بسم الله الرحمن الرحيم
يَا مَنْ تُحَلّ بِهِ عُقَدُ الْمَكَارِهِ، وَ يَا مَنْ يَفْثَأُ بِهِ حَدّ الشّدَائِدِ، وَ يَا مَنْ يُلْتَمَسُ مِنْهُ الْمَخْرَجُ إِلَى رَوْحِ الْفَرَجِ. ذَلّتْ لِقُدْرَتِكَ الصّعَابُ، وَ تَسَبّبَتْ بِلُطْفِكَ الْأَسْبَابُ، وَ جَرَى بِقُدرَتِكَ الْقَضَاءُ، وَ مَضَتْ عَلَى إِرَادَتِكَ الْأَشْيَاءُ. فَهِيَ بِمَشِيّتِكَ دُونَ قَوْلِكَ مُؤْتَمِرَةٌ، وَ بِإِرَادَتِكَ دُونَ نَهْيِكَ مُنْزَجِرَةٌ. أَنْتَ الْمَدْعُوّ لِلْمُهِمّاتِ، وَ أَنْتَ الْمَفْزَعُ فِي الْمُلِمّاتِ، لَا يَنْدَفِعُ مِنْهَا إِلّا مَا دَفَعْتَ، وَ لَا يَنْكَشِفُ مِنْهَا إِلّا مَا كَشَفْت وَ قَدْ نَزَلَ بِي يَا رَبّ مَا قَدْ تَكَأّدَنِي ثِقْلُهُ، وَ أَلَمّ بِي مَا قَدْ بَهَظَنِي حَمْلُهُ. وَ بِقُدْرَتِكَ أَوْرَدْتَهُ عَلَيّ وَ بِسُلْطَانِكَ وَجّهْتَهُ إِلَيّ. فَلَا مُصْدِرَ لِمَا أَوْرَدْتَ، وَ لَا صَارِفَ لِمَا وَجّهْتَ، وَ لَا فَاتِحَ لِمَا أَغْلَقْتَ، وَ لَا مُغْلِقَ لِمَا فَتَحْتَ، وَ لَا مُيَسّرَ لِمَا عَسّرْتَ، وَ لَا نَاصِرَ لِمَنْ خَذَلْتَ. فَصَلّ عَلَى مُحَمّدٍ وَ آلِهِ، وَ افْتَحْ لِي يَا رَبّ بَابَ الْفَرَجِ بِطَوْلِكَ، وَ اكْسِرْ عَنّي سُلْطَانَ الْهَمّ بِحَوْلِكَ، وَ أَنِلْنِي حُسْنَ النّظَرِ فِيمَا شَكَوْتُ، وَ أَذِقْنِي حَلَاوَةَ الصّنْعِ فِيمَا سَأَلْتُ، وَ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَ فَرَجاً هَنِيئاً، وَ اجْعَلْ لِي مِنْ عِنْدِكَ مَخْرَجاً وَحِيّاً. وَ لَا تَشْغَلْنِي بِالِاهْتِمَامِ عَنْ تَعَاهُدِ فُرُوضِكَ، وَ اسْتِعْمَالِ سُنّتِكَ. فَقَدْ ضِقْتُ لِمَا نَزَلَ بِي يَا رَبّ ذَرْعاً، وَ امْتَلَأْتُ بِحَمْلِ مَا حَدَثَ عَلَيّ هَمّاً، وَ أَنْتَ الْقَادِرُ عَلَى كَشْفِ مَا مُنِيتُ بِهِ، وَ دَفْعِ مَا وَقَعْتُ فِيهِ، فَافْعَلْ بِي ذَلِكَ وَ إِنْ لَمْ أَسْتَوْجِبْهُ مِنْكَ، يَا ذَا الْعَرْشِ الْعَظِيمِ.
@Farsna.docx
6.02M
📝متن دعای هفتم صحیفه سجادیه با ترجمه 🌺🌺🌺🌺🌺
خرافه گرایی.ppt
14.71M
✳️ پاورپویونت خرافه گرایی؛ انواع و مبارزه با آن
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
امید نجات!
مدّتی مواظبت کن از قلب خود و اعمال و حرکات و سکنات خود را تحت مداقّه (حسابرسی دقیق) آورده و خفایای قلب را تفتیش کن و حساب شدید از او بکش مثل اینکه اهل دنیا از یک نفر شریک حساب می کشند هر عملی را که شبهۀ ریا و سالوسی در اوست ترک کن هر چند عمل خیلی شریفی باشد. حتی اگر دیدی واجبات را در عَلَن کردن خالص نمی توانی انجام دهی، در خفا بکن. ... (و) با جدیّت کامل و مجاهدۀ شدید قلب خود را از لوث شرک پاک کن.مبادا خدای نخواسته با این حال از این عالم درگذری که کارت زار است. و امید نجات به هیچ وجه برایت نیست.
[ امام خمینی ، چهل حدیث ، نشر فرهنگی رجاء، 1368 ، ص 45 و 46.
🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃
کلید علوّ و تعالی!
فی الکافی عن الصادق(ع): « إِذَا تَخَلَّی الْمُؤْمِنُ مِنَ الدُّنْیَا سَمَا وَ وَجَدَ حَلَاوَةَ حبّ اللَّهِ وَ کَانَ عِنْدَ أَهْلِ الدُّنْیَا کَأَنَّهُ قَدْ خُولِطَ وَ إِنَّمَا خَالَطَ الْقَوْمَ حَلَاوَةُ حبّ اللَّهِ فَلَمْ یَشْتَغِلُوا بِغَیْرِهِ»، الشافی صفحه 533
مؤمن وقتی از دنیا دامن خود را می تکاند، و از دنیا دست می شوید، نه به معنای اینکه آماده مرگ می شود، بلکه به معنای اینکه حرص دنیا و رغبت به دنیا و شوق دست یافتن به زخارف دنیا را از دل خود بیرون می راند، وقتی این حالت برای مؤمن به وجود می آید، علوّ پیدا می کند.تعالی پیدا می کند. این علوّ و تعالی که ما برای بندگان صالح خدا همیشه قائل هستیم، کلیدش همین است. که این زر و زیور دنیا،این لذّت های دنیا،آرایش های عالم ماده از نظر او کوچک، ناچیز و حقیر بشود. وقتی این حالت برای مؤمن پیدا شد،دیگر اهمیّتی ندارد به این که کدام یک از زینت های دنیا و لذت های دنیا و زخارف دنیا را به دست بیاورد،روح او بالا می رود.
ما گاهی می شنویم از افراد باصفا،پاک می گویند دعا کنیم آدم بشویم.یعنی اعتلا پیدا کنیم.این راهش همین است.راهش این است که انسان برای این زخارف و زینت های دنیوی، برای این ارزش های حیات مادی اهمیتی قائل نباشد.همت او این نباشد که به این زخارف دنیا برسد. همین که این مسایل دنیوی براش بی اهمیت شد، خود این موجب می شود که انسان اعتلا پیدا کند. آن وقت است که انسان شیرینی عشق به خدا را می چشد. که این شیرینی اگر درکام بنده ای حاصل شد،بال و پر در می آورد،پرواز می کند. و همه شیرینی ها و لذت هایِ دیگر، به نظر انسان پست می شود.
[ شرح حدیث از حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای در مقدمه درس خارج ، 06/08/1387]
🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃
🗓 #حدیث_روز
امام موسى كاظم عليه السلام
اَداءُ الاَمانَةِ و َالصِّدْقُ يَجْلِبانِ الرِّزْقَ، و َالْخيانَةُ و َالْكَذِبُ يَجْلِبانِ الفَقْرَ وَ النِّفاقَ؛
اداى امانت و راستگويى روزى را زياد مى كند و خيانت و دروغگويى باعث فقر و نفاق مى شود.
تحف العقول ص 403
🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃
تذکر امام جواد (علیه السلام) به شخص نیکوکار
مرد نيكوكارى در حال نشاط و خوشحالى خدمت امام جواد (عليه السلام) رسيد.
حضرت فرمود چه خبر است كه اين چنين مسرور و خوشحالى؟
آن مرد عرض كرد ای فرزند رسول خدا، از پدر شما شنيدم كه مى فرمود بهترين روز شادى انسان، روزى است كه خداوند توفيق انجام كارهاى نيک و خيرات و احسانات به او دهد و او را در حل مشكلات برادران دينى موفق بدارد.
امروز نيازمندانى از جاهاى مختلف به من مراجعه كردند و به خواست خداوند، گرفتاری هايشان حل شد و نياز ده نفر از نيازمندان را برطرف كردم.
بدين جهت چنين سرور و شادى به من دست داده است.
امام جواد (عليه السلام) فرمود به جانم سوگند كه شايسته است چنين شاد و خوشحال باشى، به شرط اينكه اعمالت را ضايع نكرده و نيز در آينده باطل نكنى.سپس فرمود ای کسانی که ايمان آورده ايد، اعمال نيک خود را با منت نهادن و اذيت كردن باطل نكنيد.
منابع:
1. سوره بقره، آيه 264
2. بحارالانوار، جلد 68، صفحه 159
#سیره_اهلبیت
#نکات_اخلاقی
🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃
16222
وَ قالَ الْجَوادُ عليه السلام :
لَؤْكانَتِ السَّمواتُ وَالْأرْضُ رَتْقَا عَلى عَبْدٍ ثُمَّ اتَّقىَ اللّه َ تَعالى لَجَعَلَ مِنْها مَخْـرَجا.
امام جواد عليه السلام فرمود:
اگر آسمانها و زمين بر شخصى بسته باشد، ولى تقـواى الهى پيـشه كـند، خداوند گشايشى از آنها برايش قرار مى دهد.
الفصول المهمة 274/285
🌹 درمان_کرونا
#مروری بر توصیه ها و دستورات کارشناسان علوم مختلف در مقابله با مشکلات روحی و جسمی به ویژه بیماری کرونا:
💠توصیه های معنوی:
🔺ارتباط با خدا و خواندن #دعا و درک فقر و نیازمندی مطلق انسان به مسبب الاسباب. از جمله خواندن با توجه: #دعای_هفتم_صحیفه_سجادیه، #دعای_فرج، #دعای_نور، #دعای_توسل و قرائت #سوره_حمد و...
🔺#توسل به پیامبر اکرم و حضرت زهرا و ائمه معصومین علیهم السلام به عنوان واسطه های فیض الهی و شفیعان عند الله. مانند #دعای_توسل، #حدیث_کساء، #زیارت_عاشورا و...
🔺#توبه، #استغفار و جبران گذشته
🔺#صدقه مستمر ولو اندک
🔺#قربانی
💠توصیه های روحی:
🔺#ورزش و #استراحت برای تقویت بدن.
🔺ایجاد و حفظ #شادی حلال و #نشاط_روحی با انجام کارهای مورد علاقه.
🔺#تعامل بهتر و بیشتر با همسر و فرزندان و سایر اعضای #خانواده.
🔺#صله_رحم غیر حضوری و کمک و #امید_بخشی به یکدیگر.
💠توصیه های بهداشتی و پزشکی:
🔺#شستن_مرتب_دستها با آب و صابون و نیز #گلاب.
🔺#ضد_عفونی محیط ترجیحا با مواد ضدعفونی کننده طبیعی مانند #سرکه_سیب و حتی #گلاب.
🔺#رعایت_حریم و عدم تماس پوستی با افراد بیرون از خانه و افراد بیمار.
🔺زدن #ماسک و پوشیدن #دستکش در محیط های آلوده یا برای شخص بیمار و سرماخورده.
🔺#تغذیه سالم و مقوی مانند انواع میوه، آش و نوشیدنی های با #طبع_گرم.
🔺#ضد_عفونی بدن با مصرف #سیر و #پیاز.
🔴درصورت نشانه های بیماری کرونا یا انفولانزا:
🔺روز سه مرتبه غرغره با #آب_نمک_داغ و نگه داشتن در گلو حدود یک دقیقه.
🔺نگهداشتن #سیر در دهان و چند دقیقه یکبار گاز زدن آن برای ضدعفونی کردن ریه.
🔺#بخور_آب_داغ و مرطوب نگه داشتن محیط.
🔺شربت #لیمو_ترش_تازه و #عسل که به مقدار مساوی مخلوط شده باشند.
🔺#گرم نکه داشتن مجرای تنفسی و ریه ها مانند خوردن مکرر آب گرم، چای کمرنگ و سوپ های داغ.
🔸در ۸۰ درصد موارد، بهبودی حاصل خواهد شد؛ در غیر اینصورت، حتما به مراکز درمانی مراجعه کنید.
✳️از انجا که زمینه بسیاری از بیماری ها، #رطوبت و #سردی بدن و مزاج است، سعی کنیم بدن و مغز خود را همواره گرم نگه داریم. #استشمام رایحه هایی با طبع گرم مانند گلاب، زیره، دارچین، و... مثلا درست کردن #گردن_بند_هل و آویختن آن به گردن یا داشتن #گل_نرگس و #مریم و #محمدی و بوییدن آنها در طول روز، موجب گرمی مغز و خوردن برخی از آنها به صورت #دمنوش موجب گرمی بدن می شود.
📛توجه: #افراط و #تفریط همیشه مذموم و ناپسند است.
🔰پ.ن: قرآن شریف می فرماید: "َعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ؛ شايد چيزى را ناخوش بداريد و در آن خير شما باشد و شايد چيزى را دوست داشته باشيد و برايتان ناپسند افتد. خدا مىداند و شما نمىدانيد. (سوره بقره، آیه ۲۱۶).
این #بلا و بیماری، یقینا دارای آثار و #برکاتی است که اگر نبود، اینهمه خیر و برکت به همراه نداشت. رجوع و برگشت به #فطرت و توجه به #توحید و #معاد، #همدلی و #وحدت، #تلاش و #ابتکار، #اخلاص و #ایثار، #اصلاح #سبک_زندگی، بیم ها و امیدها، شناخت #دشمن و #جنگ_روانی او، #دستاوردهای علمی و پژوهشی، آنهم در فاصله اندک، همچو بسیاری دیگر از حوادث و تهدیدها، به فرصت تبدیل شد که به فرموده رهبر عزیز در آینده ای نزدیک از آن به عنوان دستاورد جمهوری اسلامی یاد خواهد شد.
🔸التماس دعا...
#سبک_زندگی
#طب_ایرانی_اسلامی
#کرونا
#دشمن
#دستاورد
🌿🌺🌿🌺🌿🌺🌿🌺🌿🌺🌿🌺
👌 عامل بیماری #عفونی؛ ویروس یا ضعف سیستم ایمنی؟
🔹 کلودبرنار؛ فیزیولوژیست فرانسوی درقرن۱۷ کشف کرد که: میکرواوگانیزمها (ویروسها) نقش اصلی در پیدایش بیماری ندارند، و نقش اصلی در ایجاد بیماری در #سیستم_ایمنی (secure yistem) بدن است.
🔸 هم عصر او شیمیدان بزرگ؛ لویی پاستور برخلاف او معتقد بود که #ویروس ها نقش اصلی در بیماری دارند. لذا محیط باید ایزوله شود.
🔹 پاستور عاقبت در بستر بیماری قبل از مرگش به این حقیقت بزرگ اعتراف کرد: برنارد درست میگفت: همه چیز به کیفیت و #سیستم_ایمنی محیط بستگی دارد و نه به میکروبها!
✅ نتیجه علمی:
۱. در اتیولوژی: عامل اصلی بیماران انواع ویروسها؛ سیستم ضعیف ایمنی بدن است.
۲. در درمانگری: باید ابتدا سیستم ایمنی را تقویت کرد.
۳. اینکه در برخی روش پزشکی امروزه؛ تلاش اصلی بر ایزولاسیون محیط بیرون قرارگرفته؛ ناقص است.
🔸 تحلیل:
ایزوله محیط با مواد شیمیایی؛
اولاً: خود شیمیایی برای سلامتی مضر است.
ثانیاً: ایزوله شیمی؛ میلیونها میکرب مفید و ضروری بدن را قبل از رسیدن به بدن میکشد.
🔹 و این رمز اصلی صحت گفتار کلودبرنار است...
🔸 آنچه به نظر منطقی میرسد؛ هم پیشگیری با پرهیز از محیط آلوده؛ بدون مواد شیمیایی است.
و هم تقویت سیستم ایمنی بدن با مصرف طیبات؛
💡 ۱۴۰۰ سال قبل قرآن مجید نیز به زیبایی تمام فرمود:
۱. فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ .. حج ۳۰
#رجس: هرآلودگی ظاهری و باطنی!
۲. کُلُوا مِنَ الطَّیِّباتِ.. مؤمنون ۵۱
#طیبات: هر موافق با مزاج و لذت بخش!
📚 بر گرفته از کتاب "میکروبیولوژی در اسلام و دانش روز"
اثر حجت الاسلام والمسلمین دکتر صمد #حسین_تبار
از اعضای مجمع عالی طب اسلامی ایرانی
🌿🌺🌿🌺🌿🌺🌿🌺🌿🌺🌿🌺
🍃🍃
#آفات_زبان
🌹 فرو رفتن در #باطل
بزرگ ترین مردم از جهت گناه در روز قیامت ، کسى است که بیش تر در باطل ، فرو رفته باشد.
پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم )
مقدمه
یکى از عوامل رشد و انتشار زشتى ها در جامعه بشرى ، فرو رفتن در باطل است . دانشمندان علم اخلاق ، حکایت زشتى ها یا فرو رفتن در باطل را از بیمارى هاى زبان به شمار آورده اند. شخص مبتلا به این بیمارى ، ویژگى بسیار ناپسندى دارد که جامعه اى را به فساد و تباهى مى کشد.باز گفتن اعمال زشت ، موجب از بین رفتن زشتى آن ها شده ، شخص راوى یا شنونده را به ارتکاب گناه ترغیب مى کند.
(۱): تعریف فرو رفتن در باطل
فرو رفتن در باطل نزد دانشمندان علم اخلاق ، اعم از نقل گناه و رفتار ناشایستى است که خود فرد یا دیگرى انجام داده است ؛ به شرط آن که این کار فقط براى سرگرمى انجام شود و نیازى مشروع و عقلانى به آن نباشد؛ ولى اگر بیان رفتار ناشایست دیگران ، براى استمداد در بازداشتن ایشان از گناه یا پاسخ به کسى که در امر مهمى مشورت طلبیده یا هر نیاز مشروع دیگر باشد، ((فرو رفتن در باطل )) نخواهد بود.همچنین اگر حکایت گناه دیگرى ، جهت آشکار ساختن عیب او یا خرد و بى مقدار کردن او انجام شود، در محدوده گناهانى چون غیبت ، سخن چینى و… قرار خواهد گرفت .
مثل معروفى است که ((وصف العیش نصف العیش ؛ وصف لذت نیمى از لذت است )). آن گاه که کسى گناه خود یا دیگرى را جهت گرم کردن مجلس دوستانه و لذت بردن از آن ، با آب و تاب نقل کند، به این رذیله اخلاقى گرفتار شده است ؛ پس این عمل نه غیبت است ، نه سخن چینى و نه فحش و…؛ بلکه گناهى است که عنوان خاص خود را دارد.
اخلاق الاهی جلد چهارم آفات زبان//استاد ایت الله مجتبی تهرانی
#آیت_الله_مجتبی_تهرانی
🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃
✋این صاحب یوم الفتح
و ناشر رایه الهدی!؟
کجای زمان ایستاده ایی!؟
کدام جمعه
آیه های متبرک آمدنت را
تلاوت می کند!؟
ای آفتاب ایمان،
بیا که روزها بی تو سیاه می شوند...
حضرت باران
ببار که کویر دل ها،
تشنه ی عطر قدم های توست...
ای خلوت گزیده
بیا که ماییم و
رخ یارِ دلارام و دگر هیچ...
"انهم یرونه بعیدا و نراه قریبا"
علامت دل پاک و نورانی !
شرح حدیث ازامام خامنه ای (مدظله العالی)در مقدمه درس خارج فقه
از وصایای رسول الله صلی الله علیه و آله به اباذر غفاری علیه الرحمة : يا اَباذَرٍّ: اِذا دَخَلَ النُّورُ الْقَلْبَ اِنْفَسَحَ الْقَلْبُ وَ اسْتَوْسَعَ قُلْتُ: فَما عَلامَةُ ذلِكَ؟ بِاَبى اَنْتَ وَ اُمّى يا رَسُولَ اللّهِ قالَ: اَلاِنابَةُ اِلى دارِالْخُلُودِ وَ التَّجافى عَنْ دارِ الْغُرُورِ وَ الاِسْتِعْدادُ لِلْمَوْتِ قَبْلَ نُزُولِهِ. ( مکارم الاخلاق ،ص 464 )
وقتی نور هدایت الهی در دل کسی وارد شود آن دل گسترۀ وسیعی پیدا می کند. و آماده پذیرش حقایق می گردد.البته عمل انسان یکی از مهمترین عوامل برای اراده ی هدایت از سوی پروردگار و نورانیّت دل هاست ؛ هرچند عوامل دیگری هم هست. جناب ابوذر می پرسد :« علامت دل نورانی چیست؟ » حضرت می فرماید: علایم دل نورانی این است که :
✅اوّل؛ میل و کشش رجوع به دارِ خلود و جهان ابدی در دل باشد که این دارِ فنا و بلا – که در آن هستیم- دامن ما را نگیرد و گرایش انسان به آن طرف باشد.
✅ دوم ؛ برچیدن از دار غرور و دار فریب ها. نشانه ی دل نورانی این است که ، انسان از این جاذبه ها و علایق تجافی (دوری) کند . یعنی خود را بالا نگیرد و دامن چیند.
✅ سوم : خود را آماده مردن کند،پیش از آنکه مرگ سراغ او بیاید. مردن خبر نمی کند. هیچ یک از من و شما خبر نداریم ،تا یک ساعت دیگر چه خواهد شد.برای مرگ آماده باشیم. علامت دل پاک و نورانی اینهاست.
[ احسان طریق الاسلامی، مکارم ولایت، رهنمودهای اخلاقی تربیتی مقام معظم رهبری طریق معرفت ثقلین ، چاپ دوم ، 1396 ، ص86 ]
❤️ #مقام_معظم_رهبری❤️
🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃
#شوخی_با_نامحرم!
❓ حکم شوخی کردن با نامحرم چیست؟ حد مجاز (حلال) و حد غیر مجاز (حرام) آن را بیان کنید.
✍️ آیت الله خامنه ای:
در ارتباط با نامحرم از رفتار و گفتارهایی که مهیج شهوت و مفسده انگیز است باید اجتناب شود.
✍️ آیت الله بهجت:
چون غالباً موجب وقوع در فتنه است، ترک شود. شایان ذکر است فرقی بین نامحرم های فامیل و غریبه وجود ندارد.
✍️ آیت الله سیستانی:
مزاح و شوخی مرد با زن نامحرم و همچنین مزاح و شوخی زن با مرد نامحرم جایز نیست.
✍️ آیت الله شبیری زنجانی:
ارتباط با نامحرم اگر موجب تحریک شهوت شود و یا خوف افتادن در گناه و مفسده در آن باشد، حرام است. در غیر این صورت نیز مناسب است مومن از کمینگاه ها و وساوس شیطان دوری کند.
✍️ آیت الله مکارم شیرازی:
بطور کلی شوخی با نامحرم اشکال دارد و باید به صورت جدی از این کار اجتناب نمود.
✍️ آیت الله فاضل لنکرانی:
مزاح و شوخی توأم با قصد لذّت جایز نیست.
🔹 در روایتی از پیامبر مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله) منقول است: مَنْ فَاکَهَ امْرَأَهً لَا یَمْلِکُهَا حُبِسَ بِکُلِّ کَلِمَهٍ کَلَّمَهَا فِی الدُّنْیَا أَلْفَ عَامٍ فِی النَّار
هر کس با نامحرم شوخى کند، برای هر کلمه ای که در دنیا با او سخن گفته است، هزار سال او را در دوزخ زندانی می کنند.
✅ داستان:
یکی از راویان میگوید در کوفه به زنی قرآن میآموختم، روزی با او شوخی کردم، بعد به دیدار امام باقر (علیهالسلام) شتافتم، امام باقر (علیهالسلام) فرمود: آن که (حتّی) در پنهان مرتکب گناه شود خداوند به او اعتنا و توجّهی ندارد، به آن زن چه گفتی؟ از شرمساری چهرهام را پوشاندم و توبه کردم، امام فرمود: تکرار نکن.
📚 منابع:
استفتائات نمایندگی ها–بخش نمایندگی ها، بهجت استفتائات، ج۴، ص۱۸۷، س۵۲۵۶ و۵۲۵۷. سیستانی، استفتائات نمایندگان معظم له، دفتر قم، ص ۱۳۳. زنجانی استفتاء خصوصی کتبی از معظم له – ش:۲۶۲۶۰. مکارم استفتاء خصوصی کتبی از معظم له، ش: ۹۴۱۱۰۱۰۰۹۲. فاضل، جامع المسائل، ج۱، احکام خانواده، ص۴۵۴، س۱۷۲۱. ثواب الاعمال وعقاب الاعمال، ص ۲۸۳. بحار الأنوار، جلد ۴۶، صفحه ۲۴۷.
🌿🌺🌿🌺🌿🌺🌿🌺🌿🌺🌿🌺
ویژه نامه قلم دانشجو.pdf
9.5M
"قلم دانشجو"
ویژه نامه سالروز ولادت باسعادت مولی الوحدین، امیرالمومنین، امام علی بن ابیطالب علیهالسلام.
کاری از انجمن علمی دانشجویی دانشکده علوم قرآنی خمین.
از همه دستاندرکان تهیه و ارسال این ویژهنامه، بخصوص دانشجویان عزیز تقدیر و تشکر میکنیم.
معاونت فرهنگی و دانشجویی
حضرت آیت الله جوادی آملی ، برگرفته از کتاب ارزشمند "حکمت نظری و عملی در نهج البلاغه :
در خطبه 192 از نهجالبلاغه ، علی (ع) نیز می فرماید: من هنگام نزول وحی بر پیامبر، صدای ناله شیطان را میشنیدم. به رسول اکرم (ص) عرض کردم: این ناله و فریاد چیست؟
فرمود: این افسوس شیطان است که فهمید دیگر پرستش نمیشود، چون جایی که وحدت و نبوت و رسالت حکومت کند، آنجا شیطان عبادت نمیشود، "ولقد سمعت رنه الشیطان حین نزل الوحی علیه (ص) فقلت: یا رسولالله ما هذه الرنه؟ فقال: هذا الشیطان قد ایس من عبادته".
آنگاه فرمود: ای علی هر چه را من میبینم تو نیز میبینی و هر چه را من میشنوم، تو نیز میشنوی، جز آن که تو پیامبر نیستی، لیکن وزیر من هستی و تو بر پایه خیر استواری: "انک تسمع ما اسمع و تری ما اری الا انک لست بنبی و لکنک لوزیر و انک علی خیر"
آن شامه غیبی که نسیم غیبی را استشمام میکند و در انبیا (ع) وجود داشت، در علی (ع) نیز بود.
💠 حدیث روز 💠
❇️ فضائل أمیرالمؤمنین از زبان رسول اکرم (ص)
🔻پیامبر اکرم صلياللهعليهوآله:
لَوْ أَنَّ اَلْغِيَاضَ أَقْلاَمٌ وَ اَلْبَحْرَ مِدَادٌ وَ اَلْجِنَّ حُسَّابٌ وَ اَلْإِنْسَ كُتَّابٌ مَا أَحْصَوْا فَضَائِلَ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ
🔅 اگر انبوه درختان (و باغها) قلم و دریا مرکب و تمام جنّیان حسابگر و تمام انسانها نویسنده باشند، قادر به شمارش فضائل علی بن ابی طالب نخواهند بود.
📚 کنز الفوائد، ج ۱، ص ۲۸۰
💠ولادت مولا علی (علیه السلام) وصف کردنی نیست.
🔻روز سیزدهم رجب و سالروز ولادت مولا علی(ع) وصف کردنی نیست،آنچه که وصف کنند از او، دون شأن اوست و آنچه شعرا و عرفا و فلاسفه و دیگران درباره او گفته اند، شمه ای از آن چیزی است که او هست.
🔻غالباً مسائلی که درک می کرده اند و می کنند راجع به مولا علی بن ابی طالب، عرضه می داریم. آن چیزهایی را که ما نمی توانیم درک کنیم و دست عرفا و فلاسفه و دیگران از آن کوتاه هست، آن چیز قابل ذکر نیست.
🔻انسان تا نشناسد، نمی تواند بگوید و آن مقداری هم که در دسترس ماست، آن قدر زیاد است که گفتن او محتاج به زمانهای طولانی است. و لهذا ما باید در پیشگاه مبارک ایشان عذرخواهی کنیم و عذر تقصیر بخواهیم که ما قاصریم و نمی توانیم بیان کمال شما را بکنیم.
#امام_خمینی
📚صحیفه نور، جلد ١٩،صفحه ١٣۶
💠 حدیث روز
🔵 امام صادق عليه السلام:
💎 إذا دَخَلتَ مَدْخَلاً تَخافُهُ فاقْرَأ هذهِ الآيةَ: «رَبِّ أدْخِلْني مُدْخَلَ صِدْقٍ و أخْرِجْني مُخْرَجَ صِدْقٍ و اجْعَلْ لي مِن لَدُنْكَ سُلْطانا نَصيرا»
💎 هرگاه وارد جايى شدى كه مى ترسى، اين آيه را بخوان: «رَبِّ أدْخِلْني مُدْخَلَ صِدْقٍ و أخْرِجْني مُخْرَجَ صِدْقٍ و اجْعَلْ لي مِن لَدُنْكَ سُلْطانا نَصيرا»
ميزان الحكمه جلد3 صفحه 535
حضرت زینب علیهاالسلام
کیست این زن، این که بر بالای منبر ایستاده
در میان این همه شمشیر و خنجر ایستاده
کیست این زن، اینکه با تیغ زبان آتشینش
روبهروی صاحبان سبحه و زر ایستاده
گرچه از دشمن فراوان زخم خورده داغ دیده
مثل کوهی باز هم اللهاکبر، ایستاده
گاه بالای سر سرهای بیتن گریه کرده
گاه بالای سرِ تنهای بیسر ایستاده
در کلامش خشم و آرامش تو گویی تواَمانند
آری آری آن طرف انگار حیدر ایستاده
کیست این زن، زینب کبراست یا زهرای ثانی
اینکه در این مسجد بیبام و بیدر ایستاده
زن مگو، بنتالجلال اختالوقاری آسمانی
مثل کوه محکمی پشت برادر ایستاده
با وجود آن همه زخم زبان از اهل کوفه
راستقامت عین عباس دلاور ایستاده
خم به ابرویش نیامد از ملامتهای دشمن
بر سر حکم الهی چون پیمبر ایستاده
کیست این زن، اینکه چون سروی میان آتش و دود
با وجود آن همه داغ مکرر ایستاده
شام، تاریک است و خیل کوفیان در شب شناور
زینب اما مثل ماهی روی منبر ایستاده
زینب است این دختر حیدر که از مردان عالم
آری آری، یک سر و گردن فراتر ایستاده
پرچم شاه شهیدان تا ابد بالاست بالا
بر سر پیمان خود تا صبح محشر ایستاده
سعید بیابانکی