eitaa logo
معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
1.4هزار دنبال‌کننده
21.6هزار عکس
1.2هزار ویدیو
836 فایل
اخبار فرهنگی و دانشجویی، اطلاع رسانی برنامه‌ها و بخشنامه‌ها
مشاهده در ایتا
دانلود
📖 إنْ أَعْطَيْتَ لَمْ تَشُبْ عَطَاءَكَ بِمَنٍّ؛ «خدایا اگر تو عطایی کنی، آن را با منت گذاشتن آمیخته نمی سازی!» 🔸خدا چون به هیچ وجه به هیچ چیز در هیچ حالی نیاز ندارد، وقتی بخششی هم به کسی می‌کند نیازی ندارد به اینکه او را تحقیر کند. منت گذاشتن انگیزه نفسانی می‌خواهد و آن وقتی است که انسان احساس کمبود کند و به خیال خود برای ترمیم این کمبود خود وقتی احسانی به کسی می‌کند می‌گوید: منم که در حق تو احسان کردم و اگر من این کار را نکرده بودم تو چنین و چنان می‌شدی. گفتن این سخنان برای پوشاندن حقارت ذاتی است. اگر موجودی هیچ نقصی در وجودش نباشد و کمبودی نداشته باشد، حقارت برای او معنایی ندارد و هیچ انگیزه‌ای برای منت گذاشتن ندارد، بلکه می‌بخشد چون دوست دارد فیض از او ناشی شود و به خلایق برسد. این مطلب روشن است و بر اساس مبانی استدلالی هم خدا نیازی به منت گذاشتن ندارد. ۹۴/۴/۱
💥 گاهی انسان می‌بیند در شب اول، نخوانده؛ در شب دوم نخوانده؛ شب دهم هم نخوانده؛ شب بیست‌و‌پنجم هم نخوانده! پس کِی می‌خواهد از ماه رمضان بهره‌مند شود؟! «فضایل ماه رمضان بدون مراقبه، درک نمی‌شود.‌ درک فضیلت‌های این ماه، محاسبه و مراقبه می‌خواهد و اگر کسی می‌خواهد در ماه رمضان ۱۰ ختم قرآن داشته باشد، باید مراقبه کند. من نمی‌گویم همهْ این کار را بکنند؛ ولی امام (ره) که یک کشور را اداره می‌کردند در ماه رمضان ملاقات‌هایشان _ الا برای کارهای ضروری_ تعطیل بود. بیرون ماه رمضان گاهی روزی ۱۸ ساعت مسائل حکومتی را تدبیر می‌کردند ولی ماه رمضان تعطیل بود. گاهی آدم می‌ببیند سحر شد، هیچ کاری نکرده. در شب اول، نخوانده. در شب دوم هم نخوانده. شب دهم نخوانده!... شب بیست و پنجم هم نخوانده. خُب، پس کی می‌خواهد از ماه رمضان برخوردار شود؟!»
🌱رابطۀ روزه با تقوا🌱 🌺علّامه آیةالله حاج سیّدمحمّدحسین طباطبائی قدّس سرّه 🔹زمینه ساز بودن روزه برای حصول تقوا جای شک ندارد. 🔹زیرا هر کس بخواهد به عالَم طهارت و درجات کمال روحانی نائل شود، اوّلین قدم این است که از لذّت طلبی و پیروی کامل از تمایلات مادّی دست بردارد، و از آنچه او را از توجّه به پروردگار بازمی دارد، فاصله بگیرد. 🔹و این قوّۀ پرهیزگاری، با امساک و خودداری از تمایلات حاصل می شود، و آسان ترین و عمومی ترین راه برای عموم مردم این است که از تمایلات مباح روزمرّه مثل خوردن و آشامیدن خودداری کند تا برای خودداری از ارتکاب کارهای حرام تمرین کرده باشد، 🔹زیرا کسی که دعوت الهی را در مورد مشتهیات مباح اجابت نموده، بشنود و اطاعت کند، در محرّمات و معاصی شنواتر و مطیع تر خواهد بود. 📚«المیزان فی تفسیر القرآن» ج ۲ ص
برنامه‌های امور فرهنگی دانشکده علوم قرآنی ملایر در ماه مبارک رمضان
دلگیرم از خودم که دلم گیر یار نیست اصلا برای آمدنش بی قرار نیست. ماه رمضان،عجیب بوی ظهور می دهد اصلا این ماه، بهار دعا برای امام زمان علیه السلام است دعاهایی که تاکید شده در این ماه بخوانیم هم، دل ها را به سوی ظهور می کشاند نمونه اش همین دعایی که بعد از نمازها میخوانیم اللهم ادخل علی اهل القبور در این دعا از خداوند برای تمام اهل قبور سرور وبرای تمام فقیران بی نیازی، برطرف شدن غصه ها، سیرشدن تمام گرسنگان، آزادی تمام اسیران، شفای تمام مریض ها و... را میخواهیم وخوب می دانیم که تنها در عصر ظهور است که نه فقیری روی زمین پیدا می شود و نه اسیر و گرفتاری در واقع باطن و مغز دعا این است که خدایا امام زمان ما را برسان که به یمن ظهورش تمامی گرفتاری ها برطرف و تمام غصه هایمان به پایان برسد در یک جمله می گوییم اللهم عجل لولیک الفرج
آیت الله جوادی آملی: در بعضی از روایات آمده است كه روزه بگیرید برای آنكه طراوت، خرمی و شادابی غیر ماه مبارك را از دست بدهید؛ زیرا آنها نشاط كاذب و زودگذر است. وقتی انسان روزه گرفت و به آن دل بست، كم كم به باطن روزه پی می‏ برد. باطن روزه انسان را به لقای حق می‏ كشاند كه خدای سبحان فرمود: «الصّوم لى وأنا أجزى به» روزه مال من..
🌹 سلام علیکم در طرح 🌺سی شب سی آیه🌺، در هر شب از ماه مبارک رمضان در محضر حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدی آشنانی رییس محترم دانشکده علوم قرآنی تهران و صاحبنظر در مباحث تعلیم و تربیت و روانشناسی اسلامی از شرح تفسیری یک آیه کاربردی از قرآن کریم بهره برده و انشاالله در پایان ماه مبارک با طرح پرسش و پاسخ از مباحث مطرح شده به قید قرعه جوایزی به مستمعین ارجمند اهدا خواهد شد. 🌿🌿🌿 مباحث مذکور را هر شب در همین کانال دنبال بفرمایید. در پناه خداوند متعال همواره محفوظ و در سایه قرآن کریم سعادتمند باشید.
🌹🌹سی شب سی آیه ۱. با خود باشید و با خویشتن همراهی کنید! يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَيْكُمْ أَنفُسَكُمْ لَا يَضُرُّكُم مَّن ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ! ﻣﺮﺍﻗﺐِ [ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ ﺍﺭﺯﺵ ﻫﺎﻱ ﻣﻌﻨﻮﻱِ ]ﺧﻮﺩ ﺑﺎﺷﻴﺪ ; ﺍﮔﺮ ﺷﻤﺎ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻳﺎﻓﺘﻴﺪ ، ﮔﻤﺮﺍﻫﻲ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﮔﻤﺮﺍﻩ ﺷﺪﻩ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺯﻳﺎﻧﻲ ﻧﻤﻰ ﺭﺳﺎﻧﺪ . ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﻫﻤﻪ ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺧﺪﺍﺳﺖ ; ﭘﺲ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰ ﺩﺍﺩﻳﺪ ، ﺁﮔﺎﻩ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻛﺮﺩ .(سوره مائده، آیه ١٠٥) پيام‏ها: 1- در راه حقّ، از تنهايى نترسيم. «عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ لا يَضُرُّكُمْ» 2- اگر حريف ديگران نمى‏شويم، حريف نفس خود باشيم. عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ‏ ... 3- انحراف جامعه، مجوز گناه كردن افراد نيست. عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ لا يَضُرُّكُمْ‏ ... 4- در قيامت، هر كس مسئول كار خويش است. «عَلَيْكُمْر أَنْفُسَكُمْ» 5- در پى كشف و افشاى عيوب ديگران نباشيم. «عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ»( تفسير نورالثقلين) 6- اهل ايمان بر رفتار و كردار نارواى گمراهان و عقائد باطل آنان مؤاخذه نخواهند شد. «عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ» 7- در راه نجات ديگران، خودتان غرق نشويد. «عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ لا يَضُرُّكُمْ» 8- چنان بايد تربيت شويم كه فساد محيط وجامعه در ما تأثير نگذارد. «لا يَضُرُّكُمْ» 9- روحيّه‏ ى خود را به خاطر انحراف ديگران از دست ندهيم. «عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ لا يَضُرُّكُمْ مَنْ ضَلَّ» 10- گرچه منحرفان در كمين هستند، امّا راه مصونيّت يافتن، هدايت پذيرى است. «لا يَضُرُّكُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ» 11- ايمان به معاد، عامل خودسازى است. «إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ» 12- پيروى از نياكان و تقليد كوركورانه از ديگران، در قيامت نجات‏بخش انسان نيست، بلكه هر كس بايد پاسخگوى راه و عمل خويش باشد. عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ‏ ... فَيُنَبِّئُكُمْ‏ 13- رفتار و كردار انسان در دنيا، فرجام او را در قيامت روشن مى‏كند. «فَيُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ» تفسير نور، ج‏2، ص: 384 تا 386
🌹🌹سی شب سی آیه 2. همه اعمال و رفتار انسان ها، از شاکله یعنی شخصیت و نیت آنها، سرچشمه می گیرد! قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلَىٰ شَاكِلَتِهِ فَرَبُّكُمْ أَعْلَمُ بِمَنْ هُوَ أَهْدَىٰ سَبِيلًا ﺑﮕﻮ : ﻫﺮ ﻛﺲ ﺑﺮ ﭘﺎﻳﻪ ﺧﻠﻖ ﻭ ﺧﻮﻱ ﻭ ﻋﺎﺩﺕ ﻫﺎﻱ ﺍﻛﺘﺴﺎﺑﻲ ﺧﻮﺩ ﻋﻤﻞ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ، ﭘﺲ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺗﺎﻥ ﺑﻪ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺭﺍﻩ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﺗﺮ ﺍﺳﺖ، ﺩﺍﻧﺎﺗﺮ ﺍﺳﺖ.(سوره اسراء، آیه ٨٤) «شاكله»، به معناى ساختار و بافت روحى انسان است كه در اثر وراثت و تربيت و فرهنگ‏ اجتماعى، براى انسان پيدا می ‏شود. بعضى «شاكله» را به معناى فطرت گرفته ‏اند، در حالى كه فطرت‏ها يكدست و ثابت است و آنچه در انسان‏ها متفاوت است، انگيزه ‏ها، خلق و خوى، عادات و بافت فكرى و خانوادگى افراد است و عمل هر كس هم در گرو آنهاست. در پاره ای از روایات، شاکله به نیت نیز، معنا شده است؛ به عنوان نمونه امام صادق عليه السلام در بحث از نيّت و اين كه نيّت از عمل بهتر است، اين آيه ‏را تلاوت فرمود. (تفسیر نورالثقلین) پیام ها: 1- رفتار انسان برگرفته از شخصيّت فكرى و روحى و اخلاقى اوست. «يَعْمَلُ عَلى‏ شاكِلَتِهِ» (از كوزه همان برون تراود كه در اوست.) 2- چون گفتار و رفتارها ريشه در حالات و عادات دارد، بايد از انگيزه‏ ها و خو گرفتن‏ هاى نابجا پرهيز كرد تا اعمال نابجا به صورت ملكه در نيايد. «كُلٌّ يَعْمَلُ عَلى‏ شاكِلَتِهِ» 3- راه هاى هدايت نيز درجات و سلسله مراتب دارد که برخی هدایت یافته تر از دیگری است. «أَهْدى‏» 4- هر كس شاکله و نيّت بهترى داشته باشد، به هدايت نزديك‏تر است. أَهْدى‏" 5- هر کس می خواهد گفتار و رفتار خود را اصلاح کند، باید شخصیت و خلق و خوی خود را اصلاح کند. تفسير نور، ج ‏5، ص: 113
🌹🌹سی شب سی آیه 3. خود فراموشی، عامل خطاها و تبهکاری! وَ لا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُمْ أُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ «حشر، آیه 19» همچون كسانى نباشيد كه خدا را فراموش كردند، پس خدا نيز آنان را به خود فراموشى گرفتار كرد. آنان همان فاسقانند. نكته‏ ها: فراموشی خدا و خویشتن، خطرناك‏ترين آفت و آسیب انسان است. بنابراين باید بدانیم که خدافراموشی «نَسُوا اللَّهَ» و قيامت فراموشی‏ «نَسُوا يَوْمَ الْحِسابِ» و فراموش کردن آيات و نشانه های الهى، «أَتَتْكَ آياتُنا فَنَسِيتَها» باعثکیفر الهی خودفراموشی و سقوط انسان به مرحله‏ ى پست‏ فسق و خطا کاری می ‏شود. زیرا كسى كه خدا را فراموش می ‏كند، به فراموشی هدف آفرینش خود و فراموشی مسیر رشد و تعالی خود دچار می گردد و قهراً فردى بی‏راهه، بی ‏رهبر، بی ‏هدف و بی ‏قانون، بلکه غرق در خشم و شهوات و فردی لاابالی می ‏شود و تمام هدف‏ها و عملكردش سليقه ‏اى و مطابق تمايلات و هوس ‏هاى خودش می ‏گردد و اين بزرگ‏ترين خطر براى انسان است. آری كسی ‏كه لطف خداوند در آفریدن و رزق و آگاه سازی خود را فراموش كند، در حقیقت خود واقعی را فراموش خواهد کرد و دچار خود کاذب، خود جعلی و خود پوشالی و خود های خیالی می گردد و به بن بست می رسد. تداوم تبهکاری انسان به خاطر آن است كسی ‏كه خود را فراموش كند، اصلا به فکر اصلاح خود نیست؛ بلکه دست به هر كارى می ‏زند و به دنبال هر طاغوت و دوستى می ‏رود و قطعا فاسد می ‏شود. كسی كه خود را فراموش كند، به جای زندگی الهی معنوی خود، برای ديگران و گاه برای شیطان، زندگی می کند و حتما فاسق و بد می ‏شود. كسی ‏كه خودش را فراموش كند، اساسا دیگر به فکر سود و فایده و رشد خود نیست لذا دوستان نابابی را به زندگی خود دعوت می کند که بی شک او را به بازى می ‏گيرند. كسى كه خود را فراموش كند، قهراً اهداف حكيمانه‏ ى خداوند در مورد آفرينش خودش را فراموش خواهد كرد و هر كه هدف خلقتش را فراموش كند، عمر، سرمايه واستعدادش را در داهی خطا سپری می کند. لازم است بدانیم که انسان فطرتاً خداآگاهی و خودآگاهی دارد و فراموشى، عارضی و کیفری است و كلمه «نسيان» در موردى است كه قبلًا علم و توجه باشد و کیفر متناسب با آن انساء یا فراموشانیدن است. پيام ‏ها: 1- مؤمنان، نیز در معرض فراموش کردن ياد خدا هستند و نياز به هشدار دارند. يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ‏ ... وَ لا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ‏ 2- گام اول سقوط، از فراموشی خداوند توسط انسان است، خودفراموشى، كيفر الهى و نتبجه آن است. «نَسُوا اللَّهَ فَأَنْساهُمْ» 3- كيفر الهی خدافراموشی، متناسب با آن عمل، خود فراموشی است. «نَسُوا اللَّهَ فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُمْ» 4- گناه و انحراف، ثمره غفلت از ياد خدا و خودفراموشی است. «نَسُوا اللَّهَ فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُمْ أُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ» تفسير نور، ج‏9، ص: 560 تا 562 با ویرایش و تکمیل
فعالیتهای امور فرهنگی دانشکده علوم قرآنی تهران در ماه مبارک رمضان
1⃣🔸پرهيز از حرام هاى خدا : گفتم : اى پيامبر خدا! برترينِ كارها در اين ماه چيست؟ فرمود: «اى ابو الحسن! برترينِ كارها در اين ماه ، پرهيز از حرام هاى خداست».امالی صدوق ص 155 2⃣🔸 پرهيز از غيبت كردن (ص) : روزه دار ، تا وقتى كه از مسلمانى غيبت نكند ، در حال عبادت است ، هر چند در بسترش خفته باشد.امالی صدوق ص 645 3⃣🔸 پرهيز از دشنام دادن (ص) :روزه ، سپر است. هر گاه يكى از شما روزه بود ، پس دشنام ندهد و نابخردى نكند .کنزالعمال ح 23589 4⃣🔸 پرهيز از دروغ : دروغ ، روزه را باطل مى كند؛ همچنين نگاهِ پس از نگاه؛ و همه [ گونه هاى] ستم: اندكش و بسيارش.بحارالانوار ج 97 ص 352 5⃣🔸 پرهيز از ريا (ص) :هر كس رياكارانه روزه بگيرد ، شرك ورزيده است.مسند ابن حنبل ج 6 ص 82 6⃣🔸پرهيز از نواهی خدا :روزه ، تنها نخوردن و نياشاميدن نيست. روزه ، پرهيز از هر چيزى است كه خداوندْ آن را خوش نمى دارد.شرح نهج البلاغه ج 20 ص 299
‌ نامه امام خمینی رضوان الله تعالی علیه به فرزندش مرحوم سید احمد خمینی رحمه الله: ارتباط با قرآن هر چند فقط با قرائت آن باشد. فرزندم! با قرآن این بزرگ کتاب معرفت آشنا شو، اگر چه با قرائت آن. و راهی از آن به سوی محبوب باز کن و تصور نکن که قرائت بدون معرفت اثری ندارد که این وسوسه شیطان است.آخر، این کتاب از طرف محبوب است برای تو و برای همه کس، و نامه محبوب، محبوب است اگرچه عاشق و محب، مفاد آن را ندادند و با این انگیزه، حب محبوب که کمال مطلوب است به سراغت آید و شاید دستت گیرد. "ما اگر در تمام لحظات عمر به شکرانه این که قرآن کتاب ماست به سجده رویم از عهده برنیامده ایم" (از کتاب وعده دیدار٬ موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (قدس سره))
🌹🌹سی شب سی آیه 4. با آگاهی زندگی کن و از غافلان مباش! وَ اذْكُرْ رَبَّكَ فِي نَفْسِكَ تَضَرُّعاً وَ خِيفَةً وَ دُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ وَ لا تَكُنْ مِنَ الْغافِلِينَ «اعراف، 205» و پروردگارت را از روى خوف و تضرّع، آهسته و آرام در دل خود و در هر صبح و شام ياد كن و از غافلان مباش. نكته ‏ها: در آيه ‏ى قبل از این آیه، آداب تلاوت قرآن بيان شد و در اين آيه، آداب ذكر و دعا بيان شده است که بايد با تضرّع و خشوع و بيم و اميد همراه باشد. • كلمه ‏ى «آصال» جمع «اصيل»، به معناى نزديك غروب و شامگاهان و كلمه‏ ى «غدو» جمع «غدوة»، به طلوع فجر تا طلوع خورشيد گفته می ‏شود. بعضى گفته‏ اند: مراد از «ذكر» در اين آيه، نمازهاى واجب پنجگانه است. پيام‏ها: 1- پيامبران نيز بايد پيوسته به ياد خدا باشند، تا چه رسد به ديگران. «وَ اذْكُرْ رَبَّكَ» 2- قرآن، علاوه بر ذكر زبانى، ذكر قلبى و درونى را هم می ‏ستايد. «فِي نَفْسِكَ» 3- ياد خداوند، وقتى غفلت‏ زدايى می ‏كند كه بدون تظاهر و سر وصدا باشد، و گر نه خودش نوعى سرگرمى و غفلت می شود. «تَضَرُّعاً وَ خِيفَةً وَ دُونَ الْجَهْرِ» 4- توجه به ربوبيّت خداوند، دائمى و سزاوار است كه یاد خدا پيوسته باشد. وَ اذْكُرْ رَبَّكَ‏ ... بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ‏ 5- آن ذكر و يادى بيمه كننده ‏ى انسان است كه عاشقانه، سوزناك و پيوسته و در هر صبح و شام باشد. تَضَرُّعاً ... بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ‏ 6- در آغاز هر روز؛ هنگام شروع به كار و تصميم‏ گيرى و در پايان هر روز؛ هنگام جمع ‏بندى و نتيجه ‏گيرى، بايد به ياد خدا بود. «بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ» 7- آنان كه زندگی آگاهانه معنوی ندارند و با یاد خداوند در هر صبح و شام، رندگی نمی ‏كنند، از غافلان هستند. وَ اذْكُرْ ... وَ لا تَكُنْ مِنَ الْغافِلِين‏ تفسير نور، ج‏3، ص:257و 258
امروز چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۰۵ رمضان ۱۴۴۱ ۲۹ آوریل ۲۰۲۰ 🌴🔸 سوره بقره آیه ۲۱۸: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم 🌺 🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱 إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أُولَئِكَ يَرْجُونَ رَحْمَتَ اللَّهِ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ آنان كه ايمان آورده و كسانى كه هجرت كرده و راه خدا جهاد نموده‏ اند آنان به رحمت‏ خدا اميدوارند خداوند آمرزنده مهربان است.
💠 حدیث روز ⭕️ بدبخت واقعی در ماه مبارک رمضان 🔻پيامبر اکرم صلي‌الله‌عليه‌وآله: إنَّ الشَّقِيَّ حَقَّ الشَّقِيِ مَن خَرَجَ مِنهُ هذَا الشَّهرُ و لَم يُغفَر ذُنوبُهُ ❇️ بدبخت واقعى كسى است كه اين ماه (رمضان)را پشت سر گذارد و گناهانش آمرزيده نشود. 📚 ميزان الحكمه، ح 7458
✍️ دعای روز پنجم ماه رمضان🌙 اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ من المُسْتَغْفرینَ واجْعَلْنی فیهِ من عِبادَکَ الصّالحینَ القانِتین واجْعَلْنی فیهِ من اوْلیائِکَ المُقَرّبینَ بِرَأفَتِکَ یا ارْحَمَ الرّاحِمین. خدایا قرار بده در این روز از آمرزش جویان و قرار بده مرا در این روز از بندگان شایسته و فرمانبردارت وقرار بده مرا در این روز ازدوستان نزدیکت به مهربانى خودت اى مهربان ترین مهربانان.
شرح دعای روز پنجم.m4a
6.47M
✅ شرح دعای روز پنجم 🎤حجت الاسلام والمسلمین سید رسول زهراپور 💠 اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ من المُسْتَغْفرینَ واجْعَلْنی فیهِ من عِبادَکَ الصّالحینَ القانِتین واجْعَلْنی فیهِ من اوْلیائِکَ المُقَرّبینَ بِرَأفَتِکَ یا ارْحَمَ الرّاحِمین. خدایا، قرار ده مرا در این ماه از آمرزش جویان و از بندگان شایسته فرمان بردار و از اولیای مقرّبت ( دوستان نزدیکت )،به مهربانی خودت ای مهربان ترین مهربانان 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
جزء پنجم.mp3
7.57M
☑️ تندخوانی(تحدیر) جزء پنجم قرآن کریم ✨حجم 7.2 مگ 🕕زمان: 31 دقیقه 🎙قاری: احمد دباغ
💠شهر امامان 🔸اکنون در آستانه شهر‌الله و مقام ضیافت‌الله هستیم و من خود اقرار دارم که لایق این ضیافت نیستم. شهر شعبان‌المعظم که شهر امامان است در شرف گذشتن و ما خود را نتوانستیم مهیا کنیم برای شهر‌الله. دعاها را گاهی با لقلقه لسان خواندم و از آنها چیزی حاصل نشد در این آخر شهر عرض می‌کنم اَللهُمَ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فِیما مَضی مِنْ شَعبانَ فَاغْفِرلَنا فِیما بَقِی مِنه از رحمت حق تعالی مایوس نیستم و مباش در دنیا [مباد] روزی که گناهان به آنجا رسد که از رحمت حق مایوس شویم.(صحیفه امام، ج 20، ص253،)
💠ماه رمضان ماه نجات از آتش است 🔸ماه رمضان را «مبارک» نامیده‌اند؛ علّت مبارک بودن این ماه، این است که راه نجات از آتش و فوز به جنّت است، که در دعاى روز ماه رمضان [میخوانیم‌]: وَ هذا شَهرُ العِتقِ مِنَ النّارِ وَ الفَوزِ بِالجَنَّة. آتش و دوزخ الهى و همچنین بهشت و نعیم الهى در همین دنیا موجود است. آنچه در نشئه‌ى آخرت تحقّق پیدا میکند، باطن همان چیزى است که در اینجا است: «وَ اِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحیطَةٌ بِالکفِرین»(۱)؛ جهنّم در همین‌جا، در همین نشئه، در همین زندگى، کافران و ظالمان و معاندان و مخالفان را احاطه کرده است؛ بهشت هم همین‌جور. اینکه ما از جهنّم به بهشت برویم، دست خود ما است؛ در همین‌جا تحقّق پیدا میکند و صورت عینى و باطنى و واقعى آن در آن نشئه دیده میشود. ما میتوانیم این سفر را، این سِیر از دوزخ بدکردارى، دوزخ بددلى، دوزخ بداندیشى، از این دوزخ که مال این دنیا است را به بهشت نیک‌کردارى، به بهشت نیک‌اندیشى و نیک‌رفتارى و نیک‌خویى انجام بدهیم؛ اسم این حرکت «انابه» است، «توبه» است. لذا در دعا وارد شده است: وَ هذا شَهرُ اِلانابَةِ وَ هذا شَهرُ التَّوبَة»(۲)؛ با انابه، با توبه، عِتق از نار و فوز به جنّت حاصل خواهد شد.۱۳۹۳/۰۴/۱۶
📖 إنْ أَعْطَیتَ لَمْ تَشُبْ عَطَاءَكَ بِمَنٍّ؛ «خدایا اگر تو عطایی کنی، آن را با منت گذاشتن آمیخته نمی سازی!» 🔹یکی از شیوه‌های قرآن این است که نعمت‌های خدا را مدام بیان می‌کند، معلوم می‌شود که در واقع خدا می‌خواهد ما را وادار به شکرگزاری در مقابل نعمت‌هایش کند. آیا این یک نوع چشم‌داشت پاداش نیست؟ 🔸اگر خداوند بنده را به شکر راهنمایی می‌کند برای این نیست که او از شکر کردن بنده لذت می‌برد و دوست دارد دیگران در مقابلش تواضع و چاپلوسی کنند. وقتی می‌گوید شکر من را به جا بیاورید برای این است که خیر بنده را می‌خواهد. می‌داند بنده‌ای که شکرگزار نباشد به کمال نمی‌رسد. این هم یک لطف دیگری است برای این که به او بفهماند که رسیدن به سعادت و لیاقت دستیابی به نعمت‌های ابدی بهشتی منوط به داشتن خلق و خوی شکرگزاری است. ۹۴/۴/۱
(ع)🌹 💔رواق و مرقد خلوت به تو نمی آید 😔حرم بدون طراوت به تو نمی آید 💔بیا دوباره دعا کن دوباره برگردیم 😔ز راه دور به تو نمی آید ❤️🍃 🌹🍃
💥 درک ظلمت و غربت «قبر» در همین دنیا، با دعای «مومن در همین دنیا، در ماه رمضان با دعای امام سجاد(ع) سیر می‌کند و واقعاً وارد می‌شود: «أَبْکیٖ لِظُلمةِ قبری...»؛ واقعاً آن را می‌بیند، سِیرش را در می‌بیند و در همان سحر ماه رمضان از مُنَقّا می‌شود؛ «اَللّهم لک الحمد علی ما نَقَّیتُ مِنَ الشرک قلبی...»؛ این چیزی که ما باید به آن برسیم، همین است. این را انسان باید در این دنیا بفهمد، اگر نفهمید در قبر به او می‌فهمانند!»