eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.3هزار دنبال‌کننده
8.3هزار عکس
899 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
📡 دفتر ارتباطات فرهنگی ویژه‌برنامه‌ای را به مناسبت بصیرت‌افزایی و انتخابات پیش‌رو برگزار می‌کند 🌹 در این برنامه‌های گفتگومحور، کارشناسان و صاحب‌نظران ضمن تبیین این جریان‌ها به پاسخ به شبهاتی در این زمینه خواهند پرداخت 📋 زمان: چهارشنبه 1402/11/11 ساعت 18:30 🗂 موضوع: 🔴 انتخاب خوب؛ شاخصه‌ها و ویژگی‌ها جلسه ۲ 💡 کارشناس: حجت‌الاسلام دکتر محمدرضا باقرزاده عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره 📡 رسانه شوید 🔶 نشانی‌های ورود به جلسه مجازی👇 🌐 https://tekye.net/tekye/live/3856 جدیدباترافیک‌رایگان👆 🌐http://dpfqom.iki.ac.ir/live 🌐https://heyatonline.ir/kanoon.tolloe 🌐 https://www.aparat.com/dpfqom/live 📢 همچنین می‌توانید ما را از طریق برنامه «باد صبا» بخش «هیئات مذهبی»، «پخش زنده هیئات شاخص کشور»، «دفتر ارتباطات فرهنگی» با گوشی‌های تلفن همراه، نیز دنبال کنید. 🆔 @difqom https://eitaa.com/difqom
📌 پیدایش تمدنی در سراشیبی سقوط!!! 🔹 اگر در میان تمدن‌های بشری مثالی بخواهید که نطفه پیدایشش در سراشیبی انحطاط منعقد شده باشد، پاسخ تمدن مدرن غرب است. امروزه شکی نیست که بدون تکیه بر ثروت هنگفت حاصل از غارت‌گری گوشه گوشه دنیا، امکان نداشت دوران جدیدی گشوده شود که غرب مدرن را پدید آورد. 🔹 رازهای این ثروت افسانه‌ای در تهاجم، تجاوز و اشغال سرزمین‌های ملل دنیا و بهره‌کشی بی‌سابقه از میلیون‌ها برده آفریقایی، آسیایی و سرخ‌پوست آمریکایی پنهان است. 🔸 برخلاف رویکرد غالب تاریخ‌نگاری رسمی غرب که تحول اروپا را مولود ذکاوت تلاش و هوش استثنائی نژاد اروپایی می‌شناساند چشمان بیدار اندیشمندان آگاه غربی، نخستین فصل تکوین غرب مدرن را در همان تهاجمات ماوراء بحار و نظام پیچیده برده‌داری می‌جوید. 🔚 سال های پایانی سده پانزدهم میلادی و اندکی پس از سقوط تاسف‌آور آخرین پایگاه اندلس اسلامی، با ارسال نخستین ناوگان اسپانیایی و پرتغالی به سوی هند، فصل نوینی برای ظهور پدیده «زرسالاری جهانی» گشوده شد. ✍ محمد محمدی نیا 🆔 @farhang_puya
🛑 امام باقر علیه ‏السلام: زنهار از افکندن کار امروز به فردا؛ زیرا آن(تسویف یا به عقب انداختن کارها) دریایى است که مردمان در آن غرق و نابود مى‌شوند. 📚 بحار الأنوار ۷۸/۱۶۱/۱ 🆔 @farhang_puya
📌 «ما می‌توانیم» در چه فرهنگ‌هایی وجود دارد؟ 🔹«ما می‌توانیم» به توانایی‌های یک قوم و گروه و ملت در زمینه های گوناگون اشاره دارد و به طور عمده در برابر تفکری مطرح است که شاه کلید اصلی آن، تحقیر شخصیت خودی و هر آنچه به خود مربوط می‌شود، است. 🔸 شاید بتوان گفت این اصطلاح در کشورهایی که سابقه استعمار داشته اند بیشتر مطرح شده است؛ در ایران نیز از آنجا که قبل از انقلاب اسلامی، استعمار به شکل‌های گوناگون وجود داشته، درباره کشورهای استعمارگر دو دیدگاه وجود داشته است: 🔹 بر اساس یک تفکر که پرچمدار آن اغلب غرب‌زدگان داخلی بودند، ایرانی از خود هیچ چیز ندارد و باید تابع غرب شود و از نوک پا تا فرق سر شبیه غربی‌ها شود. 🖇 اما بر اساس تفکری ضد آن، تفاوتی بین ایرانی و غربی در این جهت نیست و ما اگر بخواهیم می‌توانیم با همت خود و بدون وابستگی به دیگران، روی پای خویش بایستیم و از جهات مختلف مراتب رشد را طی کنیم. ✍ علی اکبر بیاری 🆔 @farhang_puya
📌 نقش آیت الله بروجردی در پیشبرد نهضت انقلاب اسلامی 🔹 کادرسازی آیت الله بروجردی به میراثی جاودان از او تبدیل شد که در تمام نقاط، ریشه دوانده بود. مردم به ویژه متدینین، عشق و علاقه فراوانی نسبت به این میراث گرانب‌ها ابراز می‌داشتند و افرادی که تمکن مالی فراوانی داشتند در جهت استقلال این سازمان از دولت و بالندگی آن وجوه شرعیه فراوانی می‌پرداختند. 🔹این شبکه و کادر قوی، آرام آرام رشد کرد و حتی تا دورترین نقاط ایران نیز نفوذ یافت. تا زمان رحلت آیت الله بروجردی این نهادهای مذهبی - علمی به شکوفایی و رشد چشمگیری رسیدند. پس از رحلت آیت الله، هنر امام خمینی نمایان شد و وی با تیزبینی خاصی به این نهادهای مذهبی روحی سیاسی بخشید. 🔹امام از زمینه‌سازی و کادرسازی آیت الله بروجردی استفاده بهینه نمود. در واقع نظام‌مند کردن فعالیت‌های دینی و مذهبی و کادرسازی آیت الله بروجردی، موجب زمینه‌سازی یک تشکل منسجم شد که بعدها این تشکل در راه پیشبرد نهضت اسلامی مورد استفاده امام خمینی قرار گرفت. 🔚 روحانیت به صورت یک شبکه در سرتاسر کشور حضور یافت. پایگاه این شبکه، مساجد، تکایا و حتی منازل روحانیون بود و حوزه علمیه قم مرکز ثقل این مراکز متفرق تلقی می‌شد. ✍ علی اکبر عالمیان 🆔 @farhang_puya
7.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖇 انقلاب همچون هوای بهاری در دنیا صادر می‌شود 🎙رهبر انقلاب: هوای خوش و بوی گل از داخل بوستان بیرون می‌آید و در جاهای دیگر پخش می‌شود، جلویش را نمی‌شود گرفت. لازم هم نیست که کسی بخواهد آن هوا را صادر کند، -بلکه- به ‌طور طبیعی صادر می‌شود. 📆 ۱۴۰۲/۱۱/۳ 🆔 @farhang_puya
🎙 امام خامنه‌ای: ایشان [علامه مصباح یزدی] متفکری برجسته، مدیری شایسته، دارای زبان گویائی در اظهار حق و پای با استقامتی در صراط مستقیم بودند. 📆 ۱۱ بهمن ماه، سالروز ولادت ، حضرت علامه را گرامی می‌داریم. 🆔 @farhang_puya
📌 «استعمار» از دیدگاه شهید مطهری 🔹 استاد شهید مطهری، در تبیین معنا و مفهوم استعمار و استثمار، آن را نوع مدرن شده و جدید از بردگی در قدیم دانسته و می‌گوید: «مساله بردگی و مساله ارباب رعیتی امروز به شکل قدیم مطرح نیست که کسی بیاید رسما خودش را به عنوان مالک و فرد دیگری را به عنوان مملوک بنامد، اما در سطح کشورها به شدت مطرح است». 🔸 بر همین اساس، ایشان به روش استعمار در دنیای حاضر، اشاره کرده و می‌گوید: «اگر ما الان به دنیا نگاه کنیم، می‌بینیم بعضی کشورها آقا هستند، آقایی و سیادت می‌کنند، فرمان می‌دهند و تصمیم می‌گیرند و بعضی کشورها با این که اسماً مستقل هستند ولی رسما مستقل نیستند، یعنی برای اینها آن کشور دیگر تصمیم می‌گیرد و راه اینها را آن کشور دیگر معین می‌کند؛ اسمش هم این است که استقلال دارد.». ✍ رضا محمدی فیروزجانی 🆔 @farhang_puya
📌 رسانه انقلاب اسلامی (بخش اول) 🔹 انقلاب اسلامی، آغاز دنیای دیداری تازه‌ای بود. در جریان انقلاب، دوربین عکاسی و سوپر هشت، بزرگترین کاربرد خود را یافت. در مکان‌هایی از جمله بیمارستان‌ها، عکس‌های انقلاب به دیوار چسبانده می‌شود. روز ۱۳ آبان ۵۷، پرویز نبوی، فیلمبردار واحد تلویزیون، از ماجرای جلوی در دانشگاه تهران فیلم گرفت که در ساعت ۲۰:۳۰ بعد از ظهر، از برنامه اخبار شبکه سراسری پخش شد. 🔸 این اتفاق در شبکه‌ای با انحصار خبری که اخبار انقلاب را برجسته نمی‌کرد، در عرصه داخلی معنایی داشت؛ هم سبب هیجان مردم شد، هم اندیشه‌های‌ رسانه و دروازه‌بانی خبر را تقویت کرد. واحد تلویزیونی جهاد، بعد از انقلاب و پس از صدور فرمان تأسیس جهاد سازندگی از سوی امام راحل، شکل گرفت. با رویکرد جهاد به مناطق محروم کشور، دوربین هم به راه افتاد. ▫️ سید مرتضی آوینی که سال ۵۸ مجموعه‌ای با نام«شش روز در ترکمن صحرا» و «سیل در خوزستان»را ساخته بود، از جهاد به تلویزیون آمد. او فیلم «خان گزیده‌ها» را در آباده، جهرم، شیراز، فیروزآباد و در روستاهای اطراف این شهر ساخت و فیلم «گمگشته‌های دیار فراموشی» را دربارهٔ مردمان بشاگرد تهیه کرد. ✍ امین بابازاده 🆔 @farhang_puya
💢 میرزای شیرازی، سد بزرگ سلطه و نفوذ (بخش اول) 🔹 میرزای شیرازی، هنگامی که متوجه نیرنگ استکبار برای ضربه‌زدن به کشورهای اسلامی شد، برنامه‌های بازدارنده خود را برای لغو امتیاز و نفی سلطه‌گری انگلستان آغاز کرد. وی در نوزدهم ذیحجه ۱۳۰۸ق طی تلگرافی که برای شاه قاجار فرستاد از او خواست از رفتاری که مخالف و منافی صریح قرآن است، دست بردارد. 🔸 میرزا، پیامدهای امتیاز تنباکو را تشریح کرد تا اگر جهالت و غفلت کارگزاران موجب این وضع ذلت بار شده است، با آگاهی از پیامدهای جبران ناپذیر آن، به لغوش کمر بربندند. 🔹 شاه که نمی خواست از پندهای مجتهد آگاه و مرجع بلندپایه شیعیان جهان درس بگیرد، به این تلگراف اهمیتی نداد و به منظور متقاعد نمودن آن زعيم عالیقدر، کارپرداز ایران در بغداد را موظف ساخت فواید این امتیاز را برای ایشان بازگو کند. ✍ غلامرضا گلی زواره 🆔 @farhang_puya
36.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥| دانشگاه، مریض متولد شد! 👤مرحوم استاد فرج نژاد 🆔 @farhang_puya