💠 حقیقت کار فرهنگی چیست؟
🔆 امر فرهنگی در نگاه ما اتصالِ انسانِ آگاه و متدین به معانیِ ثابت و حقیقیِ الهی به منظومهی عالم و هستی وارد میشود؛ علاوه براین هر چه فرد فرد ما در جبههی انقلابی دیندار بهتری باشیم، به فرهنگ و سبک زندگی اسلامی نزدیکتر باشیم و تصویر درستتری از رابطهی خود و معانی متعالی به دست دهیم، در عرصهی زندگی اجتماعی و فرهنگ موثرتر قویتر عمل کردهایم؛ هرچند که امکانات رسانهای و تبلیغات کمتری در اختیار داشته باشیم.
✅ از نتیجه محوری و حرکتهای زودبازده که به اشتباه کار فرهنگی میخوانیم فاصله بگیریم و امرِ ایمانی را با توجه به درون و سلوک فردی انسانها که متکی بر رفع موانع از سر راه دینداری مردم و متکی بر فطرت و گرایشهای درونی آنهاست پِی بگیریم.
📝 الهام عباسی
#فرهنگ
#فرهنگ_دینی
#شماره_37
🆔 @farhang_puya
⭕️ شرایط تشیع پس از شیخ مفید (ره)
⚠️ در زمان شیخ مفید (ره) اوضاع شیعه بسیار ناگوار بود و هر چند دولت آلبویه با شیخ رابطه صمیمی داشت اما این رابطه چندان دوام نیافت و دولت آلبویه توسط سلجوقیان نابود شد.
🔰 با روی کار آمدن دولت سلجوقیان به دستور طغرل بیک در سال 447 ه.ق به محلههای شیعهنشین بغداد حمله سنگینی صورت گرفت و کتابخانه بزرگ بغداد شامل ده هزار جلد کتاب و میراث گذشتگان تشیع که از تمام جهان به آنجا انتقال پیدا کرده بود و نسخه دیگری نداشت، در آتش سوخت.
❎ کرسی تدریس شیخ طوسی(ره) در برابر دیدگان مردم به آتش کشیده شد و اتفاقهای دیگری که قابل ذکر نیست.
✍ مصطفی بیگمحمدی
#تاریخی
#شیخ_مفید
#شیخ_طوسی
#شماره_26و27
🆔 @farhang_puya
📜 شیخ طوسی (ره)؛ مقدمه تولید نرمافزار فقه اجتهادی
🔰 شیخ طوسی(ره) که از مکتب فکری شیخ مفید و سید مرتضی بهترین استفاده را برده بود، با سختی فراوان جان خود و شاگردان را حفظ کرد و با مهاجرت به نجف اشرف به ابتکار جدیدی در تولید نرم افزار فقه اجتهادی دست زد.
📚 با اینکه تمام کتابهای شیعه را سوزانده بودند، شیخ طوسی با نوشتن دو کتاب مهم (تهذیب و استبصار) کتب شیعه را به چهار عدد رساندند(کتاب اربعه).
🔏 ایشان با توجه به میراث روایی و نیز روش استنباط عقلی برای رسیدن به حکم دینی در عصری که میزیست، به تقویت فقه پویا همت گمارد.
✍ مصطفی بیگمحمدی
#تاریخی
#کتاب_اربعه
#شیخ_طوسی
#شماره_26و27
🆔 @farhang_puya
⚡️ همه اسرار در همین کلام نهفته است
🔹 شیطان حکومت خویش را بر ضعفها و ترسها و عادات ما بنا کرده است، و اگر تو نترسی و از عادات مذموم خویش دست برداری و ضعف خویش را با کمال خلیفةاللهی جبران کنی، دیگر شیاطین را بر تو تسلطی نیست.
🔸 بگذار آمریکا با مانورهای «ستاره دریایی» و «جنگ ستارهها» خوش باشد. دریا دل مطمئن این بچههاست و ستارهها نور از ایمان این بچهمسجدیها میگیرند، همانها که در جواب تو میگویند: «ما خط را نشکستیم، خدا شکست.» و همهی اسرار در همین کلام نهفته است.
✍ سید شهیدان اهلقلم شهید آوینی
📖 گنجینه آسمانی
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
⚠️ عقب ماندگی حوزههای علمیه در تشخیص مصلحت جامعه
🔍 عقب ماندن و تشخیص ندادن مصلحت جامعه و تطابق آن با زمان و مکان توسط بخشی از حوزه علمیه و روحانیت آسیب بزرگی است که به طور جدی حوزهها را مورد تهدید قرار داده است.
💠 این نگرانی با توجه به کلام رهبر انقلاب که فرمودهاند: «امروز، حوزه علمیه از زمان خودش خیلی عقب است، حساب یک ذرّه و دو ذرّه نیست. ما وقتی به خودمان نگاه میکنیم میبینیم با زمان خیلی فاصله داریم.»ابعاد تازهتری پیدا میکند.
🔚 البته با توجه به حساسیت فراوان زعمای نیکاندیش حوزه به این آسیب، گامهای مؤثری در جهت رفع این معضل برداشته شده است؛ اما بیگمان همت بیشتر و مؤثرتری را میطلبد.
✍ هادی مازندرانی
#حوزه_علمیه
#مصلحت_اندیشی
#عقب_ماندگی
#شماره_26و27
🆔 @farhang_puya
♨️ چه کسی در مسائل اجتماعی و حکومتی مجتهد نیست؟
💠 حضرت امام خمینی (ره) میفرمایند:
💥 یک فرد اگر اعلم در علوم معهود حوزهها هم باشد، ولی نتواند مصلحت جامعه را تشخیص دهد و به طور کلی در زمینه اجتماعی و سیاسی فاقد بینش صحیح و قدرت تصمیمگیری باشد، این فرد در مسائل اجتماعی و حکومتی مجتهد نیست.
#امامین_انقلاب
#اجتهاد
#مصلحت_اندیشی
#شماره_26و27
🆔 @farhang_puya
⭕️ ورود خواجه نصیرالدین طوسی به میدان دفاع از حکمت و علوم عقلی
📜 از جمله سختترین مشکلاتی که پیچیدگی فراوان و سختی طاقتفرسایی دارد، به کار نبردن عقل در دین و فرسوده نشان دادن دین است. این مشکل در زمان خواجه نصیر طوسی یکی از بزرگترین تهدیدهایی بود که امکان داشت اسلام و مسلمین را به نابودی بکشاند.
🔰 خطر اکتفا کردن عالمان عصر خواجه نصیرالدین به متون روایی و کنار گذاشتن عقل از دین از یک طرف و خطر بزرگ مسیحیت در جنگهای صلیبی از طرف دیگر، در کمین اسلام نشسته بود.
🔏 اگر ورود خواجه نصیر به میدان ترویج و دفاع از حکمت و مبارزه سیاسی اجتماعی علیه توطئههای مسیحیان نبود بدون شک جوامع اسلامی در عصر ما به جوامع مسیحی و مسلمانان به مسیحیان تبدیل میشدند. در اینجا خدمت خواجه نصیرالدین به اسلام و مسلمانان را در دو حوزه ذکر شده برسی میکنیم.
✍ مصطفی بیگمحمدی
#تاریخی
#خواجه_نصیر_طوسی
#مسیحیت
#شماره_26و27
🆔 @farhang_puya
💢 دفاع از اسلام و تمدن اسلام
⚠️ با حمله مغولها به جوامع اسلامی و نابود کردن تمام آبادانیها و قتل و غارت مردم بخصوص در ایران نوبت به قلعههای اسماعیلیان رسید که بعد از سعی و تلاش فراوان در سال ۶۵۴ق توانستند آنجا را به تسخیر خود درآورند.
🔘 وقتی که قلعهالموت تصرف شد، هَلاکوخان مغول میبایست خواجه را به دربار برادرش منگوقاآن بفرستد، اما در اولین برخورد چنان مجذوب او شد که این گوهر نایاب را برای مساعدت با خود نزد خویش نگه داشت.
🔚 عظمت و بیهمتایی خواجه و تبحّر در علوم مختلف از جمله نجوم که مغولها به آن عشق میورزیدند باعث شد که خواجه بعد از گذشت زمانی کوتاه به عنوان وزیر دربار مغول به حساب آید و این امر به اندازهای پیش رفت که حاکم بدون مشورت و جلب توجه خواجه نصیرالدین طوسی کاری را انجام نمیداد.
✍ مصطفی بیگمحمدی
#تاریخی
#خواجه_نصیر_طوسی
#مغولها
#شماره_26و27
🆔 @farhang_puya
💢 واکنش مسیحیان پس از شکست های پیاپی در جنگهای صلیبی
⚠️ مورخان، حقد و کینه و جنایت مغولها را به خاطر خصلت مغولیشان میدانند ولی نکته بسیار مهمی که در تاریخنگاری مغفول مانده این است که حمله مغولها مصادف با آخر جنگهای صلیبی بوده است یعنی از جنگ پنجم صلیبی تا جنگ هفتم صلیبی.
⚜ مسیحیان وقتی در میدان جنگ شکستهای فراوانی خوردند و مسلمانان در برابر آنها مجاهدت نشان دادند، دست به توطئهای دیگر توسط مغولها علیه مسلمانان زدند.
🔘 آنها برای نابودی مسلمانان نقشههای شومی کشیدند که از دو سو به مسلمانان حمله برده و مانند دو لبه قیچی ریشه آنان را قطع کنند. آنها باید برای اتحاد با مغولها ابتدا وارد دربار مغول میشدند تا نفوذی بر سلاطین داشته باشند و به هدف شوم خود برسند.
✍ مصطفی بیگ محمدی
#تاریخی
#مسیحیت
#مغولها
#شماره_26و27
🆔@farhang_puya