eitaa logo
معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
1.4هزار دنبال‌کننده
21.6هزار عکس
1.2هزار ویدیو
837 فایل
اخبار فرهنگی و دانشجویی، اطلاع رسانی برنامه‌ها و بخشنامه‌ها
مشاهده در ایتا
دانلود
1⃣اولین جلسه از کارگاه تخصصی "متن‌خوانی عربی" به همت انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی مشهد و با ارائه "سرکار خانم دکتر کبری راستگو" (عضو محترم هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم) با حضور دانشجویان محترم به مدت ۱۱۰ دقیقه برگزار گردید. ✅در اولین جلسه از این کارگاه به طور خلاصه به این نکات اشاره شد: 🔹ذکر اهمیت یادگیری زبان عربی و درک مطلب 🔹ذکر مقدماتی جهت یادگیری صحیح زبان عربی و نحوه به کارگیری آن 🔹معرفی نرم‌افزارهای کاربردی زبان عربی و نحوه‌ی کار با این نرم افزارها 🔹شروع متن‌خوانی مقدماتی عربی به همراه مشارکت دانشجویان و... 🗓جلسات بعدی نیز به حول و قوّه الهی پس از هماهنگی، برگزار خواهند گردید. 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 💎انجمن علمی، نگاهی نو برای اندیشه ورزیدن💎 🆔@anjomanelmiquran110
امروز چهارشنبه 27 اسفند ۱۳۹۹ 03 شعبان ۱۴۴۲ 17 مارس 2020 🔸 سوره نساء آیه 53: 🌺اعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم 🌺 أَمْ لَهُمْ نَصِيبٌ مِنَ الْمُلْكِ فَإِذًا لَا يُؤْتُونَ النَّاسَ نَقِيرًا ﴿٥٣﴾ آیا آنان را بهره ای از حکومت است [که بخواهند چیزی به مردم دهند و کارساز دنیا و آخرتشان باشند، اگر هم بهره ای باشد] در این صورت به اندازه گودی پشت هسته خرما به مردم نمی پردازند. (۵۳)
💠 حدیث روز 💠 💎 توصیه‌ای دنیایی از امام حسین(ع) 🔻 امام حسين عليه‌السلام: بادِروا بِصِحَّةِ الأجسامِ في مُدَّةِ الأعمارِ ✳️ در مدّت عمر، در حفظ سلامت تن بكوشيد. 📚 تحف العقول ، ص ۲۳۹ ‌ ‌
💠خداوند حسین بن علی(ع) را برانگیخت تا جان خود و عزیزانش رافدای عقیدت خویش و امت معظم پیامبر اکرم نماید،تادر امتداد تاریخ،خون پاک او بجوشد و دین خدا را آبیاری فرماید. 🌸روز مبارک سوم شعبان المعظم، روز ولادت با سعادت بزرگ پاسدار قرآن کریم و اسلام عزیز است. پاسداری که هر چه داشت در راه هدف اهدا کرد؛ و اسلام عزیز را از پرتگاه انحراف رژیم طاغوتی بنی امیه نجات داد. 
♦️امام حسین "علیه‌السّلام" جان خودش و جان پاکیزه‌ترین انسان‌های زمان خودش را فدا می‌کند، برای این‌که مردم به احکام دین عمل کنند. چرا؟ چون سعادت، در عملِ به احکام دین است؛ چون عدالت، در عمل به احکام دین است؛ چون آزادی و آزادگی انسان، در عمل به احکام دین است. 🔹وجود مقدّس سیّدالشّهدا اگرچه بیشتر با بُعد جهاد و شهادت معروف شده، لکن آن بزرگوار درحقیقت مظهر انسان کامل و عبد خالص و مخلِص و مخلَص براى خدا است. و اساساً جهاد واقعى و شهادت در راه خدا، جز با مقدّمه‌اى از همین اخلاصها و توجّه‌ها و جز با حرکت در سمت انقطاع‌الی‌ا‌لله‌ حاصل نمیشود.
معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
سلام بر ابراهیم، فصل ۸۱ (پایان جلد اول)
بدین ترتیب، جلد اول از کتاب پر ارج سلام بر ابراهیم که به شخصیت شهید والامقام ابراهیم هادی می پرداخت به پایان رسید. به امید خدا در سال جدید، چنان چه امکان داشت، جلد دوم کتاب سلام بر ابراهیم بارگذاری خواهد شد... سلام و درود خدا بر شهیدان راه خدا، و شهید ابراهیم هادی...
💢بسمه تعالی 💢 💫مراسم جشن سرداران کربلا💫 🎤با سخنرانی حجت‌الاسلام‌والمسلمین؛ بردستانی 🎤مولودی خوان؛ کربلایی مشکین فام 💯 مصاحبه جذاب با آقای پرویزی مسئول خوابگاه برادران 💯 ⌚زمان؛ چهارشنبه ٢٧ اسفند ساعت ٣٠‌؛١٩ مکان؛ بصورت آنلاین در اسکای روم https://www.skyroom.online/ch/fars.bso.99/ghorani.uni به همراه پخش شارژ هدیه ✌️💥 💠@heyatorrasoul💠
💠مهم‌تر از نام پاسدار؛ زى و روحیه پاسداری پاسدار هستید، پاسدار بمانید و خواهید ماند. عنوان افتخارآمیزى است، این عنوان را باید نگه دارید. مهم‌تر از نام پاسدار، عنوان واقعى و زى و روحیه پاسدارى است. بد است که ما با نام پاسدار، کسى را داشته باشیم که آنچه در ذهنش نمى‌‏گذرد، پاسدارى از اسلام باشد و برایش مسائل شخصى و خودى مطرح باشد. این‏‌ها ارزشى ندارد. این‏طور آدمى، اصلا نبودنش بهتر از بودن است. باید مسائل انقلاب اسلامى - همان‏ چیزى که شما مى‏‌گویید پاسدار آن هستیم - محور باشد. هرجا هستید، سعى کنید که این‏طور باشید، سعى کنید که دیگران را هم پاسدار کنید، سعى کنید که روحیه پاسدارى را در دیگران هم بدمید. 
*🟢حسین علیه السلام سرود انسانیت* 🔻 شخصيتهاى حماسى كه اغلب در منظومه ‏هاى حماسى از آنها ياد شده است، جنبه نژادى و قومى دارند. 🔻غالباً قهرمانان يك قوم، اعمّ از واقعى و افسانه ‏اى، از آن نظر كه انتساب به آن قوم دارند، احساسات آن مردم را تحريك مى‏ كنند. 🔻اما مطلب در مورد حسين‏ عليه السلام غير از اين است. حسين‏ يك شخصيت حماسى است اما نه آن‏طور كه جلال الدين خوارزمشاه يك شخصيت حماسى است و نه آن‏طور كه رستم افسانه ‏اى يك شخصيت حماسى است. 🔻حسين‏ يك شخصيت حماسى است اما حماسه انسانيت، حماسه بشريت، نه حماسه قوميت. 🔻سخن حسين‏، عمل حسين‏، حادثه حسين‏، روح حسين‏، همه چيز حسين‏ هيجان است، تحريك است، درس است، القاء نيروست، 🔻اما -چگونه- القاء نيرويى؟ -چگونه- درسى؟ آيا ازآن‏جهت كه مثلًا به يك قوم بخصوصى منتسب است؟ يا ازآن‏جهت كه شرقى است؟ يا ازآن‏جهت كه مثلًا عرب است و غير عرب نيست؟ يا به قول بعضى از ايرانيها ازآن‏جهت كه زنش ايرانى است؟! 🔻اساساً در وجود حسين عليه السلام يك چنين حماسه‏ هايى نمى ‏تواند وجود داشته باشد و علت شناخته نشدن حسين هم همين است. چون حماسه او بالاتر و ما فوق اين گونه حماسه ‏هاست، كمتر افراد مى ‏توانند او را بشناسند. *🔻حسين سرود انسانيت است،* *نشيد انسانيت است* *و به همين دليل نظير ندارد،* *و به جرأت عرض مى ‏كنم كه نظير ندارد.* *🔻شما در دنيا حماسه ‏اى مانند حماسه حسين بن على پيدا نخواهيد كرد،* *چه از نظر قدرت و قوّت حماسه* *و چه از نظر علوّ و ارتفاع و انسانى بودن آن،* *🔻 و متأسفانه ما مردم اين حماسه را نشناخته ‏ايم.* 🔸مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج‏17، ص: 28-27- با تلخیص و ویرایش
نشست علمی-تخصصی با موضوع "تحلیل زبان رمزی قرآن کریم" از سوی انجمن علمی دانشجویی دانشکده علوم قرآنی آمل با ارائه دکتر جواد فرامرزی؛ استادیاردانشگاه و عضو هیئت علمی دانشکده علوم قرآنی آمل به صورت زنده و به مدت 90 دقیقه در سامانه ادوب کانکت با حضور دانشجویان محترم قرآنی برگزار شد. دکتر فرامرزی بیان داشت: زبان قرآن، از جمله موضوعات نوین در مباحث قرآنی است که سابقه آن در کشور ما از سه دهه فراتر نمی رود. کتاب هایی نیز در این زمینه تالیف شده که از رویکرد جدیدی نسبت به قرآن برخوردار است؛ به ویژه در سطح جهان اسلام، طیف متفکران و روشنفکران نومعتزله به این بحث ورود پیدا کرده اند. مخالفان این مباحث جدید هم کتاب ها و مقالات مختلفی در خصوص روش شناسی و تحلیل فهم زبان قرآن نگاشته اند. وی گفت: زبان قرآن دو خاستگاه دارد: در مباحث علوم قرآنی که تنها مختص مسلمانان نیست و پیروان ادیان دیگر از جمله مسیحیان نیز بحث زبان دین یا زبان خدا را مطرح کرده اند. همچنین در مباحث کلام جدید هم این موضوع بحث شده و موافقان و مخالفان نظرات مختلفی را بیان نموده اند. دکتر فرامرزی تصریح کرد: پیرامون زبان قرآن، چهار دیدگاه وجود دارد: زبان عرفی قرآن، زبان کبریایی قرآن که مربوط به مباحث آخرالزمان و آیات معاد است، زبان رویایی قرآن که عبدالکریم سروش از نومعتزلانی است که در این زمینه نظراتی را مطرح کرده است و زبان رمزی قرآن. عضو هیئت علمی دانشکده علوم قرآنی آمل در ادامه به وجود رمز در قرآن اشاره کرده و اذعان داشت: رمز در لغت به معنای ایما و اشاره با اعضا و جوارح و بدون صوت است. در قرآن کریم تنها یک بار در آیه 41 سوره آل عمران واژه رمز آمده؛ «قَالَ ءَايَتُكَ أَلَّا تُكَلِّمَ النَّاسَ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ إِلَّا رَمْزًا» که در این آیه خداوند از حضرت زکریا (ع) خواسته با مردم به زبان رمز صحبت کند. در برخی آیات دیگر به صورت مفهومی به زبان رمزی قرآن اشاره شده مانند آیاتی که از لوح محفوظ، کتاب مکنون و کتاب مبین سخن به میان آمده است. دکتر فرامرزی تصریح کرد: رمز، از موضوعات علوم بلاغی و جایگاهش ذیل مباحث کنایه بوده و رابطه عموم و خصوص مطلق بین آن ها وجود دارد، به همین دلیل خودش ناشناخته مانده است. در تفاسیر هم به صورت رسمی زبان رمزی مطرح نشده بلکه مفسران در میان مباحث تفسیری خود به آن اشاره ای داشته اند. وی گفت: از جمله علومی که می توان زبان رمزی قرآن را در آن یافت، علم عرفان است. علامه حسن زاده آملی از علمای عرفان، در تفسیر سدره المنتهی معتقد است زبان قرآن و زبان روایات، رمزی است. از جمله مهم ترین طرفداران زبان قرآن میان عرفا می توان منصور حلاج، ابوعبدالرحمن سُلمی، قُشیری، عین القضات همدانی و ابن عربی را نام برد. دکتر فرامرزی بیان داشت: در چندین آیه از قرآن مجید، خداوند از مثال و امثال سخن به میان آورده مانند آیه «وَ تِلْكَ الْأَمْثالُ‏ نَضْرِبُها لِلنَّاس‏» و یا در توصیف بهشت، عالم برزخ و قیامت از زبان مثالی استفاده نموده تا برای بشر، قابل فهم باشد. از آن جایی که عرفا قائل به سیر و سلوک هستند، معتقدند آن چه در قرآن آمده، رمز است و باید با سیر و سلوک و طی طریق، جنبه حقیقی آیات را دید و تاویل کرد. وی در پایان با تاکید بر آن که نباید ظواهر قرآن را نادیده گرفت اظهار داشت: وقتی از رمز سخن به میان می آید به این معنا نیست که نباید به ظاهر قرآن توجه کرد. از آن جایی که رمز از اقسام کنایه است، در کنایه معنای اصلی جمله حفظ می شود ضمن آن که یک معنای ثانویه هم درنظر گرفته می شود. @quran_amol