گروه علمی فرهنگی فتح
✔️کارگاه تحول در علوم انسانی با محوریت "روانشناسی اسلامی" ✔️مدرس: دکتر سید علی مرعشی ➖دانشکده عل
✔️گزارشی مختصر از جلسه اول کارگاه روانشناسی اسلامی(٦ اسفند ۹۷)
➖در این جلسه دکتر مرعشی در خصوص «چیستی و چرایی روانشناسی اسلامی» مباحثی را مطرح کردند.
➖به اعتقاد ایشان روانشناسی اسلامی ۵ حیطه دارد:
۱- جستجو در متون دینی(قرآن و روایات معتبر اهل بیت)
۲- درونی سازی آموزه های روانشناسی عرفی که با عقاید بنیادین اسلامی ناسازگار نباشند.
۳- نقد آن بخشی از روانشناسی عرفی که با بنیانهای عقیدتی ما سازگار نیستند.
۴- پژوهش در آموزه هایی که از منابع دینی استخراج کرده ایم.
۵- خلاقیت در علم روانشناسی در صورتی که با بنیانهای عقیدتی ما سازگار باشند.
🔺گروه علمی فرهنگی فتح
🔺 @fatehan
#برشی_ازگفتار۴
👌شهیدآیت الله دکتر بهشتی
🤔نسبت علوم اسلامی با علوم انسانی
محتوای وحی را از کجا باید شناخت؟ امروزه گاهی می گویند برای محتوای وحی، چند نفری در یک اتاق در بسته مینشینیم، بحث میکنیم تا ببینیم مصلحت بشریت چیست!؟ آن وقت می گوییم همان محتوای وحی است.عرض من را فهمیدید؟ چهار نفر می خواهد، صد ساله میخواهد پانزده ساله یا بیست ساله میخواهد، امامه به سر می خواهد، غیر معمم،فرقی نمیکند،گویند میرویم در یک اتاق در بسته باهم می نشینیم درباره مصلحت بشریت اندیشه آزاد میکنیم!
آن روزها میگفتند بچه ها دور هم جیغ بنفش میکشند، بنده میخواهم بگویم اندیشه بنفش ترسیم میکنند هم می پزیم و می سازیم و می کشیم و سفره مان را پهن می کنیم و به تمام بشریت میگوییم هرکه خواهان سعادت است بسم الله! وحی همین است که ما می گوییم!!
به نظر شما این راه صحیح است؟؟ هیچ عاقلی پیدا می شود که بگوید این راه صحیح است؟
البته که صحیح نیست
بحث ما در وحی اسلامی، منعکس است در دو آیینه متمم یکدیگر:
👌 کتاب و سنت
برای شناخت وحی باید رفت سراغ کتاب و سنت بله امروز برای کتاب فهمی و سنت فهمی زنده پویا و نه متحجر و ایستا یا حتی ارتجاعی، علاوه بر همه آنچه تاکنون برای فهم کتاب و سنت به آن احتیاج داشتیم، به یک سلسله معلومات دیگر نیز به صورت کمک نیازمندیم یعنی اگر انسان بخواهد ببیند وحی درباره روند جامعه چه می گویند، تا الفبای از جامعه شناسی نداند نمیتواند اصلا بفهمد وحی درباره روند جامعه چه می گوید اگر بخواهد ببیند و در زمینه تعلیم و تربیت چه میگوید تا آشنایی کلی با روانشناسی و علوم تربیتی به صورت کلی و در حد معلومات عمومی نداشته باشد اصلا نمی شود.
بنابراین اگر امروز انسان بخواهد استنباط زنده از کتاب و سنت داشته باشد، به یک مقدار و در حد در گذار به معلومات عمومی متناسب با زمان احتیاج دارد...
#ادامه_دارد...
بافتح همراه باشید...
🔹 eitaa.com/fatehan
🔹 sapp.ir/fatehan.net
🔹https://ble.im/fatehan_net
📻 #رادیوفاتحان
📢 #با_هم_بشنویم
🔴 باید از مردم پرسید...
👈امام حسن مجتبی علیه السلام برای حفظ پوسته ی جامعه در برابردشمن ناچارشد کوتاه بیاید!
👈اگر #رهبر یک جامعه ناچارشد در برابر دشمن کوتاه بیاید،باید از مردم پرسیدچرا...⁉
👈دلیل کوتاه آمدن #رهبر یک جامعه از اهداف اولیه اش در برابر دشمن این است که مردم....⁉
⚠خداکند که هیچ گاه اینگونه نشود...
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🎤آیت الله اراکی
بافتح همراه باشید...
🔹 eitaa.com/fatehan
🔹 sapp.ir/fatehan.net
🔹https://ble.im/fatehan_net
گروه علمی فرهنگی فتح
✔️کارگاه تحول در علوم انسانی با محوریت "روانشناسی اسلامی" ✔️مدرس: دکتر سید علی مرعشی ➖دانشکده عل
✔️گزارشی مختصر از جلسه دوم کارگاه روانشناسی اسلامی(۱۳ اسفند ۹۷)
➖در این جلسه دکتر مرعشی توضیحات بیشتری در خصوص "چرایی" روانشناسی اسلامی مطرح کردند.
➖ایشان در این جلسه پس از بیان ویژگی های science بیان کردند که علمی بودن مساوی درست بودن نیست و غیرعلمی بودن نیز مساوی غلط بودن نیست. در واقع هر حرف علمی را نمیشود پذیرفت و هر حرف غیر علمی را نیز نمی شود رد کرد. در واقع وظیفه علم کارگشایی امور روزمره است و نه معرفت شناسی؛لذا ما اگر علوم انسانی اسلامی نداشته باشیم آن وقت نمی توانیم تمدن اسلامی داشته باشیم زیرا نمی توانیم از امور زندگی مردم گرهگشایی کنیم.
➖همچنین باید دانست که علوم انسانی مستقل از فرهنگ نیست و به شدت متاثر از فرهنگ است.
در گزارش سال ۲۰۰۱ سازمان جهانی بهداشت بخش بهداشت روانی این جمله آمده است که: «ما نمی توانیم یک تعریف واحدی برای سلامت روان ارائه کنیم که در همه فرهنگها درست باشد، چون سلامت روان به فرهنگ وابستگی دارد»
🔺گروه علمی فرهنگی فتح
🔺 http://eitaa.com/fatehan
🔺 https://ble.im/fatehan_net
🔺https://www.instagram.com/fatehan__net/
#برشی_ازگفتار۵
👌شهیدآیت الله دکتر بهشتی
نسبت علوم اسلامی با علوم انسانی
این مطلب هم داریم که مربوط است به بعد از وحی. گیرم که وحی را شناختیم، وحی تمام جزئیات مربوط به همه ی زمان ها را مو به مو که نگفته است. برای پیاده کردن نقشه ی مدون وحی بر روی عرصه ی زمان ما که ناظر به نسل آینده و سرنوشت آینده باشد، خیلی معلومات نیاز است. اینجاست که معلومات عمومی هم دیگر به درد نمی خورد، اینجا دیگر معلومات تخصصی می خواهد. اسلام و وحی در زمینه ی تعلیم و تربیت، چه مسائل و تعالیم و بنیادهایی را به دست می دهد؟ می خواهیم براساس این بنیادها فن تعلیم و تربیت اسلامی درست کنیم. بسیار خوب، اینجا متخصص تعلیم و تربیتی می خواهیم که علوم اسلامی اش را هم تا حد خوبی فرا گرفته باشد. می خواهیم جامعه بسازیم، چه کار کنیم؟ اقتصاددان می خواهیم؟ سیاست دان می خواهیم؟ یا به معنی امروز که علوم اجتماعی را دیگر آنقدر گسترش داده اند که همه ی علوم انسانی را در خود جای داده، علوم اجتماعی می خواهیم که بتواند در شاخه های آن بر مبنای این پایه های اسلامی، طرح اجرایی برای امروز و فردا بدهد؛ طرحی که امروز میدهد و ممکن است فردا معلوم شود که اشتباه است، چون طرح است. اسلام او اشتباه نیست، پیاده کردنش اشتباه است. مشاهده می خواهد، تجربه هم می خواهد، تحلیل هم می خواهد، جمع بندی هم می خواهد. ملاحظه می کنید که در مسئله بعد از وحی باز برگشتیم به مشاهده، تجربه، تحلیل، جمع بندی.
پس برای کسب این شناخت مربوط به انسان از دو راه می توان استفاده کرد: از آورده های اندیشه و تجربه ی بشری، از آورده های وحی، علوم انسانی به اصطلاح امروز، شاخه های مختلف راه اول است. علوم دینی برای پیروان وحی در ادیان مختلف در درجه اول مربوط به راه دوم است و چه بهتر که این شناخت با استفاده ی از هر دو صورت گیرد، چون با هم تضادی ندارند. آنچه فعلا بخش اصلی برنامه ی کار ما را تشکیل میدهد، خودبه خود مربوط به وحی، آن هم از دیدگاه قرآن است. منبع اساسی برای آگاهی بر آورده های وحی محمدی -صلوات الله و سلامه عليه - چیست؟ کتاب و سنت. بنابراین می توان گفت هدف اساسی ما فهم صحیح و زنده و پویای کتاب و سنت است، در حدودی که این فهم در دسترس ماست. و همچنین( روی این کلمه تکیه دارم) میزان و حدود روشنگری معلوماتی از اسلام که در دسترس ماست، برای بشر امروز و فردا. درس نمی خوانیم که ملا بشویم، درس می خوانیم که بفهمیم بشر امروز و فردا چه باید بکند؛ در جهت خواستها و نیازها و در ارتباط با توان ها و کارایی های بشر.
ادامه دارد.....
با فتح همراه باشید:
🔹 eitaa.com/fatehan
🔹https://ble.im/fatehan_net