معاونت فرهنگی دانشگاه رضوی
#کانون_قرآن_عترت 🌺دوره مجازی تلاوت قرآن🌺 🔵روز 5⃣ : جزء پنجم ♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلا
مسابقه 🔴دوره مجازی تلاوت قرآن🔴
🔵سوالات جزء پنجم قرآن کریم
1️⃣ بر اساس کدام آیه خداوند به انسان آسان گرفته است؟
1. آیه 24 سوره نساء
2. آیه 26 سوره نساء
3. آیه 28 سوره نساء
4. آیه 30 سوره نساء
2️⃣ طبق آیات جزء پنجم اگر گناهان کبیره را ترک کنیم، خداوند در خصوص گناهان دیگر چه میکند؟
1. با تخفیف برخورد میکند.
2. آنها را نمیبخشد.
3. آنها را میبخشد.
4. هیچکدام
3️⃣ طبق کدام آیه، توسل به اولیای دین در همه حال چاره ساز است؟
1. آیه 60 سوره نساء
2. آیه 62 سوره نساء
3. آیه 64 سوره نساء
4. آیه 66 سوره نساء
4️⃣ بر اساس آیات جزء پنجم هنگامی که کسی به شما تحیت گفت شما .................؟
1. پاسخ آن را به طرز بهتر بدهید.
2. لا اقل به طور مساوی به او برگردانید.
3. گزینه 1 یا 2
4. هیچکدام
5️⃣ بر اساس آیه 141 سوره نساء کدام گزینه صحیح است؟
1. گاهی کفار بر مؤمنین مسلط خواهند شد
2. هیچگاه کفار بر مؤمنین مسلط نخواهند شد
3. گاهی مؤمنین بر کفار مسلط خواهند شد
4. هیچگاه مؤمنین بر کفار مسلط نخواهند شد
◀️ لطفا تا ساعت 23 جواب سوالات را به صورت یک عدد 5 رقمی به آدرس @Forsati_joybari ارسال نمایید.
♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی
کانال رسمی معاونت فرهنگی
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
@farhangi_razavi_ac
معاونت فرهنگی دانشگاه رضوی
مسابقه 🔴دوره مجازی تلاوت قرآن🔴 🔵سوالات جزء پنجم قرآن کریم 1️⃣ بر اساس کدام آیه خداوند به انسان آس
✅پاسخ سوالات و نکات تفسیری مهم جزء پنجم قرآن کریم :
1️⃣ آسان خدا را سخت کردهایم
یُرِیدُ اللَّهُ أَن یخَُفِّفَ عَنکُمْ وَ خُلِقَ الْانسَنُ ضَعِیفًا(28- نساء)
ازدواج یا همان نکاح شرعی راهکاری است حلال و آسان که خداوند متعال برای سامان دادن به غریزه شهوت و جنس مخالف خواهی، پیش روی انسان قرار داده است. انسان به طبع اولیه در برابر خواهشهای نفس خود ضعیف و ناتوان خلق شده تا با تربیت آن در مکتب انسان سازی قوی و قدرتمند شود. ازدواج یکی از این موارد است که در حوزه غریزه جنسی خداوند آن را تنها پاسخ درست به درخواست آن قرار داده است و به شکلهای متعددی آن را تا حد امکان آسان گرفت تا بهانهای برای آلوده دامنی برای کسی نماند.
در اسلام پس از رضایت طرفین؛ فقط چند جمله کوتاه لازم است تا دو جنس مخالف به هم محرم شوند و ازدواج صورت گیرد؛ ولی ما چنان کار را بر خود سخت کردهایم که آسانی ازدواج گم شد و به یکی از دشوارترین و طاقتفرساترین اقداماتی تبدیل شد که میتوان تصور کرد.
2️⃣ از کبیرهها بگذر تا خدا از صغیره هایت گذر کند
إِن تجَْتَنِبُواْ کَبَائرَ مَا تُنهَْوْنَ عَنْهُ نُکَفِّرْ عَنکُمْ سَیِّاتِکُمْ وَ نُدْخِلْکُم مُّدْخَلًا کَرِیمًا(31- نساء)
از آیه شریفه دو مطلب استفاده میشود:
اول اینکه گناهان دو نوعند: صغیره و کبیره؛ هر چند تمام گناهان چون نافرمانی خداوند عظیم اند، کبیرند و بزرگ؛ اما وقتی گناهان با هم مقایسه میشوند برخی صغیره اند و برخی دیگر کبیره. بزرگی معصیت وقتی تحقق مییابد که نهی از آن نسبت به معصیت دیگر مهمتر و شدید تر باشد. دوم اینکه هر چند سیئات تمام گناهان را شامل میشود اما در این آیه منظور از گناهانی که خدا از آن میگذرد به دلیل مقابله، گناهان صغیره است.
بنابراین این آیه با صراحت میگوید: اگر شما گناهان کبیرهای که از آن نهی شده ترک کنید؛ ما گناهان صغیره تان را میبخشیم و شما را به بهشت و مقام قرب الهی وارد میکنیم.
3️⃣ توسل به اولیای دین در همه حال چاره ساز است
وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذ ظَّلَمُواْ أَنفُسَهُمْ جَاءُوکَ فَاسْتَغْفَرُواْ اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُواْ اللَّهَ تَوَّابًا رَّحِیمًا(64- نساء)
در این آیه راه بازگشت را به روی گناهکاران و آنها که به نحوی از انحاء مرتکب گناهی شدند، گشوده و به یکی روشهای توبه که تضمین قبولی در آن شده اشاره میکند. که اگر گنهکار نادمی به رسول خدا ص پناهنده شده و در پیشگاه او از خداوند بخشنده طلب عفو و بخشش نماید رسول الله نیز دست به دعا برداشته و برای او درخواست آمرزش نماید خداوند خواسته او را اجابت کرده و گنهکار را میبخشد.
این آیه پاسخ کوبندهای است به کسانی که توسل جستن به پیامبر ص و یا امام ع را یک نوع شرک میپندارند؛
4️⃣ هر نوع اظهار محبتی را پاسخ دهید!
وَ إِذَا حُیِّیتُم بِتَحِیَّةٍ فَحَیُّواْ بِأَحْسَنَ مِنهَْا أَوْ رُدُّوهَا (86- نساء)
هنگامی که کسی به شما تحیت گفت، پاسخ آن را به طرز بهتر بدهید و یا لا اقل به طور مساوی به او برگردانید.
«تحیت» در لغت از ماده «حیات» و به معنی دعا کردن برای حیات دیگری است خواه این دعا به صورت سلام علیک (خداوند تو را به سلامت دارد) باشد و یا حیاک اللَّه (خداوند تو را زنده بدارد) و یا مانند آن؛ ولی معمولاً از این کلمه هر نوع اظهار محبتی را که افراد به وسیله سخن، با یکدیگر میکنند شامل میشود که روشنترین مصداق آن همان سلام کردن است.
5️⃣ هیچگاه کفار بر مؤمنین مسلط نخواهند شد
وَ لَن یجَْعَلَ اللَّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلیَ المُْؤْمِنِینَ سَبِیلاً(141- نساء)
قرآن میگوید: خدا هرگز هیچ راه سلطهای به سود کافران بر ضد مؤمنان قرار نداده است. از آیه استفاده میشود که کافران نه تنها از نظر منطق بلکه از نظر نظامی و سیاسی و فرهنگی و اقتصادی و خلاصه از هیچ نظر بر افراد با ایمان، چیره نخواهند شد و اگر پیروزی آنها را بر مسلمانان در میدانهای مختلف با چشم خود میبینیم به خاطر آن است که بسیاری از مسلمانان مؤمنان واقعی نیستند و راه و رسم ایمان و وظائف و مسئولیتها و رسالتهای خویش را به کلی فراموش کردهاند؛ نه خبری از اتحاد و اخوت اسلامی در میان آنان است و نه اینکه جهاد را به معنی واقعی کلمه انجام میدهند.
معاونت فرهنگی دانشگاه رضوی
#کانون_قرآن_عترت 🌺دوره مجازی تلاوت قرآن🌺 🌹به همراه مسابقه و اهدای جوایز ❌قابل توجه طلبهدانشجویان
Shuraim-Quran-Juz-06.mp3
8.58M
#کانون_قرآن_عترت
🌺دوره مجازی تلاوت قرآن🌺
🔵روز 6⃣ : جزء ششم
♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی
کانال رسمی معاونت فرهنگی
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
@farhangi_razavi_ac
معاونت فرهنگی دانشگاه رضوی
#کانون_قرآن_عترت 🌺دوره مجازی تلاوت قرآن🌺 🔵روز 6⃣ : جزء ششم ♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلام
مسابقه 🔴دوره مجازی تلاوت قرآن🔴
🔵سوالات جزء ششم قرآن کریم
1️⃣ بر اساس آیات 172 و 173 سوره نساء خطری که بیش از ترک عبادت آخرت انسان را تهدید می کند، کدام است؟
1. استنکاف از عبادات از سر تکبر
2. استنکاف از عبادات از سر جهل
3. گزینه 1 و 2
4. هیچکدام
2️⃣ بر اساس آیات سوره مائده اگر كسى نسبت به آنچه که باید ایمان بیاورد، كفر بورزد ......................؟
1. اعمالش تباه و نابود میگردد
2. دنیای وی نیز تباه میگردد
3. در آخرت از زیانکاران خواهد بود
4. گزینه 1 و 3
3️⃣ آیه 35 سوره مائده چه اصلی را ثابت میکند؟
1. اصل تقوا
2. اصل توسل
3. اصل رستگاری
4. همه موارد
4️⃣ بر اساس آیه 58 سوره مائده، مشکل کسانی که شعائر دینی را به تمسخر می گیرند، کدام گزینه است؟
1. عدم ایمان
2. عدم تقوا
3. عدم تفکر
4. همه موارد
5️⃣ بر اساس کدام آیه در جزء ششم قرآن، تنها راه نجات اهل کتاب، پیشه کردن ایمان و تقواست؟
1. آیه 55 سوره مائده
2. آیه 60 سوره مائده
3. آیه 65 سوره مائده
4. آیه 70 سوره مائده
◀️ لطفا تا ساعت 23 جواب سوالات را به صورت یک عدد 5 رقمی به آدرس @Forsati_joybari ارسال نمایید.
♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی
کانال رسمی معاونت فرهنگی
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
@farhangi_razavi_ac
هدایت شده از مرکز معرفت و مهارت دانشگاه رضوی
احکام ماه مهماني خدا -8.mp3
4.22M
🌿 مرکز معرفت و مهارت دانشگاه علوم اسلامی رضوی ارائه می نماید:
#احکام_ماه_مهمانی_خدا
🎧 کلیپ صوتی شماره 8
🎤 توسط حجةالاسلام والمسلمین دارینی (کارشناس پاسخگویی مسائل شرعی حرم مطهر رضوی)
📣 «کانال رسمی مرکز معرفت افزایی و مهارت آموزی دانشگاه علوم اسلامی رضوی» در پیام رسان های ایتا و سروش:
@maharatAmoozi_razavi_un
معاونت فرهنگی دانشگاه رضوی
مسابقه 🔴دوره مجازی تلاوت قرآن🔴 🔵سوالات جزء ششم قرآن کریم 1️⃣ بر اساس آیات 172 و 173 سوره نساء خطر
✅پاسخ سوالات و نکات تفسیری مهم جزء ششم قرآن کریم :
1️⃣ گزینه ۱ : خطری که بیش از ترک عبادت آخرت انسان را تهدید می کند
وَ مَن یَسْتَنكِفْ عَنْ عِبَادَتِهِ وَ یَسْتَكْبرِْ فَسَیَحْشرُُهُمْ إِلَیْهِ جَمِیعًا(172) فَأَمَّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ فَیُوَفِّیهِمْ أُجُورَهُمْ وَ یَزِیدُهُم مِّن فَضْلِهِ وَ أَمَّا الَّذِینَ اسْتَنكَفُواْ وَ اسْتَكْبرَُواْ فَیُعَذِّبُهُمْ عَذَابًا أَلِیمًا ... (173)
قرآن کریم می فرماید: كسانى كه از عبادت و بندگى پروردگار امتناع ورزند و این امتناع از تكبر و خودبینى آنها سرچشمه بگیرد، خداوند همه آنها را در روز رستاخیز حاضر خواهد ساخت و به هر كدام كیفر مناسب خواهد داد. در آن روز به آنها كه داراى ایمان و عمل صالح بودهاند پاداششان را به طور كامل خواهد داد و از فضل و رحمت خود بر آن خواهد افزود؛ ولی کسانی را كه از بندگى خدا امتناع ورزیدند و راه تكبر را پیش گرفتند به عذاب دردناكى گرفتار خواهد كرد.
علامه طباطبایی(ره) می فرماید: استنكاف به تنهایى باعث سخط الهى نمىشود، زیرا استنكاف دو جور ممكن است باشد، یكى از نادانى و استضعاف و دیگرى از استكبار، آن استنكافى باعث خشم و غضب الهى مىشود كه برخاسته از روح استكبار باشد.
2️⃣ گزینه ۴ : کفر، تمام اعمال و عبادات گذشته انسان را نابود می کند
وَ مَن یَكْفُرْ بِالْایمَانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَ هُوَ فىِ الاَْخِرَةِ مِنَ الخَْاسِرِینَ(5- مائده)
قانون قرآن این است: اگر كسى نسبت به آنچه که باید ایمان بیاورد، كفر بورزد و راه مؤمنان را رها كرده و در راه كافران قرار گیرد، اعمال او بر باد می رود و در آخرت در زمره زیانكاران خواهد بود.
«كفر به ایمان» یعنی آدمى به آنچه كه مىداند حق است عمل نكند؛ مانند اینكه می داند اسلام حق است ولی مشركین را دوست بدارد و با آنان اختلاط کند و نیز مانند کسی که می داند نماز و روزه و زكات و حج، جزء دین و از ارکان آنند ولی با این حال آنها را ترک کرده و به آنها عمل نکند.
3️⃣ گزینه ۲ : آیه ای که اصل توسل را ثابت می کند
یَأَ ایُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ وَ ابْتَغُواْ إِلَیْهِ الْوَسِیلَةَ وَ جَاهِدُواْ فىِ سَبِیلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ(35)
در این آیه روى سخن به افراد با ایمان است و به آنها سه دستور براى رستگار شدن داده شده: نخست مىگوید: اى كسانى كه ایمان آوردهاید: تقوا و پرهیزگارى پیشه كنید. سپس دستور مىدهد كه وسیلهاى براى تقرب به خدا انتخاب نمائید و سرانجام دستور به جهاد در راه خدا مىدهد.
موضوع مهمى كه در این آیه وجود دارد دستورى است كه در باره انتخاب «وسیله» در این آیه به افراد با ایمان داده شده است. «وسیله» در اصل به معنى تقرب جستن و یا چیزى است كه باعث تقرب به دیگرى از روى علاقه و رغبت مىشود. بنابراین وسیله در آیه فوق معنى بسیار وسیعى دارد و هر كار و هر چیزى را كه باعث نزدیك شدن به پیشگاه مقدس پروردگار شود را شامل مىگردد
4️⃣ گزینه ۳ : مشکل کسانی که شعائر دینی را به تمسخر می گیرند بی عقلی آنهاست
وَ إِذَا نَادَیْتُمْ إِلىَ الصَّلَوةِ اتخَّذُوهَا هُزُوًا وَ لَعِبًا ذَالِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا یَعْقِلُونَ(58- مائده)
منظور از «نادیتم؛ ندا می کنید» اذانى است كه در اسلام قبل از هر نماز واجب یومیه تشریع شده است. آیه می فرماید: هنگامى كه شما مسلمانان را به سوى نماز دعوت مىكنید، آن را به باد استهزاء و بازى مىگیرند. سپس علت عمل آنها را چنین بیان مىكند: این به دلیل آن است كه آنها جمعیت نادانى مىباشند و از درك حقایق بدورند؛ زیرا نمىتوانند به این اعمال دینى و عبادتهایى كه عبادت حقیقى اند به دیده تحقیق بنگرند و فواید آن را كه همانا نزدیكى به خداى تعالى و تحصیل سعادت دنیا و آخرت است درك كنند.
5️⃣ گزینه ۳ : تنها راه نجات اهل کتاب
وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْكِتَابِ ءَامَنُواْ وَ اتَّقَوْاْ لَكَفَّرْنَا عَنهُْمْ سَیِّاتهِِمْ وَ لَأَدْخَلْنَاهُمْ جَنَّاتِ النَّعِیمِ(65- مائده)
قرآن می گوید: اگر اهل کتاب که اسلام را نپذیرفته اند، ایمان بیاورند و به مانند سایر مسلمانان عقاید آخرین شریعت الهی را پذیرفته و باور کنند و سپس بر اساس آن باورها به دستورات آن نیز عمل کنند مورد عنایت الهی قرار گرفته و با ورود به بهشت، رستگار خواهند شد.
مراد از تقوا بعد از ایمان که در آیه آمده است، پرهیز از محرمات الهى و گناهان كبیره است و منظور از سیئات، گناهان صغیره است که خدا وعده گذشت از آنها را به شرط ترک کبائر داده است.
معاونت فرهنگی دانشگاه رضوی
#کانون_قرآن_عترت 🌺دوره مجازی تلاوت قرآن🌺 🌹به همراه مسابقه و اهدای جوایز ❌قابل توجه طلبهدانشجویان
Shuraim-Quran-Juz-07.mp3
9.46M
#کانون_قرآن_عترت
🌺دوره مجازی تلاوت قرآن🌺
🔵روز 7⃣ : جزء هفتم
♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی
کانال رسمی معاونت فرهنگی
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
@farhangi_razavi_ac
معاونت فرهنگی دانشگاه رضوی
#کانون_قرآن_عترت 🌺دوره مجازی تلاوت قرآن🌺 🔵روز 7⃣ : جزء هفتم ♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلا
مسابقه 🔴دوره مجازی تلاوت قرآن🔴
🔵سوالات جزء هفتم قرآن کریم
1️⃣ بر اساس آیه ۸۲ سوره مائده، دشمنترین مردم با مؤمنین چه کسانی هستند؟
1. یهودیان
2. مشرکان
3. گزینه 1 و 2
4. هیچکدام
2️⃣ بر اساس آیه ۵۴ سوره انعام شرط اساسی در توبه کدام گزینه است؟
1. اصلاح و جبران گذشته
2. خواندن نماز فراوان
3. شب زنده داری
4. همه موارد
3️⃣ بر اساس کدام آیه احترام کسانی که با شما هم عقیده نیستند، واجب نیست ولی بی احترامی هم نباید کرد؟
1. آیه 104 سوره انعام
2. آیه 106 سوره انعام
3. آیه 108 سوره انعام
4. آیه 110 سوره انعام
4️⃣ بر اساس آیه 94 سوره مائده، خداوند افرادی که محرم هستند را چگونه و با چه هدفی آزمایش میکند؟
1. شکار حیوانات - مشخص شدن خلوص افراد در نهان
2. کمک به نیاز مندان - مشخص شدن ترس افراد از خدا در نهان
3. کمک به نیاز مندان - مشخص شدن خلوص افراد در نهان
4. شکار حیوانات - مشخص شدن ترس افراد از خدا در نهان
5️⃣ بر اساس آیه 26 سوره انعام چه کسانی خود را به هلاکت می اندازند؟
1. آنان که خود از ایمان دورند
2. آنان که دیگران را از ایمان نهی میکنند
3. آنان که دیگران را به ایمان دعوت نمیکنند
4. گزینه 1 و 2
◀️ لطفا تا ساعت 23 جواب سوالات را به صورت یک عدد 5 رقمی به آدرس @Forsati_joybari ارسال نمایید.
♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی
کانال رسمی معاونت فرهنگی
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
@farhangi_razavi_ac
#تبریک
🔴سالروز شهادت شهید مطهری و روز معلم گرامی باد.
کانال رسمی معاونت فرهنگی
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
@farhangi_razavi_ac
#احکام_ماه_مهمانی_خدا
🌺 در هر روز از ماه مهمانی خدا:
🎧 یک کلیپ صوتی چند دقیقه ای از #مسائل_شرعی_روزه
🎤 توسط حجةالاسلام والمسلمین دارینی (کارشناس پاسخگویی حرم مطهر رضوی)
❌⬅️⬅️ لطفاً ادامه مباحث مسائل شرعی مرتبط با روزه را از کانال:
#مرکز_معرفت_و_مهارت_دانشگاه_رضوی
پیگیری بفرمائید.
📣 نشانی کانال «مرکز معرفت افزایی و مهارت آموزی» دانشگاه علوم اسلامی رضوی در پیام رسان های ایتا و سروش:
@maharatAmoozi_razavi_un
⬅️⬅️ ادامه مباحث احکام ماه مهمانی خدا (مسائل شرعی مرتبط با روزه) در کانال:
#مرکز_معرفت_و_مهارت_دانشگاه_رضوی
در پیام رسان های ایتا و سروش به نشانی:
@maharatAmoozi_razavi_un
معاونت فرهنگی دانشگاه رضوی
مسابقه 🔴دوره مجازی تلاوت قرآن🔴 🔵سوالات جزء هفتم قرآن کریم 1️⃣ بر اساس آیه ۸۲ سوره مائده، دشمنتری
✅پاسخ سوالات و نکات تفسیری مهم جزء هفتم قرآن کریم :
1️⃣ گزینه ۳ : دشمنترین مردم با مؤمنین
لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِّلَّذِینَ ءَامَنُواْ الْیَهُودَ وَ الَّذِینَ أَشرَْکُواْ (82- مائده)
گر چه خطاب در این آیه متوجه شخص رسول اللَّه صلی الله علیه و آله است، لیکن آیه شریفه در مقام بیان قانون و ضابطهای کلی برای عموم جامعه اسلامی است؛ آن قانون همیشه جاری این است که در بین سه گروه مشرک، یهودی و مسیحی، رابطه مسیحیان با اسلام از نظر پذیرش و احترام به قوانین مسلمین بهتر از دو گروه دیگر بوده است. آنچه تاریخ همواره از جانب یهود و مشرکین شاهد آن بوده، سرسختی در پذیرش، بغض و کینه و خیانتی است که آنها در برابر اسلام روا داشتهاند. البته این بدان معنا نیست که تمام یهودیان و یا مشرکین اینگونه اند.
2️⃣ گزینه ۱ : جبران گذشته، شرط اساسی در توبه
کَتَبَ رَبُّکُمْ عَلیَ نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ أَنَّهُ مَنْ عَمِلَ مِنکُمْ سُوءَ ا بجَِهَلَةٍ ثُمَّ تَابَ مِن بَعْدِهِ وَ أَصْلَحَ فَأَنَّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ (54- انعام).
در جمله اول میفرماید: پروردگارتان رحمت را بر خود لازم و مقرّر کرده است در جمله دوم که در حقیقت توضیح و تفسیر رحمت الهی است، با تعبیری محبت آمیز چنین میگوید: هر کس از شما کاری از روی جهالت انجام دهد، سپس توبه کند و اصلاح و جبران نماید، خداوند آمرزنده و مهربان است.
منظور از «جهالت» در اینگونه موارد، همان غلبه و طغیان شهوت است که انسان نه از روی دشمنی با حق، بلکه به خاطر غلبه هوی و هوس آن چنان میشود که فروغ عقل و کنترل شهوت را از دست میدهد؛ چنین کسی با اینکه عالم به گناه و حرام است اما چون علمش تحتالشعاع هوی و هوس قرار گرفته، به آن «جهل» اطلاق میگردد. مسلماً چنین کسی در برابر گناه خود مسئول است؛ اما چون از روی عداوت و دشمنی نبوده، سعی و کوشش میکند تا آن را اصلاح و جبران کند.
3️⃣ گزینه ۳ : احترام واجب نیست ولی بی احترامی هم نکنید
وَ لَا تَسُبُّواْ الَّذِینَ یَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ فَیَسُبُّواْ اللَّهَ عَدْوَا بِغَیرِْ عِلْمٍ .
خداوند متعال در این آیه مؤمنان را به رعایت یک اصل مهم سفارش میکند و آن اینکه مبادا به مقدسات کسانی که با شما هم عقیده نیستند بی احترامی کنید که آنها نیز معتقدات شما را مورد اهانت قرار میدهند.
نکته اول اینکه منع آیه در مورد اهانت به مقدسات طرف مقابل است نه آنکه خواسته باشد هر گونه بحث علمی و به چالش کشیدن منطقی عقاید طرف مقابل را ممنوع کند.
نکته دوم اینکه معنای آیه احترام گذاشتن به مقدسات طرف مقابل نیست بلکه پیام آیه پرهیز از هر کاری است که اهانت تلقی شود.
4️⃣ گزینه ۴ : صحنه سازی برای امتحان
یَأَیهَُّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لَیَبْلُوَنَّکُمُ اللَّهُ بِشیَْءٍ مِّنَ الصَّیْدِ تَنَالُهُ أَیْدِیکُمْ وَ رِمَاحُکُمْ لِیَعْلَمَ اللَّهُ مَن یخََافُهُ بِالْغَیْبِ فَمَنِ اعْتَدَی بَعْدَ ذَالِکَ فَلَهُ عَذَابٌ أَلِیمٌ(94- مائده)
ای اهل ایمان! بیتردید خدا شما را به چیزی از شکار حیوانات در حالی که مُحرم هستید آزمایش میکند، آن هم با شکاری که به آسانی در دسترس و تیررس شماست تا خدا کسی را که در نهان از او میترسد معلوم و مشخص نماید و هر که پس از این از حدود الهی تجاوز کند برای او عذابی دردناک است.
«بلاء» به معنای امتحان و آزمایش است و معنای خوف بالغیب این است که انسان از عذابهای دردناک اخروی با اینکه به وسیله حواس ظاهریاش نمیتواند آنها را درک کند، بترسد آن هم به این دلیل که خدای متعال انسان را از آنها بر حذر داشته است.
5️⃣ گزینه ۴ : آنان که خود از ایمان دورند و دیگران را هم نهی میکنند
وَ هُمْ یَنْهَوْنَ عَنْهُ وَ یَنْئَوْنَ عَنْهُ وَ إِن یُهْلِکُونَ إِلَّا أَنفُسَهُمْ وَ مَا یَشْعُرُونَ (26- انعام).
همیشه در کنار چشمه یا در مسیر آب روان معارف الهی عدهای پیدا میشوند که نه خود مینوشند و نه اجازه میدهند دیگران بهرهای برده و سیراب شوند. قرآن از این عده که در همیشه تاریخ بوده و خواهند بود با این تعبیر یاد میکند که «هُمْ یَنْهَوْنَ عَنْهُ وَ یَنْئَوْنَ عَنْهُ»؛ آنان دیگران را [از توجه به قرآن و پیروی از رسول خدا [ص] بازمیدارند و خود نیز از آن دور میشوند.
اما اینها چه کسانی هستند و چه ویژگیهایی دارند سوالات مهمی است که آیه قبل به آنها پاسخ داده است. آیه قبل میفرماید: اینان کسانیاند که در اثر کفر و لجاجتی که به خرج دادهاند پردهای از غفلت بر دلهایشان افکندهاند که دیگر حق را نمیفهمند و نیز گوشهایشان چنان در برابر حق سنگین شده که آن را نمیشنوند. اینان روشنترین دلیل را هم قبول نمیکنند و از پذیرش آن سر باز میزنند بارزترین مشخصه این گروه برخوردشان با معارف دینی است که میگویند اینها همه فسون و فسانه است.
♦️کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم اسلامی رضوی