eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8.2هزار عکس
879 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ آیا برای چنین لحظاتی آمادگی دارید؟! | اگر پرده‌ها کنار رود، مردگان را در حالتی می‌نگرید که... 📌برشی تکاندهنده از خطبه ۲۲۱ نهج‌البلاغه 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑🎥 اهتزاز پرچم عزا به مناسبت فرارسیدن ایام سوگواری حضرت معصومه سلام الله علیها در حرم مطهر امام رضا علیه السلام🏴 ◼️ سالروز شهادت بی بی دو عالم، حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها را تسلیت عرض می‌کنیم. 🆔 @farhang_puya
🖇 روش انبیا برای برقراری و استحکام نظام دینی(بخش اول) 🔹 انبیا وقتی می‌خواستند نظام دینی را در جامعه خودشان مستقر کنند همین راه را شروع کردند که مبانی عقیدتی مردم را اصلاح کنند. 🔸 هیچ فکر کرده‌اید چرا هر پیغمبری که مبعوث شد از توحید شروع کرد؟ چرا اول نگفتند بیایید با هم مهربان باشیم، کشاورزی‌مان را رونق بدهیم، صنایع زیربنایی اقتصادی‌مان را درست کنیم، بعد نوبت توحید می‌رسد؟ 🖋 مجتبی مصباح 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🖇 روش انبیا برای برقراری و استحکام نظام دینی(بخش اول) 🔹 انبیا وقتی می‌خواستند نظام دینی را در جامع
🖇 روش انبیا برای برقراری و استحکام نظام دینی(بخش دوم) 🔶 چه اصراری است که مردم بت نپرستند؟ اصرار انبیا برای این است که ریشه همه مشکلات ما شرک است. تا این حل نشود هر چیز دیگری حل بشود. ما یک طویله بزرگ در دنیا درست کرده‌ایم؛ کار مهمی نکرده‌ایم. انبیا در صدد بودند ساختارهای داخلی نظام خودشان را اصلاح کنند. 🔷 لذا سراغ نگرش‌ها و بینش‌ها می‌رفتند: «وَ لَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَّسُولاً أَن اعبدوا الله واجتنبوا الطفوت» این پیام مشترک همه انبیا بود. 🖋 مجتبی مصباح 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | بی‌بی‌جان ما گدا هستیم! 🎙علامه مصباح یزدی رحمة الله علیه ◾️به مناسبت روز ۱۰ ربیع‌الثانی شهادت حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها 🆔 @farhang_puya
🔰 🎬پخش زنده ایتا ⭕️تجاوزگری؛ روحیه ذاتی صهیونیسم 🎙حجت الاسلام دکتر علی جدیدبناب کارشناس تاریخ اسلام و استاد حوزه و دانشگاه ⏰دوشنبه ۲۳ مهر | ساعت۲۰ 🖇کانال دفتر ارتباطات فرهنگی 👇 ❁✧═┅┄┄┄ 🌐 @difqom
🛑 امام جواد عليه ‏السلام: كسى كه عمّه‏‌ام را در قم زيارت كند او اهـل بهشت است. 📚 سفينة البحار: ج۲ ،ص۳۷۶ 🆔 @farhang_puya
📌 انقلاب اسلامی ستون‌های صهیونیسم را لرزاند! 🔸هنگامی که انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی به پیروزی رسید، مسلمانان، تازه از خواب غفلت خود بیدار شدند و موج بیداری اسلامی را در جهان منتشر کردند. حتی بسیاری از غربی‌ها به مطالعه اسلام روی آوردند، زیرا آن‌ها از مشاهده رهبری امام خمینی و دیدن چهره معنوی و سیاست حکیمانه ایشان شگفت‌زده شده بودند. 🔹این موج بیداری اسلامی موجب هراس دشمنان اسلام و در رأس همه آن‌ها، رژیم صهیونیستی شد. بنابراین مراکز و رسانه‌های زیادی توسط آن‌ها برای جلوگیری از موج بیداری اسلامی تاسیس شد. 🔸نکته حائز اهمیت این است که بیشتر مردم غرب با اسلام مخالفت و یا دشمنی ندارند و در حقیقت عملکرد افراد، مراکز و رسانه‌هایی مانند «شارلی ابدو» است که به موضوع اسلام‌هراسی دامن می‌زند. متأسفانه در این راه برخی از مسلمانان که از سوی این نهادها تأمین مالی می شوند نیز با ایجاد برخی شبکه‌های ماهواره‌ای و سایر اقدامات این چنینی، به پروژه اسلام‌هراسی کمک می‌کنند. 📝 هادی مجیدی 🆔 @farhang_puya
🔳 ابزار گسترش عطر انقلاب اسلامی در جهان ▪️پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کسی تصور نمـی‌کـرد کـه پـیـام آن این‌گونه فراگیر شود. حرف حق حتما رشد پیدا می‌کند؛ مخصوصا با به کارگیری امکانات مدرن امروز، ادبیات معقول، ساده، روان و استدلالی. ▪️هنر این است که معارف مستدل را به زبان ساده بگوییم. پیغمبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) هم به زبانی صحبت کرد که هرکسی به فراخور فهم خود، می‌تواند از آن استفاده کند. ▪️محتوای این پیام یک شیوه جدید است و باید فراگیر شود. شاید بعد از انقلاب، این اولین باری باشد که چنین ادبیاتی برای مفاهمه با دنیا به کار گرفته می‌شود نه اینکه اصلا به کار گرفته نشده، ولی به هر حال، اسلوب جدیدی به حساب می‌آید. 🖋 هادی مجیدی 🆔 @farhang_puya
📸 پیکر مطهر شهید القدس، سردار سرلشکر پاسدار عباس نیلفروشان لحظاتی قبل وارد فرودگاه بغداد شد 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با دیدن این مقامات، از کارهای خودمان استغفار می کنیم... 🔺️«راه مغرور نشدن در عبادت» 🆔 @farhang_puya
🔷چهار حوزه فرایند جهانی شدن(حوزه فنی و تکنولوژیک) 🔸فرایند جهانی شدن را معمولا در چهار حوزه فنی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی مطالعه می‌کنند؛ در حوزه فنی و تکنولوژیک از وقوع انقلاب صنعتی سوم سخن می‌رود. 🔹انقلاب صنعتی اول در قرن هجدهم میلادی تحولی در تکنولوژی تولید بود. انقلاب صنعتی دوم در نیمه دوم قرن نوزدهم رخ داد و تحولی در تکنولوژی توزیع و ارتباط ایجاد کرد. انقلاب صنعتی سوم در پایان قرن بیستم تحولاتی اساسی در حوزه ارتباط، مصرف و اطلاعات به همراه آورده است. 🖊 علی مهتابی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔷چهار حوزه فرایند جهانی شدن(حوزه فنی و تکنولوژیک) 🔸فرایند جهانی شدن را معمولا در چهار حوزه فنی، اقت
🔷 چهار حوزه فرایند جهانی شدن(حوزه اقتصاد) 🔸در حوزه اقتصاد، به تبع تحولات فنی مذکور، تغییرات بی‌سابقه‌ای رخ داده است؛ در جهانی شدن اقتصاد، کنترل دولت ملی بر اقتصاد ملی به نحو فزاینده‌ای از دست می‌رود و عناصر اصلی سیاست‌های اقتصادی و مالی ملی، جهانی می‌شوند. 📝 علی مهتابی 🆔 @farhang_puya
🛑 امیرالمومنین علیه السلام‌: در شگفتم از کسی که عیب‌های مردم را بد می‌داند، در حالی که خودش از همه پُر عیب‌تر است و آنها را نمی‌بیند 📚 میزان الحکمه جلد۸ 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔷 چهار حوزه فرایند جهانی شدن(حوزه اقتصاد) 🔸در حوزه اقتصاد، به تبع تحولات فنی مذکور، تغییرات بی‌ساب
🔷 چهار حوزه فرایند جهانی شدن(حوزه سیاسی) 🔹از لحاظ سیاسی با ظهور و گسترش اختیارات نهادهای سیاسی جهانی چون بانک جهانی، تحولات چشمگیری در حوزه محدود شدن قدرت و حاکمیت دولت‌های ملی رخ می‌نماید. به طور کلی در فرایند جهانی شدن، ویژگی‌های اصلی دولت ملی همانند اهمیت و نقش مرزها در معرض زوال قرار می‌گیرد. 📝علی مهتابی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔷 چهار حوزه فرایند جهانی شدن(حوزه سیاسی) 🔹از لحاظ سیاسی با ظهور و گسترش اختیارات نهادهای سیاسی جهان
🔷 چهار حوزه فرایند جهانی شدن(حوزه فرهنگ) 🔸در سطح فرهنگ باید از ظهور جامعه مدنی جهانی سخن گفت. جنبش‌های فرهنگی و اجتماعی بین‌المللی جزئی از این جامعه هستند و به مسایل و موضوعاتی چون رعایت حقوق بشر و آزادی‌های مدنی از جانب دولت‌های ملی نظر دارند که از حدود توانایی و دید دولت‌های ملی بسی فراتر می‌روند. 📝علی مهتابی 🆔 @farhang_puya
♨️تیرخلاص به شایعات؛ با حضور در مراسم شهید نیلفروشان 📌اینترنشنال حرامزاده پس از دوهفته دروغ‌پردازی و بازی با شعور مخاطبانش، حالا با استفاده از تکنیک ، وقیحانه خبر رونمایی از سردار قاآنی را منتشر می‌کند! 📌وقاحت در روایت این رسانه‌نمای صهیونیستی، طبیعی است؛ اما رنجش و نگرانی ما اینست که شده منبع اصلی خبر و تحلیل برای 🖋 محمد جوانی 🆔 @farhang_puya
🛑 امیرالمومنین علیه السلام: هر کس به تلاوت قرآن اُنس گیرد، از جدایی دوستان، احساس تنهایی نمی‌کند 📚 عیون الحکم والمواعظ 🆔 @farhang_puya
💠 فقر نگاه سیستماتیک به اسلام در سطح حکمرانی جهان اسلام 🔹 ما باید اسلام را به عنوان یک مجموعه سیستماتیک، بلکه یک مجموعه ارگانیک بنگریم؛ مجموعه‌ای که اعضایش تأثیر و تأثر متقابل درهم دارند و با فعالیت‌های متقابلی که انجام می‌دهند زمینه رسیدن به هدف واحدی را فراهم می‌کنند که فوق هدف فعالیت‌های هر بخش از این سیستم است. 🔸 متأسفانه این نگرش به اسلام چه در جامعه ما و چه در سایر کشورهای اسلامی، درست تبیین نشده است.... وقتی اسلام، ناب است که همه بخش‌ها به صورت یک کل منسجم و دارای تأثیرات متقابل و با هدف واحد در نظر گرفته شود؛ که متأسفانه این مسئله درست تبیین نشده است. 🖊 علامه مصباح یزدی رحمة الله علیه 🆔 @farhang_puya
🔰 🎬پخش زنده ایتا ⭕️چرا مقاومت؟ جایگاه ایران در شطرنج مقاومت(2) 🎙حجت الاسلام دکتر محسن محمدی محقق و استاد حوزه و دانشگاه ⏰چهارشنبه 25 مهر | ساعت۲۰ 🖇کانال دفتر ارتباطات فرهنگی 👇 ❁✧═┅┄┄┄ 🌐 @difqom
🖇 «کلان‌بودن» نخستین ویژگی مفهوم تمدن(بخش اول) 🔹 مفهوم تمدن از دیدگاه علامه مصباح، «از ویژگی‌های کلان زندگی انسان‌ها حکایت می‌کند» و این به دو معناست؛ معنای اول به خود مفهوم تمدن بر می‌گردد که به امری کلان و ویژگی‌های این امر کلان اشاره دارد؛ چراکه تمدن کلان‌ترین صورت یک واحد فرهنگی ـ اجتماعی است. 🔸 به تعبیر هانتینگتون «تمدن، گسترده‌ترین واحد مستقل فرهنگی است؛ بالاترین سطح گروه‌بندی فرهنگی انسان‌ها و گسترده‌ترین سطح هویت فرهنگی افراد است» (هانتینگتون، برخورد تمدن‌ها و بازسازی نظم جهانی ۱۳۷۸: ، ص۶۳)؛ بنابراین آنچه از ویژگی‌های جزئی و خرد زندگی انسان‌ها حکایت کند ربطی به تمدن ندارد. 📝 ابوذر مظاهری 🆔 @farhang_puya
جامعیت یا تخصص؟.mp3
749.5K
📌 | جامعیت یا تخصص؟ 🔺️تاکید علامه مصباح یزدی(قدس سره) بر ضرورت تحول در متون آموزشی حوزه و تخصصی کردن رشته‌ها 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🖇 «کلان‌بودن» نخستین ویژگی مفهوم تمدن(بخش اول) 🔹 مفهوم تمدن از دیدگاه علامه مصباح، «از ویژگی‌های کل
🖇 «کلان بودن» نخستین ویژگی مفهوم تمدن(بخش دوم) 🔹 بنابراین آنچه از ویژگی‌های جزئی و خرد زندگی انسان‌ها حکایت کند ربطی به تمدن ندارد. این نکته ما را به معنای دوم این فراز رهنمون می‌کند که به صورت غیر مستقیم به بینش و رویکرد نظری این حوزه مطالعاتی اشاره دارد که بینش تمدنی، بینشی کلان و کلان‌نگر، فرارشته‌ای، فرابخشی و سیستمی است. 🔸 نه اینکه جزئیات و امور خرد نمی‌توانند متعلق بینش تمدنی قرار بگیرند، بلکه بینش تمدنی به همهی امور جزئی یا کلی با رویکرد تمدنی و کلان می‌نگرد. حتی می‌توان گفت در بینش تمدنی بیشترین جزئیات و امور خرد مورد توجه قرار می‌گیرد؛ منتها به وجه ارتباطی و به جایگاه درون شبکه‌ای و درون سیستمی آنها توجه می‌شود. 🔸 از آنجا که در اندیشه علامه مصباح، توجه به امور کلان بیش از توجه به امور خرد اهمیت دارد، تأمل و تفکر در مسیر تمدن اسلامی و تمدن‌سازی نوین از درجه اهمیت بیشتری برخوردار است. 📝 ابوذر مظاهری 🆔 @farhang_puya
🛑 امیرالمومنین علیه السلام: به احترام پدر و معلّمت از جای برخیز هرچند که فرمان روا باشی. 📚 غررالحکم، صفحه ۱۳۶ 🆔 @farhang_puya
⚪️ حجاب ارزشی به درازای تاریخ بشر ▫️ آثار به‌جا مانده از انسان‌های اولیه، نشانگر این است که حجاب پیشینه‌ای به درازای تاریخ دارد و اختصاص به اسلام ندارد. ▪️ در تصویری از یک نقاش مصری که با توجه به اهرام سه گانه مصر، قدمت آن به سه هزار سال قبل از میلاد میرسد، دختران تمام بدن خود و پسران نیمه پایین بدن را پوشانده‌اند. نقش‌برجسته‌های معبدهای کارناسوس در موزه بریتانیا، کتیبه معبد زئوس موزه برلین و مجسمه کاونارنس در موزه ناپل، همگی نشان دهنده پوشش زنان در قبل از اسلام است. ▫️ در هر کدام از این موزه‌ها مجسمه‌هایی از زنان با پوشش کامل وجود دارد که قدمت آن‌ها به سه هزار سال قبل از میلاد می‌رسد. ▪️ از این تصاویر و نقاشی‌ها، معلوم می‌شود که اصل حجاب قبل از ظهور اسلام بوده و اسلام تنها حد و مرز آن را مشخص کرده است. 🖋زهرا رضاییان 🆔 @farhang_puya