eitaa logo
پایگاه مطالعاتی_تحلیلی سدید
1.4هزار دنبال‌کننده
14.8هزار عکس
378 ویدیو
31 فایل
جایی برای درنگ در "مسائل" اجتماعی و فرهنگی امروز جامعه ایرانی پایگاه مطالعاتی_تحلیلی "فرهنگ سدید" farhangesadid.com اینستاگرام: https://www.instagram.com/farhangesadid_ir/ تلگرام: https://t.me/farhangesadid ادمین: @khabarnegaar
مشاهده در ایتا
دانلود
🟠بدون «نظریه رسانه‌ای» تحول صداوسیما صرفاً ذوق و سلیقه مدیر است 🖊نگاهی به برنامه تحولی رسانه ملی درگفتگو با اسماعیل صابر؛ 🔸دیدگاه امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه صداوسیما یک دانشگاه عمومی است، با تعریف رسانه از دید سرمایه‌داری و مارکسیستی تفاوت‌های اساسی دارد؛ و حالا، چون ما تعریف بومی از رسانه نداریم، در نتیجه اجزاء رسانه را هم درست نمی‌شناسیم، مدیریت و کارکرد آن را نمی‌دانیم، اینکه چگونه کار می‌کند و در فرایندهای اجتماعی چگونه نقش‌آفرینی می‌کند، چه وظیفه‌ای دارد و نسبت آن با سایر نهادها و ساختارهای جامعه چیست. 🔸صداوسیما نیز باید بتواند هویت خود را در نسبت با شبکه نمایش خانگی و فضای مجازی تعریف کند و حتی در این بازتعریف آن‌ها را نیز در خدمت خودش قرار دهد تا مخاطبان خودش را افزایش دهد و بتواند محتوای برنامه‌های خودش را به دوردست‌ترین نقاطی که تلویزیون ندارند، بفرستد. 📎https://farhangesadid.com/0002Ci 🆔 @farhangesadid
🟠راهبرد‌ها و راه­کار‌های حل تضاد منفعت 🖊بررسی چیستی «تضاد منفعت» 🔸یکی از اصول مبنایی حقوق عمومی، لزوم رعایت منفعت عمومی از سوی مقامات، مسئولان، کارگزاران و کلیه کارکنان بخش عمومی در اعمال وظایف و اختیارات تقنینی، اجرایی و قضایی و به‌طورکلی، در ارائه خدمات عمومی است. اصل چهل قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بیان می­کند "هیچ­کس نمی­تواند اعمال خویش را وسیله اضرار به غیر یا تجاوز به منافع عمومی قرار دهد" (قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران). 🔸برای مقامات دولتی ضروری است قبل از شروع به فعالیت فرمی تحت عنوان اعلام منافع را به واحد مربوطه ارائه دهند. تفاوت اعلام اموال و اعلام منافع در این است که فرد در ابتدای دوره خود باید بیان کند که دارایی­هایی اعم از منقول و غیرمنقول دارد اما در خصوص اعلام منافع وی باید بیان کند که در چه شرکت­ها، موقعیت­ها و شرایطی منافع دارد. 📎https://farhangesadid.com/0000tb 🆔 @farhangesadid
🟠چگونه نابرابری و ناامنی به بحران سرمایه‌داری دموکراتیک در غرب دامن زد؟ 🖊بررسی سرمایه‌داری دموکراتیک به‌قلم دارون عجم اوغلو؛ 🔸در واقع، اعتماد عمومی به عدالت و قابلیت‌های دولت‌های دموکراتیک در سراسر جهان صنعتی، به ویژه در ایالات متحده، از بین رفته است، اگرچه علل دقیق این کاهش هنوز به درستی درک نشده است. سخت است انتظار داشت که مردم وظایف خود را به عنوان شهروند انجام دهند، در حالی که ایمان آن‌ها به نهاد‌های دولتی بسیار کم شده است. 🔸درآمد پایه جهانی منعکس کننده یک دیدگاه اساسا شکست خورده از آینده است. می‌پذیرد که بخش بزرگی از جمعیت به دلیل پیشرفت‌های فن آوری نمی‌توانند به جامعه کمک کنند. 📎https://farhangesadid.com/0002CR 🆔 @farhsngesadid
🟠اندیشه ورزی مسلمین در امر اجتماعی 🖊درباره «تاریخ تفکر اجتماعی در اسلام»، نگاهی از منظر «تاریخ اندیشه» و «فلسفه علوم اجتماعی»/ بخش نخست؛ 🔸کلاف سردرگم مطالعه آثار و متون تخصصی که منتسب به اندیشه ورزی اجتماعی مسلمین است، ما را وا می‌دارد تا تاملی دقیق در این حوزه اندیشگی و معرفتی عقیدتی که بلاتکلیف و رهاشده به حال خود است؛ داشته باشیم [‌که البته درعین حال مدعیان و متولیان زیادی نیز دارد]. این کلاف سردرگم حتی به کتاب‌هایی که با بررسی تاریخ این تفکر سروکار دارند نیز سرایت کرده است. 🔸برای اولین گام بهتر است مفاهیم کلیدی که محل ابهام معنایی و تشکیک و تردید معرفتی است، روشن شود. ما تعدادی مفهوم کلیدی مهم را برای توضیح انتخاب کرده ایم؛ از جمله :«اندیشه ورزی مسلمین در امر اجتماعی؛ اندیشه پیشا اجتماعی مسلمین؛ اندیشه ورزی عرفی-عقیدتی-پیوندی مسلمین؛ پیوند حقیقت/ واقعیت در تفکر اجتماعی در اسلام» 📎https://farhangesadid.com/0002E9 🆔 @farhangesadid
🔴مبارزه با روش‌های متداول پول‌شویی 🖊مفسدان چگونه پول‌شویی می‌کنند؟ 🔻اولین مرحله از فرآیند پول‌شویی، جایگذاری یا تزریق عواید [دفع فیزیکی پول نقدی حاصل از فعالیت‌های تبهکارانه است از فعالیت‌های مجرمانه به شبکه مالی رسمی باهدف تبدیل عواید از حالت نقدی به ابزارها و دارایی‌های مالی است که برای سپرده‌گذاری در بانک‌های داخلی یا دیگر مؤسسات مالی رسمی و غیررسمی در مؤسسات مالی خارجی و یا برای خرید کالاهای با ارزش مانند آثار هنری، هواپیما، فلزات و سنگ‌های قیمتی به بیرون از مرزها انتقال داده می‌شود. 🔻هر میزان اقتصاد از شرایط رقابتی فاصله بیشتری داشته باشد، بستر برای گسترش فعالیت‌های پول‌شویی آماده‌تر و گسترده‌تر خواهد شد. بدین ترتیب کشورهایی که در آن منشأ پول مورد سؤال نبوده و دارای اقتصاد زیرزمینی، نظام اداری ناسالم و ناکارآمد، نظام مالی غیرشفاف و فاقد سیستم نظارتی قوی باشند، استعداد بیشتری برای پول‌شویی دارند و منابع حاصل از فعالیت‌های غیرقانونی به سهولت می‌تواند وارد چرخه اقتصادی آن کشورها شده و پول‌شویی عملیاتی گردد. 📎https://farhangesadid.com/0000zB 🆔 @farhangesadid
🔴مردی به وسعت تمام دوران‌­ها 🖊سید موسی صدر، صدایی که نباید خاموش شود؛ 🔹«امام موسی صدر» نامی که نهایتِ شناخت ما از او، محدود به تابلوی خیابان یا کوچه‌های شهر است. مردی که انعکاس صدای او و آثار عملی کارهایش، زمان و مکان را درنوردید و از او شخصیتی بی‌­بدیل ساخت که نه تنها در دوران زندگی خویش اثرگذار بود، بلکه نسخه­‌ای قابل اجرا در تمام طول تاریخ است. 🔹بیشترین و سازنده‌­ترین فعالیت­‌های سید موسی صدر که موجب شهرت وی شد، مربوط به زمانی است که او به لبنان مهاجرت کرد. براساس نوشته‌­های شهید چمران، وضع شیعیان لبنان در آن زمان بسیار وخیم و ناراحت‌­کننده بود، به‌طوری که آنان شهروندان درجه سوم (پس از مسیحیان و اهل تسنن) به حساب می­آمدند و در فقیرترین و محروم‌­ترین قسمت­‌های لبنان زندگی می­کردند. همین امر موجب شده بود شیعیان نیز احساس حقارت کنند و دلیل بدبختی خود را شیعه بودنشان بدانند. 📎https://farhangesadid.com/00029S 🆔 @farhangesadid
🔴شورِ ادبیات انقلابی و شعورِ ادبیات انقلاب 🖊مرور وضعیت امروز ادبیات انقلاب اسلامی در گفتگو با غلامرضا کافی؛ 🔻 اول اینکه ما یک اصطلاح ادبیات انقلابی داریم، یک اصطلاح ادبیات انقلاب. ادبیات انقلابی طبعا شورشگر، معارض و برشورنده بر وضع موجود و جوینده وضع مطلوب است. این ادبیات غایت هدفش تغییر است از ناخواستنی‌ها به سوی خواسته هایش. طبعا بعد از رسیدن به هدف فروکش می‌کند. از این زمان ادبیات انقلاب شروع می‌شود. ممکن است شور و حرارت پیشین را نداشته باشد، اما حواسش به مطالبات و ارزش‌هایی که برایشان خیزش کرده است، هست تا پایدار بمانند. 🔻از نظر تعریف منطقی، ادبیات انقلاب نوعی ادبیات سیاسی است؛ یعنی هر ادبیات انقلابی، سیاسی است، اما هر ادبیات سیاسی، ادبیاتی انقلابی نیست. تفاوت در دیگاه خاص ادبیات انقلاب است که در این نوع از ادبیات مردم محور هستند و خواسته‌های معقول و مشروع مردم اصل است. اما همه ادبیات‌های سیاسی الزاما مردم محور نیستند. 📎https://farhangesadid.com/0002EC 🆔 @farhangesadid
🟠اندیشه اجتماعی بدون مسئله ممکن نیست 🖊درباره «تاریخ تفکر اجتماعی در اسلام»، نگاهی از منظر «تاریخ اندیشه» و «فلسفه علوم اجتماعی»/ بخش دوم؛ 🔹منظور از اندیشه اجتماعی متفکرین مسلمان، یعنی اندیشه اجتماعی متفکرینی که در جهان اسلام و یا خارج از جهان اسلام زندگی می‌کنند، ولی مسلمان هستند. یکی از مهم‌ترین نکته‌هایی که وجود دارد این است؛ در خود غرب هم یک حوزه دانشی و پژوهشی به نام اندیشه‌های اجتماعی متفکرین مسیحی وجود دارد. 🔹 نیاز اجتماعی چگونه مطرح می‌شود؟ نیاز‌های طبیعی ما مثل خوردن، آشامیدن و ... چگونه به وجود می‌آیند؟ این‌ها نیاز‌های طبیعی است. انسان یک سری نیاز‌های فرهنگی هم دارد که به نوبه خود و با روش‌های ویژه تامین می‌شود. این نیاز‌های فرهنگی در جامعه رشد می‌کنند و بسته به اینکه در چه نوع جامعه‌ای زندگی می‌کنیم، نوع این نیاز‌های فرهنگی هم متفاوت است. این قضیه برای هر پدیده‌ای که صفت Social را دارد، صدق می‌کند. 📎https://farhangesadid.com/0002EA 🆔 @farhangesadid