eitaa logo
دانلود
دعوای اخرالزمانی
19.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 *مدینه شناسی؛ آشنایی با مسجدالنبی ص* مسجدالنبی یا مسجد نبوی، مسجدی در شهر مدینه در کشور عربستان سعودی است که مرقد پیامبر اسلام (ص) نیز در آن جای دارد.🍃 مسجدالنبی پس از مسجدالحرام دومین مسجد مقدس جهان اسلام است که توسط پیامبر اکرم (ص) در سال اول هجری ساخته شد و در دوره‌های مختلف توسعه یافته است.🍃 خانه پیامبر (ص) و خانه علی (ع) و فاطمه (س) نیز در کنار این مسجد بوده که در توسعه‌های مسجد، به آن ملحق شده است.🍃 مسجدالنبی از مهمترین زیارتگاه‌های مسلمانان است و نزد شیعیان جایگاه ویژه‌ای دارد.🍃 🕋مکه و مدینه https://eitaa.com/fatemi414/528
🕋 مَثَل امام، مَثَل کعبه است 🕋 ☀️عنْ سَيِّدَةِ نِسَاءِ اَلْعَالَمِينَ فَاطِمَةَ اَلزَّهْرَاءِ أُمِّ اَلْأَئِمَّةِ عَلَيْهَا اَلسَّلاَمُ ... قَالَتْ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: مَثَلُ اَلْإِمَامِ مَثَلُ اَلْكَعْبَةِ تُؤْتَى وَ لاَ تَأْتِي، أَوْ قَالَتْ مَثَلُ عَلِيٍّ. 🔅 سرور زنان عالمیان حضرت فاطمه زهرا، مادر ائمه، عليها السّلام در ضمن حديثى متضمن نص بر امامت ائمۀ دوازده‌گانه فرمود: همانا رسول خدا(صلّى اللّٰه عليه و اله) فرمود: مثل امام مثل كعبه است كه نزدش روند و او نزد كسى نيايد، (يا آنكه فرمود: مثل على مثل كعبه است) 📙 الإنصاف، ج ۱، ص ۵۳۳ 📘 کفاية الأثر، ج ۱، ص ۱۹۷ 📗 عوالم العلوم، ج ۱۱، ص ۷۸۳ 📕 بحار الأنوار، ج ۳۶، ص ۳۵۲ 🕋مکه و مدینه https://eitaa.com/fatemi414/528
« طواف »  به كعبه نزدیك مى‌شویم باید پروانه شویم و طواف كنیم. 🔺در شهرها متفرق بودیم در مكه به هم پیوستیم، در مسجدالحرام جمع شدیم، در كنار كعبه باید فشرده شویم، قطره‌اى بودیم به دریا پیوستیم، به جایى رسیدیم كه سبب مباهات شدیم. 🔺ولى باید این طواف نقطه‌ى شروع و پایانى داشته باشد. نقطه‌اى روشن و طبیعى و دیدنى و مقدس و ساده و آن حجرالاسود است. 🔺 كه در حدیث مى‌خوانیم: «حجرالأسود یمین اللّه فى أرضه»؛ این سنگ خدا در زمین است. و دست گذاردن و بوسیدن آن به منزله بیعت و دست دادن با خداست. 🔺البته دست گذاردن به حجرالاسود براى تبرك خوب است به شرط آنكه سبب آزار و فشار بر مردم نباشد 🔺. امام صادق علیه السلام را دیدند كه بطور طبیعى طواف مى‌كند و در مسیر خود نزدیك حجرالاسود نمى‌رود. از او پرسیدند: پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله به سنگ دست مى‌مالید شما چرا این كار را نمى‌كنید؟ امام صادق علیه السلام فرمود: «یُفرّج له و لا یُفرّج لى»، براى پیامبر صلى الله علیه وآله راه را باز مى‌كردند ولى چون این كار براى من نمى‌شود لذا از این عمل صرف نظر مى‌كنم تا مردم آزار نبینند. 🔺طواف دور خانه خدا معنا دارد، یعنى نباید دور شرق و غرب بگردیم فقط باید دور كعبه گشت كه محور طواف و سمبل است.  🔺خانه‌ى خدا ثابت است ولى ما متحركیم، همانگونه كه خداوند محور وجود است و عالم بر گرد اراده و مشیت او طواف مى‌كنند.  🔺ما بیرون از مطاف فردیم و از مدار خارج و تماشاگر، ولى در طواف جمع مى‌شویم، حركت مى‌كنیم، یكنواخت، منظم و با هم. در طواف بزرگ و كوچك، جلو و عقب، رتبه و درجه نیست، هدف توجه یافتن دلها به خداى یگانه و خشوع قلب در پیشگاه عظمت اوست و طواف فلشى است كه ما را به آن جهت سوق مى‌دهد.  🔺كعبه یك سنگ نشانى است كه ره گم نشود  حاجى احرام دگر بند، ببین یار كجاست‌.. 🔺 بعضى از ما دور خانه مى‌گردیم ولى فرزند و مولود كعبه را رها كرده‌ایم، كودك را كنار گذاشته‌ایم و به دور گهواره‌اش مى‌چرخیم. مگر خداوند تولد حضرت على علیه السلام را در كعبه قرار نداد؟ و مگر رمز تولد حضرت على علیه السلام در این خانه‌اى كه مردم جهان گردش مى‌چرخند، این نیست كه به رهبرى معصوم توجه داشته باشیم؟  🔺در كنار كعبه، نیم دایره‌اى است به نام «حِجْر اسماعیل» كه در آنجا قبر هاجر و اسماعیل و جمعى از انبیا علیهم السلام است.  🔺كسى كه طواف مى‌كند باید قسمت حِجْر را هم مانند كعبه طواف كند. آرى! زن جوانى كه به خاطر خدا در بیابان‌هاى مكه تنها ماند و فرزندى كه به پدرش مى‌گوید: «یا أبَتِ افْعَل ما تُؤمَر»، اى پدر اگر مأمور شده‌اى كه مرا ذبح كنى معطل نشو، من تسلیم فرمان خدا هستم، قبر این مادر و فرزندِ مطیع، باید مثل كعبه باشد و از تمام جهان بیایند و دور قبر آنان بچرخند و بدانند كه خداوند شكور است و پاداش نیكوكاران را ضایع نمى‌كند. 🔺 اگر ابراهیم علیه السلام از خانه عموى بت تراش خود فرار مى‌كند، درعوض بنیان‌گذار كعبه مى‌شود و اگر اسماعیل علیه السلام تسلیم فرمان خدا مى‌شود، خداوند هم براى همیشه همه را پروانه او مى‌كند، این است معناى آیه: «فاذكرونى أذكركم» شما یاد من باشید من هم شما را فراموش نمى‌كنم. 🕋مکه و مدینه https://eitaa.com/fatemi414/528