نشریه فرهنگ پویا
▪️سو استفاده جریان های معاند از جوانان (قسمت اول) ◽️نهضت آزادی روی جوانان خیلی نفوذ داشت؛ مخصوصاً ص
▪️سو استفاده جریان های معاند از جوانان(قسمت دوم)
◽️قصد آنان از این ترورها و انفجارها بیشتر آگاه کردن مردم و جذب آنها به سوی مبارزه مسلحانه بود. آنها خوب میدانستند که چریک بودن بدون حمایت و جلب یاری و پشتیبانی مردم، به قول مائو، چون ماهی بدون آب است؛ از این رو در جذب جوانان تلاش کردند.
◽️این ردههای تشکیلاتی با شکار جوانان و شخصیت کاذب دادن به آنها یا اعطای درجه کاذب به خاطر خدمت مخلصانه آنها، اعتمادشان را به خود جلب مینمودند. جوانان هم که به دنبال اشتغال، احساس امنیت اجتماعی و تامین حداقل امکان معیشت مناسب برای زندگی بودند، جذب این گروهها میشدند. آنان هم برای تسهیل مشارکت سیاسی جوانان این کارها را انجام میدادند.
✍️آرزو نیکوئیان
#شماره_11
#جامعه
🆔@farhang_puya
💠 پیامبر رحمت حضرت محمد مصطفی (صل الله علیه و آله و سلم) :
هیچ بندهای مؤمن نیست مگر آنکه هر خوبی که برای خود میخواهد، برای مردم نیز بخواهد.
📚کنز العمال، ج۱، حدیث ۹۵
#حدیث
🆔 @farhang_puya
▪️آیا ابوموسی اشعری واقعا فردی صلح طلب بود؟
◽️علیرغم این که در نگاه عامه ابوموسی فردی جانفشان در نبرد با کفر معرفی شده است، در عین حال میگویند وقتی دو گروه مسلمانان با هم میجنگیدند؛ او فردی محتاط و بیطرف و صلح طلب میشد! لذا در جنگ جمل او بیطرف باقی ماند و مردم کوفه را بر بیطرفی ترغیب و تشویق کرد.
◽️عامه میگویند دلیل عدم همراهی ابوموسی اشعری این بوده که میبیند هر دو گروه، مسلمان هستند و چون او جنگ بین دو گروه مسلمان را فتنه میدانست، لذا فارغ از این که یک طرف این جریان ولی امر مسلمین حضرت علی(ع) حضور دارد، موضع بیطرفی اتخاذ کرد.
◽️این در حالی است که به نظر میرسد اگر همین جریان در زمان خلفای سابق پیش میآمد، او حکم خلیفه را ولایی دانسته، آنها را ولی امر مسلمین قلمداد کرده و حکم آنها را کاملا مطاع میشمرد! رفاقت و معاشرت ابوموسی با خلفای قبلی و عادت او به زندگی مرفه و رانتخواری موجب میشد وی عملا نتواند با حضرت علی(ع) کنار بیاید. این بود که دیگران را به حضرت ترجیح میداد. این امور از جمود و جهالت ابوموسی ناشی میشد.
✍️حجت الاسلام رهنمایی
#شماره_25
#تاریخی
🆔@farhang_puya
▪️سواستفاده گروهگ ها از انرژی جوانان
◽️وجود این جوهره جوانی در کالبد جوان موجب گشت که جریانهای سیاسی و گروهگهای چپگرا و راستگرا در سالهای آغازین انقلاب، برای نائل آمدن به اهداف خود، بسترها و عرصههای تخلیه انرژی جوانان را در لیست برنامههای خود قرار دهند.
◽️برگزاری مراسم کوه نوردی، مقاله خوانی، مقاله نویسی، روزنامه دیواری، آموزش اسلحه و... از سوی گروهگها، بسیاری از جوانان را به دام آنها گرفتار کرد. تمسک به شیوههای روانشناختی و جامعهشناختی، ایجاد جذابیتهای جنسی با اختلاط دختران و پسران در برنامه سازمانها وگروهکهای چپگرا در سالهای نخست پیروزی انقلاب، بعدها توسط گروههای متمایل به بلوک غرب، که پیش از انقلاب محافل ادبی و هنری و ورزشی را در اختیار داشتند، مورد استفاده قرار گرفت و این محافل و مراکز، عملا به دفتر عضوگیری و یارگیری برای احزاب و گروههای متمایل به فرهنگ منحط غرب مبدل گردید.
✍️دکتر ایلامی
#شماره_11
#جامعه
🆔@farhang_puya
▪️جوان پر انرژی است
◽️اقتضای جوانی، پرانرژی بودن است. همین مسئله موجب شده است که او برخلاف افراد مسن و میانسال، پر تحرک باشد و نتواند در یک حالت و مکان بماند. این پرسش: «پدر بزرگ، مادر برزگ، پدر، مادر دیگر کاری ندارید؟!» که گاه در محیط خانه از جوان شنیده میشود، تفاوت جوان با افراد میانسال و بزرگسال و رابطه مفهوم زمان را با انرژی جوان به ثبات میرساند.
◽️اگر سیر تحول و تطور تاریخ بشر را به سه دوره کشاورزی، دامپروری و صنعتی تقسیم کنیم، در دوره کشاورزی و دامپروری به خاطر اینکه بیشتر مشاغل محصور و محدود به استفاده از دست و بازو بوده، طبیعتا، کار با تخلیه انرژی همراه بوده و جوان نیز(همانند افراد دیگر) با بدنی خسته محل کار را ترک میکرده است.
🔚اما در دوره ما که عصر صنعت نامیده میشود، به لحاظ این که بیشتر مشاغل بدون تخلیه انرژی جسمی و روحی افراد همراه است، بسیاری از افراد بهویژه جوانان با معضل تخلیه انرژی روبه رو هستند و این انرژی که سرمایهای بس گرانبهاست، برای آنها به کوله باری سنگین مبدل شده است.
✍️دکتر ایلامی
#شماره_11
#جامعه
🆔@farhang_puya
💠 حضرت امام محمد جواد (علیه السلام) :
اعتماد به خدای متعال بهای هر چیز گرانبها و نردبانی به سوی بلندی هاست.
📚 بحارالانوار، ج۸۷، ص۴۶۳
#حدیث
🆔 @farhang_puya
▪️تحول در علم رجال در زمان آیتالله بروجردی
◽️آیتالله بروجردی از جمله افرادی بود که با توجه به احاطه کامل به این علم {رجال}، تحولی عظیم در آن به وجود آورد. وی رجال احادیث را از زمان معصومین(ع) تا زمان خویش طبقهبندی کرد؛ یعنی اولین راوایانی که از معصوم(ع) نقل میکنند و شاگردان آنها، طبقه دوم و... سپس نتيجه گیری میکرد که هر راوی از کدام طبقه است، او از چه کسی نقل و چه کسی از او نقل میکند.
◽️این اقدام آیتالله، ثمرات علمی فراوانی از قبیل افزایش سند روایت، جلوگیری از ترویج روایتهای کم اعتبار، شناخت رجال متشابه و مجهول، تجرید اساتید و... در برداشت. آیتالله بروجردی همچین برای توسعه علم رجال، بیش از بیست عنوان کتاب به رشته تحریر در آورد و یا بر کتب رجالی دیگران حاشیه زد و کتاب «جامع اَلروات» مرحوم اردبیلی را تجدید چاپ کرد.
✍️ علی اکبر عالمیان
#شماره_26و27
#حوزهعلمیه
🆔@farhang_puya
▪️هشدار نسبت به نفوذ در بدنه جریان انقلابی
◽️به مسئولین بارها گفتهام که خطر اینان به مراتب زیادتر از خطر منافقین خلق است؛ چرا که علاوه بر همه شیوههای منافقانه منافقین، سالوسه در صف حزب اللهیان قرار گرفته و کمکم آنان را در صفوف آخرین و سپس به صف قاعدین و بازنشستگان سوقشان داده و صفوف مقدم را غاصبانه به تصرف خود در آوردهاند، به گونهای که عملا عقل و اراده منفصل برخی تصمیم گیرندگان قرار گرفتند و در عزل و نصبها، حفظ وابقاءها دست به تخریب میزنند و اعمال قدرت میکنند .
◽️اینها همه پوچ است و بیاهمیت! مهم و بسیار مهم این است که هدف غایی از همه این تلاشها، گسترش فکر التقاطی و انحرافی سازمان ضدخداییشان است که جز اندیشههای مادی گرایانه و ماتریالیستی، چیز دیگری نیست و با بهره گیری از تجربیات مثبت و منفی همپالگیهای چپ و منافقانهشان توانستهاند متأسفانه به نسبت بسیار زیادی تعداد کثیری از روحانیون را تحت تأثیر قرار دهند و با لطایفالحیل، بر ذهن و روان آنان اثرات دلخواهشان را بگذارند تا بدان جا که بر اعمال جنایتکارانه آنان با دیده اغماض بنگرند.
📜وصیت نامه شهید اسدالله لاجوردی
#شماره_33
#انقلاباسلامی
🆔@farhang_puya
▪️دولت موقت سکولار در برابر امام انقلابی
◽️دولت موقت در مسیر حرکت خود و در گام نخست - بر خلاف نظر امام و مردم - با نگرشی کاملا خطی و حزبی، تمامی اعضای کابینه خود را از وابستگان به نهضت آزادی و جبهه ملی انتخاب کرد و با نادیده گرفتن شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی به تشویق و حمایت از روزنامهها و سخنرانانی پرداخت که شعار جمهوری دموکراتیک اسلامی را سر میدادند.
◽️حضرت امام در واکنشی، خواسته هزاران هزار مرد و زنی را که در مقابل گلولههای رژیم شاه مطرح کرده بودند، این گونه بیان کردند: «من رای به جمهوری اسلامی می دهم،... نه یک کلمه کم، نه یک کلمه زیاد.»
✍️حسن ابراهیم زاده
#شماره_11
#انقلاباسلامی
🆔@farhang_puya
💠 حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) :
امام همچون کعبه است که باید به سویش حرکت کنند، نه اینکه او به جانب مردم رود.
📚 بحارالانوار، ج۳۶، صفحه ۳۵۳
#حدیث
🆔 @farhang_puya
▪️فرزندان نامشروع التقاط
◽️جرقه فکری منافقین در جریان جبهه ملی اول و خط گیری از اندیشههای مهندس بازرگان زده شد. شاگردان بازرگان که عموما از طیف دانشجویان فعال نهضت آزادی بودند، برای فرار از بن بست مباحث نظری و تئوری مبارزاتی که آموزههای نهضت آزادی فرا رویشان نهاده بود و نیز بیثمر دانستن حرکات پارلمانتاریستی و مسالمت جویانه رهبران نهضت، از حزب آزادی جدا شدند و در سال ۱۳۴۴ سازمان مجاهدین خلق، منافقین را بنیاد نهادند و مشی مبتنی بر ترور را پایهگذاری کردند.
◽️ساختار فکری سازمان، در چارچوب ایدئولوژی تعریف شده از سوی رهبران سیاسی چون بازرگان، شریعتی و طالقانی نضج گرفته بود، اما با گذر زمان و الگو قرار دادن اشخاصی چون لنین، مائو و مارکس در پروراندن اندیشههایشان به مراتب از تفکرات رهبران خویش فراتر رفته و با تقلید از اندیشههای مارکسیسم - لنینیسم سعی در تبین و تلفیق برخی از آرای مارکسیسم در قالب باورهای دینی نمودند تا از این رهگذر خلاء به اصطلاح پراگماتیستی خود را پر کنند.
✍️مرضیه فلاحی
#شماره_11
#تاریخی
🆔@farhang_puya
◽️مسافر کشی برای معاش پس از سه دوره نمایندگی مجلس!
◽️از انقلابی بودن تا انقلابی ماندن فاصله بسیاری است؛ چه بسیار انقلابیهای دیروز که نه تنها از گذشته خود پشیمان شدند بلکه چوب حراج به روحیات انقلابی خود هم زدند. ساده زیستی و سبکبالی، ویژگی همه انقلابیون جهان بهویژه پیروان مکتب امیرالمومنین علیه السلام است.
◽️همین سبکبالی و تسلیم نشدن در برابر دنیا آنان را همواره آماده جانفشانی در برابر حوادث میکند؛ حتی اگر سوار شدن به هواپیمایی باشد که شاید هرگز به زمین نرسد. اسطوره زنان انقلابی درباره وضعیت معیشتی خود آن هم پس از سه دوره مجلس و هشدار مرحوم حاج احمد آقا در سفر به شوروی سابق میگوید.
🎙مصاحبه با مرضیه حدیدچی
#شماره_33
#انقلاباسلامی
🆔@farhang_puya