eitaa logo
پایگاه مطالعاتی_تحلیلی سدید
1.4هزار دنبال‌کننده
14.7هزار عکس
378 ویدیو
31 فایل
جایی برای درنگ در "مسائل" اجتماعی و فرهنگی امروز جامعه ایرانی پایگاه مطالعاتی_تحلیلی "فرهنگ سدید" farhangesadid.com اینستاگرام: https://www.instagram.com/farhangesadid_ir/ تلگرام: https://t.me/farhangesadid ادمین: @khabarnegaar
مشاهده در ایتا
دانلود
🟠اندیشه ورزی مسلمین در امر اجتماعی 🖊درباره «تاریخ تفکر اجتماعی در اسلام»، نگاهی از منظر «تاریخ اندیشه» و «فلسفه علوم اجتماعی»/ بخش نخست؛ 🔸کلاف سردرگم مطالعه آثار و متون تخصصی که منتسب به اندیشه ورزی اجتماعی مسلمین است، ما را وا می‌دارد تا تاملی دقیق در این حوزه اندیشگی و معرفتی عقیدتی که بلاتکلیف و رهاشده به حال خود است؛ داشته باشیم [‌که البته درعین حال مدعیان و متولیان زیادی نیز دارد]. این کلاف سردرگم حتی به کتاب‌هایی که با بررسی تاریخ این تفکر سروکار دارند نیز سرایت کرده است. 🔸برای اولین گام بهتر است مفاهیم کلیدی که محل ابهام معنایی و تشکیک و تردید معرفتی است، روشن شود. ما تعدادی مفهوم کلیدی مهم را برای توضیح انتخاب کرده ایم؛ از جمله :«اندیشه ورزی مسلمین در امر اجتماعی؛ اندیشه پیشا اجتماعی مسلمین؛ اندیشه ورزی عرفی-عقیدتی-پیوندی مسلمین؛ پیوند حقیقت/ واقعیت در تفکر اجتماعی در اسلام» 📎https://farhangesadid.com/0002E9 🆔 @farhangesadid
🔴شورِ ادبیات انقلابی و شعورِ ادبیات انقلاب 🖊مرور وضعیت امروز ادبیات انقلاب اسلامی در گفتگو با غلامرضا کافی؛ 🔻 اول اینکه ما یک اصطلاح ادبیات انقلابی داریم، یک اصطلاح ادبیات انقلاب. ادبیات انقلابی طبعا شورشگر، معارض و برشورنده بر وضع موجود و جوینده وضع مطلوب است. این ادبیات غایت هدفش تغییر است از ناخواستنی‌ها به سوی خواسته هایش. طبعا بعد از رسیدن به هدف فروکش می‌کند. از این زمان ادبیات انقلاب شروع می‌شود. ممکن است شور و حرارت پیشین را نداشته باشد، اما حواسش به مطالبات و ارزش‌هایی که برایشان خیزش کرده است، هست تا پایدار بمانند. 🔻از نظر تعریف منطقی، ادبیات انقلاب نوعی ادبیات سیاسی است؛ یعنی هر ادبیات انقلابی، سیاسی است، اما هر ادبیات سیاسی، ادبیاتی انقلابی نیست. تفاوت در دیگاه خاص ادبیات انقلاب است که در این نوع از ادبیات مردم محور هستند و خواسته‌های معقول و مشروع مردم اصل است. اما همه ادبیات‌های سیاسی الزاما مردم محور نیستند. 📎https://farhangesadid.com/0002EC 🆔 @farhangesadid
🟠اندیشه اجتماعی بدون مسئله ممکن نیست 🖊درباره «تاریخ تفکر اجتماعی در اسلام»، نگاهی از منظر «تاریخ اندیشه» و «فلسفه علوم اجتماعی»/ بخش دوم؛ 🔹منظور از اندیشه اجتماعی متفکرین مسلمان، یعنی اندیشه اجتماعی متفکرینی که در جهان اسلام و یا خارج از جهان اسلام زندگی می‌کنند، ولی مسلمان هستند. یکی از مهم‌ترین نکته‌هایی که وجود دارد این است؛ در خود غرب هم یک حوزه دانشی و پژوهشی به نام اندیشه‌های اجتماعی متفکرین مسیحی وجود دارد. 🔹 نیاز اجتماعی چگونه مطرح می‌شود؟ نیاز‌های طبیعی ما مثل خوردن، آشامیدن و ... چگونه به وجود می‌آیند؟ این‌ها نیاز‌های طبیعی است. انسان یک سری نیاز‌های فرهنگی هم دارد که به نوبه خود و با روش‌های ویژه تامین می‌شود. این نیاز‌های فرهنگی در جامعه رشد می‌کنند و بسته به اینکه در چه نوع جامعه‌ای زندگی می‌کنیم، نوع این نیاز‌های فرهنگی هم متفاوت است. این قضیه برای هر پدیده‌ای که صفت Social را دارد، صدق می‌کند. 📎https://farhangesadid.com/0002EA 🆔 @farhangesadid
🟠کرید، از شاگردی تا استادی 🖊نگاهی به سریال«کرید»؛ 🔸«کرید ۳» عنوان فیلم جدیدی است که باید آن را یک درام ورزشی نامید و دنباله‌ای بر «کرید» یک و دو به حساب می‌آید که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ اکران شدند. «کرید ۳» همانند دو نسخه قبلی با استقبال خوبی روبه‌رو شده و فروش آن از مرز ۳۳۰ میلیون دلار هم فراتر رفته است. این فیلم برگرفته از سری فیلم‌های مشهور و البته موفق «راکی» است، به گونه‌ای نهمین نسخه از فرانچیز راکی هم به شمار می‌آید که از ۱۹۷۶ شروع شد و چهار دهه بعد از آن را هم پوشش داد تا به فرانچیز کرید پیوند خورد. 🔸نه تنها مردم و بویژه دوستداران پرشمار فیلم‌های دراماتیک مرتبط با ورزش بوکس از «کرید ۳» استقبال کرده‌اند بلکه منتقدان فیلم و سینما هم اگرچه آن را تحسین آنچنانی نکرده‌اند، اما ناکام و در ارزشگذاری‌های حرفه‌ای فاقد هرگونه مشخصه مثبتی ندانسته‌اند. لوویا گیارکی یکی از نویسندگان نشریه قدیمی «هالیوود ریپورتر» ضمن تأیید نقاط قوت فیلم آورده است: «کرید ۳ درباره بوکسوری است که اگرچه میانسال است، اما ارزش‌های فنی و اولویت‌های اجتماعی‌اش را حفظ کرده است. 📎https://farhangesadid.com/0002E3 🆔 @farhangesadid