هدایت شده از مرکز معرفت و مهارت دانشگاه رضوی
«( برگزاری جلسات تکمیلی دوره روزنامه نگاری )»
✅ به صورت آموزش مجازی
🖥 نام كلاس: آموزش روزنامه نگاري و خبرنويسي
📆 تاريخ شروع: چهارشنبه 99/2/10
🎧 تعداد جلسات: 9 جلسه
🗓 روزهای 10 تا 12 اردیبهشت: استاد هوشمند
🗓 روزهای 13 تا 18 اردیبهشت: استاد جانفزا
⏰ ساعت برگزاري: 16 الي 17:30
«کانال رسمی مرکز معرفت و مهارت دانشگاه علوم اسلامی رضوی»
📎 ایتا و سروش
@maharatAmoozi_razavi_un
#پویش_همدلی
🌹اختصاص بستههای حمایتی
به دانشجویان متاهل نیازمند دانشگاه در ماه مبارک رمضان
🔷طلبه دانشجویان محترم دانشگاه
اگر جیره نقدی دانشگاه (ویژه متأهلین) را دریافت مینمایید، در صورت نیاز به بسته حمایتی پویش همدلی لطفا نام، شماره دانشجویی و کلمه “پویش همدلی” را تا روز دوشنبه 99/2/8 به شماره 30002498 ارسال نمایید.
🔵«در صورت عدم نیاز، با عدم درخواست سهم دیگران را افزایش دهیم»
کانال رسمی معاونت فرهنگی
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
@farhangi_razavi_ac
معاونت فرهنگی دانشگاه رضوی
مسابقه 🔴دوره مجازی تلاوت قرآن🔴 1️⃣سوالات جزء اول ۱. بر اساس آیه دوم سوره بقره تنها کدام گروه هستن
✅پاسخ سوالات و برخی از نکات تفسیری مهم جزء اول قرآن کریم :
1️⃣ تنها متقین هستند که از قرآن بهره می برند
در آیه دوم سوره بقره، خداوند متعال قرآن را مایه هدایت متقین معرفی می کند ذَالِكَ الْكِتَبُ لَا رَیْبَ فِیهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِینَ با اینکه این کتاب برای هدایت تمام انسانها نازل شده است؛ اما چون تنها متقین هستند که به رهنمودهای آن گوش می دهند و از آن بهره می برند؛ پس صحیح آن است که بگوییم: قرآن تنها همین گروه را هدایت می کند و دیگران چون گوش و چشم به روی قرآن بسته اند، بهره ای از هدایتگری آن نمی برند و حتی در مواردی زیان هم می بینند.
2️⃣ پنج ویژگی نجات بخش در متقین
آنچه باعث می شود تا متقین از قرآن بهره مند شوند پنج خصلت است که آنها با تکیه بر فطرت پاک خدادی صاحب آن شده اند آن پنج خصلت عبارتند از: به نادیدنی هایی که وحی از آن خبر می دهد ایمان دارند (یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ)، داشتن ارتباط با خدا (یُقِیمُونَ الصَّلَوةَ)، بی هیچ چشمداشتی از هر آنچه که خدا روزی آنها کرده است به دیگران انفاق می کنند (ممَِّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ)، به آنچه که بر تو و پیامبران پیش از تو وحی کردیم ایمان دارند (یُؤْمِنُونَ بمَِا أُنزِلَ إِلَیْكَ وَ مَا أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ) و به جهان پس از مرگ، ایمان دارند و هرگز آن را فراموش نمی کنند (بِالاَْخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ)
3️⃣ در سختی ها و مشکلات زندگی از صبر و نماز مدد بگیرید
استعانت یعنى کمک خواستن و این وقتى است كه انسان به تنهایى نتواند مشکلی را كه پیش آمده بر وفق مصلحت خود برطرف سازد. خداوند متعال فرمود: اِسْتَعِینُواْ بِالصَّبرِْ وَ الصَّلَوةِ؛ در سختی ها و مشکلات خود از صبر و نماز كمك بگیرید که این دو، بهترین وسیله براى پیروزیند؛ چون صبر در هر بلا و حادثه عظیمى آن را كوچك و ناچیز ساخته و نماز هم كه توجه به خدا و پناه بردن به اوست، روح ایمان را زنده مىسازد و به آدمى مىفهماند كه به جایى تكیه زده كه ویران شدنی و از هم گسستنى نیست. در برخی روایات، روزه به عنوان مصداقی برای صبر معرفی شده است که افراد می توانند برای پیروزی بر مشکلات خود از آن کمک بگیرند.
4️⃣ برخورد گزینشی با دین محکوم است
خداوند متعال در این آیه با ذکر نمونه ای از برخورد گزینشی با دین، این عمل را به شدت محکوم کرده و آن را موجب خفت دنیا و عذاب آخرت معرفی می کند.
به تعبیر دیگر اثر ایمان و تسلیم، آنجا ظاهر مىشود كه قانونى بر ضد منافع شخصى انسان باشد و آن را محترم بشمارد وگرنه عمل به دستورات الهى در آنجا كه حافظ منافع انسان است، نه افتخار است و نه نشانه ایمان و لذا همیشه میتوان از این طریق، مؤمنان را از منافقان شناخت؛ مؤمنان در برابر همه قوانین الهى تسلیمند و منافقان طرفدار تبعیض.
در فرهنگ قرآن، انسان سعادتمند کسی است که تمام باید ها و نبایدهای دین را به چشم نسخه ای شفا بخش از یک پزشک زبردست می بیند که عمل دقیق و کامل به آن، ضامن سلامت اوست.
5️⃣ احمق کیست؟
در فارسی، سفیه به کسی گفته می شود که بیعقل، کمخرد، سادهلوح، کودن یا همان احمق باشد. این معنا در عرف جامعه به کسی اطلاق می شود که در مناسبات اجتماعی خود بسیار ضعیف تر از دیگران بوده یا به طور کلی از انجام آن ناتوان باشد؛ اما در فرهنگ قرآن، بی عقل کسی است که از کیش ابراهیم علیه السلام که همان آیین توحید و خداپرستی است روی برگرداند.
قرآن کریم اعراض از صراط مستقیم و دین را حماقت محض می داند؛ دینی که در هر عصری تعریف خاص خودش را دارد. هر چند محورهای اصلی دین همیشه ثابتند و بی تغییر؛ اما فروعاتی هم هستند که بسته به شرایط مردم و زمان، متغیرند؛ بنابراین منظور از دین در زمان کنونی همان است که خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله آن را تعلیم کرد و امامان معصوم علیهم السلام پس از او آن را تبلیغ و ترویج دادند.
معاونت فرهنگی دانشگاه رضوی
#کانون_قرآن_عترت 🌺دوره مجازی تلاوت قرآن🌺 🌹به همراه مسابقه و اهدای جوایز ❌قابل توجه طلبهدانشجویان
Shuraim-Quran-Juz-02.mp3
8.79M
#کانون_قرآن_عترت
🌺دوره مجازی تلاوت قرآن🌺
🔵روز 2⃣ : جزء دوم
♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی
کانال رسمی معاونت فرهنگی
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
@farhangi_razavi_ac
معاونت فرهنگی دانشگاه رضوی
#کانون_قرآن_عترت 🌺دوره مجازی تلاوت قرآن🌺 🔵روز 2⃣ : جزء دوم ♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلام
مسابقه 🔴دوره مجازی تلاوت قرآن🔴
🔵سوالات جزء دوم قرآن کریم
1️⃣ بر اساس آیه 155 خداوند انسانها را با چه چیزهایی آزمایش میکند؟
1. ترس و گرسنگی
2. زیان مالی و جانی
3. کم شدن فرزندان یا میوهها
4. تمام موارد
2️⃣ کدام آیه در جزء دوم، سنت کورکورانه از سنت گذشتگان را خطایی بس بزرگ میشمرد؟
1. آیه 160 سوره بقره
2. آیه 165 سوره بقره
3. آیه 170 سوره بقره
4. آیه 175 سوره بقره
3️⃣ بر اساس آیات جزء دوم قرآن کریم کدام گزینه هدف اصلی روزه داری مطرح میشود.
1. تقوا
2. سلامت جسمی و روحی
3. ترک گناه
4. تمام موارد
4️⃣ در کدام آیه از جزء دوم قرآن کریم، خداوند خود را نزدیک به بندگان معرفی میکند؟
1. آیه 168 سوره بقره
2. آیه 174 سوره بقره
3. آیه 180 سوره بقره
4. آیه 186 سوره بقره
5️⃣ کدام آیه از جزء دوم قرآن کریم به آیه «السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ*أُوْلَئکَ الْمُقَرَّبُونَ» اشاره دارد؟
1. آیه 140 سوره بقره
2. آیه 148 سوره بقره
3. آیه 156 سوره بقره
4. آیه 162 سوره بقره
◀️ لطفا تا ساعت 23 جواب سوالات را به صورت یک عدد 5 رقمی به آدرس @Forsati_joybari ارسال نمایید.
♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی
کانال رسمی معاونت فرهنگی
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
@farhangi_razavi_ac
#ماه_رمضان
🌺معراج اندیشه🌺
🔶ویژه برنامه قرآنی نخبگانی
🔷در ماه مبارک رمضان 1399/1441
🔶در رسانه ملی و فضای مجازی
کانال رسمی معاونت فرهنگی
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
@farhangi_razavi_ac
هدایت شده از مرکز معرفت و مهارت دانشگاه رضوی
احکام ماه مهماني خدا -4.mp3
4M
🌿 مرکز معرفت و مهارت دانشگاه علوم اسلامی رضوی ارائه می نماید:
#احکام_ماه_مهمانی_خدا
🎧 کلیپ صوتی شماره 4
🎤 توسط حجةالاسلام والمسلمین دارینی (کارشناس پاسخگویی مسائل شرعی حرم مطهر رضوی)
📣 «کانال رسمی مرکز معرفت افزایی و مهارت آموزی دانشگاه علوم اسلامی رضوی» در پیام رسان های ایتا و سروش:
@maharatAmoozi_razavi_un
معاونت فرهنگی دانشگاه رضوی
مسابقه 🔴دوره مجازی تلاوت قرآن🔴 🔵سوالات جزء دوم قرآن کریم 1️⃣ بر اساس آیه 155 خداوند انسانها را با
✅پاسخ سوالات و نکات تفسیری مهم جزء دوم قرآن کریم :
1️⃣ آنچه که ما با آن امتحان میشویم؟
وَ لَنَبْلُوَنَّکُم بِشیَْءٍ مِّنَ الخَْوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَ الْأَنفُسِ وَ الثَّمَرَاتِ وَ بَشِّرِ الصَّابرِِینَ(155- بقره)
جهان، صحنه آزمون الهی است. کسی وارد بهشت نمیشود مگر آنکه با موفقیت این آزمونها را که پیشینیان هم به آن آزموده شدند یکی پس از دیگری پشت سر گذاشته و سربلند بیرون آید. در همین سوره میخوانیم: أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُواْ الْجَنَّةَ وَ لَمَّا یَأْتِکُم مَّثَلُ الَّذِینَ خَلَوْاْ مِن قَبْلِکُم مَّسَّتهُْمُ الْبَأْسَاءُ وَ الضَّرَّاءُ (214- بقره) آیا گمان کردید داخل بهشت میشوید بی آنکه حوادثی همچون حوادث سخت گذشتگان به شما برسد؟ همانها که شدائد و زیانهای فراوان به آنها رسید.
آیه مورد بحث به شکلی جزئیتر به آن ناملایمات پرداخته و با بیان دقیق ترآسیبهایی که برای امتحان بشر، همواره در زندگی او رخ میدهند را بیان میکند: «به طور قطع ما همه شما را با اموری همچون ترس و گرسنگی و زیان مالی و جانی و کم شدن فرزندان یا میوهها آزمایش میکنیم.»
2️⃣ سنتهایی که کورکورانه تکرار میشود
فراز سوم: وَ إِذَا قِیلَ لَهُمُ اتَّبِعُواْ مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُواْ بَلْ نَتَّبِعُ مَا أَلْفَیْنَا عَلَیْهِ ءَابَاءَنَا أَ وَ لَوْ کاَنَ ءَابَاؤُهُمْ لَا یَعْقِلُونَ شَیًْا وَ لَا یَهْتَدُونَ(170- بقره)
این آیه، رفتار کسانی که کورکورانه از سنت گذشتگان خود پیروی میکنند را خطایی بس بزرگ می شمارد و برای بیدار کردن وجدان خفته آنها چنین میگوید: اگر نیاکان آنها دانشمندان صاحب نظر و افراد هدایت یافتهای بودند جای این بود که از آنها تبعیت شود؛ اما وقتی آنها مردمی نادان و بی سواد و موهومپرست بودند پیروی آنها چه معنایی خواهد داشت؟ آیا این کار، مصداق تقلید جاهل از جاهل نیست؟!
تنها تقلید و تبعیتی که عقل میپذیرد و نقل دستور میدهد تقلید جاهل از عالم است. مانند تبعیت بی چون و چرایی که بیمار نسبت به دستورات پزشک دارد یا تبعیتی که جاهل به احکام شرعی از سخنان عالم به احکام شرعی دارد.
3️⃣ تقوا مهمترین اثر و شاخص قبولی روزه
فراز چهارم: یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلیَ الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ(183- بقره)
بنا بر نظر علامه طباطبایی (ره) این آیه مقدمه ایست برای اعلام حکم وجوب روزه که در دو آیه بعد میآید. آنچه در این آیه آمده و از اهمیت بالایی هم برخوردار است بیان اثر روزه است.
عبارت لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ که در پایان آیه آمده است در حقیقت اشاره به اثری است که روزه بر روح و جان آدمی میگذارد. تقوا به زبان ساده، یعنی حالتی در انسان که او را از گناه باز دارد. تقوا همان حال خوشی است که روزه داران ماه خدا آن را در ایام پایانی ماه رمضان به خوبی احساس میکنند. حال خوشی که انسان رغبتی به گناه نداشته بلکه از آن متنفر است و در عوض به عبادات، خصوصاً قرائت قرآن و خواندن دعا بسیار رغبت دارد.
4️⃣ دو شرط مهم در اجابت دعا
فراز پنجم: وَ إِذَا سَأَلَکَ عِبَادِی عَنیِّ فَإِنیِّ قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ (186- بقره)
هنگامی که بندگانم از تو سراغ مرا میگیرند، همانا من نزدیکم؛ دعای دعا کنندهای که مرا بخواند اجابت میکنم. در این آیه، خداوند متعال با مقید کردن وعده اجابت به «إِذا دَعانِ»، دو شرط مهم در دعا را به ما گوشزد میکند:
یکی اینکه دعا باید حقیقتاً دعا باشد. جمله إِذا «دَعانِ» میفهماند که وعده اجابت در مورد دعایی است که حقیقتاً دعا باشد یعنی قلب دعاکننده آن با زبانش موافق باشد؛ چون دعای حقیقی آن دعائی است که قبل از زبان سر، زبان قلب و فطرت که دروغ در کارش نیست آن را بخواهد.
دوم اینکه فرمود «دَعَانِ؛ مرا بخواند». دعایی وعده اجابت دارد که دعاکننده واقعاً آن را از خدا بخواهد؛ پس اگر کسی به زبان، خدا را خواند و در دل، امیدش به اسباب عادی و امور وهمی بود چنین کسی خدا را به دل نخوانده و شرط اجابت دعا را رعایت نکرده است.
5️⃣ حرکت، سرعت، سبقت
فَاسْتَبِقُواْ الْخَیرَْاتِ (148- بقره)
توصیه قرآن کریم در انجام امور خیر و عمل صالح، ابتدا حرکت است و بعد سرعت است و سپس سبقت.
سبقت که به معنای پیشی گرفتن است به دو صورت واقع میشود یکی در اصل انجام است که فرد از دیگرانی که آنها نیز داوطلب آن کار خیر هستند پیشی گرفته و مثلاً زودتر از آنها دست به جیب شده و مشکل نیازمندی را به میزان توان خودش برطرف میسازد. دیگری سبقت در کمیت آن کار خیر است؛ به این شکل که فرد از دیگرانی که آنها هم عامل به کار خیر یا دارای فضیلت اخلاقیاند گوی سبقت را ربوده و از آنها متواضعتر، صبورتر و مانند آن است.
معاونت فرهنگی دانشگاه رضوی
#کانون_قرآن_عترت 🌺دوره مجازی تلاوت قرآن🌺 🌹به همراه مسابقه و اهدای جوایز ❌قابل توجه طلبهدانشجویان
Shuraim-Quran-Juz-03.mp3
8.77M
#کانون_قرآن_عترت
🌺دوره مجازی تلاوت قرآن🌺
🔵روز 3⃣ : جزء سوم
♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی
کانال رسمی معاونت فرهنگی
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
@farhangi_razavi_ac
معاونت فرهنگی دانشگاه رضوی
#کانون_قرآن_عترت 🌺دوره مجازی تلاوت قرآن🌺 🔵روز 3⃣ : جزء سوم ♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلام
مسابقه 🔴دوره مجازی تلاوت قرآن🔴
🔵سوالات جزء سوم قرآن کریم
1️⃣ کدام آیه در جزء سوم اشاره به عدم اجبار و اختیار انسان دارد؟
1. آیه 256 سوره بقره
2. آیه 266 سوره بقره
3. آیه 276 سوره بقره
4. آیه 286 سوره بقره
2️⃣ کدامیک آفت نابود کننده اجر صدقات است؟
1. منت گذاشتن
2. اذیت کردن
3. گزینه 1 و 2
4. هیچکدام
3️⃣ طبق آیه 267 سوره بقره، شرط مالی که انفاق میکنید، چیست؟
1. پاکیزه و حلال باشد
2. از زمین برای ما خارج شده باشد
3. گزینه 1 و 2
4. هیچکدام
4️⃣ تنها دینی را که خدا آن را میپذیرد، کدام است؟
1. اسلام
2. مسحیت
3. یهود
4. همه موارد
5️⃣ کدام آیه از جزء دوم قرآن کریم به حاضر شدن اعمال در روز قیامت، اشاره دارد؟
1. آیه 280 سوره بقره
2. آیه 285 سوره بقره
3. آیه 20 سوره آل عمران
4. آیه 30 سوره آل عمران
◀️ لطفا تا ساعت 23 جواب سوالات را به صورت یک عدد 5 رقمی به آدرس @Forsati_joybari ارسال نمایید.
♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی
کانال رسمی معاونت فرهنگی
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
@farhangi_razavi_ac
هدایت شده از مرکز معرفت و مهارت دانشگاه رضوی
احکام ماه مهماني خدا -5.mp3
4.4M
🌿 مرکز معرفت و مهارت دانشگاه علوم اسلامی رضوی ارائه می نماید:
#احکام_ماه_مهمانی_خدا
🎧 کلیپ صوتی شماره 5
🎤 توسط حجةالاسلام والمسلمین دارینی (کارشناس پاسخگویی مسائل شرعی حرم مطهر رضوی)
📣 «کانال رسمی مرکز معرفت افزایی و مهارت آموزی دانشگاه علوم اسلامی رضوی» در پیام رسان های ایتا و سروش:
@maharatAmoozi_razavi_un
معاونت فرهنگی دانشگاه رضوی
مسابقه 🔴دوره مجازی تلاوت قرآن🔴 🔵سوالات جزء سوم قرآن کریم 1️⃣ کدام آیه در جزء سوم اشاره به عدم اجب
معاونت فرهنگی:
✅پاسخ سوالات و نکات تفسیری مهم جزء سوم قرآن کریم :
1️⃣ توانستن غیر از مجاز بودن است
لَا إِکْرَاهَ فیِ الدِّینِ قَد تَّبَینََ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ (256- بقره)
در دین، هیچ اجباری نیست. همانا راه هدایت از گمراهی، کاملاً مشخص و آشکار شده است.
بسیاری با استناد به همین آیه، خود را مجاز به پذیرش و یا عدم پذیرش اصل دین و فروعات آن میدانند به این معنا که گمان میکنند اجازه دارند اصل دین را بپذیرند یا نپذیرند و یا هر کدام از فروعات دین که مایل به انجامش نبودند را به راحتی کنار گذاشته و از آن بگذرند و جالبتر اینکه خیال میکنند دیگران هم حق اعتراض به آنها را ندارند؛ نه حق دارند آنها را امر کنند و نه مجازند ایشان را نهی کنند.
اگر انسان مختار آفریده شده؛ نه برای آن است که هر کاری که دلش خواست بکند؛ بلکه او آزاد آفریده شد تا آزادانه بین درست و نادرست یکی را انتخاب کند؛ درست و نادرستی را که خدا از طریق دین (عقل سالم و نقل معتبر) بیان کرده است. اگر درست را انتخاب کرد کمال است و بهشت و اگر نادرست را برگزید سقوط است و عذاب.
2️⃣ دو آفتی که اجر صدقه را نابود میکنند
یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لَا تُبْطِلُواْ صَدَقَاتِکُم بِالْمَنِّ وَ الْأَذَی (264- بقره)
منت گذاشتن و اذیت کردن، دو خطر مهمی است که اجر صدقات را تهدید میکند. خداوند متعال در این آیه، مردم را از نابود کردن اجر صدقاتشان با منت و اذیت نهی میکند.
از این آیه به خوبی استفاده میشود که انفاق در راه خدا در صورتی در پیشگاه پروردگار مورد قبول واقع میشود که به دنبال آن منت و چیزی که موجب آزار و رنجش نیازمندان است نباشد.
3️⃣ شرط مالی که انفاق میکنید
یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ أَنفِقُواْ مِن طَیِّبَاتِ مَا کَسَبْتُمْ وَ مِمَّا أَخْرَجْنَا لَکُم مِّنَ الْأَرْضِ وَ لَا تَیَمَّمُواْ الْخَبِیثَ مِنْهُ تُنفِقُونَ وَ لَسْتُم بَِاخِذِیهِ إِلَّا أَن تُغْمِضُواْ فِیهِ وَ اعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ غَنیٌِّ حَمِیدٌ(267- بقره)
در این آیه برای اموالی که انفاق میشوند دو شرط عمده را بیان میکند. ابتدا میفرماید: ای کسانی که ایمان آوردهاید! از اموال پاکیزهای که از طریق تجارت به دست آوردهاید و از آنچه از زمین برای شما خارج کردهایم از منابع و معادن زیر زمینی و از کشاورزی و زراعت و باغ، انفاق کنید.
سپس برای تاکید هر چه بیشتر میافزاید: به سراغ قسمتهای ناپاک نروید تا از آن انفاق کنید در حالی که خود شما حاضر نیستید آن را بپذیرید، مگر از روی اغماض و کراهت.
پس مالی که انفاق میشود هم باید از مال حلال باشد و از طریقی شرعی به دست آمده باشد و هم از نظر کیفیت باید حداقل به گونهای باشد که اگر به خود دهنده آن را بدهند با خوشحالی آن را بگیرد.
4️⃣ اسلام، تنها دینی که خدا میپذیرد
وَ مَن یَبْتَغِ غَیرَْ الْاسْلَمِ دِینًا فَلَن یُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فیِ الاَْخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِینَ(85- آل عمران)
منظور از اسلام در این آیه، دینی است الهی که احکام و معارف آن بر سه پایه توحید، معاد و نبوت استوار است. این آیین در هر زمانی با توجه مقتضیات موجود، دستورات خاصی دارد که به مجموع آن اصول و این فروع اسلام گفته میشود؛ بر این اساس تمام ادیان آسمانی در زمان پیامبر همان عصر، مصداق اسلام است و تبعیت کنندگان آن نیز مسلمان و رستگار خواهند بود.
5️⃣ در قیامت عمل را حاضر میکنند نه گزارش آن را
یَوْمَ تَجِدُ کُلُّ نَفْسٍ مَّا عَمِلَتْ مِنْ خَیرٍْ محُّضَرًا وَ مَا عَمِلَتْ مِن سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَیْنَهَا وَ بَیْنَهُ أَمَدَا بَعِیدًا (30- آل عمران)
روزی که هر کس آنچه را از کار نیک انجام داده و آنچه را از کار زشت مرتکب شده حاضر شده مییابد، و آرزو میکند کهای کاش میان او و کارهای زشتش زمان دور و درازی فاصله بود.
این آیه به صراحت بیان میدارد که در دادگاه قیامت به سبک دادگاههای دنیا که گزارش کار را میخوانند و قاضی بر اساس آن نظر میدهد عمل نمیشود بلکه در آن محکمه، خود عمل را حاضر میکنند نه گزارش آن را.
از این آیه و آیات دیگر به دست میآید که عمل نیز به مانند عامل، دارای روح و بدن است. آن چهرهای که در این دنیا از آن مشاهده میشود به منزله بدن است و آن چهرهای که در قیامت حاضر میشود روح و باطن اوست.