🔴زن علیه زنانگی!
📍بررسی اثرات وضعی مکتب فکری فمینیسم بر زنان؛
🔹علاوه بر اینترنت و سینما، حجم زیادی از فرهنگ فمینیستی توسط ادبیات (داستان و اشعار)، بازیهای کامپیوتری، تبلیغات، کارتونها و انیمیشن، مجلات و روزنامهها، محصولات زنانه مانند عروسکهای دخترانه، لباسهای زنانه یا لوازمآرایشی تولید میشود که مدام در حال برجسته کردن تفاوتهای ظاهری زنان و تشویق آنان به گرایشهای مصرفی زیبایی ظاهری هستند.
🔹پارادوکس بسیار مشخص فمینیستهای رادیکال که جواب واضحی هم برای آن وجود ندارد، مسئلهی تفکیک جنسیتی است. به نظر میآید سیاست فمینیستی ایجاب میکند در برخورد با مسئلهی تفکیک محیطی زن و مرد، موضعی اتخاذ کند
🔹در یک طرح تحقیقاتی دربارهی آثار و پیامدهای اجتماعی فمینیسم، نتایج تکان دهندهای به دست آمد. نابودی معیارهای اخلاقی، نفوذ بیش از اندازهی بیبندوباری و همجنس بازی در بین زنان، نادیده گرفتن آموزههای مذهبی و دینی، تضعیف شدید خانه و خانواده و فروپاشی اجتماعی فقط قسمتی از این گزارش بود.
🔗https://farhangesadid.com/0001RS
🆔 @farhangesadid
🔘سانسور فقط آنها را قویتر میکند
🔈نگاهی تاریخی به مسئله آزادی بیان در اروپا؛
🔸هر زمان که عرصۀ عمومی، دموکراتیزه شده و گروههای بهحاشیهراندهشده از طریق فناوری جدید یا حقوق جدید اجازۀ بیان پیدا میکنند، جوانۀ وحشت اخلاقی زده میشود. این الگو با مطبوعات چاپی، روزنامهها، تلگراف، رادیو، سینما، تلویزیون و حالا اینترنت، خود را تکرار کرده است
🔸حذف میلیونها پست براساس معیارهای ذهنی نظیر «نفرت»، «افراطگرایی» و «اهانت»، اغلب صدمات جانبی را به دنبال دارد که بحثهای مهمی را در جامعه مطرح میکند – خصوصا اگر نقش مامور سانسور بر عهدۀ شرکتهای فناوری باشد که مقرراتشان فاقد شفافیت و رویه عادلانه است
🔸سیسرو، فیلسوف و دولتمرد رومی، عاشق فلسفه و فن خطابۀ یونان بود، اما تاسف میخورد که آتنیها به خاطر یک «شر» سقوط کردند، یعنی آزادی بلافصل و هرزگی مجالس عمومی. از نظر سیسرو، آزادی بیان امتیاز ویژۀ «بهترین مردان» سنا بود، نه عوام.
🔗https://farhangesadid.com/0001RR
🆔 @farhangesadid
🟤مسئولیت اجتماعی زنان به معنای تحمیل مردانگی نیست
📍بررسی مدل و الگوی اسلامی حضور زن در عرصه اجتماع در گفتگو با حجتالاسلام علیرضا پیروزمند؛
🔸در آموزههای اسلامی دو دسته ادله پیدا میکنیم؛ یک دسته با حضور اجتماعی زنان نهتنها موافقت نکردهاند که در ظاهر ممانعت نیز کردهاند. دستهی دیگر مسئولیتی نیز متوجه خانمها میکنند. جمع این دو دسته ادله این خواهد بود که خانمها مسئولیت اجتماعی پیدا میکنند، زیرا برای تکامل جامعه لازم است، اما اولویت برای زن حفظ حریم و حضور در محیط خانواده است
🔸باید در نوع مسئولیت زن در حضور اجتماعی با نوع مسئولیت مرد در حضور اجتماعی به دلیل تفاوت تکوینی موجود بین این دو جنس، تفاوت قائل شد.
🔸در سطح خُرد، کلان و رهبری اگر مشارکت زنها را میخواهیم باید مشروط به حضور عفیفانهی آنها و مشروط به نوع حضور آنها در جهت بروز توانمندیهایشان از بُعد زنانه باشد. یعنی نباید دنبال این باشند که کار مردانه انجام دهند، زیرا نه امتیازی برای خانمهاست و نه مزیتی برای فعالیت آنها محسوب میشود
🔗https://farhangesadid.com/0001RV
🆔 @farhangesadid
🔴روایتی از مبارزان کوه بیتا
📍ایستادگی خلاقانه فلسطینیها در کرانهی باختری اشغالی در برابر پایگاه غیرقانونی شهرکنشینان؛
🔹یک جوان سیوچند ساله با صورتی پیچیده در چفیه میگوید: «ما پسران بِیتا و مدافعان کوهستان هستیم. ما از خودمان و زمینهایمان در برابر گروههای شهرکنشینانی دفاع میکنیم که با حمایت سربازان اشغالگر و دولت فاشیستشان برای غارت آنها آمدهاند
🔹مدافعان این کوه به چند دستهی غیرسلسلهمراتبی تقسیم میشوند که تاکتیکهای متعددی برای ایجاد اخلال در فعالیتهای شهرکنشینان در پایگاه استفاده میکنند
🔹سربازان اسرائیلی «به قصد فلج کردن فلسطینیان به آنها شلیک میکنند» و پاهایشان را هدف میگیرند تا دیگر توانایی جسمی برای مقاومت نداشته باشند—این شیوه همان ادامهی راه سیاست شکستن استخوان رابین اما به شیوهای پیشرفتهتر است چراکه تکتیراندازها، جایگزین قنداق اسلحه شدهاند
🔹طی چند ماه، مردم بِیتا درگیر جنگی خلاقانه با سکونت غیرقانونی اسرائیلیها در شهرکهای خودساخته رژیم صهیونیستی و تهدید روستایشان بودند. روایتی از این مبارزه را با هم میخوانیم.
🔗https://farhangesadid.com/0001RT
🆔 @farhangesadid