ً 🏴پیاده روی اربعین
🔷سوال: آیا پیاده روی اربعین ثواب دارد؟
✅جواب حضرت آیت الله خامنه ای:
این کسانی که این راه را طی کردند و این حرکت عاشقانه را و مؤمنانه را دارند انجام میدهند، واقعاً دارند حسنهای را انجام میدهند.
این یک شعار بزرگ است،«لا تُحِلّوا شَعائِرَ الله»، این بلاشک جزو شعائرالله است. جا دارد که امثال بنده که محرومیم از اینجور حرکتها عرض بکنیم که «یا لیتنا کنّا معکم فنفوز فوزاً عظیماً».
#حضرت_رقیه_س
#مرثیه
#غزل
بردن نام تو هر چند خطر داشت پدر
دخترت عشق تو را مد نظر داشت پدر
ذره ای ترس به دل راه ندادم زیرا
دخترت مثل علمدار جگر داشت پدر
عمه نگذاشت که اطفال تو سیلی بخورند
قافله در همۀ راه سپر داشت پدر
چوب زد بر لب تو تا که مرا زجر دهد
این یزید از دل من خوب خبر داشت پدر
آنقدر زیر لبم ذکر خدا را گفتم
تاکه دست از سر لب های تو برداشت پدر
غنچه ای بودم و از ساقه شکستند مرا
ضربۀ دست عدو حکم تبر داشت پدر
بهترین وقت ملاقات خدا نیمه شب است
دخترت وقت سحر قصد سفر داشت پدر
#علی_ذوالقدر
سالروز شهادت حضرت رقیه بنت الحسین سلام الله علیهما تسلیت باد.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺در پناه خداوند
✅قالَ الاْمامُ عَلىّ بنُ الْحسَین، زَیْنُ الْعابدین (عَلَیْهِ السَّلام) :
☀️ثَلاثٌ مَنْ کُنَّ فیهِ مِنَ الْمُؤمِنینَ کانَ فی کَنَفِ اللّهِ، وَأظَلَّهُ اللّهُ یَوْمَ الْقِیامَهِ فی ظِلِّ عَرْشِهِ، وَآمَنَهُ مِنْ فَزَعِ الْیَوْمِ الاْکْبَرِ: مَنْ أَعْطى النّاسَ مِنْ نَفْسِهِ ما هُوَ سائِلهُم لِنَفْسِهِ، ورَجُلٌ لَمْ یَقْدِمْ یَداً وَرِجْلاً حَتّى یَعْلَمَ أَنَّهُ فى طاعَهِ اللّهِ قَدِمَها أَوْ فى مَعْصِیَتِهِ، وَرَجُلٌ لَمْ یَعِبْ أخاهُ بِعَیْب حَتّى یَتْرُکَ ذلکَ الْعِیْبَ مِنْ نَفْسِهِ.
امام سجاد(علیه اسلام) فرمود: سه حالت و خصلت در هر یک از مؤمنین باشد در پناه خداوند خواهد بود و روز قیامت در سایه رحمت عرش الهى مى باشد و از سختى ها و شداید صحراى محشر در امان است:
اوّل آن که در کارگشائى و کمک به نیازمندان و درخواست کنندگان دریغ ننماید.
دوّم آن که قبل از هر نوع حرکتى بیندیشد که کارى را که مى خواهد انجام دهد یا هر سخنى را که مى خواهد بگوید آیا رضایت و خوشنودى خداوند در آن است یا مورد غضب و سخط او مى باشد.
سوّم قبل از عیب جوئى و بازگوئى عیب دیگران، سعى کند عیب هاى خود را برطرف نماید.
❄️ سخن روز
◽️ فرزندم! از خودخواهی و خودبینی به درآی که این ارث شیطان است، که به واسطۀ خودبینی و خودخواهی از امر خدای تعالی به خضوع برای ولیّ و صفیّ او ـ جلّ و علا ـ سر باز زد. و بدان که تمام گرفتاری-های بنی آدم از این ارث شیطانی است که اصل اصول فتنه است؛ و شاید آیۀ شریفۀ وَ قاتِلُوهُمْ حَتّی لا تَکُونَ فِتْنَةٌ وَ یَکُونَ الدِّینُ لِلّه در بعض مراحل آن، اشاره به جهاد اکبر و مقاتله با ریشۀ فتنه که شیطان بزرگ و جنود آن که در تمام اعماق قلوب انسانها شاخه و ریشه دارد، باشد. و هرکس برای رفع فتنه از درون و برون خویش باید مجاهده نماید. و این جهاد است که اگر به پیروزی رسید همه چیز و همه کس اصلاح می شود.
صحیفه امام خمینی (ره)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️زیارت امام زمان (عج) در روز جمعه
🔸با نوای استاد فرهمند
👌یک نکته ناب قرآنی
خداوند در قرآن می فرماید: وفیه ماتشتهیه الانفس (زخرف/71). یعنی در بهشت، تمام لذات موجود است.
شاید این اشکال به ذهن شما هم رسیده باشد که مطابق این آیه اگر بهشتیان، رسیدن به مقام اولیاء را هم از خداوند طلب کنند باید به ایشان عطا شود. لذا تفاوتی میان اهل بهشت نیست.
☀️آیت الله جوادی آملی در اینجا فرمایش ارزشمندی دارند. ایشان می فرمایند: انسان بهشتی هرچه بخواهد برایش حاصل است: و لهم ما یشتهون (نحل/57). اما حوزۀ آرزو و خواستۀ هرکس به قلمرو معرفت او وابسته و محدود است، یعنی انسان هر نعمت و کمالی را که بشناسد همان را از خدا می خواهد و چیزی را که اصلا نشناسد آرزو نمی کند.
برای همین در بهشت چیزهایی وجود دارد که از حوزۀ دانش و خواهش بیشتر انسان ها خارج است و آنان هرگز آن چیزها را نمی شناسند و در نتیجه از خدا نمی خواهند. افزون بر مواهب و لذایذ جسمانی، مقامات و لذت هایی در بهشت وجود دارد که برای بیشتر مردم قابل ادراک نیستند و از این رو آرزو کردن و خواستن آن نیز برای آنان ممکن نیست و این امور ویژۀ اولیای الهی است. پس این تفاوت و تمایز منافاتی با اصل بهرمندی آنان از همۀ مشتهیاتشان در بهشت ندارد و مایۀ رنجوری ایشان نیست.
منبع: تحریر رساله الولایه، جوادی آملی ج1ص345-346
نگاهی به تاریخچه زیارت بارگاه ائمه اطهار علیهم السلام با پای پیاده (3)
در دین مبین اسلام نیز زیارت با پای پیاده، سنتی حسنه شمرده شده و سفارش بسیاری بر آن شده است. امام صادق علیه السلام، محبوبترین وسیله تقرب بنده به خداوند را زیارت خانه او با پای پیاده دانسته و میفرمایند: یک حج با پای پیاده، برابر با هفتاد حج است.(7) تشرف با پای پیاده به بارگاه ائمه اطهار علیهم السلام نیز مورد تأکید بسیاری قرار گرفته و امام صادق علیه السلام میفرمایند: هر که پیاده به زیارت امیرمؤمنان علیه السلام رود، به هر گامى ثواب یک حج و یک عمره براى او نوشته میشود و اگر پیاده برگردد، به هر گامى، براى او ثواب دو حج و دو عمره مینویسند.(8) زیارت امام حسین علیه السلام نیز با پای پیاده مورد سفارش بسیاری قرار گرفته و امام صادق علیه السلام میفرمایند: هر که پیاده به زیارت او رود، هر گامى که بردارد و بگذارد، ثواب آزاد کردن بندهاى از اولاد اسماعیل را دارد و در روایت دیگری نیز میفرمایند: هر که پیاده به زیارت قبر امام حسین علیه السلام رود، خداوند متعال به عدد هر گام برای او هزار حسنه نوشته و هزار گناه را از او محو مىکند(9) و روایات در این باب، بسیارند.
اهلبیت علیهم السلام نیز به این سنت نیکو اقدام کردهاند و نقل شده است که امام حسن علیه السلام بیستوپنج مرتبه از مدینه با پای پیاده به زیارت خانه خدا رفتند.(10) امام حسن علیه السلام در مسیر زیارت خانه خدا، از مرکب پیاده شده و مسافت بین مدینه تا مکه را با پای پیاده طی نموده و تمام کاروان نیز به تأسی از ایشان از مرکب پیاده شدند؛ بهگونهای که دیگر سوارهای در کاروان وجود نداشت(11) و در روایت دیگری نیز بیان شده است که امام حسین علیه السلام در راه زیارت خانه خدا راه را پیاده میپیمود، در حالی که محملها و جهازها در کنار ایشان حرکت میکردند.(12)
از نقلهای تاریخی اینگونه بهدست میآید که تشرف به بارگاه ائمه اطهار علیهم السلام با پای پیاده، از زمان حضور ائمه رایج بوده(13) و در نقاط مختلف سرزمین اسلامی صورت گرفته است(14)؛ ولی در قرنهای گوناگون اسلامی و به مقتضای حکومتهای مختلف، مشکلات بسیاری به خود دیده و همانگونه که زیارت ائمه اطهار علیهم السلام در زمانها و مکانهای مختلف دچار سختیهای فراوان بوده، این سنت نیز دارای فراز و نشیب بوده است.
پاورقی
7. من لایحضره الفقیه/ج۳/ص۵۳
8. فرحه الغری، ابن طاووس عبدالکریمبن احمد/۷۵
9. کاملالزیارات/۱۸۳ و ۱۸۴ و ۱۸۵
10. فضایل الخمسه من الصحاح السته، حسینی فیروزآبادی مرتضی/ج۳/ص۳۵۱
11. صلح الحسن علیه السلام، آل یاسین راضی/۲۷ و ۲۸
12. من لایحضره الفقیه/ج۳/ص۵۴
13. تاریخ کربلا و حایر حسینی علیه السلام، کلیددار عبدالجواد/۸۶: گزارشى است که به حسین، نوه دخترى ابوحمزه ثمالى مربوط مىشود. او حرکت پیاده خود از کوفه، به قصد زیارت امام حسین علیه السلام را گزارش کرده است.
14. رحله ابنبطوطه، تحفه النظار فی غرائبالأمصار و عجائبالأسفار، ابنبطوطه محمدبن عبدالله/ج۳/ص۱۳۳ ترجمه سفرنامه ابنبطوطه، موحد ابطحی محمدعلی/ج۲/ص۵۹