#اطلاعیه_تعطیلی
▪️تعطیلی مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان
✅بدینوسیله به اطلاع طلاب و بزرگوارانی که در دوره های علمی، آموزشی ، مهارتی درمعاونت تبلیغ و فرهنگ عمومی شرکت میکنند می رساند مركز مدیریت حوزه های علمیه استان اصفهان از روز شنبه مورخ ۱۴۰۳/۴/۲۳ تا روز جمعه ۱۴۰۳/۴/۲۹ تعطیل می باشد.
#معاونت_تبلیغ_و_فرهنگ_عمومی
#مرکز_مدیریت_حوزه_علمیه_اصفهان
@farhangihozeh
💢 عاشورا را شیعه، با همه وجود نگه داشتند
🏴 محرّم، یکی از مقاطع تاریخی است. عاشورا را شیعه، با همه وجود نگه داشتند. شما ببینید در طول سال های متمادی، قرن های متمادی، یاد امام حسین، نام امام حسین، تربت امام حسین، عزای امام حسین هرگز از بین مردم پیرو اهل بیت و مؤمنِ به اهل بیت خارج نشد؛ این را رها نکردند.
🎙 امام خامنه ای مدظله العالی؛ ۱۳۸۶/۱۰/۱۹.
#معاونت_تبلیغ_و_فرهنگ_عمومی
#مرکز_مدیریت_حوزه_علمیه_اصفهان
@farhangihozeh
♨️ آداب محرم و اطعام عزاداران
✅ یکی از آداب مجالس سیدالشهدا، سیاه پوشی و تهیه غذا برای عزادار امام حسین علیه السلام است. بعد از واقعه جان سوز عاشورا، زنان بنی هاشم در عزای حضرت سیاه پوشیدند و امام سجاد علیه السلام با آن عظمت خود، برای عزاداران سیدالشهدا غذا آماده می کرد.
🔺 فرزند امام سجاد علیه السلام بیان می کند: لَمَّا قُتِلَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ علیه السلام لَبِسَ نِسَاءُ بَنِي هَاشِمٍ السَّوَادَ وَ الْمُسُوحَ وَ كُنَّ لَا يَشْتَكِينَ مِنْ حَرٍّ وَ لَا بَرْدٍ وَ كَانَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ علیه السلام يَعْمَلُ لَهُنَّ الطَّعَامَ لِلْمَأْتَمِ ؛ وقتی حسین بن علی علیه السلام کشته شد، زنان بنی هاشم جامه ها و عباهای سیاه به تن کردند و از سرما و گرما شکایتی ننمودند و در این حال پدرم امام سجاد علیه السلام برای مراسم عزاداری آنان غذا آماده می کرد .
📚 ابوجعفر البرقی، محاسن، ج2، ص420.
#معاونت_تبلیغ_و_فرهنگ_عمومی
#مرکز_مدیریت_حوزه_علمیه_اصفهان
@farhangihozeh
💠 خباثت عجیب معاویه
🟢 مطرف بن مغیره نقل می کند با پدرم [که حاکم کوفه بود، مدتی به شام آمده و در آنجا پدرم هر روز به نزد معاویه می رفت] تا با او [درباره مسائل گوناگون] سخن بگوید. هر روز که پدرم از نزد معاویه بازمی گشت، از عقل و درایت او سخن می گفت تا اینکه شبی با حالتِ اندوه و ناراحتی فراوان به خانه آمد و از شدتِ ناراحتی، شام هم نخورد.
🔻 از سببِ این ناراحتی از او پرسیدم. گفت من الآن از نزدِ خبیث ترین افراد آمدم. گفتم چرا؟ گفت وقتی دور و برش خلوت شد، به او گفتم ای امیرالمؤمنین سنی از تو گذشته است و تو به جایگاه رفیعی رسیده ای؛ چه خوب که دیگر اقدامِ به عدالت کرده و دست از سرِ بنی هاشم برداری و به ایشان خوبی کنی. آنها دیگر خطری برای تو ندارند.
🔻 معاویه در پاسخم گفت: افسوس افسوس ابوبکر این همه خدمات به مردم کرد؛ ولی پس از مرگش یادش از بین رفته و تنها نام او ماند. عمر بن خطاب هم ده سال تلاش کرده و کمر همت بست؛ ولی با مردن، یادش نیز مرد و تنها نامش بر سر زبان ها ماند.
🔻 عثمان هم با آن نام و نشان کارها کرد؛ ولی با او چه رفتارها که نشد. او هم نامش با مردنش از میان رفت؛ ولی محمد صلی الله علیه وآله هر روز نامش پنج مرتبه بر سر مأذنه ها بلند می شود؛ پس باید کاری کرد که نام او نیز مدفون شود.
#معاونت_تبلیغ_و_فرهنگ_عمومی
#مرکز_مدیریت_حوزه_علمیه_اصفهان
@farhangihozeh
ـ#سبک_های_جدید_مداحی
🤔❓ استفاده از سبکهای جدید در مداحی، چه حکمی داره؟
🔹✍️ اگه بهصورت آوازهای مناسب مجالس گناه باشه، خوندن و شنيدن اونا حرامه؛ ولی اگه اینجور نیست، اشکال نداره.
📍✌️نکته: شرکتکنندگان اگه شک کنن که این سبک عزاداری اشکال داره یا نه، وظیفهای ندارن و شرکت در اون مجلس براشون حلاله.
📚 استفتائات امام، ج۳، س۱۰۷؛ استفتائات خامنهاى، س۱۱۳۲، ۱۱۴۹ و ۱۱۵۱؛ استفتائات بهجت، ج۴، س۶۳۹۵ و ۶۳۹۶؛ استفتائات مكارم، ج۲، س۷۰۱؛ همان، ج۳، س۵۰۶؛ استفتائات فاضل ج۱، س۲۱۷۰ و ۲۱۷۹؛ استفتائات وحيد، س۶؛ استفتائات نورى، ج۱، س۴۴۵ و ۴۴۷؛ همان، ج۲، س۵۳۹ و ۵۹۶؛ استفتائات تبريزى، ج۲، س۱۸۳۰؛ فقه عاشورايی، صافی، احكام عزاداری.
#معاونت_تبلیغ_و_فرهنگ_عمومی
#مرکز_مدیریت_حوزه_علمیه_اصفهان
@farhangihozeh
ـ#عقد_در_محرم
🏴 آیا برگزاری مراسم عقد و نامزدی در ایام عزاداری حرامه؟
☑️ پاسخ
اگه برگزاری این نوع مراسم با گناه و معصیت (رقص و موسیقی حرام و...) و یا زیر پاگذاشتن حرمت ایام عزای امام حسین (علیهالسلام) با جشن و پایکوبی همراه باشه، حرامه؛ اما اگه این موارد نباشه، حرام نیست.
البته در ایام خاص عزا، مثل دهه اول محرم یا روزهای شهادت، بهتره از برگزاری هرگونه مراسم خودداری بشه. هرچند اصل ازدواج، یعنی خوندن خطبه عقد در هیچ روزی منعی نداره.
✅ در احادیث گفته شده که شیعیان ما کسانی هستند که در شادی ما شاد و در حزن ما محزوناند.
#معاونت_تبلیغ_و_فرهنگ_عمومی
#مرکز_مدیریت_حوزه_علمیه_اصفهان
@farhangihozeh
در کتب تاریخی آمده در چنین روزی در سال ۶١ هجری قمری، ابن زیاد ملعون، مردم کوفه را در مسجد جمع کرد و با تهدید و تطمیع آنها، جمع زیاد دیگری را به کربلا گسیل داشت؛ بهطوری که برخی از مورخین نوشتهاند ١٣ هزار نفر در قالب ۴ گروه به سپاه عمر بن سعد ملعون که تا آن زمان حدود ده هزار نفر بودند، پیوستند و در برابر کاروان حسینی صفآرایی نمودند؛ البته این پایان کار نبود و طبق برخی از مستندات تاریخی تا روز عاشورا، حدود هفت تا ده هزار نفر دیگر نیز به لشگر عمربنسعد پیوستند تا با بیش از ٣٠ هزار نفر با سپاه ٧٢ نفری امام بجنگند!
❓براین اساس یکی از شبهاتی که پیوسته در طول تاریخ مطرح شده این است که به راستی تعداد لشکر یزید و همچنین تعداد جنگجویان کاروان حسینی چند نفر بودهاند؟ و اگر واقعاً سپاه امام تنها ٧٢ نفر بودهاند، چه نیازی به تدارک بیش از ٣٠ هزار نفر در لشکر عمر بن سعد بوده است؟!
✅ برای پاسخگویی به این سؤال، ابتدا باید عرض کنیم که مسلماً «آمار» نقش بنيادی در ارائه روشن از سيمای يك فرايند و حادثه تاريخی دارد، ليكن در رابطه با حادثه تلخ کربلا، اعداد مختلفی برای سپاهيان دو طرف ذکر گردیده، اما این موضوع، تفاوت زیادی را در اصل حادثه کربلا ایجاد نمیکند، چراکه آنچه كه مسلم است، مجموع سپاهيان حضرت اباعبدالله (ع) بسیار اندک بوده و طبق قول مشهور که شيخ مفيد (ره) در ارشاد، صفحه ۴۴٧ به آن اشاره نموده بجز شخص امام، تنها ٧٢ نفر (٣٢ نفر سواره و ۴٠ تن پياده بودهاند؛ و البته در روایت دیگری که علامه مجلسی (ره) در بحارالأنوار، جلد ۴۵،صفحه ۴ آورده، اصحاب امام حسین را ١۴۵ نفر ( ۴۵ نفر سواره و ١٠٠ تن پياده ذكر کرده است، اما بالاخره در اصل موضوع که قلیل بودن تعداد اصحاب حضرت است، تفاوتی وجود ندارد؛
در رابطه آمار سپاهیان یزیدی نیز اعداد متفاوتی ذکر شده و آمار از ١۴ هزار تا ٣۵هزار و بیشتر در کتب مختلف تاریخی آمده، اما به نظر مىرسد گزارش قابل اعتماد در اینباره، دو روایت از شیخ صدوق (ره) در امالى، مجلس ٢۴، ص ١٧٧ میباشد که آمار ٣٠ هزار نفری سپاه يزيد را تأیید مینماید؛ اما به هر حال با این ارقام نیز در اصل موضوع که کثرت لشگریان یزید در کربلا بوده، تفاوتی ایجاد نمیشود؛
✅ اما در پاسخ به سؤال دوم که در برابر ٧٢ نفر، چه نیازی به تدارک چند ده هزار نفر نیرو بوده است؟ باید به چند نکته مهم اشاره نمائیم:
1️⃣ تمامی افراد لشگر عمر بن سعد به ظاهر مسلمان بودهاند و حتی در برخی از کتب تاریخی نام برخی از صحابه پیامبر (ص) و تابعین در این لشگر ذکر شده، لذا آنها از زبان پیامبر (ص) در رابطه با امام حسین (ع) سخنان بسیاری شنیده بودند؛ سخنانی همچون:
⬅️ «حسن و حسين(ع) دو سرور جوانان اهل بهشتند، هر كه آنان را دوست بدارد، مرا دوست داشته و هر كه با آنان دشمنى كند، با من دشمنى كرده است» (بحارالأنوار، ج۴٣، ص٣٠۴)
⬅️ «حسین از من است و من از حسین هستم؛ خدا دوست دارد كسی را كه حسین دوست دارد...» (سنن ترمذی، ج ۵، ص ۶۵٨؛و ارشاد شیخ مفید، ج ۲، ص ۱۲۷)
لذا آنها از رویارویی و کشتن امام حسین (ع) به شدت وحشت داشتند، از همین رو ابنزیاد ملعون تصمیم گرفت که با ایجاد کثرت در سپاه، قبح این جنایت بزرگ را در بین مردم کوفه بشکند و بهگونهای در بین آنها «مسابقه رذالت» برپا کند؛
2️⃣ از آنجا که طبق تاریخ، سران بنیامیه، خودشان نیز از کشتن امام بسیار وحشت داشتند و حتی بعد از ماجرای کربلا نیز یزید و ابن زیاد هر کدام به نحوی این جنایت را به گردن دیگری میانداختند؛ لذا ابنمرجانه ملعون تمامی سعی خود را بهکار گرفت تا بیشترین جمعیت ممکن از تمامی قبیلههای ساکن در کوفه در این کارزار حضور و نقش داشته باشند تا این جنایت بزرگ، کمترین اثر و بازخورد منفی را برای بنیامیه داشته باشد؛
3️⃣ بنیامیه، جنگ های صدر اسلام مانند جنگ بدر و جنگ احزاب را کاملاً به یاد داشتند که عدد لشکر کفر بسیار زیادتر از سپاهیان اسلام بود، اما مسلمانان با قدرت ایمان به خداوند متعال و با بهرهگیری از امدادهای غیبی بر لشگریان بزرگ کفار غلبه نمودند، لذا بنیامیه از این موضوع نیز به شدت وحشت داشتند و برای جلوگیری از تکرار آن، تا میتوانستند بر تعداد لشگریان خود در کربلا افزودند تا مبادا سرنوشت این جنگ نیز مانند «بدر و احزاب» شود؛
✍️ لذا با توجه به نکات فوقالذکر، کاملاً بدیهی است که ابن زیاد ملعون اگر میتوانست باز هم بر شمار لشکریان در کربلا میافزود تا با کمترین ریسک و احتمال خطر به همهی اهداف خبیثانه خود در این جنگ نابرابر دست یابد.
#معاونت_تبلیغ_و_فرهنگ_عمومی
#مرکز_مدیریت_حوزه_علمیه_اصفهان
@farhangihozeh
8.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
➖روشنگری عاشورایی آقای رحیم پورازغدی: ملتی که تاریخ نداند محکوم به تکرار است.
#معاونت_تبلیغ_و_فرهنگ_عمومی
#مرکز_مدیریت_حوزه_علمیه_اصفهان
@farhangihozeh
36.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✳️ حضرت زینب (س) را چگونه معرفی کنیم؟
✅ استاد علی غلامی
#معاونت_تبلیغ_و_فرهنگ_عمومی
#مرکز_مدیریت_حوزه_علمیه_اصفهان
@farhangihozeh
💢 مرگ با سعادت
امام حسين عليه السلام در مسير خود به كربلا فرمود:
🚩 ... أَلاَ تَرَوْنَ أَنَّ الْحَقَّ لاَ يُعْمَلُ بِهِ وَ أَنَّ اَلْبَاطِلَ لاَ يُتَنَاهَى عَنْهُ لِيَرْغَبَ الْمُؤْمِنُ فِي لِقَاءِ اللَّهِ مُحِقّاً فَإِنِّي لاَ أَرَى اَلْمَوْتَ إِلاَّ سَعَادَةً وَ لاَ الْحَيَاةَ مَعَ الظَّالِمِينَ إِلاَّ بَرَماً... .
🚩 آيا نمى بينيد كه به حق عمل نمى شود و از باطل نهى نمى شود؟ به راستى كه مؤمن بايد به [مرگ و] ديدار خدا روى آورد. پس من مرگ را جز سعادت، و زندگى با ستمگران را جز رنج و ملال نمى بينم.
📚 تحف العقول، ۲۴۵.
#معاونت_تبلیغ_و_فرهنگ_عمومی
#مرکز_مدیریت_حوزه_علمیه_اصفهان
@farhangihozeh
#احکام_شرعی
#صیغه_نذر
🤔❓روش درست نذرکردن چطوریه؟
🌾 ✍️ آیات عظام امام، رهبری، سیستانی، وحید، نوری، بهجت، تبریزی، فاضل: برای نذرکردن باید لفظ «للّه علىّ كذا» یا فارسی اون رو (براى خدا بر من است) به زبون بگین تا نذرتون واجب بشه.
👈 مثلاً بگین: برای خدا بر من است که اگه فلان حاجتم روا شد، فلان كار خير رو انجام بدم.
🌾✍️ آیتالله مکارم: برای نذرکردن، لفظ «للّه علىّ» یا فارسی اون لازم نیست و همین که بگین نذر مىكنم اگه فلان حاجتم روا شد، فلان كار خير رو انجام بدم، نذرتون درسته.
✌️✌️ نکته:
🔸 ۱. برای واجبشدن نذر، بايد نیتتون رو با زبان بگین. پس اگه فقط در دل نیت کردین، چیزى بر شما واجب نیست؛ البته انجامش ثواب داره.
🔸۲. حتماً باید کلمه «خدا» توی صیغه نذر که به زبون میارین، باشه (بهجز مکارم و مظاهری). بههمینخاطر، عبارتهایی مثل «برای امام حسین نذر میکنم که... » که کلمه خدا رو ندارن، باعث واجبشدن نذر نمیشه.
🔸۳. عبارتهایی مثل «برای خدا بر من است نذر فلان کار» یا «برای خدا بر من واجب باشه» یا «برای خدا بر گردن من است» یا حتی جملاتی مثل «برای خدا نذر میکنم... » یا «خدایا نذر میکنم... » یا «برای خدا نذر کردم... » یا «نذر کردم برای خدا که فلان کار رو کنم» هم، ممکنه طبق نظر بعضی از مراجع، باعث درست و کاملبودن نذر بشن. اگه میخواین درباره این جملات مطمئن بشین، با دفتر مرجعتون تماس بگیرین.
🔸۴. اگه شرایط و صیغه نذر رو درست رعایت نکرده باشین هم، اشکالی نداره به اون نذر عمل کنین. خدا انشاءالله حاجتتون رو میده. ما توی این مسئله فقط گفتیم که نذر واجب نشده، نه اینکه نباید انجامش داد.
📚 توضیحالمسائل مراجع، م۲۶۴۱؛ تحرير، ج۲، ص۱۱۸، م۵ و۲۴؛ رساله آموزشی، ج۲، درس ۶۶ و ۸۲؛ احكام عزاداری مکارم؛ صافى، جامعالأحكام، س۷۸۹؛ سيستانی، سايت؛ استفتائات: بهجت، س۵۵۸۸؛ تبريزی، س۱۹۵۵؛ نوری، س۷۴۴ و ۷۵۴؛ دفتر مراجع.
#معاونت_تبلیغ_و_فرهنگ_عمومی
#مرکز_مدیریت_حوزه_علمیه_اصفهان
@farhangihozeh