✅حکمت ۸۷ : تعجب مىكنم از كسى كه نوميد مىشود در حالى كه استغفار با او است.
✍وَ قَالَ عليهالسلام عَجِبْتُ لِمَنْ يَقْنَطُ وَ مَعَهُ اَلاِسْتِغْفَارُ
🔹🔹🔹🔹🥀🥀🥀🔹🔹🔹
➡️شرح مختصر:
امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانۀ خود راه اميدوارى را به روى همۀ گنهكاران گشوده است مىفرمايد:
▪️«در شگفتم از كسى كه نوميد مىشود در حالى كه استغفار با اوست»؛ (عَجِبْتُ لِمَنْ يَقْنَطُ وَ مَعَهُ الْاِسْتِغْفَارُ) .
▪️ اشاره به اينكه خداوند درهاى توبه و استغفار را به روى بندگانش گشوده و آنها را به رحمت خود اميدوار ساخته است و فرمود:
▪️«قُلْ يٰا عِبٰادِيَ اَلَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلىٰ أَنْفُسِهِمْ لاٰ تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اَللّٰهِ إِنَّ اَللّٰهَ يَغْفِرُ اَلذُّنُوبَ جَمِيعاً إِنَّهُ هُوَ اَلْغَفُورُ اَلرَّحِيمُ»؛
اى بندگانى كه راه اسراف به خود را درپيش گرفتهايد و مرتكب گناهان شدهايد از رحمت خداوند مأيوس نشويد، چرا كه او همۀ گناهان (توبه كنندگان) را به يقين او آمرزندۀ مهربان است».
▪️ نوميدى خطرناكترين راه نفوذ شيطان در دل آدمى است كه او را آلودۀ هر گونه گناه مىكند، لذا در حديثى از امام صادق عليه السلام مىخوانيم كه لقمان به فرزندش چنين مىگفت:
✍ «خَفِ اللَّهَ ... از خداوند آنگونه بترس كه اگر تمام عبادات و اعمال نيك جن و انس را انجام داده باشى امكان دارد به سبب لغزشى تو را مجازات كند و آنقدر به رحمت خدا اميدوار باشد كه اگر تمام گناه جن و انس را كرده باشى امكان دارد تو را (به موجب توبه واستغفار و امر خيرى) رحمت كند».
▪️ قرآن مجيد نيز با صراحت مىگويد: ««إِنَّهُ لاٰ يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اَللّٰهِ إِلاَّ اَلْقَوْمُ اَلْكٰافِرُونَ»؛ از رحمت خدا تنها كافران مأيوس مىشوند».
🌻🌻🌻
splus.ir/farhangalavi
نهج البلاغه خراسان شمالی-قرارگاه تولید محتوا
🟢حکمت۱۵۹:
✍كسى كه خود را در مواضع تهمت قرار دهد. نبايد آن كس را كه به او سوءظن پيدا ميكند سرزنش نمايد.
🔹🔹🔹🥀🥀🥀🥀🔹🔹🔹🔹
وَ قَالَ عليهالسلام مَنْ وَضَعَ نَفْسَهُ مَوَاضِعَ اَلتُّهَمَةِ فَلاَ يَلُومَنَّ مَنْ أَسَاءَ بِهِ اَلظَّنَّ.
___شرح مختصر:👇
✍امام عليه السلام در اين كلام حكمتآميز اشاره به نكتۀ مهمى دربارۀ دفع سوء ظنها مىكند، مىفرمايد:
🔹«كسى كه خود را در مواضع تهمت قرار دهد نبايد كسى را ملامت كند كه به او سوء ظن پيدا مىكند (بلكه بايد خود را سرزنش كند كه اسباب سوء ظن را فراهم كرده است)»؛ (مَنْ وَضَعَ نَفْسَهُ مَوَاضِعَ التُّهَمَةِ فَلَا يَلُومَنَّ مَنْ أَسَاءَ بِهِ الظَّنَّ) .
🔹مسئلۀ سوء ظن و گمان نياز به هزينۀ زيادى ندارد؛ بسيارند كسانى كه از يك يا چند قرينۀ ظنى فورا گمان بد دربارۀ اشخاص مىبرند، به همين دليل كسانى كه مىخواهند هدف تيرهاى تهمت قرار نگيرند بايد خود را از امورى كه سوء ظن برانگيز است دور دارند.
✍قرآن مجيد از جمله مسائلى كه بر آن تأكيد ورزيده اين است كه مسلمانان نسبت به يكديگر سوء ظن نداشته باشند
🔹«يٰا أَيُّهَا اَلَّذِينَ آمَنُوا اِجْتَنِبُوا كَثِيراً مِنَ اَلظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ اَلظَّنِّ إِثْمٌ» ؛ اى كسانى كه ايمان آوردهايد! از بسيارى از گمانها بپرهيزيد چرا كه بعضى از گمانها گناه است»..... همان گونه كه ارتكاب گناه ممنوع است، فراهم كردم زمينههاى گناه براى ديگران نيز ممنوع است.(پیام امام)
splus.ir/farhangalavi
نهج البلاغه خراسان شمالی-قرارگاه تولید محتوا
✍امام صادق(ع)در دعاى خود فرمود:
سرور من!
من گرسنه سيرى ناپذير محبّت تو هستم،
🤲سَيّدي، أنا مِن حُبِّكَ جائعٌ لا أشْبَعُ،
🔹🔹🔹🔹
من تشنه سيراب ناشدنى محبّت تو هستم
•🤲أنا مِن حُبِّكَ ظَمآنُ لا أرْوى...
🔹🔹🔹🔹🔹🔹
وه كه چه مشتاقم به كسى كه مرا مى بيند و من او را نمى بينم
🤲وا شَوْقاهُ إلى مَن يَراني و لا أراهُ!
ميزان الحكمه جلد2 صفحه 424
splus.ir/farhangalavi
نهج البلاغه خراسان شمالی-قرارگاه تولید محتوا
کمیته امداد -۹- شهریور.mp3
13.18M
✍نشست بصیرتی نهم شهریور ۴۰۲:
خلاصه موضوعات:
۱- محرم و عاشورا...
۲- تکلیف شناسی...
۳-زندگی هدفدار...
۴-گفتمان اسلام سیاسی...
۵-دنیاشناسی... و ...
splus.ir/farhangalavi
نهج البلاغه خراسان شمالی-قرارگاه تولید محتوا
✅ یک اصل مهم اجتماعی ...⁉️
📚حکمت ۴۳۴:وَ قَالَ عليهالسلام اُخْبُرْ تَقْلِهِ
ترجمه: آزمايش كن تا دشمنش دارى! (يعنى بسيار مىشود كه ظاهر اشخاص جلب توجه ميكند اما پس از آزمايش مورد نفرت قرار مىگيرند.👇👇👇👇
✍شرح مختصر از پیام امام:
امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانۀ بسيار كوتاه و پرمعنا به يك اصل مهم اجتماعى اشاره كرده، مىفرمايد:
🔹 به ظاهر اشخاص قناعت نكنيد، آنها را بيازماييد و اى بسا با آزمودن، آنها را دشمن بداريد و در يك عبارت كوتاه: «آزمايش كن تا دشمنش دارى یعنی: او را ت کنی»؛ (أُخْبُرْ تَقْلهِ).
زيرا لازمۀ عداوت طرد كردن مىباشد.
🔹اين اصل اجتماعی درمورد جوامع آلوده يا گروههاى خاص اجتماعى كه افراد منحرف در آن كم نيستند صادق است والا نتيجۀ آزمايش، هميشه دشمن داشتن افراد مورد آزمون نخواهد بود. ممكن است اشاره به عصر خود حضرت نيز بوده باشد كه افراد منافق و چند چهره در آن عصر فراوان بودند؛ گروهى خودفروخته به معاويه و گروهى در بند مال و منال، از هيچ كارى ابا نداشتند هر چند براى فريفتن مردم ظاهر خود را مىآراستند ولى به هنگامى كه در كورۀ امتحان قرار مىگرفتند بسان سياه سيم زراندود، خلاف آن به درمىآمدند كه خلق مىپنداشتند. سياه سيم زراندود چون به كوره برند خلاف آن به در آيد كه خلق پندارند...
splus.ir/farhangalavi
نهج البلاغه خراسان شمال-قرارگاه تولید محتوا
فراخوان مجمع بسیجیان استان خراسان شمالی تمدید شد.
به اطلاع عموم پژوهشگران محترم می رساند فراخوان👆 طرح، ایده و پژوهش اجلاس مجمع بسیجیان استان تا تاریخ ۱۴۰۲/۰۷/۱۳ تمدید شد.
خواهشمند است اطلاع رسانی و نشر حداکثری صورت گیرد.
✅ سنجش گناهان :
✍شرحی کوتاه بر حکمت ۴۷۷
🥀 أَشَدُّ اَلذُّنُوبِ مَا اِسْتَخَفَّ بِهِ صَاحِبُهُ
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
«بدترين و خطرناكترين گناهان گناهى است كه مرتكبشوندۀ آن، آن را كوچك بشمرد»
🟢 بعضى معتقدند كه گناهان را نبايد به صغيره و كبيره تقسيم كرد... البته اين سخن از يك نظر صحيح است ولى از يك نظر مىتوان ميان گناهان تفاوت گذاشت. گاهى ذات گناهان با هم متفاوت است؛
👈تفاوتى كه مثلاً در ميان سيلى زدن به يك شخص بىگناه يا كشتن او مىباشد
👈 و گاه تفاوت بهسبب اصرار يا ندامت و استغفار است.
👈ممكن است كسى گناه كبيرهاى انجام دهد ولى فوراً پشيمان شود و به درگاه خدا توبه كند اين گناه نسبت به گناه كسى كه صغيرهاى را انجام مىدهد و اصرار بر آن دارد كوچكتر محسوب مىشود
👈و گاهى اين تفاوت بهسبب نيت گناهكار است گاهى گناهكار گناه را با ترس و وحشت و اضطراب انجام مىدهد
👈 و گاه با بىاعتنايى و كوچك شمردن گناه. بهيقين دومى از اولى بزرگتر است هرچند خودِ گناه هيچ تفاوتى نكند. اين از يك نظر،
🟢 ازنظر ديگر گناهى كه انسان دربارۀ آن بىاعتناست به آسانى دامن او را مىگيرد و به او ضربه مىزند ولى گناهى كه در نظر او عظيم و خطرناك است كمتر به آن گرفتار مىشود. درست مثل اينكه انسان، دشمنى را كوچك بشمرد، از چنين دشمنى ممكن است به آسانى غافل شود و ضربه بخورد ولى از دشمنى كه او را بزرگ و خطرناك مىشمرد در امان بماند....
splus.ir/farhangalavi
نهج البلاغه خراسان شمال-قرارگاه تولید محتوا
🕋 درسهای مکتب عسکری (ع)
📚یازده درس از یازدهمین امام:
✏..............................................................
1_راز گرفتاری:👇
هيچ گرفتارى و بلايى نيست مگر آن كه نعمتى از خداوند آن را در ميان گرفته است_بحار 78/374/34
2_زیبایی ظاهر و باطن:👇
نِكويى صورت ، زيبايى ظاهر است و نكويى خرد ، زيبايى درون_أعلام الدين : 313.
3_کار معجزه آسا👇
پروراندنِ نادان و تَرك دادن كسى از عادتش، كارى معجزه آساست_تحف العقول : 489 .
4_نشانه نادانی:👇
خنده اى كه از روى تعجب نباشد نشانه نادانى است_تحف العقول : 487
5_ویرانی دنیا:👇
اگر اهل دنيا عقل خود را به كار مى بستند ، دنيا ويران مى شد [چون به دنيا بى رغبت مى شدند]_بحار الأنوار : 78/377/3
6_ سرگرم روزی...👇
مبادا [سرگرم شدن به] روزى ضمانت شده ، تو را از كار واجبى باز دارد_بحار 78/374/22.9
7_ارزش اخلاص:👇
اگر همه دنيا را يك لقمه كنم و آن را در دهان كسى گذارم كه از روى اخلاص ، خدا را عبادت مى كند، باز به نظرم در حقّ او كوتاهى كرده ام _بحار الأنوار : 70/245/19
8_ حق و عزیزی:👇
هيچ عزيزى حقّ را فرو نگذاشت، مگر آن كه ذليل شد ؛ و هيچ ذليلى به آن چنگ نزد، مگر اين كه عزيز گشت_بحار الأنوار : 72/232/3
9_بزدلی:👇
همانا ··· دور انديشى و احتياط اندازه اى دارد كه اگر از آن فراتر رود، بزدلى است_بحار الأنوار : 78/377/3
10_خواری مومن:👇
چه زشت است در مؤمن خواسته اى باشد كه او را به خوارى كشاند_بحار الأنوار : 78/3 74/35
11_سپاسگزار...:👇
[قدر] نعمت را نشناسد مگر سپاسگزار، و شكر نعمت نگزارد مگر آن كه [قدر ]نعمت را شناسد _أعلام الدين : 313 .9
sapp.ir/farhangalavi
✅صفات ۱۲ گانه دوستان خدا
✍ حکمت ۴۳۲
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
وَ قَالَ عليهالسلام إِنَّ أَوْلِيَاءَ اَللَّهِ هُمُ اَلَّذِينَ نَظَرُوا إِلَى بَاطِنِ اَلدُّنْيَا إِذَا نَظَرَ اَلنَّاسُ إِلَى ظَاهِرِهَا ...
وَ اِشْتَغَلُوا بِآجِلِهَا إِذَا اِشْتَغَلَ اَلنَّاسُ بِعَاجِلِهَا
• دوستان خدا كسانى هستند كه با باطن دنيا مىنگرند، زمانى كه مردم به ظاهر آن نگاه مىكنند، و به آينده آن مشغولند در حالى كه مردم به امروز آن سرگرمند...
▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️
• شرح :امام عليه السلام در اين گفتار بسيار پرمعنا و حكيمانه، دوستان خاص خدا را با اوصاف دوازدهگانهاى معرفى مىكند.
صفت اول
• نخست مىفرمايد: «اولياء اللّٰه كسانى هستند كه به باطن دنيا مىنگرند آنگاه كه مردم (دنياپرست) به ظاهر آن نگاه مىكنند»؛ (إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللّٰهِ هُمُ الَّذِينَ نَظَرُوا إِلَى بَاطِنِ الدُّنْيَا إِذَا نَظَرَ النَّاسُ إِلَى ظَاهِرِهَا).
همانگونه كه قرآن مجيد در سورۀ روم آيۀ 7 مىفرمايد: « يَعْلَمُونَ ظَاهِراً مِّنَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَ هُمْ عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غَافِلُونَ »؛ آنها فقط ظاهرى از زندگى دنيا را مىدانند و از آخرت (و پايان كار) غافلاند!». آرى ظاهر دنيا آنها را چنان به خود مشغول مىسازد كه گمان مىكنند هدف نهايى و كمال مطلق در رسيدن به آن است ولى اولياء اللّٰه مىدانند دنيا سرايى است ناپايدار، مزرعهاى است براى آخرت و منزلگاهى است بر سر راه كه بايد از آن زاد و توشه براى سفر طولانى آخرت برگيرند.
✍صفات ۱۲ گانه دوستان خاص خدا
♻️حکمت ۴۳۲
⁉️⁉️⁉️⁉️⁉️⁉️⁉️
👌....صفت دوم
• در دومين صفت مىفرمايد: «آنها به آيندۀ دنيا (سراى آخرت) مشغولاند در حالى كه دنياپرستان به امروز و حاضر آن سرگرماند»؛
(وَ اشْتَغَلُوا بِآجِلِهَا إِذَا اشْتَغَلَ النَّاسُ بِعَاجِلِهَا).
اولياء اللّٰه دنيا را گذرگاهى در مسير آخرت مىبينند در حالى كه دنياپرستان گمان مىكنند سراى هميشگى آنهاست و هركدام مطابق تفكر خود عمل مىكنند.
•✍قرآن مجيد در سورۀ كهف، آيۀ 28 به پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله دستور مىدهد:
• « وَ اصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَدَاةِ وَ الْعَشِىِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ وَ لَا تَعْدُ عَيْنَاكَ عَنْهُمْ تُرِيدُ زِينَةَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَ لَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَنْ ذِكْرِنَا وَ اتَّبَعَ هَوَاهُ وَ كَانَ أَمْرُهُ فُرُطاً »؛
•✍با كسانى باش كه پروردگار خود را صبح و عصر مىخوانند، و تنها رضاى او را مىطلبند! و هرگز بهسبب زيورهاى دنيا، چشمان خود را از آنها برمگير! و از كسانى كه قلبشان را از ياد خود غافل ساختيم اطاعت مكن! همانها كه از هواى نفس پيروى كردند، و كارهايشان افراطى است»...
🟢ادامه صفات ۱۲ گانه اولیاءالله
▪️حکمت ۴۳۲
✍ صفت سوم
• در سومين وصف مىفرمايد: «آنها امورى را كه خوف دارند سرانجام قاتلشان باشد از ميان مىبرند»؛ (فَأَمَاتُوا مِنْهَا مَا خَشُوا أَنْ يُمِيتَهُمْ).
سوال:
اولياءاللّٰه از چه امورى مىترسند كه مايۀ مرگشان شود؟ (منظور مرگ دلهاست).
پاسخ روشن است:
آنها از هوى و هوسهاى سركش، و حرص و طمع، و از وسوسهها و نقشههاى پيچيدۀ شيطان و شيطانصفتان بيمناكاند، مبادا بر آنان چيره شود و قلب آنها را بميراند.
قرآن مجيد دنياپرستانى را كه هوى و هوسها بر آنها غلبه كرده مردگانى مىشمرد كه حتى صداى پيامبر صلى الله عليه و آله به گوش آنها نمىرسد:
• « إِنَّكَ لَا تُسْمِعُ الْمَوْتَى وَ لَا تُسْمِعُ الصُّمَّ الدُّعَاءَ إِذَا وَلَّوْا مُدْبِرِينَ »؛
• مسلّماً تو نمىتوانى سخنت را به گوش مردگان برسانى، و نمىتوانى كران را هنگامى كه روى برمىگردانند و پشت مىكنند فراخوانى!».