eitaa logo
فقه و اصول
281 دنبال‌کننده
240 عکس
45 ویدیو
47 فایل
ادمین @MasoudDorosti
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم
کانون فقه و اصول مدرسه علمیه چهارده معصوم علیهم السلام میزبان برگزاری دو دوره زیر می‌باشد: 1⃣ دوره و کارگاه فقه: شهید اول و شهید ثانی رحمة الله عليهما مصنفین اللمعة الدمشقية و الروضة البهیة زحمات بسیار زیادی برای تالیف کتب مذکور کشیده اند. این کتب یک دوره تقریبا کامل فقه نیمه استدلالی است. و بر طلبه واجب است طریقه استنباط و استدلال این دو فقیه برجسته را بداند. هدف از این دوره این نیست که گفته شود عزیزان در لمعه ضعف دارند بلکه چون کتاب الروضه چند لایه است هرچقدر در مورد آن و روش تالیفش گفته شود کم است و بر همه طلاب مخصوصا طلاب سطح ۱ لازم است با شناخت روش فقهی شهیدین، مطالعه خود را در لمعه تعمیق بخشند. متاسفانه طلاب مشغول به مطالعه الروضه می شوند درحالی که ساده ترین مطالب را در مورد زندگی نامه شهیدین و مکتب فقهی این بزرگواران را نمی‌دانند. این مکتب شناسی در سایر علوم هم رایج است مثل مطالعه مکاتب سیاسی و... @feghh_osoul
چرا طلبه نباید مکتب فقهی این دو بزرگوار که هر دو از منطقه جبل العامل (در جنوب لبنان ) می‌باشد که به قول آیت الله العظمی سید محمد باقر خوانساری صاحب روضات الجناة که می‌نویسند: من تعجب می‌کنم از جنوب لبنان(یا شام) که عُشر جهان اسلام نیست اما نه دهم علمای اسلام از آنجا هستند. شهید اولی که به قول خودش چهل اجازه نامه اجتهاد از چهل شیخ بزرگ اهل سنت دارد که یکی از آنان جناب شمس الدین کرمانی یکی از برجسته ترین و متقدم ترین شارحان صحیح بخاری است. @feghh_osoul
این فقیه برجسته و به قول آیت الله العظمی بروجردی یکی از ۵ استوانه فقهی شیعه و شاگرد برتر جناب فخر المحققین با جناب عبدالله بن مُتوّج بحرانی که هم درس بوده ( صاحب کتاب تفسیر الاحکامی با عنوان " النهاية في تفسير خمسمائة آية" می باشد و یکبار جناب شیخ انصاری در مکاسب از ایشان نقل می ‌کند ) در مدینه همدیگر را ملاقات می‌کنند و از جناب شهید می‌پرسد در این مضمون که ما با هم، هم درس بودیم ولی چه شد شما اینگونه عالم شدید؟ جناب شهید اول در جواب می‌فرمایند: سهرنا و أضعتم ( أو نمتم): ما بیدار ماندیم و تلاش کردیم و شما خوابیدید و وقت شریفتان را ضایع کردید. @feghh_osoul
شهید اول که در مذاهب خمسه مجتهد مسلم بود تنها در فقه تبحر نداشت بلکه در سحر و جادو هم حقیقتا استاد فن بود. نقل است در شام یک مُتنبی( مدعی نبوت) خیلی مشهور شد به نام پالوش. پالوش به سبب سحر کارهای عجیب و غریبی که انجام می‌داد پیروان زیادی را جذب کرده بود به طوری که علمای شیعه و سنی شام و حتی لشکر شامی ها از شکست و نفوذ به قلعه این شخص عاجز ماندند. منتها شهید اول با ۳۰ نفر از شاگردان و علمای طراز اول شام به سمت قلعه این شخص رفته و با مهارت خود او را شکست داد و لشکر شام او را دستگیر کرد. فلذا مرحوم شهید در کتاب الحدود ذکر می‌کند تعلیم و تعلم سحر حرام است الا در مواردی که برای شکست مدعیان نبوت به کار گرفته شود. که جناب مرحوم کلانتر در پاورقی این مطلب، همین جریان پالوش را مطرح می‌کند. این تبحرات شهید باعث حسادت علمای سنی و حتی شیعه شد و سعایت شهید را نزد والی شام کردند و موجب شهادت وی شدند. و گفتند که ایشان قوی تر از پالوش هست که ممکن است بعدا ادعای نبوت کند و کسی جلو دار وی نشود. والی شام دستور داد شهید اول را به دِمَشق بیاورند ( در مقدمه الروضه و در معجم البلدان هم دِمَشق به کسر دال و فتح میم هست). ایشان ساکن آنجا شده و از ابتدا در حصر قرار نگرفت بلکه مشغول تدریس و حتی امام جماعت اهل سنت شد. در این زمان بود که پیامی از والی دولت سربداران جناب سلطان محمد آوی به وی رسید که جناب شهید به خراسان عزیمت کنند و عالم آنجا گردند. اما جناب شهید درخواست ایشان را قبول نکرده و در جواب نامه، کتاب اللمعة الدمشقية را نوشت . و این صحیح نیست که ایشان این کتاب را در زندان و با خون خویش نوشته ! بلکه ایشان این کتاب را در عرض یک هفته در حصر نوشته است. تنها کتاب در دسترس ایشان در زمان نوشتن لمعه ، المختصر النافع مرحوم محقق حلی بود که به قول شهید ثانی در مقدمه کتاب الروضة اینکه شهید در عرض یک هفته آن را نوشته کرامتی است برای وی. بعد از آن، نقل است که یکی از شاگردان شهید اول پیش قاصد بود و یک نسخه از آن را در راه بر می‌دارد. خلاصه بعد از مدتی شهید اول از حصر بیرون آمده و دوباره به جنوب لبنان حرکت می‌کند و بعد از مدتی که سعایت ها علیه وی افزایش می‌یابد ، علمای اهل سنت او را متهم به غلو کرده و حکم ارتداد وی را صادر می‌کنند که در این زمان است که وی در دمشق زندانی می‌شود و اعدام شده و توسط یک فرد ناصبی سوزانده می‌شود( البته در بار اول آتش وی را نمی سوزاند ولی در بار دوم سوزانده می‌شود) و قبری برای وی وجود ندارد مثل شهید ثانی . رحمهما الله و حشرهما مع أوليائه... @feghh_osoul
خب این خلاصه ای از زندگانی مرحوم شهید اول ...( این مطالب ادامه خواهند داشت)
اما دوره منهج شناسی شامل مطالب دیگری خواهد بود که قابل استفاده همه طلاب باشد. ما از استاد محترم حاج آقا قهستانی درخواست خواهیم کرد در صورت امکان در این کلاس فقه کاربردی هم کار شود . بدین صورت که : بخاطر برنامه محدود حوزه در طول سال ، اکثر کلاس های شرح لمعه به ترجمه متن صرف می شود و متاسفانه هدف اصلی از خواندن شرح لمعه که ورود به مرحله استنباط ابتدایی است، مغفول می ماند. در این کلاس ها سعی خواهیم داشت فقه بصورت کارگاهی برای طلاب عزیز کار شود و ثمره سایر علوم مثل اصول و رجال و ادبیات و درایه و... در متن لمعه حاصل شده و خلأ های دوران درسی جبران گردد تا هم طلبه طریقه استنباط را یاد بگیرد و هم سایر علوم که نقش مقدمه فقه را دارند، کاربردی شوند . @feghh_osoul
2⃣ دوره آشنایی با علم اصول و اصطلاحات آن: دوره دومی که قرار است به فضل الهی در مدرسه علمیه چهارده معصوم علیهم السلام برگزار شود دوره آشنایی با علم اصول و اصطلاحات آن است. یکی از مشکلات طلاب مخصوصا طلاب پایه ۴ در متن لمعه این است که به عباراتی برخورد می‌کنند که کاملا مبهم برای آنان است. و باید یک دوره کامل اصول را بخوانند تا این عبارات برای آنان حل شود و حال آنکه اصول الموجز هم زمان با لمعه خوانده می‌شود! پس استاد مجبور است قسمت اعظمی از کلاس را برای توضیح مطالبی صرف کند که اصلا به گوش طلبه نخورده است! و طلبه هم به صورت تعبدی و حفظی این مطالب را قبول و تصدیق می‌کند بدون آنکه اصلا تصوری از آن مطالب داشته باشد ! علمای قدیم قبل از خواندن لمعه، یک دوره کامل اصول را می‌گذراندند تا متن لمعه تا حد زیادی برایشان آسان گردد . پس طلبه امروزی دو راه دارد: ۱) الموجز را بصورت ارتقایی در پایه سوم بخواند. ۲) یک آشنایی اجمالی با علم اصول قبل از پایه چهارم داشته باشد. تا جایی که بنده مطلع هستم مورد اول برای طلاب پایه ۳ مدرسه ما میسر نبوده و ناچار باید گزینه دوم را انتخاب کنند. @feghh_osoul
✅ به چند مورد از اصطلاحات اصولی در ابتدای لمعه اشاره می‌کنیم که طلبه را با مشکلات مذکور روبرو می‌کند: 1⃣ لمعه ج۱ ص ۳۸۸ چاپ کنگره کتاب الصوم که طلبه پایه ۴ در ترم اول فقه ۲ می‌خواند : سواء كان مستصحب أو النهار: بحث استصحاب است که طلبه پایه ۴ در اواخر ترم دوم اصول الموجز در قسمت اصول عملیه می‌خواند. 2⃣ لمعه ج۱ ص ۳۹۶: و جزاء الصيد و هو ضعيف لعموم النهي لعدم ما يصلح للتخصيص بحث از عام ( البته منظور مطلق است) و تخصیص ( البته منظور تقیید است ) که طلبه پایه ۴ اگر محدوده برسد در اواخر ترم اول الموجز می‌خواند ... @feghh_osoul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 | خاطره آیت‌الله‌العظمی جوادی‌آملی از اولین سالی که درس خارج رفتند @feghh_osoul
در ادامه بررسی زندگی شهید اول بودیم: بعد از آوردن شهید به دمشق و زندانی کردن وی، علمای سنی و از طرفی شاگردان وی برای نجات شهید از او خواستند تا توبه کند ولی او گفت اگر توبه کنم به این معناست که مرتد بودم و حکم من قطعی می‌شود. بعد از مدتی حکم قتل وی صادر می‌شود و ایشان را شهید می‌کنند و خاکستر پیکر مطهر ایشان را به باد می‌دهند. آیت الله العظمی وحید خراسانی حفظه الله تعالی می‌فرمایند: شهید اول و شهید ثانی چون قبری ندارند که مردم به مزارشان بروند و بر آنان فاتحه بفرستند ، برکتش را در کتاب هایشان قرار داده است. آیت الله شهید مطهری می‌فرمایند: در بین فقهای شیعه سه یا چهار فقیه داریم که خیلی مورد توجه قرار گرفته است و شروح زیادی بر کتاب هایشان زده شده است. مرحوم محقق حلی (صاحب شرائع الإسلام و دایی جناب علامه حلی _ کتاب شرایع فقط ۱۱۰ شرح عنوان دار دارد که یکی از معروف ترین و جامع ترین شروح بر آن جواهر الکلام نوشته مرحوم آیت الله محمد حسن نجفی در حدود ۴۰ جلد است.) مرحوم علامه حلی مرحوم شهید اول @feghh_osoul