بسمالله
فهم ارزش مادری بیش از آنکه نیازمند بازنمایی مشقتهای مادری باشد به امر دیگری نیاز دارد.
قسمت عمدهی آنچه بر مادران میگذرد امور عینی هستند و صرف نظر از تحولات و مشقتهای درونی و ذهنی، قابل مشاهده و درکند.
اما چه چیز مانع نگاه و رفتار منصفانه با مادران میشود؟
این را هم اضافه کنید که در گذشته مشقتهای مادری چندین برابر حال حاضر بوده و صد البته توجه منصفانه به آن،یک دهم کنون!
قبل از ورود به بحث نیاز میبینم به این امر اشاره کنم، خیلی از مشقتهای مادرانه برای زن آنگونه که برای مرد طاقتفرسا مینماید نیست!
از بانوان عذرخواهی میکنم اما بنده به عنوان یک مادر و مرتبط با مادران چهار فرزندی به بالا این ادعا را میکنم که شاید نظر مخالف هم داشته باشد!
برای درک منظور مثالی میزنم.
کار کردن صبح تا عصر، رانندگی طولانی مدت، بلند کردن و جابجایی اجسام سنگین و دفاع و حتی دعوا سر منافع آبرویی و مالی و... همه کارهای دشواری هست که به نظر ما خیلی طاقت فرساست، اما اگر به همین دلیل دائم به آقایان تلقین کنیم که وااااا عجبا که شما چگونه چنینید؟! لطف به مرد نکردیم چراکه او را دچار خطای شناختی هم خواهیم کرد!
من به این نوع سختیها، «مشقتهای دیگری» میگویم.
یعنی سختیهایی که برای فرد مبتلا یا درگیر آنچنان که برای دیگران طاقتفرسا به نظر میآید مشقتبار نیست. یا بهتر بگویم لذتی فطری یا خلقتی یا حتی اجتماعی وجود دارد که آن را جبران میکند.
دلسوزی از سر مشقتباری برای استاد دانشگاهی که دائم در حال تحقیق و تدریس است یا مدیری که دائم مشغول گره گشایی از مردم است یا ... خطاست چراکه او لذتی را میچشد که دیگری درکی از آن ندارد و به همین منظور تلاشش مشقت بار به نظر میآید.
هرچند که تمام این توضیحات به معنای رد ضرورت احترام، قدردانی و جبران آن تلاشها نیست!
اما حقیقتا چطور ما شاهد قدردانی و سپاسگزاری و کرنش زنان در برابر این فعل و انفعالات طبیعی و معمول مردان، در تمام طول تاریخ هستیم؟
قطعا همه چیز به ضعف و نیاز زنان باز نمیگردد و از سویی ارتباطی چندانی هم با علم و آگاهی و تبلیغات ندارد!
همزبانی، همنشینی و همکاری
این سه «هم» تمام آنیست که خانوادههای امروز ما بدان نیاز دارد. این سه دستاوردی دارند به نام «همدلی»!
همان که زنان برای به دست آوردنش کار سختی در پیش ندارند. فطرت و خلقت زنان همراهی و همدلیست. با الهام درونی، شنیدن یا دیدن هم برانگیخته میشوند چه برسد درگیر آن «هم» ها شود!
از آن سو به جهت همین خلقت متفاوت، تقویت و رشد همدلی در مردان نیازمند تجربه موقعیتهای مادریست.
اگر دقت کنید بیشترین دستورات دینی ما به مرد در خانواده، معطوف به همین امور است. همدلی که ایجاد شود حتی اگر زن احساس نیاز نکند، حتی اگر زن بسیار توانمند باشد حتی اگر زن توقعی نداشته باشد مرد همواره ممنون دار اوست چرا که با جان دلش سختیهای «موقعیت مادری» را درک کرده و در جهت جبران« مشقتهای دیگری» گام بر میدارد.
در پایان تشکر میکنم از تمام مردانی که یا به جهت مدیریت خوب همسرانشان، یا به جهت تربیت صحیح مادرانشان و یا به جهت ایمان و علم و آگاهیشان به این همدلی دستیافتند و تلاش میکنند این خیر کثیر را بر سر سفره خانوادههای دیگر هم بگسترانند.
@fatemearabzadeh
▫️نشست آموزشی «هویت دخترانه»▫️
ویژه مربیان و مبلغین حوزههای علمیه خواهران در اعتکافهای دانشآموزی
زمان: دوشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۲ - ساعت ۱۰ الی ۱۲
مکان: بلوار امین، مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران، سالن شهید سلیمانی
پخش زنده:
https://farhangi.whc.ir/
لطفا برای حضور به این آی اعلام بفرمایید
@arabzade
@fatemearabzadeh
این روزها که بحث #فرزندآوری و تفاخر به اون الحمدلله مرسوم شده و بین مذهبیها جا افتاده، حواسمون به اونهایی که بچهدار نمیشن یا خدا براشون #تکفرزندی رو خواسته، باشه!
یادمون باشه #امام_جواد جانمان هم تکفرزند بودند.😊
امید داریم به حق مولود مبارک امشب، همه خانوادههای ایرانی صاحب مسافر کوچولو بشن🤲
#امام_رضا
#امام_جواد
#فرزند_آوری
#تک_فرزندی
@fatemearabzadeh
دستنوشتههای یک مبلغه
▫️نشست آموزشی «هویت دخترانه»▫️ ویژه مربیان و مبلغین حوزههای علمیه خواهران در اعتکافهای دانشآموزی
انشاءالله به زودی فایل این نشست در اینجا بارگزاری خواهم کرد 🙏
01.mp3
42.16M
قسمت اول: مسائل هویتی دختران نوجوان
ارائه کننده: خانم اعظم شیری، پژوهشگر و کنشگر حوزه زن و خانواده
نشست تبلیغی آمادگی برای مربیان فرهنگی و مبلغان اعتکافهای دانشآموزی
به همت معاونت فرهنگی حوزههای علمیه خواهران، اداره کل شبکهسازی و راهبری فرهنگی_تبلیغی
#هویت_دخترانه
#حوزه_علمیه
#شبکه_مسائل
@fatemearabzadeh
03.mp3
50.59M
قسمت سوم: راههای انتقال مفهوم تفاوتهای جنسیتی با محوریت هویت دختران نوجوان
ارائه کننده: خانم لیلا عباسی، پژوهشگر و کنشگر حوزه زن و خانواده
نشست تبلیغی آمادگی برای مربیان فرهنگی و مبلغان اعتکافهای دانشآموزی
به همت معاونت فرهنگی حوزههای علمیه خواهران، اداره کل شبکهسازی و راهبری فرهنگی_تبلیغی
#هویت_دخترانه
#حوزه_علمیه
#قالبهای_ارائه
@fatemearabzadeh
02-۱(2).mp3
32M
قسمت دوم: سیر محتوایی هویت دخترانه
ارائه کننده: خانم عفت عربزاده، پژوهشگر و کنشگر حوزه زن و خانواده
نشست تبلیغی آمادگی برای مربیان فرهنگی و مبلغان اعتکافهای دانشآموزی
به همت معاونت فرهنگی حوزههای علمیه خواهران، اداره کل شبکهسازی و راهبری فرهنگی_تبلیغی
#هویت_دخترانه
#حوزه_علمیه
#اعتکاف_دانشآموزی
@fatemearabzadeh
بسمالله
استادی داشتیم میگفت صد سال دیگه رو تصور کنید، اون موقع خونهها چه شدن؟
خیابونها؟ آدمها؟ عزیزانتون؟
چه کسی از شما یاد میکنه؟
صد سال دیگه یعنی سال ۱۵۰۲ هجری شمسی
زمانی که حتی عزیزترینهای ما نیستند و کسی نیست خوبی و بدی ما رو یادش مونده باشه!
اصلا چند نفر از ما اسم پدر بزرگِ پدربزرگِ پدربزرگمون رو میدونیم؟
چه قدر به اسم ازش یاد میکنیم؟
تو این تصورها چه قدر دنیا سرد و نامرد میشه!
چه قدر بیروح و بیدرد میشه!
چه قدر خوبه باور به این که ابد در پیش داریم و الا چه قدر زندگی غم داشت!
به یاد همه درگذشتگان، همه اونهایی که به گردن ما حقی داشتن صلواتی بفرستیم و فاتحهای روانه کنیم.
بخونیم تا برامون بخونن.🌱
#دلنوشته
#یاد_مرگ
#ابد_در_پیش_داریم
@fatemearabzadeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چه قدر از این فیلم متاثر شدم.
چه کارهایی که به خاطر «قلة عددنا» رها کردیم!
حال آنکه شاید ما مامور به آغازش بودیم و بقیه راه را دیگران طی میکردند.
خدایا من را ببخش به خاطر همه حساب و کتابهای دنیاییام!
#شعبان
#مناجات_شعبانیه
#انتخابات
@fatemearabzadeh
بسمه تعالی
🟡 نگرشها و کنشهای اجتماعی - سیاسی بانوان محجبه شهر تهران
مقدمه🔻
🔸دینداری در جامعه ایران چهرههای متعدد دارد و یکی از این چهرههای جدی مسئله پوشش زنان است که در تاریخ معاصر ایران فراز و فرودهایی را تجربه کرده است؛ بیشترین تغییرات در دوره پنجاهساله پیش از انقلاب صورت گرفت و البته پس از انقلاب نیز همچون سایر پدیدههای متغیر فرهنگی، متأثر از عوامل موافق و مخالف بوده است.
🔸در نیمه سال 1401 و با زمینهچینیهای پیشینی، حجاب زنان در مرکز یک آشوب اجتماعی قرار گرفت که ضرورت توجه را دوچندان ساخت. بر همین اساس مرکز مطالعات فرهنگی تیام وابسته به پژوهشکده کاربردی تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع)، یک پیمایش سهگانه را تعریف نمود که هر یک متصدی سنجش وضعیت یک گروه از زنان یعنی زنان مکشفه، زنان کمحجاب و نهایتاً زنان باحجاب گردید.
🔸با لطف ربوبی و پس از اجرای دو پیمایش نخست در انتهای سال 1401 و نیمه سال 1402 اینک در پایان یک سال کاری و در انتهای سال 1402 کار پیمایش سوم هم به اتمام رسیده که نتایج آن در شُرف آمادهسازی و عرضه است.
ابعاد پژوهش🔻
🔸در پیمایش اخیر یکی از اهداف، خوشهبندی(گونهشناسی) بانوان محجبه است. معمولاً بررسی نگرشها و کنشهای مذهبی، فرهنگی - اجتماعی و سیاسی بهشکل گسسته انجام میشود درحالیکه گونههای مختلف در تقاطع این عوامل متنوع شکل میگیرد. تصور غالب، طیف گرایشها و کنشهای مذهبی را بهشکل کلیشهای روی گرایشها و کنشهای فرهنگی - اجتماعی و نیز سیاسی تطبیق میدهد غافل از آنکه تنوعات بسیاری در این میانه وجود دارد. سنجش وضعیت دینداری در ایران علاوه بر سنجش نسبت افراد با فرهنگ و تمدن غربی نیازمند سنجش نسبت ایشان با اسلام سیاسی و به طور خاص مناسبت آنان با طیفهای متنوع سیاسی موجود پس از شکلگیری نظام جمهوری اسلامی است. ازاینرو در پرسشنامه اخیر با لحاظ مقطع زمانی انجام پرسشنامه و نزدیکی به انتخابات مجلس شورای اسلامی، بخشی از سؤالات ناظر به این رویداد و نیز رویدادهای برجسته دیگر سیاسی تنظیم گردید.
🔸با توجه به فرصت انتخابات مجلس شورای اسلامی، بر آن شدیم که بخش اول دادههای جمعیتشناختی، نگرشها و رفتارهای سیاسی را بهسرعت در اختیار علاقهمندان و تحلیلگران قرار دهیم. امید است که در تحلیل و کنش کنشگران در صحنه انتخابات مؤثر افتد. البته باید در نظر داشت که نتایج باید در پیوستگی با نگرشها و رفتارهای فرهنگی- اجتماعی و نیز نگرشهای مذهبی و در نسبت با مسئله بنیادین دینداری جامعه ایرانی و خوشهبندی دینداران مورد ملاحظه و مطالعه قرار گیرد. از این رو خوشهبندی بانوان محجبه، تنها پس از نشر دادههای مرتبط با نگرشها و کنشهای فرهنگی- اجتماعی و نیز نگرشها و کنشهای مذهبی، امکانپذیر است.
روش و جامعه آماری 🔻
🔸این تحقیق به دنبال بررسی نگرشها و رفتارهای اجتماعی ـ سیاسی بانوان باحجاب شهر تهران است. روش انجام این پژوهش پیمایش است. جامعه آماری آن، بانوان باحجاب بالای 18 سال مناطق 22 گانه شهر تهران و حجم نمونه آماری، 1200 نفر از آنانکه بهصورت خوشهای و تصادفی انتخاب شدهاند. بانوان محجبه در این پژوهش افرادی هستند که پوشش سر و گردن را بهصورت کامل دارند؛ اعم از این که نوع پوشش بدن آنها با چادر یا مانتو باشد. همچنین ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه است. این پرسشنامۀ محققساخته با جمعبندی نظرات اساتید حوزه و دانشگاه و همچنین فعالان اجتماعی از بانوان و آقایان تهیه و تنظیم شده است. به منظور اعتبارسنجی پرسشنامه، پیشآزمون با تعداد نمونه 60 تایی از جامعه آماری صورت گرفته و مبتنی بر نتایج پیشآزمون پرسشنامه نهایی شده است. میانگین پایایی سؤالات پرسشنامه مبتنی بر آزمون آلفای کرونباخ 0/79 است.
سوالات پژوهش🔻
🔸 این پژوهش به دنبال بررسی تفکیکی سؤالات زیر است:
◽️دلایل انتخاب حجاب توسط بانوان باحجاب چیست؟
◽️نگرش بانوان باحجاب در مورد بانوان کشف حجاب کرده چگونه است؟
◽️نگرش بانوان باحجاب در مورد حجابشان و بانوان باحجاب دیگر چیست؟
◽️میزان تقیدات شرعی بانوان باحجاب به نوع حجابشان چه میزان است؟
◽️سبک زندگی مدرن چه میزان در زیست بانوان محجبه بروز و ظهور دارد؟
◽️خط فکری فمینیسم چه میزان در دیدگاه بانوان باحجاب وجود دارد؟
◽️نظر بانوان باحجاب در مورد مسئولین نظام جمهوری اسلامی چیست؟
◽️دیدگاه بانوان باحجاب درباره روحانیت در جامعه امروز چیست؟
◽️نظر بانوان باحجاب درباره ریشه مشکلات کشور چیست؟
◽️میزان و نوع مشارکت بانوان باحجاب در انتخابات مجلس سال 1402 چگونه است؟
◽️نوع رفتارهای انتخاباتی بانوان باحجاب در دوره های قبل چگونه است؟
برای مشاهده نتایج پیمایش کلیک کنید.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
مرکز مطالعات فرهنگی تیام
Tiyaam.ir
https://eitaa.com/tiyaam_cs
چه قدر رایگیری الکترونیک سریع و خوب بود
حیف انگشتامون سفید میمونه😅
باشد به یادگار، اسفند ۱۴۰۲
@fatemearabzadeh