای این علم مساوی بود؛ اما پذیرفتن نظام اقتصادی این طور نیست. اینجاست که مردم خواسته‌ها و سلیقه‌های مختلف دارند؛ شرایط اقلیمی و ایدئولوژی‌ها نیز مؤثر هستند». 📝 ابوذر مظاهری 🆔 @farhang_puya