🛑روشنگری در مورد آیت الله خامنه ای!
✍انتقاد میکنند که شما دارید از «رهبری آیت الله خامنه ای» بت می سازید و دروغگویید!
💥سوال ما اینه:
✍آیا #آیت_الله_فاطمی_نیا هم دروغگوست که فرمود: هر کس با این سید(آیت الله خامنه ای) دشمنی کند عاقبت بخیر نمی شود؟
✍ #آیت_الله_مصباح هم دروغگوست که فرمود: ملائکه برای ایشان و به احترامشان دست به سینه می گذارند؟
✍#آیت_الله_بهجت آن عارف بی بدیل هم دروغگوست که به امام خامنه ای فرمود: بنده ضمانت می کنم که شما توسط خواص اولیا مساعدت شوید؟
و فرمودند: که در ملاقاتی با امام زمان عج داشتم، خواستم سفارش آقای خامنه ای را بکنم، حضرت فرمودند: (خامنه ای از ماست)...
✍مگر علامه #حسن_زاده_آملی این عارف بزرگ که علامه طباطبایی در موردش فرمود: حسن زاده را کسی نشناخت جز امام زمان..
دو زانو در مقابل رهبر انقلاب ننشست وایشان را «مولای من» خطاب نکرد و نگفت: گوشتان به دهان رهبر باشد که او گوشش به دهان خاتم پیامبران است؟
💥آیا اینها برای کاسبی دنیا و خودشیرینی این مطالب را گفته اند؟!
✍چرا مهمترین وصیت شهدایی که گلچین شده ی خدا هستن اینه:
پشت #ولایت_فقیه باشید و امام خامنه ای را تنها نگذارید؟
✍مگه سردار سلیمانی در وصیت نامش ننوشت که:
من حضرت آیتالله العظمی خامنهای را خیلی مظلوم و تنها میبینم..
💢یعنی شهدا هم دروغگو و چاپلوس بودن؟!
نه!
🍃شهدا و اولیای الهی چون #چشم_برزخی و #بصیرت داشتن:
💫نور خدا و ولایت را در باطن مقام معظم رهبری دیده اند و بر اساس همین طینت و باطن او سخن میگویند..
💢جالبه بدونید وقتی از نخست وزیر ژاپن پرسیدند در ملاقات با رهبر عالی ایران چه دیدید:
گفت:اگر ما هم یک چنین رهبری داشتیم،آمریکا را از کشورمان بیرون می کردیم..
🍃پس شکر نعمت ولی فقیه را بجا بیاوریم
از کفران نعمت خدا بترسیم و #نایب_امام_زمان او را در میان این همه هجمه و دروغ و #تهمت تنها نگذاریم...
💮💮💮💮💮💮💮💮💮💮
#تلنگر🔔🔔
♦️بین این انسانهای رنگارنگ! 👥
که خیـــره می شوند و #معذب می کننــد تــو را
♦️نگـاه #جوانــکی👀 کــه،زودتــر از تـــو ســرش را بــه زیــر می انـــدازد
تـــا دلـ❤️ مولایش را نشکنـد😍
یــک دنیا #دلخوشـی ست...
♦️و زمـــزمه ای🎶 کـــوتــاه:
مــــرا عهــــدی ست با جـــانان💞
♦️در کوچه و خیابان نگاه را از #حیا!
میهمان سنگ فرش خیابان می کنیم😊
و درزهای بهم پیوسته کف پیاده رو را می شماریم.
♦️تا نکند🚫 چهره به چهره!
صورت به صورت!
نگاه به نگاه #نامحرمی افتد...
♦️اما بعضی ها صفحات اجتماعی📱 را #غافل اند! غافل از اینکه چشم👀 پیغام رسان #دل است!
♦️ #ای_برادر!
📸عکس با #ریش و محاسن با ادیت نورانی💫!
✋دست با انگشتر فیروزه💍 و عقیق یمانی!
حالت ایستاده و نشسته با برادران #ایمانی! 👥
♦️ #ای_خواهر!
عکس سجاده و چادر نماز🌸 در اتاق عرفانی! 📿
عکس📸 از گونه ی نصفه و چشم بارانی😢!
جمع دوستان و #کافه های اعیانی!
♦️نیست❌ در شان یک یار #سیدخراسانی!!!😔
♦️درج کامنت با ادبیات بسیار #دخترانه و #پسرانه!
اینها بخشی از مشکلاتی ست که ما #مذهبی ها! در گیر آن هستیم...🙁
خواسته و یا ناخواسته😔...
♦️اگر در فضای #حقیقی مواظب رفتار و نگاه و کلام مان🗣 هستیم!
در فضای مجازی هم باشیم...☝️🏻
♦️عکس📷 با هزار ژست و مدل گذاشتن در این صفحات📲!
مانند این است که سر چهارراه شهر↹؛
ایستاده و #ژست بگیریم!
و به تعداد فالوور های مان چه دختر و چه پسر! تماشا کنند مارا... 😨
♦️مواظب باشیم #دل ها را نلرزانیم💓...
♦️عهد با #جانان را فراموش نکنیم♨️...!!
#حیا
#عفت
#عهد_با_جانان
#وارثان_مادر_مولا
🌹🍃🌹🍃
@fatemi222
🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃
🔴ریشه و علت گرفتاری ها ‼️
✍یک حدیث هم از امام صادق علیه السلام است که حضرت می فرماید : مَن اَصبَحَ و أَمسی وَالدُّنیا أَکبَرَ هَمِّهِ.
🔵👈 کسی که صبح و شام کند و بیشتر همتش #دنیا و پول و … باشد. به فکر نماز نباشد. به سه تا مصیبت گرفتار می شود : اول ” جعل الله الفقر بین عینیه . ” خداوند فقر را مقابل دوچشمش می آورد. دوم قلبش پر از غم و غصه می شود. و سوم ” شتّت عمله. “ کارهایش پراکنده می شود. از این اداره به آن اداره. از این آسانسور به آن اسانسور. به هر دری که می زند نمی شود. ده سال است که اختلاف ملکی دارد. هنوز حل نشده. چرا ؟ چون به فکر دنیاست. برعکس.
🌹 مَن اَصبَحَ و أَمسی وَ الآخرة أَکبَرَ هَمِّهِ . " کسی که صبح و شام کند و بیشتر همتش آخرت باشد.مثل راننده تاکسی که اول ظهر کنار خیابان پارک می کند تا نماز اول وقت بخواند. با اینکه در آن ساعت اگر بخواهد مسافر ببرد. مسافر زیاد است .و درآمدش هم زیاد است. اما با این حال تاکسی را نگه میدارد. به مسجد می رود. نماز جماعتش را می خواند. بعد سوار می شود و مسافر می برد.
🔴⬅️ افراد این چنین که مقید به نماز اول وقت هستند. " جَعَلَ اللَّهُ الْغَنَاءَ فِي قَلْبِهِ. " خداوند غنی و بی نیازی را در قلبشان قرار می دهد. یعنی چشمش سیر می شود. مثل " اشیخ محمد حسین زاهد " که چیزی نداشت. اما هر وقت از او می پرسیدی : " حال شما چه طور است ؟ " دو سه بار پشت سر هم می گفت : " الحمدلله " .
◀️ یک الحمدللهی می گفت . مثل اینکه همه تهران برای اوست. من یادم هست. حالا چیزی هم نداشت.
◀️ دو اتاق اجاره کرده بود ماهی بیست تومان. گلیم هم زیر پایش بود. اینها را به مردم بگویید تا مردم ریشه و علت گرفتاریشان را بفهمند. ریشه گرفتاری مردم این است که با خدا کاری ندارند.
[ بررسی گناهان کبیره در مواعظ آیت الله مجتهدی تهرانی (ره)، بوستان قرآن ،چاپ ششم ،1395 ، ص 44 و 45 ]
@fatemi222
🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷
#پندانـــــــهـــ
♦️اگر دیدی فرزند کسی منحرف شده است،پیش داوری مکن،خانوادهاش را مسخره و متهم به بد تربيت کردن فرزندانشان مکن!!
چراکه نوح علیهالسلام با مشکل فرزند و همسرش مواجه بود درحالیکه مشهور به صفی الله بود..
♦️ کسی را که از قومش اخراج کردهاند مسخره مکن و نگو بیارزش وبیجایگاه است!!
چراکه ابراهیم علیهالسلام را راندند درحالیکه مشهور به خلیل الله بود..
♦️ زندان رفته و زندانی را مسخره مکن!!
چراکه يوسف علیهالسلام سالها زندان بود درحالیکه مشهور به صدیق الله بود..
♦️ ثروتمند ورشکسته و بی پول را مسخره مکن!!
چراکه ايوب علیهالسلام بعد ازغنا،مفلس و بی چیز گرديد در حالیکه مشهور به نبی الله بود..
♦️ شغل و حرفه دیگران راتمسخر مکن!!
چراکه لقمان علیهالسلام نجار،خیاط و چوپان بود درحالیکه خداوند درقرآن مجید به حکيم بودن او اذعان دارد..
♦️ کسی را که همه به او ناسزا میگویند و ازاو به بدی یاد میکنند مسخره مکن و مگو که وضعيت شبهه برانگیزی دارد!!
چراکه به حضرت محمد(ص) ساحر، مجنون و دیوانه میگفتند درحالیکه حبیب خدا بود..
📍 پس دیگران را پیش داوری و مسخره نکنیم بلکه حسن ظن به دیگران داشته باشیم..
@fatemi222
🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃
❇️عوامل تحکیم خانواده قناعت.👇
https://eitaa.com/fatemi222/4158
❇️ ساده زیستی حضرت موسی، داود ،عیسی و حضرت زهرا
https://eitaa.com/fatemi222/4166
👇👇
https://eitaa.com/fatemi222/4167
👇👇👇
https://eitaa.com/fatemi222/4168
❇️ساده زیستی امام خمینی
https://eitaa.com/fatemi222/4169
❇️ساده زیستی مقام معظم رهبری
https://eitaa.com/fatemi222/4170
❇️ساده زیستی مزورانه وصوفیانه
https://eitaa.com/fatemi222/4172
❇️ساده زیستی در عصر تکنولوژی👇
https://eitaa.com/fatemi222/4175
❇️مادر های ساده زیست و نشاط
https://eitaa.com/fatemi222/4176
❇️چشم و همچشمی
https://eitaa.com/fatemi222/4177
❇️اسکندر و قانع بودن در دنیا
https://eitaa.com/fatemi222/4178
❇️قناعت باعث رضایتمندی
https://eitaa.com/fatemi222/4179
❇️نتیجه قناعت شیخ مرتضی
https://eitaa.com/fatemi222/4180
❇️پنج عامل گوارایی
https://eitaa.com/fatemi222/4182
اینکه چقدر خرج میکنی و چه چیز را نشان میدهی، مهم است
اکنون اینکه چه قدر خرج میکنی و چه چیز را نشان میدهی، مهم است. این نوع نگاه در بین اندیشمندان به عنوان «مصرف متظاهر» مطرح و بررسی شده است. در این نوع مصرف، فرد تلاش میکند با مصرف خود این نگاه را ایجاد کند که متعلق به طبقه خاصی از جامعه است.
این نوع مصرف حتی به عنوان جهانبینی مطرح میشود که در این جهانبینی فرد خوشبختی این جهانی را چیزی جز داشتن ثروت و امکان استفاده از مواد متنوع نمیداند.
بعد از اسلام بسیاری از شعرا و نویسندگان، آثار زیادی را پیرامون قناعت خلق کردند؛ از جمله سعدی در گلستان و بوستان، بابی را به قناعت اختصاص داده است، در حالی که در خصوص بسیاری دیگر از فضیلتهای اخلاقی باب جداگانهای ندارد.
یکی از مباحثی که مقام معظم رهبری از دهه ۸۰ بر روی آن تأکید و در نامگذاری سالها به آن توجه زیاد داشتند، مباحث اقتصادی و مباحث مربوط به مصرف و قناعت بود.
ایدئولوژی «من میخرم و مصرف میکنم، پس هستم»
شعار این نوع جهانبینی را «من میخرم و مصرف میکنم، پس هستم»
این نوع نگاه به عنوان یک ایدئولوژی مطرح است.
اندیشمندان این نظریه مفهوم میان مصرف و مصرفگرایی را بر مبنای الگوی متعارف میچینند که در آن اگر شما یک حد کفافی از مصرف را داشته باشید که با مختصات زندگی خودتان نیاز شما را تأمین میکند، این میزان، الگوی مصرف شما است و مصرف فراتر از آن به معنای مصرفگرایی است.
وقتی که مصرف برای تأمین نیاز نیست، بلکه برای خود مصرف و تأمین نیاز روانی مصرف است، به معنای مصرفگرایی است که برخی از روانشناسان این مقوله را به عقدهها و برخی به عزت نفس پایین داشتن نسبت میدهند.
مصرف فقط یک موضوع اقتصادی نیست، بلکه اکنون به معنای نمادی از فرهنگ، هویت و سبک زندگی مردم مطرح است.
در جامعه ما پس از جنگ تحمیلی، رقابت برای اشرافیگری در نماز جمعه مطرح و بیان شد که اکنون دوره آن است که مصرف کنیم و اشرافیگری را ترویج دهیم که همین نگاه موجب شد کم کم سیمای شهرها عوض شود.
همین روند موجب افزایش مصرف در کشور شد، به نحوی که وقتی اکنون میانگین مصرف برخی اقلام را در ایران با آمارهای جهانی مقایسه میکنیم، میبینیم که چندین برابر استاندارد جهانی است مثلاً میزان مصرف شکر، روغن و
مصرف؛ ریشه بسیاری از مشکلات خانوادگی
همسری که برایش مهم است چه بپوشد و چگونه خود و خانه خود را نشان دهد، تناقض نیاز خانواده به ازخودگذشتگی را در خانواده ایرانی ایجاد و باعث بسیاری از اختلافها میشود به نحوی که اکنون یکی از دغدغههای جدی مرکز ملی پاسخگویی مسئله مصرف است. عدهای به دلیل اینکه همسرشان خرجی نمیدهد، دچار مشکل هستند و عدهای چون همسرشان زیاد خرج میکند.
دنیای کنونی تناقضی را در خانواده به وجود میآورد؛ بخشی از مفهوم خانواده از خودگذشتگی، فداکاری، مسئولیت پذیری و ... است، اما از سوی دیگر اکنون مسائلی از قبیل توسعه فردگرایی، لذتطلبی، کامجویی و ... به وجود آمده که مفاهیم اصلی خانواده را تغییر داده است.
آثار قناعت؛ سلامت جسم و روان
در روایتهای دینی قناعت به عنوان یکی از فضیلتهای همسری که میخواهید انتخاب کنید و موجب تحکیم خانواده میشود،
👈بر اساس نتایج تحقیقات صورت گرفته در منابع دینی و ایرانی، نتایج قناعت: عزت نفسی، آرامش روان، آزادگی، شادکامی، عفت و خودکنترلی، حفظ و سلامت دین، فقر زدایی، بهزیستی روانی، سلامت جسمانی و ... است.
آثار عدم قناعت در منابع اسلامی و ایرانی نیز افکار وسواسی، عدم رضایت از زندگی، غمگینی، پایین بودن حیا، عدم سلامت جسمی و ... عنوان شده است.
مؤلفههایی که در حوزه شناختی بر روی مسئله قناعت تأثیرگذار هستند
شناخت صحیح خداوند شامل مالکیت خداوند، رازقیت خداوند و خیرباوری نسبت به مسائلی که خدا برای انسان رقم میزند از مؤلفههای شناختی مرتبط با قناعت است.
↩️شناخت دنیا و آخرت و این مسئله که دنیا محل گذر و جایگاه گذار است. شناخت منزلت انسان، شناخت صحیح اولویتهای زندگی، اهمیت امنیت اقتصادی و رفاه ضمنی و ... نیز سایر مؤلفههای شناختی تأثیر گذار بر روی مسئله قناعت هستند.
سازههای مؤثر بر قناعت را صبر، رضامندی، توکل، عزت، کرامت نفس و ...
برای اصلاح رفتار مصرفگرایی، پروتکلی در بازسازی شناختی تهیه شده است و برای تغییر هر کدام از مفاهیم خودشناسی و خداشناسی راهبرها و راه کارهای اجرایی طراحی شده است.
از راهکارهای
راهبرد بعدی تبیین مفهوم قناعت، شناخت آثار و آموزشهای رفتاری مرتبط با قناعت است. در پروتکل مطرح شده که طی ۱۱ هفته با ایجاد هیجان مثبت، نوشتن نامه قدردانی نسبت به داشتهها برای خدا، دوستی با افراد قانع، نوشتن داستان با موضوع قناعت، تهیه قلک قناعت و پسانداز کردن هزینههایی که از راه قناعت پسانداز میکنیم و بعد هزینه کردن پول قلک برای کارهایی که مورد پسند خداوند است و ... قناعت را در خانواده عملیاتی و اجرایی میکنیم.
🔰برخی از آثار و نتایج:
برخی از آثارو نتایج "گنج تمام نشدنی" عبارتند از:
1-حیاة طیبه
»مَن عمل صالحاً من ذکرٍ او اُنثی و هو مومنَ فلنحییَّهُ حیاهً طیبه. هر مرد و زن با ایمانی که کار نیکی انجام دهد او را زندگی پاکیزه خواهیم بخشید.»
از حضرت علی(ع) پرسیدند که منظور خداوند از حیاه طیبه چیست فرمودند: هی القناعهِ.
2-هدایت
پیامبر اکرم(ص) فرمودند: خوشا بحال آنکه با اسلام هدایت شود و معیشت او به حد کفاف باشد و قناعت کند.
3-رضایت خداوند
امام صادق(ع) می فرمایند: هر که به معاش اندک خدا راضی گردد خدا هم به عمل اندک او راضی شود.
امام رضا(ع) فرموده اند: کسیکه جز به روزی زیاد قناعت نکند، جز عمل بسیار او را بس نباشد و هر که روزی اندک کفایتش کند عمل اندک هم کافیش باشد.
4-موجب عزت انسان
همان طور که حضرت علی(ع) می فرمایند: عزّت و سربلندی نتیجه قناعت است.
پس میوه قناعت عزت و آبرو برای انسان است.
5-سبکی حساب در روز قیامت
حضرت علی(ع) فرموده است: اِقنَع بِما اوتیتَهُ َحِفَّ علیکَ الحساب . به آنچه داده شدی قناعت ورز تا حساب روز قیامت بر تو سبک و آسان گردد.(
⬅️علل قناعت گریزی
حال ببینیم با این همه تاکید که بر قناعت و فواید آن شده، چرا برخی از مردم جامعه از آن گریزان هستند:
1-تجملگرایی؛ انسانهای تجملگرا نمیتوانند قانع باشند. در جامعهای که نمایش زیاد میشود، قناعت کمرنگ میشود.
2-بیشخصیتی و بیهویتی هم یکی دیگر علل گریز مردم از قناعت است، اما انسانهای متشخص، خود را با ثروتشان بروز نمیدهند.
1. آسايش، راحتي و رضايتمندي
انسان به صورت فطري طالب راحتي و آسايش است. گاهي به اشتباه مصداق رفاه و آسايش را تشخيص ميدهد. براي اينكه اشتباه نكند و حريص نباشد، بايد بداند اولين ثمرة شيرين قناعت، آسايش و راحتي است براي كسي كه اين ويژگي را دارا است.
هنگامي كه فرد به آنچه در اختيار دارد، اكتفا ميكند و در زندگي، خود را با در نظر داشتن امكانات موجود، اداره ميكند، سختي بسياري از امور همچون فعاليتهاي طاقت فرسا، نگراني از كمبودها، اظهار نياز به ديگران و... را از خود دور ميسازد. از اينرو، رسول خدا(ص) قناعت را عين راحتي دانسته و فرمودهاند: «القناعة راحة؛ قناعت راحتي است».20
اميرالمؤمنين(ع) راحتي را ثمره قناعت به شمار آورده و فرمودهاند: «ثمرة القناعة الراحة؛ راحتي و آرامش نتيجه قناعت است».
همچنين حضرت ميفرمايد: «حرم الحريص القناعه، فافتقد الراحه؛ حريص چون از قناعت محروم است، راحتي ندارد».
در حديثي ديگر ميفرمايد: «القناعه مال لاينفد؛ قناعت ثروتي پايان نايافتني است كه به دنبال خود عزت ميآورد».
غزالي ميگويد: «هيچ كس را عيش خوش تر از قانع نبود، هيچ كس اندوهگينتر از حسود نبود، هيچ كس سبك بارتر از تارك دنيا نبود و هيچ كس پشيمانتر از عالم بدكار نبود».
در بُعد خانوادگي نيز اكتفا كردن فرد به امكانات موجود، بسياري از نگرانيها را از زندگي مشترك دور ميسازد.
مرد يا زني كه به همسر خود به عنوان دارايي موجود خود نگاه ميكند و او را بدون مقايسه با نقاط قوت ديگران مينگرد، در حقيقت آرامش و راحتي خود را تأمين كرده است.
همچنان كه افرادي كه تنها نقاط ضعف همسر خويش را در نظر ميگيرند و آن را با نقاط قوت ديگران مقايسه ميكنند، همواره روحي ناآرام دارند. ساير امكانات زندگي نيز همين طور است. كساني كه به آنچه دارند، راضياند و خود را براي به دستآوردن آنچه ندارند، به زحمت نمياندازند، يا در افسوس نداشتن آن به سر نميبرند، زندگي را با روحي آرام و به دور از دغدغه و نگراني ميگذرانند. در حديثي از امير مؤمنان(ع) آمده است: «الرضا ينفي الحزن؛ رضايت و قناعت اندوه را از بين ميبرد».
جانسون ميگويد:
«براي دستيابي به احساس رضايت، بايد شعار ايمان به خدا جاي "درست همين كه به شغل برسم، داراي خانه شوم، سرمايهدار گردم و..." را بگيرد».
2. برخورداري از زندگي شيرين
راحتي و آسايش ناشي از قناعت، زمينه برخورداري همسران از زندگي دلپذير و گوارا را فراهم ميسازد.
اين نتيجه ارزشمند با تعابير گوناگوني در متون ديني بيان شده است. در روايتي از قناعت، به زندگي گوارا تعبير شده است:
🔹«عن الصادق(ع) خمس من لم يكن فيه لم يتهنأ العيش الصحة و الا من و الغني و القناعة و الانيس الموافق؛
كسي كه پنج چيز در او نباشد، زندگي برايش گوارا نيست. سلامتي، امنيت، بي نيازي، قناعت و همسر موافق»
🔹در برخي از روايات، قناعت را گواراترين زندگي به شمار آورده است: «عن علي(ع): القناعة اهنأ العيش؛گواراترين زندگي قناعت است».
در تعبيري ديگر قناعت مصداق حيات طيبه دانسته شده است: «سئل علي(ع) عن قوله تعالي «فلنحيينّه حياةً طيبةً، فقال هي القناعة؛از امير مؤمنان(ع) در باره سخن خداوند متعال كه فرمود: ما به او حيات طيبه عطا ميكنيم، سؤال شد. پس حضرت فرمودند: حيات طيبه قناعت است. نه تنها قناعت حيات طيبه است، بلكه پاكترين زندگي قناعت است».
👈عن علي(ع): اطيب العيش القناعة؛ پاكترين زندگي قناعت است».
در جاي ديگر حضرت امير(ع)زيبايي زندگي را قناعت ديده، فرمودهاند: «جمال العيش القناعة؛قناعت زيبايي زندگي است».
همه اين تعابير بيانگر آن است كه فرد قانع، از همسر خود راضي، از امكاناتي كه در اختيار دارد، راضي و از همه مهمتر از خداي خود راضي است.
و بر اساس اين رضايت، ضمن آنكه از باطني آرام برخوردار است، اعضا و جوارح خود را نيز براي دسترسي به آنچه ندارد، به زحمت نمياندازد. آيا حيات طيّبه چيزي جز اين است؟
3. عزّت نفس
حرمت نفس يكي از بهترين نشانههاي سعادت و خوشبختي است. هر چه فرد از حرمت نفس خويش فاصله ميگيرد و به گونهاي خود پنداره منفي پيدا ميكند از سعادت فاصله ميگيرد.
🔻از مهمترين عواملي كه بر رفتار اجتماعي ما تاثير ميگذارد، احساس كفايت و عزت نفس است.
هر يك از ما تصوري از خود دارد كه به آن خود پنداره ميگويند. آن تركيبي از شناختها و احساساتي است كه فرد نسبت به خود دارد. البته «عزت نفس» با مفهوم «خود» مساوي نيست.
مفهوم «خود» مجموعهاي از عقايد فرد در باره خود است كه بيشتر بر مبناي توصيف است تا اينكه بر مبناي قضاوت باشد؛ چرا كه ممكن است بعضي از بخش هاي مقوم خود، خوب يا بد تلقي نشود. وقتي ويژگي هايي كه فرد دارد با ارزش مثبت و منفي مورد قضاوت قرار نگيرد، اين خود را از عزّت نفس جدا ميسازد. پس نگاه به خود، در صورتي كه با قضاوت همراه باشد، عزّت نفس مطرح ميشود. اگر اين قضاوت مثبت باشد، به عزّت نفس فرد ميافزايد.
چنان كه منفي باشد، عزّت نفس او را كاهش ميدهد. به عنوان مثال، پسر بچهاي كه زياد دعوا ميكند، چنان كه اين حالت را به عنوان توانايي خود ارزيابي كند و براي آن ارزش مثبت قائل باشد، عزت نفس او افزايش مييابد. ولي چنان كه از اين حالت خود ناخرسند باشد و آن را حالت بدي ارزيابي كند، عزّت نفس او كاهش خواهد يافت.34 خود پنداشت از نظر مفهوم، گستردهتر از عزّت نفس است و به شناختهايي كه فرد از خودش دارد، اشاره ميكند.
👈عزّت نفس با مشاركت فرد در تعاملات خانواده ارتباط دارد. هر يك از افراد خانواده، وقتي دچار استرس ميشوند، توانايي آنها در برقراري ارتباط آشكار با يكديگر، دادن پسخوراند و دريافت آن و حل مشكلات به عزّت نفس جمعي خانواده بستگي دارد. افراد خانواده در مواقع بحراني يا استرسزا ممكن است ارتباط با يكديگر را متوقف سازند تا بدين طريق عزّت نفس خويش را حفظ كنند.36
عزّت و نفوذ ناپذيري اثر ارزشمند قناعت است. فردي كه به آنچه دارد، قانع نيست، همواره در صدد است كه كمبودهاي مادّي خود را بر طرف سازد و چون تأمين اين نيازها در موارد زيادي مستلزم در خواست از ديگران است و از سوي ديگر، اين كمبودها بي انتها ميباشد، نيل به آنچه كه فرد در اختيار ندارد، مستلزم ابراز نياز مداوم به ديگران است. اين همان چيزي است كه عزّت و نفوذ ناپذيري فرد را به شدّت به خطر مياندازد.
از اين رو، در روايات بسياري قناعت موجب عزّت دانسته شده است. «عن اميرالمؤمنين(ع): من تجلبب الصبر والقناعة عزّ و نبل؛ هر كس لباس صبر و قناعت بر تن كند، عزيز و با فضيلت ميشود».38 در روايت ديگري حضرت ميفرمايند: «القناعة تؤدي الي العزّ؛ قناعت به عزّت منتهي ميشود».
بعضي از روايات حتي از اين مرحله نيز فراتر رفته و قناعت را پايدارترين نوع عزت برشمردهاند: «القناعة ابقي عزّ؛ پايدارترين عزت قناعت است».
از اينرو، وقتي به امام باقر(ع) گفته شد: «عظيمترين انسانها كيست؟ حضرت فرمودند:مَنْ لميبال الدنيا في يد من كانت؛كسي كه توجه نداشته باشد به اين كه دنيا در دست كيست».
روشن است كه عزّت مهمترين سرمايه زندگي مشترك است. با وجود آن، ميتوان بسياري از كمبودهاي زندگي را ناديده گرفت و زمينه آرامش و سازگاري خانوادگي را فراهم ساخت.
بينيازي و عزّت انسان در احساس اوست. چه بسيار افرادي كه با همه سرمايهاي كه دارند، روحيه گدايي بر آنها حاكم است. فيض كاشاني از وجود پيامبر(ص) اكرم(ص) نقل ميكند كه حضرت فرمود: «بينيازي به فراواني ثروت نيست، بلكه به روحيه بينيازي است».
رهايي از اسارت نفس به قناعت وابسته است. كسي كه قناعت پيشه نسازد، به اسارت نفس گرفتار ميشود و عزّت خود را از دست ميدهد. علي(ع) ميفرمايد: «الحريص عبد المطامع؛ حريص بنده هواهاي نفساني است»
4. اصلاح نفس
علاوه بر آثاري كه به آن اشاره شد، اين صفت از مهمترين عوامل خود سازي قلمداد ميشود. صفت ناپسند حرص، كه سرچشمه بسياري از رذايل اخلاقي است، با قناعت درمان ميشود.
ريشه كن كردن حرص نقطه آغازي براي آراسته شدن به مكارم اخلاق خواهد بود. بر اين اساس، امير المؤمنين(ع) قناعت را عامل مقابله با حرص شمرده و فرمودهاند: «انتقم من حرصك بالقنوع كما تنقم من عدوّك بالقصاص؛ از حرص خود با قناعت انتقام بگير همان گونه كه از دشمن خود با قصاص انتقام ميگيري».
در جايي ديگر، از قناعت به عنوان بيشترين ياري دهنده فرد در جهت اصلاح نفس ياد كردهاند: «اعون شييء علي صلاح النفس القناعة؛ كمك كارترين عامل بر اصلاح نفس قناعت است».
مسلّم است فردي كه توفيق خودسازي پيدا كرده و از نفس صالحي برخوردار گشته است، از توانايي ايجاد آرامش در جامعه و به حدّاقل رساندن تنشها و ناسازگاريها برخوردار خواهد بود.
پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوالهوسلم) فرمودند:
«مَن زَهِدَ فی الدنیا هانت علیه المصائب؛ کسی که در دنیا زاهد باشد گرفتاریها برایش آسان شود.»
دل کندن از این دلبستگیهای دنیا و دل بستن به جهان آخرت موجب رستگاری انسان میشود بنا به فرموده حضرت علی (علیهالسلام): خوشا آنانی که دل از این جهان کندند و به آن جهان بستند
خصوصیات افراد قانع
در احادیث و روایات از افراد قانع به عنوان سپاسگزارترین مردم یاد شده است و نشانههای دیگری نیز عنوان شده است از جمله: آزادگی، مردانگی و همت بلند.
افرادی که قناع هستند دارای همت بلند هستند.
حضرت علی (علیهالسلام) فرمودند: قانعترین مردم باش تا شکرگزارترین آنان باشی.
حضرت علی (علیهالسلام) فرمودهاند: زندگی با قناعت نشانه همت بلند است.