eitaa logo
معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
1.4هزار دنبال‌کننده
21.5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
836 فایل
اخبار فرهنگی و دانشجویی، اطلاع رسانی برنامه‌ها و بخشنامه‌ها
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹🌹سی شب سی آیه 3. خود فراموشی، عامل خطاها و تبهکاری! وَ لا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُمْ أُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ «حشر، آیه 19» همچون كسانى نباشيد كه خدا را فراموش كردند، پس خدا نيز آنان را به خود فراموشى گرفتار كرد. آنان همان فاسقانند. نكته‏ ها: فراموشی خدا و خویشتن، خطرناك‏ترين آفت و آسیب انسان است. بنابراين باید بدانیم که خدافراموشی «نَسُوا اللَّهَ» و قيامت فراموشی‏ «نَسُوا يَوْمَ الْحِسابِ» و فراموش کردن آيات و نشانه های الهى، «أَتَتْكَ آياتُنا فَنَسِيتَها» باعثکیفر الهی خودفراموشی و سقوط انسان به مرحله‏ ى پست‏ فسق و خطا کاری می ‏شود. زیرا كسى كه خدا را فراموش می ‏كند، به فراموشی هدف آفرینش خود و فراموشی مسیر رشد و تعالی خود دچار می گردد و قهراً فردى بی‏راهه، بی ‏رهبر، بی ‏هدف و بی ‏قانون، بلکه غرق در خشم و شهوات و فردی لاابالی می ‏شود و تمام هدف‏ها و عملكردش سليقه ‏اى و مطابق تمايلات و هوس ‏هاى خودش می ‏گردد و اين بزرگ‏ترين خطر براى انسان است. آری كسی ‏كه لطف خداوند در آفریدن و رزق و آگاه سازی خود را فراموش كند، در حقیقت خود واقعی را فراموش خواهد کرد و دچار خود کاذب، خود جعلی و خود پوشالی و خود های خیالی می گردد و به بن بست می رسد. تداوم تبهکاری انسان به خاطر آن است كسی ‏كه خود را فراموش كند، اصلا به فکر اصلاح خود نیست؛ بلکه دست به هر كارى می ‏زند و به دنبال هر طاغوت و دوستى می ‏رود و قطعا فاسد می ‏شود. كسی كه خود را فراموش كند، به جای زندگی الهی معنوی خود، برای ديگران و گاه برای شیطان، زندگی می کند و حتما فاسق و بد می ‏شود. كسی ‏كه خودش را فراموش كند، اساسا دیگر به فکر سود و فایده و رشد خود نیست لذا دوستان نابابی را به زندگی خود دعوت می کند که بی شک او را به بازى می ‏گيرند. كسى كه خود را فراموش كند، قهراً اهداف حكيمانه‏ ى خداوند در مورد آفرينش خودش را فراموش خواهد كرد و هر كه هدف خلقتش را فراموش كند، عمر، سرمايه واستعدادش را در داهی خطا سپری می کند. لازم است بدانیم که انسان فطرتاً خداآگاهی و خودآگاهی دارد و فراموشى، عارضی و کیفری است و كلمه «نسيان» در موردى است كه قبلًا علم و توجه باشد و کیفر متناسب با آن انساء یا فراموشانیدن است. پيام ‏ها: 1- مؤمنان، نیز در معرض فراموش کردن ياد خدا هستند و نياز به هشدار دارند. يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ‏ ... وَ لا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ‏ 2- گام اول سقوط، از فراموشی خداوند توسط انسان است، خودفراموشى، كيفر الهى و نتبجه آن است. «نَسُوا اللَّهَ فَأَنْساهُمْ» 3- كيفر الهی خدافراموشی، متناسب با آن عمل، خود فراموشی است. «نَسُوا اللَّهَ فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُمْ» 4- گناه و انحراف، ثمره غفلت از ياد خدا و خودفراموشی است. «نَسُوا اللَّهَ فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُمْ أُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ» تفسير نور، ج‏9، ص: 560 تا 562 با ویرایش و تکمیل
فعالیتهای امور فرهنگی دانشکده علوم قرآنی تهران در ماه مبارک رمضان
1⃣🔸پرهيز از حرام هاى خدا : گفتم : اى پيامبر خدا! برترينِ كارها در اين ماه چيست؟ فرمود: «اى ابو الحسن! برترينِ كارها در اين ماه ، پرهيز از حرام هاى خداست».امالی صدوق ص 155 2⃣🔸 پرهيز از غيبت كردن (ص) : روزه دار ، تا وقتى كه از مسلمانى غيبت نكند ، در حال عبادت است ، هر چند در بسترش خفته باشد.امالی صدوق ص 645 3⃣🔸 پرهيز از دشنام دادن (ص) :روزه ، سپر است. هر گاه يكى از شما روزه بود ، پس دشنام ندهد و نابخردى نكند .کنزالعمال ح 23589 4⃣🔸 پرهيز از دروغ : دروغ ، روزه را باطل مى كند؛ همچنين نگاهِ پس از نگاه؛ و همه [ گونه هاى] ستم: اندكش و بسيارش.بحارالانوار ج 97 ص 352 5⃣🔸 پرهيز از ريا (ص) :هر كس رياكارانه روزه بگيرد ، شرك ورزيده است.مسند ابن حنبل ج 6 ص 82 6⃣🔸پرهيز از نواهی خدا :روزه ، تنها نخوردن و نياشاميدن نيست. روزه ، پرهيز از هر چيزى است كه خداوندْ آن را خوش نمى دارد.شرح نهج البلاغه ج 20 ص 299
‌ نامه امام خمینی رضوان الله تعالی علیه به فرزندش مرحوم سید احمد خمینی رحمه الله: ارتباط با قرآن هر چند فقط با قرائت آن باشد. فرزندم! با قرآن این بزرگ کتاب معرفت آشنا شو، اگر چه با قرائت آن. و راهی از آن به سوی محبوب باز کن و تصور نکن که قرائت بدون معرفت اثری ندارد که این وسوسه شیطان است.آخر، این کتاب از طرف محبوب است برای تو و برای همه کس، و نامه محبوب، محبوب است اگرچه عاشق و محب، مفاد آن را ندادند و با این انگیزه، حب محبوب که کمال مطلوب است به سراغت آید و شاید دستت گیرد. "ما اگر در تمام لحظات عمر به شکرانه این که قرآن کتاب ماست به سجده رویم از عهده برنیامده ایم" (از کتاب وعده دیدار٬ موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (قدس سره))
🌹🌹سی شب سی آیه 4. با آگاهی زندگی کن و از غافلان مباش! وَ اذْكُرْ رَبَّكَ فِي نَفْسِكَ تَضَرُّعاً وَ خِيفَةً وَ دُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ وَ لا تَكُنْ مِنَ الْغافِلِينَ «اعراف، 205» و پروردگارت را از روى خوف و تضرّع، آهسته و آرام در دل خود و در هر صبح و شام ياد كن و از غافلان مباش. نكته ‏ها: در آيه ‏ى قبل از این آیه، آداب تلاوت قرآن بيان شد و در اين آيه، آداب ذكر و دعا بيان شده است که بايد با تضرّع و خشوع و بيم و اميد همراه باشد. • كلمه ‏ى «آصال» جمع «اصيل»، به معناى نزديك غروب و شامگاهان و كلمه‏ ى «غدو» جمع «غدوة»، به طلوع فجر تا طلوع خورشيد گفته می ‏شود. بعضى گفته‏ اند: مراد از «ذكر» در اين آيه، نمازهاى واجب پنجگانه است. پيام‏ها: 1- پيامبران نيز بايد پيوسته به ياد خدا باشند، تا چه رسد به ديگران. «وَ اذْكُرْ رَبَّكَ» 2- قرآن، علاوه بر ذكر زبانى، ذكر قلبى و درونى را هم می ‏ستايد. «فِي نَفْسِكَ» 3- ياد خداوند، وقتى غفلت‏ زدايى می ‏كند كه بدون تظاهر و سر وصدا باشد، و گر نه خودش نوعى سرگرمى و غفلت می شود. «تَضَرُّعاً وَ خِيفَةً وَ دُونَ الْجَهْرِ» 4- توجه به ربوبيّت خداوند، دائمى و سزاوار است كه یاد خدا پيوسته باشد. وَ اذْكُرْ رَبَّكَ‏ ... بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ‏ 5- آن ذكر و يادى بيمه كننده ‏ى انسان است كه عاشقانه، سوزناك و پيوسته و در هر صبح و شام باشد. تَضَرُّعاً ... بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ‏ 6- در آغاز هر روز؛ هنگام شروع به كار و تصميم‏ گيرى و در پايان هر روز؛ هنگام جمع ‏بندى و نتيجه ‏گيرى، بايد به ياد خدا بود. «بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ» 7- آنان كه زندگی آگاهانه معنوی ندارند و با یاد خداوند در هر صبح و شام، رندگی نمی ‏كنند، از غافلان هستند. وَ اذْكُرْ ... وَ لا تَكُنْ مِنَ الْغافِلِين‏ تفسير نور، ج‏3، ص:257و 258
امروز چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۰۵ رمضان ۱۴۴۱ ۲۹ آوریل ۲۰۲۰ 🌴🔸 سوره بقره آیه ۲۱۸: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم 🌺 🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱 إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أُولَئِكَ يَرْجُونَ رَحْمَتَ اللَّهِ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ آنان كه ايمان آورده و كسانى كه هجرت كرده و راه خدا جهاد نموده‏ اند آنان به رحمت‏ خدا اميدوارند خداوند آمرزنده مهربان است.
💠 حدیث روز ⭕️ بدبخت واقعی در ماه مبارک رمضان 🔻پيامبر اکرم صلي‌الله‌عليه‌وآله: إنَّ الشَّقِيَّ حَقَّ الشَّقِيِ مَن خَرَجَ مِنهُ هذَا الشَّهرُ و لَم يُغفَر ذُنوبُهُ ❇️ بدبخت واقعى كسى است كه اين ماه (رمضان)را پشت سر گذارد و گناهانش آمرزيده نشود. 📚 ميزان الحكمه، ح 7458
✍️ دعای روز پنجم ماه رمضان🌙 اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ من المُسْتَغْفرینَ واجْعَلْنی فیهِ من عِبادَکَ الصّالحینَ القانِتین واجْعَلْنی فیهِ من اوْلیائِکَ المُقَرّبینَ بِرَأفَتِکَ یا ارْحَمَ الرّاحِمین. خدایا قرار بده در این روز از آمرزش جویان و قرار بده مرا در این روز از بندگان شایسته و فرمانبردارت وقرار بده مرا در این روز ازدوستان نزدیکت به مهربانى خودت اى مهربان ترین مهربانان.
شرح دعای روز پنجم.m4a
6.47M
✅ شرح دعای روز پنجم 🎤حجت الاسلام والمسلمین سید رسول زهراپور 💠 اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ من المُسْتَغْفرینَ واجْعَلْنی فیهِ من عِبادَکَ الصّالحینَ القانِتین واجْعَلْنی فیهِ من اوْلیائِکَ المُقَرّبینَ بِرَأفَتِکَ یا ارْحَمَ الرّاحِمین. خدایا، قرار ده مرا در این ماه از آمرزش جویان و از بندگان شایسته فرمان بردار و از اولیای مقرّبت ( دوستان نزدیکت )،به مهربانی خودت ای مهربان ترین مهربانان 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
جزء پنجم.mp3
7.57M
☑️ تندخوانی(تحدیر) جزء پنجم قرآن کریم ✨حجم 7.2 مگ 🕕زمان: 31 دقیقه 🎙قاری: احمد دباغ
💠شهر امامان 🔸اکنون در آستانه شهر‌الله و مقام ضیافت‌الله هستیم و من خود اقرار دارم که لایق این ضیافت نیستم. شهر شعبان‌المعظم که شهر امامان است در شرف گذشتن و ما خود را نتوانستیم مهیا کنیم برای شهر‌الله. دعاها را گاهی با لقلقه لسان خواندم و از آنها چیزی حاصل نشد در این آخر شهر عرض می‌کنم اَللهُمَ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فِیما مَضی مِنْ شَعبانَ فَاغْفِرلَنا فِیما بَقِی مِنه از رحمت حق تعالی مایوس نیستم و مباش در دنیا [مباد] روزی که گناهان به آنجا رسد که از رحمت حق مایوس شویم.(صحیفه امام، ج 20، ص253،)
💠ماه رمضان ماه نجات از آتش است 🔸ماه رمضان را «مبارک» نامیده‌اند؛ علّت مبارک بودن این ماه، این است که راه نجات از آتش و فوز به جنّت است، که در دعاى روز ماه رمضان [میخوانیم‌]: وَ هذا شَهرُ العِتقِ مِنَ النّارِ وَ الفَوزِ بِالجَنَّة. آتش و دوزخ الهى و همچنین بهشت و نعیم الهى در همین دنیا موجود است. آنچه در نشئه‌ى آخرت تحقّق پیدا میکند، باطن همان چیزى است که در اینجا است: «وَ اِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحیطَةٌ بِالکفِرین»(۱)؛ جهنّم در همین‌جا، در همین نشئه، در همین زندگى، کافران و ظالمان و معاندان و مخالفان را احاطه کرده است؛ بهشت هم همین‌جور. اینکه ما از جهنّم به بهشت برویم، دست خود ما است؛ در همین‌جا تحقّق پیدا میکند و صورت عینى و باطنى و واقعى آن در آن نشئه دیده میشود. ما میتوانیم این سفر را، این سِیر از دوزخ بدکردارى، دوزخ بددلى، دوزخ بداندیشى، از این دوزخ که مال این دنیا است را به بهشت نیک‌کردارى، به بهشت نیک‌اندیشى و نیک‌رفتارى و نیک‌خویى انجام بدهیم؛ اسم این حرکت «انابه» است، «توبه» است. لذا در دعا وارد شده است: وَ هذا شَهرُ اِلانابَةِ وَ هذا شَهرُ التَّوبَة»(۲)؛ با انابه، با توبه، عِتق از نار و فوز به جنّت حاصل خواهد شد.۱۳۹۳/۰۴/۱۶
📖 إنْ أَعْطَیتَ لَمْ تَشُبْ عَطَاءَكَ بِمَنٍّ؛ «خدایا اگر تو عطایی کنی، آن را با منت گذاشتن آمیخته نمی سازی!» 🔹یکی از شیوه‌های قرآن این است که نعمت‌های خدا را مدام بیان می‌کند، معلوم می‌شود که در واقع خدا می‌خواهد ما را وادار به شکرگزاری در مقابل نعمت‌هایش کند. آیا این یک نوع چشم‌داشت پاداش نیست؟ 🔸اگر خداوند بنده را به شکر راهنمایی می‌کند برای این نیست که او از شکر کردن بنده لذت می‌برد و دوست دارد دیگران در مقابلش تواضع و چاپلوسی کنند. وقتی می‌گوید شکر من را به جا بیاورید برای این است که خیر بنده را می‌خواهد. می‌داند بنده‌ای که شکرگزار نباشد به کمال نمی‌رسد. این هم یک لطف دیگری است برای این که به او بفهماند که رسیدن به سعادت و لیاقت دستیابی به نعمت‌های ابدی بهشتی منوط به داشتن خلق و خوی شکرگزاری است. ۹۴/۴/۱
(ع)🌹 💔رواق و مرقد خلوت به تو نمی آید 😔حرم بدون طراوت به تو نمی آید 💔بیا دوباره دعا کن دوباره برگردیم 😔ز راه دور به تو نمی آید ❤️🍃 🌹🍃
💥 درک ظلمت و غربت «قبر» در همین دنیا، با دعای «مومن در همین دنیا، در ماه رمضان با دعای امام سجاد(ع) سیر می‌کند و واقعاً وارد می‌شود: «أَبْکیٖ لِظُلمةِ قبری...»؛ واقعاً آن را می‌بیند، سِیرش را در می‌بیند و در همان سحر ماه رمضان از مُنَقّا می‌شود؛ «اَللّهم لک الحمد علی ما نَقَّیتُ مِنَ الشرک قلبی...»؛ این چیزی که ما باید به آن برسیم، همین است. این را انسان باید در این دنیا بفهمد، اگر نفهمید در قبر به او می‌فهمانند!»
معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
⭕️ مهمترین شبهات کرونایی به لحاظ محتوا و حجم رسانه ای و پاسخ آنها (3) شبهه ۳: 🔷بیمارستان «مسیح دان
⭕️ مهمترین شبهات کرونایی به لحاظ محتوا و حجم رسانه ای و پاسخ آنها (4) شبهه ۴: 🔷منشأ ایجاد و گسترش ویروس کرونا در ایران از طریق طلاب چینی جامعه المصطفی قم بوده است؟ 🔷 پاسخ: 🔸 اولا؛ گمانه زنی درباره منشأ پیدایش و گسترش ویروس کرونا در کشور، با توجه به تأخیری که در شناسایی و تست افراد مبتلا به این ویروس وجود داشت، هیچ گونه جنبه علمی نداشته و صرفا از شایعات و حرف‌های بی‌اساس است. هرادعایی مستلزم اثبات با روش علمی است. روش علمی برای اثبات این ادعا، روش آزمایشگاهی است. یعنی آزمایشگاه‌های معتبر باید با آزمایش خون افراد، وجود یا عدم ویروس خاصی در خون فرد خاصی را اعلام کنند. این درحالی است که هیچ آزمایشگاه معتبری اعلام نکرده است که این ویروس توسط طلاب چینی جامعه المصطفی منتقل و متتشر شده است. یکی از شگردهای جنگ روانی انتشار اخبار بی‌اساسی است که با روش تکرار خبر یا اعلام از منبع نامعلوم انجام می‌گیرد. خبرهایی مثل شایعه و شبهه بالا توسط هیچ منبع معتبر و موثقی تأیید نشده است! 🔸ثانیا؛ موضوعاتی مثل طلاب چینی جامعه المصطفی بیش از هرچیز یا شایعاتی است که افراد کم اطلاع مطرح می‌کنند و یا با اغراض سیاسی و ضدانقلابی مطرح می‌شود. کشورهای ایران و چین روابط گسترده سیاسی و اقتصادی دارند و سالانه هزاران شهروند چینی با اهداف مختلف به ایران سفر می‌کنند. مضاف بر این به گفته حجه السلام ابوالحسن نواب، عضو هیئت امنای جامعه المصطفی، طلاب چینی مقیم قم در مدتی که موضوع کرونا مطرح بوده به چین مسافرت نکرده‌اند. 🔸از سوی دیگر سازمان بهداشت جهانی، منشأ ورود ویروس کرونا به ایران، را تاجری عربستانی معرفی کرده که همسر چینی داشته و پس از سفر به ووهان چین، به ایران آمده و از تهران به قم سفر کرده است. اخیرا نیز گمانه زنی دیگری مبنی بر انتقال ویروس از طریق گارگران چینی مستقر در استان گیلان مطرح شده است.
‼️ قرص زیر زبانی 🔷س 3994: آیا (فشار خون) با توجه به اینکه چیزی از حلق پائین نمی رود و صِرفاَ از طریق زیر جذب می شود، باعث باطل شدن روزه می گردد؟ ✅ج: اگر آب دهان که با آن قرص آغشته شده بیرون ریخته شود، و چیزی از آن وارد حلق نشود، باطل نمی شود.
از فهم قرآن لذت ببرید متن کامل قرآن کریم همراه با صوت دلنشین چندین قاری و متن ترجمه قرآن به همراه اجرای نمایشی رادیویی آن را در نرم‌افزار موبایلی 《طنین وحی》 شنوا باشید این نرم‌افزار که با اجرای بیش از ۱۶۰ هنرپیشه تهیه شده کاری از مرکز تحقیقات رایانه‌ای حوزه علمیه اصفهان است که هفت سال کار تحقیق و ضبط و افکت‌گذاری و تهیه آن طول کشیده و قیمت قبلا آن 48000 تومان بوده که اکنون به مناسبت ماه مبارک رمضان به صورت رایگان عرضه می‌گردد. شما می‌توانید با عضویت در کانال زیر این نرم‌افزار را دریافت کنید. http://eitaa.com/joinchat/3178299408Cb6a96249c4
معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
قلم دانشجو-ویژه نامه بزرگداشت شهادت شهید مطهری و روز معلم-تهران.pdf
2.11M
"قلم دانشجو" "ویژه نامه سالروز شهات استاد شهید مطهری و روز معلم و استاد." کاری از انجمن علمی دانشجویی دانشکده علوم قرآنی تهران. از همه دانشجویان و دست اندرکاران که در ایام قرنطینه، در تهیه و آماده سازی این ویژه نامه تلاش کردند تقدیر و تشکر می کنیم. معاونت فرهنگی و دانشجویی
دهم اردیبهشت، روز ملی خلیج فارس گرامی باد