💢 دفاع از اسلام و تمدن اسلام
⚠️ با حمله مغولها به جوامع اسلامی و نابود کردن تمام آبادانیها و قتل و غارت مردم بخصوص در ایران نوبت به قلعههای اسماعیلیان رسید که بعد از سعی و تلاش فراوان در سال ۶۵۴ق توانستند آنجا را به تسخیر خود درآورند.
🔘 وقتی که قلعهالموت تصرف شد، هَلاکوخان مغول میبایست خواجه را به دربار برادرش منگوقاآن بفرستد، اما در اولین برخورد چنان مجذوب او شد که این گوهر نایاب را برای مساعدت با خود نزد خویش نگه داشت.
🔚 عظمت و بیهمتایی خواجه و تبحّر در علوم مختلف از جمله نجوم که مغولها به آن عشق میورزیدند باعث شد که خواجه بعد از گذشت زمانی کوتاه به عنوان وزیر دربار مغول به حساب آید و این امر به اندازهای پیش رفت که حاکم بدون مشورت و جلب توجه خواجه نصیرالدین طوسی کاری را انجام نمیداد.
✍ مصطفی بیگمحمدی
#تاریخی
#خواجه_نصیر_طوسی
#مغولها
#شماره_26و27
🆔 @farhang_puya
💢 واکنش مسیحیان پس از شکست های پیاپی در جنگهای صلیبی
⚠️ مورخان، حقد و کینه و جنایت مغولها را به خاطر خصلت مغولیشان میدانند ولی نکته بسیار مهمی که در تاریخنگاری مغفول مانده این است که حمله مغولها مصادف با آخر جنگهای صلیبی بوده است یعنی از جنگ پنجم صلیبی تا جنگ هفتم صلیبی.
⚜ مسیحیان وقتی در میدان جنگ شکستهای فراوانی خوردند و مسلمانان در برابر آنها مجاهدت نشان دادند، دست به توطئهای دیگر توسط مغولها علیه مسلمانان زدند.
🔘 آنها برای نابودی مسلمانان نقشههای شومی کشیدند که از دو سو به مسلمانان حمله برده و مانند دو لبه قیچی ریشه آنان را قطع کنند. آنها باید برای اتحاد با مغولها ابتدا وارد دربار مغول میشدند تا نفوذی بر سلاطین داشته باشند و به هدف شوم خود برسند.
✍ مصطفی بیگ محمدی
#تاریخی
#مسیحیت
#مغولها
#شماره_26و27
🆔@farhang_puya
🚫 برخورد قاطع آیتالله حیدری با یکی از دوستانش بر سر ورود در سیاست
💠 روزی آیتالله حیدری در کنار هممباحثهای دوران تحصیلش آیتالله معرفت و چند روحانی دیگر از ایران نشسته بود که فرزند بزرگ شیخ محمد حیدری وارد میشود.
☑️ میگوید در خیابان به فلان آقا (از آیات و دوستان دوران نجف آیتالله حیدری) رسیدم؛ او گفت:«دیگر از آقای حیدری با آن زهد و تقوا بعید است اینگونه وارد سیاست شود که حتی لباس عساکر (لباس نظامی) بپوشند.»
🔚 آیتالله حیدری در همان جمع به او میگوید:«و تو چه جواب دادی؟» شیخ محمد میگوید:«هیچ.» آیتالله حیدری با عصبانیت میگوید:«باید میزدی توی دهانش.»
#حوزه_علمیه
#آیتالله_حیدری
#حوزه_انقلابی
#شماره_26و27
🆔 @farhang_puya
💢 فردی که نتواند مصلحت جامعه را تشخیص دهد در مسائل حکومتی مجتهد نیست
#عکس_نگاشت
🆔 @farhang_puya
10.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید | اهمیت جهاد فرهنگی
💠 به مناسبت هفته بسیج، اهمیت #جهاد_فرهنگی را از زبان مرحوم استاد فرجنژاد (ره) بشنویم.
#مناسبتی
🆔 @farhang_puya
❗️ سیاست ساحت خدعه و نیرنگ است
🖌 حجتالاسلام جواد سلیمانی:
💢 در طول تاریخ دو شیوه برخورد در زمینه رعایت اخلاق در عرصه سیاست وجود داشته و اکنون نیز همان دو شیوه به چشم میخورد.
♨️ شیوه نخست آن است که برخی معتقدند ساحت حکومت و سیاست ساحت خدعه و نیرنگ است، نه اخلاق، لذا رعایت نکات اخلاقی در حکومت و سیاست سادهلوحی است. طبق این دیدگاه باید میان قواعد اخلاق و الزامات سیاست تفاوت قائل شد و بر اساس واقعیت و با در نظر گرفتن منافع و مصالح، به اقدام سیاسی دست زد.
🔺 بر اساس این رویکرد توجه به اخلاق در سیاست به شکست در عرصه سیاست میانجامد، زیرا مدار اخلاق، حق و حقیقت است، حال آنکه غرضِ سیاست، منفعت و مصلحت میباشد.
#اخلاق
#شماره_40
#اخلاق_سیاست
🆔 @farhang_puya
⚠️ در پس هر اقدام سیاسی، انبوهی از فضائل له شده اخلاقی به چشم میخورد
🔰 اخلاق از ما میخواهد تا حقیقت را - گرچه بر ضد خودمان باشد- بگوییم، حقکشی نکنیم، با انسانها همانند ابزار رفتار نکنیم، همواره پایبند عدالت باشیم، دروغ نگوییم، از فریبکاری بپرهیزیم، حقایق را پنهان نکنیم و... .
❎ حال آنکه لازمه سیاست دست شستن از پارهای اصول اخلاقی است و اساساً هر گونه اقدام سیاسی با اخلاقستیزی و زیر پا نهادن فضائل اخلاقی آغاز میشود و بدون «دستهای آلوده» هیچ فعالیت سیاسی ممکن نیست.
⚡️ از این منظر سیاست چیزی جز عرصهای برای کسب توسعه و حفظ قدرت نیست و این تنها با فدا کردن اصول اخلاقی حاصل میشود. در پس هر اقدام سیاسی، انبوهی از فضائل له شده اخلاقی به چشم میخورد.
🖌 حجتالاسلام جواد سلیمانی
#اخلاق
#شماره_40
#اخلاق_سیاست
🆔 @farhang_puya
📏 معیار قوانین برای کارآمدی چیست؟
(قسمت اول)
🔹 بحث دیگری که در بحث کارآمدی طرح می شود این است که آیا قوانین و مقررات اسلامی و احکام فقه کارآمد است یا کارآمد نیست؟ مثلاً فلسفه قصاص، حیات است.
⁉️ بعداً بعضیها میگویند آیا در چارچوب اجرای قصاص جلوی قتل گرفته شد؟ ایا فلسفه مثلاً قطع دست دزد این است که کسی دزدی نکند. با این کارها ما توانستیم جلوی دزدی را بگیریم؟
❓ ایا فلسفه حدود مربوط به زنا برای جلوگیری از فحشاء و فساد است. آیا با اجرای این حدود جلوی این کارها گرفته شد، یا فحشاء و فساد زیاد شد؟
📝 آیتالله کعبی
#شماره_37
#معارف
#کارآمدی_اسلامی
🆔 @farhang_puya
📏 معیار قوانین برای کارآمدی چیست؟
(قسمت دوم)
❌ بنابراین نتیجه میگیریم که این احکام اسلام در زمینه احکام کیفری کارآمد نیست و ما باید به فکر کارآمدی باشیم! اگر مقداری هم کارآمدی هست مثلاً نتیجه پیشگیری از جرایم هست! اینجا هم باز مغالطات زیادی وجود دارد.
⭕️ اما واقعیت این است که هرجا برای کارآمدی نتیجه نگرفتیم ناشی از این است که احکام اسلام را با همه حدود و ثغور آن پیاده نکردیم. برخی از کارآمدی نتیجه آنی اجرای حدود انتظار دارند از این رو یک عنصری به نام کارآمدی به اجرای حدود اضافه کردند و چون نتیجهای را نمیبینند میگویند این فقه کارآمد نیست پس باید حدود اسلامی را تعطیل کنیم.
📝 آیتالله کعبی
#شماره_37
#معارف
#کارآمدی_اسلامی
🆔 @farhang_puya