🔶ماحاصلِ نگاه به بیرون، در آیینه تاریخ
⬅️مهدی ابوطالبی
❇️یکی از موارد نگاه به بیرون در جنگهای ایران و روس بود. وقتی روسها در سال 1218 قمری به ایران حمله کردند، حکومت وقت قاجار دوبار با انعقاد قرارداد با انگلیسیها سعی کرد با کمک مالی و نظامی آنها، در مقابل روسها از خود دفاع کند، اما هر دو مرتبه انگلیسها خیانت کردند و کمک لازم را به ایران نکردند.
❇️حتی در زمان آتش بس در همین جنگها، وزیر خارجه ایران میرزا ابوالحسن خان ایلچی با همراهی سرگوراوزلی انگلیسی به مذاکره با روسها رفت و نتیجه آن قراردادهای خیانت بار ترکمانچای و گلستان شد.
❇️در همین جنگها هنگامی که مردم با فتوای علما به صحنه میدان جنگ رفتند، ظرف چند هفته روسها را از کشور بیرون کردند، هر چند ضعف فرماندهی و خیانت کشورهای فرانسه و انگلیس و عوامل دیگر موجب شکست ایران شد.
📝نشریه فرهنگ پویا شماره 31
🆔 @farhang_puya
🔴نفوذ فرهنگی غرب با ماسک آزادمنشی
🔸غلامرضا گلی زواره
⏪سید جمال علاوه بر مبارزه با استکبار در بُعد سیاسی و اقتصادی خطر استعمار فرهنگی را گوشزد و تاکید میکرد اجانب در پی استحاله فرهنگ اسلامی و بی اعتقاد کردن مسلمانان به عقایدخود، هستند و به عکس،فرهنگ غربی را یگانه فرهنگ انسانی و سعادت بخش معرفی می کنند.
⏪سید به مسلمانان هشدار داد که روح صلیبی همچنان در غرب مسیحی زنده و شعله ور است، اروپا به رقم این که با ماسک آزادمنشی، هر گونه تعصبی را نکوهش میکند، خود به شدت در دام تعصب توام با خصومت علیه مسلمانان، گرفتار است. او تصریح میکرد: اروپائیان چون اعتقاد دینی مسلمانان را استوارترین پیوند میان آنان میبینند، میکوشند تا با نام مخالفت با تعصب این پیوند را سست کنند.
📝نشریه فرهنگ پویا شماره 31
🆔 @farhang_puya
🔴ملاکهای شرعی برای تجویز یا تحریم امور مختلف
🔹دکتر مجتبی مصباح (استاد حوزه و دانشگاه)
🔻تشخیص برخی سودها و زیانهای یک چیز با تجربه و تعقل ممکن است، اما برخی سودها و زیانها با دانش عادی قابل تشخیص نیست و قواعد و احکام شرعی معیار نهایی برآیند سود و زیان یک چیز هستند.
🔻برای مثال، ممکن است دانشمندان خواص مفید برخی نوشابههای الکلی را کشف کنند، اما این مقدار برای تجویز استفاده از آنها کافی نیست. دلیل شرعی بر حرمت نوشابههای مست کننده نشان میدهد که زیان آنها در مجموع بیشتر است،تا حدی که پرهیز قطعی از آنها لازم است.
🔻شریعت بر مبنای سود و زیانهای مادی و معنوی، و دنیوی اخرویِ فرد و جامعه چیزی را تجویز یا تحریم میکند. در شریعت، ملاکهای کلی برای درجه اهمیت امور مختلف وجود دارد، مثل این که حفظ دین مهمتر است از حفظ جان و مال. فقها با استنباط روشمند از دین و براساس این قواعد، مرز مجاز و غیرمجاز را تعیین میکنند.
📝نشریه فرهنگ پویا شماره 29
🆔 @farhang_puya
🌐فضای مجازی زمینهای برای سنجش قدرت روحی
🔸عبدالله پوراحمد (محقق و پژوهشگر)
↙️فضای مجازی محل امتحانها و تکلیفهای جدید ماست؛ امتحاناتی که ماهیت متفاوتی نسبت به دیگر آزمایشهای آدمها، در قرون و اعصار گذشته ندارد، ولی متناسب با وضعیت انسان معاصر مختصات خاصی پیدا کرده است. همچون تمام امتحانات دنیا، نه میتوان کاملا آن را کنار گذاشت و نه میتوان به راحتی از آسیبهایش در امان بود.
↙️فضای مجازی با همه مختصات تازهای که دارد و تغییرات گستردهای که ایجاد کرده است، چیزی نیست جز زمینه جدیدی برای سنجش قدرت روحی انسان و بستر تازهای برای تکالیف انسانی و دینی، که باید ببینیم چگونه از عهده آنها بر خواهیم آمد.
(حجت الاسلام علیرضا پناهیان)
📝نشریه فرهنگ پویا شماره 29
🆔 @farhang_puya
🔰حضور موثرِ حوزه و روحانیت، در عرصه سیاست
🔻علی عالمیان (کارشناس امور دینی)
🔸حضور روحانیان در مسائل سیاسی، برگرفته از همان آموزههایی است که از زمان پیامبر گرامی اسلام (ص) تا ائمه بعدی به شیعیان آموخته شده بود. این آموزهها که با شروع حکومت اسلامی به رهبری پیامبر اکرم (ص) شکل جدی به خود گرفته بود، بعدها در قالب بحث «ولایت فقیه» به اوج خود رسید.
🔸حضرت آیت الله خامنهای، در مورد تاثیر حضور حوزه در عرصه سیاست، ضمن تبیین سابقه طولانی فعالیت روحانیون در مسائل سیاسی، خاطر نشان می کنند: «در طول زمان، در مسائل سیاسی هم این حوزهها تاثیر گذاشتند و ما این را در تاریخ گذشته خودمان دیدهایم. مثل دوران علامه حلی (ره) که مدرسه سیّار داشت و طلاب را حتی با خود در شهرها و بلاد گوناگون حرکت میداد و در وضع تحولات جاری زندگی مردم موثر بود.
📝نشریه فرهنگ پویا شماره 26 و 27
🆔 @farhang_puya
💢مستَحکم سازی ساختار درونی نظام
✅برگرفته از سخنرانی حجت الاسلام مجتبی مصباح
🔹برای اینکه ساخت درونی نظام را تقویت کنیم، توسعه دهیم، ضریب امنیتش را افزایش دهیم و از آن حفاظت کنیم. اولاً باید مبانی فکری، عقیدتی و ارزشی این نظام را در سطح عموم مردم تقویت کنیم و عمق ببخشیم. هر چقدر که آن مبانی فکری در ذهن ما عمیقتر شود، آثار آن در عمل بیشتر ظاهر میشود.
🔹ثانیاً، باید به ساختارهایی از نظام که دچار ضعف هستند بیشتر توجه شود، به خصوص آنهایی که مورد تهدید دشمن قرار میگیرند. به نظر میرسد دشمن از هیچ یک از این ساختارها غافل نیست و برای همه اینها برنامه دارد. برای ساختار سیاسی مهمترین چیزی که دشمن هدف میگیرد، راس نظام و ولایت فقیه است، با ایجاد شبهه و تردید.
📝نشریه فرهنگ پویا شماره 31
🆔 @farhang_puya
🔶دعوت الی الله، طاعت بزرگ الهی
🔸حجت الاسلام محسن داوود آباد، اسماعیل بیوکافی
◀️برای درک اهمیت و جایگاه عنصر تبلیغ در یک مکتب، نخست باید جهانبینی و رسالت و محدودهای که آن مکتب برای گسترش خویش در نظر دارد، روشن شود. در این صورت است که اهمیت تبلیغ و تبلیغات در آن مکتب مشخص خواهد شد.
◀️اگر جهانبینی و رسالت یک مکتب، محدوده خاصی داشته باشد، قهرا شعاع پیام رسانی و تبلیغ در آن مکتب، محدود و در نهایت، از اهمیت کمتری برخوردار است، اما اگر جهانبینی و رسالت یک مکتب، جهانی باشد، محدوده تبلیغ آن نیز، جهانی خواهد بود. اسلام دینی جهانی است و از این رو اهمیت زیادی به امر تبلیغ و مُبلِغ داده است؛ کیست نیکوتر از آنکه مردم را به سوی خدا بخواند و کردار نیک انجام دهد.
📝نشریه فرهنگ پویا شماره 26 و 27
🆔 @farhang_puya
✅رفتار عمومی، برخاسته از افکار عمومی است
🔸حسین شریعتمداری
🔴جنگی که امیرالمومنین علی علیه السلام بر سر تاویل داشت، پیچیده تر از جنگ بر سر تنزیل بود. ما امروزه با جنگی از این نوع روبه رو هستیم؛ به تعبیر رهبر معظم انقلاب، جنگ احزاب است. چه دشمنان کینهتوز چه کسانی که ناآگاه هستند، همان گونه که در صدر اسلام به مدینه حمله کردند تا اسلام به قول خودشان کم عِدّه و عُدّه آن روز را برچینند، با چنین نگاهی امروزه وارد میدان شدهاند.
🔴بخشی از اینکار جنگ روانی است. چرا؟ امروزه در فرمول قدرت به قول آلوین تافلر، دیگر توپخانهها صدرنشین نیستند؛ البته نه اینکه توپی شلیک نشود و کسانی را به خاک و خون نکشد، بلکه توپخانهها کم کم از نفس افتاده و جای خودشان را به رسانهها دادهاند. چرا؟ برای اینکه رفتار عمومی برخاسته از افکار عمومی است.
📝نشریه فرهنگ پویا شماره 31
🆔 @farhang_puya
🔶نکته تلخ تاریخی و تحقیر علما
🔹مصطفی بیگ محمدی
🔻استعمارگران پیر به همراه اربابان یهودی خود، بعد از مطالعات و بررسیهای فراوان برای تحقیر عالمان و روحانیت شیعه که استخوانی در گلوی استعمارگران بودند و مانع از چپاول و غارت کشورهای اسلامی میشدند، دست به تمسخر این صنف تاثیر گذار زدند.
🔻به عنوان مثال شخصیتی خیالی به نام ملا نصیرالدین که دارای هوشی کم، کج فهم، در قیافه و هیبت روحانیان شیعه است و در فرهنگ های آسیایی و بین المللی مانند ترکیه، قفقاز، عراق و غیره معروف و محبوب می باشد؛ از او چهرهای سفیه ساختند. ملا نصیرالدین همان خواجه نصیرالدین طوسی میباشد که مسیحیان و یهودیان این فیلسوف و مبتکر بزرگ اجتماعی را، به خاطر شکست از او، چنین بد و زشت به مردم معرفی کرده اند.
📝نشریه فرهنگ پویا شماره 26 و 27
🆔 @farhang_puya
💢تایید ضمنی و مصادره تدریجی مشروطه
🔘حجت الاسلام دکتر جواد سلیمانی
🔻برخی از علما و روحانیون که عمدتا در حوزه نجف حضور داشتند، بهرغم مخالفت باطنی با مشروطه سکولار، اساس مشروطیت را تایید کرده، سعی نمودند در طول زمان، آن را به نفع جنبش عدالتخانه، که بر پایه آموزههای دینی آغاز شده بود، مصادره کنند.
🔸تفاوت اصلی آنها که در رأسشان آخوند خراسانی -مرجع اعلای شیعه بود- با شیخ فضل الله نوری در این است که آنها از سطح عالی مرجعیت شیعه و رهبری دینی تشیع نسبت به مشروطه موضع گرفته بودند. ولی شیخ شهید به عنوان یک فقیه و مجتهد طراز اول تهران وارد عرصه مشروطه شده بود.
🔸به طور طبیعی، توان مرجعیت و نفوذ کلام آنها در کشور بیش از یک مجتهد پایتخت بود. مراجع نجف اشرف در خود توان اصلاح انحرافات را از طریق بی توجهی به عناصر سکولار میدیدند و جریان مشروطه غربی را در دل جریان عظیم مشروطه خواهی، که بخش بزرگی از آن حامی مشروطه مشروعه بودند، جریانی کوچک و ضعیف می دانستند.
🔺از این رو،با اساس مشروطیت مخالفت ننمودند، بلکه سعی کردند با تایید مشروطیت، که در حقیقت همان مشروطه مشروعه بود، نظام سیاسی مشروطه را با مبانی اسلام منطبق ساخته، با اسلامی کردن مشروطه آن را به نفع شریعت مصادره کنند.
📜نشریه فرهنگ پویا شماره 26 و 27
🆔 @farhang_puya
🔴حزب گرایی باید در راستای حفظ وحدت باشد
🔸فاطمه حیدری (محقق و نویسنده)
🔶حفظ وحدت جامعه، از وظایف حکومت است؛ زیرا جوامع براساس وحدت هدف و رویه ایجاد میشوند و هرگونه عاملی که دستیابی به آن اهداف را تضعیف کند یا از میان بردارد، با اصول جامعه در تضاد خواهد بود و باید با آن مقابله شود.
🔶حزب گرایی اگر موجب تفاوت در اهداف و آرمانها شود یا مشی و اصول راهبردی جامعه را مخدوش کند، باطل است و باید با آن مبارزه شود؛ مدیران دولت نیز بایستی سیاستهای خود را چنان تنظیم کنند که عامل وحدت باشد نه اینکه وحدت را مخدوش و یا با بحران روبه رو سازند.
🔶نادیده گرفتن اخلاق حرفهای و متهم کردن افراد، طرح مسائل بیپایه، اختلاف افکنی بین شیعه و سنی، تحریف تاریخ مانند آنچه در دهه شصت گذشت و... می تواند وحدت رویه جامعه را خدشهدار کند.
📜نشریه فرهنگ پویا شماره 35
🆔 @farhang_puya
✅نقش حاکمان بر اخلاق کارگزاران
🔸محمد قاسم پور
🔘اثر حکومت بر اخلاق مردم چنان است که در احادیث آمده (الناس علی دین ملوکهم). فهم این تاثیر بر کارگزاران چندان پیچیده نیست، توضیح آنکه اخلاق حاکمان تاثیری مستقیم بر اخلاق کارگزاران دارد؛ برای نمونه، وقتی حاکمان دچار اشرافیگری شوند، اشرافیگری به ارزشی در سطح جامعه تبدیل می شود، و مردم مثل کارگزاران به دنبال آن خواهند شتافت، و کارگزاران که اغلب حقوقهایی ثابت دارند، از قافله اشراف عقب می مانند و نتیجه آن می شود که کارگزاران فاقد تربیت دینی، کمبود های خود را با رشوه و اختلاس و... جبران می کنند.
🔘همانگونه که پس از جنگ تحمیلی، عدهای از منحرفان که در سطوح بالای قدرت نفوذ کرده بودند، با مانور تجمل و اشرافیگری، فساد اداری را در بین برخی مدیران و مسئولان کشور، نهادینه کردند.
📜نشریه فرهنگ پویا شماره 35
🆔 @farhang_puya
🔶نظریه فیلسوفان حاکم، و حاکمان فیلسوف
🔘محمد حسین علیجان زاده روشن
🔸افلاطون نخستین فیلسوفی است که در حیطه سیاست و امور حکومتی نظریه پردازی کرده است. وی با پردازش نگاه معرفتی خود با عنوان نظریه (مُثُل) در کتاب معروفش (جمهور) می کوشد جامعه انسانی را به سمت معرفت حقیقی رهنمون سازد. در این کتاب انسان را موجودی مدنی بالطبع معرفی می کند که افزون بر داشتن عقل و اختیار، به دنبال جمع بودن و تشکیل اجتماع است.
🔸او در نظم دهی افکار سیاسی، حکومت ها را به پنج دسته تقسیم می کند: حکومت اشرافی (آریستوکراسی)،حکومت قدرت نظامی (تیمارشی)،حکومت سرمایهداری و پولداران (الیگارشی)، حکومت مردم (دموکراسی)،و حکومتِ قوه عاقله که از نظر وی برترین حکومت، حکومت عقل است. در این حکومت، حکیمان حکمران و متصدی امر حکومت هستند.
📜نشریه فرهنگ پویا شماره 35
🆔 @farhang_puya
✅آموزش و پرورش اسلامی انسانها، یکی از وظایف اصلی حکومت
🔷محمدرضا باقرزاده (نویسنده و پژوهشگر)
🔹در جامعه اسلامی پیشرفت فرهنگی و علمی و تربیت نفوس انسان ها به صورت فراگیر از وظایف و آرمان های حکومت شمرده میشود. حضرت در این باره می فرمایند: حق شما بر من آنست که... وسایل آموزشتان را فراهم سازم تا در تاریکی جهل نمانید و امکانات پرورش و تربیتتان را فراهم کنم تا بدانید.
🔹براین اساس حکومت در جامعه علوی نمیتواند نسبت به امور فرهنگی متساهل و متسامح باشد. حکومت اسلامی موظف است در پاسداری از فرهنگ اسلامی مردم نگران و مسئولیتگرا باشد و از امکانات جامعه اسلامی در راه اعتلای فرهنگی جامعه اسلامی بر اساس تعالیم اسلامی هزینه کنند.
📜نشریه فرهنگ پویا شماره 35
🆔 @farhang_puya
🔰کسب کمالات در پرتو تکلیف
🔹هادی مازندرانی
💢انسان، بسیاری از کمالات و ترقیات خود را در پرتو تکلیف و مسئولیت قانونی طی میکند. برای انسان بسی افتخار است که میتواند حقی را بعهده بگیرد و وظیفه را گردن نهد. بسیاری از افراد به نام آزادی میخواهند خود را از قید تکالیف و حقوق، آزاد سازند و البته انسان میتواند آزاد زندگی کند و باید هم آزاد زندگی کند.
💢ولی به شرط اینکه انسانیت خود را حفظ کند؛ یعنی از هر چیزی و هر قیدی میتوان آزاد بود مگر از انسانیت. آدمی اگر بخواهد از قید تکالیف و حقوق، خود را آزاد بداند، باید قبلا از انسانیت استعفا بدهد و جزو جمادات و یا نباتات و حداقل جزو حیوانات درآید تا بتواند از آنچه لازمه انسانیت است و شرط انسانیت است (یعنی قبول وظایف و تکالیف حقوق) خود را آزاد سازد.
(نتیجه و تکلیف از نگاه استاد شهید مطهری)
📜نشریه فرهنگ پویا شماره 28
🆔 @farhang_puya
✅مردم، تشنه مساوات نبوی
🔸محمد حسین ظریفیان یگانه (نویسنده و پژوهشگر)
❇️مساوات برخاسته از سیره نبوی، انسان ها را به آزادی و دادگری نوید داده است. در منطق اسلام و آخرین فرستاده خداوند، نه سفید بر سیاه برتری دارد و نه عرب بر عجم، نه زمامداران از شهروندان بالاترند و نه ثروتمندان از مستمندان؛ همه انسان ها چون دندانههای شانه مساوی هستند.
❇️این نگرش از عمده عوامل تحول و مجذوب شدن دیگران به اسلام بوده و هست. به گفته جواهر نعل نهرو: مسئله برادری و مساواتی که مسلمانان بدان ایمان دارند و براساس آن زندگی می کنند، روی افکار هندیها تاثیر عمیقی گذاشته است؛ بویژه طبقات محرومی که مناسبات اجتماعی هند، آنان را از مساوات و برخوردای از حقوق انسانی محروم ساخته است.
📜نشریه فرهنگ پویا شماره 4
🆔 @farhang_puya
✅پذیرش ولایت یعنی قبول تکلیف و تعهد
🔶گفتاری از چهل سال پیش مقام معظم رهبری ادام الله ظله
🔸فرق بین علی و معاویه چه بود؟ امروز شما علی و معاویه را ترسیم کنید در اجتماعتان. یک نفر را در نظر بگیرید که هر چه می گوید، ضد راحتی و تنعم و رفاه شخصی است. هر چه می گوید، بار مسئولیت روی دوش گذارنده است، از هدیه ای که بوی رشوه بدهد، ناراحت می شود. یک نفر اینجوری در اجتماع؛ سخت گیر؛ دقیق، محتاط در اجرای حدود و احکام الهی، این یک نفر.
🔸یک نفر هم نقطه مقابل اوست؛ حاضر است آدمها عیش کنند، حاضر است آدمها راحت باشند، اما فقط یک شرط در مقابل برای انسانها قرار می دهد و آن شرط اینست که می گوید به علی کمک نکنید، به من کمک کنید. کمکی هم که از تو می خواهم کمک زیادی نیست، فقط گاهی از من تعریف کن. خب شما سراغ کدام یک از این دو نفر می روید؟ در این قطعه از تاریخ کدام را قبول می کنید؟
🔸حاضری آن کسی که رفتنِ با او، بودنِ با او، عمل کردنِ به فرمان او، دردسر و مسئولیت دارد، با او باشی؟ اگر حاضری، خوشا به حالت، تو در زمان علی هم اگر بودی، شیعه علی بودی.
📜نشریه فرهنگ پویا شماره ۲۸
🆔 @farhang_puya
🔴 راه تقویت روحیه تکلیف مداری
💠 مصاحبه پویا با آیت الله مصباح یزدی حفظه الله
↩️ تکلیفمداری یعنی تقوا. باید این دغدغه را در خودمون ایجاد کنیم که آیا هر کاری می کنیم خدا راضی است، یا راضی نیست؟ برای آخرت ما خوب است، یا ضرر دارد؟ وقتی تمرین نکرده باشیم و در همه کارهایمان دل را به هوا و هوس بسپاریم، هیچ وقت چنین روحیهای پیدا نمی کنیم. انسان اگر از کار های ساده شروع کند که تشخیص آن خیلی مشکل نیست و وقتی فهمید که واقعا این کار ضرر دارد، پرهیز کند، کم کم به کار های بزرگ و اجتماعی هم که برسد، تقوا را رعایت خواهد کرد.
↩️ اما اگر بگوید ای بابا! این مقدس بازی ها را کنار بگذار. بگذار چهار روز خوش باشیم. ممکن است مسئله فردی و جزئی باشد، اما همین روحیه به آنجا می رسد که می گوید دین را هم کنار بگذار. اگر بخواهد تکلیف مدار باشد، باید اول از کارهای کوچک شروع کند. این همان خودسازی است.
📜نشریه فرهنگ پویا شماره 28
#علامه_مصباح
🆔 @farhang_puya
🔴تقابل فرهنگی دشمن در برابر جمهوری اسلامی
❇️حجت الاسلام مجتبی مصباح در جمع دانشجویان
🔶انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی با زیر ساخت های فرهنگی و باور های عمیق مردم بود و در واقع، تربیت اسلامی و دینی مردم، آنان را به تحول نظام کشور واداشت. وقتی دشمن نتوانست با حربه نظامی در مقابل نظام اسلامی بایستد، در دو حوزه وارد فاز فرهنگی شد.
🔶یکی تهاجم به لایه باور های عمیق مردم بود، از طریق تضعیف باور ها به صورت های مختلف و با بیان های مغالطی، استهزا و توهین، تبلیغات روانی و جوسازی به وسیله پایگاه های مختلفی که در داخل کشور داشتند و الان هم دارند.
🔶تهاجم دیگر دشمن با لایه ای دیگر از فرهنگ بود که عبارت از رفتارها و نمودهای فرهنگی است که از نوع سخن گفتن و لباس پوشیدن را شامل می شود تا نوع برخورد با پدر و مادر، همسر و فرزند و سطح زنگی و توقعات اجتماعی.
📜نشریه فرهنگ پویا شماره 4
🆔 @farhang_puya
🔴مدیریت تحول، باید مردمی و توسط همه اقشار باشد
✳️نشست فرهنگ پویا با دکتر قدیری ابیانه
↙️در مدیریت تحول باید نگاه ها را به سمتی سوق دهیم که هرکس برای خودش صاحب نقش باشد. مع الاسف جوان هایمان و بسیاری از مردم مان در بسیاری از موارد، به خصوص در مسائل اقتصادی و معیشتی، خودشان را بخشی از مسئله می دانند، نه بخشی از راه حل؛ در حالیکه باید نگاه ها به سمتی هدایت شود که هر کس در هر زمینه ای خودش را بخشی از راه حل بداند.
↙️اگر احساس می کنیم مشکل فرهنگی داریم، هرکس باید برای خودش احساس مسئولیت بکند. امر به معروف و نهی از منکر نباید با تشکیل سازمان امر به معروف و نهی از منکر تامین بشود. نباید چنین احساسی حاکم شود که چون یک سازمانی وجود دارد، پس من کاری نداشته باشم. درباره مشکل اشتغال کشور نباید بنشینیم تا اداره کاریابی وزارت کار یا دولت مشکل را حل کند. اصلا این نشستن ها باعث عقب افتادگی است.
📜نشریه فرهنگ پویا شماره 4
🆔 @farhang_puya
💢جهان تشنه فرهنگ ناب اسلام محمدی
🔷جهان امروز در نگاه #حضرت_امام خمینی (ره)
🔹امروز جهان تشنه فرهنگ ناب محمدی است و مسلمانان در یک تشکیلات بزرگ اسلامی رونق و زرق و برق کاخ های سفید و سرخ را از بین خواهند برد، امروز خمینی آغوش و سینه خود را برای تیر های بلا و حوادث سخت باز کرده است و همچون همه عاشقان شهادت، برای درک شهادت روز شماری می کند.
🔹جنگ ما جنگ عقیده است و جغرافیا و مرز نمی شناسد. و ما باید در جنگ اعتقادیمان بسیج بزرگ سربازان اسلام را در جهان به راه بیندازیم، انشاءالله ملت بزرگ ایران با پشتیبانی مادی و معنوی خود از انقلاب، سختی های جنگ را به شیرینی شکست دشمنان خدا در دنیا، جبران می کند.
امام خمینی (ره) 67/4/29
📜نشریه فرهنگ پویا شماره 24
🆔 @farhang_puya
🔵ضرورت دولت سازی در راستای تمدن اسلامی
↙️حسن ابراهیم زاده
🔸در سایه دولت اسلامی است که می توان پایه های تمدن اسلام را مستحکم ساخت و آرمان های رهبری انقلاب درباره جهان اسلام و مظلومان جهان را که همانا بالا بردن فرهنگ و بینش و کمال فکری انسان هاست، عینیت بخشید. نکته ای که رهبری در طول سال ها بدان اشاره فرمودند تا جایی که در بهار سال 73، فرامنطقه ای بودن رسالت انسان انقلاب اسلامی را اینگونه ترسیم کردند؛⬇️
🔸#مقام_معظم_رهبری : «ما در حال پیشرفت و سازندگی و در حال بنای یک تمدن هستیم، من این را می خواهم به شما بگویم: مسئله ما این نیست که زندگی خودمان را نجات دهیم و گلیم خودمان را از آب بکشیم، مسئله این است که ملت ایران - در حال پدید آوردن یک تمدن است، پایه اصلی تمدن، نه بر صنعت و فناوری و علم، که بر فرهنگ و بینش و معرفت و کمال فکری انسانی است».
📜نشریه فرهنگ پویا شماره 24
🆔 @farhang_puya
🔘نیاز همیشگی بشر به دین
✳️علیرضا فرهانی
↩️نیاز به معنویت در میان بشر از ابتدا تا کنون، بسیار پررنگ و مهم بوده است؛ به گونه ای که حتی در قلب ایالات متحده آمریکا به عنوان رهبر جریان انسان محوری مدرن، کاندیدای ریاست جمهوری برای کسب رای بیشتر باید با مواضع دینی و معنوی وارد انتخابات شود؛ همچون بوش پسر که خود را سرباز مسیح و اوباما که خود را دوست تمام ادیان معرفی می کرد.
↩️این مواضع به صراحت از حضور پر رنگ معنویت در جوامع بشری حکایت دارد. اما مهم ترین نکته، نوع معنویت در این جوامع است. تا نیم قرن پیش، معنویت از سوی متفکران علم زده به شدت انکار می شد. تدیُّن در جوامع علمی، نوعی حماقت و عقب ماندگی دانسته و ندای (دین و علم را با هم چکار) سر داده می شد.
↩️اما مدت هاست که حتی در مجامع آکادمی هم، دین به عنوان نیاز بشر مورد توجه و احترام است و گزاره های دینی مورد تحقیق و پژوهش قرار می گیرند تا علت این همه تاثیر دین و معنویت بر انسان و نیاز متقابل و همیشگی انسان به دین روشن شود.
📜نشریه فرهنگ پویا شماره 24
🆔 @farhang_puya
🔴منشا انحطاط سیاسی تمدن ها را در چه محورهایی باید جستوجو کرد؟
🔶حجت الاسلام والمسلمین علی عالمیان
↙️از جمله چاشهایی که جوامع گوناگون و به ویژه جامعه اسلامی با آن مواجه هستند، انحطاط سیاسی است. انحطاط سیاسی بیش از هر چیز، به این معناست که جامعه اسلامی از لحاظ حکومت و در عرصه حکمرانی دچار اعوجاج شود به گونه ای که این اعوجاج به پستی، سقوط و عقب ماندگی آن جامعه بینجامد.
↙️از آنجا که عرصه حکومت به برقراری و تشکیل دولت وابسته است و دولت و حکومت به سه عنصر اساسی و مهم ملت، سرزمین و حاکمان وابستگی دارد، انحطاط سیاسی جوامع نیز می باید بر محور این سه عنصر که در شاکله مفهومی به نام حکومت معنا و قوام می یابند، جست وجو شود.
📜نشریه فرهنگ پویا شماره 24
🆔 @farhang_puya
💢اعتدال علوی و اعتدال اعتزالی در صدر اسلام
🔶گفتاری از حجت الاسلام و المسلمین جواد سلیمانی
🔸اعتدال در صدر اسلام دو معنا داشت: پرهیز از افراط و تفریط. اعتدالی که علی علیه السلام داشت به معنای پرهیز از افراط و تفریط بود، حاصل افراط و تفریط این است که معدِّل هدایت شوندگان کم می شود این اعتدال یعنی ما چگونه رفتار کنیم تا بتوانیم مردم بیشتری را هدایت کنیم. این سیاست حضرت علی علیه السلام بود و موجب می شد که ایشان آغازگر جنگ نباشد.
🔸اعتدال دیگر به معنای کنار آمدن با منافقان و دشمنان بود و به معنای اعتزال از جهاد فی سبیل الله. اما متاسفانه اعتدال به روایت ابو موسی اشعری رای آورد، یعنی همان قرائتی که اعتدال را مساوی با اعتزال و بهره گیری بیشتر از تنعمات دنیا و راحت تر زندگی کردن می دانست.
📜نشریه فرهنگ پویا شماره 25
🆔 @farhang_puya