🌺 فضیلت شماره ۲۳ 🌺
الثَّوابُ عِنْدَ اللَّهِ
«ثَواباً مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَاللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الثَّوابِ»؛( سوره آل عمران، آیه 195.)
«این پاداشی است از طرف خداوند، و بهترین پاداشها نزد پروردگار است».
از اصبغ بن نباته نقل شده: امیرالمؤمنینعلیه السلام فرمود: رسول خداصلی الله علیه وآله در مورد این آیه، خطاب به من فرمود:
«أَنْتَ الثَّوابُ وَأَصْحابُکَ الْأَبْرارُ»؛( بحارالانوار، ج 36، ص 97. شواهد التنزیل، ج 1، ص 178.)
مراد از ثواب تویی، و یاران تو نیز ابرار هستند».
🆔 @fazayeleameralmomanen🌺
🌺 فضیلت شماره ۲۴ 🌺
الْأُذُنُ الْواعِیةُ
به معنای گوش شنوا و فراگیرنده
پیامبر اکرمصلی الله علیه وآله به امام علیعلیه السلام فرمود:
«یا عَلِی! إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ أَمَرَنِی أَنْ أُدْنِیکَ وَأُعَلِّمُکَ لِتَعِی، وَأُنْزِلَتْ هذِهِ الْآیةُ: «وَ تَعِیها أُذُنٌ واعِیةٌ»
( سوره حاقه، آیه 12.)
فَأَنْتَ الْأُذُنُ الْواعِیةُ»
؛( بحارالانوار، ج 35، ص 329. الکشاف، ج 7، ص 133؛ تفسیر الرازی، ج 15، ص 485؛ تفسیر الکشف والبیان، ج 10، ص 28.)
«ای علی! خدا به من فرمان داده که تو را نزدیک گردانم و تو را چنان بیاموزم تا همه را فرا بگیری و این آیه نازل شد... تو همان اذن واعیه هستی».
و امیرمؤمنانعلیه السلام فرمود:
«أَنَا الْأُذُنُ الْواعِیةُ یقُولُ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ: «وَتَعِیها أُذُنٌ واعِیةٌ»»
( بحارالانوار، ج 35، ص 46.)
«من همان (اذن واعیه) گوش شنوا هستم که خدای تعالی فرموده: «و گوشهای شنوا آن را دریابد و بفهمد»»
امام باقرعلیه السلام نیز فرمود:
«اَلْأُذُنُ الْواعِیةُ أُذُنُ عَلِیّ»؛
( بحارالانوار، ج 35، ص 329.)
«گوش شنوا، همان گوش علیعلیه السلام است».
لذا در زیارت آن حضرت آمده است:
«اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا عَینَ اللَّهِ النّاظِرَةَ وَیدَهُ الْباسِطَةَ وَأُذُنَهُ الْواعِیةَ»
( بحارالانوار، ج 97، ص 305؛ جمال الاسبوع، ص 37؛ اقبال الاعمال، ص 608؛ مفاتیح الجنان، زیارت مطلقه امیرالمؤمنینعلیه السلام.)
«سلام بر تو ای چشم بینای خدا و دست گشاده خدا و گوش شنوای او»
🆔 @fazayeleameralmomanen🌺
🌺 فضیلت شماره ۲۵ 🌺
الْإِسْلامُ
اسلام با تمام احکام و اصول و فروع خود، در پیامبرصلی الله علیه وآله و امام معصوم تجسم یافته است؛ یعنی امام همان اسلام مجسّم است.
امام صادقعلیه السلام میفرماید: امیرمؤمنانعلیه السلام بر منبر کوفه چنین خطبه خواند:
«وَاللَّهِ! إِنِّی لَدَیانُ النّاسِ یوْمَ الدِّینِ وَقَسِیمُ اللَّهِ بَینَ الْجَنَّةِ وَالنّارِ... أَنَا الْإِسْلامُ الَّذِی ارْتَضاهُ لِنَفْسِهِ، کُلُّ ذلِکَ مَنّاً مِنَ اللَّهِ»
( بحارالانوار، ج 26، ص 318.)
«به خدا قسم که من حاکم مردم در روز قیامت هستم،
منم که مردم را برای بهشت و جهنم تقسیم میکنم...
من همان اسلامی هستم که خداوند آن را پسندیده است.
تمام اینها منت و افتخاری است از جانب خداوند متعال».
حضرت در این خطبه به این آیه شریفه اشاره فرموده:
«اَلْیوْمَ أَکْمَلْتُلَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دِیناً»
( سوره مائده، آیه 3.)
«امروز، دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان آیین (جاودان) شما پذیرفتم».
🆔 @fazayeleameralmomanen🌺
🌺فضیلت شماره ۲۶ 🌺
الْإِنْسانُ
در مورد آیه «وَقالَ الْإِنْسانُ ما لَها»
( سوره زلزله، آیه 3.) نقل شده فرمود: مراد از آن، امیر المؤمنینعلیه السلام است.
( بحارالانوار، ج 24، ص 96؛ تفسیر قمی، ج2، ص433.)
چنانکه روزی این آیه را نزد ایشان قرائت کردند، فرمود:
«فَأَنَا الْإِنْسانُ الَّذِی یقُولُ ما لَکَ»
( بحارالانوار، ج 57، ص 129؛ و ج 41، ص 256؛ دلائل الامامة، ص 1؛ تأویل الآیات، ص 806.)
«من آن انسانم که به زمین گوید تو را چه شده؟».
همچنین است «الانسان» در آیه شریفه «خَلَقَ الْإِنْسانَ * عَلَّمَهُ الْبَیانَ»( سوره الرحمن، آیه 3 و 4.)
«انسان را آفرید. و به او، بیان را آموخت».
امام رضاعلیه السلام فرمود: مراد از این انسان، امیرمؤمنانعلیه السلام است که هرچه را مردم به آن نیاز دارند، خداوند به علیعلیه السلام آموخت.
( بحارالانوار، ج 36، ص 165.)
🆔 @fazayeleameralmomanen🌺
🌺 فضیلت شماره ۲۷ 🌺
الْإِیمانُ فِی الْقُرْآنِ
یکی از نامهای امام علیعلیه السلام در قرآن، ایمان است که به کنایه از آن حضرت تعبیر شده است.
چنانکه امام باقرعلیه السلام در مورد آیه شریفه «وَمَنْ یکْفُرْ بِالْإِیمانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَهُوَ فِی الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرِینَ» فرمود:
«اَلْإِیمانُ فِی بَطْنِ الْقُرْآنِ عَلِی بْنُ أَبِی طالِبٍ، فَمَنْ کَفَرَ بِوِلایتِهِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ»
( بحارالانوار، ج 35، ص 348.)
«مراد از ایمان در قرآن کریم، علی بن ابیطالب است، هرکس به ولایت او کافر شود تمام اعمالش نابود میشود».
در حدیث بعدی از ابن عباس نقل شده که گفته: برای علی بن ابیطالبعلیه السلام نامهای زیادی است که مردم خبر ندارند.
گفتیم: کدام نام است؟ گفت: از جمله اینکه خدای تعالی در قرآن کریم او را «الایمان» نامیده و فرموده:
«وَمَن یکْفُرْ بِالْإِیمانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَهُوَ فِی الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرِینَ»؛( سوره مائده، آیه 5.)
«و هرکس انکار کند آنچه را باید به آن ایمان بیاورد، اعمال او تباه میگردد، و در سرای دیگر، از زیانکاران خواهد بود».
همچنین است ایمان در آیه: «حَبَّبَ إِلَیکُمُ الْإِیمانَ»( سوره حجرات، آیه 7.) که امام صادقعلیه السلام فرموده است.
( اصول کافی، ج 1، ص 426.)
🆔 @fazayeleameralmomanen🌺
🌺 فضیلت شماره ۲۸ 🌺
بِئْرٌ مُعَطَّلَةٌ
«وَبِئْرٍ مُعَطَّلَةٍ وَقَصْرٍ مَشِیدٍ»؛
( سوره حجّ، آیه 45.)
«و چه بسیار چاه پرآب، بیصاحب ماند، و چه بسیار قصرهای محکم و مرتفع».
امیر المؤمنینعلیه السلام در مورد این آیه فرمود:
«فَالْقَصْرُ مُحَمَّدٌ وَالْبِئْرُ الْمُعَطَّلَةُ وِلایتِی، عَطَّلُوها وَجَحَدُوها وَمَنْ لم یقِرَّ بِوِلایتِی لَمْ ینْفَعْهُ الْإِقْرارُ بِنُبُوَّةِ مُحَمَّدٍصلی الله علیه وآله»
( بحارالانوار، ج 26، ص 3.)
«همانا مراد از قصر، محمّد(ص) است و چاه معطل مانده، ولایت من است که آن را معطل گذاشته و انکار کردند، هر که به ولایت من اقرار نکند اقرار به نبوّت محمد صلی الله علیه و آله نفعی ندارد».
🆔 @fazayeleameralmomanen🌺
🌺فضیلت شماره ۲۹ 🌺
بَدِّلْهُ
«ائْتِ بِقُرْآنٍ غَیرِ هذَا أَوْ بَدِّلْهُ»
( سوره یونس، آیه 15.)
«قرآنی غیر از این بیاور، یا آن را تبدیل کن».
مفضل بن عمر میگوید: از امام صادقعلیه السلام در مورد این آیه شریفه پرسیدم، فرمود:
دشمنان گفتند: به جای علیعلیه السلام، فرد دیگری را جانشین خود قرار بده
.( اصول کافی، ج1، ص 419؛ تفسیر قمی، ج1، ص 310؛ تفسیر عیاشی، ج 2، ص 120.)
آیه شریفه در پاسخ فرمود:
«قُلْ ما یکُونُ لِی أَنْ أُبَدِّلَهُ مِن تِلْقآئِ نَفْسِی إِنْ أَتَّبِعُ إِلّا ما یوحی إِلَی»؛
( سوره یونس، آیه 15.)
«بگو: من حق ندارم که از پیش خود آن را تغییر دهم، و فقط از چیزی که بر من وحی میشود، پیروی میکنم».
🆔 @fazayeleameralmomanen🌺
🌺 فضیلت شماره ۳۰ 🌺
بَعْضُ ما یوحی
«فَلَعَلَّکَ تارِکٌ بَعْضَ ما یوحَی إِلَیکَ وَضَآئِقٌ بِهِ صَدْرُکَ»؛
( سوره هود، آیه 12.)
«شاید (ابلاغ) بعض آیاتی را که به تو وحی میشود، (به خاطر عدم پذیرش آنها) ترک کنی (و به تأخیر اندازی)، و سینهات از این جهت تنگ (و ناراحت) شود».
امام صادقعلیه السلام فرمود: این آیه شریفه در شأن امام علیعلیه السلام نازل شده؛ چون رسول خداصلی الله علیه وآله میدانست برخی مردم جاهل با آن مخالفت میکنند؛ لیکن خدای تعالی حضرت را تسکین داد:
«إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصّالِحاتِ سَیجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدّاً»
( سوره مریم، آیه 96.)
«مسلّماً کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام میدهند، خداوند رحمان محبّتی برای آنان در دلها قرار میدهد»
( بحارالانوار، ج 36، ص 100.)
🆔 @fazayeleameralmomanen🌺
🌺فضیلت شماره ۳۱ 🌺
الْحَقُ
«وَقُلِ الْحَقُّ مِنْ رَبِّکُمْ فَمَنْ شآءَ ...»؛( سوره کهف، آیه 29.)
«بگو: این حقّ است از سوی پروردگار شما! هرکس میخواهد...».
در مورد این آیه، از امام باقرعلیه السلام نقل شده که فرمود: مراد از حقّ در این آیه، ولایت علی بن ابیطالبعلیه السلام است
( اصول کافی، ج 1، ص 424؛ الصراط المستقیم، ج 1، ص 291؛ تفسیر القمی، ج 2، ص 289.)
همچنین است آیه شریفه:
«أَفَمَن یعْلَمُ أَنَّما أُنْزِلَ إِلَیکَ مِنْ رَبِّکَ الْحَقُّ کَمَنْ هُوَ أَعْمی ...»؛( سوره رعد، آیه 19.)
«آیا کسیکه میداند آنچه ازطرف پروردگارت بر تو نازل شده حق است، مانند کسی است که نابینا است؟! ...».
هم از ابن عباس و هم از امام باقرعلیه السلام نقل شده: مراد از حقّ، علی بن ابیطالبعلیه السلام است.
( بحارالانوار، ج 36، ص 124.)
🆔 @fazayeleameralmomanen🌺
🌺فضیلت شماره ۳۲ 🌺
الْخاشِعُ فِی الْقُرْآنِ
«وَاسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلاةِ وَإِنَّها لَکَبِیرَةٌ إِلّا عَلَی الْخاشِعِینَ»؛( سوره بقره، آیه 45.)
«ازصبر و نماز یاری جویید و بااستقامت و مهار هوسهای درونی و توجه به پروردگار، نیرو بگیرید. این کار جز برای خاشعان گران است».
الخاشع یکی از اسامی قرآنی امیرمؤمنانعلیه السلام است. ابن عباس درباره آیه شریفه میگوید:
«اَلْخاشِعُ الذَّلِیلُ فِی صَلاتِهِ الْمُقْبِلُ عَلَیها: رَسُولُ اللَّهِ وَعَلِی بْنُ أَبِی طالِبٍ»
( بحارالانوار، ج 35، ص 348؛ تفسیر فرات، ص 59؛ مناقب آل ابی طالب، ج 2، ص 20.)
«مراد از خاشع و کسی که در نمازش خاشع و ذلیل است و به آن اقبال دارد، رسول خداصلی الله علیه وآله و علی بن ابیطالبعلیه السلام است».
🆔 @fazayeleameralmomanen🌺
🌺 فضیلت شماره ۳۳ 🌺
از نبى اكرم صلّى اللّٰه عليه و اله و سلّم روايت شده همانا آن حضرت فرمود:
براى برادرم علي بن ابى طالب عليه السّلام فضيلتهاى بىشماريست هر كس يكى از آنها را نقل كند و اقرار هم به آن فضيلت داشته باشد خداوند گناهان گذشته و آيندهى او را بيامرزد
و هر كس فضيلتى را از او بنويسد تا آنگاه كه آن نوشته باقى باشد فرشتگان برايش طلب آمرزش كنند
و هر كس فضيلتى از آنها را گوش دهد خداوند گناهانى را كه بوسيلۀ گوش انجام داده بيامرزد
و هر كس به فضيلتى از فضائل او نگاه كند گناهانى كه بوسيله چشم انجام داده آمرزيده شود.
رُوِيَ عَنِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَنَّهُ قَالَ: لِأَخِي عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ فَضَائِلُ لاَ تُحْصَى كَثْرَةً
فَمَنْ ذَكَرَ فَضِيلَةً مِنْ فَضَائِلِهِ مُقِرّاً بِهَا غَفَرَ اَللَّهُ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ مَا تَأَخَّرَ
وَ مَنْ كَتَبَ فَضِيلَةً مِنْ فَضَائِلِهِ لَمْ تَزَلِ اَلْمَلاَئِكَةُ تَسْتَغْفِرُ لَهُ مَا بَقِيَ لِذَلِكَ اَلْكِتَابَةِ رَسْمٌ
وَ مَنِ اِسْتَمَعَ إِلَى فَضِيلَةٍ مِنْ فَضَائِلِهِ غُفِرَتْ لَهُ ذُنُوبُهُ اَلَّتِي اِكْتَسَبَهَا بِالسَّمَاعِ
وَ مَنْ نَظَرَ إِلَى فَضِيلَةٍ مِنْ فَضَائِلِهِ غُفِرَتْ لَهُ ذُنُوبُهُ اَلَّتِي اِكْتَسَبَهَا بِالنَّظَرِ.
إرشاد القلوب ج ۲، ص ۲۰۹
🆔 @fazayeleameralmomanen🌺
🌺 فضیلت شماره ۳۴ 🌺
«رميله»يكى از اصحاب خاص امير المؤمنين عليه السّلام بود،از او روايت شده كه گفت:در زمان امير المؤمنين عليه السّلام سخت بيمار شدم،كمكم حالم بهبودى يافت و روز جمعهاى احساس كردم كمى سبك
شده ام با خود گفتم:بهترين كار اين است كه امروز غسلى كنم و به مسجد بروم و پشت سر امام عليه السّلام نماز بخوانم،و اين كار را كردم.
وقتى كه امام عليه السّلام در مسجد جامع كوفه،بر فراز منبر نشست،همان بيمارى به من عود كرد،پس از اينكه امام عليه السّلام از مسجد بيرون رفت،پشت سرش راه افتادم،نگاهى به من كرد،و فرمود:
تو را افسرده مىبينم؟دريافتم كه بيمارى؟و با خود گفتى:كارى بهتر از اين نيست كه غسلى كنى و براى نماز جمعه در مسجد حاضر شوى و با ما نماز بخوانى؟و كمى احساس سبكى كردى؟و وقتى كه نماز خواندى و من به منبر رفتم،بيماريت عود كرد؟!.
«رميله»گويد:به امام عليه السّلام عرض كردم،به خدا سوگند،از داستان من يك حرف كم و زياد نكردى؟!
فرمود:اى رميله هيچ مؤمنى بيمار نمىشود،مگر اين كه ما هم به خاطر او بيمار مىشويم و اندوهى به او نمىرسد،جز اين كه ما هم اندوهگين مىشويم و هيچ دعايى نمىكند،مگر اين كه برايش آمين مىگوييم و هر گاه ساكت باشد، برايش دعا مىكنيم؟
رميله گويد:عرض كردم،اين مسأله نسبت به كسانى است كه در اين شهر با شما ساكن هستند،ولى كسانى كه در اطراف جاهاى دور،سكونت دارند،چطور؟ فرمود:اى رميله هيچ مؤمنى در شرق و غرب عالم از نظر ما پنهان نيست، مگر اين كه او با ماست و ما با اوييم؟!.
اين هم دليلى واضح و روشن،در مسأله امامت حضرت على عليه السّلام است
رُمَيْلَةَ وَ كَانَ رَجُلاً مِنْ خَوَاصِّ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ رُمَيْلَةُ : وُعِكْتُ وَعَكاً شَدِيداً فِي زَمَانِ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ ثُمَّ وَجَدْتُ مِنْهُ خِفَّةً فِي نَفْسِي يَوْمَ اَلْجُمُعَةِ فَقُلْتُ لاَ أَعْمَلُ شَيْئاً أَفْضَلَ مِنْ أَنْ أَقْبِضَ عَلَى اَلْمَاءِ وَ آتِيَ اَلْمَسْجِدَ فَأُصَلِّيَ خَلْفَ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ فَفَعَلْتُ ذَلِكَ فَلَمَّا عَلاَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَلَى اَلْمِنْبَرِ فِي جَامِعِ اَلْكُوفَةِ عَاوَدَنِي اَلْوَعْكُ فَلَمَّا خَرَجَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ مِنَ اَلْمَسْجِدِ تَبِعْتُهُ فَالْتَفَتَ إِلَيَّ وَ قَالَ مَا أَرَاكَ إِلاَّ مُشْتَبِكاً بَعْضُكَ فِي بَعْضٍ قَدْ عَلِمْتُ مَا بِكَ مِنَ اَلْوَعْكِ وَ مَا قُلْتَ إِنَّكَ لاَ تَعْمَلُ شَيْئاً أَفْضَلَ مِنْ غُسْلِكَ لِصَلاَةِ اَلْجُمُعَةِ خَلْفِي وَ إِنَّكَ كُنْتَ وَجَدْتَ خِفَّةً فَلَمَّا صَلَّيْتُ وَ عَلَوْتُ اَلْمِنْبَرَ عَادَ عَلَيْكَ اَلْوَعْكُ ثَانِياً قَالَ رُمَيْلَةُ فَقُلْتُ وَ اَللَّهِ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ مَا زِدْتَ فِي قِصَّتِي وَ لاَ زِدْتَ حَرْفاً فَقَالَ لِي يَا رُمَيْلَةُ مَا مِنْ مُؤْمِنٍ وَ لاَ مُؤْمِنَةٍ يَمْرَضُ مَرَضاً إِلاَّ مَرِضْنَا لِمَرَضِهِ وَ لاَ يَحْزَنُ حَزَناً إِلاَّ حَزَنَّا لِحُزْنِهِ وَ لاَ دَعَا إِلاَّ أَمَّنَّا عَلَى دُعَائِهِ وَ لاَ يَسْكُتُ إِلاَّ دَعَوْنَا لَهُ فَقُلْتُ هَذَا يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ لِمَنْ كَانَ مَعَكَ فِي هَذَا اَلْمِصْرِ فَمَنْ كَانَ فِي أَطْرَافِ اَلْأَرْضِ مَنْزِلُهُ فَكَيْفَ قَالَ يَا رُمَيْلَةُ لَيْسَ يَغِيبُ عَنَّا مُؤْمِنٌ وَ لاَ مُؤْمِنَةٌ فِي مَشَارِقِ اَلْأَرْضِ وَ مَغَارِبِهَا إِلاَّ وَ هُوَ مَعَنَا وَ نَحْنُ مَعَهُ كَذَا .
إرشاد القلوب ج ۲، ص ۲۸۲
🆔 @fazayeleameralmomanen🌺