⬅️⬅️ ادامه مباحث احکام ماه مهمانی خدا (مسائل شرعی مرتبط با روزه) در کانال:
#مرکز_معرفت_و_مهارت_دانشگاه_رضوی
در پیام رسان های ایتا و سروش به نشانی:
@maharatAmoozi_razavi_un
معاونت فرهنگی دانشگاه رضوی
مسابقه 🔴دوره مجازی تلاوت قرآن🔴 🔵سوالات جزء هفتم قرآن کریم 1️⃣ بر اساس آیه ۸۲ سوره مائده، دشمنتری
✅پاسخ سوالات و نکات تفسیری مهم جزء هفتم قرآن کریم :
1️⃣ گزینه ۳ : دشمنترین مردم با مؤمنین
لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِّلَّذِینَ ءَامَنُواْ الْیَهُودَ وَ الَّذِینَ أَشرَْکُواْ (82- مائده)
گر چه خطاب در این آیه متوجه شخص رسول اللَّه صلی الله علیه و آله است، لیکن آیه شریفه در مقام بیان قانون و ضابطهای کلی برای عموم جامعه اسلامی است؛ آن قانون همیشه جاری این است که در بین سه گروه مشرک، یهودی و مسیحی، رابطه مسیحیان با اسلام از نظر پذیرش و احترام به قوانین مسلمین بهتر از دو گروه دیگر بوده است. آنچه تاریخ همواره از جانب یهود و مشرکین شاهد آن بوده، سرسختی در پذیرش، بغض و کینه و خیانتی است که آنها در برابر اسلام روا داشتهاند. البته این بدان معنا نیست که تمام یهودیان و یا مشرکین اینگونه اند.
2️⃣ گزینه ۱ : جبران گذشته، شرط اساسی در توبه
کَتَبَ رَبُّکُمْ عَلیَ نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ أَنَّهُ مَنْ عَمِلَ مِنکُمْ سُوءَ ا بجَِهَلَةٍ ثُمَّ تَابَ مِن بَعْدِهِ وَ أَصْلَحَ فَأَنَّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ (54- انعام).
در جمله اول میفرماید: پروردگارتان رحمت را بر خود لازم و مقرّر کرده است در جمله دوم که در حقیقت توضیح و تفسیر رحمت الهی است، با تعبیری محبت آمیز چنین میگوید: هر کس از شما کاری از روی جهالت انجام دهد، سپس توبه کند و اصلاح و جبران نماید، خداوند آمرزنده و مهربان است.
منظور از «جهالت» در اینگونه موارد، همان غلبه و طغیان شهوت است که انسان نه از روی دشمنی با حق، بلکه به خاطر غلبه هوی و هوس آن چنان میشود که فروغ عقل و کنترل شهوت را از دست میدهد؛ چنین کسی با اینکه عالم به گناه و حرام است اما چون علمش تحتالشعاع هوی و هوس قرار گرفته، به آن «جهل» اطلاق میگردد. مسلماً چنین کسی در برابر گناه خود مسئول است؛ اما چون از روی عداوت و دشمنی نبوده، سعی و کوشش میکند تا آن را اصلاح و جبران کند.
3️⃣ گزینه ۳ : احترام واجب نیست ولی بی احترامی هم نکنید
وَ لَا تَسُبُّواْ الَّذِینَ یَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ فَیَسُبُّواْ اللَّهَ عَدْوَا بِغَیرِْ عِلْمٍ .
خداوند متعال در این آیه مؤمنان را به رعایت یک اصل مهم سفارش میکند و آن اینکه مبادا به مقدسات کسانی که با شما هم عقیده نیستند بی احترامی کنید که آنها نیز معتقدات شما را مورد اهانت قرار میدهند.
نکته اول اینکه منع آیه در مورد اهانت به مقدسات طرف مقابل است نه آنکه خواسته باشد هر گونه بحث علمی و به چالش کشیدن منطقی عقاید طرف مقابل را ممنوع کند.
نکته دوم اینکه معنای آیه احترام گذاشتن به مقدسات طرف مقابل نیست بلکه پیام آیه پرهیز از هر کاری است که اهانت تلقی شود.
4️⃣ گزینه ۴ : صحنه سازی برای امتحان
یَأَیهَُّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لَیَبْلُوَنَّکُمُ اللَّهُ بِشیَْءٍ مِّنَ الصَّیْدِ تَنَالُهُ أَیْدِیکُمْ وَ رِمَاحُکُمْ لِیَعْلَمَ اللَّهُ مَن یخََافُهُ بِالْغَیْبِ فَمَنِ اعْتَدَی بَعْدَ ذَالِکَ فَلَهُ عَذَابٌ أَلِیمٌ(94- مائده)
ای اهل ایمان! بیتردید خدا شما را به چیزی از شکار حیوانات در حالی که مُحرم هستید آزمایش میکند، آن هم با شکاری که به آسانی در دسترس و تیررس شماست تا خدا کسی را که در نهان از او میترسد معلوم و مشخص نماید و هر که پس از این از حدود الهی تجاوز کند برای او عذابی دردناک است.
«بلاء» به معنای امتحان و آزمایش است و معنای خوف بالغیب این است که انسان از عذابهای دردناک اخروی با اینکه به وسیله حواس ظاهریاش نمیتواند آنها را درک کند، بترسد آن هم به این دلیل که خدای متعال انسان را از آنها بر حذر داشته است.
5️⃣ گزینه ۴ : آنان که خود از ایمان دورند و دیگران را هم نهی میکنند
وَ هُمْ یَنْهَوْنَ عَنْهُ وَ یَنْئَوْنَ عَنْهُ وَ إِن یُهْلِکُونَ إِلَّا أَنفُسَهُمْ وَ مَا یَشْعُرُونَ (26- انعام).
همیشه در کنار چشمه یا در مسیر آب روان معارف الهی عدهای پیدا میشوند که نه خود مینوشند و نه اجازه میدهند دیگران بهرهای برده و سیراب شوند. قرآن از این عده که در همیشه تاریخ بوده و خواهند بود با این تعبیر یاد میکند که «هُمْ یَنْهَوْنَ عَنْهُ وَ یَنْئَوْنَ عَنْهُ»؛ آنان دیگران را [از توجه به قرآن و پیروی از رسول خدا [ص] بازمیدارند و خود نیز از آن دور میشوند.
اما اینها چه کسانی هستند و چه ویژگیهایی دارند سوالات مهمی است که آیه قبل به آنها پاسخ داده است. آیه قبل میفرماید: اینان کسانیاند که در اثر کفر و لجاجتی که به خرج دادهاند پردهای از غفلت بر دلهایشان افکندهاند که دیگر حق را نمیفهمند و نیز گوشهایشان چنان در برابر حق سنگین شده که آن را نمیشنوند. اینان روشنترین دلیل را هم قبول نمیکنند و از پذیرش آن سر باز میزنند بارزترین مشخصه این گروه برخوردشان با معارف دینی است که میگویند اینها همه فسون و فسانه است.
♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی
معاونت فرهنگی دانشگاه رضوی
#کانون_قرآن_عترت 🌺دوره مجازی تلاوت قرآن🌺 🌹به همراه مسابقه و اهدای جوایز ❌قابل توجه طلبهدانشجویان
Shuraim-Quran-Juz-08.mp3
9.02M
#کانون_قرآن_عترت
🌺دوره مجازی تلاوت قرآن🌺
🔵روز 8⃣ : جزء هشتم
♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی
کانال رسمی معاونت فرهنگی
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
@farhangi_razavi_ac
معاونت فرهنگی دانشگاه رضوی
#کانون_قرآن_عترت 🌺دوره مجازی تلاوت قرآن🌺 🔵روز 8⃣ : جزء هشتم ♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلا
مسابقه 🔴دوره مجازی تلاوت قرآن🔴
🔵سوالات جزء هشتم قرآن کریم
1️⃣ بر اساس کدام آیه اگر میخواهید از راه خدا گمراه نشوید، نباید از اکثریت مردم پیروی کنید؟
1. آیه 114 سوره انعام
2. آیه 116 سوره انعام
3. آیه 118 سوره انعام
4. آیه 120 سوره انعام
2️⃣ بر اساس آیه 165 سوره انعام دلیل خداوند برای ایجاد تفاوت درجات در بین انسانها چیست؟
1. آزمایش الهی
2. تلاش خودشان
3. گزینه 1 و 2
4. هیچکدام
3️⃣ کدام یک از آیات زیر بر رعایت حقوق مردم و عدم کم فروشی تاکید میکند؟
1. آیه 85 سوره اعراف
2. آیه 90 سوره اعراف
3. آیه 95 سوره اعراف
4. آیه 100 سوره اعراف
4️⃣ بر اساس آیه ۱۶۰ سوره انعام خداوند کار نیک انسان را ............... برابر و کار زشت وی را .............. برابر مینماید.
1. پنج - پنج
2. ده - ده
3. پنج - یک
4. ده - یک
5️⃣ بر اساس آیه 20 سوره اعراف هدف شیطان از وسوسه کردن چیست؟
1. رو کردن بدیها و زشتیهای بشر
2. گمراه کردن بشر
3. دور کردن بشر از خدا
4. همه موارد
◀️ لطفا تا ساعت 23 جواب سوالات را به صورت یک عدد 5 رقمی به آدرس @Forsati_joybari ارسال نمایید.
♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی
کانال رسمی معاونت فرهنگی
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
@farhangi_razavi_ac
✅پاسخ سوالات و نکات تفسیری مهم جزء هشتم قرآن کریم :
1️⃣ گزینه ۲ : گر طالب هدایتی از اکثریت پیروی نکن
وَ إِن تُطِعْ أَكْثرََ مَن فىِ الْأَرْضِ یُضِلُّوكَ عَن سَبِیلِ اللَّهِ إِن یَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَ إِنْ هُمْ إِلَّا یخَْرُصُونَ(116- انعام)
در این آیه خداوند به پیامبرش به عنوان مخاطب خاص و به همه مردم به عنوان مخاطب عام هشدار می دهد که اگر به دنبال اکثریت بیفتند از مسیر هدایت و بندگی خدا خارج شده و گمراه می شوند. آنگاه علت را هم اینگونه بیان می کند که اکثر مردم بر اساس علم و حقیقت عمل نکرده و سخن نمی گویند ملاک کار بیشتر مردم بر حدس و گمان استوار است در حالی که یافتن جاده سعادت و حرکت در آن نیاز به علم حقیقی دارد که آن در مکتب وحی و عقل سلیم (عقل و نقل) یافت می شود و بس.
2️⃣ گزینه ۱ : امتیازات اجتماعی برای آزمون و امتحان است
وَ هُوَ الَّذِى جَعَلَكُمْ خَلَئفَ الْأَرْضِ وَ رَفَعَ بَعْضَكُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَتٍ لِّیَبْلُوَكُمْ فىِ مَا ءَاتَئكم (165- انعام)
اوست كسى كه شما را در زمین، جانشینان [نسلهاى گذشته] قرار داد و بعضى از شما را نسبت به بعضی دیگر از جهت مادی و معنوی چند پله بالاتر برد تا شما را به آنچه عنایت فرموده، امتحان كند.
بی شک اختلافات طبقاتی که زاییده استعمار و استثمار و اشكال مختلف بردگى و ظلمهاى آشكار و پنهان است را نمی توان به حساب دستگاه آفرینش گذارد و دلیلى هم ندارد كه از وجود اینگونه اختلافات بىجهت دفاع كنیم. در عین حال نمىتوان انكار كرد كه هر قدر اصول عدالت در جامعه انسانى نیز رعایت شود باز همه انسانها از نظر استعداد و هوش و فكر و انواع ذوقها و سلیقهها و حتى از نظر ساختمان جسمانى یكسان نخواهند بود. نکته اینجاست که قرآن مىگوید این تفاوتها وسیله آزمایش شما است با آن برتریهایی که خدا به شما داده است؛ نه دستمایه ای برای فخرفروشی و تحقیر دیگران.
3️⃣ گزینه ۱ : در هر کاری که هستید، برای مردم کم نگذارید
وَ لَا تَبْخَسُواْ النَّاسَ أَشْیَاءَهُمْ (85- اعراف)
معنای این فراز این است که «از حقوق مردم چیزى كم نگذارید». هر چند این فراز در بین احکام خرید و فروش و دقت در ترازو و پیمانه است؛ اما پیام آن منحصر در تجارت نشده و تمام روابط اجتماعی و حتی بین الملل را زیر گستره خود می گیرد. بنا بر دستور این آیه هر کس در هر پست و مقام و وظیفه و شغلی که قرار دارد حق ندارد ذره ای از ادای حقوق افرادی که با او طرف حساب هستند بکاهد و در عمل کم بگذارد. استادی که دانشجو دارد؛ کارمندی که ارباب رجوع دارد؛ مغازه داری که مشتری دارد؛ مدیری که کارمند دارد؛ همه و همه باید نسبت به دیگرانی که حقی بر عهده ما دارند نهایت دقت را به خرج دهیم تا مبادا ذره ای از حق آنها شود.
4️⃣ گزینه ۴ : بیچاره کسی که ده تایی های او بر یکی هایش بچربد
مَن جَاءَ بِالحَْسَنَةِ فَلَهُ عَشرُْ أَمْثَالِهَا وَ مَن جَاءَ بِالسَّیِّئَةِ فَلَا یجُْزَى إِلَّا مِثْلَهَا وَ هُمْ لَا یُظْلَمُونَ(160- انعام)
این آیه به یكى از منتهاى خداوند كه بر بندگان خود نهاده اشاره مىكند و آن این است كه: خداوند عمل نیك را ده برابر پاداش مىدهد و عمل زشت و گناهان را جز به مثل، کیفر نمی دهد و اینکه در پایان می فرماید به کسی ظلم نمی شود معنایش این است که از پاداش عملی نمىكاهد و كیفر گناهی را بیشتر از آنچه باید نمىدهد.
در ارتباط با این آیه شریفه سخنی گهربار؛ اما تکان دهنده از امام سجاد علیه السلام نقل شده است که حضرت مرتب می فرمود: «وَیْلٌ لِمَنْ غَلَبَتْ آحَادُهُ أَعْشَارَهُ»؛ وای بر کسی که جمع کیفرهای تک تک او از ده تا ده تا ثوابی که به او می دهند بیشتر شود.
5️⃣ گزینه ۱ : هدف شیطان بی آبرو کردن بشر است
فَوَسْوَسَ لهَُمَا الشَّیْطَنُ لِیُبْدِىَ لهَُمَا مَا وُرِىَ عَنهُْمَا مِن سَوْءَاتِهِمَا (20- اعراف)
«وسوسه» یعنی دعوت كردن به کاری با صدایی آهسته و آرام؛ «موارات» هم یعنی پوشاندن چیزی با قرار دادن آن در پس پرده؛ «سوآت» هم جمع «سوأة» به معناى عضوى است كه آدمى از برهنه كردن و اظهار آن شرم دارد.
بر اساس این آیه تمام تلاش شیطان در مصاف با آدم و حوا علیهماالسلام برای این بود که آنها را خلع لباس کرده و بی آبرو کند. این نکته ایست مهم برای تمام بشر که شیطان و سپاهش هر چه می کنند و ترفندی به کار می بندد از وسوسه های عملی و القاء شبهات علمی همه و همه برای این است که حیثیت اجتماعی او را لکه دار کنند و او را در دنیا و آخرت بی آبرو کنند.
*
معاونت فرهنگی دانشگاه رضوی
#کانون_قرآن_عترت 🌺دوره مجازی تلاوت قرآن🌺 🌹به همراه مسابقه و اهدای جوایز ❌قابل توجه طلبهدانشجویان
Shuraim-Quran-Juz-09.mp3
8.78M
#کانون_قرآن_عترت
🌺دوره مجازی تلاوت قرآن🌺
🔵روز 9⃣ : جزء نهم
♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی
کانال رسمی معاونت فرهنگی
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
@farhangi_razavi_ac
معاونت فرهنگی دانشگاه رضوی
#کانون_قرآن_عترت 🌺دوره مجازی تلاوت قرآن🌺 🔵روز 9⃣ : جزء نهم ♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلام
مسابقه 🔴دوره مجازی تلاوت قرآن🔴
🔵سوالات جزء نهم قرآن کریم
1️⃣ بر اساس آیه 96 سوره اعراف شرط نزول برکات چیست؟
1. ایمان
2. تقوا
3. گزینه 1 و 2
4. هیچکدام
2️⃣ کدام گزینه از ویژگیهای متکبران در آیه 146 سوره اعراف نمیباشد؟
1. آنها اگر تمام آیات و نشانههای الهی را ببینند، ایمان نمیآورند.
2. اگر راه راست و طریق درست را مشاهده کنند، انتخاب نخواهند کرد.
3. اگر تمام آیات الهی را ببینند باز هم راه خود را ادامه میدهند.
4. اگر راه منحرف و نادرست را ببینند، راه خود را انتخاب میکنند.
3️⃣ بر اساس آیه ۲۹ سوره انفال خداوند به چه کسانی وعده فرقان، محو گناهان و آمرزش میدهد؟
1. نمازگزاران
2. متقین
3. فروبرندگان خشم
4. همه موارد
4️⃣ آیات ابتدایی سوره انفال به بیان ویژگی های کدام گروه میپردازد؟
1. متقین
2. مومنین
3. کافران
4. منافقان
5️⃣ بر اساس آیه 200 سوره اعراف وقتی آژیر شیطان را شنیدید به چه چیزی پناه باید برد؟
1. نماز
2. صبر
3. تقوای الهی
4. خداوند
◀️ لطفا تا ساعت 23 جواب سوالات را به صورت یک عدد 5 رقمی به آدرس @Forsati_joybari ارسال نمایید.
♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی
کانال رسمی معاونت فرهنگی
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
@farhangi_razavi_ac
معاونت فرهنگی دانشگاه رضوی
مسابقه 🔴دوره مجازی تلاوت قرآن🔴 🔵سوالات جزء نهم قرآن کریم 1️⃣ بر اساس آیه 96 سوره اعراف شرط نزول ب
✅پاسخ سوالات و نکات تفسیری مهم جزء نهم قرآن کریم :
1️⃣ گزینه ۳ : ایمان و تقوا درست شود، برکات هم نازل میشود
وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَی ءَامَنُواْ وَ اتَّقَوْاْ لَفَتَحْنَا عَلَیهِْم بَرَکَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ (96- اعراف)
در این آیه خداوند متعال به صراحت وعده میدهد که اگر باورهای مردم باورهای توحیدی شود و از شرک و خرافه پاک گردد و در عمل هم به آنچه خدا گفته است به قدر میسور عمل کنند درهای رحمت و برکت الهی از آسمان و زمین به روی مردم گشوده میشود.
از اهل القری؛ مردم یک منطقه به دست میآید که ملاک نزول برکات، ایمان و عمل اکثری مردم است پس اگر بیشتر مردم دین باور و دین دار بودند وعده حق عملی خواهد شد و بی مبالاتی تعدادی از مردم، تأثیری در عملی شدن آن وعده نخواهد داشت اما اگر برعکس شد درهای رحمت نیز بسته میشوند و دین داری عدهای هم نمیتواند آنها را باز کند.
2️⃣ گزینه ۳ : سه ویژگی که متکبران دارند
سَأَصْرِفُ عَنْ ءَایَاتیَِ الَّذِینَ یَتَکَبرَّونَ فیِ الْأَرْضِ بِغَیرِْ الْحَقِّ وَ إِن یَرَوْاْ کُلَّ ءَایَةٍ لَّا یُؤْمِنُواْ بهَِا وَ إِن یَرَوْاْ سَبِیلَ الرُّشْدِ لَا یَتَّخِذُوهُ سَبِیلًا وَ إِن یَرَوْاْ سَبِیلَ الْغَیِّ یَتَّخِذُوهُ سَبِیلًا (146- اعراف)
طبق این آیه متکبرانی که مانند ابلیس از دین و دستور خداوند متعال روی برمی گردانند کسانیاند که دارای این سه ویژگیاند:
1. آنها اگر تمام آیات و نشانههای الهی را ببینند، ایمان نمیآورند.
2. اگر راه راست و طریق درست را مشاهده کنند، انتخاب نخواهند کرد.
3. اگر راه منحرف و نادرست را ببینند، راه خود انتخاب میکنند.
3️⃣ گزینه ۲ : تقوا پیشه کنید تا در کارهایتان در نمانید
مراحل تقوا
یَأَیهُّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ إِن تَتَّقُواْ اللَّهَ یجَْعَل لَّکُمْ فُرْقَانًا وَ یُکَفِّرْ عَنکُمْ سَیِّاتِکمُْ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ(29- انفال)
تقوا یا همان خداترسی که در پرهیز از محرمات الهی نمود پیدا میکند عاملی است که برای کسب بصیرت. بصیرت آن دید با نفوذی است که پوسته ظاهر را شکافته و به واقعیت درونی راه پیدا میکند. یکی از کاربردهای مهم این حالت که خداوند آن را در اثر تقواپیشگی نصیب انسان میکند در تشخیص حق از باطل است.
«فرقان» به معنی چیزی است که میان دو چیز فرق میگذارد که در آیه مورد بحث مراد ابزار فرق گذاری میان حق و باطل است، چه در اعتقادات (جدا کردن ایمان و هدایت است از کفر و ضلالت) و چه در عمل (جدا کردن اطاعت از معصیت و چه در رأی و نظر (جدا کردن فکر صحیح از فکر باطل)؛ آنچه مهم است این است که همه اینها نتیجه و میوهای است که از درخت تقوا به دست میآید.که البته باید برداشتن آثار گناه و بخشش آنها را هم به این نتیجه اضافه کرد.
4️⃣ گزینه ۲ : این گروه حقاً که مؤمن اند
إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ إِذَا ذُکِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبهُُمْ وَ إِذَا تُلِیَتْ عَلَیهِْمْ ءَایَاتُهُ زَادَتهُْمْ إِیمَانًا وَ عَلیَ رَبِّهِمْ یَتَوَکلَّونَ(2)الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَوةَ وَ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ(3)أُوْلَئکَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا (4- انفال)
قرآن کریم در این بخش به پنج ویژگی کسانی که به واقع مؤمن هستند اشاره میکند و در پایان با عبارت «أُوْلَئکَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا» حقانیت ایمان آنها را امضاء میکند. آن ویژگیها که سه قسمت آن جنبه معنوی و باطنی دارد و دو قسمت آن جنبه علمی و خارجی، عبارتند از: احساس مسئولیت، تکامل ایمان، توکل، ارتباط با خدا و ارتباط و پیوند با خلق خدا. که در آیه به این ترتیب آمده است:
1. هر وقت نام خدا برده شود، دلهای آنها به خاطر احساس مسئولیت در پیشگاهش ترسان میگردد.
2. هنگامی که آیات خدا بر آنها خوانده شود بر ایمانشان افزوده میشود.
3. تنها بر پروردگار خویش تکیه و توکل میکنند.
4. نماز را (که مظهر رابطه با خداست) بر پا میدارند.
5. از آنچه به آنها روزی دادهایم در راه بندگان خدا انفاق میکنند.
5️⃣ گزینه ۴ : وقتی آژیر شیطان را شنیدید به پناهگاه خدا بروید
وَ إِمَّا یَنزَغَنَّکَ مِنَ الشَّیْطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ إِنَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ(200- اعراف)
قرآن میفرماید: وقتی وسوسه شیطان را حس کردید به خدا پناه ببرید که او هم به خواسته شما ترتیب اثر میدهد و هم اینکه میداند شما را چگونه نجات دهد.
پناه بردن به خدا باید با تمام وجود باشد درست به مانند همان مضطر زیر بمباران؛ والا اگر بایستد و مدام بگوید اعوذ بالله اعوذ بالله کاری از پیش نخواهد برد.
*
معاونت فرهنگی دانشگاه رضوی
#کانون_قرآن_عترت 🌺دوره مجازی تلاوت قرآن🌺 🌹به همراه مسابقه و اهدای جوایز ❌قابل توجه طلبهدانشجویان
Shuraim-Quran-Juz-10.mp3
8.35M
#کانون_قرآن_عترت
🌺دوره مجازی تلاوت قرآن🌺
🔵روز 0⃣1⃣ : جزء دهم
♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی
کانال رسمی معاونت فرهنگی
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
@farhangi_razavi_ac
معاونت فرهنگی دانشگاه رضوی
#کانون_قرآن_عترت 🌺دوره مجازی تلاوت قرآن🌺 🔵روز 0⃣1⃣ : جزء دهم ♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسل
مسابقه 🔴دوره مجازی تلاوت قرآن🔴
🔵سوالات جزء دهم قرآن کریم
1️⃣ آیه 41 سوره انفال اشاره به وجوب چه چیزی دارد؟
1. نماز
2. روزه
3. امر به معروف
4. خمس
2️⃣ کدام آیه به این اصل اشاره دارد که "سرنوشت انسان به دست و اختیار خودش رقم میخورد"؟
1. آیه 51 سوره انفال
2. آیه 53 سوره انفال
3. آیه 55 سوره انفال
4. آیه 57 سوره انفال
3️⃣ خداوند در سوره توبه به پیامبر (ص) در برابر کسانی که طلا و نقره را گنجینه و ذخیره میکنند و در راه خدا انفاق نمیکنند، چه دستوری میدهد؟
1. آنها را هدایت کن
2. به عذابی دردناک بشارت ده
3. به انفاق در راه خدا دعوت نما
4. هیچکدام
4️⃣ کدام آیه از سوره توبه نحوه مصرف صدقات (زکات) را بیان میکند؟
1. آیه 30 سوره توبه
2. آیه 40 سوره توبه
3. آیه 50 سوره توبه
4. آیه 60 سوره توبه
5️⃣ بر اساس آیه 85 سوره توبه کدام گزینه درست است؟
1. از بسیاری اموال و اولاد منافقان تعجب نکنید.
2. خدا میخواهد منافقان را بوسیله اموال و اولاد در دنیا عذاب کند.
3. خداوند میخواهد جان منافقان را در حالی بگیرد که کافر هستند.
4. همه موارد
◀️ لطفا تا ساعت 23 جواب سوالات را به صورت یک عدد 5 رقمی به آدرس @Forsati_joybari ارسال نمایید.
♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی
کانال رسمی معاونت فرهنگی
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
@farhangi_razavi_ac
معاونت فرهنگی دانشگاه رضوی
مسابقه 🔴دوره مجازی تلاوت قرآن🔴 🔵سوالات جزء دهم قرآن کریم 1️⃣ آیه 41 سوره انفال اشاره به وجوب چه چ
✅پاسخ سوالات و نکات تفسیری مهم جزء دهم قرآن کریم :
1️⃣ گزینه ۴ : آیهای که خمس را واجب کرد
وَ اعْلَمُواْ أَنَّمَا غَنِمْتُم مِّن شیَْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِی الْقُرْبیَ وَ الْیَتَامَی وَ الْمَسَاکِینِ وَ ابْنِ السَّبِیل (41- انفال)
اولین آیه جزء دهم آیهای است که وجوب پرداخت خمس را اینگونه اعلام میکند: بدانید هر غنیمتی که نصیب شما میشود یک پنجم آن، از آن خدا و پیامبر صلی الله علیه و آله و ذی القربی (امامان اهل بیت علیهم السلام) و یتیمان و مسکینان و واماندگان در راه (از خاندان پیامبر خدا پیامبر صلی الله علیه و آله) میباشد.
2️⃣ گزینه ۲ : سرنوشت انسان به دست و اختیار خودش رقم میخورد
أَنَّ اللَّهَ لَمْ یَکُ مُغَیرِّا نِّعْمَةً أَنْعَمَهَا عَلیَ قَوْمٍ حَتیَ یُغَیرِّواْ مَا بِأَنفُسِهِمْ وَ أَنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ(53- انفال)
نعمتی را که خداوند به جامعه و ملتی عطا میکند کم یا نابود نمیکند مگر آنکه خود قدرش ندانند و آن را از دست بدهند.
به تعبیر دیگر فیض خدا بیکران و همگانی است ولی به تناسب شایستگیها و لیاقتها به مردم میرسد. در ابتدا خدا نعمتهای مادی و معنوی خویش را به تمام ملتها عطا میکند؛ چنانچه آنها نعمتهای الهی را وسیلهای برای تکامل خویش ساختند و از آن در مسیر حق مدد گرفتند و شکر آن را که همان استفاده صحیح است بجا آوردند؛ نعمتش را پایدار بلکه افزون میسازد؛ اما هنگامی که این مواهب وسیلهای برای طغیان و سرکشی و ظلم و تبعیض و ناسپاسی و غرور و آلودگی گردد در این هنگام نعمتها را میگیرد و یا آن را تبدیل به بلا و مصیبت میکند؛ بنابراین دگرگونی نعمتها همواره از ناحیه ماست و گرنه مواهب الهی از بین رفتنی نیستند.
3️⃣ گزینه ۲ : کاری که خدا با سرمایه داران بی درد خواهد کرد
الَّذِینَ یَکْنزُِونَ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ وَ لَا یُنفِقُونهََا فیِ سَبِیلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُم بِعَذَابٍ أَلِیمٍ(34) یَوْمَ یحُْمَی عَلَیْهَا فیِ نَارِ جَهَنَّمَ فَتُکْوَی بِهَا جِبَاهُهُمْ وَ جُنُوبهُُمْ وَ ظُهُورُهُمْ هَذَا مَا کَنزَْتُمْ لِأَنفُسِکمُْ فَذُوقُواْ مَا کُنتُمْ تَکْنزُِونَ(35- توبه)
کسانی که زر اندوزی میکنند و از انفاق اموال خود به نیازمندان واقعی امتناع میورزند در این آیات به عذابی سخت تهدید شدهاند. عذابی که در آن این سکههل را در آتش سوزان دوزخ، داغ و گداخته میکنند و پیشانی و پهلو و پشتشان را با آن داغ خواهند کرد و در همین حال فرشتگان عذاب به آنها میگویند: این همان چیزی است که برای خود جمع کردید و به صورت اندوخته در آوردید و آن را در راه خدا به محرومان انفاق نکردید اکنون بچشید آنچه را برای خود اندوختید و عواقب شوم آن را دریابید.
4️⃣ گزینه ۴ : آیهای که مصرف زکات را بیان میکند
إِنَّمَا الصَّدَقَتُ لِلْفُقَرَاءِ وَ الْمَسَاکِینِ وَ الْعَمِلِینَ عَلَیهَْا وَ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبهُُمْ وَ فیِ الرِّقَابِ وَ الْغَرِمِینَ وَ فیِ سَبِیلِ اللَّهِ وَ ابْنِ السَّبِیلِ فَرِیضَةً مِّنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ(60- توبه)
این آیه همان آیهای است که فقها بعد اثبات اصل وجوب زکات با استناد به آن موارد وجوب پرداخت صدقات واجب (زکات مال و زکات فطر) را بیان میکنند.
آیه فوق به روشنی مصارف واقعی زکات را در هشت مصرف خلاصه میکند:
1. فقرا 2. مساکین 3. جمعآوری کنندگان زکات 4. کسانی که انگیزه معنوی نیرومندی برای پیشبرد اهداف اسلامی ندارند و با تشویق مالی میتوان محبت آنان را جلب نمود. 5. آزاد ساختن بردگان 6. اداء دین بدهکاران و آنها که بدون جرم و تقصیر زیر بار بدهکاری مانده و از ادای آن عاجز شدهاند 7. در راه خدا که منظور از آن تمام راههایی است که به گسترش و تقویت آئین الهی منتهی شود؛ اعم از مسأله جهاد و تبلیغ و مانند آن 8. مسافرانی که بر اثر علتی در راه ماندهاند و پول یا وسیله کافی برای رسیدن به مقصد را ندارند.
5️⃣ گزینه ۴ : بعضی داشتنها برای عذاب است
وَ لَا تُعْجِبْکَ أَمْوَالهُُمْ وَ أَوْلَادُهُمْ إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ أَن یُعَذِّبهَُم بهَِا فیِ الدُّنْیَا وَ تَزْهَقَ أَنفُسُهُمْ وَ هُمْ کَافِرُونَ(85- توبه)
یک تصور فراگیر و همیشگی و البته نادرست وجود دارد که چنین میپندارد: هر کس که بیش از دیگران دارد مورد عنایت ویژه پروردگارست به خصوص اگر ثروت و برو و بیای او خیره کننده باشد.
قرآن کریم در آیاتی مانند این آیه پندار فوق را هدف قرار داده و با خبر دادن از پشت پرده ماجرا از چنین تعجب کردنها و شاید هم حسرت خوردنها نهی میکند.
قرآن میفرماید: اموال و فرزندانشان هیچگاه نباید مایه اعجاب تو شود؛ چرا که به عکس آنچه مردم ظاهر بین خیال میکنند، این اموال و فرزندان نه تنها باعث خوشوقتی آنها نیست، بلکه خداوند میخواهد آنان را به وسیله اینها در دنیا مجازات کند، و با حال کفر جان بدهند.
معاونت فرهنگی دانشگاه رضوی
#کانون_قرآن_عترت 🌺دوره مجازی تلاوت قرآن🌺 🌹به همراه مسابقه و اهدای جوایز ❌قابل توجه طلبهدانشجویان
Shuraim-Quran-Juz-11.mp3
8.79M
#کانون_قرآن_عترت
🌺دوره مجازی تلاوت قرآن🌺
🔵روز 1⃣1⃣ : جزء یازدهم
♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی
کانال رسمی معاونت فرهنگی
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
@farhangi_razavi_ac
معاونت فرهنگی دانشگاه رضوی
#کانون_قرآن_عترت 🌺دوره مجازی تلاوت قرآن🌺 🔵روز 1⃣1⃣ : جزء یازدهم ♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم
مسابقه 🔴دوره مجازی تلاوت قرآن🔴
🔵سوالات جزء یازدهم قرآن کریم
1️⃣ طبق آیات جزء یازدهم، صدقات موجب چه چیزی میشود؟
1. طهارت
2. تزکیه
3. گزینه 1 و 2
4. هیچکدام
2️⃣ طبق آیه 105 سوره توبه کدام گزینه از شاهدان اعمال انسان در قیامت هستند؟
1. خدا
2. رسول
3. مومنین
4. همه موارد
3️⃣ طبق کدام آیه "واجب است که عدهای بروند و درس دین بخوانند و برگردند"؟
1. آیه 120 سوره توبه
2. آیه 122 سوره توبه
3. آیه 124 سوره توبه
4. آیه 126 سوره توبه
4️⃣ طبق آیه 126 توبه خداوند سالی حداقل چند بار بشر را مورد آزمایش قرار میدهند؟
1. سه مرتبه
2. و یا چهار مرتبه
3. گزینه 1 و 2
4. هیچکدام
5️⃣ بر اساس آیه 103 سوره یونس کدام گزینه درست است؟
1. نجات مؤمنین، وعده حتمی خداست
2. نجات رسولان، وعده حتمی خداست
3. گزینه 1 و 2
4. هیچکدام
◀️ لطفا تا ساعت 23 جواب سوالات را به صورت یک عدد 5 رقمی به آدرس @Forsati_joybari ارسال نمایید.
♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی
کانال رسمی معاونت فرهنگی
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
@farhangi_razavi_ac
هدایت شده از مرکز معرفت و مهارت دانشگاه رضوی
📷گزارش تصویری از شروع اولین دوره مقدماتی تجوید قرآن کریم
✅فیلم آموزشی #تصویری ضبط شده از کلاس در گروه اختصاصی دوره بارگذاری گردید.
❌به صورت آموزش مجازی
✅آموختن تعطیل شدنی نیست...
✅ویژه برادران و خواهران
📽اولین جلسه برادران باموفقیت برگزار شد...
⌛️دومین جلسه تجوید برادران روز چهارشنبه ساعت17تا18
«کانال رسمی مرکز معرفت و مهارت دانشگاه علوم اسلامی رضوی»
📎 ایتا و سروش
@maharatAmoozi_razavi_un
هدایت شده از مرکز معرفت و مهارت دانشگاه رضوی
#احکام_ماه_مهمانی_خدا
#مرکز_معرفت_و_مهارت_دانشگاه_رضوی
🌺 در هر روز از ماه مهمانی خدا همراه باشید با:
🎧 با یک کلیپ صوتی چند دقیقه ای از #مسائل_شرعی_روزه در کانال «مرکز معرفت افزایی و مهارت آموزی» دانشگاه علوم اسلامی رضوی با آی دی:
@maharatAmoozi_razavi_un
🎤 بیان احکام توسط حجةالاسلام والمسلمین دارینی (کارشناس پاسخگویی حرم مطهر رضوی)
-«( بارگذاری فایل های صوتی احکام ماه مبارک)»-
🌷 باتوجه به درخواست برخی اساتید و سروران گرامی مبنی بر نشر فایل های صوتی احکام ماه مبارک رمضان (#احکام_ماه_مهمانی_خدا) در کانال معاونت فرهنگی دانشگاه، به استحضار می رساند مجدداً فایل های صوتی مذکور در این کانال بارگذاری خواهد شد.
ان شاءالله مورد استفاده عزیزان واقع شود.
📝 سروران گرامی جهت اطلاع از برنامه ها و فعالیت های «مرکز معرفت افزایی و مهارت آموزی دانشگاه رضوی» و استفاده از مطالب آن، می توانند از طریق لینک زیر عضو کانال #مرکز_معرفت_و_مهارت_دانشگاه_رضوی در پیام رسان ایتا شوند و یا دیگران را به آن دعوت فرمایند:
https://eitaa.com/MaharatAmoozi_Razavi_un
📣 آی دی کانال مرکز معرفت و مهارت دانشگاه رضوی در پیام رسان های ایتا و سروش:
@maharatAmoozi_razavi_un
🎧 فایل های صوتی #احکام_ماه_مهمانی_خدا منتشر شده در روزهای قبل
👇 👇 👇 👇
هدایت شده از مرکز معرفت و مهارت دانشگاه رضوی
احکام ماه مهماني خدا -9.mp3
4.36M
🌿 مرکز معرفت و مهارت دانشگاه علوم اسلامی رضوی ارائه می نماید:
#احکام_ماه_مهمانی_خدا
🎧 کلیپ صوتی شماره 9
🎤 توسط حجةالاسلام والمسلمین دارینی (کارشناس پاسخگویی مسائل شرعی حرم مطهر رضوی)
📣 «کانال رسمی مرکز معرفت افزایی و مهارت آموزی دانشگاه علوم اسلامی رضوی» در پیام رسان های ایتا و سروش:
@maharatAmoozi_razavi_un
هدایت شده از مرکز معرفت و مهارت دانشگاه رضوی
احکام ماه مهماني خدا -10.mp3
4.36M
🌿 مرکز معرفت و مهارت دانشگاه علوم اسلامی رضوی ارائه می نماید:
#احکام_ماه_مهمانی_خدا
🎧 کلیپ صوتی شماره 10
🎤 توسط حجةالاسلام والمسلمین دارینی (کارشناس پاسخگویی مسائل شرعی حرم مطهر رضوی)
📣 «کانال رسمی مرکز معرفت افزایی و مهارت آموزی دانشگاه علوم اسلامی رضوی» در پیام رسان های ایتا و سروش:
@maharatAmoozi_razavi_un
هدایت شده از مرکز معرفت و مهارت دانشگاه رضوی
احکام ماه مهماني خدا -11.mp3
4.12M
🌿 مرکز معرفت و مهارت دانشگاه علوم اسلامی رضوی ارائه می نماید:
#احکام_ماه_مهمانی_خدا
🎧 کلیپ صوتی شماره 11
🎤 توسط حجةالاسلام والمسلمین دارینی (کارشناس پاسخگویی مسائل شرعی حرم مطهر رضوی)
📣 «کانال رسمی مرکز معرفت افزایی و مهارت آموزی دانشگاه علوم اسلامی رضوی» در پیام رسان های ایتا و سروش:
@maharatAmoozi_razavi_un
هدایت شده از مرکز معرفت و مهارت دانشگاه رضوی
احکام ماه مهماني خدا -12.mp3
4.01M
🌿 مرکز معرفت و مهارت دانشگاه علوم اسلامی رضوی ارائه می نماید:
#احکام_ماه_مهمانی_خدا
🎧 کلیپ صوتی شماره 12
🎤 توسط حجةالاسلام والمسلمین دارینی (کارشناس پاسخگویی مسائل شرعی حرم مطهر رضوی)
📣 «کانال رسمی مرکز معرفت افزایی و مهارت آموزی دانشگاه علوم اسلامی رضوی» در پیام رسان های ایتا و سروش:
@maharatAmoozi_razavi_un
هدایت شده از مرکز معرفت و مهارت دانشگاه رضوی
احکام ماه مهماني خدا -13.mp3
4.23M
🌿 مرکز معرفت و مهارت دانشگاه علوم اسلامی رضوی ارائه می نماید:
#احکام_ماه_مهمانی_خدا
🎧 کلیپ صوتی شماره 13
🎤 توسط حجةالاسلام والمسلمین دارینی (کارشناس پاسخگویی مسائل شرعی حرم مطهر رضوی)
📣 «کانال رسمی مرکز معرفت افزایی و مهارت آموزی دانشگاه علوم اسلامی رضوی» در پیام رسان های ایتا و سروش:
@maharatAmoozi_razavi_un
معاونت فرهنگی دانشگاه رضوی
مسابقه 🔴دوره مجازی تلاوت قرآن🔴 🔵سوالات جزء یازدهم قرآن کریم 1️⃣ طبق آیات جزء یازدهم، صدقات موجب چ
✅پاسخ سوالات و نکات تفسیری مهم جزء یازدهم قرآن کریم :
1️⃣ گزینه 3 : با پرداخت واجبات مالی جان خود را پاک و نورانی کنید
خُذْ مِنْ أَمْوَالهِِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَکِّیهِم بهَِا وَ صَلِّ عَلَیْهِمْ إِنَّ صَلَوتَکَ سَکَنٌ لهَّمْ وَ اللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ(103- توبه)
این آیه که در مورد پرداخت زکات مال است به پیامبر صلی الله علیه و آله به عنوان ولی امر مسلمین دستور میدهد تا زکات اموال مسلمانان را گرفته و بعد از دریافت برای آنها دعا کند. این آیه در ماه رمضان سال دوّم هجری در مدینه نازل شد و پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود ندا دهند که خداوند، زکات را نیز همچون نماز واجب ساخت. پس از یک سال نیز فرمان داد که مسلمانان زکاتشان را بپردازند.
بر این اساس، پرداخت وجوهات شرعی مانند زکات و خمس و به طور کلی، انجام وظایف دینی، عامل پاکی روح و موجب رشد فضایل اخلاقی در فرد و جامعه خواهد بود.
2️⃣ گزینه 4 : چیزی از دید خدا و رسولش و نیز شاهدان اعمال، مخفی نیست
وَ قُلِ اعْمَلُواْ فَسَیرََی اللَّهُ عَمَلَکمُْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ سَترَُدُّونَ إِلیَ عَالِمِ الْغَیْبِ وَ الشهَّادَةِ فَیُنَبِّئُکمُ بِمَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ(105- توبه)
معنای آیه این است: ای رسول ما! بگو هر کاری میخواهید، بکنید؛ چه خوب، چه بد؛ اما بدانید که به تحقیق خدای سبحان و نیز رسول او و مؤمنینی که شاهدان اعمالند حقیقت عمل شما را میبینند و آن وقت که به عالم غیب و شهود بازگشتید، حقیقت عمل شما را به شما نشان میدهد. به عبارت دیگر آنچه را که انسان پس از مرگ و در قیامت از حقیقت اعمال خود مشاهده میکند همان در دنیا مشهود خدا و رسول و مؤمنین شاهد اعمال است.
از اهداف تربیتی این آیه وادار کردن مردم به مراقبت در کارهایشان است و نیز فراموش نکنند که برای اعمال نیک و بدشان حقایقی وجود دارد که به هیچ وجه پنهان نمیماند و برای تک تک افراد بشر مراقبهایی هست که از اعمال ایشان اطلاع یافته و حقیقت آن را میبینند.
3️⃣ گزینه 2 : واجب است که عدهای بروند و درس دین بخوانند و برگردند
وَ مَا کاَنَ الْمُؤْمِنُونَ لِیَنفِرُواْ کَافَّةً فَلَوْ لَا نَفَرَ مِن کلُِّ فِرْقَةٍ مِّنهُْمْ طَائفَةٌ لِّیَتَفَقَّهُواْ فیِ الدِّینِ وَ لِیُنذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَیهِْمْ لَعَلَّهُمْ یحَْذَرُونَ(122- توبه)
معنای آیه این است: برای مؤمنین سایر شهرستانهای غیر مدینه جایز نیست که همگی به جهاد بروند؛ چرا از هر شهری یک عده به سوی مدینه الرسول کوچ نمیکنند تا در آنجا احکام دین را یاد گرفته و عمل کنند و در مراجعت به دیارشان ، هم وطنان خود را با نشر معارف دین از آثار مخالفت با اصول و فروع دین، آگاه کنند تا شاید بترسند و به تقوا بگرایند؟
از اینجا معلوم میشود که:
1. مقصود از تفقه در دین فهمیدن همه معارف دینی از اصول و فروع آن است، نه خصوص احکام عملی، که در اصطلاح به آن فقه گفته میشود. زیرا با گفتن مسائل شرعی انذار صورت نمیگیرد و نیاز به بیان اصول عقاید هم دارد.
2. وظیفه هجرت برای جهاد، از کسانی که لازم است بروند و علوم دینی را بیاموزند برداشته شده است.
4️⃣ گزینه 4 : یک یا دو امتحان اصلی که هر سال از ما میگیرند
أَ وَ لَا یَرَوْنَ أَنَّهُمْ یُفْتَنُونَ فیِ کُلِّ عَامٍ مَّرَّةً أَوْ مَرَّتَینِْ ثمَُّ لَا یَتُوبُونَ وَ لَا هُمْ یَذَّکَّرُونَ(126- توبه)
معنا آیه چنین است: چرا ایشان تفکر نمیکنند و عبرت نمیگیرند، با اینکه میبینند در هر سال، یک یا دو بار مورد امتحان قرار میگیرند و در همه نوبتها از امتحان مردود گشته و نمیتوانند از امتحان خدایی سربلند بیرون آیند و توبه نمیکنند و متذکر نمیشوند که اگر در این باره فکر میکردند قطعاً بیدار میشدند و وظیفه واجب و حیاتی خود را تشخیص میدادند.
منظور از آزمون هر چه باشد یک چیز مسلم و یقینی است و آن این است که هر انسان جدای از آزمونهای روزانه که مرتب برگزار میشود در یک یا دو آزمون نیز شرکت میکند که به صورت سالانه از شخص او گرفته میشود. با یک مقایسه ساده میتوان به اهمیت، ارزش و تأثیرگذاری امتحانات سالانه در سرنوشت آدمی نسبت به آزمونهای روزانه پی برد.
5️⃣ گزینه 1 : نجات مؤمنین، وعده حتمی خداست
ثُمَّ نُنَجِّی رُسُلَنَا وَ الَّذِینَ ءَامَنُواْ کَذَالِکَ حَقًّا عَلَیْنَا نُنجِی الْمُؤْمِنِینَ(103- یونس علیهالسلام)
این آیه، وعده امید بخش خداوند متعال به مؤمنین است که اگر به واقع مؤمن بودند یعنی در عقیده به اصول دین باور داشتند و در عمل به قدر توان به دستورات دین عامل بودند؛ خداوند آنها را در زمانی که قرار شده عذابی نازل شود و کافران را نابود کند از خطر حفظ کرده و نجات میدهد.
بنا بر این اصل در قانون خدا هیچگاه تر و خشک با هم نمیسوزند و عذاب تنها دامنگیر کافران و تبهکاران میشود.
*
معاونت فرهنگی دانشگاه رضوی
#کانون_قرآن_عترت 🌺دوره مجازی تلاوت قرآن🌺 🌹به همراه مسابقه و اهدای جوایز ❌قابل توجه طلبهدانشجویان
Shuraim-Quran-Juz-12.mp3
9.28M
#کانون_قرآن_عترت
🌺دوره مجازی تلاوت قرآن🌺
🔵روز 2⃣1⃣ : جزء دوازدهم
♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی
کانال رسمی معاونت فرهنگی
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
@farhangi_razavi_ac