هدایت شده از بافتار
به وقت غرش طوفان
ابیات تصویری فاطمه عارفنژاد برای مظلومان «فلسطین»
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
هدایت شده از بافتار
« ای صاحب خودکارهای نامسلمان!
ای شاعر تصنیفهای لاابالی!
از رنجهای ما نگفتی با چه رویی؟
از دردهای خود بگویم با چه حالی؟
اینجا که من هستم شبیه کربلا نیست؟
هل من معین...؟ پاسخ نده با بیخیالی»
این بخشی از اعتراض شاعرانۀ فاطمه عارفنژاد یک بانوی دهه هفتادی است به شاعران که چگونه میتوانند شاعر باشند و نسبت به داستان غزه و فلسطین بیتفاوت باشند؟ اصلاً چگونه میتوانند انسان باشند و بیتفاوت؟ و البته شاعر، انسانتر باید باشد و حساستر نسبت به بزرگترین درد عالم. این درد را شاعری فریاد میزند که خود در یک سال گذشتۀ پس از طوفانالاقصی، نزدیک به 60 شعر برای فلسطین و مقاومت سروده است؛ شعرهایی که جوششی و در لحظه حاضر بودنشان، آنها را ابداً دم دستی و شعاری نکرده است. شعرهایی که از دل برآمدهاند و از سرِ عشق سروده شدهاند. خود شاعر میگوید: «به قول نادر ابراهیمی از عشق سخن باید گفت. همیشه از عشق سخن باید گفت اما گستره این عشق را باید برای خودمان تعریف کنیم. مثلاً این روزها من چطور میتوانم در تشییع شهدای مدافع حرم ایرانی و افغانستانی و پاکستانی شرکت کنم و وقتی برگشتم خانه، باز هم فقط به فکر معشوقی خیالی باشم و از چشم و ابروی يار بگویم؟ چطور ممکن است رد پای افکار و دغدغههای سياسی و اجتماعی و مذهبیام در شعرهایم نباشد؟ چطور میتوانم شعر اعتراض نگويم؟ اگر شعر فقط سرودن لیلی و مجنون است پس کی باید حماسه گفت؟ کی باید آرمانهای انقلاب اسلامی را فریاد زد؟ من کجای داستان ایستادهام؟»
این همّوغمّ مدام شاعر که «کجای داستان ایستادهام؟» همۀ داستان است. عارفنژادِ پیش از طوفانالاقصی هم با کتاب «َشبانماه» نشان داده بود که با شاعری کاربلد با نگاه توحیدی به جهان مواجهیم؛ اما طوفانالاقصی همانگونه که نظم همۀ جهان را به هم ریخت، ما را هم به هم ریخت و زندهتر کرد. دیگر پس از این حادثه، فلسطین و مقاومت یک موضوع در کنار موضوعات دیگر برای این شاعر نیست. همۀ جهان و همّوغمّ اوست. درباره ویژگیهای شعرهای یک سال اخیر او برای فلسطین در فرستهای جدا صحبت خواهیم کرد. اینجا اما میخواهیم درباره یک ویژگی شعرهای او تمرکز کنیم و آن «تصویرسازی» بر اساس واقعیت و «آن»های الهامبخش اوست. بخش عمدهای از بیتهای او را که میخوانیم تصویری واقعی از فلسطین جلوی چشم ما نقش میبندد یا چیزی شبیه آنها. این ملموس بودن و انتزاعی نبودن، شعر او را حسیتر و عاطفیتر کرده است.
در این فرسته، تعداد محدودی از ابیات فاطمه عارفنژاد را مرور میکنیم که با تصویری از حوادث فلسطین متناسبند.
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
فاطمه عارفنژاد
« ای صاحب خودکارهای نامسلمان! ای شاعر تصنیفهای لاابالی! از رنجهای ما نگفتی با چه رویی؟ از دردهای
لطف و محبت «رسانه بافتار» که با تولید محتوای هنرمندانهاش همیشه برای من الهامبخش بوده 🌿
فرزند زمانیم، نه دیریم، نه زودیم
از روز ازل معتکف معرکه بودیم
گرد خفقان از افق دید گرفتیم
زنگار غم از چهرهٔ آیینه زدودیم
یک شهر به وجد آمده در فصل تماشا
از منظرهٔ پنجرههایی که گشودیم
در خانهٔ انسانیت امروز ستونیم
در خیمهٔ حقانیت امروز عمودیم
ای عشق! ببین صفحه پر از جوهر خون شد
هربار برایت غزلی تازه سرودیم
باری تو هم از غربت ما بگذر و بگذار
تاریخ بگوید که چه کردیم و که بودیم
#فاطمه_عارفنژاد
#لبنان | #فلسطین | #مقاومت
#شهید_عباس_نیلفروشان
#جمعه_نصر
@fatemeh_arefnejad
یحیی چقدر صاعقه در چشمهای توست!
طوفان فقط چکیدهای از ماجرای توست
«بگذار کربلا بشود» گفتی و گذشت
دنیا هنوز خیره به بغض صدای توست
یحیی! به آرزوت رسیدی؟ مبارک است!
من ماندهام که عید شده یا عزای توست
ای سرو سربلند! به افتادنت خوشند
امروز، روز جشن تبرها برای توست
معمار فتح هفتم اکتبر! مرگ کو؟!
این سنگ قبر نیست، که سنگ بنای توست
کِی با عبور موج فراموش میشوی؟
ساحل همیشه در قرق ردپای توست
آغوش باز کن وطنت را به سعی زخم!
غزه _همان که خواستهای_ کربلای توست
حالا بجنگ زندهتر از سالهای قبل…
یحیی! هنوز اسلحه در دستهای توست
با تو حماسهتر به غزل فکر میکنم
شعرم در انتهای خودش، ابتدای توست
#فاطمه_عارفنژاد
#فلسطین | #شهید_یحیی_سنوار
@fatemeh_arefnejad
«بسم الله
اکنون که به سالگرد «طوفانالاقصی» رسیدهایم، خوب است به تاثیر تاریخی این واقعه در فضای هنر بپردازیم که چگونه «طوفانالاقصی» و «وعده صادق»، هنر مقاومت و فلسطین را از بیان مظلومیت و مرثیه صِرف به حماسه و فتح کشاند؟
پی نوشت: پوستر طرح جلد که برگرفته از شخصیت «حنظله» ناجیالعلی است، توسط صابر شیخرضایی طراحی شده است.»
محتوا از صفحهٔ اینستاگرام ramintabrize
- بیستوششمین جلسه از سلسله نشستهای شعرخوانی ادوار مختلف #آفتابگردانها با عنوان #ماهشعر
با اجرای #میلاد_عرفانپور
همراه با رونمایی کتاب «در رکاب صبح» سرودهٔ فاطمه عارفنژاد
مهمان ویژه: #مرتضی_حیدری_آلکثیر
🔻 زمان: سهشنبه ۸ آبان ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۶:۳۰
🔻 نشانی: تهران، خیابان سمیه، نرسیده به حافظ، حوزه هنری، طبقه همکف، سالن مرحوم طاهره صفارزاده
#در_رکاب_صبح
#فلسطین 🇵🇸
#اطلاع_رسانی
@fatemeh_arefnejad
May 11
هدایت شده از تلک الایام
و إنّا إن شاءلله بکم لاحقون
هنر می تواند خون تازه ای در رگ های زندگی باشد
و همواره به حیات، عمق و معنای باشکوه تری ببخشد
اگر خود دچار کهنگی و یکنواختی و اسیر کلیشه ها نشود
این روزها مقاومت و شهادت، خون تازه ای در رگهای هنر جاری کرده است
کسی فکرش را نمی کرد که نشستن بر مبل نماد ایستادگی و عزت شود
در چوب دست تا این حد "مآرب أُخری" باشد...
و پای گوشواره و النگو به ادبیات جهاد و پایداری باز شود
حالا عاشقانه سراها تا قرن ها می توانند از زن و شوهری بسرایند که در لحظه ی شهادت، میان درخت ها می دویدند و دستشان در دست یکدیگر بود...
و یادم نمی رود شهید عبا بر دوشی را که با یارانش
زیر باران،
در میانه ی مه
در جنگل و کوه
و از میان شعله ها
به آسمان پرکشید...
@telkalayyam