eitaa logo
معاونت فرهنگى موسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى ره
1.8هزار دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
3.4هزار ویدیو
352 فایل
اين كانال براي اطلاع رساني اخبار فرهنگی موسسه امام خمينی (ره) راه اندازي شده است. @AdminFarhangiMoasese : ارتباط با ادمين
مشاهده در ایتا
دانلود
13991027000886_Test.mp3
2.78M
معجزات و کارسازی صلوات مخصوص حضرت زهرا سلام‌الله علیها حجت‌الاسلام والمسلمین استاد نقل از مرحوم آخوند ملاعلی معصومی همدانی، مرجع تقلید شیعیان که اعجاز این صلوات را آخوند ملاعلی تضمین کرده است. ┈┈••••✾•🏴🌹🏴•✾•••┈┈• 🆔 @farhangimoasese @farhangimoaseseAdmin
99.10.18.mp3
25.39M
سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین استاد مرتضی نماینده مجلس و از شاگردان (ره) درباره ویژگی‌های علامه فقید ┈┈••••✾•🏴🌹🏴•✾•••┈┈• 🆔 @farhangimoasese @farhangimoaseseAdmin
1_691611113.pdf
3.2M
شرح خطبه فدکیه استادعلامه (ره) ┈┈••••✾•🏴🌹🏴•✾•••┈┈• 🆔 @farhangimoasese @farhangimoaseseAdmin
💠احکام مناسبتی لباس مشکی در ایام فاطمیه🏴 ❓آیا پوشیدن لباس مشکی در ایام فاطمیّه مکروه است؟ ✅پوشیدن لباس مشکی در ایام عزای خاندان عصمت و طهارت(علیهم السلام) به منظور تعظیم شعائر الهی و اظهار حزن و اندوه، دارای اجر و ثواب است. https://www.leader.ir/ ┈┈••••✾•🏴🌹🏴•✾•••┈┈• 🆔 @farhangimoasese @farhangimoaseseAdmin
هدایت شده از سفره فرهنگى ريحانه
1399-10-29-Tahlil-OstadDerakhshani.mp3
4.37M
تحليل مسائل روز تحليل اوضاع منطقه و خطراتي كه از ناحيه عبري عربي متوجه ايران شده است حجت الاسلام و المسلمين علي درخشاني 1399-10-29 پرديسان ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @SofreFarhangiReyhane 🆔 @farhangimoasese @farhangimoaseseAdmin : ارتباط با ادمين
# ناوْخدا- 6 تا خرخره غرق! «آن وقتی ایمان به صورت راستین در کسی وجود دارد که بر طبقِ آن ایمان عمل کند. آن وقتی کسی می تواند ادعا کند مؤمن واقعی است که به لوازم ایمان و تعهدات ایمان پایبند باشد. آن وقتی کسی می تواند بگوید من به خدا مؤمن و معتقدم که زندگی او و متنِ واقعیتِ وجود او، با آن کسی که منکر خداست، تفاوتی داشته باشد. آن کسی که امروز منکر خداست، عملش با عمل آن کسانی که مدعی خدایند چه تفاوتی دارد؟ هر دو ظلم می کنند؛ هر دو در مادیات تا خرخره غرق شدند؛ هر دو برای این چند صباح زندگی، چند روز دیگر بیشتر نفس زدن و دو لقمه ای خوردن و فضا را متعفّن کردن، برای دو صباح بیشتر راحت زیستن، حاضرند همه فضیلتها را زیر پا بگذارند. منتها این یکی صاف می گوید من به خدا معتقد نیستم، آن دیگری مدعی است که به خدا معتقد است. این چه جور ایمانی است؟ آیه قرآن در اینجا صریح است. اینجا دیگر حساب استدلالهای عقلی نیست که شبهه بردارد. باید این کارها را انجام بدهید. و یکی از این کارها «أطیعوا الله و الرّسول» است: خدا و پیامبر را اطاعت کنید، دنبال فرمان آنها راه بیفتید.» 🌴 کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، چاپ 1392 ص 63 و 64 ┈┈••••✾•🏴🌹🏴•✾•••┈┈• 🆔 @farhangimoasese @farhangimoaseseAdmin
🔵 حیرت در حیرت 🔻 قسمت دوم ✍️ حجت الاسلام و المسلمین استاد محمد جعفری؛ عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) 💠رحمت و رضوان خداوند بر آن عالم بصیر و آن پیر فرزانه حضرت علامه آیت الله مصباح که در سخنرانی‌های روشنگرانه‌اش در اواخر دهه هفتاد، بارها بر این نکته پافشاری می‌نمود که زیانبارترین و خطرناکترین نظریه‌ای که از صدر اسلام تا کنون برآمده و کیان دیانت و ایمان را به سخره می‌گیرد، نظریه قرائت‌های مختلف از دین است. آری بر اساس این تئوری و مبتنی بر سیالیت فهم و اندیشه، دیگرجایی برای فهم اصیل و ناب از دین باقی نمی‌ماند و سَره و ناسَره و خالص و بدلی در دین به یکسان انگاشته می‌شود. مجتهد شبستری در آن ایام نوشته بود: «تمامى متون بدون استثناء، تفسيرهاى متعدد را برمى‏تابد و تنها تفسير ممكن و درست، اصلاً معنا ندارد». (محمد مجتهد شبسترى، «قرائت رسمى از دين»، راه نو، ش 19، شهریور 1377، ص 20) و نیز وی حقیقت تدین را، تعلق خاطر به حقيقت متعالى تعبیر می‌کرد كه با هرگونه حيات اجتماعى و سياسى مى‏تواند خود را وفق دهد (محمد مجتهد شبستری، نقدی بر قرائت رسمی از دین ، صص 105- 106). 💠 آن چه امروزه در بیان برخی نویسندگان حوزوی همچون جناب مهدی نصیری و آقای رسول جعفریان مشاهده می‌کنیم، ناخواسته و ناآگاهانه به نحوی بازگشت به همان نظریه قرائت‌ها است. هر دو نویسنده محترم، تفکر و اندیشه استاد مصباح را مبتنی بر تفکر فلسفی دانسته‌اند که صرفاً یک قرائت از اسلام است و ناقدان بسیار دارد. مهدی نصیری می نویسد: «آیت الله مصباح در زمره فیلسوفان مسلمان بودند، در حالی که طیفی از عالمان شیعه یعنی متکلمان با فلسفه اسلامی و صدرایی مرزبندی داشته و آن را بر خلاف مبانی قرآن وسنت و عقل می‌دانند. حال اگر قرار باشد نوع برخورد آن مرحوم با مخالفان فکری خود صحیح باشد، باید به متکلمان شیعه حق داد که او را در زمره منحرفان و بددینان و مخالفان اسلام قلمداد کنند». و بعد در ادامه در راستای نظریه حیرت خویش نتیجه می‌گیرد: « التفات و توجه به شرایط عصر غیبت و به رسمیت شناختن اجتهادات و قرائت‌های روشمند گوناگون و پرهیز از ادعا و نمایندگی اسلام ناب از سوی هر عالم دینی (چه آن که نابیت فکری و اعتقادی در اختیار معصوم است و بس) می‌تواند پایان بخش بسیاری از نزاع‌های زیانبارعقیدتی و سیاسی و فراهم کننده فضای آزاد برای تضارب آراء و اندیشه‌ها باشد». 💠 باید در نقد این سطحی‌نگری‌ها گفت بله اولا تفاسيري از دين که تحميل فلسفه بر دين باشد البته که انحراف است و آيت‌الله مصباح، به اذعان موافقان و مخالفانِ منصف، در مقام تفسير آيات و روايات، به شدت از تحميل ذهنيات بر متون ديني پرهيز مي‌کردند و ثانیا مهمترین ابتکار علمی استاد مصباح این بود که دین را منظومه‌ای می‌فهمید و این منظومه را در قالب مبانی اندیشه‌ای طراحی کرده بود. بدیهی است که اساس این مبانی برگرفته از مسلمات عقلی و معرفتی بود که بی‌آنکه بخواهد خود را به مباحث اختلافی فلسفی درگیر کند، از معارف برهانی در تبیین و تثیبت ساختمان معارف دینی بهره می‌برد. این کجا و آمیخته کردن دین با فلسفه و صرفا قرائتی فلسفی از دین دادن؟ آیا اساسا بدون داشتن مبانی فکری صحیح و مبتنی بر عقلانیت و وحیانیت، جایی برای درک سلیم معارف تعالی بخش دین باقی می‌ماند؟ آیا با این توصیف، دیگر در دوره غیبت و حیرت، راه هدایتی باقی می‌ماند؟! آری وقتی دوره غیبت، عصر حیرت تلقی شد، طبعا دیگر مجالی برای بنیان‌سازی دینی و بنای ساختمانی محکم باقی نمی‌ماند. نقدها را بود آیا که عیاری گیرند؟ ┈┈••••✾•🏴🌹🏴•✾•••┈┈• 🆔 @farhangimoasese @farhangimoaseseAdmin
🔰 زمان‌شناس بصیر 🔸از دهه ۱۳۳۰ تا کنون جناب آقای مصباح را می‌شناختم، همواره بر مدار حق بوده است. آیت الله مصباح یک فقیه، متکلم، فیلسوف، مفسر و زمان شناس بصیر است. {ایشان} جزء شخصیت های برجسته ای است که هیچگاه در تقدم نظام برخورد تردید نداشته و در این راه بدون لحاظ داشتن موقعیت علمی خود به دل خطر رفته و گاهی یک تنه با «خناسان مسلط» به مصاف داده است. 🔺بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (رحمه‌الله‌علیه) ۱۳۸۹/۰۸/۰۳ ✅ مجموعه تصویری (۱) 🏴@mesbahyazdi_ir ┈┈••••✾•🏴🌹🏴•✾•••┈┈• 🆔 @farhangimoasese @farhangimoaseseAdmin
💠 الگوی شایسته 🔸 چنین شخصیتی مصداق کامل عالمی است که تشخیص دقیق خود را در روزی که لازم باشد، بی‌درنگ به میدان می آورد و در این راه سرزنش و زخم زبان دیگران را به چیزی نمی گیرد. در واقع تکریم حضرت آقای مصباح، تکریم «راه‌حق» و نشان دادن «مصداق» و «الگوی شایسته» است. 🔺بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (رحمه‌الله‌علیه) ۱۳۸۹/۰۸/۰۳ ✅ مجموعه تصویری (۲) 🏴@mesbahyazdi_ir ┈┈••••✾•🏴🌹🏴•✾•••┈┈• 🆔 @farhangimoasese @farhangimoaseseAdmin
💠 وجود ارزشمند 🔸 بنده هم به سهم خودم قدر آقای مصباح را می دانم. واقعا می‌دانم که ایشان در کشور و برای اسلام چه وزنه‌ای هستند و حقا و انصافا ما امروز نظیر ایشان را - حالا به این تعبیر بگوییم- خیلی نادر نظیر آقای مصباح ممکن است وجود داشته باشد، با این وزانت علمی و عمق علمی و احاطه و وسعت و با این آگاهی و بینش و صفا. این سه جهت در ایشان جمع است: هم «علم»، هم «بصیرت» به معنای حقیقی کلمه، هم «صفا». این سه تا با هم در وجود ایشان خیلی ارزشمند است. 🔺بیانات مقام معظم رهبری در دیدار آیت الله مصباح(قدس‌سره) و خانواده‌شان در منزل ایشان ۱۳۸۹/۱۱/۲۰ ✅ مجموعه تصویری (۳) 🏴@mesbahyazdi_ir ┈┈••••✾•🏴🌹🏴•✾•••┈┈• 🆔 @farhangimoasese @farhangimoaseseAdmin