📖 تفکیک جنسیتی در آمریکا
🔹وزارت آموزش ایالات متحده آمریکا بررسی جامعی را در مورد آموزش تک جنسیتی انجام داده است. این پژوهش شامل ۲۲۲۱ مطالعه درباره تأثیرات آموزش تک جنسیتی است؛ در این پژوهش ذکر شده است که اثرات آموزش تک جنسیتی دوپهلو است بااینحال میگوید دلایل خاصی برای مؤثر بودن آموزش تک جنسیتی وجود دارد.
🔸بار دیگر در سال ۲۰۰۸ دولت آمریکا پژوهش دیگری را نیز شروع کرد؛ در این تحقیق، اثرات آموزش تک جنسیتی به این صورت ذکر شده است:
۱. کاهش اتفاقات جنسی بین معلمین و دانش آموزان
۲. ایجاد نوعی آموزش متناسب برای دختران و پسران
۳. کاهش اذیت و آزار جنسی در بین دانش آموزان
۴. افزایش اعتمادبهنفس در بین دانش آموزان
۵. کاهش اختلالات رفتاری دانش آموزان
۶. کاهش حواسپرتی در زمان یادگیری
۷. ایجاد آزادی انتخاب در نوع آموزش
به گزارش برخی منابع، دستکم ۱۲۰ دانشگاه تک جنسیتی در آمریکا مشغول فعالیتاند.
🔹آنوقت زمانی که در ایرانِ ما، حرف از تفکیک جنسیتی زده می شود، برخی میگویند شما به شعور دانش آموزان توهین می کنید. نه! این توهین نیست، این کمک به دانشجوست تا فکرش آزاد شده و به قلههای عظیم علمی برسد، به جای اینکه سر کلاس و درس حواسش پرت همه چیز باشد الاّ درس. خُب! این حرفی که امروز اروپاییان به آن رسیدهاند و براساس تحقیقاتشان تصمیم گرفتهاند که دانشگاهها را تک جنسیتی کنند، سخنی است که اسلامِ ما ۱۴۰۰ سال پیش گفته بود. پس وقتی فکر آزاد شد، درنتیجه افراد خیلی بهتر می توانند روی علم و تحصیل تمرکز کنند و آنچنان که درخور آنهاست پیشرفت کنند.
✂️ #برشی_از_کتاب : ترگل (بيست دليل عقلي و روانشناسي براي حجاب) ؛ ص ۱۷
👤 عماد داوري دولت آبادي
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan
📖 اسلام انقلابی؛ شاخص شهدا
🔸امام (ره) اواخر عمر پیامی دادند به روحانیت. آنجا به یکسری ابهاماتی که درباره جنگ وجود داشت، پاسخ دادند. امام (ره) میگویند: "ما در جنگ دوست و دشمنهایمان را شناختیم. ما در جنگ فهمیدیم روی پای خودمان باید بایستیم. ما در جنگ ابهّت ابرقدرتها را شکستیم... . از همه اینها مهمتر، استمرار روح انقلابی در پرتو جنگ محقق شد." یعنی امام (ره) بزرگترین دستاورد و برکت دفاع مقدس را "استمرار روح اسلام انقلابی" میدانند.
🔹حالا این اسلام انقلابی چیست؟ اسلام من و شماست؟ اسلام صرفاً زیارت عاشورا و نماز شب است؟ فقط این بود؟ شهدا عَلَمدار نوع خاصی از اسلام بودند: اسلام مسئول؛ اسلام تکلیف؛ اسلام مسئولیت آور. شما میدیدی طرف زنش، بچه اش، خانواده اش، همه را رها میکرد. میگفت آقا امروز وظیفه من این است که بروم جبهه از جان خودم بگذرم. چرا؟ چون ما یک انقلابی کردیم و اهدافی داریم. برای اینکه به آن اهداف برسیم، نظامی تشکیل دادیم. این نظام به خاطر اینکه حفظ شود، جا دارد و ارزش دارد که جانمان را هم برایش فدا کنیم. ویژگیهای اسلام انقلابی چه بود؟ اسلام انقلابی، اسلام زهد بود. اسلام انقلابی، اسلام عمل بود؛ نه فقط حرف. اسلام انقلابی، اسلام احساس مسئولیت بود. اسلام صبر بود.
🔸الان وضعیت جامعه طوری شده که فرهنگ شهادت کاملاً با تجملگرایی جمع شدنی است. حتی قابل جمع است با غارت بیتالمال. میبینی شهرام جزایری هم کمک می کند.
- آقا ما داریم یادواره شهدا برگزار می کنیم.
- بارک الله! آفرین! از این، مبارزه با مفاسد اقتصادی که درنمیآید؟
- نه! خاطرت جمع باشد! فقط بچهها آنجا یک سینه بزنند و گریه بکنند و تخلیه بشوند.
- خوبه خوبه. چقدر خرج تان می شود آقا؟
- یک میلیون بده به اینها.
🔹یکی از کارهای جزائری همین بود؛ کمک به مساجد برای کارهای فرهنگی! یعنی فعالیتهای فرهنگیای که مفسدان و ظالمان در جامعه از آن حمایت میکردند. هرچه قالتاق ترند، بیشتر طرفدار حرکتهای فرهنگی اند! چرا؟ چون میداند که این حرکت فرهنگی، حرکت فرهنگی واقعی نیست. حرکت فرهنگی دینی نیست. دینی که جهتگیریاش "لِیَقُومَ الناسُ بِالقِسط" باشد، نیست. میخواهند بچهها بنشینند درباره شهدا تحقیق کنند. سرشان گرم بشود. بعد هم در انتخابات بیایند ما بهشان میگوییم به کی رای بدهند. در فلان مسئله سیاسی هم دخالت نمیکنند. نه به جامعه کار دارند؛ نه به سیاست؛ نه به اقتصاد؛ نه به عدالت؛ و فقط مُمحضاند در کار فرهنگی!
🔸پس اگر بخواهیم در حوزه دفاع مقدس کار کنیم، باید ببینیم روح دفاع مقدس و قصد دفاع مقدس چه بود. باید بدانیم اسلامی که در جنگ بود، اسلامی که مال شهدا بود، با تجملگرایی جمع نمیشود. با پولپرستی جمع نمیشود. اینها عین تعبیر امام (ره) است. با رفاهطلبی و فرصتطلبی و ریاکاری جمع نمیشود. اینها را باید گفت. با این دید وقتی نگاه میکنی، میفهمی که خیلی کار روی زمین مانده است. الان تا دلتان بخواهد کار زینبی وجود دارد. پیام خون شهدا باید به جامعه ابلاغ شود. کَاَنَّه باید حرکتی جدّی در این زمینه صورت بگیرد.
✂️ #برشی_از_کتاب : شهدا براي چه افقي جنگيدند؟، ص ۵۶
👤 استاد وحيد جليلي
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan
🌀 سایت فتح به روز رسانی شد ...
🎙 #بشنو | ابعاد شخصیتی آیت الله مصباح یزدی (ره)
👤 حجت الاسلام و المسلمين دکتر خسروپناه
👤 حجت الاسلام و المسلمين استاد پناهیان
👤 حجت الاسلام و المسلمين فلاح شیروانی
🔸ایشان متفکری برجسته، مدیری شایسته، دارای زبان گویایی در اظهار حق و پای با استقامتی در صراط مستقیم بودند. (بخشی از پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی درگذشت آیت الله مصباح یزدی)
🔹در خصوص این عالم ربانی اصحاب اندیشه باید سخن ها بگویند. گفتگو و کنکاش در سیره این حکیم مجاهد راه را برای تربیت مصباح های آینده انقلاب هموار می کند.
🔸حجت الاسلام دکتر خسروپناه در این سخنرانی که در جمع اساتید دانشگاه علامه طباطبایی ایراد شده است ضمن تاکید بر فعالیت های علمی آیت الله مصباح و نظریه علم دینی ایشان، اشاراتی به سیره رفتاری و اخلاقی این عالم بزرگوار دارند و سیری مطالعاتی برای پیگیری اندیشه های ایشان ارائه می دهند.
🔹در سخنرانی حجت الاسلام پناهیان به شخصیت مهربان و مظلوم آیت الله مصباح یزدی و نقش بی بدیل ایشان در عرصه علوم انسانی اسلامی و تلاش دشمن برای ناشناخته ماندن شان نزد حوزویان و دانشگاهیان اشاره می شود و ضمن بیان خاطراتی شنیدنی جایگاه تشکیلات در سیره ایشان را تشریح می کنند.
🔸حجت الاسلام فلاح شیروانی با برشمردن مولفه های علمی، اخلاقی، تربیتی، تشکیلاتی این عالم بزرگوار در عرصه های مختلف حوزوی و دانشگاهی، شخصیت کم نظیر ایشان را در مقیاس انقلاب اسلامی مورد بررسی قرار می دهند.
📥 لینک دریافت صوت #سخنراني
🌐 fatehan.net/post/169
🆔 @fatehan
📖 پرورش معنوی مادران در مساجد
🔸یکی از اهتمامهایی که در کار نخبهپروری در زمینههای معنوی وجود دارد، موضوع مادران است؛ به ویژه مادران جوان. این که گاهی به قصد کوچک شمردن، می گویند: "این جلسه، جلسه زنانه است"، به خاطر نگاه اشتباه به این جلسات و عدم درک اهمیت آنهاست. حضرت امام فرمود که اسلام را ۱۴۰۰ سال است روضهها حفظ کرده است. و باید اضافه کرد، بهویژه روضههای زنانه. چراکه اگر مهرِ امام حسین (ع) در دل مادران ما نبود، فرزندانمان اینگونه تربیت نمیشدند. اثر تربیتی که مادران بر فرزندانشان دارند بسیار بیشتر است و پدران آنقدر بر فرزندان مؤثر نیستند.
🔹این درست نیست که مسجد از آقایان پُر شود و خانمها بدون هیچ فعالیتی پشت پرده بنشینند و هیچکس برایشان برنامه نداشته باشد. آقایان فقط سخنان را گوش میکنند و نهایتاً خودشان انسان های خوبی می شوند؛ اما مادران انسانساز هستند و علاوه بر تاثیر گرفتن خودشان، دیگران را هم تربیت می کنند.
🔸تاثیر معنوی زنان در جامعه بسیار بالاست. آیا غیر از این است که مردانی که در جلسات مذهبی شرکت میکنند، اکثراً توسط مادران، دختران یا همسرانشان به شرکت در مجالس و سخنرانیها کشیده می شوند؟ شاید هفتاد درصد از مردان را همسرانشان به جلسات مذهبی میآورند. این خانمها در مساجد فرصتها و فراغت هایی دارند که باید برای آن برنامهریزی کرد. یکی از مهمترین موارد نخبهپروری توجه به مادران است.
🔹بهعنوان مثال، اگر مسئله خمس را به بانوان یاد بدهیم و به آنها بگوییم اگر همسر شما خمس مالش را ندهد، مال حرام سر سفره خواهد گذاشت و آثار مال حرام در فرزندان این موارد است، این حرف تاثیر خودش را خواهد گذاشت. چون زن خانه نمیخواهد مالِ حرام در داخل خانه راه پیدا کند و در نتیجه فرزندانش تحت تاثیر آن قرار گیرند. بنابراین همسرش را به پرداخت واجبات مالی وامیدارد.
✂️ #برشی_از_کتاب : پرورش نخبگان معنوي در مساجد؛ ص ۶۷
👤 استاد عليرضا پناهيان
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan
صعود چهل ساله.pdf
27.88M
📖 کتاب صعود چهل ساله
🔸این کتاب تلاش دارد میزان دستیابی جمهوری اسلامی ایران به آرمانهایی از قبیل عدالت، استقلال، آزادی، معنویت، کرامت زن، مردم سالاری دینی، گسترش رفاه عمومی و دیگر آرمانهای انقلاب را مورد کنکاش قرار دهد.
🔹ارجاع به منابع معتبر بین المللی نظیر سازمان ملل متحد، بانک جهانی، سازمان جهانی غذا و کشاورزی، دفتر برنامه توسعه ملل متحد و دیگر مراجع معتبر از شاخصه های اصلی کتاب صعود چهل ساله محسوب میشود.
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan
📖 نخبگان معنوی به مثابه شاخصهای موفقیت یک دین
🔸هیچ چیز برای اثبات صحت یک نظریه، مؤثرتر از نشان دادن یک نمونه عینی و بیرونی از آن نیست و هیچ چیز برای نشان دادن زیباییهای یک مکتب، مؤثرتر از نمایش نمونه اجرا شده و مصداق عینی آن نیست.
🔹نخبه های معنوی، "اجرا شدههای دین" هستند. هرچه این اجرا کاملتر باشد، دین در جذب انسانهای مستعد، موفقتر خواهد بود. نخبههای معنوی، نمایش دین هستند. هرچه این نمایش زیباتر باشد، در تبلیغ دین مؤثرتر خواهد بود.
🔸نخبههای معنوی، شاخصهای موفقیت دین تلقی می شوند، هر چه این شاخصها بالاتر باشند، ارزیابی دیگران در مورد این دین بهتر خواهد بود و طبیعتاً بیشتر به آن دین گرایش پیدا خواهند کرد.
🔹هیچ چیز به اندازه سرمایهگذاری برای ارتقای نخبههای معنوی، نمیتواند در تبلیغ و گسترش معنویت مؤثر باشد. گسترشی که دامنههای آن تمام عالم را فرا خواهد گرفت.
✂️ #برشی_از_کتاب : پرورش نخبگان معنوي در مساجد؛ ص ۴۹
👤 استاد عليرضا پناهيان
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan
🎙 #بشنو | صد سال مرگ بر انگلیس
👤 استاد رحیم پور ازغدی
🔸دشمنی و توطئه انگلیس در ایران سابقه ای طولانی دارد. دخالت آنها در ایران به رهبری سفارت انگلیس در قضایای فتنه 88 و دروغ پراکنیهای بیبیسی محدود نمیشود، بلکه از اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی به صورت مستمر درصدد نفوذ بوده است.
🔹فراماسونری تنها یکی از تشکیلات پیچیده آنهاست که روزی اکثریت دولت ایران را تصرف کرده بودند.
🔸با گوش دادن به این صوت از استاد رحیم پور شما نیز مجاب خواهید شد، این روباه پیر را " انگلیس خبیث " بنامید.
📥 لینک دریافت صوت #همايش
🌐 fatehan.net/post/74
🆔 @fatehan
📖 پرسش: دانش خود را از چه کسی دریافت کنیم؟
🔹پاسخ: ما این دو جمله را داریم: "اُنظُر اِلی ما قال وَ لا تَنظُر اِلی مَن قال" (نگاه کن ببین چه چیزی گفته شده، نگاه نکن که چه کسی گفته است). این یک روایت است.
🔸روایت دیگر در ذیل آیه "فَلیَنظُرِ الإنسانُ اِلی طعامِهِ" (انسان باید به طعامش توجه کند) است که امام باقر علیهالسلام میفرمایند: مراد از طعام در این آیه، "عِلمُهُ الَّذی یَاخُذُهُ عَمَّن یَاخُذُهُ" است، یعنی مقصود از این طعام، علمی است که انسان اخذ میکند و انسان باید بنگرد که این علم را "از چه کسی" اخذ میکند. میگوید "عَمَّن" (از کی گرفتهای؟)، نمیگوید "عَمَّا"؛ یعنی نگاه کند به علمش ببیند از "چه کسی" میگیرد.
🔹حالا شما میگویید: یک جا به ما گفتید "ما قال" را نگاه کن، جای دیگر میگوید "من قال" را نگاه کن؟ به ذهن میآید که تناقض باشد. نه، تناقض نیست. چرا؟ چون در آنجا که میگوید "اُنظُر اِلی ما قَال"، این را به کسی میگوید که قدرت تصور و قدرت تصدیق دارد و "صاحب نظر" است. به او میگوید "اُنظُر"؛ یعنی می توانی خودت "نگاه کنی". اینجا با "ناظر" دارد حرف میزند و با کسی که چشم بینا دارد صحبت میکند. اما در آیه "فَلیَنظُرِ الاِنسانُ اِلی طَعامِه" دارد با "مقلد" و کسی که صاحبنظر نیست حرف میزند. به کسی که میخواهد تقلید بکند میگوید تحقیق کن ببین او کیست. حتی مرجع تقلیدت را با تحقیق بشناس. چرا؟ چون گفته های او "خوراک علمی" توست. رساله عملیه او را تو گویا "میخوری" و "مصرف میکنی" و "طعام" توست. او را بشناس.
✂️ #برشی_از_کتاب : تفکر؛ ص ۵۲
👤 استاد آيتالله حائري شيرازي(ره)
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan
📖 مثل آب شور دریا
🔸شاید پیش خودتان بگویید وقتی برهنگی آزاد شد، درنتیجه این فرهنگ عادی شده و حس کنجکاوی نسبت به آن از بین میرود، آن وقت دیگر مرد و زن نسبت به یکدیگر حرص و طمع ندارند! اما باید توجه داشته باشیم غریزه جنسی انسان ها، مثل آب دریاست، فرض کنید تشنه اید، اگر آب شور دریا را خوردید، تشنهتر خواهید شد، وقتی حریمی بین دو جنس زن و مرد در جامعه نباشد، هیجانهای جنسی گسترش پیدا خواهد کرد، مثل آتش که هرچه بیشتر خوراکش دهید، شعلهورتر خواهد شد.
🔹قبول ندارید؟ به تاریخ نگاهی بیندازید؛ تاریخ میگوید ثروتمندان هرچه بیشتر ثروت میاندوختند حریصتر میشدند به مال دنیا! تاریخ همچنین از پادشاهانی یاد میکند که غرق در حرمسرای خود بودند با بیشتر از سه هزار زن زیبارو😳 مثلاً همین خسروپرویز خودمان و یا فتحعلی شاه قاجار؛ اما هیچگاه نظیر این پادشاهان از رفتارهای زشتشان سیر نمیشدند. هر گاه وصف زنی زیبارو را میشنیدند، او را به خدمت فرامیخواندند.
🔸"خسرو معتضد"، نویسنده کتاب "سیاست و حرمسرا، زن در عصر قاجار" در مقدمه این کتاب مینویسد: "وقتی پادشاهی چون فتحعلیشاه قاجار سالها وقت خود را در آن مقطع حساس تاریخی به خوشگذرانی و زمانسپاری بیهوده میگذراند و کلکسیون زنان در خانه خویش ترتیب می دهد، نیک پیداست که کشور را به حال خود رها میکند و اوقات زیادی برای رسیدگی به امور ملک و مردم برایش باقی نمیماند. انصاف دهیم زمانی شاهی که درعینحال وظایف رییس مملکت، رئیس دولت، قوه مقننه و حتی قضاییه را به شانههای ناتوان خود تلنبار کرده و خویشتن را اولیالامر هم میخواند، اینسان روزگار به بیهودگی و هوسرانی بگذراند و صاحب بیش از دویست فرزند شود، کجا توان و وقت پرداختن به امور مهم کشور را خواهد داشت و آیا نمیتوان یکی از رازهای عقبماندگی ایران در دویست سال اخیر را از همین گم کردن زمامدار در شبستانهای حرمسرایش بازیافت؟!"
✂️ #برشی_از_کتاب : ترگل (بيست دليل عقلي و روانشناسي براي حجاب) ؛ ص ۱۲
👤 عماد داوري دولت آبادي
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan