❓چرا برخی از افراد متکبرند؟
🔻امام جعفر صادق علیه السلام:
مَا مِنْ رَجُلٍ تَكَبَّرَ أَوْ تَجَبَّرَ إِلاَّ لِذِلَّةٍ وَجَدَهَا فِي نَفْسِهِ
🔹مردى تكبر و گردنكشى نكند، مگر بجهت ذلتى كه در خود مىبيند.
📚 الکافي, جلد 2, صفحه 312
#حدیث
🆔 @farhang_puya
🚥ریاست جمهوری در بلغارستان
🚦در جمهوری بلغارستان، رئیس جمهور مستقیماً به وسیله رأی دهندگان برای پنج سال انتخاب میشود. کاندیدای ریاست جمهوری باید بلغاریالاصل، دارای چهل سال و حائز شرایط نمایندگی مجلس ملی باشد و پیش از انتخابات، اقامت پنج ساله در کشور داشته باشد.
🚦اگر هیچ یک از کاندیداها نتواند در دوره اول اکثریت مطلق آرا را به دست آورد، انتخابات به مرحلهی دوم کشیده میشود که با شرکت دو نامزد نخست برگزار میشود. دادگاه قانون اساسی بر همه مراحل انتخابات ریاست جمهوری نظارت دارد.
✍️عاطفه خرمی
#پیششماره_6
#سیاست
🆔 @farhang_puya
💢زنگار دل موجب جبههگیری علیه حق
♨️زنگاری که بر روی دل میآید، موجب میشود که دل نسبت به حقّ جبههگیری کند و با آن به ستیز برخیزد! بیتفاوتی با جبههگیری فرق دارد. زنگار دل، زنگاری است که موجب میشود دل، کَر و کور شود و حتّی به سمت حیوانیّت رود و علاوه بر بیتفاوتی نسبت به حق، در مقابل آن بایستند.
🔺آیت اللّٰه آقا مجتبی تهرانی(ره)
#شماره_24
#اخلاق
🆔 @farhang_puya
📄لزوم تحصیل علوم دینی
📃امروز تحصیل علوم دینی مثل جبهه رفتن برای شما است. هم برای اینکه این وظیفه را ما در سطح دنیا پیاده کنیم و هم برای مبارزه با تهاجم فرهنگی که در داخل کشور میشود و خطر این تهاجم فرهنگی از خطر تهاجم نظامی بیشتر است.
#شماره_26و27
#علامه_مصباح
🆔 @farhang_puya
✴️جریانشناسی بزرگسالان کشور روسیه
🔸بزرگسالان روسیه بر چند دستهاند؛ وفاداران به کمونیزم، میراث خود را به تاراج رفته میبینند و عامل آن را آمریکا و نفوذیهای غربزده میدانند. دستهای دیگر که بیشتر مذهبی هستند ناباورانه شاهد برگشت رنگ و بوی مذهب به زندگی هستند. دسته سوم نیز تعلق خاطر خاصی ندارند و منتظر شرایط جدید میمانند.
📝حامد عبداللهی
#پیششماره_4
#جامعه
🆔 @farhang_puya
🔆وحی در قلمرو عقل نمیگنجد
⚠️«غزالی» در تهافت الفلاسفه در رد بر «فارابی» میگوید:
«پیامبر میتواند بدون واسطه یا با واسطهی فرشته، با خداوند متعال ارتباط برقرار نماید بدون این که به عقل فعال یا قوع متخیلهی خاص و با هر چیز دیگری که فلاسفه فرض کردهاند نیازی داشته باشد.»
📝محمد مهدی علیمردی
#شماره_2
#معارف
🆔 @farhang_puya
🔰اصلاح طلبی در معارف اسلام
💠اصلاحات در اندیشه اسلامی حرکتی نو به نو، مداوم و مستمر است که برای سامان بخشیدن، حل مشکلات و ریشه کنی فساد در بخشهای مختلف فکری، اجتماعی سیاسی و... به وجود میآید؛ از این رو اصلاحات را باید حقیقتی اسلامی و دارای ماهیت و رویکردی دینی دانست.
💠علامه شهید مرتضی مطهری(ره) در این باره میگوید: «اسلام طلبی یک روحیهی اسلامی است، هر مسلمانی به حکم این که مسلمان است، خواه نا خواه اصلاحطلب و لااقل طرفدار اصلاحطلبی است؛ زیرا اصلاحطلبی هم به عنوان یک شأن پیامبری در قرآن مطرح است و هم مصداق امر به معروف و نهی از منکر است که از ارکان تعلیمات اجتماعی اسلامی است.»
📝اکبر مظفری
#پیششماره_3
#معارف
🆔 @farhang_puya
▪️إنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ
◾️براى كسانى كه دوست دارند در میان مؤمنان فحشاء شايع شود، در دنيا و آخرت عذابى دردآور مهياست. خدا مىداند و شما نمىدانيد.
📝 سوره مبارکه نور آیه 19
#حدیث
🆔 @farhang_puya
🔴 نهادینه کردن انقلابیگری در حوزههای علمیه
🔸 انقلابیگری چتر و سپهر اصلی حوزههای علمیه است؛ ماهیت انقلابیگری هرچه باشد مولود تفکر شیعی است و بدون آن تفکر شیعی ماهیت خود را از دست خواهد داد. باید بدانیم که با نگرشهای محافظه کارانه در حوزههای تئوریسازی و تطبیق آن در مقایسه با دیگر نظامهای سیاسی و کارکرد ساختار قانون اساسی توسط تکنوکراتها ماهیتی بی محتوا خواهد شد و انقلاب و نظام اسلامی را از صحنهی رقابت خارج خواهدکرد.
🔸این مؤلفهها است که باعث شده خواست اولیه رهبری از حوزههای علمیه،انقلابیگری باشد. امروز حوزههای علمیه بیش از هر دورهای به مطالعهی صحیفهی امام و مرور دوباره مواضع آن فقیه و کلام رهبری انقلاب نیاز دارد. مطالبهی رهبری از حوزهها امری حق است. ایشان از توان اجتهاد و جامعهشناسی برخوردار و از طرفی تجربهی کامل در مدیریت کشور و مدیریت جهانی دارند اما متأسفانه سیرهی ایشان به صورتی منظم و قابل آموزش در حوزههای علمیه مورد مطالعه قرار نگرفته است. سیرهای که همهی مدیران کشور نیازمند درسآموزی از آن هستند.
✍🏻محمدعلی جعفری
#شماره_33
#حوزه_علمیه
🆔 @farhang_puya
💠 وقتی برای هنر انقلابی گامی برنداشتیم
🔰برخی دانشمندان معتقدند هنر عاملی خودانگیخته و کششی است، نه کوششی. بنابر این عقیده، روح هنرمند همواره او را به خلق اثرهنری وادار میکند. بنابراین اگر هنرمند بستری را برای حرکت هنریاش بیابد، درآن مسیر به حرکت در میآید و الّا روح لطیفش در آثار هنری رهایی تجلی خواهدکرد که هرگز با هنر مقدّس و اصیل سازگار نخواهد بود.
🔰در واقع می توان فاصله گرفتن هنر از ارزشهای مقدّس و در نهایت همبستر و همسو شدن با جریان نفاق و کمک به آنان را یکی از آثار فرهنگی دور ماندن هنر از پرداختن به مسائل اول انقلاب دانست. با توجه به اینکه میتوان هنر را جذابترین عنصر برای بشر دانست، باید از این جذّابیت و قدرت نفوذ، در جهت تعمیق انقلاب و اهداف آن در دلها و پرده برداشتن از چهره نفاق و آشکار کردن سیمای واقعی آن استفاده شود.
🖋محمدرضا اسدی
#شماره_17
#هنر
🆔 @farhang_puya