⚠️ نفوذ شرکت جاسوسی گوگل در فضای مجازی ایران
🖊 علیاصغر سياحتهويدا
⚫️ گوگل در اين چندساله شرکتهای زيادی را خريداری کرده و مشغول برنامهريزیهای زيادی است؛ برای نمونه، توئيتر و خيلی از شرکتهای بزرگ امروز مالکی جز گوگل ندارند. خدمات ارائهشده توسط شرکت گوگل در راستای منافع کشور امريکا است که اين امر موجب میشود تا نسبت به اين گونه شرکتها احساس خطر کنيم.
✔️ شرکت گوگل از ابتداي دهه هشتاد در ايران شروع به کار کرد و با راهاندازی اورکات در سال 1383، بسياری از کاربران ايرانی بدون اينکه بدانند، مشتری گوگل شدند. اواخر سال 1384 جيميل سرويس چت را به درون ايميل خود آورد و کاربران ايرانی بيشتری را به سمت خويش کشاند و حدود يکسال بعد، استفاده از جيميل برای عموم آزاد شد؛ اين در حالی بود که تقريبا همه کاربران ايرانی در آن زمان داراي يک اکانت جيميل بودند.
✔️ در 17 شهريور سال 1390 وبلاگ فارسی خود را راه اندازی کرد تا اهميت ايران برای اين شرکت بيش از پيش نمايان شود. البته در گامهای بعدی با راهاندازی سرويس ssl توسط گوگل با نشانی https://google.com و https://youtube.comبه نوعی فيلترينگ ايران دور زده شد و گوگل به يک فيلترشکن بزرگ بدل گرديد که تمام سايتهای فيلترشده را نيز بدون محدوديت نمايش میداد. اين حرکت گوگل تاثير خود را در يک اتفاق بزرگ اعتقادی نشان داد.
📄 نشریه فرهنگ پویا شماره 29
🆔 @farhang_puya
🔰 نقش محوری رسانهها در کنترل معناخواهی و بيداری اسلامی جهانی
🖋 محمد ابرقويی
💢 شايد بتوان گفت مهمترين ابزاری که در راستای «همگانی سازی» و «تابوشکنی» فرقههای شبهمعنوی و مبانی و مؤلفههای «معنويت عصر نوين» و «دين نوين جهانی» استفاده شده، سينمای داستانی و مستند بوده است؛ گرچه اساساً ساير رسانههای تصويری مانند راديو و رسانههای مکتوب به ويژه کتاب، نقش بسزايی در «تعميق» و «تثبيت» اين انديشهها داشتهاند.
💢 در اين فرصت محدود، نمیتوان تحليل دقيق و جامعی ارائه داد؛ ولی تلاش بر اين است که در حد وُسع ضيق، اشاراتی کوتاه به برخی آثار مطرح در اين زمينه بشود. به دليل گستردگی آثاری که در اين باب، به ويژه در سه دهه گذشته ساخته شدهاند، تقسيمبندی اجمالی داشتهايم تا بتوانيم ملاکهای خود را علمیتر ارائه دهيم و موضوعشناسی تطبيقی و تحليل محتوايی در آثار ديگری که اسمی از آنها برده نشده است، را به مخاطبان نکتهسنج وامیگذاريم.
📝 نشریه فرهنگ پویا شماره 21
🆔 @farhang_puya
🏛 تلاش برای انسان غربی شدن
✏️ الهام عباسی
🔴 اين همه تلاش برای شبيه شدن به انسان آمريکايی، غلتيدن در دام مُد و برند و خوش گذرانی، پرده دری از اخلاق و تقليد رفتار و حتی زبان غربی، کوبيدن بر طبل آزادی خواهیهای مقلدانه، بی اقبالی به توليدات داخلی، استقبال از هرچيزی که نشانی از غرب داشته باشد و.. يک معنای واضح و روشن دارد. اينکه ديگر سبک زندگی و مناسبات اجتماعی و بومی را بر نمیتابيم، و پذيرفتهايم ايدهی سادگی و قناعت، منجر به عقب ماندن از قافلهی تمدن جهانی است.
🔴 ادامهی چنين روندی بیگمان نتايج خفت باری برای فرهنگ و اصالت و استقلال و خودباوری ملت به بارخواهد آورد. با چنين ديدگاهی است که در عرصهی اقتصاد، معطل رفع تحريمها میمانيم.
🔴 در هنر، چشم مان به جشنوارههای سياست زده و فرمايشی هاليوودی ست. در سياست، مذاکره را به هرقيمتی حمايت میکنيم. و در عرصهی مناسبات اجتماعی خود را دين زده و غيرمتمدن تلقی میکنيم و اختلاط و بی حجابی را نشانهی پيشرفت میدانيم.
📄 نشریه فرهنگ پویا شماره 31
🆔 @farhang_puya
💠 امام صادق علیه السلام فرمود:
🔹منْ زَعَمَ أَنَّ الْإِمَامَ يَحْتَاجُ إِلَى مَا فِی أَيْدِی النَّاسِ فَهُوَ كَافِرٌ إِنَّمَا النَّاسُ يَحْتَاجُونَ أَنْ يَقْبَلَ مِنْهُمُ الْإِمَامُ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَكِّیهِمْ بِها
🔷 کسى که معتقد باشد که امام به آنچه در دست مردم است احتیاج دارد کافر است. بلکه مردم نیازمندند که امام (خمس و سهم و سایر وجوه را) از آنها بپذیرد، خداى عزوجل فرماید: «از اموال آنها زکوة بگیر تا آنها را به وسیله آن پاک و بىآلایش سازى۱۰۴ سوره ۹».
📚 اصول کافى جلد ۲ صفحه ۴۸۸
🆔 @farhang_puya
⛔️ مقدس نمای عصر حجری
🖋 حيدر معصومی
🔻 انجمن حجتيه از بدو تأسيس خود به هيچوجه داعيه مبارزه با طاغوت را نداشت، به همين دليل حکومتِ وقت، مانعی برای تشکيل چنين انجمنی نمیديد و بلکه از جهاتی هم به نظر میرسيد مايل به تشکيل چنين سازمانهايی باشد؛ زيرا بسياری از نيروها، توان خود را در جايی به غير از مبارزه با حکومت صرف میکردند و اين امر مطلوب حکومت بود.
🔴 نگاهی به اساسنامه انجمن میتواند مؤيد اين موضوع باشد. از مهمترين نکات اساسنامه، تأکيد بر عدم دخالت انجمن در امور سياسی بود به گونهای که قيد شده بود: « انجمن به هيچوجه در امور سياسی مداخله نخواهد داشت و نيز مسئوليت هر نوع دخالتی را كه در زمينههای سياسی از طرف افراد منتسب به انجمن صورت گيرد، بر عهده نخواهد داشت.»
🔺 مواضع سياسی انجمن حجتيه از بحثانگيزترين مواردی است که مخالفان بسياری را عليه انجمن، برانگيخته است. شيخ محمود حلبی که خود از مبارزان جريان نهضت ملی بود، پس از شکست نهضت ملی، ظاهراً به اين نتيجه میرسد که بايد از سياست کنارهگيری کرد. پس از آن يکسره تمام توان خود را صرف مبارزه با بهاييت میکند، اما در اين راه هم در مواقع بسياری مجبور به سياسیکاری میشود.
📑 نشریه فرهنگ پویا شماره 17
🆔 @farhang_puya
♻️ کودتایی نرم و انقلابی مخملی
✒️ زهرا رضائيان
❌ کانون فتنه کوشيد به وسيله عوامل داخلی و با ايجاد خط تخريب و سياهنمايی کارنامه دولت و قانونگريزی و دروغگويی آن، سياهنمايی سياست خارجی، تشکيک در سلامت انتخابات، طرح سه رقيب در مقابل يک نفر، طرح نظارت بينالمللی بر انتخابات، افزايش انتظارات و مطالبات عمومی، جنبش سخنرانی برای سياهنمايی و استفاده از شعارها و کاريکاتورها و نمادها، استفاده از نماد سبز، نمايش تصاوير افراد و شخصيتهايی مثل خاتمی و هاشمی در کنار موسوی، کارناوال خياباني خودرويی، اختلاط دختر و پسر و ... فضای جديدی در کشور حاکم کند.
❌ اين اتفاق، رخدادی ساده و اتفاقی نيست؛ بلکه برنامهای از قبل طراحی شده است که ابعاد مختلف و پيچيدهای هم از لحاظ امنيتی و هم از لحاظ سياسی، اجتماعی و ... دارد.
❌ آنچه از پيش تعيين شده بود، اينکه هر نتيجهای در انتخابات حاصل شود، اين جريانسازی اجتماعی عملياتی شود؛ زيرا آنچه در اين انتخابات اتفاق افتاد، تنها به حاکميت رسيدن طيف دوم خردادی و جريان اصلاحات نبود، بلکه لايههای نهفته آن که امروز از اعتراف بسياری از دستگير شدهها به دست آمده است؛ انقلابی نرم و کودتايی رنگی و مخملی بود تا نظام جمهوری اسلامی ايران را براندازد و آن را با شيوه نوين به مستعمره جديدی برای استعمار مبدّل سازد.
📑 نشریه فرهنگ پویا شماره 15
🆔 @farhang_puya
🚨 عبور اصلاح طلبان از خطوط قرمز اسلام
🖋 مهدی ابراهيمی
⭕️ اصلاح طلبان برای رسيدن به توسعه سياسی يا همان توسعه روابط بيشتر با غرب و آمريکا، يک مانع پيشرو داشتند و آن اصل ولايت فقيه بود که با شعار جامعه مدنی قصد عبور از آن را داشتند البته با همه تلاشهای خود، هرگز موفق به کنار نهادن آن نشدند.
⭕️ در حقيقت اين افراد تربيتيافته آنان که امروز بر برخی از مراکز قدرت و وزارتخانهها تکيه زدهاند با طرح مجدد سازش و ايستايی در برابر ايستادگی انقلابی، در قالب الفاظی چون اعتدال و در حقيقت قدم به قدم در فکر خاموش کردن روشنای هويت انقلابی هستند. رجعت به دوران ضعف و انحطاط سياسی در قالب روابط ديپلماتيک کشور در عرصه بينالمللی، آن هم براي دستيافتن به مطامعی کوچک و حقير و گذر از خطوط قرمز اسلام و انقلاب، تنها میتواند کشور را با برخی بحرانهای هويتی دوران سازندگی و اصلاحات مواجه کند.
✅ اما پيروان ولايت هرگز اجازه نخواهند داد فرصتطلبان از خطوط قرمز اسلام و انقلاب عبور کنند و البته ترفند سوءاستفاده از شعارهای مبهم نيز براي نيل به اين مقصود، ديگر کارآمد نيست و سکوت رهبری و حزبالله تا جايی است که از خطوط قرمز، يعنی اصول انقلاب و ارزشهای ثابت و غيرقابل تغيير نظام، تخطی نشود.
📃 نشریه فرهنگ پویا شماره 25
🆔 @farhang_puya
💠 رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند:
✅ إنّ المرأة تقبل في صورة شيطان و تدبر في صورة شيطان فإذا رأى أحدكم امرأة فأعجبته فليأت أهله فإنّ ذلك يردّ ما في نفسه.
✅ زن بصورت شيطان مى آيد و بصورت شيطان ميرود وقتى يكى از شما زنى ديد كه ويرا بشگفت آورد پيش همسر خود رود زيرا بدين وسيله آنچه در دل دارد از ميان ميرود.
📚 نهج الفصاحه، 821
🆔 @farhang_puya
🔰 عفّت یکی از شاخصه اصلی جامعه علوی
✒️ زينب مزرعی فراهانی
🔵 اگر جامعهای بخواهد شبيه جامعه علوی و نبوی باشد، بايد در هر زمينهای معيارهايش، مطابق با معيارهای جامعه اسلامی باشد، چرا که راه آنان مستقيم و منش آنان معتدل و متعادل و در هر زمينهای از افراط و تفريط به دور است.
🔵 از لوازم لاينفک چنين جامعهای؛ صفت شريف و مهم «عفّت» است. از پرداختن به واژه عفّت و واژههايی که از آن مشتق میشود؛ عفاف، تعفف و استعفاف؛ معانی پردهپوشی، پاکدامنی و پارسايی برداشت میشود. اين پاکدامنی و پردهپوشی ويژه زنان نيست و مردان را نيز شامل میشود.
🔵 با مراجعه به قرآن کريم که قوانين آن بر زبان نبی مکرم (ص) جاری گشته است، درمیيابيم که عفّت ابعاد مختلفی دارد: عفّت در گفتار، انديشه و پوشش، نگاه و ارتباط که زيرمجموعه عفّت در رفتار ميباشند. پرداختن به اين امر مهم و بررسی آن در جامعه نبوی و علوی، از عهده يک مقاله کوتاه خارج است، اما نويسنده جهت محدوديت نشريه به همين مقدار بسنده میکند.
📑 نشریه فرهنگ پویا شماره 18
🆔 @farhang_puya
🔰 شهید عماد مغنیه
✒️ محمدعلی روزبهانی
🔷 در جريان نبرد33 روزه که تنها جنگ ميان صهيونيستها به عنوان ارتش چهارم جهان با مسلمانان شناخته میشود که مسلمانان در آن پيروز شدند، رهبری جنگ و مبارزه را در خطوط مقدم به عهده داشت و بسياری اين پيروزی را حاصل فرماندهی مدبّرانه و دليرانه او دانستهاند.
🔷 ابراهيم الامين مدير مسئول روزنامه الاخبار چاپ لبنان، در گزارشی به نقل از خاطرات يكی از رزمندگان مقاومت اسلامی لبنان در جنگ 33 روزه با رژيم صهيونيستی مینويسد: «دقت عمل و برنامهريزی حاج رضوان در جنگ 33 روزه لبنان بینظير بود. هميشه پيشبينیهای او درباره دشمن درست از آب در میآمد و ما بعد از كسب هر پيروزی، به او میگفتيم حاجی باز هم پيشبينی كردی، الحق كه علم غيب داری.»
🔷 او با لبخندی در پاسخ میگفت: برای رويارويی با دشمن نيازی به علم غيب نيست، كافي است به ضعف دشمن و به قدرت خود بينديشيم.»
📃 نشریه فرهنگ پویا شماره 13
🆔 @farhang_puya
باور كنيم امور دست خداست
🔵 مكرر تجربه كردم در اين مدتى كه وارد اين امور بودم كه بسيارى از اوقات، ما يك كارى مىخواستيم بكنيم منحرف مىشديم به كار ديگر، بعد مىبينيم اين كار انحرافى درست بود؛ اين نبود جز اينكه خداى تبارك و تعالى اين كارها را مىكرد.
🔷 سفر مىرفتيم، مىديديم كه اين ترتيبى كه قهراً پيش آمده است، اين ترتيب صلاح بوده است نه آنى كه ما خيال مىكرديم. در هر امرى از امور، من با تجربه ديدم كه ما خودمان فكرمان نمىرسد. آن كه افكار را در دست دارد حق تعالى است، و او زمام امور را در همه امور به دست دارد و اين را بايد باور كنيم.
🔵 واقعاً پيامبر اكرم ـ صلى اللَّه عليه و آله و سلم ـ و ائمه هدى ـ عليهم سلام اللَّه ـ در چه غربتهايى براى دينِ حق و امحاى باطل، استقامت و ايستادگى نمودهاند و از تهمت ها و اهانتها و زخم زبانهاى ابو جهل و ابو سفيانها نهراسيدند و در عين حال شديدترين محاصرههاى اقتصادى در شعب ابی طالب، به راه خود ادامه دادهاند و تسليم نشدند.
📃 نشریه فرهنگ پویا شماره 32
🆔 @farhang_puya
💠 رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند:
⚪️ لينصر الرّجل أخاه ظالما أو مظلوما إن كان ظالما فينهيه فإنّه له نصرة و إن كان مظلوما فينصره.
⚪️ مرد بايد برادر خويش را يارى كند چه ستمگر باشد چه ستم ديده اگر ستمگر باشد او را باز دارد كه اين بمنزله يارى كردن اوست و اگر ستمديده باشد ياريش كند.
📜 نهج الفصاحه، 2422
🆔 @farhang_puya