eitaa logo
معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
1.4هزار دنبال‌کننده
21.6هزار عکس
1.2هزار ویدیو
836 فایل
اخبار فرهنگی و دانشجویی، اطلاع رسانی برنامه‌ها و بخشنامه‌ها
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ خودسازی از ضعفهای ما این است كه ما به موازات علم، به موازات پیشرفتهای علمی، پیشرفت اخلاقی و تزكیه‌ی اخلاقی و نفسی پیدا نكرده‌ایم؛ این عقب‌ماندگی است. ۱۳۹۰/۱۱/۱۴ 
⚫️داغ سید الشهدا گریه می کنی با غصه های آل عبا گریه می کنی در اوج روضه های عزا گریه می کنی ما با گناه اشکِ تو را در می آوریم از سوز بی وفایی ما گریه می کنی ای صاحب عزا، تو به این روضه های ما می آیی و بدون صدا گریه می کنی «گاهی نجف، مدینه، گهی کربلا و گاه» در مشهد امام رضا گریه می کنی بر کشته ی فتاده به هامونِ کربلا بر داغ سید الشهدا گریه می کنی این روزها به حال دل زینب اسیر در ماجرای شام بلا گریه می کنی بر رأس های رفته به بالای نیزه ها با خیزران و طشت طلا گریه می کنی حالا دوباره چشم تو را خون گرفته است با غصه های آل عبا گریه می کنی وحید محمدی
#رهبر_معظم_انقلاب: 🇮🇷 هرچه می‌توانید دل‌های پاکتان را پاک‌تر کنید و در #حرف و #عمل، خداوند کریم را همواره مدنظر داشته باشید، آن‌وقت همراهی و #یاری_خدا را در #پیشرفت_مداوم احساس و درک خواهید کرد. ۱۳۹۸/۷/۱۷
✳️مراقب باشید از خدا دور نشوید  🔹قدم اول در سیر الی الله و در مسیر تقرب خدا این است که انسان هر وقت تصمیم به خودسازی گرفت، بداند که فاصله ای طولانی با مولای خود دارد و مراقب باشد که حد اقل، اگر نزدیکتر نشد، (از خدا) دورتر نیز نشود و سعی کند موقعیتی که دارد، حفظ کند و بعد کم کم به جلو حرکت کرده خود را به مولا نزدیکتر کند. 
✅ چگونه بفهمیم که عبادت ما، «عبادت» است نه «عادت»؟ 🔸اخلاق معنایش این است که انسان اراده خودش را بر عادات و بر طبایع خود غلبه بدهد؛ یعنی اراده را تقویت کند به طوری که اراده بر آنها حاکم باشد. 🔹حتی اراده باید بر عادات خوب هم غالب باشد، چون کار خوب اگر کسی به آن عادت پیدا کرد خوب نیست. 🔸مثلا ما باید نماز بخوانیم اما نباید نماز خواندن ما شکل عادت داشته باشد. از کجا بفهمیم که نماز خواندن ما عادت است یا نه؟ باید ببینیم آیا همه دستورات خدا را مثل نماز خواندن انجام می‌دهیم؟ اگر این‌طور است، معلوم می‌شود که کار ما به خاطر امر خداست. 🔹اما اگر ربا را می‌خوریم و در عین حال، نماز را هم با نافله‌هایش می‌خوانیم، یا اگر خیانت به امانت مردم می‌کنیم ولی زیارت عاشورایمان هم ترک نمی‌شود، می‌فهمیم که اینها عبادت نیست، عادت است. 📝 استاد مطهری، اسلام و نیازهای زمان، ج۱، ص۲۱۱
معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
✳️ خاطرات شهدا ✅ عباسعلی فتاحی بچه دولت آباد اصفهان بود. سال شصت به شش زبان زنده ی دنیا تسلط داشت. تک فرزند خانواده هم بود. زمان جنگ اومد و گفت: مامان میخوام برم جبهه. مادر گفت: عباسم! تو عصای دستمی، کجا میخوای بری؟ عباسعلی گفت: امام گفته. مادرش گفت: اگه امام گفته برو عزیزم… عباس اومد جبهه. خیلی ها می شناختنش. گفتند بذاریدش پرسنلی یا جای بی خطر تا اتفاقی براش نیفته. اما خودش گفت: اسم منو بنویس میخوام برم گردان تخریب. فکر کردند نمی دونه تخریب کجاست. گفتند: آقای عباسعلی فتاحی! تخریب حساس ترین جای جبهه است و کوچکترین اشتباه ، بزرگترین اشتباهه…. بالاخره عباسعلی با اصرار رفت تخریب و مدتها توی اونجا موند. یه روز شهیدخرازی گفت:چند نفر میخوام که برن پل چهل دهنه روی رودخونه دوویرج رو منفجر کنن. پل کیلومترها پشت سر عراقیها بود… پنج نفر داوطلب شدند که اولینشون عباسعلی فتاحی بود. قبل از رفتن حاج حسین خرازی خواستشون و گفت: ” به هیچوقت با عراقیها درگیر نمیشید. فقط پل رو منفجر کنید و برگردید. اگر هم عراقیها فهمیدند و درگیر شدید حق اسیر شدن ندارین که عملیات لو بره… و تخریبچی ها رفتند… یه مدت بعد خبر رسید تخریبچی ها برگشتند و پل هم منفجر نشده ، یکی شونم برنگشته… اونایی که برگشته بودند گفتند: نزدیک پل بودیم که عراقیها فهمیدن و درگیر شدیم. تیر  خورد به پای عباسعلیو اسیر شد… زمزمه لغو عملیات مطرح شد. گفتند ممکنه عباسعلی فتاحی توی شکنجه ها لو بده. پسر عموی عباسعلی اومد و گفت: حسین! عباسعلی سنش کمه اما خیلی مرده ، سرش بره زبونش باز نمیشه. برید عملیات کنید… عملیات فتح المبین انجام شد و پیروز شدیم. رسیدیم رودخانه دوویرج و زیر پل یه جنازه دیدیم که نه پلاک داشت و نه کارت شناسایی. سر هم نداشت. پسر عموی عباسعلی اومد و گفت: این عباسعلیه. گفتم سرش بره زبونش باز نمیشه… اسرای عراقی میگفتند: روی پل هر چه عباسعلی رو شکنجه کردند چیزی نگفته. اونا هم زنده زنده سرش رو بریدند…. جنازه اش رو آوردند اصفهان تحویل مادرش بدهند. گفتند به مادرش نگید سر نداره. وقت تشییع مادر گفت:صبر کنین این بچه یکی یه دونه من بوده ، تا نبینمش نمیذارم دفنش کنین. گفتن مادر بیخیال. نمیشه… مادر گفت: بخدا قسم نمیذارم. گفتند: باشه ! ولی فقط ….. یهو مادر گفت: نکنه میخواین بگین عباسم سر نداره؟ گفتند:مادر! عراقی ها سر  عباست رو بریدند. مادر گفت: پس میخوام عباسمو ببینم… مادر اومد و کفن رو باز کرد. شروع کرد جای جای بدن عباس رو بوسیدن تا رسید به گردن. پنبه هایی که گذاشته بودن روی گلو رو کنار زد و خم شد رگهای  عباس رو بوسید. و مادر شهید عباسعلی فتاحی بعد از اون بوسه دیگه حرف نزد… راوی: محمد احمدیان از بچه های تفحص
💠 حدیث روز 🔸نیت؛ سبب خلود در بهشت و دوزخ 🔸امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: إِنَّمَا خُلِّدَ أَهْلُ النَّارِ فِي النَّارِ لِأَنَّ نِيَّاتِهِمْ كَانَتْ فِي الدُّنْيَا أَنْ لَوْ خُلِّدُوا فِيهَا أَنْ يَعْصُوا اللَّهَ أَبَداً وَ إِنَّمَا خُلِّدَ أَهْلُ الْجَنَّةِ فِي الْجَنَّةِ لِأَنَّ نِيَّاتِهِمْ كَانَتْ فِي الدُّنْيَا أَنْ لَوْ بَقُوا فِيهَا أَنْ يُطِيعُوا اللَّهَ أَبَداً فَبِالنِّيَّاتِ خُلِّدَ هَؤُلَاءِ وَ هَؤُلَاء؛ 🔸دوزخیان در حقیقت بدان سبب در آتش جاویدان می‌شوند که نیت آنها در دنیا این بوده که اگر در آن جاویدان باشند برای همیشه خدا را نافرمانی کنند و بهشتیان در حقیقت بدان سبب در بهشت جاویدان می‌مانند که نیت آنها در دنیا این بوده که اگر در آن باقی بمانند برای ابد خدا را اطاعت کنند. پس جاودانگی هر دو گروه به سبب نیت‌هاست.
علم، نور‏‎ ‎‏است؛ ولی در دل سیاه و قلب فاسد دامنه ظلمت و سیاهی را گسترده تر‏‎ ‎‏می‌سازد. علمی که انسان را به خدا نزدیک می‌کند، در نفس دنیاطلب،‏‎ ‎‏باعث دوری بیشتر از درگاه ذی الجلال می‌گردد. علم توحید هم اگر برای‏‎ ‎‏غیر خدا باشد، از حجب ظلمانی است؛ چون اشتغال بماسوی الله (مشغول شدن به غیر خدا) است.‏‎
ما بايد از محاصره موجود كه كشورهاى جهان سوم در آن قرار گرفته‏اند، خودمان را خارج كنيم. اين فقط وظيفه ما نيست، بلكه وظيفه همه ملتهاى دنياست كه در دوره‏اى از كاروان علم عقب ماندند. من اعتقاد راسخم - كه اين اعتقاد با نظر خبرگان و كارشناسان فن تأييد شده است - اين است كه ما مى‏توانيم اين كار را بكنيم. اين مُهر «نمى‏توانيم» و «نمى‏توانيد» را كه يكى از بخشهاى عمده سياست فرهنگى دشمنان بوده، بايستى از ذهن خودمان پاك كنيم.
✨آرزوی امام خامنه‌ای در سال ۱۳۵۲ #الحسین_یجمعنا
✅ فضیلت پیاده روی برای زیارت امام حسین (علیه السلام) امام صادق(علیه السلام): مَنْ زَارَ الْحُسَینَ(علیه السلام)مِنْ شِیعَتِنَا لَمْ یرْجِعْ حَتَّی یغْفَرَ لَهُ کلُّ ذَنْبٍ وَ یکتَبَ لَهُ بِکلِّ خُطْوَةٍ خَطَاهَا وَ کلِّ یدٍ رَفَعَتْهَا دَابَّتُهُ أَلْفُ حَسَنَةٍ وَ مُحِی عَنْهُ أَلْفُ سَیئَةٍ وَ یرْفَعُ لَهُ أَلْفُ دَرَجَةٍ. هر که از شیعیان ما حسین(علیه السلام)را زیارت کند، بازنمی گردد، مگر این که همه گناهانش بخشیده می شود و به ازای هر قدمی که برمی دارد و هر دستی که به سوی آسمان توسط هرکسی بالا می رود، برایش هزار حسنه نوشته می شود و هزار گناهش پاک می شود و هزار درجه بالا می رود. 📚 کامل الزیارات / ترجمه ذهنی تهرانی ؛ ج 1 , ص 438
كوله بارى پر زمهر انبیا دارد شهید سینه‏ اى چون صبح صادق، باصفا دارد شهید این نه خون است اى برادر بر لب خشكیده‏ اش‏ بر لب خونرنگ خود، آب بقا دارد شهید گرچه در گرداب خون، خوابیده آرام و خموش‏ با نواى بینوایى، بس نوا دارد شهید كعبه ‏ى دل را زیارت كرده با سعى و صفا در ضمیر جان خود، گویى منا دارد شهید دانى از بهر چه جانبازى كند در راه دوست‏ چون طواف كعبه را در كربلا دارد شهید تا مس ناقابل خود را بدل سازد به زر در رگ دل جوهرى از كیمیا دارد شهید پیكر عریان او در خاك و خون افتاده است‏ از شرف بر جسم خود خونین قبا دارد شهید
http://ihaa.ir/vgli.ya3ct1ayyzx2..ctbkt4z6,stll1.html ihaa.ir ایحا - نشست صمیمی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه با نمایندگان دانشجویان دانشکده علوم قرآنی قم معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه دکتر کمانکش به همراه مدیر فرهنگی دانشگاه حجت الاسلام احمدی با حضور در دانشکده علوم قرآنی قم پای درد دل دانشجویان نشستند
در گفت وگو با دکتر کمانکش تشریح شد؛ برنامه های معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در افق پیش رو متن خبر در پایگاه اطلاع رسانی ایحا👇 http://www.ihaa.ir/vdch.6nwt23nqiftd2.html ما را دنبال کنید: اینستاگرام: 🆔 https://www.instagram.com/quran.ac.ir/ سروش: 🆔 https://sapp.ir/quran.ac.ir ایتا: 🆔 https://eitaa.com/quran_ac_ir
آیین بدرقه زوار اربعین حسینی در دانشکده علوم قرآنی تهران
مرحله سوم آزمون های کتبی هفدهمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در دانشکده های علوم قرآنی برگزار شد. گفتنی است، تنها دانشجویانی که در مرحله دوم جشنواره، حد نصاب نمره را کسب کرده بودند، جواز شرکت در این مرحله را داشتند. برگزیدگان این آزمون به جشنواره ملی دانشجویان راه خواهند یافت.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اینگونه تصویر فقط در #اربعین میبینید عشق حسین است چه ها میکند!! #عکسهای_ویژه
✳️قابل توجه راه یافتگان به مرحله ملی جشنواره در بخش های آوایی و معارفی✅ 1️⃣ همان گونه که مکررا به استحضار رسید، مرحله ملی جشنواره قرآن و عترت دانشجویان با حضور برگزیدگان همه دانشگاهها، اعم از وزارت علوم، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه علمی کاربردی، دانشگاه پیام نور، دانشگاه فنی حرفه ای و دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم برگزار می شود. 2️⃣ نفرات راه یافته به مرحله ملی، نفرات برتر و منتخب نهادهای دانشگاهی می باشند. طبیعی است که رقابت در این مرحله بسیار تنگاتنگ بوده و نیاز به آمادگی علمی و روانی بیشتری دارد. 3️⃣ حدود یک ماه تا جشنواره ملی دانشجویان فرصت هست. 🍀 این مدت را غنیت شمرده، به تمرین در بخش آوایی و مطالعه دقیق و عمیق در بخش معارفی بپردازید. 🌺از فرصت باقیمانده نهایت استفاده را بنمایید. 4️⃣ با توکل بر خدا و با استعانت از حضرت ولی عصر(عج) می توانید در این مرحله موفق شوید. 5️⃣ میزبان این دوره از جشنواره ملی، دانشگاه آزاد اسلامی است. 6️⃣ محل برگزاری جشنواره ملی، به طور دقیق مشخص نیست، اما شانس شهر شیراز از بقیه شهرها بیشتر است. 7️⃣منابع مرحله ملی در بخش معارفی، همان منابعی است که قبلا به استحضار رسید، تنها محدوده آزمون در رشته سبک زندگی اسلامی ایرانی تغییر کرد که به اطلاع شرکت کنندگان رسید. (کتاب نقطه های آغاز در اخلاق عملی، آیت الله مهدوی کنی، از ابتدا تا صفحه 196، ابتدای موضوع عرض اعمال) 8️⃣ به محض کسب اطلاعات جدید در زمینه جشنواره، حتما به طرق مختلف اطلاع رسانی خواهد شد ❇️موفق باشید❇️
۲۰ مهر روز بزرگداشت حافظ گرامی باد   ما بدین در نه پی حشمت و جاه آمده‌ایم از بد حادثه این جا به پناه آمده‌ایم ره رو منزل عشقیم و ز سرحد عدم تا به اقلیم وجود این همه راه آمده‌ایم سبزه خط تو دیدیم و ز بستان بهشت به طلبکاری این مهرگیاه آمده‌ایم با چنین گنج که شد خازن او روح امین به گدایی به در خانه شاه آمده‌ایم لنگر حلم تو ای کشتی توفیق کجاست که در این بحر کرم غرق گناه آمده‌ایم آبرو می‌رود ای ابر خطاپوش ببار که به دیوان عمل نامه سیاه آمده‌ایم حافظ این خرقه پشمینه بینداز که ما از پی قافله با آتش آه آمده‌ایم
#پیاده_روی_اربعین از شهرهای مختلف عراق ادامه دارد... کربلا چه جاذبه ای دارد که همه را بسویش میکشاند!!
💠 حدیث روز 🔵 پيامبر اكرم صلى‌اللّه‌عليه‌وآله‌وسلم 💠 أَفضَلُ الايمان أَن تَعلمَ أنّ اللّهَ معك حيثُما كنتَ. 💠 بهترين اقسام ايمان، ‌‌‌‌‌آن است كه بدانى هر‌جا هستى، خدا با توست.‌ 📚نهج‌الفصاحة، 229
⚫️ امام خمینی (ره) 🔹 از مکاید بزرگ شیطان و نفس خطرناک‌تر از آن، آن است که به انسان وعده اصلاح در آخر عمر و زمان پیری می‌دهد و تهذیب و توبه الی‌الله را به تعویق می‌اندازد برای زمانی‌که در فساد و شجره زقوم قوی شده و اراده و قیام به تهذیب، ضعیف، بلکه مرده است. 📚صحیفه امام/18/447  
✔️بخش ابزاری و بخش حقیقی تمدن اسلامی  #تمدن_نوین دو بخش دارد: یک بخش، #بخش_ابزاری است؛ یک بخش دیگر، #بخش_متنی و اصلی و اساسی است. به هر دو بخش باید رسید. 🔸آن بخش ابزاری چیست؟ بخش ابزاری عبارت است از همین ارزش‌هائی که ما امروز به عنوان پیشرفت کشور مطرح می‌کنیم: علم، اختراع، صنعت، سیاست، اقتصاد، اقتدار سیاسی و نظامی، اعتبار بین‌المللی، تبلیغ و ابزارهای تبلیغ؛ اینها همه بخش ابزاری تمدن است؛ وسیله است. کارهای زیاد و خوبی شده است؛ هم در زمینه‌ی سیاست، هم در زمینه‌ی مسائل علمی، هم در زمینه‌ی مسائل اجتماعی، هم در زمینه‌ی اختراعات و از این قبیل. 🔸اما بخش حقیقی، آن چیزهائی است که متن زندگی ما را تشکیل می‌دهد؛ که همان #سبک_زندگی است. این، بخش حقیقی و اصلی تمدن است؛ مثل مسئله‌ی خانواده، سبک ازدواج، نوع مسکن، نوع لباس، الگوی مصرف، نوع خوراک، نوع آشپزی، تفریحات، مسئله‌ی خط، مسئله‌ی زبان، مسئله‌ی کسب و کار، رفتار ما در محل کار، رفتار ما در دانشگاه، رفتار ما در مدرسه، رفتار ما در فعالیت سیاسی، رفتار ما در ورزش، رفتار ما در رسانه‌ای که در اختیار ماست، رفتار ما با پدر و مادر، رفتار ما با همسر، رفتار ما با فرزند، رفتار ما با رئیس، رفتار ما با مرئوس، رفتار ما با پلیس، رفتار ما با مأمور دولت، سفرهای ما، نظافت و طهارت ما، رفتار ما با دوست، رفتار ما با دشمن، رفتار ما با بیگانه؛ اینها آن #بخشهای_اصلی_تمدن است، که متن زندگی انسان است. ۱۳۹۱/۷/۲۳ #تمدن_نوین_اسلامی #سبک_زندگی_اسلامی
⏹ عزیزم! تا در فکر آنی که چه بخورم که حلق را خوش آید و چه بگویم که خلق را خوش آید، به مقصود نخواهی رسید. شهید آیه الله دستغیب (ره)
🔵 مراتب عبادت در کلام مفسر کبير قرآن کريم، علامه طباطبايي(ره) 🔹عبادت به سه طريق ممكن است و هر كدام اثر خود را دارد. 🔹اول عبادت از روي ترس و بيم از خشم الهي و عذاب آخرت، كه انسان را به زهد وا مي‌دارد. يعني فرد از لذايذ دنيا چشم‌پوشي مي‌كند تا به نجات اخروي برسد. 🔹دوم، عبادت به طمع بهشت و نعمت‌هاي اخروي كه فرد را وادار به فعل نيك مي‌كند. 🔹 طريق سوم عبادت، طريقه «محبت» است؛ يعني قلب را از تعلق به هرچه غير خداست پاك‌كردن، از تمام زينت‌ها و زخارف دنيا گذشتن، از فرزند، همسر، مال، مقام، حتي از آرزوهاي خود. قلب را منحصراً براي خدا فارغ‌كردن، يعني محبت به خدا قلب فرد را مرحله به مرحله تسخير مي‌كند تا جايي كه اين فرد تنها كاري را مي‌كند كه خداوند دوست دارد وآن چيزي را ترك مي‌كند كه او نمي‌پسندد. به رضاي خدا راضي و به خشم او خشمگين مي‌شود. 📚 الميزان/12/160 و161