eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.3هزار دنبال‌کننده
8.6هزار عکس
942 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
🇮🇷مولود انقلاب 🆔 @farhang_puya
🏳آرزوی حاکم شدن علم بر دین را به گور ببرید... 🎲رویای جایگزینی علم به جای دین که امثال آگوست کنت، جیمز فریزر و ادوارد تایلر و دیگران در خیال خام خود می‌پروراندند، دیرزمانی است که به فراموشی سپرده شده است و این تصورات مربوط به دوره‌ای از تاریخ تفکر غربی بوده که خوشبینی‌های زیادی به توانانی انسان و در پی آن علم وجود داشت، ولی به تدریج روشن شده که علم نمی تواند پاسخ گوی تمام مشکلات انسان باشد. 🎯از این رو روشن می‌شود که همیشه دین برای جامعه لازم است و به همین دلیل است که آنتونی گیدنز جامعه شناس مشهور انگلیسی در انتقاد از برخی اندیشمندان که فرایند عمومی جهان را به سمت سکولاریزاسیون و به حاشیه رفتن دین می‌دیدند، می‌گوید جهان به سمت دینی شدن پیش می‌رود. 🎰پیتر ال برگر نیز از مشهورترین جامعه شناسان آمریکایی می‌گوید جهان امروز به شدت دینی است و میل به دین همیشه در انسان وجود دارد و معتقد است کسانی که از نقش دین در تحلیل مسائل جهان معاصر غافل‌اند، مرتکب خطای بزرگی شده‌اند. ✂️برشی از یادداشت جواد قلی‌پور در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
💉طب در تمدن اسلامی 👈آن زمانی که دنیای اسلام در اوج شکوه و عظمت علمی به سر می‌برد و کشورهای اسلامی پر بود از کتابخانه‌های بزرگ، بیمارستان‌های پیشرفته و دانشمندان مجرب، کشورهای اروپایی در قرون وسطی و در جهالت و خرافات به سر می‌بردند. ☝️مردم اروپا در قرون وسطی می‌گفتند روش پیش‌گیری از بیماری‌های مسری این است که لباس ترسناک بپوشیم و بیماری را بترسانیم! در همین ایام علم طب در دنیای اسلام به حدی از اهمیت رسیده بود که علم الابدان را در ردیف علم الادیان می‌دانستند. (اشاره به حدیث مشهور نبوی: «العلم علمان، علم الادیان و علم الابدان») 👇جندی شاپور که شهر پزشکی مهم ایران قبل از اسلام است دارای یک بیمارستان و یک دانشکده‌ی پزشکی است. جریان علم پزشکی در ایران همچنان ادامه داشت تا با رهنمون‌های دین اسلام وارد مرحله‌ی جدیدی از حیات خود شد. پس از مدت کوتاهی شهرهای اصلی جهان اسلام؛ مانند بغداد مرکز تولید و ترویج پزشکی روز دنیا شد. ✂️برشی از یادداشت کميل مومنی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
❗️میرزا کوچک در قحطی بزرگ (بخش اول) ⭕️جنگ جهانی اول تلخ‌ترین و مرگبارترین حادثه برای مردم ایران در طول تاریخ معاصر است. ایران اگرچه در این جنگ بی‌طرف بود؛ اما بیشترین صدمات را از نیروهای نظامی خارجی درگیر جنگ دریافت کرد. بزرگت‌رین خسارتی که به ایران وارد شد، کشته شدن و نسل کشی حدود چهل درصد از مردم ایران تحت عنوان «قحطی بزرگ» بود. ❌ایران که در این جنگ بی‌طرف بود، متحمل بزرگ‌ترین خسارات شد. محمدقلی مجد، نویسنده کتاب «قحطی بزرگ»، معتقد است که هیچ کشوری مانند ایران از جنگ جهانی اول آسیب ندید. نیروهای متخاصم انگلیسی و روسی از شمال و جنوب وارد ایران شدند و باتوجه به نیاز این قوا به غذا و آذوقه، تمام غلات و نیازهای خوراکی مردم ایران را نیروهای انگلیسی جمع‌آوری کردند، به همین دلیل بین بیست وپنج تاچهل درصد مردم ایران به دلیل گرسنگی، سوءتغذیه و بیماری‌های ناشی از آن کشته شدند. 💢اما قحطی پایان ماجرا نبود و در پایان جنگ جهانی اول بیماری واگیرداری با نام ویروس آنفلوآنزای اسپانیایی که مردم آن را «زکام فرنگی» نام نهاده بودند در کشور شیوع پیدا کرد. این بیماری را سربازان نیروهای متجاوز وارد کشور کردند و به دامن مردم ایران انداختند. اما در این میان و در زمانی که حکومت، مردم را در قحطی و بیماری رها کرده بود، علما و روحانیون در شهرهای مختلف به داد مردم رسیدند. ✂️برشی از یادداشت کميل مومنی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
❗️میرزا کوچک در قحطی بزرگ (بخش اول) ⭕️جنگ جهانی اول تلخ‌ترین و مرگبارترین حادثه برای مردم ایران در
❗️میرزا کوچک در قحطی بزرگ (بخش دوم) ♨️در شرایطی که دولت مضمحل و وابسته‌ی ایران در برابر یکه‌تازی بیگانگان و به یغما بردن غلات کشور سکوت اختیار کرده بود، نهضت میرزاکوچک خان جنگلی در شمال ایران ملجا و پناهگاه بسیاری از ایرانیان بود. منابع تاریخی از مهاجرت بسیاری از سایر استان‌ها به جغرافیای حکومت میرزا خبر داده‌اند. 🚫میرزاکوچک که قیام خود را با چهارده اسلحه آغاز کرده بود، همزمان با این شرایط توانست نه تنها دایره‌ی حاکمیت خود را از وضعیت فاجعه‌بار کشور در امان نگه دارد بلکه به مردم سایر استان‌های ایران نیز کمک کرد تا جایی که جنگلی‌ها مقرری مشخصی از برنج برای مردم تهران در نظر گرفته بودند. جنگلی‌ها دویست خروار برنج برای مردم نیازمند و قحطی زده‌ی تهران فرستادند و تعهد کردند ماهیانه ده هزار تومان به کمیسیون اعانه‌ای که در رشت تشکیل می‌شد به نفع درماندگان و قحطی‌زدگان بپردازند. ✂️برشی از یادداشت کميل مومنی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
🔆شهیدمدرس در خط مقدم بود ☀️هنگامی که گرمای تابستان تهران نفس‌های پایانی خود را در 1304 خورشیدی می‌کشید، گندم و آرد هم هم‌زمان در حال کمیاب شدن بود. در این زمان احمدشاه، آخرین شاه قاجار، خارج از کشور به سر می‌برد و رضاخان به کمک ماموران نظمیه سعی داشت با تحریک احساسات مردم و ایجاد ناامنی مانع از بازگشت او به کشور شود تا خود به حکومت برسد. ⚡️این وضعیت به روزهای آغازین مهرماه هم کشیده شد به نحوی که جمعیت زیادی از زنان و مردان معترض به منازل علما رفته و در چهارم مهر به سمت مجلس شورای ملی حرکت کردند و در مقابل مجلس شعار دادند. در چنین شرایطی به ماموران دولت دستور تیراندازی داده شد و تعدادی از مردم کشته و مجروح شدند. 🔸با اجتماع مردم در برابر مجلس، آیت الله سیدحسن مدرس، نماینده‌ی مجلس، به میان آن‌ها رفت. بنابر گفته‌ی خودش «با حالت تب آمدم بیرون مجلس به واسطه‌ی این‌که مجلس قدری خلوت شود آن‌جا ایستادم و قدری دلداری دادم به مردم با آن‌ها شریک شدم در این مصیبت که حق را به جانب آن‌ها می‌دهم. اطمینان‌هایی هم به قدر خودم به مردم دادم بعد منتهی شد به گرفتن‌ها، بستن‌ها، حبس‌ها، زن‌ها، مردها، کوچک‌ها، بزرگ‌ها و منتهی شد به توسلاتی که به عقیده‌ی من خیلی غیرمشروع است.» 📒روز بعد از این که نظامیان تجمع مردم روبروی ساختمان مجلس را پراکنده کردند مدرس در صحن علنی مجلس سخنرانی کرد و گفت: « خاک بر سر وکیلی که یکیش خودم باشم که شکمش سیر باشد و یک موکلش را گرسنه و مضطرب ببیند و به قدر امکان تلاش خودش را نکند.» ✂️برشی از یادداشت کميل مومنی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
🌡بیماری کرونا و همبستگی اجتماعی مردم - ۱ 🔥مهمان ناخوانده‌ی کرونا، تمام کشورهای جهان به ویژه کشور ما را درگیر کرده است. این بیماری منحوس زمانی بی‌دعوت وارد کشورمان شد که اکثریت مردم کشور بر اثر تحریم در فشار اقتصادی بودند. کرونا با ورودش کسب و کار مردم را به تعطیلی کشاند و بر هزینه‌های خانواده‌ها افزود و موجب شد فشار اقتصادی بیش از گذشته بر مردم وارد شود. 🎯اما با این حال از ابتدای اطلاع‌رسانی درباره‌ی این بیماری، مردم ایران که تجربه‌ی یاری رسانی و همیاری در حوادث سال‌های پیشین را داشتند با تولید ماسک و مواد ضدعفونی کننده، اثر این ضرب المثل را که «مرگ برای همسایه است» خنثی کردند و نشان دادند که وقتی پای جان هموطن ایرانی در میان باشد، دیگر سکوت و کاهلی جایز نیست و همه با هم دست همبستگی به یکدیگر دادند و در جنگ پیش رو که مبارزه با کرونا بود پیش قدم شدند. ✂️برشی از یادداشت هادی مجیدی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🌡بیماری کرونا و همبستگی اجتماعی مردم - ۱ 🔥مهمان ناخوانده‌ی کرونا، تمام کشورهای جهان به ویژه کشور ما
🌡بیماری کرونا و همبستگی اجتماعی مردم - ۲ 🚒از این‌رو، می توان گفت که بیماری کرونا، آزمونی دیگر جهت همبستگی اجتماعی مردم بود. همان طور که رهبر انقلاب فرمودند: «ملت ایران در این آزمون درخشید.» البته در این نبرد کرونایی آن‌هایی که در حکم رزمندگان این جنگ و پیشگام بوده و در خط مقدم می‌جنگیدند پرستاران و کادر درمانی بیمارستان‌ها بودند. رهبر انقلاب درباره‌ی مدافعان سلامت فرمودند: «کارتان بسیار با ارزش است؛ هم ارزش جامعه‌ی پزشکی و پرستاری را در جامعه بالا می‌برد -که برده- هم مهم‌تر از این، ثواب الهی است که خدای متعال قطعا به شما اجر خواهد داد و ثواب خواهد داد.» 🔺و در بیانات دیگری فرمودند: «اوج این افتخار ملی متعلق است به مجموعه‌ی درمانی کشور است. رنج دوری از خانواده را تحمل کردن؛ حتی در نوروز و تعطیلات نوروزی هم خیلی از این‌ها به خانواده‌هایشان سر نزدند.» نکته‌ای که در این زمینه حایز اهمیت است و نباید به سادگی از کنار آن گذشت، این است که دشمنان این مرز و بوم از هر فرصتی برای ضربه زدن و از بین بردن نظام اسلامی استفاده می کنند؛ یک‌بار با جنگ نظامی، یک‌بار با جنگ اقتصادی و یک‌بار با جنگ بیولوژیکی. ✂️برشی از یادداشت هادی مجیدی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
⚠️توطئه‌ای به نام «کرونا» 🔔به تعبیر رهبر انقلاب مسئله‌ی کرونا ما را نباید از توطئه‌ی دشمنان و استکبار غافل کند. چون گزارشات میدانی و برخی مستندات درباره‌ی ویروس کرونا نشان از یک توطئه دارد. 📣از جمله فیلمی به نام «شیوع» است که توسط هالیوود در سال 2011 ساخته شده و با بررسی آن در واقع متوجه می‌شویم به بیماری کرونا اشاره دارد که امروز ظهور پیدا کرده و جوامع دنیا را مورد هدف قرار داده است. هم چنین در سال 1981 «دین کنتز» کتابی را نوشته و دقیقا موضوع کرونا را مورد بحث قرار می‌دهد که کشور چین به عنوان یک سلاح بیولوژیک در آزمایشگاه ساخته و در سال 2020 از شهر ووهان منتشر می‌شود و امروز می‌بینیم این ویروس در همین سال از این شهر صادر شده است. ✂️برشی از یادداشت هادی مجیدی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
👈فرهنگ غرب بر اصول و مبانی خاصی مبتنی است که آن مبانی از این قرار است: 🔸ماترياليسم و ماده گرايی 🔻ماتریالیست‌ها اصالت را به ماده می‌دهند و منکر موجودات ماورای طبیعت و مجرد از جمله خداوند هستند؛ بنابراین آن‌ها به خدا، روح و عالم پس از مرگ ایمان ندارند تا در برابر او مسؤولیتی داشته و رفتارهای خود را بر اساس خواست او تعیین کنند و برای پاداش در آخرت و رسیدن به کمال مطلوب از برخی کارها چشم بپوشند و یا برخی کارها را ضروتا انجام دهند. 🔸اومانیسم و انسان‌گرایی 🔻اومانیست‌ها بر اساس اعتقاد به ماده‌گرایی و انکار حقایق مجرد و غیرمادی، در سطح بشری، انسان‌ها را دارای روح غیرمادی و جاودان نمی‌دانند و در سطح جهانی، معتقدند عالم دارای خدای غیرمادی و فناناپذیر نیست. بلکه می‌گویند ما مجاب شده‌ایم که جهان، اعصار توحید، خداپرستی، مدرنیسم و انواع اندیشه‌های جدید را پشت سرگذاشته و می‌گذارد. 🔻اعتقادنامه‌ی انسان‌گرایان، بر این است که هدف زندگی، خود زندگی است. باید در این جهان زندگی خوبی داشته باشیم و در آرزوی زندگی در جهان آینده به سر نبریم و انسان فقط با راهنمایی عقل و تجربه قادر است زندگی کاملا خوبی در این دنیا داشته باشد. شرط نخستین و بنیادین زندگی خوب در این دنیا عبارت است از: آزاد ساختن فکر مردم از بند جهل و خرافات و آزاد ساختن بدن از ظلم و ستم مقامات اجتماعی. ✂️برشی از یادداشت قاسم روانبخش در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
👈فرهنگ غرب بر اصول و مبانی خاصی مبتنی است که آن مبانی از این قرار است: 🔸ماترياليسم و ماده گرايی 🔻
🔸لیبرالیسم یا آزادی مطلق 🔻محور اصلی تفکر لیبرالیسم به عنوان یک مکتب این است که انسان‌ها در زندگی خود آزادند و هیچ قید و شرطی بر سر راه آن‌ها نیست، مگر آن چه که موجب لطمه به آزادی‌ها و حقوق دیگران گردد. در نگاه لیبرالیسم تنها چیزی که اصیل است، انسان و خواسته‌های او است. لیبرالیسم هیچ سلسله اصولی را که خواسته‌ها و رفتارهای انسان در چهارچوب آن تعریف شود، نمی‌پذیرد؛ زیرا تنها انسان و خواسته‌های او را اصیل می‌داند و بنابراین هر چیز دیگری باید بر این اساس شکل بگیرد و تعریف شود. 🔻بنابراین هر فرد در انتخاب رفتاری که انجام می‌دهد، کاملا آزاد است و کسی حق ندارد او را محدود کند مگر آن که خودش بخواهد یا به آزادی دیگران لطمه بزند. به تعبیر یکی از غرب‌گرایان معاصر، لیبرالیسم از آن‌جا آغاز می‌شود که آدمی می‌کوشد خود را از شر مقدسات آزاد کند و ولایت هر کس حتی ولایت خدا و پیامبران را منکر است بلکه معتقد است باید در برابر هر گونه ولایتی دست به شورش زد؛ زیرا انسان ها هیچ مافوقی ندارند و هیچ کس حق ندارد آزادی آن‌ها را محدود کند. 🔻لیبرال‌ها بر این باورند که حق در آستین هیچ کس نیست و هیچ کس نمی‌تواند معصومانه سخن بگوید یا معصومانه حکومت کند؛ همه بر سر یک سفره نشسته‌ایم و همه ساکنان یک کوییم. هیچ کس از پیش خود یا از پیش خدا واجد امتیازی نسبت به کس دیگر نیست. ✂️برشی از یادداشت قاسم روانبخش در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya