💢 ما هنوز پیروز نشدیم
ما اگر چنانچه اعتقادمان این باشد که پیروز شدیم، دیگر رو به سستی می رویم و ما[هنوز] پیروز نشدیم. ما مانع ها را حالا یک مقداری رفع کردیم، ریشه هاشان هم هنوز باقی است... امریکا به این زودی دست از سر ما بر نمی دارد، انگلیس هم دست از سر ما بر نمی دارد، شوروی هم دست بر نمی دارد، اینها همه در صدد هستند که نقاط ضعف در ما پیدا بشود از آن نقاط ضعف ما را بکوبند.
▫️آن چیزی که ما به آن نیاز داریم، این است که نقشهی پیشرفت کشورمان را بر اساس جهانبینی اسلام برای این انسان، انسانِ در منطق اسلام، فراهم و تهیه کنیم.
▪️در این نقشهی پیشرفت و تحوّل، دیگر معنا ندارد که پیشرفت با فحشا، با غوطه خوردن در منجلاب فساد همراه باشد.
▪️معنویّت، پایهی اساسی این پیشرفت خواهد بود. پیشرفتی که محورش انسان است و انسانی که دارای بُعد معنوی قوی است و انسانی که علم و دنیا و ثروت و فعالیّت زندگی را وسیلهای قرار میدهد برای تعالی روحی و رفتن به سوی خدای متعال
۱۳۸۶/۲/۲۵
هدایت شده از انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی آمل
معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
چفیه(طریق القدس):
اولین جلسه کارگاه روش شناسی مطالعات در حوزه قرآن و حدیث با موضوع "روش تاریخی" از سوی انجمن علمی دانشجویی دانشکده علوم قرآنی آمل با ارائه دکتر جواد فرامرزی؛ استادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم به صورت زنده و به مدت 120 دقیقه در سامانه ادوب کانکت با حضور دانشجویان محترم قرآنی برگزار شد.
دکتر فرامرزی بیان داشت: از قرن چهارم و اوج گیری تمدن اسلامی تا قرون میانه اسلامی و خصوصا در دوران صفویه، شاهد آثار فاخری از مسلمانان در زمینه احیاء تفکر شیعی بودیم. در حوزه حدیث و تفاسیر روایی و فلسفی، آثار گران قدر و بی نظیری وجود دارد و تا عصر معاصر مانند "هانری کوربن" پژوهشگر برتر فرانسوی که آثار بسیاری از او در موضوعات فلسفی، عرفانی و شیعه شناسی ترجمه شد.
وی گفت: اگر فردی می خواهد در زمینه متون اسلامی و قرآن و حدیث مطالعاتی داشته باشد، باید یک روش مطالعاتی مشخص را انتخاب نماید. در حوزه مطالعات اسلامی، روش های گوناگونی وجود دارد که با دنبال کردن این روش ها می توان برخی از مفاهیم مغفول مانده در قرآن و حدیث را کشف نمود که این امر، موجب تقویت اعتقاد به قرآن و علوم ائمه (ع) خواهد شد.
دکتر فرامرزی تصریح کرد: یکی از روش های مطالعات دینی، روش تحلیلی تاریخی نام دارد و از جمله مولفه های آن، بررسی روزگار مولف و تاریخ نگارش متن است. بر اساس این مبنا، هنگامی که پژوهشگر به تحلیل متون دینی مثل نهج البلاغه، قرآن و یا هر کتاب دیگری می پردازد، باید پیش زمینه های تاریخی آن متن را در نظر داشته باشد.
وی گفت: در خصوص روش تحلیل تاریخی سوره های قرآن، باید زمینه ها و روزگار نزول آن ها را مدنظر قرار داد. به عنوان نمونه از آن جایی که حدود 90 سوره، در مکه نازل شد، باید به تاریخ دوران مکی و مراحل دعوت پیامر (ص) در دوران 13 ساله اشراف داشت.
دکتر فرامرزی به بحث تحلیل تاریخی روایات و ادعیه هم اشاره داشته و افزود: جهت تحلیل روایات، باید مکاتب حدیثی شیعه را مورد بررسی قرار داد از جمله در قرن چهارم که دو مکتب حدیثی قم و بغداد سرآمد سایر مکاتب بود. همچنین در خصوص ادعیه نیز باید زمینه صدور آن ها را درنظر گرفت.
وی گفت: از دیگر مولفه های روش تحلیل تاریخی آن است که پژوهشگر هنگام بررسی متون دینی، اساتید مولف آن متن و ریشه های اندیشمندی و مکتب فکری آنان را مورد توجه قرار دهد.
در پایان جلسه دانشحویان محترم سوالات خود را مطرح و آقای دکتر فرامرزی نیز پاسخ دادند.
#انجمن_علمی_دانشجویی
#علوم_قرآنی_آمل
@quran_amol
هدایت شده از انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی مشهد
🔷اولین جلسه از سلسله جلسات موضوعی ماه مبارک رمضان با عنوان "فضائل ماه رمضان و آداب روزه داری" با ارائه جناب آقای دکتر محسن رجبی قدسی به صورت مجازی به مدت ۲ ساعت در سامانه ادوبی کانکت برگزار گردید.
در این جلسه به حدیث امام رضا (ع) درباره فضیلت روزهای پایانی ماه شعبان توسط استاد محترم اشاره شد و مفاهیم آن مورد تبیین قرار گرفت.
از جمله مباحث مطرح شده در این جلسه به طور خلاصه به این شرح است:
🔹اعمال فوت شدهی ما در ماه شعبان
🔺هرروز هفتاد مرتبه: استغفرالله و اسئله التّوبه
🔺در تمام این ماه هزاربار: لا اله الّا الله و لا نعبد الا ایّاه مخلصین له الدّین و لو کره المشرکون
🔺روزه داری در این ماه بر اساس روایتی از پیامبر اکرم (ص)
🔹نحوه و آداب ورود به ماه مبارک رمضان
🔺تبریک گفتن آن به یکدیگر و ...
🔺نظافت و تطهیر منزل و مساجد
🔺دعای هنگام رؤيت هلال ماه رمضان(كافي، ج٤، ص٧١)
و...
🔹آداب روزهداری، نه روزهگرفتن
🔺سحری خوردن
🔺تعجیل نکردن در افطار
🔺نخوابیدن در ما بین الطلوعین
🔺پرهیز از پرخوری
🔺پرهیز از کسالت و تنبلی
در این جلسه به سوالات دانشجویان پیرامون مباحث مطرح شده، توسط استاد محترم جناب دکتر رجبی پاسخ داده شد.
🗂فایل کامل pdf مطالب ارائه شده در این جلسه، در کانال انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی مشهد قابل دسترس است.
🔰تاریخ و ساعت برگزاری جلسات بعد اطلاعرسانی خواهد شد.
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
💎انجمن علمی، نگاهی نو برای اندیشه ورزیدن💎
🆔@anjomanelmiquran110
هدایت شده از انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی آمل
دومین جلسه از سلسله جلسات "کارگاه روش شناسی مطالعات در حوزه قرآن و حدیث"
با موضوع " روش تحلیل انگاره ای"
🗓 #امروز #یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۰
⏰ساعت ۱۶
✅ارائه دهنده: دکتر جواد فرامرزی
💻پخش زنده به آدرس👇
http://82.99.217.99/amol
✅همراه با اهدا #گواهی_معتبر
#انجمن_علمی_دانشجویی
#علوم_قرآنی_آمل
@quran_amol
طلبه ای که به لوستر های حرم حضرت امیر المؤمنین (ع) اعتراض داشت
✍فاضل بزرگوار سید جعفر مزارعى روایت کرده :
🌸یکى از طلبه هاى حوزه با عظمت نجف اشرف از نظر معیشت در تنگنا و دشوارى غیر قابل تحملّى بود.
روزى از روى شکایت و فشار روحى کنار ضریح مطهّر حضرت امیرالمؤمنین(ع) عرضه مى دارد:
شما این لوسترهاى قیمتى و قندیل هاى بى بدیل را به چه سبب در حرم خود گذارده اید، در حالى که من براى اداره امور معیشتم در تنگناى شدیدى هستم ؟!
🌹شب امیرالمؤمنین(ع) را در خواب مى بیند که آن حضرت به او مى فرماید:
*اگر مى خواهى در نجف مجاور من باشى اینجا همین نان و ماست و فجل و فرش طلبگى است* ، و اگر زندگى مادّى قابل توجّهى مى خواهى باید به *هندوستان* در شهر حیدرآباد دکن به خانه فلان کس مراجعه کنى ، چون حلقه به در زدى و صاحب خانه در را باز کرد به او بگو :
🌟به آسمان رود و کار آفتاب کند🌟
🍃 پس از این خواب، دوباره به حرم مطهّر مشرف مى شود و عرضه مى دارد : زندگى من اینجا پریشان و نابسامان است ، شما مرا به هندوستان حواله مى دهید !!
🌹بار دیگر حضرت را خواب مى بیند که مى فرماید: "سخن همان است که گفتم، اگر در جوار ما با این اوضاع مى توانى استقامت ورزى اقامت کن، اگر نمى توانى باید به هندوستان به همان شهر بروى و خانه فلان راجه را سراغ بگیرى و به او بگویى: *(به آسمان رود و کار آفتاب کند)*
🍃 پس از بیدار شدن و شب را به صبح رساندن، کتاب ها و لوازم مختصرى که داشته به فروش مى رساند، و اهل خیر هم با او مساعدت مى کنند تا خود را به هندوستان مى رساند و در شهر حیدرآباد سراغ خانه آن راجه را مى گیرد...
🔹مردم از این که طلبه اى فقیر با چنان مردى ثروتمند و متمکن قصد ملاقات دارد، تعجب مى کنند !!
وقتى به در خانه آن راجه مى رسد در مى زند ، چون در را باز مى کنند، مى بیند شخصى از پله هاى عمارت به زیر آمد، طلبه وقتى با او روبرو مى شود مى گوید: *به آسمان رود و کار آفتاب کند*
فوراً راجه پیش خدمت هایش را صدا مى زند و مى گوید :"این طلبه را به داخل عمارت راهنمایى کنید، و پس از پذیرایى از او تا رفع خستگى اش وى را به حمام ببرید، و او را با لباس هاى فاخر و گران قیمت بپوشانید "
🌼مراسم به صورتى نیکو انجام مى گیرد، و طلبه در آن عمارت عالى تا فردا عصر پذیرایى مى شود .
🦋 فردا دید محترمین شهر از طبقات مختلف چون اعیان و تجار و علما وارد شدند ، و هر کدام در آن سالن پر زینت در جاى مخصوص به خود قرار گرفتند، از شخصى که کنار دستش بود، پرسید: *چه خبر است ؟*
🌳گفت: مجلس جشن عقد دختر صاحب خانه است ...
🍃پیش خود گفت: وقتى به این خانواده وارد شدم که وسایل عیش براى آنان آماده است...
🌳هنگامى که مجلس آراسته شد، راجه به سالن درآمد، همه به احترامش از جاى برخاستند، و او نیز پس از احترام به مهمانان در جاى ویژه خود نشست...
نگاه رو به اهل مجلس کرد و گفت: آقایان *من نصف ثروت خود را که بالغ بر فلان مبلغ مى شود از نقد و مِلک و منزل و باغات و اغنام و اثاثیه به این طلبه که تازه از نجف اشرف بر من وارد شده مصالحه کردم* ، و همه مى دانید که اولاد من منحصر به دو دختر است، یکى از آنها را هم که از دیگرى زیباتر است براى او عقد مى بندم، و شما اى عالمان دین، هم اکنون صیغه عقد را جارى کنید .
🌺چون صیغه جارى شد، طلبه که در دریایى از شگفتى و حیرت فرو رفته بود، پرسید:
شرح این داستان چیست؟
*🌷راجه گفت:* من چند سال قبل قصد کردم در مدح امیرالمؤمنین(علیه السلام) شعرى بگویم، یک مصراع گفتم و نتوانستم مصراع دیگر را بگویم.
به شعراى فارسى زبان هندوستان مراجعه کردم، مصراع گفته شده آنها هم چندان مطلوب نبود، به شعراى ایران مراجعه کردم ، مصراع آنان هم چندان چنگى به دل نمى زد ، پیش خود گفتم: حتماً شعر من منظور نظر کیمیا اثر امیرالمؤمنین(ع) قرار نگرفته است ، لذا با خود نذر کردم اگر کسى پیدا شود و مصراع دوم این شعر را به صورتى مطلوب بگوید، نصف دارایى ام را به او ببخشم، و دختر زیباتر خود را به عقد او در آورم .
🌿شما آمدید و مصراع دوم را گفتید، دیدم از هر جهت این مصراع شما درست و کامل و تمام و با مصراع من هماهنگ است .
طلبه گفت: مصراع اول چه بود ؟
راجه گفت : من گفته بودم :
"به ذرّه گر نظر لطف بوتراب کند"
🍃طلبه گفت: مصراع دوم از من نیست، بلکه لطف خود امیرالمؤمنین(ع) است...
راجه، #سجده_شکر کرد وخواند:
*🌻به ذرّه گر نظر لطف بوتراب کند🌻*
*🌻به آسمان رود و کار آفتاب کند🌻*
*منبع* : کتاب عبرت آموز (تالیف: شیخ حسین انصاریان)
📣 اطلاعیه
💠دومین نشست علمی کمیسیون قرآن و علوم انسانی
با ارائه حجت الاسلام و المسلمین (( دکتر احمدحسین شریفی ))، استاد تمام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و دبیر مجمع عالی علوم انسانی اسلامی صدرا .
با موضوع : امکان و ضرورت تولید علوم انسانی قرآن بنیان
زمان: دوشنبه
۱۴۰۰ / ۰۱ / ۲۳
ساعت ۱۱ صبح
نشانی جلسه:
http://82.99.217.99/meet/
معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه و دبیر کمیسیون قرآن و علوم انسانی
هدایت شده از انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی آمل
هدایت شده از انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی آمل
دومین جلسه کارگاه روش شناسی مطالعات در حوزه قرآن و حدیث با موضوع "روش تحلیل انگاره ای" از سوی انجمن علمی دانشجویی دانشکده علوم قرآنی آمل با ارائه دکتر جواد فرامرزی؛ استادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم به صورت زنده و به مدت 90 دقیقه در سامانه ادوب کانکت با حضور دانشجویان محترم قرآنی برگزار شد.
دکتر فرامرزی در خصوص معنای انگاره، بیان داشت: واژه انگاره در لغت به معنای مختلفی به کار رفته است مانند پندار و گمان، داستان و سرگذشت، اندازه و مقیاس، حساب، طرح. آن چه مدنظر ماست ترکیبی از معنای دوم و آخر است یعنی بررسی یک سرگذشت که به یک طرح و ایده می انجامد. پس انگاره در اصطلاح عبارت است از مطالعه تاریخی تحولات فکری.
وی گفت: بحث انگاره، شعبه ای از مطالعات تاریخی است. در تحلیل تاریخی، نتایج و دستاوردهای یک مسئله و اندیشه مورد توجه قرار می گیرد اما در مبحث انگاره، سیر تحول یک اندیشه بررسی می شود زیرا هر دستاوردی، مسبوق به یک تحول در اندیشه و یک طرح و ایده ای است که در ذهن می گذرد.
دکتر فرامرزی اظهار داشت: وقتی یک واژه و یا مفهومی، در یک زمینه ای به کار می رود، دارای پیچیدگی ها و تحولاتی است که اگر این کلمه از مقوله عرفان باشد، پیچیدگی هایش بیشتر بوده و سیر تطور فراوانی خواهد داشت. همچنین اگر بحث انگاره ها در موضوعات حدیثی بررسی شود، تفکر و اندیشه ها مشخص شده و اقسام احادیث اعم از احادیث صحیح و ضعیف و جعلی از هم شناخته خواهد شد.
وی در خصوص تفاوت مبحث وجوه و نظایر با انگاره، تصریح کرد: هرچند در هر دو مقوله، سیر تطور واژگان مورد توجه قرار می گیرد اما این که چه اندیشه ای موجب شد تا یک واژه دارای آن معنی باشد، در علم وجوه و نظایر، بحث نمی شود و باید در مبحث تاریخ انگاره ای یا تحلیل زبان شناختی بررسی گردد.
دکتر فرامرزی در پایان به معرفی چند منبع در این زمینه پرداخته و بیان داشت: از جمله کتاب هایی که در موضوع انگاره تالیف شده می توان به کتاب های "مقدمه ای بر تاریخ نگاری انگاره ای و اندیشه ای" و "نخستین اندیشه های حدیثی شیعه" از محمدهادی گرامی و "قرآن پژوهی و تاریخ انگاره ها" اشاره نمود.
در پایان جلسه، دانشجویان محترم سوالات خود را مطرح کرده و آقای دکتر فرامرزی نیز پاسخ دادند.
#انجمن_علمی_دانشجویی
#علوم_قرآنی_آمل
@quran_amol
کارگاه برنامهریزی
"مهندسی تور زمان"
🔅ویژه خواهران و برادران🔅
🔰 ۶ جلسه روزهای یکشنبه، سهشنبه و پنجشنبه
🕘 ساعت ۲۱ الی ۲۲
📌 مهلت ثبتنام تا ۲۱ فروردين
📌 شروع کلاس از ۵ اردیبهشت
💯 هزینه کارگاه ۶۵ تومان
با ارسال عبارت "بسیج دانشجویی" از تخفیف ویژه بهرهمند شوید
➖دانشجویان و فارغالتحصیلان فقط ۱۵ تومان
➖عموم فقط ۲۵ تومان
🔰جهت ثبتنام و گرفتن تخفیف:
نام و نامخانوادگی، سن، تحصیلات، رشته تحصیلی خود را به شماره +989020465101 ارسال نمایید.
#اطلاعیه
______🍃___
بسیج دانشجویی دانشکده علوم قرآنی شیراز
🆔 @basijshiraz
📣 اطلاعیه
💠دومین نشست علمی کمیسیون قرآن و علوم انسانی
با ارائه حجت الاسلام و المسلمین (( دکتر احمدحسین شریفی ))، استاد تمام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و دبیر مجمع عالی علوم انسانی اسلامی صدرا .
با موضوع : امکان و ضرورت تولید علوم انسانی قرآن بنیان
زمان: دوشنبه
۱۴۰۰ / ۰۱ / ۲۳
ساعت ۱۱ صبح
نشانی جلسه:
http://82.99.217.99/meet/
معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه و دبیر کمیسیون قرآن و علوم انسانی