eitaa logo
تکلیف بزرگ
596 دنبال‌کننده
614 عکس
634 ویدیو
179 فایل
🔸ارتباط @alam_yalam_beanallaha_yara @ste_gonabad5 جهت #روشنگری واجب فراموش شده.و #مطالبه گری فهرست کلی: https://eitaa.com/fatemi5/2772
مشاهده در ایتا
دانلود
✍خوشبختیِ کاذب؛ قاتل خاموش ✅ این یک قاعدۀ کلّی هست، که خدا همۀ ما رو با چیزهای مختلفی میکنه: 🕋 وَ لَنَبْلُوَنَّكُم بِشَیءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَرَاتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرینَ. (بقره/۱۵۵) 💢 قطعا همۀ شما را با اموری همچون ترس و گرسنگی، زیانِ مالی، جانی و فرزندان آزمایش می‏‌كنیم، و بشارت ده به صابران.   ☝️یعنی اینکه حالات روحی ما، یکسان نیست، همیشه نوسان داره؛↶ 🤦‍♂ یه روز خانواده‌مون مشکل دارن، 😷یه روز خودمون مریض میشیم، 🚘 یه روز تصادف میکنیم، 💵 یه روز کار نداریم، بی‌پول میشیم، و...‌.... ⛔️ اکثر مردم از این اتفاقات ناراحت میشن و گله میکنن که چرا هیچ وقت نمیتونیم باشیم و راحت زندگی کنیم؟😔😣 🗣 بزارید اینطوری بگم؛ 👇👇👇 🖥 دیدید بالای سر بیمار، دستگاه مانیتور میزارن که علائم حیاتی بیمار رو نشان بده؟؟ اون خطی که در صفحه‌ی مانیتور در حال حرکته تا وقتی نوسان داره،_\/_|/_\/ علائم حیات رو نشون میده، ولی همینکه ممتد شد، ــــــــ یعنی تمام!✋ 👌یعنی این نوسانات،_\/_|/_\/ برای زنده بودن لازمه. ✅ این نوسانات و که خدا به ما میده هم همینطوره، برای ما لازمه و مشخص میکنه تا چه اندازه ما راسته؛↶ ❤️کی قلبش است و با خداست؟ 🖤کی قلبش است و بی‌خداست؟ 👇👇👇 🕋 وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَ لَيَعْلَمَنَّ الْكاذِبِينَ(عنکبوت/۳) 💢در حالى كه بدون ترديد كسانى را كه پيش از ايشان بودند آزموديم تا خداوند كسانى را كه راست گفتند معلوم دارد و دروغگويان را معلوم نمايد. ✅ بعضیا تو این نوسانات، به خدا پناه میبرن و میکنند، خدا هم بهشون بشارت میده.😍 🕋 بَشِّرِ الصَّابِرین ✅ ولی بعضیا میگن؛ نخیر❌ ❗️ما باید به هر قیمتی که شده، باشیم و راحت زندگی کنیم.🤨 ☝️اینا ممکنه از هر راهی که شده به برسند، ولی در عوض، سر از ناکجا آباد در بیارن.😱 🔚و کم‌کم به جایی میرسند که خدا رهاشون میکنه❗️ 👇👇👇 🕋 وَ نَذَرُهُمْ فِى طُغْيَنِهِمْ يَعْمَهُونَ(انعام/۱۱۰) ✨آنان را در طغیانشان رها میسازیم تا سرگردان بمانند. ☝️خدا نکنه کسی به اینجا برسه❗️ 😱به اینجا که برسیم یعنی مماتِ واقعی❗️🔔 🔚 هر راحتی، به معنی نیست.❌ @talangoremazhabi
بسم الله الرحمن الرحیم- 👌کفار و مخالفین،دستورات دین را افسانه و خرافه میدانند که در این باره خداوند می فرماید: إِذَا قِيلَ لَهُمْ مَاذَا أَنْزَلَ رَبُّكُمْ قَالُوا أَسَاطِيرُ الْأَوَّلِينَ : 👈 چون به آنان گفته شود پروردگارتان چه چيز نازل كرده است مى گويند افسانه هاى پيشينيان است(آیه 24 نحل) 👌برخی از دلایل دین گریزی عبارتند از : 1- خواسته هاي نفساني: عده اي از آن جهت كه آموزه هاي پيامبران با بند وباري و ولنگاري ايشان ناهمخوان است و بر زياده خواهي ها و آزادي هاي ايشان قيد و بند مي زند مخالف دین هستند. (ارأيت من اتّخذ إلهه هواه: فرقان/43) 2-مشکلات اقتصادی و فقر: فقر و مشکلات اقتصادی عاملی برای مخالفت با دین شده است؛ چون گاهی مشکلات گروهی از مسولین و مردم را به نسبت میدهد و ضعف اقتصادی را به دین ربط داده و با مقایسه با کشورهای بی دین،اشکال را از دین دانسته و این بهانه ای برای دین گریزی میشود ودر روایات نیز گفته شده که فقر گاهی باعث بی دینی میشود. البته این نکته نیز لازم است که ثروت زیاد نیز موجب بی دینی و میشود که مقابل اکثر پیامبران،ثروتمندان قرار گرفته اند. 3-سخت گیری زیاد: فشار زیاد و سخت گیری اثر معکوس دارد و خدا از هرکس به اندازه توانش خواستار است(لاَ يُكَلِّفُ اللهُ نَفْسًا إِلاَّ وُسْعَهَا) 4-دین را مخالف عقل و علم پنداشتن: ناسازگار ديدن دين با علم از عوامل مهم دين گريزي است؛ مثلا موضوعاتی مثل فرشته و جن، تفاوت زن و مرد در موضوعاتی مثل ارث،دیه،قضاوت و... باعث این پندار میشود که باید این موضوعات برایشان درست تحلیل شود. 5- عملکرد غلط برخی متولیان دین: با مشاهده كساني كه قول و عملشان يكي نيست و در عين حال، دعوت به دين داري مي كنند، از خود مي پرسند: اگر اسلام خوب و ارزشمند است، چرا مدعيان آن بدان عمل نمي كنند؟ چون نمی توانند لغزش افراد را به حساب خود آنها بگذارد نه دين و مذهبشان، به محض ديدن خلاف و اشتباه در اعمال الگوها و كساني كه به طرف دين دعوت مي كنند، آن را به حساب دين مي گذارند
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: ✍قرآن نيز يكي از علل اصلی بي ايماني را جهل و ضعف معرفتي انسان ها مي داند؛ 👌چنانچه حضرت نوح(عليه السلام)به قوم خود مي فرمايد: (وَلَـكِنِّيَ أَرَاكُمْ قَوْماً تَجْهَلُونَ)(هود: 29); شما را مردماني ناآگاه مي بينم. 👈امير مؤمنان(عليه السلام) نيز درباره علت كفر مي فرمايد:اگر مردم در موارد ناآگاهي درنگ و تأمّل مي كردند، هرگز به كفر و گم راهي نمي گراييدند.( ميزان الحكمة،ج 2، ص 153) 👌بنابراين، يكي از علل روان شناختي دين گريزي در همه انسان ها، به ويژه جوانان، ضعف و عدم تفكر درباره دين است ✋برخی از علل دین گریزی عبارتند از: 1- خانواده: خانواده ها با تربیت نادرست وناقص خود اغلب زمینه های دین گریزی را فراهم می كنند. پیامبر(ص) فرمود: كلُّ مولودٍ یُولَد على الفطرةِ فاَبواهُ یَهوّدانهِ او یُمجّسانه»؛هر انسانى كه به دنیا مى‏آید، در ذاتش به خداپرستى گرایش دارد. اما پدر و مادر او را از خالق هستى دور كرده، باعث انحراف وى از دین‏مى‏شوند(من لایحضره الفقیه،ج 2،ص49) 2- دوستان ورفیقان ناباب: 👌دوستان نقش مهمی در زندگی انسانها دارند. امام صادق(ع)می فرمایند: «المرءُ على دینِ خلیله.» (وسائل الشیعه، ج 4، ص 207). 👌به همین دلیل است كه گاهى یك فرد فاسق در مدتى كوتاه گروه زیادى را از دین بى‏زار مى‏كند. در قیامت نیز شكایت اهل دوزخ از دوستان و اطرافیان می باشد: یَا وَیْلَتَا لَیْتَنى لَمْ أَتَّخِذْ فُلانا خَلیلاً لَقَدْ أَضَلَّنی(آیه 228فرقان) 3- مطبوعات ورسانه های جمعی تحت قدرت مستكبرین: 👌 مستكبران در هر زمانى با شیوه‏هاى گوناگون تبلیغاتى، شایعه و تهمت، و زدن برچسب‏هایى مثل مخالف آزادى، مرتجع و عقب مانده و یا با ترویج شك و شبهه، تحقیر و استهزاى باورهاى دینى مردم، موجبات دین‏گریزى را فراهم كرده‏اند. مردم را از دین گریزان مى‏كنند. 👌براى نمونه، هنگامى كه شعیب علیه‏السلام مردم را به ترك بت‏پرستى و پرهیز از كم‏فروشى دعوت مى‏كرد، به او مى‏گفتند: 👈 این دعوت تو مخالف با آزادى انسان‏هاست. آزادى انسان حكم مى‏كند هر كه را خواست، بپرستد و هرگونه كه خواست در اموالش تصرف كند. 4-نداشتن الگوهای مناسب: 👌گاهی بجای اینکه الگوگیری از شهدا،علما ،متفکرین و دانشمندان داشته باشند؛برخی از بازیگران و هنرمندان فاسق غربی را الگو قرار می دهند که اثر منفی زیادی دارد. خداوند ما را از شر وسوسه های شیطانی نجات دهد.
🌹فویل للمصلین 💠💠 پس: 🔹بی حوصله به نماز نایستیم، خسته و کسل نماز نخوانیم ، اذکار نماز را با تامل و توجه بخوانیم ، 🔔🔔 حواسمان باشد که: 🔸بی حوصلگی و کسلی و بی‌توجهی در نماز از نشانه های ست ، 🙏🙏 خدا عاقبت همه مان ختم بخیر کنه ،با این اوضاعی که در ظاهر نماز داریم ، تا برسد به باطن آن که ست.
🌐💠⚜️⚜️💠🌐 ✅ اما برگردیم به آیه. ابتدا میفرماید؛ 🌸 یاایهاالذین آمنوا؛ اهل ایمان مواظب باشند. ⚠️ یعنی شیطان دنبال اهل ایمانه ... ⚠️ با بی دینها و کافرا و ... کاری نداره. ⚠️ اونا که خودشون یه پا شیطانند. بعضیهاشون که از شیطان هم جلوترند در جنایتکاری. 🔔🔔شیطان روی اهل ایمان، بچه شیعه ها، معتقدین به خدا و پیغمبر و چهارده معصوم، روی اهل نماز، اهل دعا و مجلس امام حسین ووو ... کار میکنه و تا داغونشون نکنه دست بردار نمیشه. ❌❌اگه شده تا آخر عمرشون ... پنجاه, شصت سال روشون کار میکنه و نقطه ضعفشون رو پیدا میکنه و بلاخره نمیزاره عاقبت به خیر بشن. 📛📛پس چون با دشمنی خطرناک مواجه هستیم ,..., باید خوب بشناسیمش و راههای نفوذش رو شناسایی کنیم و فرصت عرض اندام بهش ندیم.
🔻حقیقتِ نماز🔻 ✍ در کلّ قرآن، حتّی یک آیه هم نداریم که بگه بخونید😳 تعجّب کردید؟! بله درسته. خدا در موردِ می‌فرماید: هر چقدر که میتونید بخونید: 🕋 فَاقْرَءُوا مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ (۲۰/مزمل) ❌ امّا هیچ جا نمیگه بخونید. چون اصلاً خوندنی نیست. ❌ درباره‌ی نمیگه: اقْرَءُوا الصَّلَاةَ☜ نماز بخوانید. ✅️ درباره‌ی می‌فرماید: أَقِیمُوا الصَّلَاةَ☜ نماز را اقامه کنید، برپا دارید. ☝️ هیچ جای قرآن صحبت از «خواندنِ نماز» نیست، همه جا صحبت از «اقامه‌کردن و برپاداشتنِ نماز» هست. این حدیث معروف رو شنیدیم: 👈 الصَّلَاةُ عَمُودُ الدِّینِ. ستونِ دین است. خُب، ستون رو که نمی‌خونند. اصلاً ستون خوندنی نیست.😊 ستون رو برپا می‌کنند، اقامه می‌کنند. پس هم که ستونِ دین هست، باید اقامه کنیم. حالا اقامه کردن چطوریه⁉️👇 قرآن در سوره‌ی ماعون می‌فرماید: 🕋 أَرَأَیْتَ اَلَّذِی یُکَذِّبُ بِالدِّینِ (ماعون/۱) ⁉️ آیا کسی که دائماً ، و روزِ جزا رو تکذیب می‌کنه، دیدی؟!😳 کسی که ظاهراً داره، ولی در واقع و خدا و پیغمبر و.. همه رو تکذیب میکنه. (یُکَذِّبُ بِالدِّینِ)🙄 ⁉️ تا به حال یه همچین فردی رو دیدی؟! ✔ بعد، چند ویژگی برای چنین شخصی بیان میکنه:👇 1⃣ فَذٰلِکَ اَلَّذِی یَدُعُّ اَلْیَتِیمَ. ☝️ او كسى است كه حواسش به نیست. و رو به زور از درِ خونه‌ش ردّ میکنه، و بهش جفا میکنه. 2⃣ وَ لاٰ یَحُضُّ عَلیٰ طَعٰامِ اَلْمِسْکِینِ. ☝️ حواسش به هم نیست. مردم رو به اطعامِ و تشويق نمیکنه. 3⃣ فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ، اَلَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلاٰتِهِمْ سٰاهُونَ. 😱 پس وای بر نمازگزاران، اون نمازگزارانی که از خودشون غافل هستند. 4⃣ اَلَّذِینَ هُمْ یُرٰاؤُنَ. ☝️ چنین کسانی در واقع می‌کنند. خودشون رو جلوی مردم نشون میدن🙂 ولی در واقع نیستند. 5⃣ وَ یَمْنَعُونَ اَلْمٰاعُونَ. ☝️ و کسانی که حوائجِ زندگیِ رو برآورده نمی‌کنند. حواسشون به نیست. حواسشون به نیست. ماعون👈 از مادّه‌ی مَعن، به معنی چیزِ کم و اندکه؛ چیزهای کوچکی که حاجتى از حوائجِ زندگى‌ِ مردم رو برآورده میکنه. یَمْنَعُونَ اَلْمٰاعُونَ👈 یعنی حتّی حوائجِ اندک و ناچیزِ رو هم برآورده نمی‌کنند. و به ها خدمت نمی‌کنند.☹️ 📣 امّا یک نکته‌ی بسیار بسیار بسیار مهم در این سوره وجود داره. خوب دقّت کنیم. در این سوره، ویژگی کسانی که رو تکذیب می‌کنند، بیان کرد: ☜ ابتدایِ سوره گفت: حواسشون به و نیست. ☜ آخرِ سوره هم گفت: حواسشون به نیست. ☜ امّا وسطِ سوره گفت: وای بر کسانی که از نمازشون هستند. وسطِ صحبت از و و ، فرمود: عَنْ صَلاٰتِهِمْ سٰاهُونَ☜ از نمازشون هستند. ☝️ گویا خدا میخواد به ما بگه: خدمت به مردم، فقرا، ایتام و.. همگی جزئی از هستند. لذا اگر کسی حواسش به اینها نباشه، از نمازش شده. یعنی چی اینها جزوِ هستند⁉️👇 مثل نماز جمعه است. بعضی از فُقَها میگن اون ۲ تا خطبه‌ی نماز جمعه، جزوِ نماز هست و جای ۲ رکعت نماز رو می‌گیره. یعنی ۲ تا خطبه و ۲ رکعت نماز، جمعاً میشه ۴ رکعت، که جای نماز ظهر رو می‌گیره. لذا بعضی از فُقَها میگن اگر کسی به خطبه‌ها نرسید، بعد از نماز جمعه، نماز ظهرش رو دوباره خودش بخونه. 👈 حالا اینجا هم در سوره‌ی ماعون، قرآن می‌فرماید خدمت به یتیم و فقیر و مردم و... همگی جزوِ هستند. ❌ لذا اگر کسی حواسش به اینها نباشه از نمازش غافل شده، چون اینها جزوِ هستند. حالا این شعر باباطاهر رو بهتر می‌فهمیم: خوشا آنانکه دائم در نمازند📿 یعنی ما از صبح که بیدار میشیم، تا شب که می‌خوابیم دائماً در حالِ هستیم. 👈 توی اداره، توی مغازه، توی کوچه و خیابون، سرِ کلاسِ درس، توی خونه، در ارتباطِ با پدر و مادر و زن و شوهر و بچّه و.. دائماً در حالِ هستیم. ❌ هر جایی که ظلمی به بندگانِ خدا کنیم، از نمازمون غافل شدیم. ❌ هر جایی که از بندگانِ خدا غافل بشیم، از نمازمون غافل شدیم. خلاصه اینکه عزیزِ دلم! ☜ خوندنی نیست، برپاداشتنی است. ☜ اقامه‌کردن و برپاداشتنِ یعنی خدمتِ به خلقِ خدا. حقیقتِ اینه. ☜ این نمازی هم که ما روزی ۵ وعده می‌خونیم، این «خوندن» باید مقدّمه‌ی «اقامه‌کردن و برپاداشتن» باشه. ✔ باید منشأ و خدمتگزاری باشه. 💯 واقعی، خدمتگزارِ صدیقِ مخلوقاتِ خداست،😌 و غیر از این نمی‌تونه باشه. واقعی👈 "یَمنَعُونَ الماعُونَ" نیست، و مانع از رسیدن مایحتاجِ روزمره‌ی مردم نیست. از این به بعد، کنارِ نمازهایی که می‌خونیم، یه خورده هم سعی کنیم رو اقامه کنیم.🙂 @fatemi5
🌸🍃﷽🌸🍃 🔻آخرین وصیّتِ امام صادق(ع)🔻 ✍ امّ‌حمیده، همسر امام صادق (ع) می‌گوید: هنگام شهادتِ امام صادق (ع) صحنه عجیبی از امام مشاهده شد.😳😦 👈 ایشان در آخرین لحظاتِ عمر شریف خود، چشم‌های خود را باز کردند و فرمودند: «تمام خویشاوندان و بستگان مرا جمع کنید». ☝️ وقتی همه خویشان و بستگان بر بالین حضرت جمع شدند، امام نگاهی به آنان کردند و فرمودند: ⚡️ «انَّ شَفاعَتَنَا لا تَنالُ مَستَخِفّاً بِالصَّلاةِ». شفاعت ما به هر کس که را سبک بشمارد نخواهد رسید. 📚 ثواب الاعمال صدوق، ص ۲۰۵. ✨✨✨✨✨ ⚠ دقّت کنیم... حضرت نفرمود: شفاعتِ ما به «تَارِکُ الصَّلَاه» و بی‌نماز نمی‌رسه.. ❌ بی‌نماز که اصلاً تکلیفش مشخّصه👇 پیغمبر اکرم (ص) فرمود: «مَنْ تَرَکَ الصَّلَاةَ مُتَعَمِّداً فَقَدْ کَفَرَ" ❌ هر کس نماز را عمداً ترک کند کافر شده است. (بحار الانوار، ج ۳۰، ص ۶۶۷) پس تکلیف بی نماز که مشخّصه.. 📣📣... اینجا امام‌ صادق (ع) فرمود: شفاعتِ ما به «مَستَخِفّاً بِالصَّلاةِ» نمیرسه. یعنی کسی که را سبک و خفیف بشمره. ⛔️ «مَستَخِفّاً بِالصَّلاةِ» 👈 یعنی کسی که برایش خیلی اهمّیت نداره.. کسی که نمازش رو یه بار دیر میخونه، یه بار زود میخونه.. یا نمازش رو با بی‌حالی و کسالت میخونه. خلاصه اینکه براش اولویت اوّل نیست.😔 گاهی بخاطر یه مسابقه فوتبال، یا یه فیلم یا... نمازش رو به تاخیر میندازه.💔 این آدم میشه:👈 «مَستَخِفّاً بِالصَّلاةِ» حرف قرآن هم همینه. قرآن می‌فرماید مراقب نمازهاتون باشید: 🕋 حَافِظُوا عَلَی الصَّلَوَاتِ (بقره/۲۳۸) 💢 از نمازهای خود محافظت کنید، و مراقب نمازهایتان باشید. اگر کسی مراقبِ نمازش باشه و از نمازش حفاظت کنه، هم از این شخص محافظت میکنه.😌 یعنی حفاظت دو طرفه است.. گویم ‌زِ امامِ صادق این طُرفه حدیث تا شیعه‌ی او، به لوحِ دل بنگارد فرمود که بر شفاعتِ ما نرسد هر کس که نماز را سبک بشمارد ، @fatemi5
ایران ی عبادی 🔰از لحاظ ی عبادی اقلیت ها، سرانه ی عبادی اقلیت ها در کشور ما بیش از مسلمان هاست. 🔹 مسلمان ها به ازای هر و صد نفر مکان عبادی دارند اما مسیحی ها به ازای هر نفر یک مکان عبادی دارند. 🔹بگذارید دنیا را برررسی کنیم، مهد آزادی دنیا است. ✍️در فرانسه مسلمان ها دومین اقلیت بزرگ هستند. جمعیت مسلمان ها فرانسه را تشکیل می دهد، یعنی درصد جمعیت فرانسه، فقط مسجد جامع دارند!، 🔹 از قبیل خانه هایی که نماز جماعت تشکیل می دهند یا مغازه ها و … کلا هزار تا وجود دارد، یعنی مکان برای عبادت، 🔹 اگر بخواهیم به تعداد جمعیت بگوییم هر هشتاد هزار نفر، یک مکان عبادی دارند. ام همانطور که عرض شد، در ایران هر مسیحی یک مکان عبادت دارد! 🔹اوباما چند سال پیش اعلام کرد، که مسلمان ها در آمریکا میلیون نفرند، در کل آمریکا دو مسجد وجود دارد، 👈یعنی هر هزار و پانصد مسلمان یک مکان عبادی دارد! ✍لطفاباهمین لینک رسانه باشیم در👇 ایتا_تلگرام_سروش_بله_روبیکا با همین لینک👇 @fatemi222
✍متأسفانه مردم ایران فقط را معیار دین‌داری می‌دانند. 👈 نمی‌گویم حجاب مهم نیست ولی حجاب معیار دین‌داری نیست. ✍سوال: ثمره اش چه شد؟ چرا همه ی مردم بی دین اند؟! 🔹انقلاب همان روز اول نام 500 خیابان تهران را عوض کرد. 🔹 نام های غیر دینی یا ضد دینی  حذف کرد و شعائر مذهبی را گذاشت. 🔹 نام امام حسین علیه السلام را به جای رضاشاه جایگزین کرد. 🔹فوضیه را سمیه گذاشت.  🔹 ولیعهد را ولیعصر گذاشت. 🔹در مناسبت ها، روز ، روز تولد کریه ترین چهره ی ایران یعنی رضا شاه بود. 🔹 روز ، روز ازدواج محمدرضا با فرح بود. 🔹روز دعا، روزی بود که شاه از قصد جان سالم به در برده بود. 🔹 روز روز تولد ولیعهد بود. جمهوری اسلامی این ها را کنار زد. 🔹روز پدر، روز تولد امیر المومنین (ع) شد. 🔹 روز مادر شد روز تولد حضرت زهرا (س)،روز ازدواج ، 🔹روز ازدواج حضرت علی  علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها، 🔹 روز دعا، روز عرفه شد،جمعه شد بخاطر دعای ندبه دعای کمیل و توسل را علم کرد. ➕ هیچ نامی از این ها نبود. نبود، پیاده روی نبود، این ها را احیاء کرد. به عنوان روز شادی و سرور، عید ، 17 ربیع، ، نیمه ی شعبان را کرد. ➕در کتب درسی، به جای کتب درسی معارف دینی را در کتب درسی آورد. ➕در صدا و سیما، تمام معیار های بی دینی را حذف کرد و دینداری گذاشت. شبکه ی ، رادیوی معارف، ترتیل و تلاوت ایجاد کرد .. و تمام این کار ها را انجام داد. ➕در شبکه‌ی اینقدر معارف گفت که من در یک دهه ی منبر هم اینقدر مطلب نمی گویم. ➕ حرف هایی که در شبکه ی پویا برای حاج قاسم سلیمانی می گفت را من نگاه می کردم . ➕ ببینید نزدیک اذان مغرب، خود نماز، تعقیبات، چقدر برنامه دارد. من باورم نمی شد که جمهوری اسلامی این کار ها را انجام می دهد. 🔻در نهاد سازی ورود پیدا کرد!سازمان تبلیغات اسلامی، دفتر تبلیغات، عقیدتی سیاسی در سپاه و ارتش و نیروی انتظامی، نهاد رهبری در دانشگاه ها و خلاصه در یک کلام، تا می‌توانست تلاش کرد مردم دیندار شوند. ✍لطفاباهمین لینک رسانه باشیم در👇 ایتا_تلگرام_سروش_بله_روبیکا با همین لینک👇 @fatemi222
✍️این تصوری که فکرمی کنید قبل از انقلاب مردم بودند، تصور درستی نیست. اینجوری نبودند واقعا!! ⭕️معیار معنویت 🔰👈1️⃣جبهه رفتن معیار ی برای دینداری و سنجش دینداری هست. 🔻 می توانم سوال کنم در 8 سال دفاع مقدس، از اول تا آخر، تمام که حتی یک بار رفته اند، چند درصد مردم ایران را شامل می شدند؟ بیشترین آمار 6 درصد است. 🔻 حاج قاسم سلیمانی می گفت 8 درصد مردم ایران در صف اعزام به اند که هیچ وقت ما اجازه نمی دهیم. 🔻. تاسیسِ 90 هزار هیاتِ مردمی، 🔻ساختِ بیش از 2 و نیم برابرِ مساجدی که در 1400 سال ساختند، فقط در این 40 سال توسط مردم، 🔻 30 میلیون زائر حرم امام رضا علیه السلام در طول سال، 🔻 10 میلیون زائر حرم حضرت معصومه، 🔻 1 میلیون زائر شاه چراغ، فقط در دوران عید، 🔻هفت و نیم میلیون زائر راهیان نور، 🔻حدود 3 میلیون زائر اربعین، جشن دهه ی کرامت در بیش از 2 هزار نقطه ی ایران، حضور میلیونی در شب‌های قدر و عرفه و دعای کمیل و دعای توسل و دعای ندبه و امثال این ها، بزرگترین اجتماع تاریخ در اربعین، در نماز عید فطر اتفاق می افتد. 🔻 محبوب ترین فیلم‌های مردم ایران[در این چهل سال] همیشه فیلم های دینی بوده است. مثل یوسف پیامبر، امام علی، مختار، مریم مقدس و…، 🔻رشد 10 برابری وقف در دهه ی گذشته، 🔻 ثبت بیش از 6800 موقوفه علمی و آموزشی و پژوهشی، 🔻آزادی حدود 8000 زندانی در جشن گلریزان، برگزاری دعای توسل در 563 بقعه ی متبرکه، هزاران مسجد، هیات و امثال این ها به‌صورت هفتگی، حضور 45 میلیون زائر در بقاء متبرکه و اماکن مذهبی در سال 96 و … . 🔰⭕️ قبل از انقلاب چند نماز برگزار می‌شد؟ نماز کجا برگزار می شد؟ یک دانشگاه نماز داشت؟ یک پادگان نماز داشت؟ الآن چطور برگزار می‌شود؟ جشن تکلیف 700 هزار دانش آموز سالانه توسط خود مردم گرفته می شود. 🔻 سال 79 چهل گروه جهادی بود، الآن بیش از 12 هزار گروه جهادی هست. بیش از 2 هزار و 200 گروه جهادی برای کمک به سیل زده ها نوبتشان نشد . پاکسازی 20 هزار خانه، 2400 کوچه و خیابان در مناطق سیل زده، 🔻برگزاری یادواره های پرشور 20 هزار یادواره ی شهید توسط بچه های حزب اللهی، شرکت در یادمان‌ها از 400 هزار نفر در سال 84 الآن به 7 و نیم میلیون رسیده است. 🔻فعالیت های قرآنی، ترجمه ی قرآن به 148 زبان زنده ی دنیا، اکثرا خود جوش و مردمی و … . 🔻اینها دین‌داری مردم است یا بی دینی مردم؟ 🔻احساس نمی کنید که در تعریفِ دینداری، و بی دینی اشکال داریم؟ 🔰اصلا در روایاتِ ما و آیات، دینداری را چه گفته اند؟ 👈2️⃣امام باقر علیه السلام، از قولِ پدران خودشان، از قولِ پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم نقل می کنند که خداوند فرمود : لاُعَذِّبُنَّ کلَّ رعیةٍ فی الاسلامِ أطاعَت اماماً ظالماً، لیس من الله عزوجل و ان کانت الرعیةُ فی اعمالِها بَرَّةً تَقِیّه. 👈پیامبر ما ! قطعا قطعا عذاب می کنم همه ی مسلمان ها را که اطاعت امام ظالمی را می کنند . اگر این امام را اطاعت کنند اگر آنها جزو ابرار باشند . متقی باشند ، من قطعا عذابشان می کنم. 👈 و لأعفونَّ کلَّ رعیة فی الاسلام، اَطاعت اماما عادلا من الله عزوجل و ان کانت الرعیه فی اعمالها ظالمه مسیئه! 👈و من قطعا می بخشم کسانی را که پای امام عادل ایستادند، حتی اگر خدای نخواسته گناه کرده باشند . 🔻معیارِ اصلیِ دینداری این است که پای امامت ایستادی یا نه؟ 40 سال است مردم ما برای امام زمان چکار می کنند؟ 🔰3️⃣یک معیار دیگر دینداری که قرآن می گوید، خدا یاران پیامبر را می فرماید: 🔻محمد رسول الله والذین معه اشداء علی الکفّار رحماء بینهم؛ مهم ترین معیار دینداری همین است، اشداء علی الکفار. 🔻 مردم ایران اشداء علی الکفار هستند یا نیستند؟ از کجا بفهمیم؟ 🔻محبوب ترین شخصیت بیش از 70درصد مردم ایران در6 سال پیاپی چه شخصیتی بوده است؟ کسی که در پیشانیِ مبارزه ی با دشمن بود. حاج قاسم سلیمانی. 🔻بعد از جریان شهادت حاج قاسم بالاتفاق مردم ایران (به جز یک گروه اقلیت چه می گفتند؟ “انتقام “، معلوم می شود روحیه ی ظلم ستیزی دارند. 🔺بعد از این که پایگاه عین الاسد را زدیم، باز هم همین بی حجاب ها و کسانی که آن ها را در دایره ی انقلاب و اسلام نمی‌دانیم چه می گفتند؟ 🔺من دقیقا روز بعد عملیات در یکی از دانشگاه ها صحبت داشتم. دختری که نزدیک بود روسری از سرش بیافتاد. می گفت: این که نبود. انتقام یعنی را با خاک یکسان کنیم. و ما دقیقا آن خانم را بی دین حساب می کنیم، ولی اسلام او را بی دین حساب نمی کند! ✍لطفاباهمین لینک رسانه باشیم در👇 ایتا_تلگرام_سروش_بله_روبیکا با همین لینک👇 @fatemi222
🔰تعریف معنویت چیست؟ 🔻پس معنویت چیست؟ معنویت آن چیزی نیست که ما تعریف می‌کنیم چون با تعریف ما، دشمنان اهل‌بیت هم معنویت داشته‌اند. 🔻یزید نماز می‌خواند، خانم‌هایش همه حجاب داشتند. پس معیار دین‌داری چیست؟ 🔻روایت برای ما مشخص می‌کند. امام باقر علیه‌السلام می‌فرماید نازل شد و به پیامبر فرمود خدا سلام می‌رساند و می‌فرماید هر دسته از مسلمين، كه از امام (حاكم) جائرى كه از خدا نيست اطاعت کرده‌اند، هرچند در اعمالشان نيكوكار و پرهيزگار باشند، عذاب خواهم كرد، و هر دسته از مسلمين، كه از امام هدایت‌كننده از جانب خدا اطاعت كرده‌اند، بخشيد، هرچند آن دسته، در اعمال خود، ستمكار و گناهكار باشد ✍لطفاباهمین لینک رسانه باشیم در👇 ایتا_تلگرام_سروش_بله_روبیکا با همین لینک👇 @fatemi222
🌸🍃﷽🌸🍃 ✋چهار نکته ✍️از منظر امام رضا ( علیه السلام ) هیچ عملى برتر و ارزشمندتر از نماز نیست، چرا که بهترین و میانبرترین راه براى رسیدن به قرب الهى است. 1️⃣👈امام رضا علیه السلام همواره مى ‏فرمود: «الصّلاة قربان کل تقىٍّ؛ ( من لایحضره الفقیه، ج 1، ص 210) نماز هر انسان پارسائى را به خداوند نزدیک مى‏کند.» به همین جهت آن حضرت به ابراهیم بن موسى فرمود: انجام نماز را بدون از اول وقت آن تأخیر نینداز، همیشه در اول وقت آن شروع کن!». ( بحارالانوار، ج 49، ص 49) 2️⃣👈امام رضا ( علیه السلام ) در مورد اثرات نماز فرمود: نماز و مداومت یاد خدا در شب و روز سبب مى‏شود که انسان مولا، و مدبّر و خالق خود را فراموش نکند و روح سرکش و طغیانگرى در برابر خدا بر او غالب نیاید.( تفسیر نمونه، ج 16، ص 294.) 3️⃣👈در وسط مناظره امام با عمران صابی، هنگامى که بحث و مناظره به اوج خود رسید و چیزى به تحول درونى آن دانشمند زبردست صابئین نمانده بود حضرت رضا ( علیه السلام ) احساس کرد وقت اذان ظهر و هنگام نماز است. 👌امام (علیه السلام) به مأمون فرمود: «الصّلاة قد حضرت؛ وقت نماز فرا رسید.» عمران صابى که به حقایقى دست یافته بود با التماس گفت: آقاى من! گفتگو و پاسخهاى خویش را قطع نکن دل من آماده پذیرش سخنان شما است. امّا حضرت رضا ( علیه السلام ) تحت تأثیر سخنان عاطفى و احساس برانگیز او قرار نگرفت و فرمود: عیبى ندارد نماز را مى‏خوانیم و دوباره به گفتگو ادامه خواهیم داد.( توحید صدوق، ص 434) 4️⃣👈 از امام رضا (علیه السلام) در مورد شخصى پرسیدند که پسر نوجوانش را به انجام نماز وادار مى‏کند و این فرزند گاهى نماز را ترک مى‏کند. امام فرمود: این پسر چند سال دارد؟ گفتند: آقا، 8 ساله است. حضرت رضا ( علیه السلام ) با تعجب فرمود: سبحان اللّه! 8 ساله است و نمازش را ترک مى‏کند؟! گفته شد! بچه است گاهى خسته و ناراحت مى‏شود. امام فرمود: هر طورى که راحت است نمازش را بخواند.( وسائل الشیعه، ج 4، ص 20. ) 👌از منظر حضرت رضا ( علیه السلام ) نه تنها نماز و نمازگزاران ارزشمند هستند بلکه لباسهائى هم که با آن نماز خوانده مى‏شود امتیاز ویژه‏اى دارد. آن حضرت به برادر دعبل پیراهنى را هدیه داده و فرمود: دعبل! این پیراهن را قدر بدان و خوب محافظت کن! که من در آن هزار شب و هر شبى هزار رکعت نماز خوانده ‏ام و در آن هزار ختم قرآن به جاى آورده ‏ام.( بحارالانوار، ج 79، ص 309) خداوند ما را جزء نمازگزاران واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
بسم ­الله الرحمن الرحیم 1⃣از پگاه تاریخ زندگی بشر بر روی کره خاکی و از آن هنگام که دست به خون آلوده گشت، پایه دو جریان حق و باطل نهاده شد. 2⃣ هابیل که مظهر ایمان و صدق و اخلاص بود، تاریخ است 👈و در نقطه مقابل، قابیل، که نفسی داشت و حقد و حسد وجود او را مالامال از نفرت نموده بود 👈 و به ناحق دست خویش را به خون برادر آلود 👈، اولین تاریخ و بدین ترتیب این حادثه آغاز شکل‌گیری دو جریان حق و باطل در تاریخ شد. 3⃣چرخ روزگار همچنان گردید و گاه نورانی حق، وجه را در جوامع می‌یافت 👈 و گاه جریان ظلمانی باطل، را به سوی تباهی و پلیدی و پلشتی سوق می‌داد 👈و در مقاطع مختلف پیامبران الهی برای زدودن زنگار از حق و ایجاد انگیزه در انسان برای بازگشت به فطرت الهی خویش، از ناحیه پروردگار متعال مبعوث می‌گردیدند. 4⃣کاروان بشریت بایستی در طول تاریخ، منزل به منزل ره­ می­‌پیمود تا بستر مناسب برای پدیدار گشتن آخرین دین الهی شود و بدین ترتیب نوبت به ختم رسل حضرت محمد مصطفی (ص) رسید. 5⃣ پیامبر اکرم (ص) ۲۳ سال در راه استقرار مکتبی جامع و انسان‌ساز از جان کوشید و پایه­ گذار یک نظام فکری – عملی بی بدیل و یک مکتب جامع و فرهنگی سترگ و تمدنی عظیم گردید. 6⃣پیامبر اعظم (ص) پس از ۲۳ سال مجاهدت در راه استقرار مکتب ­ بخش اسلام به دیدار معبود شتافت، در حالی که دو میراث گرانقدر از خویش به عنوان راه، برای نجات انسان از انحراف به سوی کژراهه­ ها برای همیشه تاریخ به یادگار نهاد. 7⃣از یک­سو قرآن­ کریم، این­ نامه دادار هستی به بشریت را، و از سوی دیگر عترت ­اش، اهل‌ بیت عصمت و طهارت (ع) را، به عنوان قرآن مجسم و برترین الگوها در عرصه ­های ایمان و عمل صالح. گرچه جریان وحی متوقف گردید 👈 اما این دو میراث گرانقدر پیامبر اکرم (ص)، چراغ راه بشریت گشتند تا انسان در هر عصری و هر نسلی تا منتهی­ الیه تاریخ بشریت، بتواند با بهره ­گیری از آنها، راه را از بیراهه و حق را از باطل تشخیص دهد. 8⃣ دنیاپرستان از همان ابتدا تلاش نمودند تا جریان را سرکوب کنند و بدین­ ترتیب معصومین (ع) «غیراز آن ذخیره الهی حضرت بقیه الله الاعظم (ع) که جان­ های شیفته در انتظار ظهور اوست» یکی پس از دیگری به شهادت رسیدند.
✍مردان ثابت قدم 🔰به دشمن پشت نکنیم! 🔻«مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا». (آیه ۲۳ سوره احزاب) 🔺از میان مؤمنان مردانى‏ اند که به آنچه با خدا عهد بستند صادقانه وفا کردند برخى از آنان به شهادت رسیدند و برخى از آنها در [همین] انتظارند و [هرگز عقیده خود را] تبدیل نکردند. 🔻حضرت امیر می فرماید منظور از این آیه من و عمویم حمزه و برادرم جعفر و پسر عمویم عبیده هستیم. 🔺که سر عهدی که با خدا بستیم تا آخر ایستادیم؛ عده ای شدند و عده ای منتظرند و من منتظر شهادتم. 🔺 «وَ لَقَدْ کُنْتُ عَاهَدْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ رَسُولَهُ أَنَا وَ عَمِّی حَمْزَهُ وَ أَخِی جَعْفَرٌ وَ ابْنُ عَمِّی عُبَیْدَهُ عَلَى أَمْرٍ وَفَیْنَا بِهِ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ رَسُولَهُ فَتَقَدَّمَنِی أَصْحَابِی وَ تَخَلَّفْتُ بَعْدَهُمْ لِمَا أَرَادَ اللَّهُ تَعَالَى فَأَنْزَلَ اللَّهُ تَعَالَى فِینَا مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى‏ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْدِیلًا حَمْزَهُ وَ عُبَیْدَهُ وَ جَعْفَرٌ ع قَضَوْا نَحْبَهُمْ وَ أَنَا وَ اللَّهِ الْمُنْتَظِر » خصال؛ ج ۲، ص ۳۷۵ 🔻 حال آن عهدی که بستند چه بود؟ علامه در المیزان می فرماید : 🔺عهدی که کردند طبق این آیه شریفه: «وَ لَقَدْ کانُوا عاهَدُوا اللَّهَ مِنْ قَبْلُ لا یُوَلُّونَ الْأَدْبارَ» (احزاب ۱۵) 👈این بود که هیچ گاه پشت به دشمن نکنند. 🔻 در مقابل دشمن؛ این عنصر اصلی در شخصیت حضرت حمزه است. ✍اگر می خواهم مثل شهدا شویم چه کنیم؟ 👌امروز اگر ما می خواهیم از امام زمان مان رفع غربت کنیم و در رسیدن حضرت نقشی ایفاء کنیم باید ها را کنیم. 👈 این روحیه حمزه را خودمان تقویت کنیم و در روح جامعه بدمیم. 🔻جامعه ای که شهدایی باشد که اساسا پشت به دشمن نمی کند اگر این روحیه و سازش نکردن با دشمن که موفقیت در برابر دشمن است؛ 🔺توضیح داده شود؛ دیگر کسی جرائت نمی کند دم از با دشمن بزند. جامعه ای که حمزه ای دارد که هرگز پشت به دشمن نکرد؛ سازش و کرنش دربرابر دشمن را عیب و عار می داند. 🔻بنابراین تا مشکلی برایمان بوجود آمد سریع کنار دشمن نرویم. 👈 از مبارزه با دشمن زود خسته نشویم. ما تا روزی که هستیم با دشمن مبارزه خواهیم کرد. 🔺تا روزی که بیرق اباعبدالله علیه السلام سر در خانه هایمان باشد ما همین طور تحریم خواهیم شد. همان طور که امام حسین علیه السلام در آب تحریم شد. طبیعی است ما هم که پیرو این امام هستیم همین طور تحریم خواهیم شد. @fatemi5
🔺 ثبات ، امنیت و حفظ تمامیت ارضی 🔰از باب نمونه مقام معظم رهبری جنگ هشت ساله را بعنوان معجزه مطرح میکنند 🔻معجزه جنگ برای بیان معجزه بودن جنگ، نشان دادن همین یک کافی است: 🔻معجزه ما همین هایی بودند که به جبهه رفتند و بسیاری از آنها شهید شدند، ما با همین مادی بحث میکنیم: همان طور که در تصویر مشخص است، از کره زمین با ما وارد جنگ شدند یعنی بیش از کشورهایی که در یک طرف جنگ جهانی حضور داشتند. 🔻از لحاظ تجهیزات نظامی منطقا کشوری که حمله می کند، بیشترین تجهیزات نظامی را دارد و هر چه جنگ ادامه پیدا می کند، باید تجهیزات نظامی او کم شود که برای عراق اینطور نبود. 🔺عراق اول جنگ 2700 تانک داشت و آخر جنگ بیش از 4500 تانک و ما در اول جنگ 1740 تانک داشتیم که حدود 700 تانک قابل استفاده بود و آخر جنگ با آنچه غنیمت گرفته شد ویا تعمیر شد به 1000 تانک رسید. ⭕️عراق اول جنگ 332 داشت و آخر جنگ بیش از 500 فروند و ایران فقط در عملیات کمان 99 در 2روز ابتدایی جنگ بخش عمده ای از تجهیزات هوایی عراق را نابود کرده بود . ➖اما ایران اول جنگ 445 هواپیما داشت که حدود 100 هواپیما قابل استفاده بود و آخر جنگ با آنچه غنیمت گرفته شد ویا تعمیر شد به 65 فروند رسید که تماما تعمیراتی بود. ⭕️✔️امنیت 🔻زمانی نا امن ترین کشور دنیا بودیم و سال 60 و 61 هزار شهید ترور دادیم، در کشور دنیا رییس جمهور، نخست وزیر، عالی ترین مقام قضایی، در عرض یک روز 15 وزیر، 15 معاون وزیر، و 17 نماینده مجلس و امثال اینها ترور شدند؟ 🔹اما امروز گزارشی که گلوبال تروریست دیتابیس (GTD) می دهد، ایران را در ناامن ترین دنیا، جزء ترین کشور های دنیا می داند. 🔄آمریکا که همسایه هیچ گروه تروریستی نیست! و جمهوری اسلامی ایران که با وجود پایگاه های نظامی آمریکا در دور تا دور ایران و در ناامن ترین نقطه دنیا جزء پایین ترین حد عملیات های تروریستی می باشد. نقشه ی پایگاه های نظامی آمریکا در اطراف ایران دقت بشه: این نقشه نشان دهنده حجم زیاد تهدیدات منطقه ای علیه جمهوری اسلامی ایران است. ⭕️✔️حفظ تمامیت ارضی نقشه 200 سال گذشته ایران (شتر ایستاده ای که به گربه ای نشسته تبدیل شد) با عهدنامه های گلستان، ترکمن چای، پاریس، گلد اسمیت، آخال، مک ماهون، جنگ جهانی اول و قتل عام ملیون ها ایرانی بر اثر وبا و گرسنگی،جنگ جهانی دوم و اشغال ایران 🔴و جدایی بحرین از ایران در سال 1350 (که به چند دلیل فاجعه بود: گلستان و ترکمن چای بعد از جنگ از ایران جدا شد اما بحرین تقدیم شد، شاهراه نفتی را از ایران گرفت، شیب نفتی را از سمت ایران گرفت، در تاریخ نداشتیم جایی از کشوری جدا بشود و یک مقام پیام تبریک بدهد، اولین کسی که پیام داد محمدرضا پهلوی بود!) 🔻اما بیش از 40 سال است که نه تنها حتی یک وجب از این سرزمین جدا نشده و هیچ امتیازی به دشمن داده نشده بلکه به گزارش یواس نیوز( US New) ایران روز به روز نقشه اش را پهناورتر کرده است. ادامه دارد👇👇 ✍لطفاباهمین لینک رسانه باشیم در👇 ایتا_تلگرام_سروش_بله_روبیکا با همین لینک👇 @fatemi222
اشعار شهادت حضرت علی اکبر (ع) 👇👇👇👇 نقـش بـیـابـان دیـدم آخـر پـیـکـرت را از مـن نـگـیـر اکـبـر نـگـاه آخــرت را داغت تمام خیمه گاهم را به هم ریخت حـالا چـه گـویـم مـن جواب مادرت را مـن هـم شبیه خاک صحرا تشنه هستم بـالا بـگـیـر ای شـبه پـیغمبر سرت را دشمـن مـیـان مـقـتـلت بـا خنده میگفت حــالا بـیــا بــردار جـسـم اکــبـرت را فریاد بابا گفـتـنـت خـیلی ضعیف است از بس که خون پُر کرده راه حنجرت را گـفـتـم خـدایـا اسـتـجـابـت کـن دعــایـم از مــن نـگـیـر یـارب تـمـام کـربـلایم بـرخـیـز تـا تـنـها نـمانم عصر امروز ای اولـیـن ذبـح عـظـیـم در مـنــایـــم ای نــور دیـده پـیـش چشمم دلبری کن در بـیـن مـیدان بـاز کـاری اکبری کن خـیـلی عـلی دلـتـنگ روی مـصطفایم ای شــبـه پـیغـمـبـر کمی پیغمبری کن در پیش عـمه پا نکـش برخاک صحرا برخیز و در این عرصه کار دیگری کن داغ جـگـر سـوزت امـانــم را بـریــده از بس شـمـردم زخـمهای بی شمارت در خاک وخون افتادنت دیگر روانیست برخـیــز از جا عـمـه مـی آیـد کنارت ◼ التماس دعا
جلسة چهارم مقايسة شرايط زماني دو قيام حسيني و مهدوي / توسعة کفر در تمام ابعاد و شکل گيري استکبار مقدمه حادثه و قيام اجتماعي، در بستر يک سري شرايط اجتماعي رخ مي دهد. حادثة عاشورا و قيام حسيني و قيام و انقلاب مهدوي از اين اصل کلي مستثني نمي‌باشد. آن چه مهم است اين است که وقتي تاريخ و روايات را بررسي مي‌کنيم، مي‌بينيم که وقوع شرايط اجتماعي مشابه، باعث ايجاد اين دو قيام در گذشته و آينده مي‌شود. اين شرايط اجتماعي را که به وجود آورندة اين دو قيام است، در يک تقسيم بندي مي توان به سه سطح طولي تقسيم نمود : توسعة کفر در تمام ابعاد در جامعة اسلامي اين تغيير در جامعة اسلامي به عنوان ريشه‌اي‌ترين و بنيادي‌ترين تغيير در جهت انحراف جامعة اسلامي از اهداف شمرده مي‌شود و نقش اصلي را در اين چرخش و انحراف، حاکمان و خواص جامعه در سطوح مختلف به عهده دارند. گسترش جهالت ، ضلالت ، حيرت و بدعت در جامعة اسلامي اين چهار عنوان مرتبط با هم، در واقع ابزار و پياده نظام گسترش کفر در جامعه هستند و در واقع حاکمان و خواص چاره‌اي ندارند، به جز اين‌که از طريق گسترش اين‌ها کفر را در جامعه نهادينه نمايند. پس عامل گسترش آن‌ها در جامعه، خواص هستند، اما ظهور و بروز آن را در تودة مردم بايد جستجو کرد. اين‌ها هستند که امر و تشخيص حق از باطل را براي عوام مشتبه مي کنند. تبدل و دگرگوني ارزش‌هاي اخلاقي و مناسک فردي ـ اجتماعي گسترش خيانت ، دروغ ، بي اعتمادي ، بي نمازي ، ريا ، حرص ، بخل و... نتيجة طبيعي توسعة کفر و گسترش ضلالت و جهالت در جامعه است. مناسک و شريعت اسلامي اگر چه در جاي خود مهم است، ولي بود و نبود آن در يک جامعه علامت وجود کفر ، ضلالت و جهالت در آن جامعه نيست، يک جامعة اسلامي ممکن است با وجود به يدک کشيدن پسوند اسلامي، چنان کفر در نهاد آن رسوخ کرده باشد که عمل به مناسک و ارزش‌هاي اخلاقي نه تنها ارزش نباشد بلکه ضد ارزش تلقي شود و بالاتر ممکن است مذاق جامعه چنان تغيير کند که ضد ارزش را ارزش تلقي کند و اين همان تبدل و دگرگوني ارزش‌ها مي‌باشد. جالب است که بگوييم حاکمان و خواص جامعه متوجه تبدل ارزش‌ها هستند و با حرکت و موضع گيري ارادي خود، آن را ايجاد مي کنند، ولي تودة مردم تنها تأثير پذيرند و متوجه تغيير تدريجي در مذاق خويش نيستند. در اين بحث ما به تبيين محور اول؛ يعني توسعة کفر در تمام ابعاد جامعه مي‌پردازيم و آن را در شرايط اجتماعي دو قيام حسيني و مهدوي نشان مي‌دهيم، و در بحث‌هاي آينده به تبيين محور دوم و سوم از شرايط اجتماعي اين قيام خواهيم پرداخت. توضيح بيان: يک وقت سخن از کفر فردي است که اين مربوط به انکار وجود خدا در اعتقاد و انديشة انسان‌ها مي‌باشد. کفر و شرک در زمان قبل از بعثت، از اين نوع بود، کفر در جامعه، بالاتر از کفر اعتقادي و فردي است، به خصوص اگر يک جامعه با پسوند اسدالله باشد. اگر کفر فردي تنها يک بعد دارد ، کفر و باطل در اجتماع داراي سه بعد است: کفر و باطل در بعد قدرت و مناصب اجتماعي (کفر سياسي) : از اين کفر در فرهنگ قرآن با عنوان « طاغوت» از آن ياد شده‌است. [68] اين کفر در زمان ما در چهرة دمکراسي و حکومت مردم بر مردم ظاهر شده است، نه حکومت خدا و ولي خدا بر مردم. کفر و باطل در بعد ثروت و مال (کفر اقتصادي) : اين کفر در لسان قرآن، با عنوان «ملا» آمده ‌است. [69] و در زمان ما در چهره سرمايه‌داري و کاپيتاليسم بروز کرده است. کفر و باطل در مورد لذت و برخورداري هاي اجتماعي (کفر و باطل فرهنگي): از اين کفر در قرآن با عنوان « أتراف» نام برده شده و به کسي که در اين بعد کافر باشد (مترف) گفته مي‌شود [70]. اين کفر در زمان ما در چهرة اباحي گري ليبراليسم فرهنگي ، عرفان هاي نو ظهور، امانيسم و.... جلوه گري کرده است. اگر چه اين تقسيم را براي ابعاد کفر اجتماعي مي‌توان داشت ولي بايد گفت: غالباً اين سه بعد در يک جامعه در فرد يا افرادي جمع مي‌شوند و هميشه درگيري است و به مبارزه مي‌پردازد نه يک بعد سرمايه داري و يا قسمت خواهي و يا.... ظاهر سه بعد کفر و باطل ‌را در شرايط اجتماعي زمان قيام سيد الشهداه و قيام حضرت مهدي(عج) مي‌بينيم: باطل و کفر سياسي (طاغوت): در بعد سياسي و کفر در قدرت، مي‌بينيم که مناصب اجتماعي جامعة اسلامي را کساني چون يزيد که به سگ بازي ، بوزينه بازي ، نوشيدن شراب و هزاران فسق، فجور و فساد مبتلاست، به عهده دارند ، امام حسينه در پاسخ مروان (حاکم مدينه) که گفت : من تو را امر مي‌کنم با امير المؤمنين يزيد بيعت کني که خير دين و دنيا در اين است. فرمودند : «انا لله و انا اليه راجعون و علي الاسلام السلام اذ قد بليت الأمّ‍َة براع مثل يزيد و لقد سمعت رسول الله يقول»: الخلافه محرمه علي آل ابي‌سفيان‌، فاتحه؛ فاتحة اسلام را بايد خواند آن‌گاه که امت دچار رهبر و پيشوايي چون يزيد شود و من
از زمان پيامبر شنيدم که فرمودند : حکمراني و خلافت بر آل ابي سفيان حرام است.» [71] حاکم طاغوتي اختصاص به يزيد و پدرش معاويه ندارد، بلکه مناصب اجتماعي و قدرت در سطوح پايين تر نيز به دست کساني چون عبيد الله بن زياد ، مروان و.... است و اين‌ها قدرت را در قضاوت ، مشاورت و.... به افرادي چون عمر و عاص، شريح قاضي و.... مي دهند و بهترين روش در توسعة کفر در بعد سياسي اين است که مناصب اجتماعي به کساني داده شود که سابقة نسبتا خوبي در اذهان مردم دارند يا بالاخره سابقه اي براي خود دست و پا کردند، کساني چون عمر‌بن‌سعد با پشتوانة سابقة پدرش سعد بن ابي وقاص و شريح قاضي که در زمان امير المؤمنين منصب قضاوت را به يدک مي‌کشيد. در توصيف شرايط قبل از قيام حضرت مهدي‌(عج) نيز، شرايط مشابهي در استقرار طاغوت و حاکميت کفر سياسي بيان شده است. در روايتي از پيامبر اسلام وارد شده، اولين چيزي که در جامعة اسلامي نقض مي‌شود حکومت و حاکميت ديني است. «لينقضن عر الاسلام عروة عروة..... و اولهن نقضا الحکم و آخر‌هن الصلوة»؛ ريسمان‌هاي اسلام يکي يکي نقض و پاره مي شود و اولين چيزي که نقض مي شود، حکومت و حاکميت ديني و آخرين آن‌ها نماز است. [72] جالب است که در اين روايات، نقض حاکميت اسلامي، ريشه و شروع نقض مناسک و اخلاق ديني دانسته شده است و از نماز به عنوان سر سلسله و ستون در بين مناسک ياد شده است، چرا که وقتي ولايت و حاکميت معصوم بر جامعه نقض شد ، نماز در اين جامعه تقرب به ابليس است نه تقرب به خدا. در برخي روايات نيز، پيامبر اسلام خطر پيشوايان گمراهي را بالاتر از هر خطري دانسته است [73] و از حکومت سفها بعد از خود خبر داده‌اند و نسبت به تبعيت از آن‌ها هشدار داده‌اند. [74] در برخي از روايات نيز دربارة سطوح مختلف مناصب اجتماعي قبل از قيام مهدوي سخن رانده شده و گفته شده ، حاکمان دروغ‌گو، وزراي فاجر، علماي منافق و... هستند [75] که حاکميت را بدست مي‌گيرند، چنان‌چه در زمان سيد الشهدا، اوباشي چون شمر ، شبث بن ربعي و.... حاکميت يافتند و کساني چون حجاج بعد از آن به مسند خلافت مسلمين در بخشي از جغرافياي اسلام رسيدند. خلاصه اين‌که شرايط اجتماعي در هنگام قيام مهدوي و حسيني مشابه است و مناصب اجتماعي و قدرت بدست منحرفين از دين مي‌باشند، کساني مانند اراذل و اوباش که با نام اسلام کافرانه حکمراني مي نمايند. و در اين جامعه محبوب مي‌شوند. [76] باطل و کفر فرهنگي: يکي از جلوه‌هاي کفر در حاکميت زمان قيام سيد الشهداه و حضرت مهدي‌(عج)، فرهنگ جامعه است. کفر در اين بعد در جهت گسترش فساد و فضيلت زدايي از جامعه است، به طوري که مذاق آحاد جامعة اسلامي را عوض نمايد و لذت قرب و عبوديت خداوند تبديل به لذت پرستش شيطان و اهوا شود. تحقق کفر در بعد فرهنگ جامعه به معناي توسعة لذت و شهوت مادي در جامعه است، به طوري که گناه، فسق و فجور در جامعه و بين تمام سطوح اجتماعي لذيذ شود و عبوديت خدا و لذت پرستش او از سکه بيفتد. براي گسترش اين کفر بايد انسان را در سطح دهان، شکم، خوردن و خالي کردن نگه داشت و بايد او را از خويش و از مفاهيم توحيد و ضد او (کفر) غافل کرد تا نتواند مرز توحيد و کفر را بشناسد و بايد لذت زودگذر گناه ، مي گساري و زن بارگي را به او چشاند. در روايتي از امام صادقه در مورد بني اميه در باب توسعة کفر در جامعه به اين مطلب اشاره شده است. امام صادقه مي‌فرمايد: «ان بني اميه اطلقوا تعليم الايمان و لم يطلقوا تعليم الکفر اذا احملوهم عليه ام يعرفوا»؛ همانا بني اميه آموزش ايمان به مردم را آزاد گذاشتند، ولي آموزش کفر و مفهوم ، مظاهر و ابعاد آن را آزاد نگذاشتند تا وقتي مردم را عملا به طرف کفر بردند، آن‌ها نتوانند تشخيص دهند». [77] امام صادقه نکتة عجيبي در اين روايت اشاره مي‌فرمايند و آن اين‌که براي شناخت چهرة حاکم اسلامي بايد مقابل آن، يعني چهرة حاکم طاغوتي نيز شناخته شود و براي اين‌که معناي صحيح و واقعي توحيد در جامعه فهميده شود، بايد کفر و ابعاد آن براي آن جامعه تبيين شود تا به اسم اسلام، حاکميت طاغوت را بر ذهن، قلب و عمل مردم سوار نکنند. جالب است بدانيم که کفر فرهنگي، تغيير مذاق جامعه و بردن جامعه به طرف اشراف و لذت‌جويي، تنها از طريق آموزش غلط به جامعه صورت نگرفت، بلکه حاکمان و خواص فساد و تباهي را به جامعه تزريق کردند، به طوري که فساد حکام اسلامي و جامعة اسلامي به خصوص در نيمة دوم قرن اول و قرن دوم باعث شد پايگاه اسلام، يعني مکه و مدينه در زمان بني اميه و بني‌عباس تبديل به مرکز فساد شود. دقيقا همان گسترش کفر فرهنگي که منجر به قيام سيد الشهدا شد و فسادي که در حاکمان و خواص چون معاويه، يزيد، خالد بن وليد، محمد بن اشعث و هم‌چنين در آحاد جامعة اسلامي مي‌بينيم، در توضيحات زمان قيام امام مهدي‌(عج) ديده مي‌شود. در روايتي از اميرالمؤمنينه زواياي مختلف گسترش کفر در بع
د فرهنگ جامعه بيان شده است: «..... و کانت الامراء فجره..... و استعلن الفجور و الاثم و الطغيان.... و تفقه لغير الدين»؛ حاکمان اصل فسق، فجور و فسادند و فجور و گناه و طغيان علني مي‌شود، تفقه نيز براي غير دين و دنيا صورت مي‌گيرد». [78] 48 کفر اقتصادي (ملا) کفر اقتصادي يكي ديگر از ابعاد کفر در جامعه است ، جامعة اسلامي مي‌تواند پسوند اسلامي بودن را به يدک بکشد، ولي ثروت و رفاه در آن جامعه حرف اول را بزند در طول تاريخ اسلام پول و ثروت يکي از ابزارهاي دست حاکمان براي خريد خواص جامعه و همراه کردن تودة مردم بوده‌است. خواص و عوام در زمان معاويه و يزيد، چشمشان پر است از زيبايي کاخ سبز معاويه و سکه‌هاي رنگارنگ آن. عمر‌‌‌‌بن‌سعد نيز كه مانند پدرش از ثروت زمان خلفا نتوانست بگذرد، نمي‌تواند از گندم ري و ثروت پنهان در خاک ري بگذرد و بر سر دو راهي از دست دادن گندم ري و سر حسين ، سر حسين را انتخاب مي‌کند. او و امثال او چون زبير و عبدالرحمن بن عوف از روش اقطاب خود در جبهة کفر و باطل تبعيت کردند. همة اين‌ها محصول توسعة کفر اقتصادي در جامعه هستند، زبير همان است که رسول خدا لقب « سيف الاسلام » را به سبب مجاهدتش بر سينة او نصب کرد، اما هموست که با زني هم دست مي شود و بر علي شمشير مي کشد و مدال خود را تبديل به شمشير نفاق مي‌کند، چرا که قبله‌گاهش شيطان و سجده گاهش دنيا و ملک بصره است. سعد و امثال او بالاتر از عبدالرحمن با تمام سوابق نمي‌تواند از شمش‌هاي طلا ، رمه‌هاي گوسفند و گله‌هاي اسب خليفه بگذرد، پس تکليف امثال عمر بن سعد معلوم است. دقيقا گسترش کفر در بعد ثروت، در زمان قيام مهدوي نيز مشاهده مي شود، مثلا در روايتي از پيامبر اکرمه در مورد تصرف مردم و حاکمان در بيت المال، قبل از قيام حضرت مهدي(عج) گفته شده: «و‌اتخذ الفي دولا ، و الزکاة مغرما و الامانة مغنما»؛ «بيت المال مسلمين مال شخصي شمرده مي‌شود ، زکات را از آن خود مي‌دانند و امانت را غنيمت مي‌شمارند.» [79] و در روايت ديگري تأثير توسعة کفر اقتصادي و ثروت اندوزي را تا انحراف عقيدتي و ايماني آحاد مردم متذکر شده است و ريشة اين انحراف عقيدتي را بهره بردن از عطاياي حاکمان جور مي شمارد؛ يعني مبدأ اين کفر را در جامعة حاکمان مي‌داند. پيامبر مي‌فرمايند :« طعام و ثروت حاکمان بعد از من ، هم چون ثروت دجال است، هر که از آن بخورد، قلبش منحرف مي‌شود». [80] [68] . بقره،آيه257. [69] . اعراف،آيه75. [70] . اسراء،آيه16. [71]. الفتوح، ج 5، ص 24. [72] . معجم احاديث امام المهدي، ج1، ح118،ص369. [73] . همان، ح 129، ص 407. [74] . همان، ح 119، ص 372. [75] . همان، ص 386، ح120 و يا ص 459، ح 147. [76] . همان، ص 460، ح 148،.... کان زعيم القوم أرذلهم. [77] . كافي، ج 2، ص 415. [78] . همان، ج 4، ص191، ح 673. [80] . همان، ج1،ح127،ص403. [79] .همان، ج1،ح148،ص 459.
👌