eitaa logo
تکلیف بزرگ
595 دنبال‌کننده
615 عکس
635 ویدیو
179 فایل
🔸ارتباط @alam_yalam_beanallaha_yara @ste_gonabad5 جهت #روشنگری واجب فراموش شده.و #مطالبه گری فهرست کلی: https://eitaa.com/fatemi5/2772
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علیه السلام را به تمامی مسلمانان جهان و ایران تبریک میگویم💐 🆔 ‎‌‌❤️ @fatemi24 ❤️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صبر عظیم زینب کبری سلام الله علیها ◾️ رهبر انقلاب: صبر عظیم و ایستادگی زینب کبری (س) موجب شد که امروز می‌بینید ارزشهای دینی در دنیا، ارزشهای رایج است. ۱۳۸۸/۱۱/۱۹
هدایت شده از منبرک فاطمی
سلام اجرای شنبه‌های امر به معروفی با هدف تبیین و ترویج گفتمان امربه‌معروف مردمی و مطالبه‌گری هدف‌مند اگر امام جماعت هستید امشب مباحثی درباره امر به معروف بعد از نماز مغرب گفته بشه. اگر امام جماعت نیستید از امام جماعت بخواهید احکام و مباحث مربوطه رو شنبه ها بین الصلاه یا بعد الصلاه تشریح نمایند ضمنا مطالبی خدمت دوستان با همین موضوع ارسال میشود . ↩️امر به معروف و نهی از منکر👇 https://eitaa.com/fatemi222/4609 ↩️احکام امربمعروف ونهی ازمنکر 👇 https://eitaa.com/ahkam31/974
یک کسی یک کتابی می نویسه درباره امر به معروف و نهی از منکر خیلی هم زیبا اهمیت امر به معروف، ضرورت امر به معروف، بحث می کنه، خیلی دقیق احادیث و آیات و این ها میگه اما در همون کتابش چهار، پنج تا نکته ی کلیدی رو غلط و اشتباه و مخالف حرف مراجع تقلید برای مخاطبش اِلقا می کنه! یا در سخنرانیش یا در آموزه هاش *مثالً میگه که آقا هر جا امر به معروف خطر داشت، شما امر به معروف نکنید! دیگه استثناهاشو نمیگه، که بحث مفسده و خطر اَهَم و مُهم باید بشه؛ جایی که منکر، منکرِ اَهَمی باشه باید تذکر داده بشه وَلُو بَلَغَ ما بَلَغ *یا مثالً بعضی بحث می کنند، خیلی کتابا دیدم متاسفانه اینطور می نویسن که: یکی از شرایط وجوب امر به معروف، "اثر" است! در حالیکه "اثر" شرط نیست! مراجع تقلید می فرمایند "احتمال اثر"، وَلُو اینکه احتمال، احتمالِ کمی باشه! نه اثرِ قطعی و تام و اِصالحِ در لحظه ی گناهکار! استاد تقوی https://eitaa.com/fatemi5/2772
دومین مانع از موانعِ اجرایِ امر به معروف و نهی از منکر این است که: 2.خیلی از مردم روش های تذکر دادن رو بلد نیستن شیوه ها و تکنیک ها و مهارت های انجام امر به معروف رو نمی دونن که همون بحثی که ما در دوره های قبلی خدمت شما عرض کردیم سی و چندتا از روش های تذکر دادن رو: روش اشاره، روش نامه نگاری، روش پیامک، روش با واسطه و انواع روش ها اینا رو خیلی از مردم نمی دونن لذا تذکر نمیدن استاد تقوی https://eitaa.com/fatemi5/2772
سومین مانع در انجام امر به معروف و نهی از منکر: 3.ضعفِ در حمایت هاست عزیزان! طَرَف یه تذکر میده در جمعِ فامیل، خانواده بجای اینکه از او حمایت کنن از گناهکار حمایت میکنن! یا در جمع دوستان، در جمع همکاران، در خیابان، در اَماکن تجاری، تذکری رو به کسی میده، حُضّار به جای اینکه از او دفاع کنند و حمایت کنند در صحنه و در لحظه، از گناهکار بعضاً حمایت میکنن! این ضعفِ در حمایت ها باعث میشه که سَرخورده بشن افراد، کمتر امر به معروف و نهی از منکر کنند استاد تقوی https://eitaa.com/fatemi5/2772
عامل چهارم این است که: 4.مردم بعضی میترسن بعضی خجالت میکشن از امر به معروف کردن بعضی رو در بایستی می کنند مقام معظم رهبری می فرمایند که: یک عدّه بر اثرِ ترس، یک عدّه بر اثرِ خجالت، یک عدّه بخاطرِ ضعفِ نفس، امر به معروف و نهی از منکر نمی کنن عزیزان، نترسیم از انجامِ امر به معروف امیرالمومنین در نهج البالغه می فرماید: امر به معروف و نهی از منکر دو خَلق از مخلوقات خدا هستند که لَا یَنْقُصَانِمِنْ رِزْقٍ و لَا یُقَرِّبَانِ مِنْ أَجَلٍ، نه رزق و روزی کسی رو کم میکنن، نه مرگ کسی رو نزدیک میکنن امر به معروف و نهی از منکر جزء باقیات و صالحاتیست که تازه بر رِزق و عمر انسان مسلمان می افزاید استاد تقوی https://eitaa.com/fatemi5/2772
لذا نگران این نباشیم که حاال یه وقت امر به معروف کنیم یه ضربه ای به ما وارد بشه، یه کاستی ای در عمر ما، نُقصانی در رزق ما رُخ بده، نه! بال و اِبتالء اونچه که باید برسه خواهد رسید اون لحظه ای که انسان باید از دنیا بِره از دنیا خواهد رفت حاال یا با فیض شهادت، یا با تصادف و سِکته و بیماری و اَمثالَهُم لذا نترسیم از انجام امر به معروف خجالت نکشیم، بعضیا فرق بین حیا و خجالت رو نمی دونن *ببینید حیا یک مفهومِ مورد ستایشِ در اسالم هست، یک پدیده ی خوب هست هر کسی حیا داشته باشه دینش کاملتر هست *اما خجالت و رودربایستی و تعارف و این ها، نه! این مذمومه! شما جایی که حق رو باید بگی از گفتنش نباید خجالت بکشی، این میشه ناحق کردنِ حق! و ضعفِ نفس، یک عدّه بخاطر ضعفِ نفس و در واقع حاال برخیش به اعتماد بنفس شون برمیگرده، برخیش به درون و باطن خودشون برمیگرده، نمی تونن امر به معروف و نهی از منکر بکنن، از این ها باید زود عبور کرد عزیزان، از این مرحله ها باید گذشت! روی ترسمون، روی خجالت و ضعفِ نفسمون پا بذاریم و حرف حق رو اونجایی که شرایطش هست و باید بگیم، بگیم استاد تقوی https://eitaa.com/fatemi5/2772
عاملِ دیگری که مانع انجام امر به معروف و نهی از منکر هست: 5 .شُبَهات دینی هست نسبت به امر به معروف و نهی از منکر خیلی از مردم یه شبهات ساده ای دارن نسبت به امر به معروف مثالً میگن آقا قرآن فرموده "لکم دینکم ولی دینی" دین اینا برا خودشون، دین شما هم برا خودتون چیکار داریم ما به دیگران امر و نهی کنیم! خُب این شبهه یه جواب ساده داره، جوابش این هست که: این آیه مالِ تعاملِ اسلام و کفر است" قُل یا اَیُّها الکافرون است" این داره میگه شما وظیفه ندارید همه ی کُفّار رو حتماً به زور مسلمون کنید! نه، دینِ مسیحی ها مال خودشون، دینِ شما هم برای خودتون باهاشون تعامل کنید، تبادل کنید، خرید و فروش کنید این به این معنا نیست که در دایره ی جامعه ی اسلامی هم هر کی هر کاری خواست بکنه! لَهو دینه و لَکم دینکم! نه! این دیگه اینجا صدق نمیکنه شبهاتی از این دست که بسیار جواب های ساده ای داره نسبت به امر به معروف و نهی از منکر وارد می کنند و مومنین خیلیشون جواب این ها رو نمی دونند اُمید داریم ان شاءالله توفیق باشه، عمری باشه در فصل های بعدی مجموعه آموزشی انسان مصلح برخی از این شبهات مهم رو ببینیم و جواب هاشو خیلی ساده خدمت شما عرض کنیم استاد تقوی https://eitaa.com/fatemi5/2772
مانع دیگر این هست که عزیزان، خیلی از مومنین: 6 .برکات انجام امر به معروف رو نمی دونن که چه برکاتی داره تذکر دادن و امر به معروف کردن در دنیا و آخرتشون از اون طرف عواقب ترک امر به معروف و نهی از منکر رو خیلیا نمی دونن که اگر این واجب رو انجام ندن در دنیا چه خسارت هایی بهشون وارد میشه در آخرت چه خسارت ها و زیان هایی بهشون وارد میشه این ها رو هم انشاءالله در جایِ خودش مُفَصَّل طبق آیات و روایات خدمت شما عرض خواهیم کرد و آخرین مانع از موانعِ مهم امر به معروف و نهی از منکر: 7 .موضع گیری های گناهکار بعد از تذکر هست ببینید، شما یک تذکری میدید، طَرَف برمیگرده یه جمله ای به شما میگه، یه تندی ای به شما میکنه، یه جوابی به تذکر شما میده گاهی وقتا ما دیدیم که مومنین وقتی جواب او رو میشنوند با شنیدن اون جواب مایوس میشن استاد تقوی https://eitaa.com/fatemi5/2772
مثالً طرف برمیگرده میگه: آقا شما چیکار داری؟ مملکت صاحاب داره یا مثلاً میگه تو برو خودتو درست کن، مثلاً! تو تجسس نکن! تو نگاه نکن! یا از این جملات بِرید گُنده تر از ما رو درست کنید! خلافکار تر از ما رو درست کنید! نمی دونم اِفتضاح تر از ما رو تذکر بدید، به ما چیکار دارید؟ این جواب هایی که گاهی گناهکارا میدن، باعث میشه مومنین از تذکر لسانی متاسفانه عقب نشینی کنن و به قول خودمون دیگه تعطیل کنن تذکر لسانی رو! برخی از این جواب ها و پاسخ هایی که ما می تونیم به اون ها در جواب بدیم رو هم ان شاءالله خدمت شما عرض خواهیم کرد استاد تقوی https://eitaa.com/fatemi5/2772
وقتی شما تذکر میدید معمولاً عکس العمل شخص مخاطب شما از 3 حالت خارج نیست: حالت اول: این است که او از شما بپذیره و با یه لفظِ مثلاً عذرخواهی یا یک لفظِ چشم و اَمثالهم ترتیبِ اثر بده در اصلاح خودش حالت دوم: این است که بعد از شنیدن تذکر شما اون شخص سکوت کُنه این سکوت نشان دهنده ی این است که او حرفِ شما رو پذیرفته یا لااقل داره به حرف شما فکر میکنه این هم خوبه برایِ ما، بخشی از مقصود حاصل شده یا حالت سوم: پیش میاد که ممکنه شخص برگرده به شما یه جوابی بده، یعنی تذکر شما رو نپذیره، به فکر هم و سکوت هم فرو نره، برگرده یه تندی ای به شما کُنه، یه جوابی بگه، یه جمله ای به شما به عنوان جمله ی مُعترضه خطاب کُنه ما می خوایم برخی از این جملات مُعترضه ای که گناهکاران و مخاطبان شما در جوابِ تذکرِ شما به شما میگن رو عرض کنیم استاد تقوی https://eitaa.com/fatemi5/2772
یکی از جواب هایی که ممکن است در پاسخ تذکرِ شما بگن: بحثِ آزادی هست طرف دَر بیاد بگه آقا آزادم، انسان آزاد آفریده شده! من آزادم هر طور دلم میخواد بپوشم، هر رفتاری دلم میخواد داشته باشم! لطفاً این ها رو بی جواب نذارید عزیزان، شما هم در پاسخ به او می تونید بگید که: من هم آزادم که به شما یک تذکر بدم! یا بگید که این گناه شما داره به آزادی دیگران آسیب میرسونه! یا جواب دومی که ممکن است گاهی به شما بِگَن این است که میگن: آقا به شما مربوط نیست! به تو چه ربطی داره من چکار میخوام بکنم؟ ربطی به شما نداره اینجا سریع شما می تونید او رو به خدا وصل کنید، پاسختون رو به خدا اِرجاع بدید او احساس میکنه داره با شما مخالفت میکنه شما بهش بفرمایید که آقا داری با خدا مخالفت میکنی جواب چیه؟ وقتی او میگه به تو مربوط نیست! شما میگید: به خدا که مربوطه! یا من دستور خدا رو بیان کردم یا مثلاً وقتی میگه به تو مربوط نیست، به شما ربطی نداره، می تونید بگید: آقا نفرمایید، خانم، بزرگوار، اینجا به همه مربوطه، محیط محیطِ اجتماع هست و به همه مُرتبطه! استاد تقوی https://eitaa.com/fatemi5/2772
بعضیا در میان میگن آقا ببخشید شما چیکاره هستید؟ شما ماموری مگه؟ چیکاره هستی شما؟ اینجا خیلی خیلی مهمه که ما خودمون رو، مردم جلوه بدیم، واقعاً هم مردم هستیم در بیاید به او بگید که: منم یکی مثل شما هستم، من شهروندِ شُمام، من هم وطن شما هستم من یک دانشجو، یک رهگذر مثل شما هستم اینکه او، شما رو نزدیکِ به خودش و همجنسِ به خودش بِپِنداره، خیلی موثره در افزایشِ اثر تذکر شما مورد چهارم از مواردی که به ما گاهی جواب میدن این هست که میگن: آقا مزاحم نشو، خانم بیا برو بابا مزاحم نشو، برو! جواب اینه که: آقا شما با گناهتون مزاحم جامعه شُدید! من خیرخواهی کردم، خیرخواهی مگه مزاحمته؟ اونایی که شما رو به این گناه دعوت کردند مزاحمِ شما و مزاحم دیگران شدند استاد تقوی https://eitaa.com/fatemi5/2772
بعضیا میگن: آقا بیا برو به کار خودت بِرِس بابا برو سَرِت تو کار خودت باشه، به کار ما چیکار داری؟ جوابش این هست که: شما گناهتون نمیذاره ما به کارِ خودمون برسیم! یا می تونید بگید: الآن مهمترین کارِ من همینه! طرف میگه برو به کارِ خودت بِرِس، میگید الان مهمترین کارِ من همینه! واقعاً هم همینه دیگه! انجامِ واجبِ فوری ای که اون لحظه به شما واجب شده مهمترین کار شماست پاسخ شِشُمی که در موضعگیری ها هست و گاهی وقتا به شما میگن، این شبیه به موارد قبل است طرف به شما میگه که: آقا به خودم مربوط میشه! این قضیه، این لباس، این رفتار، این اسراف، این عملکرد، حالا مثلاً این گناه به قول ما، این به خودم مربوط میشه! جوابش اینه که: نه آقا نفرمایید، اینجا دیگرانی هم هستند که شاهد و ناظر رفتار شما هستن، محیط محیطِ اجتماعیه و به همه مربوط میشه استاد تقوی https://eitaa.com/fatemi5/2772
بعضیا در میان به شما جواب دیگری میگن، مثلاً میگه: آقا لازم نکرده ما رو امر به معروف کنید! یک کسی به من گفت آقا نمی خواد ما رو نهی از منکر کنید، لازم نکرده جوابش این هست که: چرا، خدا گفته لازمه. بعضیا میگن: آقا مملکت صاحب داره، بیا برو بابا رَدِّ کارِت! مملکت صاحاب داره چی میگی تو؟ منظورش اینه که قانون باید بیاد به ما تذکر بده یا مثلاً نیروی انتظامی بیاد به ما تذکر بده مملکت صاحاب داره میگیم: بله منم حرف صاحب مملکت رو گفتم صاحب مملکت گفته این کار شما خلافه. صاحب مملکت گفته که من به شما بیام تذکر بدم و اَمثالِ این مسائل یعنی راهِ دَررُو رو برای فرد ببندیم، نتونه با این عذر و بهانه ها کار غلط خودشو توجیه کُنه استاد تقوی https://eitaa.com/fatemi5/2772
یا بعضیا در مسائل اجتماعی میگن که: آقا این گناهِ من یه مسئله ی شخصیه حالا اونا که گناه نمی دونن این کارشونو، میگه این رفتار من یه مسئله ی شخصیه ارتباطی به دیگران نداره سریع بحث کنیم، جواب بدیم بگیم: نه، اینجا محیط محیطِ عمومیه اصلاً گناهتون شخصی هم که باشه، گناه شخصی هم مخالفت با خداست و باید ترک بشه بعضیا خیلی با رویِ زیاد و با حاضر جوابیه زیاد در میان میگن که: آقا ما دوست داریم اصن، اصن دلم میخواد این کارو بکنم دوست دارم این رفتارو داشته باشم یک کلمه پاسخش اینه که: خدا دوست نداره یک نکته ای هم البته هست عزیزان، قبل از اینکه من بقیه ی این عکس العمل ها رو خدمتتون بگم: استاد تقوی https://eitaa.com/fatemi5/2772
حتماً به ما واجب نیست که دربیایم جوابِ جوابِ او رو بگیما! وقتی گفت دلت پاک باشه یا مملکت صاحاب داره یا به تو ربطی نداره حتماً نمی خواد ما برگردیم جواب بهش بدیم نه، ما واجبمون همون تذکر اولیه بود که بهش گفتیم! اما از یه جهت بهتره که این گُستاخی و تندیِ او رو بی پاسخ نگذاریم، ما هم یکی از این جواب های نرم رو بهش بگیم؛ از این حیث که فکر نکنه با تندیِ او ما دیگه عقب نشینی کردیم و دیگه ترسیدیم و غَالف کردیم به قول خودمون نه، وقتی او میگه مملکت صاحاب داره ما هم * یک کلمه باز با ادب، با احترام، *در حال حرکت، در حال عبور، این جوابِ دوم رو میگیم و عرض می کنیم و رَد میشیم دیگه نه اینکه وایسیم جَدَل کنیم، درگیری بشه، بحث بشه نه! یک کلمه با زبانِ خوش دوباره، *بلکه با لحنی نرم تر از لحنِ تذکرمون،* این جوابا رو بهش بگیم و رَد بشیم بریم استاد تقوی https://eitaa.com/fatemi5/2772
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷 قبل از ظهور، رفاه و آسایش و عافیت طلبی نیست، به شدت فشرده می شوید و امتحان می‌شويد. 🌸 شرط تحقق ظهور، برپائی امر به معروف و نهی از منکر هست. 📚 تفسیر آیه ۴۰ و ۴۱ سوره حج آیت الله خامنه ای . 🧊فهرست امر به معروف و نهی از منکر https://eitaa.com/fatemi222/4609
وَجَاءَهُ قَوْمُهُ يُهْرَعُونَ إِلَيْهِ وَمِن قَبْلُ كَانُوا يَعْمَلُونَ السَّيِّئَاتِ ۚ قَالَ يَاقَوْمِ هَـٰؤُلَاءِ بَنَاتِي هُنَّ أَطْهَرُ لَكُمْ ۖ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَلَا تُخْزُونِ فِي ضَيْفِي ۖ أَلَيْسَ مِنكُمْ رَجُلٌ رَّشِيدٌ هود - 78
قوم او (بقصد مزاحمت میهمانان) بسرعت به سراغ او آمدند -و قبلاً کارهای بد انجام می‌دادند- گفت: «ای قوم من! اینها دختران منند؛ برای شما پاکیزه‌ترند! (با آنها ازدواج کنید؛ و از زشتکاری چشم بپوشید!) از خدا بترسید؛ و مرا در مورد میهمانانم رسوا نسازید! آیا در میان شما یک مرد فهمیده و آگاه وجود ندارد؟!» هود - 78
نکات: «یُهرَعون» از «اِهراع» به معناى راندن شدید است، یعنى غریزه‌ى شهوت، لجام گسیخته این قوم سرکش را به سوى میهمانان حضرت لوطعلیه السلام مى‌راند. مراد از «اَطهر» آن نیست که لواط پاک است و ازدواج پاک‌تر،(100) بلکه از باب مماشات با گنهکار است که اگر به دنبال دفع شهوت هستى، ازدواج بهتر از گناه است.(101) در پیچ و تاب اضطراب و دلهره و مشکلات است که استعدادها و حالات روحى شکوفا مى‌گردد. اگر فرشتگانِ الهى از همان لحظه‌ى ورود، خود را به حضرت لوطعلیه السلام معرّفى مى‌کردند، دیگر نه از آه و ناله و نگرانى و استمداد از احساسات مردمى خبرى بود و نه از پیشنهاد ازدواج. سؤال: چگونه پیامبر، دختر مؤمنه‌ى خود را به ازدواج مرد کافرى در مى‌آورد؟ پاسخ: شاید در هنگام ازدواج، ایمان را شرط مى‌کردند تا این وابستگى و ازدواج، وسیله‌ى ایمان آنان شود، وشاید مراد از «بناتى» دختران مردم باشد، زیرا پیامبر به منزله پدر امّت است. شاید هم در آن زمان این گونه وصلت اشکالى نداشته است. 100) نظیر «خیر» در «قل ما عنداللَّه خیر من اللّهو» جمعه، 11. 101) تفسیر المیزان. پیام ها: 1- گاهى جامعه‌ى انسانى چنان سقوط مى‌کند که مردم با شتاب به سوى انحراف و گناه مى‌روند. «یُهرعون الیه» 2- نفس سرکش، انسان را به سوى گناه سوق مى‌دهد. «یُهرعون» 3- با انجام هر گناه، زمینه براى گناهان بعدى فراهم مى‌شود. «و من قبل کانوا یعملون السیئات» 4- براى جلوگیرى از منکرات باید ابتدا راههاى معروف را باز کرد و به مردم نشان داد. «هؤلاء بناتى ، لاتخزون» 5 - معناى عفّت و پاکدامنى، انزوا نیست، بلکه رعایت پاکى در رفت و آمد طبیعى و عادّى است. «هؤلاء بناتى» (حضرت لوط در حضور مردان، به دختران خود اشاره مى‌کند) 6- براى هدایت جامعه، موعظه کافى نیست، باید در مواردى ایثار کرد. «بناتى» 7- پیشنهاد ازدواج از طرف پدر دختر، مانعى ندارد. «هؤلاء بناتى» 8 - ازدواج، تنها راه صحیح و پاک براى ارضاى غریزه‌ى جنسى است و راههاى دیگر نادرست و ناپاک است. «هنّ اطهرلکم» 9- عادّى شدن گناه، تکلیف انسان در نهى از منکر را ساقط نمى‌کند. «و من قبل کانوا یعملون السیئات ، فاتقوا الله» 10- همجنس‌بازى، در ادیان گذشته نیز حرام و منفور و مطرود بوده است. «فاتّقوا اللَّه» 11- با اینکه احتمال اثر بسیار کم است، ولى باز هم باید نهى از منکر کرد. «فاتّقوااللَّه» 12- توهین و آزار میهمان، اهانت و اذیّت به میزبان محسوب مى‌شود. «لا تخزون فى ضیفى» 13- ارزش میهمان نوازى به اندازه‌اى است که شریف‌ترین انسان‌ها بیشترین زجرها را براى آن تحمّل مى‌کنند. «لا تخزون فى ضیفى» 14- دفاع از میهمان، یک حقّ انسانى و بى‌تفاوتى نسبت به او یک کار ناجوانمردانه است. «لا تخزون فى ضیفى» 15- در نهى از منکر، از عواطف و احساسات مردم کمک بگیریم. «ألیس منکم رجل رشید» 16- همجنس‌بازى، با مردانگى، رشادت و غیرت سازگار نیست. «ألیس منکم رجل رشید» هود - 78