✅قبرستان بقیع
بقیع ، قدیمترین و شناختهترین قبرستان در اسلام است. این قبرستان در ناحیه شرقی مدینه قرار دارد.
مزار چهار تن از پیشوایان معصوم، حضرت امام حسن مجتبی، امام علی بن حسین، امام باقر و امام صادق علیهم السلام و نیز فاطمه بنت اسد و به قولی مرقد حضرت زهرا(س) در این قبرستان است. همچنین قبر عباس عموی پیغمبر، ام البنین، ابراهیم و رقیه و ام کلثوم از فرزندان پیامبر، صفیه از همسران پیامبر و بسیاری از بزرگان و صحابه و تابعین و صلحا و اخیار و شهدای اسلام در این قبرستان قرار دارد.
پیامبر برای آرمیدگان در این قبرستان احترام خاص قائل بود. پیامبر فرمود: من فرمان یافتهام تا برای دفن شدگان در بقیع طلب آمرزش کنم؛
پیامبر هرگاه از کنار قبرستان بقیع میگذشت، میفرمود: «السَّلامُ عَلَیکمْ مِنْ دِیارِ قَوْمٍ مُؤْمِنِینَ وَ إِنَّا إِنْ شَاءَ الله بِکمْ لاحِقُونَ»
🕋مکه و مدینه
https://eitaa.com/fatemi414/528
✅خانه حضرت فاطمه(س)
♦️خانه حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) در کنار مسجد النبی قرار داشت. این خانه دو در داشت که یکی به مسجد باز میشد و حضرت هنگام نماز از آن وارد مسجد میشدند و در دیگری هم به بیرون مسجد باز میشد که رفت آمد هر روزه از آن صورت میگرفت. در ماجرای سد الابواب به این خانه اشاره شده است.
از این خانه در اکثر روایات شیعه و سنی با عنوان «بیت فاطمه» یا «حجرة فاطمه» یاد شده است.در دورههای بعدی و در توسعه مسجد النبی این خانه خراب شده است و امروزه در محدوده ضریح پیامبر(ص) قرار دارد.
♦️خانه کلثوم بن هدم و سعد بن خیثمه
در منطقه قبا مکان های مختلفی وجود داشته که اکنون از میان رفته است. از جمله خانه کلثوم بن هِدْم و سعد بن خثیمه، که این دو خانه محل فرود آمدن رسول خدا(ص) پس از هجرت و محل زندگی شماری از مهاجران نخست به مدینه بوده است.[۵۴]
♦️چاه اریس
اَریس در لغت اهل شام،به معنای«فلاح»است. چاه مزبور را به نام بئر اریس، بئر خاتم و«بئر النبی» هم مینامند. از این چاه دهها بار در مصادر تاریخی و حدیثی یاد شده است.عمدهترین آنها اشاره به جریان افتادن انگشتر رسول خدا(ص) در زمان عثمان و توسط وی در آن چاه است.
♦️قبر محمد صاحب نفس زکیه
قبر محمد بن عبدالله بن الحسن بن الحسن علیهالسلام در منطقهای بین مغرب و شمال شهر در نزدیکی کوه سلع است
🕋مکه و مدینه
https://eitaa.com/fatemi414/528
✅شش واقعه مهم تاریخی مدینه
♦️جنگ با بنیقینقاع
بَنیقَینُقاع نخستین قبیله از یهودیان مدینه بودند، که پیمان خود با پیامبر(ص) را شکستندو پیامبر پس از اتمام حجت با آنها، در ۱۵ شوال سال دوم هجری علیه آنها اعلام جنگ کرد.
بر اساس برخی گزارشها، این واقعه پس از آن رخ داد که مردی یهودی، با تعرُّض به زنی مسلمان، بخشی از بدن او را عریان کرد.در آنگاه مرد مسلمانی به یاری زن رفت و آن یهودی را به قتل رساند.
دیگر یهودیان نیز به آن مسلمان حمله کرده، وی را کشتند و در پی این ماجرا درگیری مسلمانان با یهودیان بالا گرفت. با آغاز جنگ بنیقینقاع، یهودیان به قلعههای خود رفتند و پیامبر به مدت پانزده روز آنان را در قلعههایشان محاصره کرد.
پس از گذشت پانزده روز یهودیان بنیقینقاع در برابر پیامبر تسلیم شدند.به دستور پیامبر، بنیقینقاع به منطقه شام تبعید و در منطقه اِذرَعات ساکن شدند.
♦️جنگ با یهودیان بنی نضیر
روزی پیامبر به دژ بنی نضیر رفت، و یهودیان، تصمیم به قتل پیامبر گرفتند، از این رو به پشت بام رفتند و خواستند از روی آن سنگی را بر سر پیامبر بیندازند، ولی پیامبر به کمک وحی الهی آگاه شد و فوراً از دژ خارج شد، و به بنی نضیر دستور داد که حالا که پیمان را شکستید، از مدینه خارج شوید.
♦️جنگ با یهودیان بنی قریظه
یهودیان بنی قریظه پس از اخراج بنی نضیر پیمان خود را نقض کردند و به همراه قریش و کفار دیگر جنگ احزاب را به راهانداختند، و یک بار هم شبیخون زدند
ولی در نهایت با همکاری یک تازه مسلمان، توافق آنها با کفّار به هم خورد، و در نتیجه از همکاری با احزاب عرب بازایستادند.
پس از اتمام جنگ احزاب، پیامبر به سراغ یهودیان بنی قریظه رفتند و آنها را محاصره نمودند. پس از حدود یک ماه، بنی قریظه تسلیم شد، و حکم به اعدام مردان و اسارت زنان و کودکان ایشان صادر شد.
♦️واقعه حره
واقعه حره از جنایات بزرگ امویان د ر زمان حکومت یزید پس از به شهادت رساندن امام حسین علیهالسلام است. این واقعه مربوط به قیام مردم مدینه علیه حکومت یزید بن معاویه به رهبری عبدالله بن حَنظَلة بن ابی عامر در سال ۶۳ قمری است.
یزید سپاهی ۵ هزار نفری رابه فرماندهی مسلم بن عقبه، به مدینه فرستاد. این سپاه قیام مردم را با خشونت بسیار سرکوب کرد. در این واقعه بسیاری از مردم مدینه، از جمله ۸۰ تن از صحابه پیامبر(ص) و ۷۰۰ تن از حافظان قرآن کشته شدند و غارت اموال و نوامیس مردم به مدت سه روز برای سپاهیان شام مجاز شمرده شد و آنها از هیچ جنایتی فروگذار نکردند.
♦️قیام نفس زکیه
قیام محمد بن عبدالله بن حسن
محمد نفس زکیه در زمان خلافت منصور عباسی در سال ۱۴۵ قمری و در مدینه قیام کرد. مردم مدینه، بالاخص محدثین مدینه از جمله مالک بن انس، به طرفداری از نفس زکیه برخاسته و بیعت منصور را به خاطر کراهت و اجبار، غیر معتبر دانستند. در درگیری دو لشکر در مدینه، سپاه نفس زکیه شکست خورد و او کشته شد و بدنش را در بقیع دفن کردند.
♦️واقعه فخ
حسین فخی در ذیالقعده سال ۱۶۹ق در مدینه قیام کرد.تلاش عوامل حکومت در مدینه برای مقابله با حسین فخی نتیجهای نداشت و به شکست و کشته شدن تعدادی از آنها انجامید. بنا بر نقل طبری، تسلط قیامکنندگان بر مدینه تنها یازده روز طول کشید. صاحب فخ فردی به نام دِنیار خُزاعی را والی مدینه کرد و خود همراه با سیصد نفر از یارانش در ۲۴ ذیالقعده سمت مکه حرکت کرد.
عباسیان با سپاهی چهار هزار نفری در ۸ ذیالحجه (روز ترویه) در محلی به نام «فَخّ» با سپاه حسین رو در روی هم قرار گرفتند.[
فرمانده عباسی به حسین امان داد، اما حسین نپذیرفت و در نبردی که درگرفت، حسین و عده زیادی از یارانش به شهادت رسیدند.
همچنین گروهی از یاران حسین اسیر شدند و برخی دیگر گریختند.[ بنیالعباس تعدادی از اسیرها را کشتندو تعدادی از اسیرها همراه با سرهای شهدا به بغداد نزد هادی عباسی فرستاده شدند.
🕋مکه و مدینه
https://eitaa.com/fatemi414/528
✍ بعضی از مراجع عظام استظلال در شبهای بارانی را به فتوا جایز نمیدانند مانند آیت الله مکارم و سبحانی
✍ بعضی بنا بر احتیاط جایز نمیدانند، مانند آیات عظام خامنه ای، سیستانی، وحید، تبریزی، جوادی
👈بعضی جایز میدانند مانند امام خمینی، بهجت، گلپایگانی، صافی، نوری همدانی
👈 اگر مرجع زائر فتوا به عدم جواز بدهد، زائر در صورت ضرورت میتواند سوار ماشین مسقف بشود ولی باید کفاره (گوسفند) بدهد، مگر این که مرجعش از دنیا رفته باشد که در این صورت میتواند به مرجع زنده رجوع کند.
👈 اگر مرجع زائر احتیاط دارد، زائر میتواند به مرجع بعدی رجوع کند یا بنابر احتیاط کفاره بدهد.
🐑 کفاره را میتوانند در ایران قربانی کنند، و تمام آن باید به فقرا داده شود.
باسمه تعالی
✅معایب انجام طواف در شب
🔻وقتی زائر پس از طی مسیر از مدينه به مکه حدود ۶ الی ۷ ساعت در اتوبوس با حالت خستگی مفرط به مقصد می رسد، برخی از روحانیون، يا مديران کاروان به آنان میگويند همین الان به اتاق ها برويد و تجديد وضو کنید و تا نیم ساعت ديگر به مسجدالحرام جهت انجام اعمال مشرف میشويم . اين کار معايبی دارد، که به برخی از آنها اشاره میشود:
1 . شلوغی مطاف: اين شبها صحن مطاف، بخاطر نبود خورشید نسبت به روز شلوغتر است. ممکن است کسی بگويد: دقیقاً به همین علت ما شب میخواهیم زائر را به طواف ببريم تا گرما نخورد. در حالی که پاسخ آن است: توصیه دفتر بعثه در مکه مکرمه بر انجام اعمال در اول صبح میباشد و اوايل صبح هوا گرم نیست. حتی هنگام طواف نساء هم هنوز هوا گرم نشده است . 2 . انجام اعمال همراه با گرسنگی و تشنگی: انجام اعمال در نیمه شب همراه با گرسنگی مفرط زائران است. در همین دوره سه نفر از زائران ايرانی که شب برای اعمال رفته بودند بر اثر افت فشار سکته کردند . 3 . تلاقی با شستشوی مطاف: معمولاً در ساعات پايانی شب و نزديک سحر صحن مطاف شستشو میشود
و از حدود ساعت 3 بامداد پشت مقام حضرت ابراهیم علیه السلام به جهت اقامه نماز شب و نماز صبح جايی برای خواندن نماز طواف پیدا نمیشود )بالخصوص در مورد بانوان(
4 . انجام اعمال در نیمه شب همراه با خستگی و گرسنگی مفرط زائران میباشد .
2مزایای انجام أعمال عمره مفرده پس از إقامه نماز صبح
🔻انجام عمره مفرده بعد از نماز صبح دارای مزايای متعدّدی هست که به زائران کمک میکند، تا اين عمل را با کیفیّت و آرامشِ بیشتری انجام دهند. در ادامه، اين مزايا را بیان میکنیم:
1 . انجام راحتتر طواف: پس از اقامه نماز صبح، به دلیل خروج نمازگزاران به سمتِ محلِّ اقامت، مطاف خلوتتر میشود. خلوت شدن مطاف به زائران اين امکان را میدهد که بدون شلوغی و با آرامش بیشتری طواف کنند .
2 . عدم تلاقی طواف نساء با بستهشدن مطاف: اگر زائر بخواهد طواف نساء را قبل از أذان صبح انجام دهد، ممکن است با بستهشدن مطاف به دلیل اقامه نماز جماعت صبح مواجه شود. اين امر میتواند منجر به فوتِ موالات يا ايجاد إشکال در طواف شود . 3 . نشاط در اعمال: استراحت شبانه در هتل و انجام اعمال بعد از نماز صبح ،به زائران اين امکان را میدهد که با نشاط و بدون خستگی به انجام مناسک خود بپردازند .
4 . کسب آمادگی جسمی: زائران با صرف صبحانه و تأمین انرژی لازم، توانايی جسمی بیشتری برای انجام اعمال دارند و میتوانند با قدرت بیشتری به انجام مناسک بپردازند.
5 . إقامه نماز طواف پشت مقام ابراهيم )عليه السلام( بدون مشقت: قبل از نماز صبح، به دلیل شلوغی و تشکیل صفوف نمازگزاران در خلف مقام حضرت ابراهیم )علیه السلام(، دسترسی به خلف مقام ابراهیم )علیه السلام( جهتِ إقامه نماز طواف دشوار است. امّا پس از نماز صبح، اين دسترسی آسان میشود . ۶ . عدم تلاقی طواف با شيفت تطهير: شیفتهای تطهیر مسجد الحرام معمولاً در ساعات 1 تا 3 نیمه شب انجام میشود. انجام طواف بعد از نماز صبح از تلاقی با اين شیفتها جلوگیری میکند و بروز اشکالات در طواف به حدّاقلّ ممکن میرسد.
3
۷ . از بين نرفتن طهارت حين انجام طواف نساء: انجام طواف نساء بعد از اقامه نماز صبح، خطر خواب رفتن زائر و باطل شدن وضو را کاهش میدهد. حال آن که انجام أعمال پیش از نماز صبح و در حالت خستگی و خواب آلودگی زائر، چون ممکن است قبل از نماز خوابش ببرد و وضويش باطل شود، طوافش را با اشکال مواجه میکند.
8 . صرف زمان کمتر: معمولاً انجام اعمال قبل از اذان صبح به طول میانجامد و ممکن است تا ساعت 8 صبح ادامه يابد. در حالی که انجام آنها بعد از اذان معمولاً از ساعت ۶ تا 10 صبح انجام میشود و زمان کمتری را به خود اختصاص میدهد.
9 . عدم ایجاد استرس: بعد از نماز صبح، زائران تحت فشار و تعجیل برای انجام اعمال نیستند. اين در حالی است که قبل از اذان صبح، به دلیل احتمال برخورد طواف با نماز، کاروانها معمولاً تحت فشار قرار دارند و اين میتواند استرس را برای زائران افزايش دهد . 10 . استفاده از روشنی روز: بهطور طبیعی جهت زائران و انجام اعمالشان روشنائی روز آرامش بخشتر است و زائرانی که برای اولین بار به سفر عمره آمدهاند، با ورود به مسجدالحرام در روز، نگرانی و استرس کمتری را تجربه میکنند .
با عنايت به نکات دهگانه فوق، سروران روحانی کاروان ضمن توجیه زائران و همسفريان خود پیش از رسیدن به مکه در هماهنگی کامل با مدير ، مجموعه زائران غیر معذورتان را پس از نماز صبح برای انجام اعمال به مسجد الحرام ببريد. ضمناً اگر مدير ثابت، يا مدير و يا معاون کاروان و يا مسئول فرهنگی هتل در بحث اولین تشرف صبحگاهی به حرم و انجام اعمال اخلال در کار شما کردند، آن را به دفتر نمايندگی بعثه مقام معظم رهبری گزارش فرمائید.
https://eitaa.com/fatemi414
✅ باید ها و نبایدها درشهر مدينه و مسجدالنّبي !
1. به محض ورود به مدینه يا مكّه و استقرار در محل سکونت خود، فرم شماره2 را که در آخر همین کتاب آمده است پرکنید و همیشه آن را مورد ملاحظه قرار دهید .
2. زائران محترم، توجه داشته باشيد كه هريك از ما در كشور عربستان نماينده ى ملّت شهيدپرور ايران اسلامي و به عنوان پيروان مذهب جعفرى مطرح هستيم، بنابراين كارى نكنيم كه خداى ناكرده عزت ملّى را خدشه دار و برای مذهب امامصادق و اهلبيت^ وسیله توهین و ضرر باشیم.
3. زائرانگرامى! اخلاق و ادب، نشانهى شخصيّت خود شماست. بنابراين ضمن خوشرويى در هر جا و در هر زمان، با رعايت ادب و احترام نسبت به زائران كشورهاى مختلف، باعث سربلندى مذهب و ميهن اسلامى خود باشيد. طبق رواياتى كه از ائمهى معصومين ^به ما رسيده، احترام مؤمن از احترام خانهى كعبه بيشتر است. بنابراين در سلام كردن به ديگران، بهويژه در برخورد با برادران و خواهران اهل سنّت، در هر کجا، چه در مسجد و اماكن زيارتى و چه در ورود به مغازهها، دريغ نورزيد، زيرا سلام كردن تأثير بسيار خوبى در برخوردهاى مهربانانهى آنها با شما دارد.
4. خواهران محترمه، درحفظ حجاب كامل دقت فرماييد و از رفت و آمد در قسمتهايى از حرم، که مخصوص مردان است ،خوددارى كنيد. . همه می دانیم بسيارى از اهل سنّت، منكراتى را انجام مىدهند، ولى در دو شهر مكّه و مدينه به ويژه در مسجدالحرام و مسجدالنّبى! اصول و احكام اسلامى رارعايت مىكنند. چه خوب است كه همه ي ما با عمل به دستورات اخلاقي مبلّغ مذهب جعفري باشيم .
5. زائران محترم، امر بهمعروفونهىازمنكر، همانند نماز، از واجبات الهى است؛ برخوردهاى نامناسب و اهانتآميز افراد خلافكار دليل ترك اين واجب الهى نخواهدبود. بنابراين بر همهى ما لازم است، اگر مواردى از كارهاى خلاف شرع را از هموطنان خود مشاهده کردیم، حتماً گوشزد كنيم. خواهران محترم توجه داشتهباشند به خواهرانى كه با آرايشهاى تند و پوشيدن لباسهاى نامناسب، عفاف و حجاب اسلامى را رعايت نمىكنند، تذكّر بدهند. مؤمنان بايد كارى كنند تا افراد خلافكار زمينهى رشد و انجام كارهاى خلاف شرع و خلاف شؤون يك زائر شيعهى ايرانى را نداشته باشند، زيرا گناه مانند ميكروب و بيمارىاست كه بزودى به جان وروح ديگران سرايت مىكند و گسترش مىيابد. اضافه بر اين به آنها كه براى تفريح و یا گردش آمدهاند بفهمانيد كه اگر مىخواهند معنويّت اين سفر را از زائران سلب نمايند، سخت در اشتباه هستند، راه خطايى را در پيش گرفتهاند و عذاب دردناكى را، در دنيا و آخرت براى خود، خريدهاند؛ گرچه این موارد خلاف در سفر حجّ تمتّع به ندرت مشاهده می شود.
6. می بینید که در تمام نقاط مسجدالنّبى! قبرستان بقيع، مسجدالحرام و اماكن ديگر دوربينهاى مداربسته نصب شدهاست. بنابراين تمام حركات شما زيرنظر مىباشد. از هر كارى كه موجب وهن شيعه است، که هم در این کتاب و هم توسّط مسئولین تذکّر داده می شود، پرهيز كنيد. نمازهای جماعت مسجدالحرام ومسجدالنّبى! به طور مستقيم از تلويزيون سراسرى عربستان پخش مىشود و حتى از كشورهاى ديگر نيز قابل مشاهده مىباشد. خشوع و رعايت حالات معنوي شما در نماز در بينندگان تأثير معنوي خواهد گذاشت پس از نگاه کردن به اطراف، خميازه كشيدن و بىنظمىهاى ديگر جدّاً بپرهيزيد.
7. براي خواندن نماز جماعت در مسجدالنّبي و مسائل خاصّ آن بخش مناسك را مطالعه فرمائيد و همچنين از محضر روحانيون كاروان استفاده نمائيد.
8. از ورود به مباحث اعتقادى و سياسى خوددارى كنيد، زيرا شما معمولاً زبان عربى را به خوبى نمىدانيد و از طرفى اطّلاعات لازم را، براى يك مباحثهى منطقى، در دست نداريد. علاوه بر اين اصولاً مباحث علمى و اعتقادى بايد در محيطهاى آرام و مناسب، آن هم با اهلعلم و تحقيق، انجام شود. بنابراين هرگاه در چنين موقعيّتهايى قرار گرفتيد، افراد مذكور را به مبلّغين و مقامات ذي ربط ارجاع دهيد تا از عهدهى اين كار برآيند.
9. البته از آنجا كه در اين سفر با فرقههاى مختلف اهل سنّت (افغانی) روبرو هستيد، لازم است در زمينهى مباحث امامت، ولايت و مسايل اعتقادى شيعه مطالعاتى داشته باشيد و مخصوصاً در جلساتى كه برگزار مىشود، از محضر روحانيون محترم كاروانها استفاده نماييد.
تكرار مىكنيم كه گفتوگوهاى سرپايى، آن هم در كوچه و خيابان، فايدهى چندانى ندارند. بنابراين از مجادله و مباحثهى طولانى و پر سروصدا پرهيز كنيد.
10. چه بسا از سوى وهّابيون تندرو به بهانههاى مختلف، مورد اهانت، بىمهرى و برخوردهاى غير اخلاقى قرار بگيريد. در اين صورت بهترين جواب و برخورد، سكوت و رفتار کریمانه است. اصولاً حضور شما در حرمين شريفين، به تنهايى، تبليغ بسيار مهمّى براى مذهب شيعه است. آنها مىخواهند تا از اين كار جلوگيرى كنند، لذا به بهانههاى مختلف و اتهامات دروغين زمينهى درگيرىها را فراهم مىآورند.
11. رعايت نظافت، نشانهى ادب و احترام شما به اماكن مقدّس و نشاندهندهى شخصيّت واقعى شماست. از كثيفكردن حرم و ريختن دستمال كاغذى، پوستهىتخمه، شكلات، پسته و مانند اينها روى زمين جدّاً پرهیز نموده و آنها را در سطلهاى مخصوص زباله بيندازيد.
12. از ديدگاه وهّابيّت بوسيدن ضريح، دربها، ديوارها حرام و از مصاديق شرك مىباشد. پس براى جلوگيرى از رخدادن برخوردهاى تند و متعصبانه، از انجام اين اعمال پرهيز نماييد.
13. از برداشتن خاكِ اماكن زيارتى، بهويژه قبرستان بقيع، خوددارى فرماييد، زيرا سفارشى از جانب اهلبيت^ براى اين كار نداريم. علاوه بر آن برخورد تند مأمورين را به دنبال دارد .
14. از نذر، خريد گندم و ريختن آن به داخل بقيع يا هر جاى ديگر خوددارى كنيد، چون هيچ دستور و سفارشى در اين باره از اهلبیت ^ به ما نرسيدهاست و ازطرفى گندمها به مصرف نمىرسد، بلكه اسراف شده،بارديگرجمع آورى مي شود و معلوم نيست به چه مصرفي مي رسد.
15. اصولاً درهمه جا از خواندن زيارت عاشورا و دعاى توسل، با صداى بلند يا به صورتى كه كتاب دعاى شما را ببينند، جدّاً خوددارى كنيد و با انجام اين اعمال زمينهى درگيرى و برخوردهاى اهانتآميز را به وجود نياوريد.
16. توجّه داشته باشيد كه حرم نبوى در مدينهى منوّره از ساعت 22 تا دو ساعت قبل از اذان صبح بسته است؛ در اين ساعات نمىتوانيد وارد مسجدالنبّى! شويد، امّا مسجدالحرام در مكّه شبانهروز باز مىباشد.
17. در سالهاى پيش برنامههاى زيارت و مصيبت خوانى به صورت دستهجمعى و با حضور كاروانهاى مختلف، در پشت بقيع، انجام مىشد (يكى بعد از نماز جماعت صبح و ديگرى از ساعت 22 تا نيمه شب). متأسفانه، در سالها ی اخیر، اجراى اين مراسم ممنوع شده؛ بنابراين زيارتنامه را به صورت انفرادى و آهسته قرائت نماييد و تلاش كنيد برنامههاى دستهجمعى را در هتلها انجام دهيد كه از جهات مختلف مناسبتر هم مىباشد.
18. بهترين عمل در مسجدالنّبى!و مسجدالحرام، شركت در نمازهاى جماعت روزانه و پس از آن، طواف خانه ي خدا و خواندن قرآن است. (كه اگر در طول سفر دستكم يك ختم قرآن انجام دهيد، بسيار خوب است). همچنين خواندن مناجاتها، ادعیه و زيارتهاى مستند، كه در كتب ادعيه و آدابالحرمين آمده است، ثواب و پاداش زيادى را به همراه خواهد داشت.
19. آن دسته از زائرانى كه سواد ندارند، تلاش نمايند همراه زائران باسوادى باشند كه دعا را، براى آنها با صداى آرام، بخوانند. علاوهبراين مىتوانند، در زيارتهاى گروهى، از محضر روحانيون كاروان استفاده كنند. اگر اين هم ممكن نشد، مىتوانند به نيابت از پدر، مادر و بستگان ديگر نمازهاى قضا و مستحبى بخوانند، يا به گفتن ذكرهاى مستحب مانند: صلوات، استغفرالله ربّىواتوب اليه،سبحانالله، الحمدالله، اللهاكبر، لااله الّاالله و مانند اينها مشغول باشند؛ همچنین خواندن فاتحه درقبرستان بقيع براى هركدام از بزرگان دين نيزامرى بسيار پسنديده است. به علاوه يادكردن از همهىحاجتمندان و دعاكردن براى برآوردهشدن حاجات ملتمسین دعا، پاداش زيادى دارد.
20. افراد باسواد هنگام تشرّف به حرم مطهر و قبرستان بقيع كتابهاى زيارت را به همراه داشته باشند و چنانچه افراد بىسواد از آنان درخواست كردند، ادعيه را به صورت آرام برای ایشان بخوانند. عنايت داشتهباشيد كه صداى شما به اندازهاى باشد كه همان دوياسه نفر نزديك بشنوند، زيرا اگر صدا بلندتر از اين مقدار شود، مأموران جلوگيرى مىكنند.
21. از فرصتى كه در اين سفر، براى شما، به دست آمده بيشترين استفادهى معنوى را بنماييد و بيشتر وقت خود را در حرم بگذرانید. اين فرصتى است كه هزاران نفر آرزوى آن را در دل دارند.
22. برادران جوان از پوشيدن لباسهاى نامناسب و پيراهن آستين كوتاه و همراه داشتن زنجير، حلقه، انگشتروساعت طلاپرهيزنمايند؛ زيرا علاوه بر حرمت اين كار، موجب توهين به مذهب شيعه می شوند.
23. در همهجا، رعايت حال سالمندان و بانوان بر جوانترها لازم است.مثل سوارو پيادهشدن از ماشین، ورود و خروج از آسانسورها و موارد ديگر.
24. افراد پير و مريض توجه داشته باشند كه اگر براى انجام زيارت يا اعمال حجّ و عمره به ويلچر نياز دارند، پول كافى براى كرايهى اين وسايل يا مزد كارگر ذخيره داشته باشند تا با مشكل بىپولى مواجه نشوند.
25. زائران محترم، حتماً اطلاع داريد كه مدير و خدمهى كاروانها از افراد برجسته و متديّن و خدمتگزار جامعه هستند و تنها به قصد خدمت افتخارى به زائران بيتالله، بخشى از عمر عزيزشان را در اين راه صرف مىكنند. زحمات اين عزيزان با پول جبران پذیر نيست و فقط توجّه و احترام متقابل شما، خستگى را از تن ايشان دور مىكند.
26. مدير و خدمهى محترم كاروان در چند اتوبوس تقسيم مىشوند تا افراد رابه مقاصد و اماکن موردنظر انتقال دهند. اين عزيزان براى ادارهى اتوبوس و راهنمايى راننده و مسايل ديگر مىبايست در قسمت جلوى اتوبوس باشند. بنابراين اجازه بدهيد مردان جوان درصندلىهاى رديف جلوى اتوبوس بنشينند تا در تقسيم آب و غذا و هدايت كاروان نقش داشته باشند.
27. كارت شناسايى را،كه از طرف مدير كاروان به شما داده شده،كاملاً حفظ نماييد و در همه جا و هر زمان به همراهداشته باشيد؛ زيرا تنها وسيلهى شناسايى افراد بوده و نشانى محلّاقامت آنها در شهرهاى مكّه و مدينه، روى آن نوشته شدهاست. در صورت نياز با ارائهى آن به مأموران سازمان حج يا پليس سعودى به راحتى به مقصد مىرسيد.
28. اهميّت گذرنامه در خارج از كشور مانند شناسنامه در داخل است. آن را نزد مدير كاروان بگذاريد و در مواقع لزوم تحويل بگيريد. اين كارى است كه در تمام كاروانها انجام مىشود. پس اصراری در گرفتن گذرنامه خود نداشته باشید .
29. در صورت گمشدن يا احتياج به راهنمايى و هر نياز ديگرى تنها با زائران ايرانى یا نيروهاي امداد گمشدگان كه لباس هاي آبي رنگي دارند، صحبت نمائيد. دراين زمينه كاملاً احتياط نموده وبه ديگران نيز اين تذكّرمهم را بدهيد.
30. بدانيد كه در اين سفر جابه جايىهاى زيادى، چه در ماشين و چه در منزل، داريد. پس در مواظبت از اسباب و اثاثيهى خود كوشا بوده و مراقب باشيد كه چيزى را جاى نگذاريد، زيرا در بسيارى از موارد امكان برگشت به محلّی که بوده اید، وجود ندارد. پس از رفتن اتوبوس ديگر اميدى به پيداشدن اشياى شما نيست.
31. به هنگام پياده شدن از اتوبوسهايى كه براى زيارت دوره و اماكن مختلف رفتهايد، كاملاً دقّت كنيد كه رنگ اتوبوسى كه سوار شدهايد و نشانهى مخصوص و شماره آن چيست، و در چه نقطهاى پياده شدهايد، تاهنگامى كه براى سوارشدن مجدّد برمىگرديد حيران و سرگردان نشويد. البته بهتر است كه در همه جا به همراه دو يا سه نفر از دوستان خود باشيد تا چنین اتّفاقاتی پیش نیاید.
32. عبور و مرور در خيابانها، چه در مدينه و چه در مكّه براى رهگذران و عابران پياده امن نيست، ماشین ها بسیار تند حرکت می کنند و رانندگان بسیار بی احتیاط می باشند، بنابراين دقّت نماييد فقط از پيادهروها استفاده نموده و براى رفتوآمد از عرض خيابان، حتماً از محلهاى ويژهى عبور اشخاص پياده، آن هم با احتياط كامل، استفاده كنيد.
33. خواهران محترم، سعی کنند براى رفت و آمدها تنها از سرويسهاى محلّ سكونت خود استفاده نمايند و سوار خودروهای شخصی نشوند و چنانچه به تاکسی نیاز دارند حتماً همراه یکی از دوستان یا خانواده ی خود باشند و از تردد انفرادى و بدون همراه، خصوصاً در ساعات پايانى شب بپرهیزند.
34. زائران توجّه داشته باشند كه از چندسال پيش زائران ايراني در مدينه و مكّه از سرويس هاي ويژه استفاده مي كنند كه با پرچم جمهوري اسلامي مزيّن هستند. سعي داشته باشيد كه شماره ي خط و محلّ توقّف اتوبوس مسير خود را به خاطر بسپاريد.
35. در صورت مشاهده ي هر تخلّف شمارهى اتوبوس و يا ماشينى كه سوار مىشويد، يادداشت كنيد تا به تخلّفات آنهارسيدگى شود.
36. 37. براى تلفن زدن، از مدينه يا مكّه به ايران، مىتوانيد از كابينهاى مخابراتى، كه در سطح شهر فراوان هستند، استفاده كنيد و حتماً فاكتور مكالمه را دریافت نمائید. . نکته ای دیگر اینکه تماسگرفتن،با تلفن همراه زائر؛ يعنى از ايران به عربستان،مقرون به صرفهترمىباشد.
38. از بستن هرنوع كيف و یا تلفن همراه (موبایل) به كمر و تظاهر به داشتن آن خوددارى كنيد، زيرا در معرض خطر و سرقت قرار مىگيريد.
39. در مسجدالحرام و مسجدالنّبي " تلفن همراه خودرا خاموش نگه داريد، خصوصاً به هنگام اقامه ي نماز رعايت اين نكته را بنمائيد.
40. از دمپايىهاى ابرى، كهدر صورت خيس بودن سنگهاى زمين، بسيار لغزنده مىشوند، استفاده نكنيد. بلكه از دمپايىهاى پلاستيكى يا اجناسى استفاده كنيد كه وقتى روى كاشى يا سنگ صافى، که روى آن آب ريخته شده، راه مىرويد، دچار مشكل نشويد.
41. بردن هروسيلهاى به داخل حرم مطهر پیامبر! در مدينه، و مسجدالحرام در مكّه، ممنوع است. از طرفى بيرون ازحرم نيز جاىامنى براى گذاشتن اثاثيه نيست، بنابراين وقت خودراطورى تنظيم نماييد كه پس از خريداجناس از بازارمستقیماً به هتل و يا محلّ سكونت خود برويد.
42. جايگاه خواهران محترم، در مدينهى منوّره، در قسمتهاى عقب مسجدالنّبى!قرارگرفته است. چنانچه بخواهند از قسمتهاى جلوى حرم، كه مرقد پيامبر!و خانهى حضرت فاطمهىزهرا#قرار دارد، بهره مند شوند، بايدبدانندكه ساعت ويژهى خواهران، در صبحها از طلوع آفتاب تا حدود ساعت 10 و ظهرها از نيم ساعت پس از نماز ظهر تا حدود ساعت 15 مىباشد. دراينصورت بايد ساعات زيارت خود را طورى تنظيم نمايند که هم به صبحانه و ناهار هتل برسند وهم از فيض حضور درقسمتهاى نزديك قبر مطهّر و روضهى منوّره بهره مند شوند.
43. با كشيدن سيگار در تمام اماكن مقدّس به شدّت برخورد مىشود. لذا از انجام اين كار پرهيز نمائيد.
44. از خوابيدن درمسجد وحرم مطهّر بپرهيزيد، زيرا علاوه بركراهت، ممكن است اتّفاقاتى همچون سرقت پول، كفش و وسايل ديگر براى شما پيش بيايد.
45. زائران محترم، هنگامي كه قرآن را از جايگاههاى مخصوص برمىداريد، پس از قرائت، آن را در همان جا قرار دهيد و از گذاشتن آن روى زمين، فرش يا هر جاى ديگر جدّاً خوددارى نماييد. همچنين از حمل قرآن و كفشها، با يك دست، بپرهيزيد، زيرا اين كار، از ديدگاه اهل تسنّن، بىاحترامى به كتاب خدا است. رعايت این نکته در هر موقعيّتى، ضرورى مىباشد.
46. از بردن كفشها به محوّطهى روضهى منوّره، كه همان قسمت قديمى مسجدالنّبى!،است پرهيز نماييد، زيرا اهل سنت چنين كارى را نوعى بىاحترامى به آن مكان مقدّس مىدانند.
47. براى جابهجايى كفشهاى خود، هنگام تشرّف به حرم مطهر نبوى! از كيسههاى مخصوصى كه توسط كاروانها به شما داده مىشود، استفاده كنيد و آنها را در قفسههاى ويژهاى كه در مسجدالنّبى!و مسجدالحرام وجود دارند، قرار دهيد. البته شمارهى آن قفسه را به خاطر بسپاريد، تاهنگام برگشت محلّ آن را گم نکنید.
48. كلمنهاى آب سرد در همهجاى حرم موجود است. در طرف راست آن ليوان هاىاستفاده نشده و در طرف چپ آن ليوانهاى استفاده شده قرار دارند. شما نيز براى نوشيدن آب از ظروف سمت راست استفاده نموده و پس از مصرف، آن را در سمت چپ قرار دهيد.
49. از سخنگفتن با صداى بلند در مسجدالنّبى! پرهيز كرده و خصوصاً افراد یا حتّی دوستان خود را با صداى بلند نخوانيد، زيرا سنّىها اين كارها را حرام و نشانهى بىاحترامى به اين مكانهاى مطهّر مىدانند.
50. به هنگام استفاده از تلفن همراه احترام اماكن مقدّس را حفظ كنيد؛ زنگ تلفن را از آهنگهاى غيرمناسب انتخاب نكنيد و از گفتوگوهاى طولانى، آن هم با صداى بلند ( بهويژه در اوقات قبل از نماز كه حالت سكوت و معنويت در صفوف نماز حاكم است) جدّاً خوددارى نماييد.
51. در برخى از اماكن مقدّس مانند مسجد ذوقبلتين و مسجد قُبا حتى از ورود كفش جلوگيرى مىشود. با مأموران بحث و نزاع نكنيد و كفشها را در جاى مخصوص قراردهيد.
🕋مکه و مدینه
https://eitaa.com/fatemi414/528
11. اهل سنّت درنماز جماعت به نظم در صفوف بسيار اهمّيّت مىدهند، ولى در مورد اتّصال صفوف ، اين دقّت را ندارند. بنابراين لازم است در مكانهايى بايستيدكه اتّصال صفوف، تا جلوى نماز، برقرار باشد.
در اينباره خواهران توجّه فرمايند كه معمولاً در موسم عمره اين اتّصال در قسمت بانوان برقرار نمىباشد. پس نمازهاى خود را، ياپس از نماز جماعت اعاده نمايند، يا پيش از نماز جماعت، خوانده باشنداما در زمان حج معمولاً اتصال وجود دارد.
(با اين حال بايد به نظر و از جهت اقامهء جماعت مشكلي نيست رسالهى مرجع خود مراجعه كنيد.)
12. توجّه داشته باشيد كه امام جماعت اهل سنّت معمولاً بعد از حمد به جاى سوره، چند آيه، و گاهى در نماز صبح، (به ويژه نمازصبح جمعه) آيههاى سجدهدار مىخواند. در اين وقت همي نمازگزاران به سجده مىروند و سپس به حالت قيام برگشته و نماز را ادامه مىدهند که شما خيال مي کنيد يک رکعت بدون رکوع به نماز اضافه شد. در اين صورت ما نيز از آنها پيروى كرده و به سجده مىرويم، و به حالت قيام برمى گرديم. ولى پس ازچنين نمازى حتماً بايد نماز صبح را اعاده كنيم. يا اينكه بايد پيش از اقامي جماعت، نماز صبح را خوانده باشيم.
13. ازجهت محلّ سجده و مهر مشكلى نداشته باشيد، (چنانچه ذكر شد) از سجّادههايى كه در قسمت بالاى آن حصير دوخته شده، استفاده كنيد و آن البته را در همهجا و در هر زمان به همراه داشته باشيد. شايد بعضى از سنّىهاى تندرو با شما برخوردهاى اهانتآميز داشته باشند، ولى باخوشرويى از كنار مسأله بگذريد؛ آنها از نظر قانونى مجاز به چنين برخوردهايى نيستند، و قابل پىگيرى است.
14. وقتى كه اذان اوّل، براى هر نماز جماعت تمام مي شود، همه مشغول خواندن نماز نافله و مستحبى مىشوند و منتظر اذان دوم، يعني اقامهى نماز جماعت هستند. شما نيز بعضى از نمازهاى مستحبى يا قضا را در همين فاصله انجام دهيد و تا هنگام اذان دوم از سخنگفتن با يكديگر خوددارى نماييد.
15. صفوف نماز بايد مستقيم و كامل باشند. اين، دستورى است كه امام جماعت پيش از شروع هر نماز مىدهد: «اِستَوُوا صفوفكم و اعتدلوا فانَ تسويه الصفوف من تمام الصلاه»، بنابراين شما نيز تا جاى خالى در صف جلو ايجاد شد آن را پر كنيد.
16. در نمازهاى جماعت بايد رعايت نظم و صاف بودن صف را در نظر بگيريد. براى اين منظور بايد انگشتان كوچك پاهاى خود را به انگشتان پاى نفر كنارى نزديك يا متّصل كنيد. همچنين شانههاى شما بايد به شانهى افراد كنارى متّصل باشد.
17. اهل سنّت در نماز جماعت پس از ركوع، مكث زيادى دارند. توجّه داشته باشيد که در روزهاى نخست دچار اشتباه نشويد و طبق عادت بد سريعاً به سجده نرويد.
18. هنگام خواندن نماز، چه در نماز جماعت و چه در نماز فرادى، فقط به محلّ سجده نگاه كنيد؛ ايرانىها به اين نكته توجّه ندارند و اهل سنّت همين را دليلِ اهميّت ندادن به نماز و بدون خضوع و خشوع بودن نمازهاى ما مىدانند.
19. چنانچه نماز (واجب يا مستحب) را به صورت فرادى مىخوانيد، كوشش كنيد سجده و ركوع را (همانطور كه اهل سنّت عمل مىكنند) كامل انجام دهيد؛ يعنى پس از ركوع و سجده نيز مقدارى صبر كنيد (البته در همان حدّ واجب ) تا بدن آرام گيرد. متأسّفانه بعضى از ما به گونهاى نماز مىخوانيم كه، آنهاشيعيان را به سبك شمردن نمازمتّهم مىكنند.
✅اعمال و مناسك
1. در اين بخش از كتاب بعضي از تذكرات در ارتباط با اعمال و مناسك است البته مشروح مناسك بايد در جلسات كاروان توسط روحانيون مطرح شود و زائرين محترم از فرمايشات ايشان حداكثر استفاده را بنمايند قبل از هر چيز فرم شماره 1 كه در آخر اين كتاب است تكميل كنيد.
2. چنانچه مدّت اقامت شما، در شهرهاى مكّه و مدينه كمتر از ده روز است، نمىتوانيد قصد ده روز داشته باشيد. بنابراين نمازهاى چهار ركعتى شما شكسته مىشود، مگر اينكه ،اين نماز ها را در مسجدالنّبى يا مسجدالحرام بخوانيد.(البته راجع به جزييات و اختلاف فتاواى مراجع،از روحانى محترم كاروان مسائل رابپرسيد).
3. توجّه داريد كه ما شيعيان نمازجماعت و نماز اوّل وقت را مستحب مؤكد مىدانيم و اعتقاد داريم كه كمال نماز و نمازگزار به شركت در نمازهاى جماعت است، ولى اهلسنّت شركت در نمازجماعت را واجب دانسته و شركت نكردن در آنرا حرام مىدانند؛ بنابراين دقت فرماييد كه در اوقات نماز در حرم باشيد يا در نزديكترين مسجد محل سكونت خود حضور يابيد. در اين مواقع از راهرفتن يا نشستن دركنار خيابانها يا جلوى مغازهها و هتلها جداً خوددارى فرماييدخصوصاً بر خلاف جهت جمعيت كه عازم حرم هستند حركت نكنيد.
4. براى خواندن نمازهاىواجب، درمسجدالنّبى!از سجادههايى استفاده نماييد كه در قسمت بالاى آن حصير دوخته شده است، يا درمحلّى بايستيدكه مكان سجدهى شماروى همان سنگفرشهاى كف مسجد باشد. به هيچ وجه از مهر و كاغذ استفاده نكنيد. . درموردخواندن نمازهاى مستحبى،مانند نماز زيارت يا تحيّت مسجد، اگر امكان سجده روى سنگ يا آن سجادههانبود،(مانندروضهى منوّره درمسجدالنّبي!) مي توانيد روى همان فرشها سجده كنيد؛ البته اكثر مراجع تقليد سجدهكردن روى فرش را در نماز جماعت جايز مىدانند, ولى با اين حال، خوب است قبلاً از نظر مرجع خود آگاه باشيد.
5. از آنجا كه اهلسنّت نماز خواندن را، در كنار قبور و قبرستان، حرام مىدانند، براى جلوگيرى از برخوردهاى تند و نامناسب آنها، نمازهاى زيارت را داخل حرم و مسجد نبوى بخوانيد كه ثواب بيشترى هم دارد. خواهران محترم از خواندن نماز زيارت روى سنگفرشهاى پشت ديوار و پنجرههاى بقيع جدّاً پرهيز نمايند.
6. معمولاً پس از نمازهاى جماعت اعلان نماز ميّت مىشود: «اَلصَّلاةُ عَلَى الأمواتِ يَرحَمُكُمُ الله». زيرا بعضى از اموات را به مكانهاى نمازجماعت، در مسجدالنّبى!يا مسجدالحرام مىآورند. بنابراين شما نيز در اين نماز، (كه چهار تكبير دارد) شركت كرده و در زمانى كه نماز ميّت خوانده مىشود، از رفتوآمد در بين صفوف جدّاً پرهيز نماييد.
7. اهل سنت خواندن نمازمستحبىرا بعداز نماز جماعت صبح حرام مىدانند. (البته شيعه نيز مكروه مىداند) بنابراين بعد از نماز جماعت صبح، نمازهاى زيارت، نوافل، نماز قضا و نمازهاى مستحبى ديگر را نخوانيد، زيرا برخى از سنّىهاى تندرو با شما برخوردهاى نامناسب مىنمايند.مىتوانيددراين ساعت به قرائت قرآن يا خواندن زيارتنامه و مناجات مشغول باشيد يا براى زيارت ائمهى اطهار ^به بقيع مشرف شويد.
از خواندن نمازهاى مستحبى در اين يك ساعت (يعنى بعد از نماز جماعت صبح) در روضهى منوّره، محراب حضرت ! و ستون توبه پرهيز نماييد، زيرا با ممانعت سخت مأموران اهل سنّت مواجه مىشويد و اگر دقّت کرده باشيد، مى بينيد كه کنار محراب ايستادهاند و با صداى بلند مرتب مىگويند:
« اَلنّافِلَةُ بَعدَ صَلاةِ الصُّبحِ حَرامٌ »
8. توجّه داشته باشيد كه دستور به شركت در نماز جماعت اهل سنّت به معناى آن نيست كه همهى كارهائى را كه آنها در نماز انجام مىدهند، بايد طبق نظر آنها به جا آوريم؛ بلکه در مواردى كه انجام احکام شرعى، برخوردى را از سوى آنان به دنبال نداشته باشد، طبق دستورات شرعى خودمان عمل مىكنيم؛ بنابراين هنگام خواندن نماز جماعت، از قراردادن دستها بر روى هم و گفتن آمين پرهيز نماييد.
9. طبق نظر اكثر مراجع، حدود شرعي مسجدالنّبي! عبارت است از، تمام ساختمانى كه در حال حاضر ديوار و سقف دارد؛ البته به ضميمهى دومحوطه اي كه به جاي سقف آن چتر است، پس حياطهاى اطراف، حكم مسجد را ندارد. پس اگر چنانچه مىخواهيد از فضيلت مسجد بهرهمند باشيد، بايد ازمحوطههاى داخلى مسجد، آن هم هرچه نزديكتر به مسجد اصلى كه در جلو است، استفاده نماييد.
10. در بعضى از روزها، مانند روزهاى جمعه، كه جمعيّت نمازگزار بسيار است، شايد مجبور شويد كه به طبقات بالاى مسجد برويد. توجّه داشته باشيد كه اتّصال صفوف نماز در آنجا برقرار نمىباشد. بنابراين نماز خود راپس از اقامهى نماز جمعه اعاده نماييد، يا قبل از نماز(دقايق بين اذان اوّل و اقامي نمازجمعه) نمازظهر خودتان را قبلاً بخوانيد.
20. در نماز جماعت، اذکار را، مانند اهل سنّت، بسيار آرام بخوانيد، تا در آن سكوت خاصّى كه در هنگام نماز بر مسجد حاكم است، صداى شما شنيده نشود.
21. حالت نشستن آنها در وقت نماز به صورتى است كه سنگينىبدن روى پاى چپ است و كف پاى راست آنها از پشت سر پيداست. اين حالت را «متورّكاً» مىگويند. ما نيز اين نوع نشستن را مستحب مىدانيم.
22. اهل سنّت در حال تشهّد، انگشت سبّابهى دست راست را بلند مىكنند و تكان مىدهند. . (شايد اين را به معناى شهادت گرفتن انگشت، براى روز قيامت مىدانند) شما اين كار را انجام دهيد، چون هيچ دستورى در اين مورد نداريم.
23. اهلسنّت در پايان نماز با گفتن: «السّلام عليكم و رحمةالله »، صورت رابه طرف راست و بعد به طرف چپ برمىگردانند. اين كار نزد ما هيچ استحبابى ندارد؛ بلكه ما سه مرتبه مىگوييم «اللّهاكبر» و دستها را تا نزديك گوش ها بالا مىآوريم. دراينباره معروف است كه بعضى ازاهل سنّت، به شيعه تهمت مىزنند، و مىگويند: « شيعيان پس از نمازهاي خود سه مرتبه مىگويند: «خان الأمين»؛ يعنى جبرئيل خيانت كرد؛ بلکه او بايد على&را پيامبر مىكرد، نه رسولالله!را»!
بنابراين براى رفع اين اتّهام يا سهمرتبه دستها را بالا نياوريد و يا اگر چنين كرديد، ذكر « اللّهاكبر» را طورى ادا كنيد كه معلوم باشد چه مىگوييد.
24. تا جايى كه ممكن است، در صفوف جماعت به ديگران بهويژه هموطنان ايرانى خود، جاى نماز بدهيد. مطمئن باشيد هنگام شروع نماز، جاى شما باز مىشود.
25. معمولاً پس از نمازها، و نماز ميّت دو يا چهار ركعت نافلهى نماز را به صورت فرادي مىخوانند. شما هم نيّت كنيد و چند ركعت نماز مستحبى بخوانيد و توجّه داشته باشيد تا نمازهاي نافله تمام نشده وصفوف نمازبه هم نريخته از بين صفوف نمازگزاران حركت نكنيد، زيرا بعضى از افراد در حال خواندن نافله هستند و رفتوآمد افراد را، در جلوى خود جايز نمىدانند، و چه بسا با دست به سينهى شما بزنند. پس مقدارى صبركنيد و مشغول تعقيبات نماز باشيد، سپس به قصد خروج از حرم، حركت كنيد.
26. دستور است اين موارد از نمازهاى مستحبى را به صورت دوركعتى در مكانهاى زير بخوانيد:
1. جلوى درخانهى حضرت فاطمه# (باب جبرييل). 2. در محلّ صفّه. 3. در محلّ تهجّدالنّبى! 4. كنار ستون توبه.5. بين قبر مطهر و منبر. 6. در محراب پيامبر! هر کدام دو رکعت نماز دارد ولی اگر به دليل شلوغى، امكان ركوع و سجده براى شما نبود، بصورت ايستاده همين نمازها را خوانده و ذكر ركوع و سجود را با اشارهى سر بخوانيد كه انشاءالله قبول است.
27. از مُحرم نمودن اطفال خردسالى كه احكام شرعى را نمىدانند، جدّاً بپرهيزيد هم خود و هم آنها را به مشكل نيندازيد. البتّه مىتوانيدبه آنها لباس احرام بپوشانيد و به همراه خودتان بياوريد،و كارهايى را كه شما انجام مىدهيد، آنهاانجام دهند. به اين ترتيب شما و فرزندتان اجروثواب بسيارى خواهيدبرد.
28. كودكان مميّزى را كه تا حدودى به احكام دين آشنايى دارند و مسايل وضو، نماز، طهارت و نجاست را تشخيص مىدهند، حتماً محرم كنيد و احكام را به آنها نيز آموزش دهيد.
29. چنانچه خواستيد فرزندان پسر را محرم كنيد، حتماً توجّه داشته باشيد كه ختنه شده باشند.
30. دختربچّههايى كه محرم شدهاند بايد مانند بزرگترها حجاب و پوشش اسلامى را رعايتكنند. احكام ومناسک حجّ رابه آنها آموزش داده و مواظبت نماييد، اعمال را به درستى انجام دهند.
31. خواهران محترم، در مسجد شجره، كه محلّ احرام مىباشد، نظافت را رعايت نماييد و از ريختن پاکت و زبالي ميوه و تنقّلات ديگر خودداري کنيد. مسئولان مسجد، بدين جهت از زائران ايراني شکايت دارند.
32. مواد آرايشى خانمها مانع رسيدن آب به مواضع وضو و غسل است،پس درهنگام احرام وخواندن نماز به اين مسأله دقّت نموده و آن را برطرف نمائيد.
33. به هنگام پوشيدن لباس احرام، حتي گرچه در هتل باشد، قصد قربةًالىالله بنماييد.
34. به فتواى بعضى از مراجع، سوار شدن مُحرِم برماشين سقف دار در روز، حتّى از محلّههاى جديد مكّه يااز مسجد تنعيم تامكّهى قديم ، جايز نيست.
پس اگر قصد انجام اعمال عمري تمتّع را داريد، تا هواتاريک است خودرا نزديک مسجدالحرام برسانيد. (در اين باره به فتواي مرجع خود مراجعه کنيد.)
35. خواهران محترم، اگر براى خواندن نماز طواف در قسمتهاى جلويى پشت مقام ابراهيم جا نبود به قسمتهاى عقبتر بروند.
36. سجده نماز طواف حتماً بايد روي سنگ فرش مسجدالحرام يا چيزي كه سجده بر آن جايز است انجام شود.
37. هنگام حركت، درمسجدالحرام يامسجدالنّبى! روى جانماز افراد پا نگذاريد، زيرا انجام اين كار نوعى بىاحترامى به نماز و نمازگزارمحسوب مىشود.