eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.3هزار دنبال‌کننده
8.5هزار عکس
926 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ حقوق زنان در مسیر کسب تعالی 🔰 اسلام بت مردگرایی که در جاهلیت‌ها همیشه مردان به وسیله زنان پرستیده می‌شدند را می‌شکند و در میدان مسائل سیاسی و اجتماعی، بیعت زن را یک امر لازم و یک مسئله زنده معرفی می‌کند. 💯 آن‌چه مسلم است و اختلاف نظری نیز میان علما در بررسی آیات و روایات وجود ندارد این است که زنان از جهت خلقت هم شأن مردان هستند و هر دو اینان شایستگی رسیدن به درجه خلافت الهی بر روی زمین دارند. 🔺 خداوند امانت خود را بر دوش مردان و زنان با هم قرار داد و در این راستا هم زنان و هم مردان با و عبودیت او به دست می‌یابند. 📝 آرزو نکوئیان - زینب صدیقی 🆔 @farhang_puya
✳️ معنویت دینی 💢 در نگاه دینی رفتارهای انسان باید به‌گونه‌ای باشد که او را به هدف غایی (رشد و تکامل انسان تا رسیدن به کمال مطلق) برساند اما انسان سکولار معنویت را از معنا تهی و آن‌ را به همین معانی ظاهری و مادی محصور کرده و معتقد است رفتار انسان برای رسیدن به اهداف مادی تعریف می‌شود. ↙️ درحالی که در معنویت دینی تمام حوادثی که رخ می‌دهد مظاهر معنویت الهی است. در نتیجه انسان باید در رفتارهای خود به‌ معنای زندگی و هستی توجه داشته باشد که در آن خدا و جهان ابدی و آخرت وجود دارد. 🎙 حجت‌الاسلام علی مصباح 🆔 @farhang_puya
⚡️ تاثیر ساختارهای اجتماعی بر اخلاق و معنویت 🔹 مسئله‌ مهمی که در دین‌داری جامعه باید به آن توجه داشت ارتباط با خدا در همه زمینه‌ها است. ما علاوه بر اینکه باید تک‌تک ساختارها را ملاحظه و تحقیق کنیم که چه ارتباطی با بدن و روح انسانی دارد یک کار سنگین‌تری باید در تمدن دینی انجام دهیم و آن این است که در تمدن دینی از ابتدا محور عالم را خدا بدانیم و براین اساس همه‌چیز را بنا کنیم. 🔸 در بحث هستی‌شناسی، معرفت‌شناسی و... این اعتقاد باید آرام آرام در تمام مسائل تسری پیدا کند تا به یک عینیت خارجی تبدیل شود. این کار در تمدن‌های گذشته انجام می‌شد. ✍ مهدی مشکی 🆔 @farhang_puya
▪️ رویکرد تهاجمی در مقابل شبیخون فرهنگی غرب ✍ محمدحسین ظریفیان یگانه: ❌ سوگ‌مندانه باید لب به اعتراف گشود که ما مسلمانان عکس‌العمل‌گرا شده‌ایم. همواره منتظریم تا هجمه‌های سنگین ضدفرهنگی به اسلام وارد بشود و تیرهای شبهه را بر دل مخاطبان بنشاند، آن‌گاه در اقدامی تدافعی با حداقل توان به میدان آمده و با تجمع و راهپیمایی و صدور بیانیه یا در نهایت تولید فیلمی فاقد جذابیت‌های بصری و محتوایی، عکس‌العملی تدافعی نشان می‌دهیم. 💢 در این میان تکلیف نخبگان و روشن‌اندیشان ايران اسلامی صد چندان است. سامان‌دهی اتاق فکر و تصمیم‌سازی تخصصی به‌منظور تدوین رویکرد تهاجمی در حوزه فرهنگ برای به چالش کشیدن فرهنگ و تمدن غربی تکلیفی است که بر دوش یکایک سیاست‌گذاران و فعالان فکری و فرهنگی سنگینی می‌کند. 🆔 @farhang_puya
✅ آن‌هایی که اهل و دقت هستند، از ماه رمضان بهره‌مند می‌شوند. 💠 آیت‌الله میرباقری: 🔹 در ماه رمضان، رزق‌هایی تقسیم می‌شود که همه دوستان و محبین اهل‌بیت (ع) حتماً از آن بهره‌مند هستند، منتها آن‌هایی که اهل محاسبه و دقت هستند و هر روز دارایی‌های خودشان را حساب و کتاب می‌کنند، می‌فهمند که چه چیزی به آن‌ها اضافه و یا از آن‌ها کم شده است. 🔸 در حالی‌که آن‌هایی که اهل محاسبه سود و زیان نیستند مثل کاسبی می‌باشند که ماهی یک بار هم دخلش را حساب نمی‌کند، نمی‌فهمند که سود کرده‌اند یا زیان دیده‌اند. 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💠 آیت‌الله مصباح (ره) ویژگی‌های شخصیتی داشت که همین امر موجب شد تا کسانی‌که از نزدیک او را می‌شناختن
💠 آیت‌الله مصباح (ره) ویژگی‌های شخصیتی داشت که همین امر موجب شد تا کسانی‌که از نزدیک او را می‌شناختند، ارادتی ویژه به ایشان داشته باشند: ✍ تنظیم: هادی قطبی 📚 نواندیشی و ابتکار علمی و قدرت نظریه‌پردزی و تولید علم، قدرت مدیریت و برنامه‌ریزی و داشتن روحیه‌ی کارگروهی و تشکیلاتی، زمان‌شناسی و نیازسنجی و توجه به اولویت‌ها، جامع‌نگری، ارتباط عمیق و صادقانه با جوانان تشنه‌ی حقو حقیقت. ☑️ صداقت و دلسوزی، مهربانی و با محبت بودن، تکلیف‌مداری، شجاعت در میدان مبارزه سیاسی و اجتماعی، حضور انقلابی و به‌هنگام در صحنه، ایثار و فداکاری، بصیرت، غیوری و ولایت‌مداری و مدافع حریم ولایت بودن، از جمله ویژگی‌های شاخص این استاد فرزانه بود. 🆔 @farhang_puya
✅ اختیار کشور در دست مردم 💠 رهبر معظم انقلاب (حفظه‌الله): 🔘 از جمله مبانی مطرح شده به‌وسیله امام (ره) و شعارهای امام بزرگوار، مسئله‌ی مردم‌سالاری بود؛ یعنی اختیار حاکمیت کشور در دست مردم باشد. مردم انتخاب کنند، مردم بخواهند، مردم اداره کنند؛ در همه عرصه‌های زندگی، یکی از شعارهای امام مسئله‌ی خودباوری ملت بود. ✔️ یعنی اینکه به مردم می‌گفت و تکرار می‌کرد که شما می‌توانید، شما قادرید؛ در علم، در صنعت، در کارهای اساسی، در اداره کشور، در مدیریت بخش‌های مهم کشور، در اقتصاد و غیره، شما قادر هستید خودتان روی پای خودتان بایستید. 📆 14 خرداد 1396 🆔 @farhang_puya
✅ نگاه مثبت به آثار تمدنی گذشته ⭕️ مشکل ما در تمدن اسلامی این است که دچار یک تناقض‌نمایی هستیم؛ ما امروز جریان غرب سکولار را قبول کردیم و می‌خواهیم اکثر آن را تولید دینی کنیم؛ اما نمی‌توانیم! 🔚 نتیجه این می‌شود که همیشه تولیدات ما شبیه تولیدات آن‌ها است و بعد می‌گوییم چرا تمدن دینی ایجاد نمی‌شود! چرا مردم دین‌دار نمی‌شوند! چرا دنبال خدا نمی‌روند! این تناقضنمایی ما است. 🔴 ما باید یک نگاه مثبت و علمی به گذشته خود کنیم. ما می‌رویم اصفهان و این همه آثار را می‌بینیم، اما نگاه علمی به آنان نداریم بلکه سفرمان تفریحی است. ✍ مهدی مشکی 🆔 @farhang_puya
💠 اهمیت مردم در نهضت امام (ره) ⭕️ امام از همان نطق‌های اولیه نهصت توجه خود را به عموم مردم معطوف کرد. یادم هست بازاری‌های قم آمدند در محل درس ایشان در مسجد اعظم جمع شدند و امام باز اهتمام داشتند که مردم کوچه و بازار وارد صحنه شوند. ✅ تعبیراتی به‌کار بردند که من بعضی از آن‌ها را به‌یاد دارم. یادم می‌آید خطاب به دولتی‌ها فرمودند که خیال نکنید که طرفداران ما همین عده هستند که این‌جا آمده‌اند، بلکه ما اگر فقط طلبه‌ها را در یک بیابان جمع کنیم، با نعلینشان شما را ادب خواهند کرد. ✂️ برشی از سخنان علامه مصباح‌یزدی (ره) در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
💪 تبلور اقتدار ایران 🆔 @farhang_puya
🔆 روزه انسان را به معرفت می‌رساند! 💠 حضرت آیت‌الله مجتبی تهرانی (ره): ✅ روزه روی "نیروی شهوت انسان" اثر دارد. ما می‌گوئیم روزه "کسر شهوت" می‌کند؛ یعنی شهوت را کاهش می‌دهد؛ حالا شهوت هر چه باشد فرقی نمی‌کند. شهوت جنسی، شهوت خوردن و آشامیدن، چون شهوت دارای چندین شاخه است و روزه روی تمام این شاخه‌ها اثر می‌گذارد و آن‌ها را می‌شکند‌‌‌؛ یعنی شاخه‌های این نیرو را ضعیف می‌کند. ❤️ صوم (روزه) روی یک بعد دیگر انسان به نام "قلب او" هم اثر دارد. تمام آثاری که از عبادت -به خصوص روزه- روی ابعاد گوناگون انسان به‌وجود می‌آید، همه جنبه مقدمی دارد؛ یعنی این‌ها مقدمه هستند و برای ذی‌المقدمه هم عبارت است از "قلب انسان" است؛ یعنی روزه باید روی انسان اثر بگذارد، اگر اثر نگذاشت، این روزه، روزه کاملی نیست! ❓ پیغمبر اکرم (ص) در معراج پرسیدند: میراث روزه چیست؟ فرمودند: هنگامی که بنده به برسد، برایش فرقی نمی‌کند شب را چگونه به صبح برساند؛ به سختی یا به راحتی، این مقام "اهل رضا است". 💡 این صوم قلب انسان را به می‌رساند. روزه وقتی انسان را به معرفت رساند، جنبه‌های شهودی پیدا می‌شود. دری از معنویت به روی انسان گشوده می‌شود و او حقایق را مشاهده می‌کند. 📙 رسائل بندگی 📖 ص 31 و 33 🆔 @farhang_puya
✳️ سیره معصومین (ع) در ترویج اخلاق ❇️ درباره سیره معصومین (ع) در ترویج اخلاق و معنویت در جامعه یک مقدمه‌ای باید ذکر شود و آن این است که تعلیم و تربیت اخلاقی ابعادی دارد که بعضی از آن‌ها در دراز مدت باید محقق شود. ✅ یعنی باید پایه‌های اخلاق و معنویت را در اعتقادات نهادینه کرد. در حقیقت باید یک مجموعه نظام فکری منسجم مرتبط با همدیگر ایجاد شود که بخشی از آن اخلاق و معنویت است. 🔰 به‌عبارت دیگر زیربناهای فکری اخلاق و معنویت در اسلام عقیده به خدای متعال و توحید در ابعاد مختلف آن است. ✂️ برشی از یادداشت ناصر سقای بی‌ریا در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya