eitaa logo
گروه علمی فرهنگی فتح
7.7هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
174 ویدیو
65 فایل
به یاد پیرجماران که فرمود: اسلام سنگرهای کلیدی جهان را فتح خواهد کرد. #تمدن_نوین_اسلامی #سبک_زندگی_اسلامی 🔸سایت fatehan.net 🔸برادران @moshaver1 🔸خواهران @fatehan_admin2 🔸خانه مشاوره فاتحان @fatehan_moshavere تبلیغ و تبادل نداریم
مشاهده در ایتا
دانلود
📶 هفتمین جلسه هم اکنون در حال برگزاری است. 👤 مدرس: دکتر سیدعلی مرعشی (پزشک، روان شناس و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز) 👈 منزل اول: انسان شناسی اسلامی به عنوان مبنای روانشناسی اسلامی 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan
📖 تعیین کردن ملاک برای کودک 🔸مربی باید از راه‌های مناسب، به شاگرد ملاک خوب و بد عمل را یاد بدهد. صحیح نیست برای کودک، مصادیق خوب و بد را مدام معین کند؛ زیرا مربی همیشه در کنار کودک نیست که این کار را برای او انجام دهد. اگر فرزند، ملاک‌ها را یاد بگیرد و خط را درک کند، خودش با دلیل و بصیرت وارد می‌شود و راه را دنبال می‌کند. 🔹مربی یا پدر و مادر، با پاسخ دادن به همه پرسش‌های طفل، او را مقلد و عاجز بار می آورند؛ اما اگر به جای ده‌ها بار جواب دادن، ملاک حق و باطل یا راهِ یاد گرفتن پاسخ پرسش را به او یاد بدهند، مسائل دیگر را خودش می‌شناسد و انتخاب می کند. 🔸فردی قبل از انقلاب، مدرسه و کلاس های تربیتی داشت. در آن مدرسه، بچه‌ها از فعالیت‌های سیاسی منع می‌شدند تا مبادا روزی به گروهک‌ها ملحق شوند و از آن‌جا بروند. محیط داخل مدرسه به شدت کنترل می‌شد. حرف‌ها، رفقا و آشنایان و این‌که با چه کسی حرف می‌زنند و چه کتابی می‌خوانند، همگی تحت نظارت بود. در هفته کلاس‌های مختلف برگزار می‌شد. دوره دبیرستان تمام شد و تعدادی از بچه‌ها وارد دانشگاه شدند. 🔹بلافاصله برخی فارغ‌التحصیلان از محیط متأثر شدند و دنبال بعضی افکار رفتند و عباداتشان را هم کنار گذاشتند! مسئولان مدرسه به من گفتند شما که با جوانان هستید، چه می‌کنید که شاگردان شما در صحنه باقی می‌مانند؟ گفتم من هفته‌ای یک ساعت درس می دهم و یک جلسه دینی هم شب‌های جمعه در شیراز دارم و با جوانان به صحبت می‌نشینم تا دل‌ها زنده شود و وقتی واعظ درونی آن‌ها زنده شد، رهایشان می کنم، نه کنترلی و نه منع فعالیت سیاسی! آن‌ها خودشان در صحنه می‌مانند. 🔸شما باید ملاک خوب و بد را معین کنید و مطمئن باشید درنهایت، خودشان در مسائل قضاوت خواهند کرد؛ کبری را که مشخص کنید، صغری را خودشان پیدا می کنند! باید به آن‌ها ملاک داد، البته نه ملاک‌های شخصی که تابع نظام ارزشی خاصی شوند! بلکه باید آن‌ها را تابع ملاک‌های ارزشی و انسانی کرد. ✂️ : تربيت ديني کودک؛ ص ۱۳۵ 👤 استاد حائري شيرازي (ره) 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan
🎙 | راهکارهای علمی برای تمرکز کردن 👤 دکتر غلامحسین مکتبی 🔸عدم تمرکز حواس، موضوعی است که بسیاری از جوانان از آن رنج می برند و دلایل مختلف و متعددی دارد. 🔹همان طور که خود می دانید، تمرکز حواس در هر کاری از جمله مطالعه و درس خواندن  از ضروریات قطعی است. 🔸تمرکز حواس، حالتی ذهنی و روانی است که در آن حالت، تمام قوای حسی، روانی و فکری انسان روی موضوع خاصی متمرکز می شود و تضمین کننده امر یادگیری و انجام صحیح کارها و رهایی از خطرات احتمالی است. 🔹در این کارگاه سعی شده است عوامل برهم زننده ی تمرکز بررسی شود و در مقابل آن راه های کسب تمرکز بیان شود. 📥 لینک دریافت صوت 🌐 fatehan.net/post/18 🆔 @fatehan
📖 دشواری تبلیغات دینی 🔸یکی از سختی‌های کار تبلیغات دینی، این است که ما می‌خواهیم به چیزی دعوت کنیم که در جایگاه رفیعی قرار دارد و عمیق و ژرف است. عمق دارد و عمقش نه به سهولت قابل درک است و نه به سهولت قابل انتقال. فرق می‌کند با تبلیغ خوراکی‌ها، یا ترویج شهوت، که هم عموم مردم به سهولت درکش می‌کنند و هم ترویجش ساده است. 🔹بعضاً به کم توفیقی های نهادهای مسئول فرهنگی کشور در زمینه تبلیغ و ترویج دین و کارهای فرهنگی انتقاد می‌شود و ما را با دیگران مقایسه می‌کنند که مثلاً آن‌ها چه قدر در تبلیغ بی‌فرهنگی و بی‌بندوباری خودشان موفق عمل می‌کنند، ولی ما در تبلیغ دین حق خودمان به اندازه آن‌ها کار نمی‌کنیم و موفق نیستیم. بخشی از این حرف درست است که ما باید بیشتر برنامه‌ریزی کنیم؛ اما بخش دیگر به این برمی‌گردد که کار آن‌ها بسیار ساده‌تر است. باید به این واقعیت توجه داشت که آن‌ها به گمراهی دعوت می‌کنند ولی ما به سعادت راهنمایی می کنیم. 🔸مستکبرین می‌خواهند مردم را به شهوت و شکم دعوت کنند. واضح است که آن‌ها براحتی می‌توانند این کار را انجام دهند. مثلاً اگر یک گروه فیلم‌بردار و فیلم‌ساز بخواهند در مورد شهوت‌رانی فیلم بسازند، از آن راننده تا بازیگر و کارگردان شان، همه تجربه شهوت دارند. ولی اگر ما بخواهیم یک فیلم برای نماز بسازیم، شاید نتوانیم یک کارگردان پیدا کنیم که دو رکعت نمازی که خدا در آن شهود شود تجربه کرده باشد. انسان خوب، زیاد داریم اما مگر چند نفر را می‌توانیم پیدا کنیم که تجربه دو رکعت نمازی را که انسان در آن خدا را شهود کند، داشته باشد؟ لذا کار ما سخت است، ولی کار آن‌ها آسان. 🔹این‌قدر نباید گفت که ما چقدر نسبت به آن‌ها عقب هستیم، ما عقب هستیم، اما نه نسبت به آن‌ها. ما نسبت به آنجایی که باید می رسیدیم عقب هستیم و باید تلاشمان را مضاعف کنیم؛ ولی این وضعیت را نمی‌توان با آن‌ها مقایسه کرد و گفت که آن‌ها از ما جلوترند، چراکه ماهیت کار ما با آن‌ها متفاوت است. 🔸آن‌ها می‌خواهند شهوت‌رانی را رواج بدهند، و طبیعی است که این کار برایشان بسیار آسان است. هر کارگردانی می تواند فیلم شهوت برانگیز بسازد؛ چون خودش تجربه کرده است. اما چه کسی می‌تواند نماز را به این سهولت تجربه کند، و حتی اگر هم تجربه آن را هم داشته باشد، چگونه این تجربه را به دیگرانی که در این عوالم نیستند منتقل کند؟ «من، گنگِ خواب دیده و عالم همه کر» لذا کار ما بسیار سخت است. ✂️ : پرورش نخبگان معنوي در مساجد؛ ص ۳۰ 👤 استاد عليرضا پناهيان 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan
بازی های رایانه ای تهدیدی جدی.mp3
4.13M
🎧 👤 حجت الاسلام کهوند | بازی های رایانه ای تهدیدی جدی 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan
22.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 👤 استاد حائري شيرازي (ره) | با من نگاه کن ... 🔸به مناسبت سومین سالگرد ارتحال حضرت آیت الله حائری شیرازی (ره) 🔹نثار ارواح همه مؤمنین و مؤمنات، بخصوص روح مطهّر مرحوم استاد (ره) صلوات. 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan
📖 مهمانان على‏ 🔸مردى با پسرش به عنوان مهمان بر على علیه السلام وارد شدند. على با اکرام و احترام بسیار آنها را در صدر مجلس نشانید و خودش روبروى آنها نشست. موقع صرف غذا رسید. غذا آوردند و صرف شد. بعد از غذا قنبر، غلام معروف على، حوله‏ اى و طشتى و ابریقى براى دست شویى آورد. على آنها را از دست قنبر گرفت و جلو رفت تا دست مهمان را بشوید. مهمان خود را عقب کشید و گفت: «مگر چنین چیزى ممکن است که من دستهایم را بگیرم و شما بشویید». 🔹على فرمود: «برادر تو، از سر تو است، از تو جدا نیست، می‏خواهد عهده ‏دار خدمت تو بشود، درعوض خداوند به او پاداش خواهد داد، چرا میخواهى مانع کار ثوابى بشوى؟». باز هم آن مرد امتناع کرد. آخر على او را قسم داد که «من میخواهم به شرف خدمت برادر مؤمن نائل گردم، مانع کار من مشو.» مهمان با حالت شرمندگى حاضر شد. 🔸على فرمود: «خواهش می‏کنم دست خود را درست و کامل بشویى، همان طورى که اگر قنبر میخواست دستت را بشوید میشستى، خجالت و تعارف را کنار بگذار.». 🔹همینکه از شستن دست مهمان فارغ شد، به پسر برومند خود محمدبن حنفیه گفت :‏ «دست پسر را تو بشوى. من که پدر تو هستم دست پدر را شستم و تو دست پسر را بشوى. اگر پدر این پسر در اینجا نمی بود و تنها خود این پسر مهمان ما بود من خودم دستش را می شستم، اما خداوند دوست دارد آنجا که پدر و پسرى هر دو حاضرند، بین آنها در احترامات فرق گذاشته شود.» محمد به امر پدر برخاست و دست پسر مهمان را شست. 🔸امام عسکرى علیه السلام وقتى که این داستان را نقل کرد فرمود: «شیعه حقیقى باید این‏طور باشد.» ✂️ : داستان راستان؛ جلد دوم، ص ۱۰۵ 👤 استاد شهید مطهری (ره) 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan
📶 دومين جلسه کارگاه آنلاين هم اکنون در حال برگزاری است. 👤 مدرس: سرکار خانم دکتر سیدموسوی (دکتری تخصصی روانشناسی، درمانگر کودک و نوجوان) 👈 مهارت های ارتباط موثر با نوجوان 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan
🎙 | تعلیم و تربیت اسلامی 👤 استاد میرباقری 🔸تعلیم و تربیت رسمی در کشور ما به شدت تحت تأثیر فرهنگ غرب است. وضعیت‌شناسی تعلیم و تربیت برای شناخت تأثیر جریانات تعلیم و تربیت غربی در دنیای اسلام و کشورمان امری  لازم است. 🔹سه رویکرد در دانش‌های مربوط به حوزه تعلیم و تربیت اسلامی (رویکرد فلسفی، رویکرد فقهی، رویکرد تدوینی) وجود دارد  که در این سخنرانی ویژگی های هر یک بیان شده است.  🔸مکتب تربیتی اسلام بعنوان مجموعه آموزه هایی است که می توان از اسلام نسبت به حوزه تربیت استنباط کرد. البته مکتب تربیتی اسلام برای تبدیل شدنش به یک نظام تربیتی عینی و جاری شدنش در عینیت باید از بستر علوم تربیتی هم عبور کند. ما در حوزه علوم تربیتی نیاز به مکتب تربیتی، دانش ها و علوم تربیتی و نیاز به مدل های عینی تربیتی داریم. 🔹علم دینی یعنی علمی که در آن مکتب مستند به اسلام فرآوری شده، تبدیل شده به دانش کاربردی که می‌تواند به ما معادله دهد، پیشگویی کند و هدایت تغییرات را به عهده بگیرد. علم دینی، علمی است که مکتب و دستاوردهای استنباطی از دین در روش تحقیقش جانمایی شده باشد. 🔸ما در دستیابی به علوم تربیتی اسلام در قدم اول نیازمند به استنباط مکتب تربیتی اسلام از متون دینی هستیم، قدم بعد این است که این مکتب تربیتی چگونه تبدیل به علوم تربیتی می شود. البته دستیابی به مکتب تربیتی اسلام و علوم تربیتی و مدل های برنامه ریزی تربیتی احتیاج به نرم افزار پیشینی هم دارد. 📥 لینک دریافت صوت 🌐 fatehan.net/post/34 🆔 @fatehan
📖 مادران شهدا مقاوم‌تر از پدران شهدا 🔸بارها من این را گفته ام؛ در زیارت خانواده های شهدا، اغلب اوقات مادران شهید را شجاع‌تر و مقاوم‌تر از پدران شهید یافتم. 🔹مگر محبت مادر را می شود با محبت پدر مقایسه کرد؟ روح لطیف زنانه، آن هم نسبت به جگر گوشه، این را پرورش بدهد، بزرگ کند مثل دسته ی گل، بعد راضی بشود که او برود میدان جنگ و به شهادت برسد؛ بعد برای اینکه جمهوری اسلامی دشمن شاد نشود، بر جنازه ی او گریه هم نکند؟ 🔸که بنده مکرر به این خانواده های شهدا گفتم گریه کنید؛ چرا گریه نمیکنید؟ گریه ایرادی ندارد. گریه نمی کردند، میگفتند می‌ترسیم جمهوری اسلامی دشمن شاد شود. (زن مگو، مردآفرین روزگار). زن های ما این هایند؛ امتحان خوبی دادند. ✂️ : بانوی تراز در گفتمان امام خمینی ره و امام خامنه ای مدظله العالی؛ ص۳۱ 👤 سعید صلح شیرازی 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan
9.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 👤 استاد عليرضا پناهيان | اهل مراقبه باش! 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan
📖 استقلال مالي و رابطه آن با تقوا 🔸دلیل این‌که در دین اسلام تجارت این‌قدر تحسین شده و از کارمندی نهی شده است چیست؟ چون در تجارت کردن فرد مستقل عمل می‌کند و این استقلال بسیار ارزشمند است. شخصی به امام صادق علیه‌السلام گفت: مردی تجارت می‌کند و درعین‌حال می‌تواند مزدبگیر (کارمند یا کارگر) شده و همان مقدار پول دربیاورد. حضرت فرمودند: نباید خودش را اجیر دیگری کند، باید مستقل باشد و تجارت کند و روزی‌اش را از خدا بخواهد! 🔹یکی از دستوراتی که خدا به ما داده است، استقلال مالی و استقلال در کسب‌وکار است. درعین‌حال فرم کلی که خدا برای انجام دستورات خودش از ما خواسته است، تقواست؛ یعنی هر عملی که انجام می‌دهیم، زمانی ارزشمند است که براساس انگیزه‌های درونی و بدون تاثیر گرفتن از تشویق و تنبیه فوری و مستقل از آن‌ها باشد. 🔸نکته‌ای که در این‌جا روشن می‌شود این است که خداوند، دستوراتش را به گونه‌ای تنظیم کرده است که با فرم کلی تقوا همخوانی دارد. یعنی اگر به ما دستور می‌دهد که باتقوا باشید، در عین حال دستور می‌دهد که استقلال مالی داشته باشید و هر دو دستور ما را مستقل بار می آورند. در دستورات خدا نمی‌توان دستوري یافت که خلاف فرم کلی تقوا (استقلال از انگیزه‌های بیرونی و عمل براساس خود کنترلی) باشد. بلکه بسیاری از دستورات خدا فرم تقوا را تقویت می‌کنند. اگر استقلال داشتن مطلوب شد، این استقلال باید در بخش‌های دیگر حیات هم تامین شود که می‌بینیم به همین صورت است. ✂️ : تقوا طرحي براي اداره جامعه؛ ص ۷۹ 👤 استاد عليرضا پناهيان 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan