⛔️ حاشیه ای بر یک شبه مناظره
📝 حجت الاسلام محمد جعفری ؛ دانشیار موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی
🔸گفتگوی بین حجت الاسلام دکتر رفیعی و جناب آقا میری انجام شد و گر چه از این جهت مغتنم بود که بالاخره بعد از سالها درخواست گفتگو و مناظره از طرف دغدغه مندانی از جمله راقم این قلم ، این بار جناب آقا میری پاسخ مثبت دادند؛ اما وی با طفره رفتن از عنوان مناظره و تنزل آن به گفتگو، تلاش نمود تا بار انتقادی و چالشی آن را کاهش داده و آن را کم اثر نماید. به هر حال، نفس این دیالوگ و گفتگو، تجربه ارزشمندی است که مانند سایر گفتگوهای علمی و سازنده می تواند در جهت تبیین معارف دینی و تنویر افکار عمومی، به نتایج خوبی منجر شود .
گرچه جناب استاد رفیعی از فضلای حوزوی و از سخنرانان به نام کشور می باشند و در این گفتگو هم به نکات و مطالب دقیق و ارزشمندی در نقد برخی گفته های آقا میری اشاره کردند اما مع الاسف به نظر این حقیر، نقطه کانونی گفتار و اندیشه آقا میری در این جلسه مورد توجه آقای رفیعی قرار نگرفت.
آقا میری سالیانی است که چه خود بداند و چه نداند در جهت ترویج معنویت بدون شریعت گام بر می دارد. همان که در عرف مردم گفته می شود: « دلت پاک باش». نگاهی گذرا به مطالب وی در کلیپها، پادکستها و پستهای اینستگرام نشان می دهد، آقا میری در پی یک معنویت سیال و فست فودی و یا به عبارتی معنویت کلکسیونی است که با تاکید بر یک نحوه باطن گرایی ، نقش عمل را در رشد و تعالی آدمی کم اهمیت جلوه می دهد.
در طول تاریخ همه ادیان و از جمله دین مبین اسلام ما با رویکردهایی این چنین که بنده نام دین لیبرال را بر آن می نهم، مواجه بوده ایم . جالب است در سده های اول اسلامی هم ، همین رویکرد را در تفکر فرقه ای به نام مرجئه می یابیم. مرجئه دایرة مسلمان را توسعه می بخشیدند و مسلمانان مرتکب کبیره حتی حکمرانانی مانند بنی امیه و بنی العباس را مومنانی می دانستند که معذورند و نیز از داوری درباره طرفهای نزاع جهان سیاست خودداری می ورزیدند . آنها معتقد بودند که هر گروهی برای خود دلایل خاص خود را دارد و حقیقت امر بیش ازآن که به ظاهر رفتار برگردد، به نیت افراد بازگشت می کند. طرفداران مرجئه، دخالت عمل را در ایمان نمی پذیرفتند و لذا تکالیف دینی از نظر آنها اهمیت چندانی نداشت.
حضرت آیت الله سبحانی در جلد سوم کتاب ملل و نحل( صص 142- 143) بحثی دارند تحت عنوان « خطر مرجئه برای اخلاق جامعه » و در آن جا میفرمایند :
« اگر تفکر مرجئه بر جامعه حاکم شود، از اسلام جز رسمی و از دین جز اسمی نخواهد ماند که حتی می تواند برای افرادی که حقیقتا بی دین هم هستند، مستمسکی بیافریند. لذا ائمه اطهار علیه اسلام با توجه به خطر این تفکر، دریافتند که رواج این تفکردر جامعه اسلامی و خصوصا شیعه ، آنها را به رسم جاهلیت بر می گرداند و لذا هشدار دادند که: معارف دین را به فرزندان و جوانان خود بیاموزید قبل از آن که گرفتار مرجئه شوند. ( کافی ، ج 6 ، ص 47) در ادامه آیت الله سبحانی می فرمایند که چرا امام در مورد خطر مرجئه، بالخصوص نسبت به جوانان هشدار می دهد؟ علت آن واضح است زیرا آنها سریعتر این نوع تفکر را می پذیرند چرا که این رویکرد با توجیه دینی، به آنها برگ سبزی برای ارتکاب گناهان و رذایل اخلاقی می دهد. »
بی تردید بسیاری از طرفداران آقا میری هم از جوانان همین مرز و بوم هستند. نگاهی گذرا به ممبرهای او در اینستاگرام این ادعا را ثابت می کند. بله به قول مردم کف بازار، داشتن هم زمان هم خدا و هم خرما برای بسیاری از این جوانان، شور انگیز و پرجاذبه است به صورتی که هم بتوان در اربعین در پیاده روی کربلا بود و هم در تابستان در سواحل آنتالیا.
تساهل و لیبرالیسم دینی، از مهمترین آثار این نگرش می باشد که در نهایت ایمان راستین و صداقت اخلاقی و معنوی انسانها را در عرصه فردی و اجتماعی زیر سوال می برد. در این گفتگو باید دکتر رفیعی نسبت به خطرات این رویکرد و نقد مبانی آن توجه جدی تر می کردند و بحث صرفا معطوف به خلود در جهنم و برخی مباحث فرعی دیگر نمی شد. 👇👇👇👇
همچنین در همین گفتگو، آقا میری با زیرکی ، اندیشه قرائتهای مختلف از دین را مطرح کرد و متاسفانه آقای رفیعی هم متوجه این نکته نشد و از کنار آن گذشت. آقا میری در همین گفتگو با برداشتهای تاویلی و خلاف ظاهر از قرآن و تمسک به گفته هایی تقطیع شده از بزرگان در صدد بود تا القا کند که می توان از قرآن برداشتهایی مختلف داشت و البته همه آنها می تواند درست باشد . جا داشت آقای رفیعی با تذکر به این مبانی غلط، به نقد بنیادهای معرفتی نادرست وی می پرداخت.
وسخن آخر این که گرچه رعایت اخلاق و ادب در گفتگو از اصول مناظره و گفتگو است ولی این نوع گفتگوها جای نصیحت و موعظه نیست بلکه جای چالش، سنجش و پایش است .
#نقد_آقامیری
#نقد_اسلام_رحمانی
#پاسخ_به_شبهات
🆔 @farhangimoasese
@farhangimoaseseAdmin : ارتباط با ادمين
9.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 آیت الله فیاضی در هیئت فقه و شهادت معصومیه:
🔺ماجرای دعای #امام_زمان ارواحنافداه برای #امام_خامنه_ای در عرفات
🔸طلبگی یعنی در خدمت حضرت بودن، هرکس وظیفه اش را درست انجام دهد قطعا مشمول دعای خاص حضرت خواهد شد...
#شب_جمعه
🌿
🆔 @farhangimoasese
@farhangimoaseseAdmin : ارتباط با ادمين
بعد از ظهر و توی گرمای نفس گیر خردادماه، دسته جمعی به سمت دهلاویه راه افتادیم. نزدیک سوسنگرد توقف کردیم تا آبی به سر و صورتمان بزنیم.
دکتر چمران خیلی برای سرهنگ رستمی ناراحت بود و اصلا حرف نمی زد. رفت به طرف یک تویوتای سوخته که حدود صد متر دورتر از ما بود و فقط اسکلتش مانده بود و کاپوت جلو کاملا جمع و خرد شده بود و تمام دل و روده اش پیدا بود.
دکتر قدم زنان رفت طرف ماشین و خم شد روی کاپوتش. ما هم کنجکاو شدیم بدانیم، دکتر با آن ماشین سوخته چکار دارد؟ ویرمان گرفت سر از کارش در بیاوریم. رفتیم پیشش، دکتر آستینش را بالا زده و با رادیات ماشین ور می رفت. مرا فرستاد تا آچار بیاورم. آچار را گرفت و افتاد به جان رادیات. صدای جیک جیک یک پرنده هم می آمد. یک ریز جیک جیک می کرد. چند دقیقه بعد، دیدیم یک گنجشک کوچولو توی دست دکتر است.
حیوان بیچاره در آن گرما تشنه اش شده بود. آمده بود از رادیات ماشین آب بخورد که بالش گیر می کند به پره های رادیات و اسیر می شود. زبان بسته حسابی ترسیده و خیس شده بود و قلبش تند تند می زد.
دکتر گنجشک را به طرف آسمان گرفت و با حالت غمگینی گفت: من تو را آزاد میکنم، برو. خدایا به آزادی این مرغ قسمت می دهم. جان مرا هم آزاد کن، دیگر خسته شده ام.
آن روز غروب، در آن دشت سوت و کور، دکتر رو به خورشید سرخ رنگ ایستاد و گفت: خدایا، پیرم و دل شکسته ام، هیچ آرزویی ندارم، دنیا برایم تنگ است. فقط می خواهم با خودت تنها باشم.
حالت عرفانی دکتر در آن غروب دلگیر ، حال همه مان را خراب کرد . بغض گلویم را گرفت و....
📕کتاب کوچه نقاش ها نوشته راحله صبوری ص177و 178
🆔 @farhangimoasese
هدایت شده از سفره فرهنگى ريحانه
زمان بندي شروع و اتمام خورشيد گرفتگي در مراكز استانها
منبع: خبرگزاري مهر
از هنگام شروع خورشيد گرفتگي تا زماني كه گرفتگي به اوج خودش ميرسد؛ خواندن نماز آيات به نيت ادا واجب است.
🆔 @SofreFarhangiReyhane
@farhangimoaseseAdmin : ارتباط با ادمين
📸 جزئیات خورشید گرفتگی یکشنبه ۱ تیر ۹۹ به تفکیک استان
🔹 این خورشید گرفتگی نزدیک ساعت ۹ صبح شروع میشود حوالی ساعت ۱۰ تا ۱۰:۲۰ در اغلب نقاط کشور به اوج خود میرسد از ساعت ۱۱:۳۰ به بعد به تدریج پایان مییابد.
🆔 @farhangimoasese
@farhangimoaseseAdmin : ارتباط با ادمين
🔴امام خامنه ای: شهید چمران،هم علم است، هم ایمان؛هم سنت هست،هم تجدد؛هم نظر هست، هم عمل؛هم عشق هست،هم عقل.
بیانات در دیدار اعضای بسیجی هیأت علمی دانشگاهها.۱۳۸۹/۰۴/۰۲
🌹گرامیباد ۳۱ خرداد سالروزشهادت عارف زاهد دکتر چمران
🆔 @SofreFarhangiReyhane
@farhangimoaseseAdmin : ارتباط با ادمين
هدایت شده از سفره فرهنگى ريحانه
1399-03-31-ShibahatJamiyat-OstadMortezaMosavii.mp3
4.83M
بررسي و پاسخ به شبهات افزايش جمعيت (جلسه دوم)
حجت الاسلام و المسلمين سيدمرتضي موسوي
1399-3-31
🆔 @SofreFarhangiReyhane
@farhangimoaseseAdmin : ارتباط با ادمين
🔰 اسلام امروز امانتی در دست ماست و اگر خللی در آن وارد شود علاوه بر آن که آخرت ما از بین رفته است، دنیای ما هم بر باد میرود.
📅 امام خمینی(ره) | ۲۸ بهمن ۱۳۶۳
🆔 @farhangimoasese
@farhangimoaseseAdmin : ارتباط با ادمين
❌ والدینی که در ابراز علاقه و محبت به فرزندشان کوتاهی میکنند، باید بدانند که در واقع با این کار احساس عدم امنیت را در آنها ایجاد میکنند که می تواند به شکل گیری اضطراب بنیادین منجر شده، زمینه شکل گیری انواع اختلال های روانی را در آنان ایجاد کند.
#اضطراب_بنیادین
✍️حجت الاسلام و المسلمین همتی
🆔 @farhangimoasese
@farhangimoaseseAdmin : ارتباط با ادمين
#مطلب_دوم: در قرآن کریم گرچه پیامبر صلی الله علیه وآله مبشّر و نذیر (بشارت دهنده و هشدار دهنده) معرفی شده اند؛ «إِنَّا أَرْسَلْناكَ شاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذِيراً» (احزاب؛ ۴۵) ولی در آیات متعدد وظیفۀ ایشان در #انذار منحصر شده؛ «إِنْ أَنْتَ إِلاَّ نَذِير» (حجاب و ۲۳)، ِ إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ (رعد؛ ۷) ولی در هیچ آیه ای وظیفۀ ایشان منحصر در بشارت نشده است. و حتی درآیۀ ۱۲۲ سورۀ مبارکۀ توبه در بیان رسالت عالمان دین وظیفۀ انذار مورد توجه قرار گرفته است؛ «لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ»
بنابراین در تبلیغات دینی و تبلیغات منطبق بر قرآن کریم نباید جنبۀ انذار را کم رنگ و بی اهمیت نشان داد و این با رحمت واسعۀ خداوند و سبقت رحمت بر غضب هم منافات ندارد. چرا که خداوند به خاطر رحمت واسعه اش می داند که بیشتر مردم با انذار مسیر صحیح را انتخاب می کنند نه با بشارت و لذا جنبۀ انذار را پر رنگ تر نموده است. (خداوندی که خالق انسان و جهان است اینگونه تدبیر نموده، ما نمی توانیم و نباید با سلیقۀ خود این عامل مهم هدایت را کم رنگ کنیم و مانع تاثیر این آیات نورانی در بازدارندگی از گناه شویم ) مطلبی که متاسفانۀ آقای آقامیری به آن دامن می زنند. (آقای رفیعی به این نکته هم در فرمایشاتشان اشاره کردند.)
#مطلب_سوم: جناب آقای آقامیری گرچه در این گفتگو و احیانا در رسانۀ خودشان از لزوم گفتگو ، تحمل سخن و عقیده دیگران و تکفیر نکردن یکدیگر و اموری از این قبیل سخن گفتند ولی کم نیست کلیپ هایی از ایشان که مطلب احتمالی خودشان را چنان با آب و تاب بیان کرده اند و مطلب قطعی، مسلّم ، مطابق با آیات قرآن یا مشهور بین علمای دین را مطلبی زاییدۀ افکار و بافتۀ پندار ایشان دانسته اند و با بیاناتی هیجانی و احیانا توهین آمیز به تخطئه ایشان پرداخته اند.
#مطلب_چهارم: ظاهرا آقای آقامیری به دنبال این هستند که دین را به گونه ای عرضه کنند که ذائقۀ همگان آن را بپذیرد و همه با هر عقیده و عمل و مرامی احساس دینداری کنند و شاید به همین جهت به گونه ای سخن می گویند که به هیچکس برنخورد و هرکس ولو بدون التزام به باورها و اخلاق در رفتار دینی خود را دیندار بداند در حالی که این هم درست نیست. باید دین را همانگونه که هست فهمید و به دیگران منتقل نمود.
هرچند خیلی ها آن را نپذیرند یا به آن ملتزم نشوند. توجه به آیات سورۀ مبارکۀ شعرا در این زمینه راهگشاست. در آن سورۀ مبارک به ۸ پیامبر بزرگ خدا اشاره شده و در پایان داستان همۀ آن ها این آیه تکرار شده است: «إِنَّ فِي ذلِكَ لَآيَةً وَ ما كانَ أَكْثَرُهُمْ مُؤْمِنِينَ * وَ إِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ» یعنی در همۀ آن جوامع بیش از پنجاه درصد از جامعه با پیامبر خدا همراهی نکردند و حرف او را جدی نگرفتند بلکه در برابر او موضع گیری کردند.
در پایان سورۀ مبارکۀ یوسف علیه السلام هم خطاب به پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله فرموده:
وَمَآ أَكْثَرُ النَّاسِ وَلَوْ حَرَصْتَ بِمُؤْمِنِينَ (١٠٣) و بعد از دو آیه فرموده« وَ ما يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلاَّ وَ هُمْ مُشْرِكُونَ» (۱۰۶) و یعنی: «بیشتر مردم، هرچند شما میل شدید داری ایمان نمی آورند و مومن نیستند ......و بیشتر مومنان هم ایمانشان به شرک آلوده است.» ولی با این حال پیامبران سعی نکردند برای خوشآیند افراد و کثرت پیروان دین خدا را مطابق طبع و میل مردم تغییر دهند.
🔺اینها اشکالات اساسی ای است که همچنان بر آقای آقامیری باقیست.
🆔 @farhangimoasese
@farhangimoaseseAdmin : ارتباط با ادمين