نمیدونم چرا یه دفعه یاد این قضیه افتادم!!
🆔 @shobhe_shenasi
🌏 ghorbanimoghadam.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺
احترام به همسر در حضور دیگران
☘ مراعات شأن همسر خیلی مهمه، قلبی که شکسته رو فقط میشه به هم چسبوند ولی مثل قبلش نمیشه.
🌸 @aasheghanei 🦋
🌺
غیبت خانواده همسر ممنوع
💠 از صحبت کردن ناشایست پشت سر خانواده همسرتان بپرهیزید.
💠 چون هم باعث اختلافات خانوادگی میشود و هم شما را فردی #ضعیف و بیتدبیر در حل مشکلات جلوه میدهد.
💠 در نتیجه حس #اعتماد به شما بشدت کمرنگ میگردد.
💠 اینکار #مجوزی برای همسرتان میشود تا او نیز به راحتی پشت سر خانواده شما صحبت کند و نسبت به آنها #کینه به دل بگیرد.
🌸 @aasheghanei 🦋
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌🎥 آیا جمهوری اسلامی باید رفراندوم برگزار کند؟!
🎙پاسخ جالب به اونهایی که دائما حرف از #رفراندوم میزنن!
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🌼مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی رضوان الله علیه فرمودند:
🔸روزی زنی عاشق جوانی زیبا چهره که شاگرد مغازه بزازی بود می شود و برای رسیدن به وصالش،عمدا پارچه های زیادی را می خرد و سپس به صاحب مغازه می گوید:
آقا پول من کم آمده است لذا این شاگردتان را بفرستید هم پارچه ها را به منزلم برساند و هم به او بقیه پول را بدهم و هم انعامش را بگیرد.صاحب مغازه به شاگردش دستور می دهد که با این زن برود.وقتی که هر دو وارد خانه شدند،زن در خانه را قفل نمود و پیشنهاد گناه به این جوان کرد،جوان در ابتدا مخالفت کرد ولی وقتی فهمید تمام درها بسته شده است و این زن با نقشه قبلی این طرح را کشیده و تا به مراد خود نرسیده دست بر نمی دارد لذا گفت:عیبی ندارد،فقط اجازه بدهید اول به دستشویی بروم
👈و زن هم اجازه داد.آن جوان وقتی به دستشویی رفت،نجاسات را بر بدن خود مالید،همین که بیرون آمد و زن او را با وضع متعفن و بدبو و نجس دید،با حالت تنفر در را باز کرد و جوان با خوشحالی بیرون رفت و بعد کنار رودخانه ای رفت خودش را شست . بعد از این جریان هرکسی که او را می دید،بوی خوشی از او به مشامش میرسید...
📚منبع:آداب الطلاب ص314
#مجتهدی_تهرانی
═✧❁🌸❁✧═
@fatemi222
═✧❁🌸❁✧═
رمز عبور از مشکلات.mp3
10.07M
💠حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری:
موضوع:👇
رمز عبور از مشکلات☑️
⚜️زمان:۳۳:۲۱
#ماندگاری
═✧❁🌸❁✧═
@fatemi222
═✧❁🌸❁✧═
1_2316162194.mp3
1.55M
💠حجت الاسلام والمسلمین شجاعی:
آمار طلاق، خودکشی و افسردگی در اقشار تحصیل کرده معمولا بالاتر از سایر مردم است
⚠️ وجود کدام نقطه ضعف باعث این اتفاق میشود؟
#شجاعی
═✧❁🌸❁✧═
@fatemi222
═✧❁🌸❁✧═
✅ وظیفه #نمازگزار در صورت دسترسی نداشتن به آب و خاک برای طهارت در فتوای مراجع.
✳️ سوال : آیا بر کسی که #آب و چیزی که #تیمم بر آن صحیح است، در اختیار ندارد (فاقد الطهورین)، نماز واجب است؟
🍃 مقام معظم #رهبری : بنا بر #احتياط، #نماز را در #وقت بخواند
و #بعد_از_وقت با #وضو يا تيمم #قضا نمايد.
✳️ پرسش : اگر چیزی که تیمم بر آن صحیح است پیدا نشود تکلیف چیست؟
🍃 آیت الله #مکارم : هرگاه چيزهايى كه تیمم بر آن صحیح است پيدا نشود، بايد بر #گرد_و_غبارى كه روى #لباس و مانند آن است تيمّم كند
🔻و چنانچه غبار پيدا نشود بايد بر #گِل تيمّم كند
🔺 و اگر گل هم پيدا نشود احتياط واجب آن است كه نماز را بدون تيمّم بخواند و بعداً #قضاى آن را نيز به جا آورد و چنين كسى را « #فاقد_الطّهورين » می نامند
🔹منبع :👇👇
مکارم https://b2n.ir/006635
رهبری https://b2n.ir/826789
@fatemi222
🌴🌴🌴🌴🌴
#لطیفه😁😜
#لبخنــد 😍😂
به طرف میگن #بچههات به سن #تکلیف رسیدن؟
👨🏻میگه: آره شکر #خدا
هم #سیگار میکشن، هم #کفر میگن😐🙁
😂😂😅
🌷🌷🌹🌷🌹🌹🌹🌷
ـ🌧⛈🌧
#احکــــام
#احکامشرعی🌷🌹🌷🌹
🔹شرایط #تکلیف (انجام#واجبات و ترک#محرمات)
1_#عقـل (پس بر #دیوانه چیزی واجب نیست.)
2_#قدرت (مثلا کسیکه توانایی روزهگرفتن نداره روزه بر او واجب نیست)
3_#بلـوغ: پسر یا دختری که نشانههای #بلوغ را ندارد بر او تکلیفی نیست❌
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
👇نشانههای #بلـوغ در #پسران: 🧑🏻👱🏽♂
1⃣#روییدن موى #خشن زیر #شکم (بالاى #عورت)
2⃣#خروج منى(چه درخواب و چه در بیدارى)
3⃣#کامل شدن 15سال قمرى
(به سال شمسى حدوداً 14سال و 6ماه
و 20روز میباشد)
❗️روییدن #مو در سینه و زیر #بغل و درشتشدن #صدا و مانند اینها در پسران، نشانه بالغ شدن، نیست.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ🌺🌸❤️🌸🌺
👇نشانههاى #بلـوغ در #دختران 👩🏻👩🏻🔧
1⃣#كامل شدن 9سالقمرى
(به سال شمسی 8سال و 8ماه
و 25روز) می باشد.
2⃣#بيرون آمدن #منى
3⃣#روييدن موى#درشت زیر#شکم
(بالاى #عورت)
‼️هر #دختر یا #پسری که یکی از این نشانهها رو داشت، به #بلوغ رسیده
و باید به تکالیف #شرعی عمل کند.
(انجام واجبات و ترک محرمات)
احکام
احکام شیرین
╭═━🍃❀🌺❀🍃━━╮
@fatemi222
╰━━🍃❀🌺❀🍃━━╯
روزمان را با #قرآن آغاز کنیم
🔰چرا بعضی سابقین انقلاب در فتنه ها با دشمن همراهی و همدلی وهم زبانی میکنند
آل عمران
إِنَّ الَّذِينَ تَوَلَّوْا مِنكُمْ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعَانِ إِنَّمَا اسْتَزَلَّهُمُ الشَّيْطَانُ بِبَعْضِ مَا كَسَبُوا وَلَقَدْ عَفَا اللَّهُ عَنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ حَلِيمٌ
ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻋﺪﻩﺍی ﻛﻪ ﺑﻪﻭﻗﺖ ﺩﺭﮔﻴﺮیِ ﺩﻭ ﻃﺮﻑ ﺩﺭ ﺟﻨﮓ ﺍُﺣﺪ ﭘﺎ ﺑﻪ ﻓﺮﺍﺭ ﮔﺬﺍﺷﺘﻨﺪ، ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﭘﺎﻳﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﻟﻐﺰﺍﻧﺪ، ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﮥ ﺑﻌﻀﻲ ﮔﻨﺎﻫﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻣﺮﺗﻜﺐ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ. ﺑﺎﺯ، ﺩﺳﺖﺁﺧﺮ ﺧﺪﺍ ﺍﺯ ﺍﺷﺘﺒﺎﻫﺎﺗﺸﺎﻥ ﺩﺭﮔﺬﺷﺖ؛ ﭼﻮﻥ ﺧﺪﺍ ﺁﻣﺮﺯﻧﺪﮤ ﺑﺮﺩﺑﺎﺭ ﺍﺳﺖ. (١٥٥)
🌼✳️امام خامنه ای خطبههای نماز جمعهی تهران
. در یک آیهی دیگر میفرماید: «انّ الّذین تولّوا منکم یوم التقی الجمعان انّما استزلّهم الشّیطان ببعض ما کسبوا». اینی که میبینید یک عدهای در مقابل دشمن منهزم میشوند، طاقت نمیآورند، نمیتوانند ایستادگی کنند، به خاطر آن چیزی است که قبلاً از اینها سر زده است؛ باطن خودشان را با گناه و با خطا خراب کردهاند. لغزشها انسان را فاسد میکند. این فساد، به انحراف در عمل و گاهی به انحراف در عقیده منتهی میشود. این هم بمرور پیش میآید؛ دفعتاً پیش نمیآید که ما فکر کنیم یک نفری شب مؤمن میخوابد، صبح منافق از خواب بیدار میشود؛ نه، بتدریج و ذره ذره پیش میآید. این، علاجش هم مراقبت از خود است. مراقبت از خود هم یعنی همین تقوا.
✍️#بازیاد_رجبعلی
🔴دعای مهم هنگام خروج از منزل برای حفظ از شیاطین
✍️ از حضرت علی بن موسی الرضا (علیه السلام) روایت شده که فرمودند :
👌 هنگام خروج از منزل (چه در مسافرت باشی یا در وطن) بگو :
💎 بسْمِ اللَّهِ
💎 آمَنْتُ بِاللَّهِ
💎 توَكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ
💎 ماشاءالله
💎 لاحولَ ولاقوةَ الا بالله
🔹 پس شیاطین که به او میرسند بازگردند و فرشته ها به صورت آن شیاطین میزنند و میگویند :
🍂 چه راهی برای گمراه کردن این بنده دارید در حالی که نام خدا را آورد و به او ایمان دارد و بر او توکل کرد و گفت هرچه خدا بخواهد و هیچ مانع و نیروئی جز خدا نیست.
📚 کافی ج ۲ ص ۵۴۳
═✧❁🌸❁✧═
@fatemi222
نقش مسجددر معنویت انسان
منبر ده دقیقه ای🕙
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّیِّبینَ الطَّاهِرِین
🔶شعر مهدوی
گل با صفاست امّا بی تو صفا ندارد
گر بر رخت نخندد در باغ جا ندارد
پیش تو ماه باید رخ بر زمین بساید
بی پرده گر برآید شرم و حیا ندارد
ای وصل تو شکیبم ای چشم تو طبیبم
بازآ که درد هجران بی تو دوا ندارد
فریاد بی صدایم در سینه حبس گشته
از بسکه ناله کردم آهم صدا ندارد
جان جهان چه قابل بر رو نمای رویت
بی رو نما نما رو، گل رو نما ندارد
بار فراق بردم خون از دو دیده خوردم
بازآی تا نمردم دنیا وفا ندارد
گفتم که در کنارت جان را کنم نثارت
دیدم که جان هم اینجا قدر و بها ندارد
هرگز کسی نگوید بالای چشمت ابرو
تیغ از تو گردن از من چون و چرا ندارد
کعبه تویی نه کعبه زمزم تویی نه زمزم
سعی و صفا و مروه بی تو صفا ندارد
هر کس تو را ندارد جز بیکسی چه دارد
جز بیکسی چه دارد هر کس تو را ندارد
«میثم» غزل به وصفت گوید چرا نگوید
در دل امید وصلت دارد چرا ندارد.(1)
🔘احکام مسجد
خوب است که اهل منبر در جهت احیا سنت های عالمان قدیم، سخن را با بیان مساله شرعی شرع کنند در این راستا نخست چند مساله از احکام مسجد را در چهار عنوان تقدیم می داریم؛
❶ امور واجب
تطهیر مسجد از نجاست واجب است. هر کس بفهمد که مسجد نجس شده، باید فوراً نجاست آن را برطرف کند. حرم امامان علیهم السلام نیز همین حکم را دارد، منتهی چنانچه نجس ماندن آن بیاحترامی باشد. تطهیر آن واجب است؛ بلکه احتیاط واجب آن است که اگر بیاحترامی هم نباشد، آن را تطهیر کنند.
❷امور مستحب
احکام مستحب مسجد عبارتند از: ساختن مسجد تعمیر آن، روشن کردن چراغ مسجدرفت و آمد زیاد، زودتر از همه به مسجد رفتن و دیرتر خارج شدن ، با طهارت وارد شدن، خوشبو کردن خود و لباس پاکیزه پوشیدن، وارسی کردن کفشها از نجاست در هنگام ورود، وارد شدن به مسجد با پای راست و بیرون آمدن از آن با پای چپ و خواندن دو رکعت نماز تحیّت بعد از ورود به مسجد و در صورتی که نماز واجب یا مستحبی دیگری نیز بخواند، کافی است.
❸امور حرام
کارهای حرام درباره مسجد عبارتند از: زینت کردن مسجد با طلا و تصاویر انسان و حیوانات روحدار، فروش مسجد هر چند خراب شده باشد، فروش لوازم مسجد مگر در صورتی که چارهای جز آن نباشد، نجس کردن مسجد و دفن میت در مسجد و توقف جنب و حایض در مسجد.
❹امور مکروه
کارهایی که در رابطه با مسجد مکروه است عبارتند از: نقاشی کردن مسجد به چیزهایی که روح ندارد، خوابیدن در مسجد مگر در حال ناچاری، سخن گفتن از امور دنیا در مسجد، خرید و فروش در مسجد، فریاد زدن در مسجد و صدا را بلند کردن مگر برای اذان، رفتن مسجد برای کسی که سیر یا پیاز خورده، و بوی دهانش مردم را اذیت میکند.
🔷جایگاه مسجد در قرآن
واژه مسجد بیست و هشت بار به شکل جمع و مفرد در قرآن به کار رفته است؛
⇤ در برخی از آنها از اهمیت مسجد و حفظ آن سخن رفته است؛ از جمله: «إِنَّما یعْمُرُ مَساجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْیوْمِ الْآخِرِ وَ أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَی الزَّكاةَ وَ لَمْ یخْشَ إِلَّا اللَّهَ فَعَسی أُولئِكَ أَنْ یكُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِین مساجد را فقط كسی آباد میكند كه به خدا و روز قیامت ایمان آورد و نماز را برپا دارد و زكات بدهد و از كسی جز خدا نترسد- امید است آنها هدایت یابند.)[ توبه–۱۸]
⇤مالکیت مسجد در قرآن به خدا نسبت داده شده است.(جن/۱۸) از امام صادق(ع) از علت احترام مساجد پرسیدند، آن حضرت در پاسخ گفتند: «زیرا مساجد خانههای خدا در زمیناند».
⇤در آیه ۱۲۵ سوره بقره، به مسجد مکه که همان مسجدالحرام است، به عنوان مکانی برای فعالیتهای آیینی و نیز محل گرد هم آمدن اشاره شده است .
⇤و در آیه ۹۶ سوره آل عمران این مسجد به عنوان نخستین خانهای که برای عبادت مردم برپا شده، ذکر شده است.
⇤اهمیت مسجد به عنوان محل عبادت تا حدی است که در قرآن ، دو پیامبر عظیم الشان به عنوان خادم مسجد معرفی می شود؛ وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثَابَةً لِلنَّاسِ وَأَمْنًا وَاتَّخِذُوا مِنْ مَقَامِ إِبْرَاهِيمَ مُصَلًّى ۖ وَعَهِدْنَا إِلَىٰ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ أَنْ طَهِّرَا بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْعَاكِفِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ . و (به خاطر بیاورید) هنگامی که خانه کعبه را محل بازگشت و مرکز امن و امان برای مردم قرار دادیم! و (برای تجدید خاطره،) از مقام ابراهیم، عبادتگاهی برای خود انتخاب کنید! و ما به ابراهیم و اسماعیل امر کردیم که: «خانه مرا برای طوافکنندگان و مجاوران و رکوعکنندگان و سجدهکنندگان، پاک و پاکیزه کنید! بقره/۱۲۵
🔻 ادامه دارد 👇👇
@fatemi222
♦️عالم برزخ و حسرت عبادت در مسجد
یکی از نامهای قیامت “یوم الحسره” است . در قیامت مردم از چه چیز هایی حسرت می خورند ؟ از جمله موارد حسرت آور عالم برزخ ، نماز و عبادت در مسجد است.
رسول خدا (ص) فرمود:
هیچ شب و روزی نیست مگر اینکه ملک الموت ندا سر می دهد و می گوید: ای اهل قبور ، امروز غبطه و حسرت چه کسانی را می خورید ، در حالیکه مرگ را معاینه کردید و از اسرار با خبر شدید.
در جواب ، مردگان می گویند:
ما غبطه ی مؤمنین را می خوریم که در مساجد هستند ، زیرا آنان نماز می خوانند و ما نمی خوانیم…
پس واحسرتا بر آنچه از دست داده ایم در عالم دنیا.
[ارشاد القلوب ؛ جلد ۱؛صفحه ۱۴۶]
♦️حدیثی جالب
نقل شده است ؛ إِنَّهُ إذا كانَ يومُ القيامةِ يحشرُ قومٌ وجوهُهُمْ كالكوكبِ الدرِّيِّ، فتقولُ لهمُ الملائكةُ: ما كانتْ أعمالُكُمْ؟ فيقولونَ: كنَّا إذا سمعْنا الأذانَ.. قمنا إلى الطهارةِ ولا يشغلُنا غيْرُها، ثمَّ تحشرُ طائفةٌ وجوهُهُمْ كالأقمارِ، فيقولونَ بعدَ السؤالِ: كنَّا نتوضَّأُ قبلَ الوقتِ، ثمَّ تحشرُ طائفةٌ وجوهُهُمْ كالشمسِ، فيقولونَ: كنَّا نسمعُ الأذانَ في المسجدِ.
هنگامه قيامت عدهاي محشور ميشوند، در حالي که صورتهاي آنان مانند ستارگان ميدرخشد. ملائکه مقربين از آنان سؤال ميکنند، اعمال شما چه بوده است که اين چنين نوراني هستيد؟ ميگويند:
ما کساني هستيم که به محض شنيدن صداي اذان، کارهاي خود را واگذاشته و اقدام به وضو مينموديم.
سپس عدهي ديگري محشور ميشوند، در حالي که صورتهايشان مانند ماه ميدرخشد. اينان پس از سؤال ملائکه گويند: ما کساني هستيم که پيش از شنيدن صداي اذان، وضو ميگرفتيم.
سپس عدهي ديگري محشور ميشوند، در حالي که صورتهايشان مانند خورشيد ميدرخشد. اين عده پس از سؤال ميگويند: ما کساني هستيم که صداي اذان را در مسجد ميشنيديم، يعني نه تنها پيش از اذان وضو ميگرفتيم، بلکه در صف جماعت منتظر اذان بوديم.(۲۱)
💠داستان
مردی همیشه برای خواندن نماز به مسجد می رفت.شبی آماده شد و لباس آراسته پوشید و راهی مسجد شد.
از قضا آن شب باران تندی شروع به باریدن کرده بود.و چون زمین خیس بود مرد در بین راه به زمین خورد و تمام لباس هایش کثیف و گلی شد.پس به خانه برگشت و لباس هایش را عوض کرد و دوباره به راه افتاد.
اما چند قدم بیشتر بر نداشته بود که پایش سر خورد و دوباره زمین خورد و باز راهی منزلش شد و لباس هایش را عوض کرد و به راه افتاد.این بار مردی را دید که فانوسی به دست گرفته بود و خواستار آن بود که مرد را تا مسجد همراهی کند.
آن دو با هم به راه افتادند و چون به در مسجد رسیدند مرد به آن شخص فانوس به دست تعارف کرد که اول او وارد مسجد شود اما آن شخص امتناع می کرد و وارد نمی شد.مرد از او پرسید که دلیل این همه اجتناب او از مسجد چیست؟
آن شخص در پاسخ گفت: دلیل آن است که من شیطانم مرد کمی ترسید و گفت: اگر تو شیطانی ، پس چرا مرا تا در مسجد همراهی کردی؟ شیطان گفت: بار اولی که به مسجد می آمدی من باعث شدم که زمین بخوری.
و چون تو دوباره تصمیم گرفتی که به مسجد بروی، خداوند تمام گناهانت را آمرزید و من هم دوباره کاری کردم که به زمین بخوری اما چون قصد کردی که باز به مسجد بروی، خداوند گناهان پدر و مادرت را نیز آمرزید و من ترسیدم که اگر باز باعث شوم که تو به زمین بخوری و تودوباره به مسجد بروی، خداوند گناهان فامیل و خاندانت را نیز بیامرزد. این بود که گفتم تو را تا در مسجد همراهی کنم تا به سلامت به مسجد برسی.
💠داستان
مرد نابینا، به حضور پیامبر (ص) رسید و عرض کرد من نابینا هستم ، صداى اذان جماعت را مى شنوم، ولى کسى نیست که دستم را بگیرد و مرا به جماعت برساند، پیامبر (ص) فرمود:
از منزل خود تا مسجد، طنابى ببند و هنگام نماز جماعت ، آن طناب را بگیر و با راهنمایى آن خود را به مسجد برسان و در نماز جماعت شرکت کن (۲۲)
🔻 ادامه دارد 👇👇
@fatemi222
🔶جایگاه مسجد در روایات
فضایل مسجد در آیات و روایات بسیاری مورد تاکید قرار گرفته است؛
⇤ امام صادق(ع) میفرمایند:« مَنْ مَشَى إِلَى الْمَسْجِدِ لَمْ یضَعْ رِجْلًا عَلَى رَطْبٍ وَ لَا یابِسٍ إِلَّا سَبَّحَتْ لَهُ الْأَرْضُ إِلَى الْأَرْضِ السَّابِعَة». هر كس به مسجد برود پایش را بر زمین نمیگذارد مگر این كه تا زمین هفتم برای او تسبیح میگوید. (2)
⇤رسول خدا میفرمایند: «أَحَبُّ الْبِلَادِ إِلَى اللَّهِ مَسَاجِدُهَا». . محبوبترین قسمت سرزمینها در پیش خداوند متعال مساجد آن است. (3)
⇤امیرالمؤمنین(ع)میفرمایند:« الْجَلْسَةُ فِی الْمَسْجِدِ خَیرٌ لِی مِنَ الْجَلْسَةِ فِی الْجَنَّةِ فَإِنَّ الْجَنَّةَ فِیهَا رِضَا نَفْسِی وَ الْجَامِعَ فِیهِ رِضَا رَبِّی». نشستن در مسجد بهتر از نشستن در بهشت است زیرا در نشستن در بهشت خود انسان راضی میشود ولی در نشستن در مسجد خداوند متعال راضی میشود.
⇤از رسول خدا نقل شده است« المَساجِدُ سَوقٌ مِن اَسواقِ الآخِره قُراها المَغفِرةُ وَ تُحَفُها اَلجَنَّة». مساجد بازاری از بازارهای آخرت است وسیله پذیرائى آنها آمرزش و هدیهاشان بهشت است(5)
⇤از رسول اكرم نقل شده است «مَن اَوقَدَ فِی المَسجِدِ سِراجَاً نَوَّرَاللهُ قَبرَهُ وَ مَن كَنَسَ مَسجِداً فَكَانَّما غَزّا مَعَ النَّبی». كسی كه چراغی در مسجد بیفروزد خداوند متعال قبرش را منور میكند و كسی كه مسجدی را جارو كند مثل آن است كه همراه با پیامبر جهاد نموده است. (6)
⇤همچنین از آن حضرت نقل شده است: «مَنْ مَشَى إِلَى مَسْجِدٍ مِنْ مَسَاجِدِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَلَهُ بِكُلِّ خُطْوَةٍ خَطَاهَا حَتَّى یرْجِعَ إِلَى مَنْزِلِهِ عَشْرُ حَسَنَاتٍ وَ یمْحَى عَنْهُ عَشْرُ سَیئَاتٍ وَ رُفِعَ لَهُ عَشْرُ دَرَجَاتٍ». یعنی هر كس به مسجدی از مساجد خدا برود برای او برای هر قدمی كه برمیدارد تا به منزلش برگردد ده حسنه مینویسند و ده سیئه از او محو میكنند و ده درجه بالا میبرند. (7)
⇤از حضرت علی(ع) نقل شده است« لاصَلوة لِجارِ المَسجِدِ اِلّا فِی المَسجِد». نمازی برای همسایه مسجد نیست مگر این كه در مسجد بخواند. (8)
⇤از امام باقر(ع)نقل شده است« اِذا رَأیتُمُ الرَّجُلَ یعتادُ المَسجِدَ فَاشهَدوا لَه بِالایمان» وقتی دیدید مردی به مسجد عادت كرده است به ایمان او شهادت بدهید كه مؤمن است. (9)
⇤رسول خدا فرمودند: «مَنْ أَسْرَجَ فِی مَسْجِدٍ مِنْ مَسَاجِدِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سِرَاجاً لَمْ تَزَلِ الْمَلَائِكَةُ وَ حَمَلَةُ الْعَرْشِ یسْتَغْفِرُونَ لَهُ مَا دَامَ فِی ذَلِكَ الْمَسْجِدِ ضَوْءٌ مِنَ السِّرَاج». هر كس چراغی در مسجدی از مساجد خدا بیافروزد همواره ملائكه و حاملان عرش برای روشن كننده چراغ در مسجد استغفار مینمایند مادامی كه آن چراغ روشن است.(10)
⇤ امام صادق (ع)فرمودند:« مَلعونٌ مَلعونٌ مَن لَم یوَقِّرِالمَسجِدَ». ملعون است ملعون است كسی كه احترام مسجد را به جا نیاورد. (11)
☑️نقش اجتماعی مسجد
امام خمینی میفرمایند: «مسجد و منبر در صدر اسلام مركز فعالیتهای سیاسی بود جنگهایی كه در صدر اسلام واقع میشد بسیاری از آنها در مسجد طرحش ریخته میشد.» (12)
حضور در مساجد و جمع امت اسلامی بركات زیادی دارد. فاصله گرفتن از امت اسلامی و جامعه ی مسلمین بسیار خطرناك است. آنان كه نمیخواهند در جمع مسلمین باشند نوعاً آدمهای بیتوفیق و بیتفاوت هستند. در نمازهای جماعت و جمعه و راهپیماییها شركت نمیكنند. چندان علاقه به پیشرفت دین مقدس اسلام ندارند و فیضهای جماعت را نمیدانند. آدمهای بسیارترسو و ضعیف و محروم و سطحی هستند.
پیامبر اسلام فرمودند: «اَلجَماعَهُ رَحْمَةٌ وَ الْفُرْقَةَ عَذَاب». جماعت رحمت وجدایی عذاب است. (13)
باز هم رسول گرامی فرمودند:« مَن فارَقَ الجَماعَة ماتَ مِیتَة الجاهلیة». هر کس از جماعت فاصله بگیرد با مرگ جاهلیت میمیرد.(14)
باز هم آن حضرت فرمودند: «مَن سرَّهُ اَن یسكُنَ بُحبُوحَةَ الجَنَّةَ فَلیلزِمِ الجَماعَة». هر کس خوش دارد که در وسط بهشت جای گیرد باید همراه جماعت باشد.(15)
🔻 ادامه دارد 👇👇
@fatemi222
💠داستان
امام صادق (ع) فرمود: به على (ع) خبر رسيد كه گروهى از مردم براى نماز در مسجد حاضر نمى شوند.اميرالمؤ منين على (ع ) براى مردم سخنرانى كرده و در ضمن آن فرمود: گروهى كه براى نماز خواندن با ما در مساجد حاضر نمى شوند. آنان حق ندارند با ما غذا بخورند و بياشامند و مشورت كنند و با ما ازدواج نمايند و حق ندارند از بيت المال مسلمين استفاده كنند مگر اينكه در نماز جماعت ما حاضر شوند.
نزديك است اگر آنها از كار خود خود دست برندارند فرمان دهم تا خانه هاى آنان را به آتش بسوزانند.
آنگاه امام صادق (ع) فرمود: مسلمانان از خوردن و آشاميدن و ازدواج با آنها خوددارى كردند تا اينكه آنان در نماز جماعت مسلمين حاضر شدند.
🔷گریز روضه (مناسب فاطمیه)
🔹شاكیان قیامت
در حدیث مىخوانیم كه رسول خدا(ص) فرمود: روز قیامت مسجد به درگاه خداوند از مسلمانان شكایت مىكند و مىگوید: «یا رَبِّ عَطِّلُونِى و ضَیِّعُونِى»؛ خدایا! مرا تعطیل و حقّم را ضایع كردند.
همچنین ، در روایتی مىخوانیم كه روز قیامت اهل بیت پیامبر(علیهمالسلام) به عنوان شكایت مىگویند: «یا رَبِّ قَتَلُونَا وَ طَرَّدُونَا وَ شَرَّدُونَا»؛ خدایا! ما را كشتند و تبعید و آواره ساختند. ایشان میفرمایند:خدایا! به جاى پذیرفتن رهبرى بر حقّ ما، به سراغ مفسدان و طاغوتها رفتند.
در صحیح بخاری این روایت آمده است: «عن علی بن أبی طالب (صلوات الله تعالی علیه) قال: أنا اول من یجثو بین یدی الله للخصوصة» من نخستین کسی هستم که در پیشگاه خدا برای شکایت و مرافعه زانو میزنم.
این هیئت و شکل نشستن اوج مظلومیت و خواهش و تمناست ، تمنا برای تظلم و احقاق حق.
یعنی حضرت، اولین مظلوم است که از زبان همة مظلومین طول تاریخ در پیشگاه خدا مرافعه میکند.. اولین زبان که به او اذن رفع شکوی و رفع خصومت داده میشود زبان علی بن أبی طالب (ع) است. این مطلب را صحیح بخاری نقل میکند. من این روایت را در کتب خودمان ندیدم. این مکمل روایتی است که صدوق در خصال نقل میکند. از این دو روایت، این مطلب استفاده میشود که اولین کسی که زبان به شکوی باز میکند و نماینده هم عترت و هم مصحب و هم مسجد است، علی بن أبی طالب (ع) است. او اول زبان به خصومت باز میکند و از مصحف میگوید ، از عترت میگوید و از مسجد میگوید. بعد، رسول خدا (ص) در این موقف، به جای علی بن ابی طالب (ع) مینشیند و میگوید تو کنار برو، من خود، شکایت را به عهده میگیرم. «یجثو بین یدی الله و رسوله للخصومه» بعد، رسول اکرم که این مرافعه را به پیشگاه خدا عرضه میکند ، نوبت به خود خدا میرسد. خدا میفرماید: این شکایت را خود من، اولی هستم که شاکی باشم. خودم این شکایت را انجام خواهم داد. «أنا اولی منک بذلک» این تسلسل شاکیان، تسلسل عجیبی است. یک مشهد و یک منظر عجیبی را این روایت ترسیم میکند.
محتوای شکایت روشن است.
به احتمال زیاد شروع سخن از ظلم به صدیقه طاهره خواهد بود.
ـــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
1. غلامرضا سازگار
2. نهجالفصاحة، حديث 71.
3 – همان
4. ارشاد القلوب، ج 2 ، ص 218.
5- بحارالانوار،ج81،ص4.
6 - وسائل الشيعة، جلد 3.
7 - ثواب الاعمال
8 - سفينة البحار
9- كنزالعرفان، جلد 1
10 - سفينة البحار، ج1، ص600.
11.همان
12صحيفه نور ج 7 ،ص 127.
13- نهجالفصاحة، ص 204.
14 -همان، ص 440.
15- همان، ص 417.
16.انوار نعمانيّه، ج2، ص341.
17. وسائل الشيعة، ج 5، ص394.
18.- وسائل الشيعة، ج 5، ص394.
19. - بحارالانوار، ج88 ص 13.
20- همان
21.إحياء علوم الدين، غزالي،ج۲ ، ص۷۴
22. تهذیب الاحکام ،ج ۲،ص ۲۶۶
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
@fatemi222
🌸🍃﷽🌸🍃
✋علت_عربی_خواندن_نماز
👌پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمودند: «صلوا کما رأیتمونی أصلی؛ نماز بخوانید؛ همچنان که من نماز می خوانم (عوالیاللآلی، ج 1 ،ص 197)
↩️دلایل نماز خواندن به زبان عربی از این قرار است:
1️⃣👈 پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نماز را به عربی خواندند. پس بر ما هم واجب است؛ به ایشان اقتدا کرده و از ایشان تبعیت نمود و نماز را به عربی بخوانیم ؛ چون نماز، سنت پیامبر است
2️⃣👈بقای نماز در طول قرون و اعصار است که بدون کم و کاست برای همیشه باقی بماند و اگر هر کسی به زبان محلی و مادری خود آن را تلفظ می نمود احتمال کم و زیاد شدن الفاظ، تحریف و آمیخته شدن به خرافات و مطالب بی اساس منتفی نبود
3️⃣👈عربی خواندن نماز، وحدت بخش نیز هست. یعنی اگر هر مسلمانی با هر زبان مادری که بخواهد، نماز بخواند، این وحدت و پیوستگی میان مسلمانان از میان می رود. بودن زبان واحد برای این فریضه الهی از اختلافات میان مسلمانان جلوگیری و دل های آن ها را به هم نزدیک کرد.»
4️⃣👈اگر اسلام این اجازه را به مسلمانان می داد که نماز را با زبان مادری می خواندند، این فریضه الهی در دوران مختلف تاریخی و نسل های گوناگون دچار تحریف های فراوانی می شد که این موضوع بلا شک به دین اسلام ضربه می زد.»
5️⃣👈یکی از مهمترین موضوعات در اسلام تعبد است. یعنی بنده ای که به ماهیت حقیقی و عمیق اسلام پی برد و مسلمان شد، تابع تمامی قوانین این دین است و آن را اجرا می کند.یعنی عبادات توقیفی هستند وبه جا آوردن آنها باید به همان شکلی باشد که خداوند تعیین فرموده است.
✍️منبرک_فاطمی
🌸
🌸🌸🍃 @fatemi222
⭕️ احکام تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها
#احکام_تعقیبات
#احکام_تسبیحات
#احکام
🔷 بهترین تعقیبات: تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها از دیگر تعقیبات افضل است.
🔷 بلافاصله بعد از نماز: تسبیحات باید بعد از نماز خوانده شود و عرفا زیاد فاصله نشود.
طول روز: گفتن تسبیحات در طی روز به قصد ذکر، ثواب دارد.
🔷 ترتیب و تعداد: ابتدا 34مرتبه الله اکبر بعد 33مرتبه الحمد الله بعد 33 مرتبه سبحان الله.
🔷 عمدا کمتر یا بیشتر گفتن تسبیحات صحیح نیست ولی اگر سهوا تعداد تسبیحات را بیشتر بگوید اشکالی ندارد و لازم نیست دوباره از اول شروع کند.
🔷 شک در عدد: اگر در تعداد شک کند که کم گفته، آن را بگوید و اگر وارد ذکر بعدی شد اعتنا نکند.
🔷 صلوات بین تسبیحات: اگر در هنگام تسبیحات ان الله و ملائکه یصلون ... را بخوانند، صلوات بفرستد و بعد از صلوات بقیه تسبیحات را بگوید.
🔷 به نیابت از اموات: خواندن تسبیحات به نیابت دیگران (احیا و اموات ) اشکال ندارد.
------------------
✅ العروه الوثقی مندوبات الصلاه فی التعقیبات، تحریر الوسیله ج 1 ص 184 م 2
♻️⭕️♻️⭕️♻️⭕️♻️
✍️منبرک_فاطمی
🌸
🌸🌸🍃 @fatemi222
✴️ حکم چت کردن با جنس مخالف چیست ؟ ✴️
🔺🔺🔺🔺
✅✅پاسخ:
ارتباط با نامحرم 👈(حضوری، ارسال پیامک، و چت کردن )
◀️ در صورتی که قصد لذت باشد ( حتی عاطفی )،
◀️ یا ترس و خوف به گناه افتادن باشد ( حتی در آینده نزدیک )
◀️یا مفسده ای داشته باشد حرام است.
❌ ترس به گناه افتادن در چت کردن یعنی اگر بترسید در ادامه به گناه آلوده شوید. ممکن است چت کردن در ابتدا شرایط چت کردنی که گناه محسوب می شود را نداشته باشد؛ ولی مشخص باشد و به صورت معمول افرادی که اقدام به چت کردن می کنند، در ادامه و بعد از مدتی به گناه آلوده می شوند، در این صورت نیز چت کردن حرام است و نباید آن را آغاز نمود .
🚫غالبا این نوع روابط باعث گناه کشیده می شود و حرام است .🚫
➖➖➖➖➖
استفتاء از سایت مراجع عظام
📎 #جهاد_تبیین
📎 #حجاب_پوشش_قرآنی
📎 #احکام_پوشش
✍️منبرک_فاطمی
🌸
🌸🌸🍃 @fatemi222
خطرات دنیاگرایی
منبر ده دقیقه ای🕙
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّیِّبینَ الطَّاهِرِین
🔘شعر
غم ورنج وبلا ،سوغات این دنیاست باور کن
مثال سیبِ پوسیده رُخش زیباست باور کن
اگر صدها رفیق باشند یار ویاورت بشنو
بوقت رفتن از دنیا بشر تنهاست باور کن
بشر بسکه بود غافل در بند هوی باشد
همیشه مست خواب غفلت دنیاست باور کن
شنیدم من زهوشیاران دنیا خوش خط و خال است
به مثل مار زنگی پر خطر،زیباست باور کن
بود معیار سنجش بر زر و سیم عیار آن
عیار آدمی فردا بدان تقواست باور کن
بهار زندگانی ،خزانی در پی اش باشد
اجل مانند تند بادی پی یغماست باور کن
ترازوی عدالت بسکه میزان است در محشر
بقدره زره ایی اعمال یقین پیداست باور کن
مکن تکذیب محشر را توای مست هوای نفس
که ربّ اِرْجِعونی نالهٔ فرداست باور کن
سلیمان باهمه حشمت به زیر خاک خوابیده
که بعد چند صباحی قرعه نام ماست باور کن
بترس زان ساعتی پرسند زخیر وشرّ اعمالت
دل قبر آن زمان هنگامه ای بر پاست باور کن
خوشا آنکس محب مرتضا باشد در دنیا
در آن هنگامه ، دیدار علی ز یباست باور کن
☑️مقدمه : بررسی واژه دنیا
دنیا را اگراز«دنیء و دنائت» بگیریم بمعنی، پَست تر است چون نسبت به آخرت پست ترو ناچیزتراست واگر از«دُنوّ» بحساب آوریم بمعنی نزدیکتراست،از آن جهت که نسبت به آخرت به ما نزدیک تراست.
کلمه دنیا پیوسته وَصف است واحتیاج به موصوف دارد، مثل: حیات دنیا، مواهب دنیا، عذاب دنیا، سعادت دنیا
با مراجعه به آیات و اخبار و روایات اهل بیت: روشن میگردد كه ریشه و منشاء همه مفاسد و گناهان محبت و دلبستگی به دنیا و مظاهر آن است. در قرآن مجید زندگی دنیا به عنوان متاع غرور و وسیله فریب و نیرنگ دانسته شده است. زیرا كالاهای دنیا در چشم مردم آن چنان جلوه كرده كه در تحصیل آن سر از پا نمیشناسند. اگر انسان دنیا را هدف و كمال مطلوب بداند دنیا هلاك كننده است. اساس تمام انحرافات و بدبختیها و خطاها چه در گذشته و چه حال رذیله دنیاپرستی است.
🔶آیات مربوط به دنیا گرایی
❶أَرَضِيتُمْ بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا مِنَ الْآخِرَةِ ۚ فَمَا مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا فِي الْآخِرَةِ إِلَّا قَلِيلٌ ؛ آیا به جای آخرت، به زندگی دنیا راضی شدهاید؟ پس بدانید بهره زندگی دنیا در(برابر) آخرت، جز اندکی نیست. این آیه، هشدار به کفار است. به آنها هشدار میدهد که به زرق و برق دنیا، سرگرم و مست نشوید و مؤمنان را مسخره نکنید؛ زیرا قیامتی هست که صحنهها عوض میشود و مؤمنان که در دنیا مورد ظلم کافران بودند، در بهشت به آقایی و برتری میرسند بنابراین آیه سبب تسلای خاطر مؤمنان هم میباشد که با تمسخر کافران، سست نشوند و به آینده امیدوار باشند که هم در دنیا، خداوند رزق بی حساب و هم در قیامت، جایگاه والا میدهد. [ توبه/۳۸]
❷ اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِينَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَتَكَاثُرٌ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ ۖ كَمَثَلِ غَيْثٍ أَعْجَبَ الْكُفَّارَ نَبَاتُهُ ثُمَّ يَهِيجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ يَكُونُ حُطَامًا ۖ وَفِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَمَغْفِرَةٌ مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانٌ ۚ وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ
بدانید که زندگانی پست دنیا، چیزی جز بازی و سرگرمی و زینت طلبی و فخر فروشی در میان خود و افزون طلبی بر همدیگر در اموال و فرزندان نیست؛ همانند بارانی که گیاه آن کشاورزان را به شگفتی وا دارد، سپس خشک شود و آن را زرد بینی، سپس کاه شود و در آخرت، عذابی شدید(برای گنهکاران) و مغفرت و رضوانی (برای اطاعت کنندگان) از جانب خداوند است و زندگانی دنیا جز کالای فریبنده نیست.[ حدید/۲۰]
👈نکته جالب : شیخ بهایی نکته جالب تفسیری در مورد این آیه بیان کرده اند که این آیه به دوران مختلف زندگی انسان (کودکی و نوجوانی، جوانی و بزرگسالی) اشاره داشته و بیان میکند که در هر دورهای از عمر، یکی از جلوههای دنیا، انسان را مشغول میکند؛ دوران کودکی و نوجوانی، مشغول لهو و لعب است؛ دوره جوانی، در فکر زینت و زیبایی و دوره میانسالی و پیری، گرفتار تفاخر و تکاثر است.(۱)
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅@fatemi222
🔷 دنیا گرایی در احادیث
امام علی(ع)فرمودند:«حُبُّ الدُّنْیا رَأْسُ كُلِّ خَطِیئَة». دوستی دنیا منشآ هر گناهی است
و باز فرمودند: «حُبُّ الدُّنْیا مادة الذُنُوب». دوستی دنیا اصل وریشه گناهان است.
و میفرماید:« وَ اللَّهِ لَوْ أُعْطِیتُ الْأَقَالِیمَ السَّبْعَةَ بِمَا تَحْتَ أَفْلَاكِهَا عَلَى أَنْ أَعْصِی اللَّهَ فِی نَمْلَةٍ أَسْلُبُهَا جُلْبَ شَعِیرَةٍ مَا فَعَلْتُهُ وَ إِنَّ دُنْیاكُمْ عِنْدِی لَأَهْوَنُ مِنْ وَرَقَةٍ فِی فَمِ جَرَادَةٍ تَقْضَمُهَا مَا لِعَلِی وَ لِنَعِیمٍ یفْنَى وَ لَذَّةٍ لَا تَبْقَى». به خدا سوگند اگر هفت اقلیم را با آن چه در زیر آسمان هاست به من بدهند تا خدا را نافرمانی كنم كه پوست جوی را از مورچه ای به ناروا بگیرم،چنین نخواهم كرد.علی را با نعمت های فنا پذیر ولذت ناپایدار چه كار؟(2)
حضرت علی(ع)بعد از جنگ صفین در ذی قار كفشهایش را اصلاح میكرد. ابن عبّاس آمد و گفت عدّهای از حجاج از مكه برگشتهاند و آمدهاند از احكام شرع بپرسند شما هم اینجا نشسته كفش میدوزید. حضرت فرمودند: یا ابنعبّاس این كفش چقدر میارزد؟ ابنعبّاس عرض كرد این كفش را به چیزی نمیخرند. حضرت فرمودند: «وَ اللَّهِ لَهِی أَحَبُّ إِلَی مِنْ إِمْرَتِكُمْ إِلَّا أَنْ أُقِیمَ حَقّاً أَوْ أَدْفَعَ بَاطِلا». ای ابن عباس سوگند به خدا این كفش نزد من از حكومت بر شما محبوبتر است مگر این كه حقی را برپا دارم وباطنی را دفع كنم.(3)
از سخنان معروف عبرت آمیز سالار شهیدان (ع)درباره دنیاگرایی است که میفرماید:« النَّاسُ عَبِیدُ الدُّنْیا وَ الدِّینُ لَعِقٌ عَلَى أَلْسِنَتِهِمْ یحُوطُونَهُ مَا دَرَّتْ مَعَایشُهُمْ فَإِذَا مُحِّصُوا بِالْبَلَاءِ قَلَّ الدَّیانُونَ» این مردم برده های دنیا هستند ودین بازیچه زبانشان می باشد،حمایت وپشتیبانی از دین تا آن جااست كه زندگی شان در رفاه باشد،اما زمانی كه امتحان شوند دین داران كم خواهند بود.
امام حسین(ع) در کلامی دیگر فرمایند:« إِنَّ جَمِیعَ مَا طَلَعَتْ عَلَیهِ الشَّمْسُ فِی مَشَارِقِ الْأَرْضِ وَ مَغَارِبِهَا بَحْرِهَا وَ بَرِّهَا وَ سَهْلِهَا وَ جَبَلِهَا عِنْدَ وَلِی مِنْ أَوْلِیاءِ اللَّهِ وَ أَهْلِ الْمَعْرِفَةِ بِحَقِّ اللَّهِ كَفَیءِ الظِّلَال». یعنی همانا همه آن چه خورشید بر آن طلوع میكند در مشرق و مغرب زمین، در دریا و خشكی و دشت و كوه در دیدگان اولیاء الهی و اهل معرفت به عظمت خداوندی هم چون سایهای است. (۴)
امام حسین در کلامی دیگر معیار آزادگی انسان را اینگونه بیان میفرماید:« أَ وَ لَا حُرٌّ یدَعُ هَذِهِ اللُّمَاظَةَ لِأَهْلِهَا یعْنِی الدُّنْیا». آیا آزادهای نیست كه این متاع پست (دنیا ) را به اهلش واگذارد؟ (۵)
هر چه كه در رابطه با مبدأ و معاد نباشد و انسان آن را به عنوان هدف و كمال مطلوب بخواهد دنیاست. اما اگر همان چیز به عنوان وسیله برای رسیدن به هدف اصلی و كمالات معنوی بخواهد نه تنها مذموم نیست بلكه عین آخرت است
امام صادق (ع) فرمود: مَنْ أَصْبَحَ وَ أَمْسَى وَ اَلدُّنْيَا أَكْبَرُ هَمِّهِ جَعَلَ اَللَّهُ تَعَالَى اَلْفَقْرَ بَيْنَ عَيْنَيْهِ وَ شَتَّتَ أَمْرَهُ وَ لَمْ يَنَلْ مِنَ اَلدُّنْيَا إِلاَّ مَا قَسَمَ اَللَّهُ لَهُ وَ مَنْ أَصْبَحَ وَ أَمْسَى وَ اَلْآخِرَةُ أَكْبَرُ هَمِّهِ جَعَلَ اَللَّهُ اَلْغِنَى فِي قَلْبِهِ وَ جَمَعَ لَهُ أَمْرَهُ .
هركس روز را به شب رساند و بزرگترين هدفش دنيا باشد خداوند فقر و پريشانى را جلو چشمش گذارد و كارش را پريشان سازد و از دنيا به چيزى نرسد جز به آنچه كه خداوند قسمت او كرده است و هركس روز و شب را به سر برد و مهمترين هدفش آخرت باشد خداوند در دلش توانگرى و بىنيازى قرار دهد و كارش را مرتب بسازد(زيرا انسان هر چه از دنيا به دست آورد بر حرصش بيفزايد و نيازش زيادتر گردد.(۶)
🔻 ادامه دارد 👇👇
@fatemi222
🔹علت اصلی دنیاگرایی
عارف بزرگ در شرح یک حدیث می نویسد: «بدان که انسان چون ولیده همین عالم طبیعت است و مادر او همین دنیاست و اولاد این آب و خاک است، حب این دنیا در قلبش از اول نشو و نما مغروس است، و هر چه بزرگتر شود، این محبت در دل او نمو می کند. و به واسطه این قوای شهویه و آلات التذاذیه که خداوند به او مرحمت فرموده برای حفظ شخص و نوع، محبت او روز افزون شود و دلبستگی او رو به ازدیاد گذارد. و چون این عالم را محل التذاذات و تعیشات خود می پندارد و مردن را اسباب انقطاع از آنها می داند، و اگر به حسب برهان حکما یا اخبار انبیا، صلوات الله علیهم، عقیده مند به عالم آخرت شده باشد و به کیفیات و حیات و کمالات آن، قلبش باز از آن بیخبر است و قبول ننموده، چه رسد به آنکه به مقام اطمینان رسیده باشد، لهذا حبش به این عالم خیلی زیاد می شود.
و نیز چون فطرتا انسان حب بقاء دارد و از فنا و زوال متنفر و گریزان است، و مردن را فنا گمان می کند، گر چه عقلش هم تصدیق کند که این عالم دار فنا و گذرگاه است و آن عالم باقی و سرمدی است، ولی عمده ورود در قلب است، بلکه مرتبه کمال آن اطمینان است، چنانچه حضرت إبراهیم خلیل الرحمن، علیه السلام، از حق تعالی مرتبه اطمینان را طلب کرد و به او مرحمت گردید».(۷)
🔷آسیب اصلی دنیا گرایی
در آموزه های انبیا و اولیا یکی از خطرات دنیا گرایی حجاب شدن آن است یعنی مانع درک حقایق عالم بالا و مانع لذت بردن از معنویات است؛
چنانچه حضرت عیسی (ع) میفرمود:«بِحَقٍّ أَقُولُ لَكُمْ كَمَا نَظَرَ الْمَرِیضُ إِلَى الطَّعَامِ فَلَا یتَلَذَّذُ بِهِ مِنْ شِدَّةِ الْوَجَعِ كَذَلِكَ صَاحِبُ الدُّنْیا لَا یتَلَذَّذُ بِالْعِبَادَةِ وَ لَا یجِدُ حَلَاوَتَهَا مَعَ مَا یجِدُهُ مِنْ حَلَاوَةِ الدُّنْیا بِحَق». حق میگوییم به شما چنانچه مریض به طعام نگاه میكند از شدّت مرض میل ندارد و لذّت نمیبرد هكذا كسیكه بدنیا شیفته است از عبادت لذّت نمیبرد و شیرینی و حلاوت عبادت را نمییابد در مقابل شیرینی دنیا.(۸)
و در یک کتاب عرفانی می خوانیم : وقوع در عالم طبیعت خود حظ طبیعی است، و التذاذ قهری که در ملک حاصل می شد، حتی برای پیامبران و لو به مقدار خیلی کم هم باشد اسباب حجاب بوده . چنانچه از حضرت رسول اکرم، صلّی الله علیه و آله، منقول است که می فرمود: «إنّهُ لَيُغانُ عَلى قَلبِي ، و إنّي لَأستَغفِرُ اللّه َ في كُلِّ يَومٍ سَبعينَ مَرّةً » گاه قلبم را غبارى مى گيرد .و من روزى هفتاد مرتبه از درگاه خدا آمرزش مى طلبم.
و شاید خطیئه حضرت آدم، ابو البشر، همین توجه قهری به تدبیر ملک و احتیاج قهری به گندم و سایر امور طبیعیه بوده، و این از برای اولیاء خدا و مجذوبین خطیئه است. و اگر به آن جذبه الهیه حضرت آدم می ماند و وارد در ملک نمی شد، این همه بساط رحمت در دنیا و آخرت بسط پیدا نمی کرد. (۹)
🔴نشانه های اهل دنیا
در حدیث معراج نقل شده است که پیامبر(ص) از خداوند سؤال کرد: خداوندا! اهل دنیا کداماند و اهل آخرت کدام؟ خداوند فرمود: اهل دنیا کسی است که زیاد بخندد، زیاد بخوابد، زیاد خشمناک بشود، کمتر راضی باشد، به هر کس بدی کند، از او معذرت نخواهد و هر کس از او معذرت بخواهد، آن را قبول نکند. هنگام اطاعت خداوند کسل است؛ ولی موقع ارتکاب گناه شجاع و جری است. آرزوهای دور و دراز دارد، در صورتی که مرگش به وی نزدیک تر است. از نفس خود حساب نمیکشد، زیاد حرف میزند؛ ولی نفعش به مردم کم است. از خدا نمیترسد؛ ولی هنگام مشاهده غذا شاد و خندان میشود. بدان که اهل دنیا هنگام رفاه و وسعت رزق، خداوند را شکر نمیکنند، مردم را به چیزهایی دعوت میکنند که خودشان ندارند و بدیهای دیگران را به رخشان میکشند. پیامبر اعظم، عرض کردند: خداوندا! غیر از این عیبها، آیا در اهل دنیا خوبی هم هست؟ خداوند فرمود: ای محمد! عیوب اهل دنیا زیاد است. در وجود آنها جهالت و حماقت هست و در مقابل کسی که به آنها تعلیم میدهد، تواضع نمیکنند و در نفس، خود خود را عالم میدانند؛ ولی آنها در نزد عرفا جاهلاند. (۱۰)
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅@fatemi222
👌تمثیلی جالب از علامه نراقی
مرحوم ملا احمد نراقی در اشعاری پر محتوا با بیان تمثیلی، حال غافلان را بیان می کند که مضمون اشعار به این صورت است:
ای غافل بی خبر! داستان بی خبری و غفلت داستان آن مردی را می ماند که در بیابانی هولناک شیر درنده مستی به او حمله برد.
آری، کسی که از خدا و حق دور بماند در بیابان زندگی با صد خطر روبرو می شود.
آن مرد برای نجات از حمله شیر به چاهی پناه برد که طنابی در آن آویخته بود، طناب را گرفت و وارد چاه شد و شیر هم سر چاه متوقف گشت تا با بیرون آمدن او به او حمله کند.
در وسط چاه چشمش به اژدهایی افتاد که در عمق چاه برای طعمه دهان گشوده است.
در حالی که غرق ترس و وحشت شده بود، صدایی توجه او را جلب کرد. دید دو موش مشغول جویدن طناب اند. آن مرد خود را از بالا و پایین چاه و در کنار کار آن دو موش در خطر حتمی دید، ناگهان چشمش به انبوهی زنبور افتاد که در کمر گاه چاه عسل اندوخته اند، با دیدن عسل شیرین خاک آلود که در حقیقت زهر تلخ دنیای هلاک کننده بود به سوی عسل دست برد تا از آن عسل تناول کند و در حال خوردن عسل از شیر و اژدها و دو موش که رشته عمرش را قطع می کردند، غافل و بی خبر ماند؛ با خوردن عسل از نیش زنبورها هم در امان نبود.
💠داستان
روزى جابر بن عبدالله انصارى خدمت امام على (ع) بود و آه عمیقى کشید. امام (ع) فرمودند: گویا براى دنیا، اینگونه نفس عمیق و آه طولانى کشیدی؟
جابر عرض کرد: آرى به یاد روزگار و دنیا افتادم و از ته قلبم آه کشیدم. امام فرمودند: اى جابر! تمام لذتها و عیشها و خوشیهای دنیا در هفت چیز است: «خوردنیها» و «آشامیدنیها» و «شنیدنیها» «بوئیدنیها» و «آمیزش جنسى» و «سوارى» و «لباس»
اما لذیذترین خوردنى عسل است که آب دهان حشرهاى به نام زنبور است؛
گواراترین نوشیدنیها آب است که در همهجا فراوان است؛
بهترین شنیدنیها غناء و ترنم است که آنهم گناه است؛
لذیذترین بوئیدنیها بوى مشک است که آن خون خشک و خورده شده از ناف یک حیوان (آهو) تولید میشود؛
عالیترین آمیزش، با همسران است و آنهم نزدیک شدن دو عضو پست است؛
بهترین مرکب سوارى اسب است که آنهم (گاهى ) کشنده است؛
بهترین لباس ابریشم است که از کرم ابریشم به دست میآید.
دنیایی که لذیذترین متاعش اینطور باشد، انسان خردمند براى آن آه عمیق نمىکشد!
جابر گوید: «فَوَ اللَّهِ مَا خَطَرَتِ الدُّنْیَا بَعْدَهَا عَلَى قَلْبِی؛ سوگند به خدا بعد از این موعظه، دنیا در قلبم راه نیافت.»(۱۱)
💠 داستان
بهلول در وسط پلی نشسته بود. از قضا هارون الرشید از آنجا میگذشت. بهلول با بیاعتنایی، سرش را پایین انداخت! آنگاه که هارون الرشید نزدیک وی رسید، گفت: ای بهلول دیوانه! چرا وسط پل نشستهای و راه را بستهای؟ از اینجا برخیز!
بهلول در جواب او گفت: ای هارون! این حرفها را به خودت بگو که اینچنین روی پل قرار گرفتهای و مسکن گزیدهای، دنیایی که خودت را به آن وابسته کردهای و نسبت به آن عشق میورزی، گذرگاه است. تو خود بر روی آن ماندهای آنچنان به دنیا مشغول شدهای که آن طرف را فراموش کردهای. ای هارون! بدان که این پل چندان دوام نخواهد داشت و همه آمال و آرزوهایت در کامت تلخ خواهد شد(۱۲)
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅@fatemi222
💠داستان
اسکندر ذوالقرنین وارد شهری شد و چیزهای عجیب دید. او دید مغازهها و خانهها درب ندارند. شبها مغازهدارها مغازهها را رها کره و به خانه میروند.
چند روزی در آن شهر ماند و جز مهر و محبت و مهربانی چیزی ندید. از امور عجیب دیگر آن شهر این بود که قبرها را در جلوی خانهها قرار داده بودند. دیگر اینکه روی قبرها سنین ١٥ تا ٣٠ سالگی نوشته شده بود.
یکی از پیرمردان شهر را دید و جریان این عجایب را از او پرسید. پیرمرد گفت: اولاً در و دربان برای دزد است و اینجا کسی دزدی نمیکند و هر کس به آنچه دارد، قانع است. ثانیاً دلیل دیگر اینکه قبرها در جلوی خانهها است و هر کس مردگان خود را در جلوی خانه خود دفن میکند. علتش هم آن است که هر روز صبح که از خانه بیرون میآییم، چشمانمان به قبر گذشتگان و دوستانمان بیفتد به یاد مرگ بیفتیم و به دنیا دل نبندیم؛ اما علت اینکه روی قبرها سنین ١٥ تا ٣٠ سالگی نوشته شده، به خاطر این است که نصف عمر خود را در خواب میگذرانیم و ما آنها را جزء عمر بهحساب نمیآوریم.(۱۳)
💠داستان
امام باقر علیهالسّلام فرمودند: در زمان رسول خدا،، یکی از مؤمنین اهل صفه(آنها که کنار مسجد سکونت داشتند) به نام سعد، بسیار در فقر و ناداری به سر میبرد و همیشه در نماز جماعت، ملازم رسول خدا بود و هرگز نمازش ترک نمیشد. رسول خدا وقتی او را میدید، دلش به حال او میسوخت و غریبی و تهیدستی او رسول خدا را سخت ناراحت میکرد. روزی به سعد فرمود: اگر چیزی به دستم برسد، تو را بی نیاز میکنم.
مدتی از این جریان گذشت. رسول خدا از اینکه چیزی نرسید تا به سعد کمک کند، سخت غمگین شد. خداوند وقتی که رسولش را این گونه غمگین یافت، جبرئیل را به سوی او فرستاد. جبرئیل که دو درهم همراهش بود، به حضور رسول خدا آمد و عرض کرد: ای رسول خدا! خداوند اندوه تو را برای سعد دریافت، آیا دوست داری که سعد بی نیاز گردد؟ پیامبر فرمود: آری. جبرئیل گفت: این دو درهم را به سعد بده و به او بگو با آن تجارت کند. پیامبر اعظم آن دو درهم را گرفته و سپس برای نماز از منزل خارج شدند. هنگام ملاقات با سعد، به او فرمودند:
ای سعد! آیا تجارت و خرید و فروش میدانی؟ سعد گفت: سوگند به خدا! چیزی ندارم که با آن تجارت کنم. پیامبر دو درهم را به او داد و به او فرمود: با این دو درهم تجارت کن. او آن دو درهم را گرفت و همراه رسول خدا به مسجد رفت و نماز ظهر و عصر را خواند. بعد از نماز، پیامبر به او فرمود: برخیز به دنبال کسب رزق برو که من از وضع تو غمگین هستم. سعد برخاست و کمر همت بست و به تجارت مشغول شد. به قدری آن دو درهم برکت داشت که هر کالایی با آن میخرید، سود فراوان میکرد. دنیا به او رو آورد و اموال و ثروتش زیاد گردید و تجارتش رونق بسیار گرفت. در کنار مسجد ، محلی را برای کسب و کار خود انتخاب کرد و به خرید و فروش مشغول گردید. کم کم رسول خدا دید که بلال حبشی وقت نماز را اعلام کرده؛ ولی سعد هنوز سرگرم خرید و فروش است. پیامبر وقتی او را به این وضع دید، به او فرمود: ای سعد! دنیا تو را از نماز باز داشت. او در پاسخ چنین توجیه کرده و گفت: چکار کنم؟ ثروتم را تلف کنم؟ به این مرد متاعی فروختهام، میخواهم پولش را بستانم و از این مرد متاعی خریدهام، میخواهم قیمتش را بپردازم.
رسول خدا در مورد سعد آن چنان ناراحت و غمگین شد که این بار اندوه رسول خدا شدیدتر از آن هنگام بود که سعد در فقر و تهی دستی به سر میبرد. جبرئیل بر پیامبر نازل شد و عرض کرد: خداوند اندوه تو را در مورد سعد دریافت. کدام یک از این دو حالت را در مورد سعد دوست داری؟ آیا حالت فقر و تهی دستی او و توجه او به نماز و عبادت را دوست داری؟ یا حالت دوم او را که بی نیاز است؛ ولی توجه به عبادت ندارد؟ پیامبر فرمودند: حالت اولی او را دوست دارم؛ زیرا حالت دوم او باعث شد که دنیایش، دینش را ربود. جبرئیل گفت: دلبستگی به دنیا و ثروت، سبب آزمایش و بازدارنده آخرت است. آن گاه جبرئیل گفت: آن دو درهم را که به او قرض داده بودی، از او بگیر که در این صورت وضع او به حالت اول برمی گردد. رسول خدا به سعد فرمود: آیا نمیخواهی دو درهم مرا بدهی؟ سعد گفت: به جای آن دویست درهم میدهم. پیامبر فرمود:
همان دو درهم مرا بده. سعد دو درهم آن حضرت را داد. از آن پس دنیا به سعد پشت کرد و تمام اموالش کم کم از دستش رفت و زندگیش به حالت اول بازگشت.(۱۴)
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅@fatemi222