F.m.9.mp3
12.24M
درس گفتار جستاری در استعداد فقه امامیه در حل مسائل معاصر_جلسه نهم
باسمه تعالی
خلاصه جلسه دهم درس گفتار جستاری در استعداد فقه امامیه در حل مسائل معاصر.
استعداد اجرا از استعدادهای فقه امامیه است. علم فقه علمی عملی است که نه توصیه به عمل؛ بلکه الزام به عمل و اجرا دارد. مولفه های مختلفی به فقه امامیه، استعداد اجرایی شدن می دهد از جمله آنها ملاحظه قدرت مکلفین، رفع حکم حرجی و ضرری، رفع آثار اضطرار و اکراه، ملاحظه ضرورت و مصلحت است. نظام عقلایی اجتهاد و تقلید به عنوان باب عملیات و اجرا می باشد. حضرت امام ره (اداره) را مقوّم مفهومی فقه، و جنبه عینی و عملی فقه را قدرت برخورد با استکبار می دانند. از آنجا که فقیه (وضعیت مطلوب شرعی) را استنباط کرده است می تواند فاصله موجود تا آن را اندازه گیری و برای وصول به آن برنامه ریزی کند. فقه هم (تحقیق حق علماََ ) و (احقاق حق عملاََ) است. مجتهد تخطیط، تنظیم، تجمیع، توجیه، توظیف، تبلیغ، تشویق و تامین را در حوزه فقاهت به عهده دارد. (مدیریت جامع فقهی) نتیجه استعداد اجرایی فقه است که به مدیریت اداری یا حقوقی یا رفتاری یا بحرانی یا تحولی یا بخشی منحصر نمی شود. فقه با ابتناء بر (حکمت) و (عدالت) و (محبت) منتشر در مبادی احکام استعداد کاملی برای اجرا دارد. پیوند به مجتهد حی در تقلید ابتدائی و انفتاح باب اجتهاد استعداد زمینه ساز برای تحقق طهارت تا دیات است و احکام قضایی و جزایی، ضمانتی اجرایی برای معاملات و تعاملات و همگی زمینه ای برای عبادات و کمال آن می باشد. احکام ثابت و موضوعات متغیر، وجاهت علمی فقه، عقلایی و امضایی بودن احکام معاملات، تجربه های تاریخی فقهای شیعه، استعداد اجرایی فقه را نشان می دهد.
F.m.10.mp3
11.07M
درس گفتار جستاری در استعداد فقه امامیه در حل مسائل معاصر_جلسه دهم
باسمهتعالی
خلاصه جلسه یازدهم درس گفتار جُستاری در استعداد فقه امامیه در حل مسائل معاصر
(متون فقه امامیه)، استعدادی در اعطاء قوه قانون نویسی است. تجربه تاریخیِ حضور متون فقه مانند لمعه، قواعدالاحکام ، تحریر الوسیله در مراکز حکومی نشانگر این استعداد می باشد. تدوین قانون مدنی توسط (مجتهدین پایتخت) تلاقی فقه امامیه با معاصرت است که نه تنها به دلیل بومی بودن فقه، بلکه به دلیل محتوا و قوت قانون نویسی متاثر از دقائق فقهی قریب یک قرن فقه امامیه را به بدنه اجتماعی رسانده است. (فن قانون نویسی فقیهانه) با ۱۲شاخصه، استعدادی بی اندازه برای ورود به قانون نویسی معاصر و غلبه در جنگ واژگانی است. این ۱۲ شاخصه عبارتند از ضرب القاعده، احترازیت قیود، جامعیت، فصاحت قانونی، بلاغت قانونی، عناوین، نظم منطقی، تعارف، الفاظ فتوا، وحدت اسلوب، دقت تعاریف، ارتباط با قواعد لفظی که هریک ابعاد مفصلی دارد. مثلا بلاغت قانونی با هدف تدوین (متنی تنجیزی و تعذیری و تنظیمی) از عناصری همچون تمثیلات تحدیدی، بساطت تعبیری، استخدام الفاظ حقیقی، ملاحظه حروف عطفی، اسلوب های عمومی و اطلاقی و حصری، اجتناب از عبارات تفنّنی و نصب قرائن تبیینی تشکیل می شود. روش فقها در تفسیر متون قانونی با ابزار (تحدید ادبی و تحلیل اصولی) بی بدیل است تا جایی که می توان (زبان شناسی فقاهی) را استعدادی مطوی در متون فقهی یافت. فقه تفریعی امامیه تمثل (بَقْرِ علم) است که زبان قانونی خود را دارد. کثرت فروع در کتب فقهی، استعدادی خاص به تدوین قانون می دهد. تبصرة المتعلمین با ۴ هزار فرع فقهی، تحریرالاحکام با ۴۰ هزار فرع فقهی، قواعد الاحکام با بیش از ۶۰ هزار فرع فقهی با احصايى که آقابزرگ ره در الذریعه ذكر كرده اند، و یا مناهج المتقین مامقانی ره و... در کنار تنوع بسيار متون و شروح و تعالیق، استعداد تراث امامیه برای قانون نویسی است و این مجتهد مباحث الفاظ است که با معیارهایی همچون آراء مشهور و محققین و.. می تواند قانون را همچون (فتوایی انتزاعی) به جامعیت و دقت برساند.
F.m.11.mp3
10.79M
درس گفتار جُستاری در استعداد فقه امامیه در حل مسائل معاصر_جلسه یازدهم
باسمه تعالی
خلاصه جلسه دوازدهم درس گفتار جُستاری در استعداد فقه امامیه در حل مسائل معاصر.
(استعداد پیشروی) برای فقه امامیه برآیند سایر استعداد های بحث شده با توجه به وضعیت آینده است.
(برهان خاتمیّت) در بُعد کلامی، (انفتاح باب اجتهاد) در بعد اصولی، (کلیّت مسائل) در بُعد فقهی و (اصل تحوّل) در بُعد خارجی، حیات فقاهت را که همان استعداد پیشروی فقه است تاکید می کند. ملزومات به فعلیّت رسیدن این استعداد، (برجهای مراقبت فقاهت)، (استهداف مبتنی بر آرمان)، (تولید علم)، (تربیت قوای محرِّکه فقاهت)، (تمهید مقدمات انسانی و طبیعی) است.
مانع شدن از تفویت غرض مولا در مستقبِل، (وظیفه اِعدادی فقیه) در زمان حال است.
کشف روند ها، آینده پژوهی موضوعی و حکمی، ضرورتی برای پیشرفت است.
اولین گام برای فقه پیشرفت، امکان سنجی فقاهی هر مسئله از مسائل معاصر می باشد که باید با ابتنای بر اطلاعات علمی و تجربه تاریخی، امکان وقوعی آن سنجیده می شود که در فرض عدم امکان، تحفظ بر وضعیت موجود برای جلوگیری از حرکت قهقرایی لازم است و در فرض امکان، تلاش برای به فعلیّت رسیدن این استعداد لازم است.
فقه پیشرفت، محتاج بازی شخصیتی در قالب سناریو نمی باشد بلکه انجام وظیفه الهی است که توسط صاحبان مَلَکات اجتهاد و عدالت و بصیرت برپایه حکمت و فقاهت صورت می گیرد.
F.m.12.mp3
8.45M
درس گفتار جُستاری در استعداد فقه امامیه در حل مسائل معاصر_جلسه دوازدهم