⚪️مجموعه #پوستر| دین در کلام شهید بهشتی
🔻آنجا که چیزی به نام «عدالت اقتصادی» و «عدالت اجتماعی» باشد، همه شکمها سیرند، شکم گرسنهای وجود ندارد. همه بیماران درمان میشوند، بیمار بدون پزشک و دارو وجود ندارد، همه انسانها مسکنی و مأوایی دارند، انسان بیمسکنی پیدا نمیشود.
🔻دین، یعنی: عدل. عدل، یعنی: دین. هر جا دیدید میگویند دین و اسلام هست، و عدالت اجتماعی نیست، بدانید دین اسلامش قلابی است.
🔻هر جا حقایق قرآنی نباشد، عدالت نباشد، و قرآن باشد، خواننده قرآن باشد، مروج قرآن باشد، پیداست در این خواندن و ترویج، خللی و... هست. این روشن است.
📎https://farhangesadid.com/0001mv
🆔 @farhangesadid
🔴مشکل ما تولید علم نیست، ترویج علم است
🖊وضعیت علم در ایران در گفتگو با حمیدرضا آیتاللهی؛
🔻هدف ما همواره تولید علم برای ارتقا، فوق لیسانس گرفتن و دکتری گرفتن بوده است. ما نگفتیم تولید علم کنیم برای اینکه در بازار قرار بگیرد. متاسفانه سیاست مملکت ما به این سمت رفته است. مضاف بر این، ابزارهایمان برای عرضه علم در دنیا خیلی ضعیف است. مثلا استادان را تشویق نمیکنیم که حرفهایشان را در کشورهای دیگر بزنند، در حالی که بسیاری از حرفهایی که داخل کشور میزنیم اگر بازار خوبی داشته باشد، حرفهای ارزندهای است.
🔻شکافی بین دانشگاهیان است، یعنی بین آدمهایی که تولید علم میکنند و بدهبستان میانشان نیست. حرفهای تخصصی وقتی در مقام تداول قرار بگیرد نتیجه دارد. یکسری آدمها باید کارهای تحقیقی پژوهشی انجام دهند که شاید ناظر به یک مسئله خاص جامعه هم نباشد ولی از داخل آن مقالات، مقالات علمی ـ ترویجی نوشته میشود.
📎https://farhangesadid.com/0001mr
🆔 @farhangesadid
🟡ایده تعیین خط ثروت و محدودیت گرایی، سابقه تاریخی دارد؟
🖊نگاهی پیرامون «خط ثروت» در طول تاریخ اندیشه به قلم ماتیوس کرام و اینگرید رابینز؛
🔸 ارسطو نیز مانند افلاطون انباشت ثروت و طمع در کسب ثروت را برای آینده جامعه و پولیس مضر و خطرناک میداند. او این انباشت ثروت را عاملی برای بروز آشفتگیهای مدنی و اعتراض فقرا علیه الیگارشی مرفهان میداند. به طور خلاصه، میتوان گفت که استدلالهای افلاطون و ارسطو در این خصوص بیشتر به فعالیتهای انسانهایی مربوط میشود که تسلیم اشتهای سیری ناپذیر خود میشوند.
🔸یکی دیگر از نسخههایی که در تاریخ فلسفه توسط فیلسوفان مطرح شده است و میتوانیم آن را به نوعی موید بحث محدودیت گرایی بدانیم موضوع اعتدال است. افلاطون و ارسطو به شدت از ایده معتدل بودن ارکان روح و بدن وزندگی انسان دفاع میکنند و هر چیزی که این اعتدلال را به هم بزند را مضر و مذموم میدانند.
📎https://farhangesadid.com/0001ms
🆔 @farhangesadid
🟤مسئولیتپذیری را باید به نسل جدید آموخت
🖊بررسی نسبت نسل دهه ۸۰ و ۹۰ با انقلاب اسلامی در گفتگو با تقی آزاد ارمکی؛
🔸دهه نودیها فهمشان از انقلاب اسلامی از طریق جمهوری اسلامی است درحالیکه دهه شصتیها فهمشان از انقلاب اسلامی از طریق خود انقلاب و خود انقلابیون بود و این میتواند هم موجب یک بدفهمی از انقلاب باشد و هم یک واقعگرایی باشد
🔸دهه هشتادیها و نودیها خیلی عملگرا، واقعگرا و دنیاگرا شدهاند درحالیکه دهه شصتیها و هفتادیها، چون نزدیک به حوادث و وقایع خود انقلاب، ایدههای انقلاب و انقلابیون بسیاری زیاد بودند خودشان هم آرمانگرا بودند، شما دهه شصت را ببینید مملو از انقلابیون و مسائل و زیست انقلابی است، ولی در دهه نود انقلابیون کمی به حاشیه رفته و مسائل آنها هم مسائل حاشیهای شده است
🔸رهبری همچنان میگوید یادتان باشد استقلال پدیده گرانبهایی است که بهدستآمده، ولی این نسل، چون از آن فاصله گرفته نمیفهمد که استقلال یعنی چه و آمریکا در این جامعه کجا بوده یا رضاشاه و محمدرضاشاه چه کسانی بودند که استبداد را اعمال میکردند
📎https://farhangesadid.com/0001nC
🆔 @farhangesadid