eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8.3هزار عکس
888 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰فرصت‌های ایجاد شده را قدر بدانیم 🔸فرصت استفاده صحیح از #فضای_مجازی از منظر مقام معظم رهبری... 🆔 @farhang_puya
🔴حزب گرایی باید در راستای حفظ وحدت باشد 🔸فاطمه حیدری (محقق و نویسنده) 🔶حفظ وحدت جامعه، از وظایف حکومت است؛ زیرا جوامع براساس وحدت هدف و رویه ایجاد می‌شوند و هرگونه عاملی که دستیابی به آن اهداف را تضعیف کند یا از میان بردارد، با اصول جامعه در تضاد خواهد بود و باید با آن مقابله شود. 🔶حزب گرایی اگر موجب تفاوت در اهداف و آرمان‌ها شود یا مشی و اصول راهبردی جامعه را مخدوش کند، باطل است و باید با آن مبارزه شود؛ مدیران دولت نیز بایستی سیاست‌های خود را چنان تنظیم کنند که عامل وحدت باشد نه اینکه وحدت را مخدوش و یا با بحران روبه رو سازند. 🔶نادیده گرفتن اخلاق حرفه‌ای و متهم کردن افراد، طرح مسائل بی‌پایه، اختلاف افکنی بین شیعه و سنی، تحریف تاریخ مانند آنچه در دهه شصت گذشت و... می تواند وحدت رویه جامعه را خدشه‌دار کند. 📜نشریه فرهنگ پویا شماره 35 🆔 @farhang_puya
✅نقش حاکمان بر اخلاق کارگزاران 🔸محمد قاسم پور 🔘اثر حکومت بر اخلاق مردم چنان است که در احادیث آمده (الناس علی دین ملوکهم). فهم این تاثیر بر کارگزاران چندان پیچیده نیست، توضیح آنکه اخلاق حاکمان تاثیری مستقیم بر اخلاق کارگزاران دارد؛ برای نمونه، وقتی حاکمان دچار اشرافیگری شوند، اشرافیگری به ارزشی در سطح جامعه تبدیل می شود، و مردم مثل کارگزاران به دنبال آن خواهند شتافت، و کارگزاران که اغلب حقوق‌هایی ثابت دارند، از قافله اشراف عقب می مانند و نتیجه آن می شود که کارگزاران فاقد تربیت دینی، کمبود های خود را با رشوه و اختلاس و... جبران می کنند. 🔘همانگونه که پس از جنگ تحمیلی، عده‌ای از منحرفان که در سطوح بالای قدرت نفوذ کرده بودند، با مانور تجمل و اشرافیگری، فساد اداری را در بین برخی مدیران و مسئولان کشور، نهادینه کردند. 📜نشریه فرهنگ پویا شماره 35 🆔 @farhang_puya
🔶نظریه فیلسوفان حاکم، و حاکمان فیلسوف 🔘محمد حسین علیجان زاده روشن 🔸افلاطون نخستین فیلسوفی است که در حیطه سیاست و امور حکومتی نظریه پردازی کرده است. وی با پردازش نگاه معرفتی خود با عنوان نظریه (مُثُل) در کتاب معروفش (جمهور) می کوشد جامعه انسانی را به سمت معرفت حقیقی رهنمون سازد. در این کتاب انسان را موجودی مدنی بالطبع معرفی می‌ کند که افزون بر داشتن عقل و اختیار، به دنبال جمع بودن و تشکیل اجتماع است. 🔸او در نظم دهی افکار سیاسی، حکومت ها را به پنج دسته تقسیم می کند: حکومت اشرافی (آریستوکراسی)،حکومت قدرت نظامی (تیمارشی)،حکومت سرمایه‌داری و پولداران (الیگارشی)، حکومت مردم (دموکراسی)،و حکومتِ قوه عاقله که از نظر وی برترین حکومت، حکومت عقل است. در این حکومت، حکیمان حکمران و متصدی امر حکومت هستند. 📜نشریه فرهنگ پویا شماره 35 🆔 @farhang_puya
✅آموزش و پرورش اسلامی انسان‌ها، یکی از وظایف اصلی حکومت 🔷محمدرضا باقرزاده (نویسنده و پژوهشگر) 🔹در جامعه اسلامی پیشرفت فرهنگی و علمی و تربیت نفوس انسان ها به صورت فراگیر از وظایف و آرمان های حکومت شمرده می‌شود. حضرت در این باره می فرمایند: حق شما بر من آنست که... وسایل آموزشتان را فراهم سازم تا در تاریکی جهل نمانید و امکانات پرورش و تربیتتان را فراهم کنم تا بدانید. 🔹براین اساس حکومت در جامعه علوی نمی‌تواند نسبت به امور فرهنگی متساهل و متسامح باشد. حکومت اسلامی موظف است در پاسداری از فرهنگ اسلامی مردم نگران و مسئولیت‌گرا باشد و از امکانات جامعه اسلامی در راه اعتلای فرهنگی جامعه اسلامی بر اساس تعالیم اسلامی هزینه کنند. 📜نشریه فرهنگ پویا شماره 35 🆔 @farhang_puya
💠فرعون و اکثریت خاکستری جامعه... #علامه_مصباح 🆔 @farhang_puya
🔰کسب کمالات در پرتو تکلیف 🔹هادی مازندرانی 💢انسان، بسیاری از کمالات و ترقیات خود را در پرتو تکلیف و مسئولیت قانونی طی می‌کند. برای انسان بسی افتخار است که می‌تواند حقی را بعهده بگیرد و وظیفه را گردن نهد. بسیاری از افراد به نام آزادی می‌خواهند خود را از قید تکالیف و حقوق، آزاد سازند و البته انسان می‌تواند آزاد زندگی کند و باید هم آزاد زندگی کند. 💢ولی به شرط اینکه انسانیت خود را حفظ کند؛ یعنی از هر چیزی و هر قیدی میتوان آزاد بود مگر از انسانیت. آدمی اگر بخواهد از قید تکالیف و حقوق، خود را آزاد بداند، باید قبلا از انسانیت استعفا بدهد و جزو جمادات و یا نباتات و حداقل جزو حیوانات درآید تا بتواند از آنچه لازمه انسانیت است و شرط انسانیت است (یعنی قبول وظایف و تکالیف حقوق) خود را آزاد سازد. (نتیجه و تکلیف از نگاه استاد شهید مطهری) 📜نشریه فرهنگ پویا شماره 28 🆔 @farhang_puya
✅مردم، تشنه مساوات نبوی 🔸محمد حسین ظریفیان یگانه (نویسنده و پژوهشگر) ❇️مساوات برخاسته از سیره نبوی، انسان ها را به آزادی و دادگری نوید داده است. در منطق اسلام و آخرین فرستاده خداوند، نه سفید بر سیاه برتری دارد و نه عرب بر عجم، نه زمامداران از شهروندان بالاترند و نه ثروتمندان از مستمندان؛ همه انسان ها چون دندانه‌های شانه مساوی هستند. ❇️این نگرش از عمده عوامل تحول و مجذوب شدن دیگران به اسلام بوده و هست. به گفته جواهر نعل نهرو: مسئله برادری و مساواتی که مسلمانان بدان ایمان دارند و براساس آن زندگی می کنند، روی افکار هندی‌ها تاثیر عمیقی گذاشته است؛ بویژه طبقات محرومی که مناسبات اجتماعی هند، آنان را از مساوات و برخوردای از حقوق انسانی محروم ساخته است. 📜نشریه فرهنگ پویا شماره 4 🆔 @farhang_puya
✅پذیرش ولایت یعنی قبول تکلیف و تعهد 🔶گفتاری از چهل سال پیش مقام معظم رهبری ادام الله ظله 🔸فرق بین علی و معاویه چه بود؟ امروز شما علی و معاویه را ترسیم کنید در اجتماعتان. یک نفر را در نظر بگیرید که هر چه می گوید، ضد راحتی و تنعم و رفاه شخصی است. هر چه می گوید، بار مسئولیت روی دوش گذارنده است، از هدیه ای که بوی رشوه بدهد، ناراحت می شود. یک نفر اینجوری در اجتماع؛ سخت گیر؛ دقیق، محتاط در اجرای حدود و احکام الهی، این یک نفر. 🔸یک نفر هم نقطه مقابل اوست؛ حاضر است آدم‌ها عیش کنند، حاضر است آدم‌ها راحت باشند، اما فقط یک شرط در مقابل برای انسان‌ها قرار می دهد و آن شرط اینست که می گوید به علی کمک نکنید، به من کمک کنید. کمکی هم که از تو می خواهم کمک زیادی نیست، فقط گاهی از من تعریف کن. خب شما سراغ کدام یک از این دو نفر می روید؟ در این قطعه از تاریخ کدام را قبول می کنید؟ 🔸حاضری آن کسی که رفتنِ با او، بودنِ با او، عمل کردنِ به فرمان او، دردسر و مسئولیت دارد، با او باشی؟ اگر حاضری، خوشا به حالت، تو در زمان علی هم اگر بودی، شیعه علی بودی. 📜نشریه فرهنگ پویا شماره ۲۸ 🆔 @farhang_puya
⚫️هر که با زهراست احساس سخاوت می کند/ مور این وادی سلیمان را ضیافت می کند. ⚫️ایام شهادت صدیقه طاهره حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بر همه مسلمین و شیعیان جهان تسلیت عرض میکنیم. 🆔 @farhang_puya
🔴 راه تقویت روحیه تکلیف مداری 💠 مصاحبه پویا با آیت الله مصباح یزدی حفظه الله ↩️ تکلیف‌مداری یعنی تقوا. باید این دغدغه را در خودمون ایجاد کنیم که آیا هر کاری می کنیم خدا راضی است، یا راضی نیست؟ برای آخرت ما خوب است، یا ضرر دارد؟ وقتی تمرین نکرده باشیم و در همه کارهایمان دل را به هوا و هوس بسپاریم، هیچ وقت چنین روحیه‌ای پیدا نمی کنیم. انسان اگر از کار های ساده شروع کند که تشخیص آن خیلی مشکل نیست و وقتی فهمید که واقعا این کار ضرر دارد، پرهیز کند، کم کم به کار های بزرگ و اجتماعی هم که برسد، تقوا را رعایت خواهد کرد. ↩️ اما اگر بگوید ای بابا! این مقدس بازی ها را کنار بگذار. بگذار چهار روز خوش باشیم. ممکن است مسئله فردی و جزئی باشد، اما همین روحیه به آنجا می رسد که می گوید دین را هم کنار بگذار. اگر بخواهد تکلیف مدار باشد، باید اول از کارهای کوچک شروع کند. این همان خودسازی است. 📜نشریه فرهنگ پویا شماره 28 🆔 @farhang_puya
🔴تقابل فرهنگی دشمن در برابر جمهوری اسلامی ❇️حجت الاسلام مجتبی مصباح در جمع دانشجویان 🔶انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی با زیر ساخت های فرهنگی و باور های عمیق مردم بود و در واقع، تربیت اسلامی و دینی مردم، آنان را به تحول نظام کشور واداشت. وقتی دشمن نتوانست با حربه نظامی در مقابل نظام اسلامی بایستد، در دو حوزه وارد فاز فرهنگی شد. 🔶یکی تهاجم به لایه باور های عمیق مردم بود، از طریق تضعیف باور ها به صورت های مختلف و با بیان های مغالطی، استهزا و توهین، تبلیغات روانی و جوسازی به وسیله پایگاه های مختلفی که در داخل کشور داشتند و الان هم دارند. 🔶تهاجم دیگر دشمن با لایه ای دیگر از فرهنگ بود که عبارت از رفتارها و نمودهای فرهنگی است که از نوع سخن گفتن و لباس پوشیدن را شامل می شود تا نوع برخورد با پدر و مادر، همسر و فرزند و سطح زنگی و توقعات اجتماعی. 📜نشریه فرهنگ پویا شماره 4 🆔 @farhang_puya
🔴مدیریت تحول، باید مردمی و توسط همه اقشار باشد ✳️نشست فرهنگ پویا با دکتر قدیری ابیانه ↙️در مدیریت تحول باید نگاه ها را به سمتی سوق دهیم که هرکس برای خودش صاحب نقش باشد. مع الاسف جوان هایمان و بسیاری از مردم مان در بسیاری از موارد، به خصوص در مسائل اقتصادی و معیشتی، خودشان را بخشی از مسئله می دانند، نه بخشی از راه حل؛ در حالیکه باید نگاه ها به سمتی هدایت شود که هر کس در هر زمینه ای خودش را بخشی از راه حل بداند. ↙️اگر احساس می کنیم مشکل فرهنگی داریم، هرکس باید برای خودش احساس مسئولیت بکند. امر به معروف و نهی از منکر نباید با تشکیل سازمان امر به معروف و نهی از منکر تامین بشود. نباید چنین احساسی حاکم شود که چون یک سازمانی وجود دارد، پس من کاری نداشته باشم. درباره مشکل اشتغال کشور نباید بنشینیم تا اداره کاریابی وزارت کار یا دولت مشکل را حل کند. اصلا این نشستن ها باعث عقب افتادگی است. 📜نشریه فرهنگ پویا شماره 4 🆔 @farhang_puya
💢جهان تشنه فرهنگ ناب اسلام محمدی 🔷جهان امروز در نگاه خمینی (ره) 🔹امروز جهان تشنه فرهنگ ناب محمدی است و مسلمانان در یک تشکیلات بزرگ اسلامی رونق و زرق و برق کاخ های سفید و سرخ را از بین خواهند برد، امروز خمینی آغوش و سینه خود را برای تیر های بلا و حوادث سخت باز کرده است و همچون همه عاشقان شهادت، برای درک شهادت روز شماری می کند. 🔹جنگ ما جنگ عقیده است و جغرافیا و مرز نمی شناسد. و ما باید در جنگ اعتقادی‌مان بسیج بزرگ سربازان اسلام را در جهان به راه بیندازیم، ان‌شاءالله ملت بزرگ ایران با پشتیبانی مادی و معنوی خود از انقلاب، سختی های جنگ را به شیرینی شکست دشمنان خدا در دنیا، جبران می کند. امام خمینی (ره) 67/4/29 📜نشریه فرهنگ پویا شماره 24 🆔 @farhang_puya
🔵ضرورت دولت سازی در راستای تمدن اسلامی ↙️حسن ابراهیم زاده 🔸در سایه دولت اسلامی است که می توان پایه های تمدن اسلام را مستحکم ساخت و آرمان های رهبری انقلاب درباره جهان اسلام و مظلومان جهان را که همانا بالا بردن فرهنگ و بینش و کمال فکری انسان هاست، عینیت بخشید. نکته ای که رهبری در طول سال ها بدان اشاره فرمودند تا جایی که در بهار سال 73، فرامنطقه ای بودن رسالت انسان انقلاب اسلامی را اینگونه ترسیم کردند؛⬇️ 🔸 : «ما در حال پیشرفت و سازندگی و در حال بنای یک تمدن هستیم، من این را می خواهم به شما بگویم: مسئله ما این نیست که زندگی خودمان را نجات دهیم و گلیم خودمان را از آب بکشیم، مسئله این است که ملت ایران - در حال پدید آوردن یک تمدن است، پایه اصلی تمدن، نه بر صنعت و فناوری و علم، که بر فرهنگ و بینش و معرفت و کمال فکری انسانی است». 📜نشریه فرهنگ پویا شماره 24 🆔 @farhang_puya
🔘نیاز همیشگی بشر به دین ✳️علیرضا فرهانی ↩️نیاز به معنویت در میان بشر از ابتدا تا کنون، بسیار پررنگ و مهم بوده است؛ به گونه ای که حتی در قلب ایالات متحده آمریکا به عنوان رهبر جریان انسان محوری مدرن، کاندیدای ریاست جمهوری برای کسب رای بیشتر باید با مواضع دینی و معنوی وارد انتخابات شود؛ همچون بوش پسر که خود را سرباز مسیح و اوباما که خود را دوست تمام ادیان معرفی می کرد. ↩️این مواضع به صراحت از حضور پر رنگ معنویت در جوامع بشری حکایت دارد. اما مهم ترین نکته، نوع معنویت در این جوامع است. تا نیم قرن پیش، معنویت از سوی متفکران علم زده به شدت انکار می شد. تدیُّن در جوامع علمی، نوعی حماقت و عقب ماندگی دانسته و ندای (دین و علم را با هم چکار) سر داده می شد. ↩️اما مدت هاست که حتی در مجامع آکادمی هم، دین به عنوان نیاز بشر مورد توجه و احترام است و گزاره های دینی مورد تحقیق و پژوهش قرار می گیرند تا علت این همه تاثیر دین و معنویت بر انسان و نیاز متقابل و همیشگی انسان به دین روشن شود. 📜نشریه فرهنگ پویا شماره 24 🆔 @farhang_puya
🔴منشا انحطاط سیاسی تمدن ها را در چه محورهایی باید جست‌وجو کرد؟ 🔶حجت الاسلام والمسلمین علی عالمیان ↙️از جمله چاش‌هایی که جوامع گوناگون و به ویژه جامعه اسلامی با آن مواجه هستند، انحطاط سیاسی است. انحطاط سیاسی بیش از هر چیز، به این معناست که جامعه اسلامی از لحاظ حکومت و در عرصه حکمرانی دچار اعوجاج شود به گونه ای که این اعوجاج به پستی، سقوط و عقب ماندگی آن جامعه بینجامد. ↙️از آنجا که عرصه حکومت به برقراری و تشکیل دولت وابسته است و دولت و حکومت به سه عنصر اساسی و مهم ملت، سرزمین و حاکمان وابستگی دارد، انحطاط سیاسی جوامع نیز می باید بر محور این سه عنصر که در شاکله مفهومی به نام حکومت معنا و قوام می یابند، جست وجو شود. 📜نشریه فرهنگ پویا شماره 24 🆔 @farhang_puya
🔷جهان تشنه فرهنگ ناب اسلام محمدی... #حضرت_امام 🆔 @farhang_puya
💢اعتدال علوی و اعتدال اعتزالی در صدر اسلام 🔶گفتاری از حجت الاسلام و المسلمین جواد سلیمانی 🔸اعتدال در صدر اسلام دو معنا داشت: پرهیز از افراط و تفریط. اعتدالی که علی علیه السلام داشت به معنای پرهیز از افراط و تفریط بود، حاصل افراط و تفریط این است که معدِّل هدایت شوندگان کم می شود این اعتدال یعنی ما چگونه رفتار کنیم تا بتوانیم مردم بیشتری را هدایت کنیم. این سیاست حضرت علی علیه السلام بود و موجب می شد که ایشان آغازگر جنگ نباشد. 🔸اعتدال دیگر به معنای کنار آمدن با منافقان و دشمنان بود و به معنای اعتزال از جهاد فی سبیل الله. اما متاسفانه اعتدال به روایت ابو موسی اشعری رای آورد، یعنی همان قرائتی که اعتدال را مساوی با اعتزال و بهره گیری بیشتر از تنعمات دنیا و راحت تر زندگی کردن می دانست. 📜نشریه فرهنگ پویا شماره 25 🆔 @farhang_puya
💠اعتدال، نه تسامح و تساهل است، نه سخت گیری بی مورد... #علامه_مصباح 🆔 @farhang_puya
🔰میانه روی در خوش گمانی و بد گمانی 🔷حسین فلاح زاده ابرقویی 🔹زیاده روی در خوش بینی قبل از شناخت و اعتماد به طرف مقابل، همان قدر زیان بخش است که افراط در بدگمانی به دیگران. اولی موجب متضرّر شدن و افتاد در دام شیّادها و دومی باعث از بین رفتن صمیمیت‌ها و رفاقت‌هاست. برای گمان خوب یا بد داشتن، باید شرایط را سنجید. وقتی هنوز طرف مقابل را نسنجیده‌ایم؛ خوش گمانی و حسن ظن از عجز ماست. 🔹اگر روزگار به گونه ای بود که نیکوکاری بر زمانه و مردمش غالب بود، گمان بد بردن به کسی، در شرایطی که از او فضیحتی پدیدار نگشته، ستم کاری در حق اوست. اما اگر بد کاری بر زمانه و مردم آن غالب بود، و کسی به دیگری گمان نیک بُرد، خود را فریب داده است. 🔷در شرایط جنگ نیز، باید تمامی جوانب را سنجید. در صلح بعد از جنگ باید بسیار هوشیارانه عمل کرد؛ چه بسا دشمن از در صلح وارد شود تا غافلگیری کند؛ در این هنگامه حُسن ظن به دشمن خطاست. 📜نشریه فرهنگ پویا شماره 25 🆔 @farhang_puya
🔴اعتدال، به معنای تسامح در اصول نیست 🔻گفت‌و گوی پویا با حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد رضا جباری 🔸اعتدال اصلی از اصول ثابت در اسلام و در سیره و سنت معصومین علیهم السلام است. این که اسلام طرفدار اعتدال است قابل انکار نیست؛ اما باید دقت داشت که یک وقت معنای باطلی از این واژه اخذ نشود که مصداق «کلمة حق یراد بها الباطل» باشد. گاهی اعتدال گفته می شود اما سر از همان بحث تسامح و تساهل در می آورد و یا سر از بحث سازش، نرمش، کوتاه آمدن یا تخطی از اصول در می آورد. 🔸واژه اعتدال به لحاظ لغوی برگرفته از واژه عدل است، اعتدال یعنی عدالت گروی. در علم اخلاق معمولا صفات اخلاقی حد وسط و حد افراط و حد تفریط دارند، حد وسط را اصطلاحا مصداق عدل می دانند و اگر از این حد بگذرد، هر چه انسان از آن دورتر شود از عدالت دور شده است. 📜نشریه فرهنگ پویا شماره 25 🆔 @farhang_puya
💢اعتدال، نه تسامح و تساهل است، نه سخت گیری بی مورد 💠حضرت آیت الله محمد تقی مصباح یزدی دامت برکاته 🔸بعضی از مردم گمان می کنند که برای جذب جوانان به مساجد و مجالس دینی، باید کمی در مورد امور دینی با تسامح برخورد کنیم و سخت گیری نکنیم، بلکه در مقابل انجام بعضی از محرمات چشم پوشی کنیم. این دیدگاه، تفریط در مقابل افراط است. باید راه میانه را انتخاب کنیم؛ زیرا افراط و تفریط عین گمراهی است. بایددر گفتار و رفتارمان معتدل باشیم. 🔸نباید نسبت به جوانان، سخت گیری بی مورد اعمال کرد؛ ولی وظیفه ما این است که در مورد حقایق دینی سستی به خرج ندهیم و آن ها را فراموش نکنیم. نباید در مقابل انجام گناه و ارتکاب محرمات الهی متساهل بود. سخت گیری های بی مورد درباره جوانان باعث نفرت و فرار آن ها از مجالس دینی و علما می شود. 🔸تساهل و تسامح غیر مجاز در مورد عقاید حقّه و تکالیف شرعی نیز باعث سقوط مقام و منزلت انسان در پیشگاه خداوند متعال و پیامبر عظیم الشّان و ائمه اطهار علیهم السلام می گردد. 📜نشریه فرهنگ پویا شماره 25 🆔 @farhang_puya
🔰نوع مدیریت هر کشوری، با فرهنگ آن کشور تلازمی انفکاک ناپذیر دارد. 🔻سجاد کریمان مجد 🔸علم مدیریت، رابطه بسیار نزدیکی با فرهنگ دارد، بنابر همین دلیل، فرهنگ های گوناگون با خود، مدیریت های متفاوتی را اقتضا می‌کنند. مدیریت ژاپنی، آمریکایی و کره ای نمونه هایی از این قبیل می باشند که متناسب با فرهنگ خود شکل گرفته اند. 🔸مدیریتی که در کشور ما از دیر باز مورد توجه مجامع علمی و دانشگاهی بوده و همواره بدان توصیه شده، مدیریت از نوع غربی آن است. این امر با توجه به فرهنگ بومی کشور ما که دین دارای کارکرده اصلی در آن میباشد چندان منطقی به نظر نمی رسد؛ زیرا آن مدیریت،با این فرهنگ سنخیت چندانی ندارد. 🔺از این رو نمی توان انتظار داشت تئوری های موجود مدیریت که آمیخته با فرهنگ غربی است به طور کامل در کشور ما کاربرد داشته باشد و به هیچ وجه صحیح نیست که آن تئوری ها را به صورت مطلق و کلی به کشور خود منتقل کنیم و با ترجمه ناقص و احیانا نادرست منبع اصلی و لاتین مدیریت، خود را مصرف کننده و وامدار دیگران دانسته و بی هیچ پیرایش و پالایشی به کارگیری آن را توسط مدیران توصیه می کنیم. 📜نشریه فرهنگ پویا شماره 4‌ 🆔 @farhang_puya
🔰اگر انقلاب نمی کردیم... 🔷جواد محدثی (کارشناس امور دینی) 🔹کمترین رهاورد انقلاب اسلامی، کوتاه کردن دست سلطه جویان جهانی از کشور ما و رساندن ملت ایران به عزت و سربلندی بود. این، چیز کوچکی نبود، هرچند به قیمت گران فراهم آمد، اما نثار شدن آن همه خون، به پای نهال آزادی و استقلال و احیای هویت مکتبی مسلمانان این مرز و بوم، با دوام یافتن این عزت و افتخار، می ارزید. 🔹اگر آن حماسه ها پدید نمی آمد و آن مجاهدت های گسترده نبود، هنوز هم سلطه بیگانگان بر مقدرات کشور و سرنوشت مردم، از راه حکومت وابسته یک مهره دست آموز، ادامه داشت و هویت رو به زوال اسلامی و ایرانی این ملت، به نابودی مطلق کشیده شده بود. 📜نشریه فرهنگ پویا شماره 5 🆔 @farhang_puya
🔰اندیشه امام و انقلاب، دو پدیده جدایی ناپذیر 🔶علی الله اکبری (کارشناس ارشد تاریخ) ⭕️انقلاب اسلامی ایران بر پایه آموزه های ناب اسلامی و افکار بلند و اندیشه متعالی حضرت امام تکوین یافته و همواره در عوامل پیدایش و طرح شعارهای محوری و تعیین اهداف و آرمان های بلند و راه کارهای رسیدن به آن، با اندیشه های آن شخصیت ملکوتی پیوندی ناگسستنی داشته است. ⭕️از این رو رهبر معظم انقلاب با اشاره به این مهم می فرماید: «انقلاب و امام خمینی (ره) دو پدیده انفکاک ناپذیرند. تحلیل انقلاب اسلامی بدون شناخت رهبر بزرگ آن... ممکن نیست». تحلیل گران تحولات سیاسی جهان نیز بارها به این نکته اعتراف کرده اند: «نقش آیت الله خمینی (ره) در انقلاب عظیمی که در ایران رخ داد، بی اندازه مرکزی و مهم بود و تردیدی نیست که آیت الله، سنگ بنای اصلی انقلاب بوده است». 📜نشریه فرهنگ پویا شماره 5 🆔 @farhang_puya
💢اگر روزی کاخ نشینی (اندیشه ) خوی این جامعه شود... 🔻رهنمودهای حضرت امام(ره) درباره انقلاب اسلامی 🔹ما باید کوشش کنیم که اخلاق کاخ نشینی را از این ملت بزداییم، اگر بخواهید ملت شما جاوید بماند... و اسلام در جامعه ما تحقق پیدا کند، مردم را از آن خوی کاخ نشینی به پایین بکشید... آن روزی که دولت ما توجه به کاخ پیدا کرد، آن روز است که ما باید فاتحه دولت و ملت را بخوانیم. 🔹آن روزی که توجه اهل علم به دنیا شد و توجه به این شد که خانه آنچنانی داشته باشند. زرق و برق دنیا، خدایی ناخواسته در آنها تاثیر بکند، آن روز است که ما باید فاتحه اسلام را بخوانیم... . 🔺آنهایی که احساس کردند فقر چه است، دیدند، چشیدند فقر را، احساس می کردند، ملموسشان بوده است که فقر یعنی چه، اینها می توانند به حال فقرا برسند، کوشش کنیم که این وضعیت در همه ما محفوظ باشد. (صحیفه نور، جلد 17، صفحه 217) 📜نشریه فرهنگ پویا شماره 5 🆔 @farhang_puya
↩️رسالتی که بر دوش انقلاب اسلامی است ✳️دکتر سید احمد رهنمایی (مدیر مسئول نشریه فرهنگ پویا) 🔶جهان در آستانه هزاره سوم میلادی و به دنبال ناکارآمدی انقلاب تکنولوژیک و متدولوژیک در پیشبرد اهداف انسانی، چشم به راه انقلابی دوخته است که بتواند انسان و جهان را به سمت و سوی یکپارچگی و معنویت رهنمون سازد. 🔶انقلاب اسلامی منشا همین رهنمون سازی و دگرگونی شد که به موجب آن نخست کشور عزیزمان ایران تحول یافت، سپس جهان اسلام جان تازه ای گرفت و به دنبال آن می رود تا جهان بشریت را از ارزش های والای انسانی و الهی و مکانت زمینی و آسمانی اش آگاه گرداند. 📜نشریه فرهنگ پویا شماره 5 🆔 @farhang_puya
🔴انقلاب ما انقلاب آرمان هاست، نه انقلاب تسلیم واقعیت ها 🔰حسن طاهری (سردبیر سابق نشریه فرهنگ پویا) 🔻انقلاب پیروز شد و این پیروزی مرهون تلاش پابرهنه ها و بیغوله نشین ها بود. انقلابی که بار اصلی آن روی دوش محرومان و فقرا بود، انقلابی برخاسته از متن توده های پابرهنه. شعارها آن چه نشان می دادند همه رهایی ملت ایران از محرومیت و ظلم و رفع فقر و فساد و فاصله طبقاتی بود. مبارزان و مجاهدان از قران می گفتند و از نهج البلاغه. 🔸منزل و مرکب و منصب نشانه های دنیایی بودند و مظهر طاغوت و ظلم. نکند امروز همان مجاهدان حامی فقرا که با نام آفتابی نهج البلاغه محرومان را به صحنه کشاندند و سینه سوخته فرزندان پابرهنه انقلاب را در برابر سرب های داغ شیطان نهادند تا نام اسلام بماند و نهج البلاغه همچنان بدرخشد و فرمان امام بر زمین نماند، بر سیره ای گام نهند که روزی مظهر و نماد طاغوت بود. 🔸راستی وظیفه یک جوان 26 ساله آرمان گرا در برخورد با چنین مظاهری چیست؟ این پرسش را آیت الله شهید دکتر بهشتی چنین پاسخ می گوید: «انقلاب ما انقلاب آرمان هاست نه انقلاب تسلیم واقعیت ها». 📜نشریه فرهنگ پویا شماره 5 🆔 @farhang_puya
✅تحول ایجاد شده در دلها، مَشعل انقلاب را برافروخت ↙️محبوبه ابراهیمی 🔸انقلاب اسلامی ایران به تعبیر بسیاری از صاحب نظران، جزء استثنایی ترین انقلاب های جهان است. بنیان گذار انقلاب نیز تاکید دارد که هیچ انقلابی را نمی توان در دنیا یافت که مانند انقلاب ایران باشد. و در مرتبه ای بالاتر، انقلاب را واقعه ای اعجاز آمیز می دانند. قدرت این معجزه به حدی است که آن بزرگوار در جای دیگر می فرمایند:«نهضت اسلامی به برکت اسلام چنان تحولی در نفوس زن و مرد به وجود آورد که ره صد ساله را یک شبه طی نمودند». 🔸با کمی تامل، این نتیجه حاصل می شود که اگر چه انقلاب، ساخته خواهش های درونی مردم بود، اما باید آن را معادله ای دو طرفه دانست که از سوی دیگر نیز قابل اثبات است؛ به این معنا که تحول ایجاد شده در دلها، مشعل انقلاب را افروخت و از سوی دیگر اعجاز انقلاب، انقلابی درونی را در دلهای زن و مرد پدید آورد تا بسیاری ارزش های نادیده را ببینند. 📜نشریه فرهنگ پویا شماره 5 🆔 @farhang_puya