لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مسطورا
🍃🌹🍃
@fatemi222
6.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
عروسکبازی مردهای گنده!!!!
#موشن_جذاب امروز رو از دست نده👌
آیه روز هفتم
💠ذلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ ۖ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۖ خَالِقُ كُلِّ شَيْءٍ فَاعْبُدُوهُ ۚ وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ وَكِيلٌ
بله، این است خدایی که صاحباختیار شماست. معبودی جز او نیست و او آفرینندۀ هر چیزی است. پس او را بپرستید؛ چون او همهکارۀ موجودات است.
https://eitaa.com/fatemi222/12485
15.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺اگه میخوای به خدا اعتماد کنی، اول باید بشناسیش!
نکات استاد چیت چیان در مورد آیه ۱۰۲ سوره انعام رو بشنویم و بهشون فکر کنیم 🌻
#مسطورا
#فرصت_زندگی_با_آیهها
📚ویژه نامه ماه مبارک در لینک زیر
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
https://eitaa.com/fatemi222/12485
19.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹اگه پستهای قبلی رو دیدید، پس حتما تا حالا آیه ۱۰۲سوره انعام رو چند باری برای خودتون مرور کردید. خب ... نوبتی هم باشه نوبت مدرسه حفظه!
#مسطورا
#مدرسه_حفظ
#زندگی_با_آیه_ها
📚ویژه نامه ماه مبارک در لینک زیر
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
https://eitaa.com/fatemi222/12485
45.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تبیین آیه هفتم از بیان استاد سرکار خانم #عبدالباقی
💎ذلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ خالِقُ كُلِّ شَيْءٍ فَاعْبُدُوهُ وَ هُوَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ وَكيل
#زندگی_با_آیه_ها
📚ویژه نامه ماه مبارک در لینک زیر
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
https://eitaa.com/fatemi222/12485
سلام
خدا قوت
و خدا خیرتون بده
ولی چرا بسته هر روز رو اینقدر دیر در کانالتون قرار میدید؟!
بسم الله الرحمن الرحیم
رمضان دوم 1402
کتاب: قرآن را زندگی کنیم
♦️جلسۀ هشتم: توحیدی فراتر از ذهنها و اندیشهها
♦️موضوع: توحید و ایدئولوژی اسلامی
📚آیۀ مورد بحث:
🌹إِنَّ صَلَاتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ .لَا شَرِيكَ لَهُ وَبِذَلِكَ أُمِرْتُ وَأَنَا أَوَّلُ الْمُسْلِمِينَ .
🌹بگو: مسلماً نماز و عبادتم و زندگی کردن و مرگم برای خدا، پروردگار جهانیان است. او را شریکی نیست و به این [یگانهپرستی] مأمورم، و نخستین کسی هستم که [در این آیین] تسلیم [فرمانها و احکام] اویم.(سوره انعام، آیه 162و163)
«یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ، یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ، یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ، حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ»
🌹حلول سال نو و بهار پرطراوت را که نشانۀ قدرت لایزال الهی و تجدید حیات طبیعت است، به همۀ شما تبریک و تهنیت عرض میکنم و از درگاه خداوند متعال و سبحان، به حق همین قرآن، برای شما سالی سرشار از برکت و معنویت تمنا دارم. انشاءاللّه سال پیشِ رو سالی باشد که با هم و در کنار هم قرآن را زندگی کنیم.
📚ویژه نامه ماه مبارک در لینک زیر
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
https://eitaa.com/fatemi222/12485
✅انگیزهسازی
🔺کتاب «مَن لایَحْضُرُهُالفَقیهُ» (به معنای: کتاب کسی که فقیه در نزدش حاضر نیست) دومین کتاب از کتب اربعۀ امامیه، اثر شیخ صدوق است. این کتاب که مجموعهای حدیثی است، در پاسخ به درخواست یکی از شیعیان در بلخ و با هدف گردآوری احادیث صحیح و موثق تألیف شده است تا پاسخگوی نیازهای شرعی کسانی باشد که به فقیه دسترسی ندارند.
🔺روایتی را در این کتاب ارزشمند دربارۀ مباحث تربیتی دیدم که هم جالب بود و هم کاربردی. از امام باقر یا امام صادق؟عهما؟ نقل شده است که فرمودند:«إِذَا بَلَغَ اَلْغُلاَمُ ثَلاَثَ سِنِينَ فَقُلْ لَهُ سَبْعَ مَرَّاتٍ قُلْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ»؛ چون کودک سه ساله شود، هفت بار به او بگو: بخوان «لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ».
🔺«ثُمَّ يُتْرَكُ حَتَّى تَتِمُّ لَهُ ثَلاَثُ سِنِينَ وَ سَبْعَةُ أَشْهُرٍ وَ عِشْرُونَ يَوْماً»؛ بعد واگذارش تا به سه سال و هفت ماه و بیست روز برسد.
«ثُمَّ يُقَالُ لَهُ فَقُلْ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ سَبْعَ مَرَّاتٍ وَ يُتْرَكُ حَتَّى تَتِمَّ لَهُ أَرْبَعُ سِنِينَ»؛ سپس هفتبار به او بگویند: بگو «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ»، و دیگر تا چهار سالگی او را واگذار.
🔺«ثُمَّ يُقَالَ لَهُ قُلْ سَبْعَ مَرَّاتٍ صَلَّى اَللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِمُحَمَّدٍ ثُمَّ يُتْرَكُ حَتَّى تَتِمَّ لَهُ خَمْسُ سِنِينَ»؛ و چون چهار سالش تمام شد، هفت بار بگوید: «صلّی اللَّه علی محمد و آلمحمد» و رهایش کنید تا پنجسالگی.
🔺«ثُمَّ يُقَالُ لَهُ أَيُّهُمَا يَمِينُكَ وَ أَيَّهُمَا شِمَالُكَ»؛ به او گفته شود، دست راست و چپ کدام است؟
«فَإِذَا عَرَفَ ذَلِكَ حُوِّلَ وَجْهُهُ إِلَى اَلْقِبْلَةِ وَ يُقَالُ لَهُ اُسْجُدْ ثُمَّ يُتْرَكُ حَتَّى تَتِمَّ لَهُ سِتُّ سِنِينَ»؛ وقتی فهمید، رو به قبله واداشته شود و سجده کند و باز واگذاریدش تا شش سالگی.
🔻«فَإِذَا تَمَّتْ لَهُ سِتُّ سِنِينَ قِيلَ لَهُ صَلِّ وَ عُلِّمَ اَلرُّكُوعَ وَ اَلسُّجُودَ حَتَّى تَتِمَّ لَهُ سَبْعُ سِنِينَ»؛ چون شش ساله شد، به او گفته شود که نماز بخوان و رکوع و سجود آموزد تا هفت ساله شود.
«فَإِذَا تَمَّتْ لَهُ سِتُّ سِنِينَ قِيلَ لَهُ صَلِّ وَ عُلِّمَ اَلرُّكُوعَ وَ اَلسُّجُودَ حَتَّى تَتِمَّ لَهُ سَبْعُ سِنِينَ»؛ در این سن دستور دهند تا دست و صورت را بشوید وضو بگیرد، بعد به نمازش وادارند.
🔻و ادامۀ روایت که از محل بحث ما خارج است.
✍️به نظر شما، آنچه از تأمل در این روایت برای جهتدهی به مسیر زندگی انسان به دست میآید، چیست؟
اینکه دقیقاً چه زمانی و در چه سنی و به چه شکلی فرزند خود را با مباحث اعتقادی آشنا کنیم، خیلی مهم است. بیتوجهی به این نکتۀ تربیتی، اشتباه خیلی از قشرهای مذهبی و مکتبی در قبال فرزندانشان است.
بعضی واقعاً نمیدانند از چه زمانی باید وضو گرفتن و نماز خواندن را به فرزندانشان بیاموزند و مقدمات این آموزش مهم دینی چیست. این روایت بهطور مختصر به بعضی از این سؤالات پاسخ داده است.
📚ویژه نامه ماه مبارک در لینک زیر
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
https://eitaa.com/fatemi222/12485
✅اقناع اندیشه
🔺 آنچه تأمل در اینگونه روایات بیشتر ذهن را درگیر میکند، اهمیت آشنایی کودکان از سنین پایین زندگیشان با ادبیات توحیدی و دینی است. در جلسه قبل، اندکی درباره اهمیت بحث توحید در ذیل آیۀ 102 سورۀ انعام گفتوگو کردیم.
مسئلۀ مهم در اینجا میزان اثرگذاری این مباحث در زندگی فردی و اجتماعی ماست. هدف امام معصوم ع ز اینکه اصرار دارد کودک از سه سالگی با جمله «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» آشنا شود، چیست؟
🔻کودک وقتی میخواهد راه رفتن بیاموزد، ابتدا خود را روی زمین میکشد و کشانکشان به نقطۀ مدنظر، خود را میرساند. بعد شروع به چهاردستوپا راه رفتن میکند. در مرحلۀ بعد، کمکم توانایی ایستادن پیدا میکند و در انتها، میتواند چند قدم به سمت پدر و مادر حرکت کند. همۀ این مراحل طی میشود و هرکدام در جای خود اهمیت دارد تا کودک بتواند راه برود و بدود. یعنی مراحل ابتدایی فقط برای رسیدن به هدف نهایی اهمیت دارد.
🔻هدف امام از بیان چگونگی آشنایی کودکان با الفاظ اعتقادی صرفاً آشنایی ذهنی با واژۀ «توحید» است، اما فقط بهعنوان مقدمه. از سه سالگی، ذهن کودک ما توحیدی بشود و با الفاظ «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» و «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ» آشنا بشود و اثر وضعی این الفاظ بر وجود او حاصل شود؛ که چه اتفاقی بیفتد؟ اینکه کودکی به همراه آشنایی ذهنی با «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» و «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ» رشد کند، چه تغییری در مسیر زندگی او پدید میآورد؟ دایرۀ فراگیری مباحث توحیدی که باید از کودکی در ذهنها شکل بگیرد، تا کجاست؟ این مهم است.
🔻 در زندگی فردی و نظام اجتماعی هر انسانی، این توحید، این «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» و «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ» چه تغییری ایجاد میکند؟
البته باید به این توجه داشت که فهم کودکان در آن دوران صرفاً عینی است و مباحث توحید، انتزاعی و تجریدی است و اگر بخواهید آن را برای کودکان توضیح دهید، اساساً آنها توانایی درک مباحث توحیدی را ندارند.
🔻به همین علت آنچه در روایت به آن توجه داده شده، این است که صرفا الفاظ عینی توحید را به کودکان آموزش دهیم و برای جذاب شدن این آموزش، جوایز عینی برای بچهها تهیه کنیم و به آنها هدیه دهیم؛ مثلا بابت اینکه سوره توحید را حفظ کرده، یک اسباببازی برای او میخریم. بچه وقتی اسباببازی را میبیند، دیگر از ما نمیپرسد که فلسفه اینکه من باید آیتالکرسی را حفظ کنم چیست؛ زیرا در آن سن، ذهنش به این امور نمیرسد؛ به همین دلیل ما هم باید حواسمان باشد که در آموزش ادبیات دینی به کودکان، دچار افراط و تفریط نشویم.
🔻افراط این است که برای بچهها کلاس درس و فلسفه بگذاریم که به این دلایل علمی، تو باید این را حفظ کنی! ین اشتباه است. تفریطش هم این است که چون بچهها مباحث انتزاعی و تجریدی را نمیفهمند، پس کلا حفظ و فراگیری ادبیات دینی را برای کودکان تعطیل کنیم و صبح تا شب شعر شغال و پلنگ یاد بچهها بدهیم!
🔻اتفاقا بهترین سن برای فراگیری ادبیات دینی، ایام کودکی است. در ایام کودکی و نوجوانی است که میتواند روخوانی و روانخوانی قرآن را فرابگیرد و در آن مهارت یابد. پس در سنین کودکی و نوجوانی میتوانیم مهارتهای دینی را به کودکان و نوجوانان آموزش دهیم؛ مهارتهایی مثل روخوانی قرآن، مثل حفظ قرآن، حفظ احادیث زیبا، مهارت وضو گرفتن، مهارت تیمّم، مهارت نماز خواندن، همه اینها را میتواند فرا بگیرد؛ ولی فلسفه اینکه چرا نماز میخوانیم و... برای آن سن زود است و پرداختن به سؤال از چراها بیشتر برای سنین حدود 14 سال به بالاست.
🔺پس میتوانیم مهارت ادبیات توحیدی را در ایام کودکی و نوجوانی به آنها آموزش دهیم و در آینده که سن آنها بیشتر شد، به آن ادبیات، عمق معنایی بیشتری ببخشیم تا صرفا ظاهری نباشد و آنها را طوطیوار حفظ نکنند؛ چون توحید از آنگونه مسائلی نیست که بخواهد فقط در حیطۀ ذهن و اندیشۀ انسان باقی بماند. توحید اسلامی فراتر از پاسخ به یک سؤال ذهنی و خشک اعتقادی است.
یعنی اگر کسی تمام آیهای را که در جلسۀ گذشته باهم مباحثه کردیم، زندگی کند و خداوند عالم را خالق، مدیر، مدبر و همهکارۀ عالم بداند و سررشتۀ زندگیاش را در عالم صرفاً فکر و ذهن به او بسپارد، اما چنین توحیدی در حیطۀ عملی زندگی فردی و اجتماعی آن اثرگذار نباشد، فایدهای ندارد.
🔺خدا باید در همۀ زندگی ما جریان داشته باشد، نه فقط در اندیشۀ ما. این معنای «إنَّ صَلَاتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ» است؛ یعنی توحید نهتنها باید در عبادت و مسائل فردی موحد، مانند نماز جریان داشته باشد، بلکه باید مسئولیت، مدیریت، حاکمیت و همۀ مسائل اجتماعی انسان را تغییر جهت دهد. این یعنی «وَنُسُكِي وَمَحۡيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ ٱلۡعَٰلَمِينَ».
برای بهتر روشن شدن بحث، مثالی میزنم.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄