eitaa logo
فاطمیه‌ی حضرت ولی‌عصر صاحب‌الزمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه
7.2هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
641 ویدیو
11 فایل
©تنها صفحه‌ی رسمی دفتر آیت الله العظمیٰ وحیدخراسانی ☑️قم صفائیه کوی۲۳ 📞 +982537475 تلگرام T.me/Fatemyeh_ValiAsr اینستاگرام Instagram.com/Fatemyeh_ValiAsr_fa سایت WahidKhorasani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 سوگوارانه در عزای حضرت خدیجه کبری سلام‌الله‌علیها ◼️ دوشنبه ۲۲ فروردین‌ماه|بعد از افطار ساعت۲۲ ◼️ دفتر آیت الله العظمی وحید خراسانی فاطمیه‌ی‌حضرت‌ولی‌عصر‌صاحب‌الزمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه ◼️ ☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
فاطمیه‌ی حضرت ولی‌عصر صاحب‌الزمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه
‍ ♨️ بیانات آیت الله العظمی وحیدخراسانی بر محور قرآن و اهلبیت علیهم‌السلام | جزء ۹ 💠 ﴿وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنِي آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَىٰ أَنْفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ ۖ قَالُوا بَلَىٰ ۛ شَهِدْنَا ۛ أَنْ تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَٰذَا غَافِلِينَ.﴾ [الاعراف۲۷۱۝] «و هنگامى را كه پروردگارت از پشت فرزندان آدم، ذريه‌ی آنان را برگرفت و ايشان را بر خودشان گواه ساخت كه آيا پروردگار شما نيستم؟ گفتند: چرا، گواهى داديم؛ تا مبادا روز قيامت بگوييد ما از اين [امر] غافل بوديم.» *** ⁉️ هيچ دقت كرده‌ايد كه بين اين «ألَست» در آیه‌‌ی کریمه با آن «ألَست» که در غدیر فرمود: «ألست أولی بكم؟» چه ارتباطی است؟ ✍🏻 كتاب و سنت به هم بسته و پيوسته‌اند؛ در کتاب خدا، عهد اول اين است: ﴿أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ قَالُوا بَلَى﴾، در سنّت، روز عهد دوم این است: «ألست أولی بكم؟»؛ 👈🏻 آن در قرآن مربوط به است و اين «ألَست» دوم مكمل آن «ألَست» اول است و آن «ألست» بدون اين «ألست» منتج نيست. ✅ نتيجه اين است كه كتاب و سنت به سه عهد «ألَست» تمام می‌شود: 1⃣ كلمه‌ی اول: «أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ»، 2⃣ كلمه‌ی دوم: «ألست أولی بكم»، 3⃣ و كلمه‌ی سوم «الست» مضمر در «ألست» دوم است و آن اين است: «مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ». ⁉️ «مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ» يعنی چه؟ اين كلمه را بايد ابراهيم خليل بفهمد. دائره‌ی مولويت خاتميت چقدر است؟ 🔰 «مَنْ» از الفاظ عموم است؛ كيست كه از اين مولويت خارج باشد؟ از جبرئيل و ميكائيل و اسرافيل و انبيا و مرسلين، همه در اين دائره‌ی ‌مولويت هستند. ❇️ بعد كه عهد را گرفت فرمود: «مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِیٌّ مَوْلَاهُ.» 🔆 حجّت بالغه اين است؛ تنزل مولويت خداوند، مولويت صلی‌الله‌علیه‌وآله می‌شود، تنزل مولويت خاتم، مولويت علیه‌السلام می‌شود. ماهتاب مولويت علیه‌السلام، انعكاس آفتاب مولويت صلی‌الله‌علیه‌وآله است و مولويت خاتم انعكاس مولويت ﴿الله نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ﴾ است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌 ۱. خدا نور آسمانها و زمین است. (سوره‌ی نور، آیه ۳۵) 🎙 برگرفته از بیانات آیت الله العظمی وحید خراسانی 📆 ۳۰/ بهمن/ ۱۳۸۱ ◻️ ☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
💠 «و کانت خدیجه وزیره صدق علی الاسلام و کان رسول الله یسکن الیها.¹» سلام الله علیها وزیر راستین اسلام بود، و صلی‌الله‌علیه‌وآله به وسیله‌ی (یاری‌ها و حمایت‌ها و محبت‌های) او آرامش می‌یافت و تسلی خاطر پیدا می‌کرد. 🎤 کلام فقیه: ❇️ خدیجه‌ی کبری کسی بود که تمام هستی خود را در راه خدا و رسول الله داد. 💰 زنی بود که ثروتش به حساب نمی آمد و در اقصی نقاط مال التجاره داشت. ‼️ کار به جایی رسید که وقت جان دادن به پیغمبر صلی‌الله‌علیه‌وآله گفت: من به اندازه‌ی کفنم دارایی ندارم؛ خدا جبرئیل را فرستاد و گفت: کفن خدیجه با ماست. 📌 ۱. اسدالغابه، ج۵، ص۴۳۴. 🎙 حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی 📆 ۲۴/ شهريور/ ۱۳۷۶ ◼️ ☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
فاطمیه‌ی حضرت ولی‌عصر صاحب‌الزمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه
‍ ♨️ بیانات آیت الله العظمی وحیدخراسانی بر محور قرآن و اهلبیت علیهم‌السلام | جزء ۱۰ 💠 ﴿...قُلْ مَتَاعُ الدُّنْيَا قَلِيلٌ وَالْآخِرَةُ خَيْرٌ لِمَنِ اتَّقَىٰ...﴾ [التوبه۸۳۝] خدای متعال خطاب به پیامبر می‌فرماید: «بگو متاع دنیا اندک است...» *** 🌌 یعنی متاع دنيا را با زينت آسمانِ آن به ستارگان و خورشيد و ماه‏ها و سياره‏هاى محيّرالعقول و تمام اين كهكشان‌ها که نه آغازش معلوم است و نه انتهایش، تمام این عرصه‌ی غیر قابل تصور را قرآن شمرده است. 💡 همین قرآن نسبت به حکمت می‌فرماید: ﴿يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشَاءُ وَمَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا¹﴾؛ «[خدا] به هر كس كه بخواهد مى‌بخشد و به هر كس حكمت داده شود، به يقين خيرى فراوان داده شده است.» 🔍 خوب دقت کنید چه خبر است. ❇️ این حکمتی که بزرگ‌ترین گوهر در خزینه‌ی خداوند است، این حکمتی که اینقدر نزد خدا عزیز است، صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم آن و عليه‏السلام آن است و چنین حكمتى حكمت مطلقه‏اى است كه خداوند مطلق آن حكمت را شمرده است. ‼️ عقل اینجا متحیر است؛ خدایی که می‌فرماید: همه‌ی دنيا به وجود مطلقش قليل است، هم او می‌فرماید: حكمت آن هم مطلق حکمت، خير كثير است. 🔆 و رسول خدا می‌فرماید: «هر كس دنبال اين حكمت باشد، كه گمشده‌ی هر مؤمن و مطلب و مقصود هر انسان است، بجز از طريق و راه عليه‏السلام نمى‏تواند به آن برسد...² ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌 ۱. سوره‌ی بقره، آیه ۲۶۹. ۲. «أَنَا مَدِينَةُ الْحِكْمَةِ وَ عَلِيٌّ بَابُهَا فَمَنْ أَرَادَ الحِکْمَة فَلْيَأْتِهَا مِنْ بَابِهَا.» (امالی الشیخ الطوسی، ص۴۸۳) 📚 برگرفته از کتاب «به یاد اول مظلوم روزگار»، آیت الله العظمی وحید خراسانی ◻️ ☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
فاطمیه‌ی حضرت ولی‌عصر صاحب‌الزمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه
‍ ♨️ بیانات آیت الله العظمی وحیدخراسانی بر محور قرآن و اهلبیت علیهم‌السلام | جزء ۱۱ 💠 ﴿أَلَا إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لَا هُمْ يَحْزَنُونَ﴾ [یونس۲۶۝] *** 💡 احادیث باید با قرآن و قرآن باید با احادیث، توأم شود، تا مطالب روشن گردد. 👈🏻 حدّ این است: ﴿إِنَّما يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماء.¹﴾ 👈🏻 اما حدّ دیگری دارند، آن حدّ این است: ﴿أَلاَ إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ لاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لاَ هُمْ يَحْزَنُونَ.²﴾ 🥇 مقام آنها، برتر از مقام علماست؛ علما در مرتبه‌ی هستند؛ ولی اولیاء به جایی رسیده‌اند که ﴿لاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لاَ هُمْ يَحْزَنُونَ﴾، عاقبت هم این است: ﴿لَهُمُ الْبُشْرَى فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَ فِي الآخِرَةِ.³﴾ ❇️ حال قرآن را بگذارید کنارِ این فراز از دعای ندبه «اَيْنَ وَجْهُ اللَّهِ الَّذِي إِلَيْهِ‏ يَتَوَجَّهُ‏ الْأَوْلِياءُ...⁴»؛ اولیاء خدا وقتی به این مرتبه رسیدند، تازه لیاقت پیدا می‌کنند که به توسط به خدا توجه کنند. 🔆 یا صاحب الزمان، تو ! اما وجه اللهی که تمامی اولیاء خدا به واسطه‌ی آن وجه به توجه می‌کنند. ‼️ این کلمه بُهت آور است؛ اگر اولیاء بخواهند به خدا توجه کنند، باید به وسیله‌ی او باشد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌 ۱. از میان بندگان خدا، تنها دانشمندان از او می‌ترسند. (سوره‌ی فاطر، آیه ۲۸) ۲. دوستان خدا هرگز هیچ ترسی (از حوادث آینده عالم) و هیچ حسرت و اندوهی (از وقایع گذشته جهان) در دل آنها نیست. (یونس، آیه ۶۲) ۳. در زندگی دنیا و در آخرت، شاد و مسرورند. (یونس، آیه ۶۳) ۴. کجاست وجه الله که اولیای الهی به او رو می‌آورند؟ (المزار، مشهدی، ص۵۷۹) 📚 برگرفته از کتاب فدک نحله‌ی خاتم، آیت الله العظمی وحید خراسانی ◻️ ☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
فاطمیه‌ی حضرت ولی‌عصر صاحب‌الزمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه
‍ ‍ ♨️ بیانات آیت الله العظمی وحیدخراسانی بر محور قرآن و اهلبیت علیهم‌السلام | جزء ۱۲ 💠 ﴿وَ اصْنَعِ الْفُلْكَ بِأَعْيُنِنا وَ وَحْيِنا وَ لا تُخاطِبْني‏ فِي الَّذينَ ظَلَمُوا إِنَّهُمْ مُغْرَقُونَ.﴾ [هود۷۳۝] «و زير نظر ما و [به] وحى ما كِشتى را بساز و درباره‌ی كسانى كه ستم كرده‌اند با من سخن مگوى، چرا كه آنان غرق شدگان هستند.» *** فرمودند: 🚢 من در میان شما همانند هستند، کسی‌ که سوار بر این کشتی شود نجات می‌یابد و هرکس از ایشان تخلّف ورزد هلاک می‌شود.¹ در این روایت اهل بیت به «سفینه‌ی نوح»، تمثیل شده‌اند؛ تمثیل از پیامبر اکرم است و آن حضرت حکیمی است که به نصّ قرآن به غرض تعلیم کتاب و حکمت مبعوث شده است.² 🤔 وقتی چنین حکیمی سخن می گوید، باید دانشمندان عالم تأمل کنند که در سفینه‌ی نوح چه خصوصیتی بوده، بعد که همه‌ی خصوصیات جمع شد، باید تمام آنها را در مورد این مَثَل، منطبق کنند... ❇️ این روایت دلالت بر دارد و هر چه هست در اینجاست که باید دید سفینه‌ی نوح چیست؟ 🔰 آن سفینه مبدئی دارد، منتهائی دارد، وسطی دارد؛ قهراً در «مَثَل» باید همه‌ی آنچه در مورد مُمَثَّل‌ٌ بِه³ است، به دقت درآورد، بعد آن وقت فقهِ حدیث روشن می‌شود که چه نسبتی بین «اهل بیت» او و «سفینه‌ی نوح» است. 👌🏻 حدیث سفینه از چهار جهت بر عصمت اهل بیت علیهم‌السلام دلالت دارد: 1⃣ از جهت آنکه صُنع سفینه‌ی نوح به اشراف عین اللّٰه و بوده است: ﴿بِأَعْيُنِنا وَ وَحْيِنا﴾ و قاعده‌ی مماثلت چنین اقتضاء می‌نماید که اهل بیت نیز دارای مقام عصمت باشند. 2⃣ از جهت مبرّا بودن صنع نوح از نقص و خلل به تناسب مصنوع با صانع معصوم. 3⃣ از جهت آنکه حرکت و سکون سفینه‌ی نوح با «بسم اللّٰه» به قاعده‌ی مماثلت دلیل بر آن است که حرکت و سکون اهل بیت علیهم‌السلام نیز به امر الهی بوده و به اسم خدا حرکت و به اسم خدا توقف می‌نمایند: ﴿بِسْمِ اللَّهِ مَجْرَاهَا وَ مُرْسَاهَا.⁴﴾ 4⃣ از جهت ذیل حدیث سفینه که فرمودند: «مَنْ رَكِبَهَا نَجَا وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهَا غَرِقَ» که دلالت دارد بر اینکه اهل بیت در تمام امور مدار بشریت بوده و تخلّف از ایشان سبب هلاکت است و لازمه‌ی این امر عصمت اهل بیت علیهم‌السلام است...* ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌 ۱. معجم الأوسط، طبرانی، ج۲، ص۲۲. ۲. اشاره به آیه ۱۶۴ سوره‌ی آل عمران. ۳. آنچه که پیرامون او مَثَل آورده شده، ممثلٌ به است. ۴. ﴿وَ قَالَ ارْكَبُوا فِيهَا بِسْمِ اللَّهِ مَجْرَاهَا وَ مُرْسَاهَا﴾؛ «و [نوح] گفت: در آن سوار شويد. روان شدن و لنگر انداختنش به اسم خداست، بى‌گمان پروردگار من آمرزنده‌ی مهربان است.» (هود: ۴۱) *برای مطالعه‌ی دقیق این مطلب به کتاب «فدک نحله‌ی خاتم»، بخش دوم، فصل سوم مراجعه شود. ◻️ ☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
‍ ‍ ♨️ بیانات آیت الله العظمی وحیدخراسانی بر محور قرآن و اهلبیت علیهم‌السلام | جزء ۱۳ 💠 ﴿وَ أَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا ...﴾ [الزمر۹۶۝] «و زمين به نور پروردگارش روشن گردد.» ---------------------------------------- ⁉️ آن ربّ الارض که زمین به نورش اشراق می‌شود، کیست؟ ☀️🌙 الآن زمین در روز به اشراق شمس و در شب به اشراق قمر مستشرق و روشن است ولی روزی خواهد آمد که زمین به روشن می‌شود. ❇️ مفضّل گوید: شنیدم که علیه‌السلام در بیان آیه‌ی ﴿وَ أَشْرَقَتِ الْأَرْضُ‏ بِنُورِ رَبِّها﴾ فرمودند: «ربّ الارض» همان است. ⁉️ پرسیدم هنگامی که ظهور کند چه می‌شود؟ ✨ حضرت فرمود: مردم از نور خورشید و ماه بی‌نیاز می‌شوند و نور حضرت ایشان را کفایت می‌کند. امام در اینجا بیانش این است که در آن روز طوری می‌شود که مردم از نور شمس و قمر مستغنی می‌شوند. 🌤 این چه حقیقتی است این چه سرّ مرموزی است که وقتی از مرحله‌ی غیب به مرحله‌ی شهود بیاید، علاوه بر اینکه اشعه‌ی نفسانیّه‌ی او تمام جواهر معادن انسانیت را که: «النَّاسُ‏ مَعَادِنُ‏ كَمَعَادِنِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ»، همه را از قوه به فعلیت می‌رساند، اشعه‌ی جسمانی او هم در آنجا کار شمس و قمر می‌کند؟ ‼️ معرفتِ یک چنین ذات مقدّسی از توان ادراک ما خارج است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🎙 حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی 📆 ۱۶/ دی/ ۱۳۷۴ ◻️ ☑️ @Fatemyeh_ValiAsr